Anas Tassos
Member
- Μηνύματα
- 168
- Likes
- 1.259
- Ταξίδι-Όνειρο
- Παπούα Νεα Γουινέα
Κεφάλαιο 4ο. Πάμε να χορέψουμε.
Με επισκέφθηκε λοιπόν και εμένα στη φυλακή του κορωνοεγκλεισμού το Δαιμόνιον και μου είπε: “Ω Anas Tassos, μουσικήν ποίει και εργάζου”. Θα έλεγα και «Ω Σώκρατες», αλλά αυτός ο κύριος παραήταν ατελής και «ουδέν οίδε».
Και τι μουσική να ποιήσω που είμαι άσχετος και κακόφωνος. Και ούτε να χορέψω μπορώ, ένα χορό του Ησαΐα με λάθος βηματισμό τον έσυρα. Και το χασαποσέρβικο που χόρευα γύρω στα 1980 υπό τους ήχους των Boney M (ρα- ρα – Ρασπουτίν…) το λησμόνησα ολότελα.
Αλλά εμείς εδώ στο Ομντουρμάν όπως θέλουμε θα χορέψουμε, μόνη υποχρέωση να είμαστε ξυπόλητοι (όχι απόλυτοι!) και να μας εμπνέει εκείνο το Δαιμόνιον που λέγαμε.
(Αντιγραφή δεύτερη από ένα παλιό ημερολόγιο, με vintage φωτογραφίες)
Παρασκευή, 7 Δεκεμβρίου 2012.
Το απόγευμα μετά τις 4, πηγαίνω με ταξί στο Ομντουρμάν, στην τοποθεσία του τάφου του Σεΐχη Χαμέντ Αλ-Νιλ. Κάθε Παρασκευή απόγευμα μια περίπου ώρα πριν τη δύση του ήλιου, εδώ στον τάφο του Σεΐχη, που έζησε τον 19ο αιώνα και ήταν αρχηγός του τάγματος Καντιρίγια των Σούφι, αρχίζει ο χορός των δερβίσηδων.
Οι δερβίσηδες χορεύουν μπροστά σε πολύ κόσμο που συμμετέχει ή τους παρακολουθεί.
Τους παρακολουθεί και ένα ολιγομελές γκρουπ Γερμανών τουριστών (άλλοι τουρίστες δεν υπήρχαν, μη ξεχνάτε ότι έχουν περάσει οκτώ χρόνια). Για να είμαι ειλικρινής αυτό δε μου αρέσει, ιδίως που βλέπω ότι έχουν έρθει στο ιερό χοροστάσιο με μόνο σκοπό τη φωτογράφιση. Για να δείξω το άτοπον βγάζω φωτογραφία ένα χοντρούλη Γερμανό με σορτσάκι την ώρα που καταβροχθίζει λουκουμάδες, που λέμε εδώ στο Σουδάν ζαλάμπια.
Ξαφνιασμένος αυτός καταπίνει το ζαλάμπια με δυσκολία και γυρίζει στη γυναίκα του και κάτι λέει στα Γερμανικά. Ίσως ότι υπάρχουν και Δερβίσηδες φωτογράφοι.
Και μιας και είπα για λουκουμάδες σας ενημερώνω ότι εδώ γύρω και ώσπου ν αρχίσουν οι χοροί έχει στηθεί μια πανηγυριώτικη αγορά, παρόμοια με εκείνη που στήνεται στα θρησκευτικά πανηγύρια της Ελλάδας. Με πάμπολλους πάγκους που πουλάνε κομπολόγια, Κοράνια, λιβανιστήρια και εν γένει αγιαστικά εργαλεία αλλά και δυναμωτικά φαγώσιμα και υγρά.
Και εννοείται ότι κάμποσοι παρευρισκόμενοι επεδίωξαν να με γνωρίσουν και να βγάλουμε μαζί φωτογραφίες (τότε δε διαθέταμε κινητά με κάμερες).
Η τελετουργία αρχίζει με πορεία μέσα από το κοιμητήριο προς τον τάφο του Χαμέντ Αλ-Νιλ. Οι ξυπόλητοι δερβίσηδες μεταφέρουν το πράσινο λάβαρο της αδελφότητας και τραγουδούν. Η τελετουργία που ακολουθεί ονομάζεται ζικρ, και συνίσταται σε μία εκστατική απαγγελία των εκατό ονομάτων του μοναδικού θεού του Αλλάχ. Καθώς πέφτουν σε έκσταση οι δερβίσηδες χορεύουν και επαναλαμβάνουν τη φράση «Λα ιλλάχα ιλλαλλάχ» (δεν υπάρχει θεός πλην του Αλλάχ). Αυτή η μυστική προσωπική επικοινωνία με το θεό είναι βασικό στοιχείο του σουφισμού. Γύρω από τους δερβίσηδες, ο κόσμος σε κύκλο χτυπά τα χέρια και πολλές φορές επαναλαμβάνει δημιουργώντας μια υπνωτική ατμόσφαιρα που παρασύρει. Εντύπωση κάνουν οι ενδυμασίες των δερβίσηδων. Φορούν ρούχα πράσινα ή άλλο χρώμα, περιδέραια προσευχής και μερικοί έχουν τα μαλλιά τους βοστρύχους. Το τελετουργικό κρατάει περίπου μια ώρα. Τελειώνει την ώρα της τέταρτης προσευχής οπότε οι δερβίσηδες προσεύχονται κανονικά. Είδα όμως στο τέλος του χορού ορισμένοι να έχουν πέσει στο χώμα καταϊδρωμένοι με τα μάτια κλειστά.
Ο κόσμος στο ζικρ είναι πολύ φιλικός και πολλοί με πλησίασαν να με γνωρίσουν. Εγώ έφυγα μετά τη δύση του ήλιου αλλά αρκετοί μένουν εδώ τη νύχτα και συνεχίζουν. Πρέπει να ομολογήσω ότι η παρακολούθηση αυτής της τελετουργίας είναι το καλύτερο κομμάτι του ταξιδιού μου. Ευχαρίστως θα ξαναπήγαινα.
Άραγε να είναι ακόμα εν ενεργεία ο εικονιζόμενος επικεφαλής (τo 2012) της αδελφότητας;
Με επισκέφθηκε λοιπόν και εμένα στη φυλακή του κορωνοεγκλεισμού το Δαιμόνιον και μου είπε: “Ω Anas Tassos, μουσικήν ποίει και εργάζου”. Θα έλεγα και «Ω Σώκρατες», αλλά αυτός ο κύριος παραήταν ατελής και «ουδέν οίδε».
Και τι μουσική να ποιήσω που είμαι άσχετος και κακόφωνος. Και ούτε να χορέψω μπορώ, ένα χορό του Ησαΐα με λάθος βηματισμό τον έσυρα. Και το χασαποσέρβικο που χόρευα γύρω στα 1980 υπό τους ήχους των Boney M (ρα- ρα – Ρασπουτίν…) το λησμόνησα ολότελα.
Αλλά εμείς εδώ στο Ομντουρμάν όπως θέλουμε θα χορέψουμε, μόνη υποχρέωση να είμαστε ξυπόλητοι (όχι απόλυτοι!) και να μας εμπνέει εκείνο το Δαιμόνιον που λέγαμε.
(Αντιγραφή δεύτερη από ένα παλιό ημερολόγιο, με vintage φωτογραφίες)
Παρασκευή, 7 Δεκεμβρίου 2012.
Το απόγευμα μετά τις 4, πηγαίνω με ταξί στο Ομντουρμάν, στην τοποθεσία του τάφου του Σεΐχη Χαμέντ Αλ-Νιλ. Κάθε Παρασκευή απόγευμα μια περίπου ώρα πριν τη δύση του ήλιου, εδώ στον τάφο του Σεΐχη, που έζησε τον 19ο αιώνα και ήταν αρχηγός του τάγματος Καντιρίγια των Σούφι, αρχίζει ο χορός των δερβίσηδων.
Οι δερβίσηδες χορεύουν μπροστά σε πολύ κόσμο που συμμετέχει ή τους παρακολουθεί.
Τους παρακολουθεί και ένα ολιγομελές γκρουπ Γερμανών τουριστών (άλλοι τουρίστες δεν υπήρχαν, μη ξεχνάτε ότι έχουν περάσει οκτώ χρόνια). Για να είμαι ειλικρινής αυτό δε μου αρέσει, ιδίως που βλέπω ότι έχουν έρθει στο ιερό χοροστάσιο με μόνο σκοπό τη φωτογράφιση. Για να δείξω το άτοπον βγάζω φωτογραφία ένα χοντρούλη Γερμανό με σορτσάκι την ώρα που καταβροχθίζει λουκουμάδες, που λέμε εδώ στο Σουδάν ζαλάμπια.
Ξαφνιασμένος αυτός καταπίνει το ζαλάμπια με δυσκολία και γυρίζει στη γυναίκα του και κάτι λέει στα Γερμανικά. Ίσως ότι υπάρχουν και Δερβίσηδες φωτογράφοι.
Και μιας και είπα για λουκουμάδες σας ενημερώνω ότι εδώ γύρω και ώσπου ν αρχίσουν οι χοροί έχει στηθεί μια πανηγυριώτικη αγορά, παρόμοια με εκείνη που στήνεται στα θρησκευτικά πανηγύρια της Ελλάδας. Με πάμπολλους πάγκους που πουλάνε κομπολόγια, Κοράνια, λιβανιστήρια και εν γένει αγιαστικά εργαλεία αλλά και δυναμωτικά φαγώσιμα και υγρά.
Και εννοείται ότι κάμποσοι παρευρισκόμενοι επεδίωξαν να με γνωρίσουν και να βγάλουμε μαζί φωτογραφίες (τότε δε διαθέταμε κινητά με κάμερες).
Η τελετουργία αρχίζει με πορεία μέσα από το κοιμητήριο προς τον τάφο του Χαμέντ Αλ-Νιλ. Οι ξυπόλητοι δερβίσηδες μεταφέρουν το πράσινο λάβαρο της αδελφότητας και τραγουδούν. Η τελετουργία που ακολουθεί ονομάζεται ζικρ, και συνίσταται σε μία εκστατική απαγγελία των εκατό ονομάτων του μοναδικού θεού του Αλλάχ. Καθώς πέφτουν σε έκσταση οι δερβίσηδες χορεύουν και επαναλαμβάνουν τη φράση «Λα ιλλάχα ιλλαλλάχ» (δεν υπάρχει θεός πλην του Αλλάχ). Αυτή η μυστική προσωπική επικοινωνία με το θεό είναι βασικό στοιχείο του σουφισμού. Γύρω από τους δερβίσηδες, ο κόσμος σε κύκλο χτυπά τα χέρια και πολλές φορές επαναλαμβάνει δημιουργώντας μια υπνωτική ατμόσφαιρα που παρασύρει. Εντύπωση κάνουν οι ενδυμασίες των δερβίσηδων. Φορούν ρούχα πράσινα ή άλλο χρώμα, περιδέραια προσευχής και μερικοί έχουν τα μαλλιά τους βοστρύχους. Το τελετουργικό κρατάει περίπου μια ώρα. Τελειώνει την ώρα της τέταρτης προσευχής οπότε οι δερβίσηδες προσεύχονται κανονικά. Είδα όμως στο τέλος του χορού ορισμένοι να έχουν πέσει στο χώμα καταϊδρωμένοι με τα μάτια κλειστά.
Ο κόσμος στο ζικρ είναι πολύ φιλικός και πολλοί με πλησίασαν να με γνωρίσουν. Εγώ έφυγα μετά τη δύση του ήλιου αλλά αρκετοί μένουν εδώ τη νύχτα και συνεχίζουν. Πρέπει να ομολογήσω ότι η παρακολούθηση αυτής της τελετουργίας είναι το καλύτερο κομμάτι του ταξιδιού μου. Ευχαρίστως θα ξαναπήγαινα.








Άραγε να είναι ακόμα εν ενεργεία ο εικονιζόμενος επικεφαλής (τo 2012) της αδελφότητας;