fenia42
Member
- Μηνύματα
- 3.880
- Likes
- 14.433
- Επόμενο Ταξίδι
- Азербайджан
- Ταξίδι-Όνειρο
- Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Περιεχόμενα
Το απτό και πραγματικό παρελθόν των Σκοπίων ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια σου διασχίζοντας την κεντρική γέφυρα και προσπερνώντας το άθλιο άγαλμα του Φιλίππου Β´ το οποίο ήταν βανδαλισμένο σε σημεία με σπρέι- φαίνεται πως υπήρξαν δυσαρέσκειες από αμφότερες πλευρές για τη Συμφωνία των Πρεσπών. Για μένα που είναι η 3η φορά που διασχίζω τη χώρα και η πρώτη που τη διασχίζω μετά τη συμφωνία, κάποιες διαφορές είναι πλέον έκδηλες. Αν και το αντιαισθητικό άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου εξακολουθεί να δεσπόζει στην πλατεία Μακεδονίας κι εθνικιστικά συνθήματα να διαβάζουμε παντού, ο κόσμος -κυρίως εκείνοι που μας υποδέχτηκαν στη Γευγελή αλλά και οι αμέτρητοι αστυνομικοί που μας σταμάτησαν, μου φάνηκαν πιο ευγενικοί. Σα να έχει πέσει γραμμή να μας φέρονται καλύτερα, να μη ζητούν πρόστιμα και φιλοδωρήματα. Μάλιστα δε δίστασαν να μας μιλήσουν σε άπταιστα ελληνικά και να μας ευχηθούν καλό ταξίδι και ακόμα μια φορά να γελάσουμε με το «Σέρβα είναι η γυναίκα σου» αφού στην απανταχού π.ΕΣΣΔ και Π.Γιουγκοσλαβία όλοι με περνούν για ντόπια. Το αεροδρόμιο αποτελεί και το πιο χειροπιαστό παράδειγμα «συμφιλίωσης» αφού μετονομάστηκε από Μέγας Αλέξανδρος καθώς και ο κεντρικός περιφερειακός δρόμος που οδηγεί στην Ελλάδα ονομάζεται πλέον Δρόμος της Φιλίας.
Πίσω από το άγαλμα του άλλοτε ένδοξου βασιλιά λοιπόν ξεκινά ο μουσουλμανικός τομέας, μια πιο γραφική γειτονιά της πόλης των Σκοπίων, με ξεκάθαρη οθωμανική επιρροή. Ένα μέρος που θα μπορούσε να βρίσκεται στην Αλβανία, είτε στη Θράκη, είτε στο Κόσοβο, είτε στην Τουρκία- τόσο έντονη είναι η επιρροή όχι μόνο στην αρχιτεκτονική αλλά και στην κουλτούρα.
Εδώ οι γυναίκες κυκλοφορούν ως επί τω πλείστον με μαντήλα, οι άντρες αράζουν πίνοντας τσάι με ένα ναργιλέ στο χέρι, ο χρόνος μοιάζει να έχει σταματήσει ενώ τα μικρομάγαζα πουλούν από χαλιά κιλίμια και χρυσαφικά μέχρι βεβαίως κεμπάπ και Μπουρέκ. Σταματήσαμε για ένα μπουρεκ με κιμά συνοδεία Αριάν και πληρώσαμε μόλις 3€ για 4 μπουρέκ. Ο ιδιοκτήτης μιλούσε τουρκικά και είχε πίσω του φωτογραφία του Ερντογάν αλλα όταν τον ρωτήσαμε από που κατάγεται μας είπε «από εδώ» .
Νιώθουμε σα να είμαστε στη Θράκη, ειδοποιός διαφορά όμως η ύπαρξη του Αλβανικού στοιχείου που κάνει εθνικιστικά όνειρα, ονειρευόμενο την ιδέα της Μεγάλης Αλβανίας. Δεν είναι τυχαίο ότι εδώ «ανθεί» ο εθνικισμός όσο σε καμία άλλη γωνιά της γης όπου υπάρχει αλβανική κοινότητα. Στη Βόρεια Μακεδονία οι Αλβανοί αποτελούν μειονότητα ερχόμενοι δεύτεροι πληθυσμιακά μετά τους Σλάβους ενώ μόνο πρόσφατα και με αιματοκύλισμα κατάφεραν να κατοχυρώσουν θεμελίωδη δικαιώματα όπως το να υπάρχει η γλώσσα τους στα σχολεία, στης επιγραφές, στη Βουλή.
(κάπου ώπα βρε αυτόχθονες)
Τα Σκόπια εξέπληξαν την παρέα η οποία σοκαρίστηκε από την αισθητική του μέρους. Όμως εμείς δεν ήρθαμε μέχρι εδώ μόνο για τα Σκόπια. Βάση μας μετά το Βελιγράδι θα είχαμε το Τέτοβο, μια πιο σκληροπυρηνική πόλη στην οποία το αλβανικό στοιχείο επικρατεί. Για μένα το Τέτοβο αποτελεί το τρίτο και τελευταίο κομμάτι του παζλ που συνθέτει το αλβανικό στοιχείο, όπως αυτό έχει απλωθεί στη βαλκανική χερσόνησο. Ήξερα πως θα αντίκριζα κάτι τελείως διαφορετικό από την Αλβανία που είχα επισκεφτεί το 2017 και 2018 κι από το Κόσοβο που επισκέφτηκα το 2017. Επιπλέον, θα ερχόμουν αντιμέτωπη με μια ιδιαίτερη θρηκευτική Σέχτα για την οποία είχα ακούσει πρώτη φορά στα Πομακοχώρια.
Πίσω από το άγαλμα του άλλοτε ένδοξου βασιλιά λοιπόν ξεκινά ο μουσουλμανικός τομέας, μια πιο γραφική γειτονιά της πόλης των Σκοπίων, με ξεκάθαρη οθωμανική επιρροή. Ένα μέρος που θα μπορούσε να βρίσκεται στην Αλβανία, είτε στη Θράκη, είτε στο Κόσοβο, είτε στην Τουρκία- τόσο έντονη είναι η επιρροή όχι μόνο στην αρχιτεκτονική αλλά και στην κουλτούρα.
Εδώ οι γυναίκες κυκλοφορούν ως επί τω πλείστον με μαντήλα, οι άντρες αράζουν πίνοντας τσάι με ένα ναργιλέ στο χέρι, ο χρόνος μοιάζει να έχει σταματήσει ενώ τα μικρομάγαζα πουλούν από χαλιά κιλίμια και χρυσαφικά μέχρι βεβαίως κεμπάπ και Μπουρέκ. Σταματήσαμε για ένα μπουρεκ με κιμά συνοδεία Αριάν και πληρώσαμε μόλις 3€ για 4 μπουρέκ. Ο ιδιοκτήτης μιλούσε τουρκικά και είχε πίσω του φωτογραφία του Ερντογάν αλλα όταν τον ρωτήσαμε από που κατάγεται μας είπε «από εδώ» .
Νιώθουμε σα να είμαστε στη Θράκη, ειδοποιός διαφορά όμως η ύπαρξη του Αλβανικού στοιχείου που κάνει εθνικιστικά όνειρα, ονειρευόμενο την ιδέα της Μεγάλης Αλβανίας. Δεν είναι τυχαίο ότι εδώ «ανθεί» ο εθνικισμός όσο σε καμία άλλη γωνιά της γης όπου υπάρχει αλβανική κοινότητα. Στη Βόρεια Μακεδονία οι Αλβανοί αποτελούν μειονότητα ερχόμενοι δεύτεροι πληθυσμιακά μετά τους Σλάβους ενώ μόνο πρόσφατα και με αιματοκύλισμα κατάφεραν να κατοχυρώσουν θεμελίωδη δικαιώματα όπως το να υπάρχει η γλώσσα τους στα σχολεία, στης επιγραφές, στη Βουλή.
(κάπου ώπα βρε αυτόχθονες)
Τα Σκόπια εξέπληξαν την παρέα η οποία σοκαρίστηκε από την αισθητική του μέρους. Όμως εμείς δεν ήρθαμε μέχρι εδώ μόνο για τα Σκόπια. Βάση μας μετά το Βελιγράδι θα είχαμε το Τέτοβο, μια πιο σκληροπυρηνική πόλη στην οποία το αλβανικό στοιχείο επικρατεί. Για μένα το Τέτοβο αποτελεί το τρίτο και τελευταίο κομμάτι του παζλ που συνθέτει το αλβανικό στοιχείο, όπως αυτό έχει απλωθεί στη βαλκανική χερσόνησο. Ήξερα πως θα αντίκριζα κάτι τελείως διαφορετικό από την Αλβανία που είχα επισκεφτεί το 2017 και 2018 κι από το Κόσοβο που επισκέφτηκα το 2017. Επιπλέον, θα ερχόμουν αντιμέτωπη με μια ιδιαίτερη θρηκευτική Σέχτα για την οποία είχα ακούσει πρώτη φορά στα Πομακοχώρια.
Attachments
-
194,4 KB Προβολές: 0
-
192,2 KB Προβολές: 0
-
205,9 KB Προβολές: 0
-
169,4 KB Προβολές: 0
-
197 KB Προβολές: 0
-
170,7 KB Προβολές: 0
-
215,7 KB Προβολές: 0
Last edited: