fenia42
Member
- Μηνύματα
- 3.880
- Likes
- 14.433
- Επόμενο Ταξίδι
- Азербайджан
- Ταξίδι-Όνειρο
- Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Περιεχόμενα
Βρέθηκα σε κύκλο σκοτεινό
Στ’ονειρο που είδα χτες το βράδυ
Κι ήμουν απ’τη μια του κύκλου εγώ
Κι εγώ από την άλλη
Κι ύστερα χάθηκα μακριά
Χάθηκα σε ολάνθιστα περιβόλια
Παρέα με τους Δερβίσηδες γύρω από τη φωτιά
Χορεύοντας και τραγουδώντας
Τριών χρόνων ήμουν όταν βγήκε αυτό το τραγούδι και το ακούγαμε συνέχεια στο σπίτι μας, αφού η μάνα μου είναι της κουλτούρας και μας γαλούχησε με νέο κύμα και Νάνα Μούσχουρη. Θυμάμαι να τη ρωτάω γεμάτη απορία τι είναι οι Δερβίσηδες κι εκείνη να μου εξηγεί και να κάνω τα πρώτα μου νοερά ταξίδια μέσα από τις διηγήσεις της. Θες η Μούσχουρη, θες το σπίτι των παππούδων που έβλεπαν σήριαλ μόνο στα τουρκικά ένιωθα ένα βήμα πιο κοντά στη γείτονο αυτή χώρα και είχα την τύχη να εντρυφήσω από μικρή σε κάποια στοιχεία της κουλτούρας της, αφού λέω η όγδοη γλώσσα που θα μάθω θέλω να είναι η τουρκική.
Ντερβίς πάντως είναι όρος της περσικής γλώσσας και αναφέρεται στον θρησκευτικό επαίτη, σε εκείνον δηλαδή που δεν έχει δική του κτήση καμία και βασίζεται στις δωρεές των κοσμικών για να ζήσει, κάτι σαν τους μοναχούς που έχω δει στο Λάος ίσως. Στην Ελλάδα, η εικόνα του Δερβίση μας είναι οικεία ως μορφή ντυμένη στα λευκά που περιστρέφεται αγόγγυστα και αβασάνιστα εκατοντάδες φορές γύρω από τον εαυτό του κι έρχεται σε κατάσταση έκστασης- ίσως γι’αυτό και να έχει συνδεθεί το όνομά τους με τη χρήση ουσιών.
Στο Τέτοβο οι μπεκτασήδες Δερβίσηδες που υπηρετούν το τάγμα των Σούφι μαζεύονταν στους Τεκέδες όπου συζητούσαν κι ερμήνευαν το κοράνι, προσεύχονταν είτε διέμεναν. Στην πραγματικότητα, «τεκκέ» από τα τουρκικά σημαίνει μέρος για ξεκούραση.
Το τάγμα των Σούφι αν και ισλαμικό, θεωρήθηκε αρκετά προοδευτικό καθώς επιδίωκε την ισότητα και ισοτιμία των μελών ενώ έδειχνε κι έναν στοιχειώδη σεβασμό στη γυναίκα.
Τεκέ είδα πρώτη φορά πέρσι στη Θράκη, σε τουρ στα Πομακοχώρια όπου είχα την τύχη να ξεναγηθώ από έναν Πομάκο που μου έμαθε πολλά ενδιαφέροντα πράγματα για το λαό τους. Μέχρι πέρσι όμως δε γνώριζα για την ύπαρξη τεκέδων στην Ελλάδα. Είναι εντυπωσιακό πόσα πράγματα μαθαίνουμε ταξιδεύοντας!
Όταν στις αρχες του 19ου αιώνα στην εξουσία πέρασε ο Μαχμούτ Β´ που υπηρετούσε το τάγμα των Γενίτσαρων, θεώρησε απειλή κάθε διαφορετικό δόγμα και εκδίωξε τους Σούφι. Πολλοί τεκέδες παρήκμασαν, το ίδιο και οι τεκέδες του Τετόβου που καταργήθηκαν δια νόμου ενώ οι ηγέτες τους εκδιώχθηκαν. Ο Κεμάλ ήταν αυτός που έδωσε την οριστική λήξη των τεκέδων, λίγο αργότερα διώχνοντας όλους τους πιστούς στην Αλβανία, ωστόσο οι ελληνικοί τεκέδες έμειναν ανεπηρέαστοι !
Στην πραγματικότητα, η μπεκτασική αλεβιτική Σέχτα ενοχλούσε το ορθόδοξο μουσουλμανικό σουνιτικό και σιιτικό δόγμα, καθώς οι πιστοί του ήταν πιο φιλελεύθεροι, έτρωγαν κρέας χοιρινό και παρείχαν στοιχειώδεις ελευθερίες στις γυναίκες …
Λίγο έξω από το κέντρο της πόλης βρίσκεται ο Arabati Baba Teke, ο ιερός τόπος λατρείας της μπεκτασικής δερβισικής κοινότητας του Τετόβου. Υπήρξαμε άτυχοι αφού ο χώρος βρίσκεται πλέον σε πλήρη εγκατάλειψη, μάλλον εξαλείφθηκαν πια όλοι οι πιστοί του δόγματος. Στην είσοδο, αν και βρισκόμαστε σε βόρειο -μακεδονικό έδαφος, μας καλωσορίζουν οι σημαίες της Τουρκίας και της Αλβανίας, και πραγματικά το μέρος θα μπορούσε να βρίσκεται σε οποιαδήποτε από αυτές τις χωρες.
Παρά την εγκατάλειψη ο χώρος είναι προσεγμένος και καθαρός• λαμβάνει ξεκάθαρα οικονομική βοήθεια από τις «αδελφές χωρες».
Αυτή η περιποίηση και η καθαριότητα δεν απαντώνται εύκολα στο Τέτοβο. Κάναμε μια βόλτα στο χώρο απολαμβάνοντας την ηρεμία του. Το μικρό τζαμί δείχνει την ώρα σε διάφορες άλλες μουσουλμανικές, ενδεχομένως σιιτικές χωρες. Δε μπορώ να καταλάβω γιατί είναι στα αραβικά. Όλα είναι όμως ερμητικά κλειστά. Στο χώρο δεσπόζει και ένα μικρό νεκροταφείο, μια μουσουλμανική χαρακτηριστική βρύση, τόποι προσευχής και φυσικά ο τεκες. Δυστυχώς δε πετύχαμε κανένα μέλος της κοινότητας για να ανταλλάξουμε δυο κουβέντες.
Πώς να αισθάνθηκαν άραγε τα άτομα αυτά που γνώρισαν το θρησκευτικό διωγμό; Ολόκληρη η ιστορία θαρρείς είναι ένα κονταροχτύπημα, ποιος θα επικρατήσει, ποιος θα συσσωρεύσει τη μεγαλύτερη ισχύ.
Ολα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν.
Στ’ονειρο που είδα χτες το βράδυ
Κι ήμουν απ’τη μια του κύκλου εγώ
Κι εγώ από την άλλη
Κι ύστερα χάθηκα μακριά
Χάθηκα σε ολάνθιστα περιβόλια
Παρέα με τους Δερβίσηδες γύρω από τη φωτιά
Χορεύοντας και τραγουδώντας
Τριών χρόνων ήμουν όταν βγήκε αυτό το τραγούδι και το ακούγαμε συνέχεια στο σπίτι μας, αφού η μάνα μου είναι της κουλτούρας και μας γαλούχησε με νέο κύμα και Νάνα Μούσχουρη. Θυμάμαι να τη ρωτάω γεμάτη απορία τι είναι οι Δερβίσηδες κι εκείνη να μου εξηγεί και να κάνω τα πρώτα μου νοερά ταξίδια μέσα από τις διηγήσεις της. Θες η Μούσχουρη, θες το σπίτι των παππούδων που έβλεπαν σήριαλ μόνο στα τουρκικά ένιωθα ένα βήμα πιο κοντά στη γείτονο αυτή χώρα και είχα την τύχη να εντρυφήσω από μικρή σε κάποια στοιχεία της κουλτούρας της, αφού λέω η όγδοη γλώσσα που θα μάθω θέλω να είναι η τουρκική.
Ντερβίς πάντως είναι όρος της περσικής γλώσσας και αναφέρεται στον θρησκευτικό επαίτη, σε εκείνον δηλαδή που δεν έχει δική του κτήση καμία και βασίζεται στις δωρεές των κοσμικών για να ζήσει, κάτι σαν τους μοναχούς που έχω δει στο Λάος ίσως. Στην Ελλάδα, η εικόνα του Δερβίση μας είναι οικεία ως μορφή ντυμένη στα λευκά που περιστρέφεται αγόγγυστα και αβασάνιστα εκατοντάδες φορές γύρω από τον εαυτό του κι έρχεται σε κατάσταση έκστασης- ίσως γι’αυτό και να έχει συνδεθεί το όνομά τους με τη χρήση ουσιών.
Στο Τέτοβο οι μπεκτασήδες Δερβίσηδες που υπηρετούν το τάγμα των Σούφι μαζεύονταν στους Τεκέδες όπου συζητούσαν κι ερμήνευαν το κοράνι, προσεύχονταν είτε διέμεναν. Στην πραγματικότητα, «τεκκέ» από τα τουρκικά σημαίνει μέρος για ξεκούραση.
Το τάγμα των Σούφι αν και ισλαμικό, θεωρήθηκε αρκετά προοδευτικό καθώς επιδίωκε την ισότητα και ισοτιμία των μελών ενώ έδειχνε κι έναν στοιχειώδη σεβασμό στη γυναίκα.
Τεκέ είδα πρώτη φορά πέρσι στη Θράκη, σε τουρ στα Πομακοχώρια όπου είχα την τύχη να ξεναγηθώ από έναν Πομάκο που μου έμαθε πολλά ενδιαφέροντα πράγματα για το λαό τους. Μέχρι πέρσι όμως δε γνώριζα για την ύπαρξη τεκέδων στην Ελλάδα. Είναι εντυπωσιακό πόσα πράγματα μαθαίνουμε ταξιδεύοντας!
Όταν στις αρχες του 19ου αιώνα στην εξουσία πέρασε ο Μαχμούτ Β´ που υπηρετούσε το τάγμα των Γενίτσαρων, θεώρησε απειλή κάθε διαφορετικό δόγμα και εκδίωξε τους Σούφι. Πολλοί τεκέδες παρήκμασαν, το ίδιο και οι τεκέδες του Τετόβου που καταργήθηκαν δια νόμου ενώ οι ηγέτες τους εκδιώχθηκαν. Ο Κεμάλ ήταν αυτός που έδωσε την οριστική λήξη των τεκέδων, λίγο αργότερα διώχνοντας όλους τους πιστούς στην Αλβανία, ωστόσο οι ελληνικοί τεκέδες έμειναν ανεπηρέαστοι !
Στην πραγματικότητα, η μπεκτασική αλεβιτική Σέχτα ενοχλούσε το ορθόδοξο μουσουλμανικό σουνιτικό και σιιτικό δόγμα, καθώς οι πιστοί του ήταν πιο φιλελεύθεροι, έτρωγαν κρέας χοιρινό και παρείχαν στοιχειώδεις ελευθερίες στις γυναίκες …
Λίγο έξω από το κέντρο της πόλης βρίσκεται ο Arabati Baba Teke, ο ιερός τόπος λατρείας της μπεκτασικής δερβισικής κοινότητας του Τετόβου. Υπήρξαμε άτυχοι αφού ο χώρος βρίσκεται πλέον σε πλήρη εγκατάλειψη, μάλλον εξαλείφθηκαν πια όλοι οι πιστοί του δόγματος. Στην είσοδο, αν και βρισκόμαστε σε βόρειο -μακεδονικό έδαφος, μας καλωσορίζουν οι σημαίες της Τουρκίας και της Αλβανίας, και πραγματικά το μέρος θα μπορούσε να βρίσκεται σε οποιαδήποτε από αυτές τις χωρες.
Παρά την εγκατάλειψη ο χώρος είναι προσεγμένος και καθαρός• λαμβάνει ξεκάθαρα οικονομική βοήθεια από τις «αδελφές χωρες».
Αυτή η περιποίηση και η καθαριότητα δεν απαντώνται εύκολα στο Τέτοβο. Κάναμε μια βόλτα στο χώρο απολαμβάνοντας την ηρεμία του. Το μικρό τζαμί δείχνει την ώρα σε διάφορες άλλες μουσουλμανικές, ενδεχομένως σιιτικές χωρες. Δε μπορώ να καταλάβω γιατί είναι στα αραβικά. Όλα είναι όμως ερμητικά κλειστά. Στο χώρο δεσπόζει και ένα μικρό νεκροταφείο, μια μουσουλμανική χαρακτηριστική βρύση, τόποι προσευχής και φυσικά ο τεκες. Δυστυχώς δε πετύχαμε κανένα μέλος της κοινότητας για να ανταλλάξουμε δυο κουβέντες.
Πώς να αισθάνθηκαν άραγε τα άτομα αυτά που γνώρισαν το θρησκευτικό διωγμό; Ολόκληρη η ιστορία θαρρείς είναι ένα κονταροχτύπημα, ποιος θα επικρατήσει, ποιος θα συσσωρεύσει τη μεγαλύτερη ισχύ.
Ολα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν.
Attachments
-
194,4 KB Προβολές: 0
-
192,2 KB Προβολές: 0
-
205,9 KB Προβολές: 0
-
169,4 KB Προβολές: 0
-
197 KB Προβολές: 0
-
170,7 KB Προβολές: 0
-
215,7 KB Προβολές: 0
Last edited: