Ιράν ΙΡΑΝ : στη Γη των Αρίων

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.441
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ

Κύριο αξιοθέατο φυσικά της πόλης είναι η πλατεία του Ιμάμη. Στην τεράστια αυτή πλατεία που λέγεται ότι είναι τρεις φορές μεγαλύτερη από αυτή του Αγίου Μάρκου στη Βενετία, υπάρχει το τζαμί που είναι ασύλληπτης ομορφιάς στο οποίο κυριαρχεί το μπλε χρώμα και φημίζεται για την μοναδική του αρχιτεκτονική και τις συμμετρικές ζωγραφιές στις ψηφίδες που το διακοσμούν, οι οποίες έγιναν όλες με το χέρι.





Το κτίριο όμως που μου άρεσε προσωπικά πιο πολύ ήταν ένα άλλο τζαμί , σε καφέ αποχρώσεις το οποίο ξεχώριζε για κάποιον ιδιαίτερο λόγο πέραν της ομορφιάς του : δεν είχε μιναρέ. Το Sheikh Lotfollah Mosque χτίστηκε το 17ο αιώνα και προοριζόταν για τις λατρευτικές ανάγκες των γυναικών του χαρεμιού. Επομένως ήταν ένα ιδιωτικό τζαμί και γι’ αυτό δεν χρειάστηκε η κατασκευή μιναρέ.





Απέναντι ακριβώς δεσπόζει το επιβλητικό παλάτι Αli Qapu, όπου Qapu σημαίνει πόρτα και χρησίμευε όχι ακριβώς για παλάτι, αλλά για να παρακολουθούν οι Σάχηδες κι οι αυλικοί παραστάσεις και δρώμενα που διεξάγονταν στην πλατεία. Οπωσδήποτε αξίζει μια επίσκεψη, τόσο για να θαυμάσει κανείς τη θέα της πλατείας από ψηλά, όσο για να δει τις ευφάνταστες αίθουσες με τις σπάνιες τοιχογραφίες.


Και στο άλλο άκρο της πλατείας, ανοίγει η πύλη που οδηγεί στα άδυτα της σκεπαστής δαιδαλώδους αγοράς. Αξίζει να θυμηθεί κανείς να κοιτάξει ψηλά τις τοιχογραφίες της εποχής που προσδίδουν μια σωστή εικόνα της τότε καθημερινότητας.


Στη σκεπαστή αγορά μπορεί να βρει κανείς τα πάντα. Βεβαίως τα πιο τουριστικά μαγαζάκια είναι κοντά στην είσοδο και πουλούν από σουβενίρ και πίνακες ζωγραφικής μέχρι τι άλλο; Περσικά χαλιά.

(αμ σέξι εντ άι νόου ιτ)


Με ένα ευρώ μπορεί κανείς να ξεδιψάσει πίνοντας έναν τεράστιο χυμό ρόδι, στημένο επί τόπου από Ιρανούς παππούδες.
Στα μη τουριστικά καλντερίμια κυκλοφορεί ο απλός λαός του Ισφαχάν ο οποίος βρίσκεται εκεί για να αγοράσει μαντίλες, σώβρακα, φωσφοριζέ στρινγκ και μαγιώ με την αμερικανική σημαία. (!) Επίσης υπάρχουν και πολλές ιερατικές σχολές , γι' αυτό και κυκλοφορούν πολλοί ντυμένοι με παραδοσιακές ενδυμασίες. Οι σχολές αυτές ήταν τα μόνα μέρη όπου δε μπόρεσα να μπω ,ως γυναίκα, μέχρι να με ανακαλύψουν τουλάχιστον :):)




Αν ακολουθήσετε σωστά τα στενά και το ένστικτό σας θα βρεθείτε κοντά στο Jameh Mosque, το μεγάλο ιερατικό τζαμί του Εσφαχάν και ένα από τα παλαιότερα στο οποίο έχουν γίνει μετέπειτα πολλές προσθήκες από τον 8ο μέχρι και τον 20ο αιώνα. Και εδώ ανοίγει νέο ιστορικό κεφάλαιο.

Τον καιρό εκείνο (10ος αιώνας) στην εξουσία ήταν η ξακουστή δυναστεία των Σελτζούκων Τούρκων, οι οποίοι ήταν μουσουλμάνοι σουνίτες και είχαν δημιουργήσει το ισχυρό Σουλτανάτο τους που έφτανε από τη Μικρά Ασία μέχρι την Περσία. Κατάγονταν από τουρκομανικά φύλα και μετείχαν της περσικής παιδείας ενώ συνεισέφεραν ιδιαίτερα στην εξάπλωση της περσικής γλώσσας και κουλτούρας. Έχτισαν λοιπόν το σπουδαίο αυτό τζαμί.

Το 1122 όμως δέχεται σφοδρή επίθεση από το τάγμα των Ασασίνων. Στις λατινογενείς γλώσσες ο όρος αυτός είναι συνυφασμένος με τον όρο «δολοφόνος » . Ποιοι ήταν όμως στην πραγματικότητα οι Ασασίνοι; Οι Ασασίνοι είναι Ισμαηλίτες σιίτες μουσουλμάνοι για τους οποίους εσφαλμένα πιστεύεται ότι πήραν το όνομά τους επειδή διέπρατταν τους φόνους τους υπό την επήρεια χασίς. Το χασίς γι' αυτούς ήταν μια γεύση από τις απολαύσεις της "άλλης ζωής". Ιδρυτής του τάγματος ήταν ο Χασάν-ι-Σαμπάχ ο οποίος ίδρυσε το τάγμα προς υπεράσπιση των σιιτικών συμφερόντων που καταπατούνταν από τους χαλίφηδες της Αιγύπτου και την επεκτατική πολιτική των Σελτζούκων. Με ορμητήριο το φρούριο Αλαμούτ στην Κασπία σχεδιάζουν επιδρομές και δολοφονίες σε δημόσιους πάντα χώρους για παραδειγματισμό. Οι δολοφόνοι λέγονταν και αυτοθυσιαζόμενοι αφού πάντα έχαναν τη ζωή τους, μιας και δρούσαν δημόσια. Λεπτομέρειες για τη δράση τους θα βρείτε στο εκπληκτικό βιβλίο Σαμαρκάνδη του Αμίν Μααλούφ αλλά και σε βιβλία του Ουμπέρτο Έκο και του Νταν Μπράουν.

Κατά την πολύωρη επίσκεψή μου πάντως εγώ δεν βρήκα στο χώρο τίποτα που να μαρτυρούσε την ύπαρξη Ασασίνων και Σελτζούκων, μα βρήκα καθισμένο έναν παππού που λιαζόταν κάτω από το δυνατό μεσημεριανό ήλιο φορώντας ένα ζευγάρι μοντέρνα γυαλιά ηλίου. Ο παππούς –όπως κι άλλοι- ήθελε να εξασκήσει κάπως τα αγγλικά και τα λίγα ιταλικά που ήξερε κι έτσι πιάσαμε κουβέντα για τη ζωή του. Ήταν καθηγητής πανεπιστημίου στα νιάτα του, είχε μάθει μόνος του ιταλικά και του άρεσε πολύ να επισκέπτεται κάθε μέρα το τζαμί σκεπτόμενος τα σπουδαία γεγονότα που έλαβαν χώρα χίλια χρόνια πριν στις αρχαίες πλάκες του, είτε συνομιλώντας με τουρίστες. Μου μίλησε για την περσική παιδεία και πολιτισμό και είχε κι αυτός όπως όλοι μια τόσο γλυκιά και ήρεμη φωνή. Στο τέλος με αποχαιρέτησε με μια ζεστή χειραψία. Η τελευταία του κουβέντα ήταν πως Πέρσες κι Έλληνες έχουν πολλά κοινά στοιχεία και βγάζοντας τα γυαλιά του μου αποκάλυψε δυο λαμπερά μπλε μάτια.

Κάπου έξω από το τζαμί υπάρχει ένα παμπάλαιο μικρό εστιατόριο που τείνει πιο πολύ σε fast food. Ενέδωσα στη σπεσιαλιτέ του η οποία ήταν πνευμόνι αρνιού (!) τυλιγμένο σε ιρανική πίτα βουτηγμένο σε ζωμό και με φύλλα δυόσμου – εγώ επιμένω πως δεν ήταν δυόσμος αλλά λουϊζα , σε καμιά περίπτωση δεν ήταν ο δυόσμος που ξέρουμε. Δε ξέρω πως σας ακούγεται σαν μενού αλλά είναι must και είναι πιο νόστιμο από όσο νομίζετε :):)



Απογευματάκι απόλαυσα επιτέλους έναν υπέροχο ιρανικό καφέ σε φοιτητικό καφέ πίσω από την πλατεία του Ιμάμη . Η πρώτη και τελευταία καφετέρια του ταξιδιού, ωστόσο ήταν πολύ όμορφη : μικρή περιποιημένη με ωραία γλυκά (για τα δεδομένα της χώρας) και νεολαία .

Μετά την εμπειριά του ηλιοβασιλέματος στην πλατεία , επιστροφή στο ξενοδοχείο όπου με περίμενε η σημαντικότερη εμπειρία του ταξιδιού : ο Βενιαμίν !



 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.441
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Η low cost Pegasus είναι μια πολύ καλή περίπτωση για να ταξιδέψει κανείς στο Ιράν. Η ανταπόκριση από Κωνσταντινούπολη, δίνει την ευκαιρία να κάνεις μια 8ωρη βολτίτσα στην Ασιατική πλευρά της πόλης, να πιεις ένα τσάι και να απολαύσεις τη μοναδική πολίτικη κουζίνα. Η πτήση για Τεχεράνη είναι αργά το βράδυ, πράγμα που σημαίνει ότι φτάνεις ράκος , άυπνος και έχεις να αντιμετωπίσεις την διαδικασία της ιρανικής visa…. « Έχετε επαφές εδώ στο Ιράν ; » βεβαίως κι έχω, απαντώ όλο καμάρι και σκέφτομαι όλο χαρά ότι θα ξεμπερδέψω νωρίς. 4 το πρωί, με τη μαντίλα στο κεφάλι φορεμένη όπως όπως , το μπουφάν στα χέρια, τα τσιμπράγκαλα κι αυτά στα χέρια, 2 ζιβάγκο μες από τα ρούχα , μια ζακέτα που έφτανε τον αστράγαλο –γιατί είμαστε και καθώς πρέπει- και το διαβατήριο παραμάσχαλα , στήνομαι στην ουρά, μια ουρά αρκετά μεγάλη, μια ουρά που έμενε ακίνητη, όπου κανείς δεν ήξερε τι συμβαίνει, όπου κανείς δεν ερχόταν να μας ενημερώσει, όπου η ζέστη ήταν αφόρητη, καθίσματα δεν υπήρχαν κι είμασταν όλοι ξάγρυπνοι. Αφού πέρασε μία ώρα χωρίς καμιά απολύτως δράση μου ζήτησαν να πληρώσω το παράβολο των 50 ευρώ σε κάποιο διπλανό γκισέ και να γράψω τηλέφωνο και όνομα της επαφής μου στο Ιράν. Δυο ώρες μετά είχαν αρχίσει να με ζώνουν τα φίδια. Η ουρά μίκραινε, όλοι φεύγαν με τη βίζα στο διαβατήριο , κι εγώ ψόφια σαν κρεμάστρα να με λούζει κρύος ιδρώτας κάτω από την ανυπόφορη μαντίλα. Κάποια στιγμή ώ του θαύματος βγαίνει χαμογελαστός ένας υπάλληλος. Είχε γίνει αυτό που φοβόμουν, τηλεφώνησαν στην «επαφή μου» ξημερώματα και τους ρώτησαν αν περιμένουν επισκέψεις από Ελλάδα….

Πάντα όταν παίρνεις μια βίζα, όσο να’ναι νιώθεις κάποια ανακούφιση. Για μένα όμως τα καψώνια δε τελείωναν εκεί… Έπρεπε να περάσω από άλλα 3 γκισέ, όπου ο ένας υπάλληλος φώναζε τον άλλο να δουν στην περίπτωση μου αν θα μου δώσουν σφραγίδα γιατί δεν έμοιαζα με τη φωτογραφία του διαβατηρίου. Από τα χάχανα και τα ψουψουψου πάντως κατάλαβα πως άλλα πράγματα σχολίαζαν και για άλλο λόγο με καθυστερούσαν. Στο τέλος με βάλαν να βγάλω τα γυαλιά μου να βεβαιωθούν ότι είμαι εγώ. Καλώς ήρθα στη φαλλοκρατική δημοκρατία του Ιράν.

Ταξί για το κέντρο της Τεχεράνης, τιμές Ευρώπης. Η Τεχεράνη ξυπνάει και πίσω στο βάθος της διακρίνεται μια τεράστια χιονισμένη οροσειρά . Θερμοκρασίες χαμηλές, μήνας Νοέμβρης. Το πρώτο πράγμα που μου κανε εντύπωση είναι ότι οι άνθρωποι, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων είναι ντυμένοι με δυτικού τύπου ρούχα. Όχι όπως στην Αίγυπτο ή το Μαρόκο λ.χ.. Στις γυναίκες βέβαια κυριαρχούν δυο τάσεις : η μαντίλα με καμπαρντίνα (εξώλης και προώλης) και το τσαντόρ (καθώς πρέπει) , μαύρο ένδυμα που αφήνει καλυμμένο μόνο το πρόσωπο και προσδίδει στη γυναίκα βάδισμα πιγκουΐνου και όψη φαντάσματος στο pacman. Πουθενά μα πουθενά όμως δε βλέπεις γυναίκα με ακάλυπτο κεφάλι. Η θρησκευτική αστυνομία καραδοκεί. Το τσαντόρ είναι η σημαία του Ισλάμ έχει πει ο Αγιατολάχ και πολλές γυναίκες δε θέλουν να του χαλάσουν το χατήρι.

Μετά μια ώρα , άφιξη επιτέλους στο ξενοδοχείο. Η ρεσέψιονιστ δεν είναι ιδιαίτερα φιλική. Είναι όμως πολύ έντονα βαμμένη . Κοιτάζω τα κατακόκκινα μεγάλα νύχια της και νιώθω προδομένη που έπρεπε να ζήσω 8 μέρες χωρίς ίχνος καλλυντικού! Η ώρα κόντευε πια 8 κι έπρεπε οπωσδήποτε να κοιμηθώ ένα δίωρο, για να ανακτήσω δυνάμεις και να βγω βόλτα αργότερα στην Τεχεράνη. Μπαίνοντας στο δωμάτιο ήρθε το πρώτο σοκ. Παγωμένο, χωρίς θέρμανση, χωρίς ζεστό νερό, βρώμικο, με ένα ελαφρύ άθλιο πάπλωμα, χωρίς παντζούρια και με τουαλέτα που έζεχνε (εννοείται τούρκικη) . Φυσικά για πετσέτες και σαμπουάν ούτε λόγος. Ξαπλώνω όλο νεύρα και χώνω το κεφάλι μου κάτω από τα μαξιλάρια μπας και σκοτεινιάσει, και τυλίγομαι με ότι βρω. Θα καλοπεράσω στο Ιράν, σκέφτομαι.. Ξυπνάω δυο ώρες μετά, πρέπει να γυάλιζε το μάτι μου γιατί η αγενής ρεσέψιονιστ δέχτηκε αμέσως να με μεταφέρει σε πιο ζεστό δωμάτιο, το οποίο όμως βεβαίως δεν είχε ζεστό νερό. Αφού κάνω ένα πιο-παγωμένο-πεθαίνεις- μπάνιο βγαίνω να δω τι επιτέλους εστί Τεχεράνη.
 

jimp

Member
Μηνύματα
5.020
Likes
6.401
Καλά μπορείς να πας μόνη σου, γυναίκα πράμα που λένε και στο χωριό μου, στο Ιράν;
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.441
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Δε πήγα μόνη μου.
 

Kanel28

Moderator
Μηνύματα
1.431
Likes
2.429
Επόμενο Ταξίδι
Εδιμβούργο
Ταξίδι-Όνειρο
Αλάσκα
Εξαιρετική αρχή αγαπητή μου! :D
 

karfitsa

Member
Μηνύματα
4.546
Likes
8.036
Παντα απολαμβανω τις ιστοριες σου :)....και μεσα απο την τοσο αμεση αφηγηση,ταξιδευω και γω μαζι σου και ανυπομονω για τη συνεχεια.

Υγ.(θα εχει συζητηθει)...αλλα μπορει να ταξιδεψει μια γυναικα μονη της στο Ιραν;
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.441
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Βεβαίως και μπορεί, πολύ άνετα αρκει να φοράει φυσικά μαντίλα. Στο επόμενο κεφάλαιο θα αναφερθώ για τη συμπεριφορά των ανδρών απέναντι στις γυναίκες.
Έχω γνωρίσει γυναίκες που πήγαν μόνες τους.
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.714
Likes
11.276
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
Μου είχαν λείψει οι ιστορίες σου! :)

Περιμένω τη συνέχεια, πρόκειται άλλωστε για προορισμό που με ψήνει ιδιαιτέρως! :)
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.441
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ

vasnorth

Member
Μηνύματα
594
Likes
1.814
Σίγουρα από το ξεκίνημα της αφήγησης φαίνεται εξαιρετικά συναρπαστική η ιστορία σου για έναν τέτοιο τόπο γεμάτο μυστήριο και θρύλους.
Επειδή αναφέρεις ότι πήγατε μόνοι, αν θέλεις πες μας πως κλείσατε ξενοδοχείο, μετακινήσεις, ξεναγήσεις και γενικά αν ήταν εύκολες οι διαδικασίες για ένα τέτοιο ταξείδι.
 

giannoula

Member
Μηνύματα
1.299
Likes
2.429
Επόμενο Ταξίδι
who knows???
Αν σου πω ότι χθες διάβαζα πληροφορίες για το Ιράν και αναρωτιόμουν πώς δεν έγραψες ακόμα ιστορία;;;;; Δεν έπαιζα τζοκερ καλύτερα;; Go on!!!!
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
:clap::clap::clap:
To καλύτερο πασχαλινό δώρο.
Το περίμενα πώς και πώς και χαίρομαι που το έπραξες.
Με ενδιαφέρει η γυναικεία οπτική και τα συναισθήματά σου για την υπέροχη αυτή χώρα, και η γραφή σου με αποζημιώνει.

Συμφορουμίτες μη το διυλίζετε, πηγαίνετε. Το Ιράν είναι απλά μοναδικό!
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

No members online now.

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.219
Μηνύματα
883.981
Μέλη
38.908
Νεότερο μέλος
Apostolos88

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom