Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
Έφτασε και η ημέρα της Σιένα…
Η επόμενη μέρα είχε πολύ βαρύ πρόγραμμα. Θα φεύγαμε από την Φλωρεντία και θα καταλήγαμε το βράδυ στη Σιένα αφού περνάγαμε πρώτα από το San Gimignano. Προηγουμένως όμως, έπρεπε να “κλείσουμε” και κάποιες εκκρεμότητες στη Φλωρεντία.
Φεύγοντας λοιπόν με το αυτοκίνητο κάναμε μία στάση στην εκκλησία Santa Croce. Η βασιλική του Τιμίου Σταυρού θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και το «Πάνθεον» της Ιταλίας, δεδομένου ότι σε αυτήν βρίσκονται πολλοί τάφοι και τύμβοι διάσημων Φλωρεντίνων, αλλά και άλλων Ιταλών. Η εκκλησία είναι διακοσμημένη με έργα Φλωρεντίνων ζωγράφων, αλλά την προσοχή μας την τράβηξαν πιο πολύ οι τάφοι των Μιχαήλ Άγγελου, Γαλιλαίου, Μακιαβέλλι, τα κενοτάφια των Leonardo Da Vinci και Dante, αλλά και οι τάφοι των πιο σύγχρονων, συνθέτη Rossini και εφευρέτη Marconi.
Το σκευοφυλάκιο της εκκλησίας είχε τόσα πολλά έργα Φλωρεντίνων, κυρίως ζωγράφων, που θα μπορούσε να έχει ξεχωριστή είσοδο σαν μια ακόμη Πινακοθήκη. Ένα από τα πολλά που είδαμε ήταν ο αριστουργηματικός βυζαντινής τεχνοτροπίας εσταυρωμένος του Φλωρεντίνου Cimabue.
Βγαίνοντας από την πόλη κάναμε μία τελευταία στάση στην πλατεία “βεράντα” του Μιχαήλ Άγγελου για να θαυμάσουμε τη θέα της Φλωρεντίας. Από την κορυφή του λόφου, νότια του Ποταμού Άρνου, που βρίσκεται η piazza Michelangelo, είδα μια από τις ωραιότερες αστικές θέες που έχω δει.
Από εκεί πια …αποχαιρετήσαμε τη Φλωρεντία.
Φύγαμε από τη Φλωρεντία με κατεύθυνση προς νότο. Θα παρεκκλίναμε από την πορεία μας για λίγο, προκειμένου να δούμε το διάσημο για τους πύργους του, «Μανχάταν» του μεσαίωνα, το San Gimignano. Είναι μια μεσαιωνική πόλη, από τις πολλές της Ιταλίας, που ανήκει στην παγκόσμια κληρονομιά της Unesco.
Πανέμορφη πόλη, η οποία και αυτή κατακλύζεται από τουρίστες της μιας ημέρας. Εδώ όμως μου φάνηκε ότι αυτοί οι τουρίστες ήταν δυσανάλογα πολλοί σε σχέση και με το μέγεθος της πόλης, αλλά και με ότι έχει αυτή να προσφέρει. Την μερική αυτή “ασφυξία” μου, την ενίσχυσε και η απίστευτη ζέστη που δυστυχώς συνέχιζε να μας βασανίζει.
Κάναμε βόλτα στα δρομάκια της πόλης και καθίσαμε για πίτσα και σε δεύτερο χρόνο καθίσαμε και για παγωτό στην εκπληκτική πλατεία Cisterna. Το παγωτό που έφαγα στο Caffeteria dell’olmo της πλατείας το κατατάσσω στα 5 καλύτερα που έχω φάει στην Ιταλία και δεν θα το ξεχάσω ποτέ.
Η επόμενη μας στάση ήταν στο Monteriggioni. Μέχρι τότε δεν γνωρίζαμε την ύπαρξή του, αλλά αποφασίσαμε να το επισκεφτούμε γιατί ήταν ένα χωριό στο δρόμο μας για τη Σιένα, αλλά κυρίως γιατί μας το είχε συστήσει να πάμε ο “wind …no goes”, ο ξενοδόχος μας.
Πρόκειται για ένα μεσαιωνικό χωριό όχι πολύ τουριστικό και πολύ μα πολύ μικρό. Για την ακρίβεια ο ξενοδόχος μας είχε επιμείνει πολύ να πάμε, γιατί ήταν ένα όμορφο «στρογγυλό» χωριό και έπρεπε λέει να δούμε και το αντίπαλο δέος του τουριστικού San Gimignano, αλλά και της φασαριόζικης Σιένα (που θα πηγαίναμε αργότερα).
Πλησιάζοντας στο Monteriggioni αμέσως καταλάβαμε τι εννοούσε ο «wind no … goes» όταν έλεγε ότι θα δούμε ένα “στρογγυλό χωριό”.
Στην κορυφή του λόφου, που αντικρίζαμε μπροστά μας βλέπαμε τα χοντρά κυκλικά του τείχη, τα οποία διακόπτονταν κατά διαστήματα από πύργους. Και όταν λέμε κυκλικά τείχη εννοούμε για μια τέλεια κυκλική περίμετρο, πολύ εντυπωσιακή.
Παρκάραμε έξω από τα τείχη και μπήκαμε από τη νότια πύλη του. Στα τείχη υπάρχει άλλη μία πύλη που κοιτάει προς βορρά.
Πράγματι το χωριό αυτό ήταν πάρα πολύ μικρό. Είχε έναν κεντρικό δρόμο όλο και όλο (που ένωνε τις δύο πύλες), μια σειρά σπίτια δεξιά και αριστερά του δρόμου, μία εκκλησία, 2 ταβέρνες, ένα μαγαζί με σουβενίρ και μια μικρή πλατεία, την piazza Roma, στην είσοδό του. Όλο το χωριό ήταν κυριολεκτικά περικυκλωμένο από τείχη. Όρθια, ψηλά, μεσαιωνικά και πλήρη τείχη. Το χωριό μπορούσε να κλείσει τις δύο πύλες από βορρά και νότο και να αποκλειστεί αν ήθελε. Όπως στις ταινίες της εποχής του μεσαίωνα. Απορώ πως δεν το έχουν πάρει χαμπάρι σκηνοθέτες για να πρωταγωνιστήσει σε καμιά ταινία.
Εμείς κάναμε μια βόλτα, καθίσαμε και για φαγητό σε μία από τις ταβέρνες, παρακολουθήσαμε και μία πρόβα γάμου στην εκκλησία του.
Απ’ ότι φαίνεται όμως ήρθαμε λάθος Σαββατοκύριακο, γιατί από τις διάσπαρτες αφίσες που κατέκλυζαν το χωριό, διαπιστώσαμε ότι το επόμενο Σαββατοκύριακο θα πραγματοποιούνταν ένα μεσαιωνικό φεστιβάλ. Το χωριό θα γέμιζε με κόσμο ντυμένο με κοστούμια εποχής έχοντας το ρόλο τεχνιτών, ταβερνιάρηδων, χορευτών, μονομάχων και άλλων επαγγελματιών της εποχής του μεσαίωνα. Η απόλυτη μεταφορά στους χρόνους του μεσαίωνα επιτυγχάνεται -εκτός φυσικά από τα σκηνικά- με το ότι για να κάνεις οποιαδήποτε συναλλαγή κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ θα έπρεπε πρώτα να περάσεις από το ανταλλακτήριο για να προμηθευτείς μεσαιωνικά νομίσματα!
Με εμένα «σκασμένη» από το κακό timing της επίσκεψης στο Monteriggioni, φύγαμε με κατεύθυνση πια προς Σιένα.
Εδώ θα πρέπει πρώτα να κάνω μια ενημέρωση σχετικά με την πόλη της Σιένας και τα δρώμενα των ημερών. Ήρθε η ώρα για το κυρίως θέμα της ιστορίας ….
Στη Σιένα δύο φορές το χρόνο (2 Ιουλίου και 16 Αυγούστου) διοργανώνεται μία γιορτή, το λεγόμενο Palio.
Σχετικά με το Palio έχουν αναφερθεί μερικά πράγματα στο forum. Δεν έτυχε να διαβάσω κάπου όμως κάποια προσωπική εμπειρία από κάποιον που να έχει βρεθεί στη Σιένα τις ημερομηνίες αυτές.
Ε λοιπόν! Ούτε και εγώ ήμουν εκεί!
Ήμουν όμως εκεί λίγο πριν το Il Palio του Ιουλίου και νομίζω ότι γεύτηκα αρκετά την ατμόσφαιρα και τους ρυθμούς της πόλης. Η πόλη ζει στους ρυθμούς του Palio πολλές ημέρες πριν τον αγώνα. Έζησα λίγο και εγώ τα προεόρτια.

Λίγα λόγια για το Palio…
Το Palio di Siena είναι αγώνες ιπποδρομίας χωρίς σέλα και χωρίς κανόνες. Όταν λέμε χωρίς κανόνες εννοούμε ότι επιτρέπονται κλωτσιές, σπρωξίματα και ότι unfair δεν επιτρέπεται στους κλασικούς αγώνες ιπποδρομίας. Άλλο ιδιαίτερο με αυτούς τους αγώνες είναι ότι δεν πραγματοποιούνται σε κάποια πίστα αγώνων, αλλά στην κεντρική πλατεία της πόλης, την λεγόμενη Campo, η οποία μετατρέπεται σε ιπποδρόμιο για τις ημέρες της γιορτής.
Η πλατεία της Σιένα κατά τη γνώμη μου είναι από τις ομορφότερες πλατείες της Ιταλίας για να μην πω η ομορφότερη. Έχει σχήμα …αχιβάδας και έχει και τέτοια γεωμετρία και κλίση, που σε όποιο σημείο της πλατείας και αν σταθείς μπορείς πανοραμικά να έχεις ορατότητα … σε όλα τα σημεία της πλατείας. Στο χαμηλότερο σημείο της βρίσκεται το Palazzo Pubblico, το Δημαρχείο της, το οποίο διαθέτει ένα επιβλητικό πύργο ύψους 100 μέτρων.
Αν και η Σιένα είναι μια μεσαιωνική πόλη, η piazza del Campo είναι μια πολύ μα πολύ φωτογενής πλατεία.
Τις μέρες του Palio, ο δρόμος γύρω από την πλακοστρωμένη πλατεία στρώνεται με χώμα, μετατρέπεται σε πίστα αγώνων ιπποδρομίας, προκειμένου να τρέξουν τα άλογα και το Δημαρχείο μετατρέπεται σε … στάβλο!
Μου φαίνεται ότι έχει δίκιο ο Αστερίξ, που έλεγε: «Είναι τρελοί αυτοί οι Ρωμαίοι»!
Η πόλη έχει 17 γειτονιές (ή κοντράτες), η καθεμιά από τις οποίες αντιπροσωπεύεται στους αγώνες με έναν αναβάτη και ένα λάβαρο -σημαία. Σε κάθε αγώνα Palio συμμετέχουν οι 10 από τις 17 κοντράτες της Σιένας. Συμμετέχουν οι 7 που δεν πήραν μέρος στους αγώνες του προηγούμενου έτους και οι 3 που θα προκύψουν από την κλήρωση ανάμεσα στις υπόλοιπες 10. Ο νικητής θα κερδίσει το “Palio”. Πρόκειται για ένα τρόπαιο, που στην ουσία είναι ένα πανί που φέρει ζωγραφισμένη την εικόνα της Παναγίας.
Το Palio ναι μεν διοργανώνεται 2 Ιουλίου (και 16 Αυγούστου), αλλά η πόλη ζει στους ρυθμούς του μέρες πριν. Τα μέλη μιας contrada (οι contradaioli όπως ονομάζονται) συμμετέχουν στη ζωή της contrada και του Palio καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Γενικά το Palio μπαίνει στη ζωή του κάθε Σιενέζου από τη γέννησή του και το ζει με μεγάλο πάθος.
Λίγες ημέρες πριν το Palio καθορίζεται ποιο άλογο θα τρέξει με ποια contrada. “Εξοπλίζεται” η πλατεία δηλ. στρώνεται με ένα μείγμα χώματος και στήνονται οι κερκίδες για τους θεατές και το σημαντικότερο απ’ όλα πραγματοποιούνται δοκιμαστικοί αγώνες, κατά τους οποίους οι αναβάτες εξοικειώνονται με το άλογό τους και την πίστα. Παράλληλα τις ημέρες αυτές πραγματοποιούνται και διάφορα εορταστικά δείπνα, παρελάσεις αλλά και τελετές.
Ο όλος αγώνας συνολικά διαρκεί 90 δευτερόλεπτα! Η πλατεία σφύζει από κόσμο, ο οποίος για να πάρει καλή θέση πηγαίνει νωρίς στο κέντρο της πλατείας- αχιβάδας και δεν μπορεί να φύγει παρά μόνο με το τέλος του αγώνα, γιατί ο χώρος περιφράσσεται ώστε να μην μπορεί κανείς να περάσει από το δρόμο-πίστα. Πιο τυχεροί είναι οι θεατές που βρίσκουν θέση στις περιμετρικά της πλατείας ξύλινες κερκίδες. Ακόμα πιο τυχεροί είναι όμως και αυτοί που παρακολουθούν τον αγώνα από τα “θεωρεία”
. Λέγοντας θεωρεία εννοώ από τα μπαλκόνια των γύρω σπιτιών. Αν θέλει κάποιος να παρακολουθήσει τους αγώνες από τα μπαλκόνια αυτά, θα πρέπει πρώτα να επικοινωνήσει απ’ ευθείας με τους ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων.
Photo από το internet
Είναι τρελοί αυτοί οι Ρωμαίοι!
Οι ιπποδρομίες του Il Palio έχουν προφανώς μεσαιωνικές καταβολές και είναι και αρκετά μεσαιωνικές και στη σύγχρονη εκτέλεσή τους.
Πολύ συχνά οι αναβάτες πέφτουν από τα άλογα (ειδικά στις δύο απότομες καμπές του δρόμου) με αποτέλεσμα πολύ συχνούς τραυματισμούς.
Ο πραγματικός ηττημένος είναι αυτός που ήρθε … δεύτερος. Αυτός που άγγιξε σχεδόν τη νίκη, αλλά που την είδε να φεύγει μέσα από τα χέρια του. Αντί για ασημένιο μετάλλιο …. παραδοσιακά χλευάζεται από το πλήθος. Αντίθετα οι νικητές, άλογο και αναβάτης, θεωρούνται ήρωες, ακόμα και αν τερματίσει …μόνο το άλογο και ο αναβάτης είναι κάπου πεσμένος στα μισά της διαδρομής!
Είναι τρελοί αυτοί οι Ρωμαίοι!!!
Για τη δική μου εμπειρία, θα μιλήσω στο επόμενο post….
Η επόμενη μέρα είχε πολύ βαρύ πρόγραμμα. Θα φεύγαμε από την Φλωρεντία και θα καταλήγαμε το βράδυ στη Σιένα αφού περνάγαμε πρώτα από το San Gimignano. Προηγουμένως όμως, έπρεπε να “κλείσουμε” και κάποιες εκκρεμότητες στη Φλωρεντία.
Φεύγοντας λοιπόν με το αυτοκίνητο κάναμε μία στάση στην εκκλησία Santa Croce. Η βασιλική του Τιμίου Σταυρού θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και το «Πάνθεον» της Ιταλίας, δεδομένου ότι σε αυτήν βρίσκονται πολλοί τάφοι και τύμβοι διάσημων Φλωρεντίνων, αλλά και άλλων Ιταλών. Η εκκλησία είναι διακοσμημένη με έργα Φλωρεντίνων ζωγράφων, αλλά την προσοχή μας την τράβηξαν πιο πολύ οι τάφοι των Μιχαήλ Άγγελου, Γαλιλαίου, Μακιαβέλλι, τα κενοτάφια των Leonardo Da Vinci και Dante, αλλά και οι τάφοι των πιο σύγχρονων, συνθέτη Rossini και εφευρέτη Marconi.
Το σκευοφυλάκιο της εκκλησίας είχε τόσα πολλά έργα Φλωρεντίνων, κυρίως ζωγράφων, που θα μπορούσε να έχει ξεχωριστή είσοδο σαν μια ακόμη Πινακοθήκη. Ένα από τα πολλά που είδαμε ήταν ο αριστουργηματικός βυζαντινής τεχνοτροπίας εσταυρωμένος του Φλωρεντίνου Cimabue.
Βγαίνοντας από την πόλη κάναμε μία τελευταία στάση στην πλατεία “βεράντα” του Μιχαήλ Άγγελου για να θαυμάσουμε τη θέα της Φλωρεντίας. Από την κορυφή του λόφου, νότια του Ποταμού Άρνου, που βρίσκεται η piazza Michelangelo, είδα μια από τις ωραιότερες αστικές θέες που έχω δει.
Από εκεί πια …αποχαιρετήσαμε τη Φλωρεντία.
Φύγαμε από τη Φλωρεντία με κατεύθυνση προς νότο. Θα παρεκκλίναμε από την πορεία μας για λίγο, προκειμένου να δούμε το διάσημο για τους πύργους του, «Μανχάταν» του μεσαίωνα, το San Gimignano. Είναι μια μεσαιωνική πόλη, από τις πολλές της Ιταλίας, που ανήκει στην παγκόσμια κληρονομιά της Unesco.
Πανέμορφη πόλη, η οποία και αυτή κατακλύζεται από τουρίστες της μιας ημέρας. Εδώ όμως μου φάνηκε ότι αυτοί οι τουρίστες ήταν δυσανάλογα πολλοί σε σχέση και με το μέγεθος της πόλης, αλλά και με ότι έχει αυτή να προσφέρει. Την μερική αυτή “ασφυξία” μου, την ενίσχυσε και η απίστευτη ζέστη που δυστυχώς συνέχιζε να μας βασανίζει.
Κάναμε βόλτα στα δρομάκια της πόλης και καθίσαμε για πίτσα και σε δεύτερο χρόνο καθίσαμε και για παγωτό στην εκπληκτική πλατεία Cisterna. Το παγωτό που έφαγα στο Caffeteria dell’olmo της πλατείας το κατατάσσω στα 5 καλύτερα που έχω φάει στην Ιταλία και δεν θα το ξεχάσω ποτέ.
Η επόμενη μας στάση ήταν στο Monteriggioni. Μέχρι τότε δεν γνωρίζαμε την ύπαρξή του, αλλά αποφασίσαμε να το επισκεφτούμε γιατί ήταν ένα χωριό στο δρόμο μας για τη Σιένα, αλλά κυρίως γιατί μας το είχε συστήσει να πάμε ο “wind …no goes”, ο ξενοδόχος μας.
Πρόκειται για ένα μεσαιωνικό χωριό όχι πολύ τουριστικό και πολύ μα πολύ μικρό. Για την ακρίβεια ο ξενοδόχος μας είχε επιμείνει πολύ να πάμε, γιατί ήταν ένα όμορφο «στρογγυλό» χωριό και έπρεπε λέει να δούμε και το αντίπαλο δέος του τουριστικού San Gimignano, αλλά και της φασαριόζικης Σιένα (που θα πηγαίναμε αργότερα).
Πλησιάζοντας στο Monteriggioni αμέσως καταλάβαμε τι εννοούσε ο «wind no … goes» όταν έλεγε ότι θα δούμε ένα “στρογγυλό χωριό”.
Στην κορυφή του λόφου, που αντικρίζαμε μπροστά μας βλέπαμε τα χοντρά κυκλικά του τείχη, τα οποία διακόπτονταν κατά διαστήματα από πύργους. Και όταν λέμε κυκλικά τείχη εννοούμε για μια τέλεια κυκλική περίμετρο, πολύ εντυπωσιακή.


Παρκάραμε έξω από τα τείχη και μπήκαμε από τη νότια πύλη του. Στα τείχη υπάρχει άλλη μία πύλη που κοιτάει προς βορρά.
Πράγματι το χωριό αυτό ήταν πάρα πολύ μικρό. Είχε έναν κεντρικό δρόμο όλο και όλο (που ένωνε τις δύο πύλες), μια σειρά σπίτια δεξιά και αριστερά του δρόμου, μία εκκλησία, 2 ταβέρνες, ένα μαγαζί με σουβενίρ και μια μικρή πλατεία, την piazza Roma, στην είσοδό του. Όλο το χωριό ήταν κυριολεκτικά περικυκλωμένο από τείχη. Όρθια, ψηλά, μεσαιωνικά και πλήρη τείχη. Το χωριό μπορούσε να κλείσει τις δύο πύλες από βορρά και νότο και να αποκλειστεί αν ήθελε. Όπως στις ταινίες της εποχής του μεσαίωνα. Απορώ πως δεν το έχουν πάρει χαμπάρι σκηνοθέτες για να πρωταγωνιστήσει σε καμιά ταινία.
Εμείς κάναμε μια βόλτα, καθίσαμε και για φαγητό σε μία από τις ταβέρνες, παρακολουθήσαμε και μία πρόβα γάμου στην εκκλησία του.
Απ’ ότι φαίνεται όμως ήρθαμε λάθος Σαββατοκύριακο, γιατί από τις διάσπαρτες αφίσες που κατέκλυζαν το χωριό, διαπιστώσαμε ότι το επόμενο Σαββατοκύριακο θα πραγματοποιούνταν ένα μεσαιωνικό φεστιβάλ. Το χωριό θα γέμιζε με κόσμο ντυμένο με κοστούμια εποχής έχοντας το ρόλο τεχνιτών, ταβερνιάρηδων, χορευτών, μονομάχων και άλλων επαγγελματιών της εποχής του μεσαίωνα. Η απόλυτη μεταφορά στους χρόνους του μεσαίωνα επιτυγχάνεται -εκτός φυσικά από τα σκηνικά- με το ότι για να κάνεις οποιαδήποτε συναλλαγή κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ θα έπρεπε πρώτα να περάσεις από το ανταλλακτήριο για να προμηθευτείς μεσαιωνικά νομίσματα!

Με εμένα «σκασμένη» από το κακό timing της επίσκεψης στο Monteriggioni, φύγαμε με κατεύθυνση πια προς Σιένα.
Εδώ θα πρέπει πρώτα να κάνω μια ενημέρωση σχετικά με την πόλη της Σιένας και τα δρώμενα των ημερών. Ήρθε η ώρα για το κυρίως θέμα της ιστορίας ….
Στη Σιένα δύο φορές το χρόνο (2 Ιουλίου και 16 Αυγούστου) διοργανώνεται μία γιορτή, το λεγόμενο Palio.
Σχετικά με το Palio έχουν αναφερθεί μερικά πράγματα στο forum. Δεν έτυχε να διαβάσω κάπου όμως κάποια προσωπική εμπειρία από κάποιον που να έχει βρεθεί στη Σιένα τις ημερομηνίες αυτές.
Ε λοιπόν! Ούτε και εγώ ήμουν εκεί!

Ήμουν όμως εκεί λίγο πριν το Il Palio του Ιουλίου και νομίζω ότι γεύτηκα αρκετά την ατμόσφαιρα και τους ρυθμούς της πόλης. Η πόλη ζει στους ρυθμούς του Palio πολλές ημέρες πριν τον αγώνα. Έζησα λίγο και εγώ τα προεόρτια.
Λίγα λόγια για το Palio…
Το Palio di Siena είναι αγώνες ιπποδρομίας χωρίς σέλα και χωρίς κανόνες. Όταν λέμε χωρίς κανόνες εννοούμε ότι επιτρέπονται κλωτσιές, σπρωξίματα και ότι unfair δεν επιτρέπεται στους κλασικούς αγώνες ιπποδρομίας. Άλλο ιδιαίτερο με αυτούς τους αγώνες είναι ότι δεν πραγματοποιούνται σε κάποια πίστα αγώνων, αλλά στην κεντρική πλατεία της πόλης, την λεγόμενη Campo, η οποία μετατρέπεται σε ιπποδρόμιο για τις ημέρες της γιορτής.
Η πλατεία της Σιένα κατά τη γνώμη μου είναι από τις ομορφότερες πλατείες της Ιταλίας για να μην πω η ομορφότερη. Έχει σχήμα …αχιβάδας και έχει και τέτοια γεωμετρία και κλίση, που σε όποιο σημείο της πλατείας και αν σταθείς μπορείς πανοραμικά να έχεις ορατότητα … σε όλα τα σημεία της πλατείας. Στο χαμηλότερο σημείο της βρίσκεται το Palazzo Pubblico, το Δημαρχείο της, το οποίο διαθέτει ένα επιβλητικό πύργο ύψους 100 μέτρων.
Αν και η Σιένα είναι μια μεσαιωνική πόλη, η piazza del Campo είναι μια πολύ μα πολύ φωτογενής πλατεία.
Τις μέρες του Palio, ο δρόμος γύρω από την πλακοστρωμένη πλατεία στρώνεται με χώμα, μετατρέπεται σε πίστα αγώνων ιπποδρομίας, προκειμένου να τρέξουν τα άλογα και το Δημαρχείο μετατρέπεται σε … στάβλο!

Μου φαίνεται ότι έχει δίκιο ο Αστερίξ, που έλεγε: «Είναι τρελοί αυτοί οι Ρωμαίοι»!
Η πόλη έχει 17 γειτονιές (ή κοντράτες), η καθεμιά από τις οποίες αντιπροσωπεύεται στους αγώνες με έναν αναβάτη και ένα λάβαρο -σημαία. Σε κάθε αγώνα Palio συμμετέχουν οι 10 από τις 17 κοντράτες της Σιένας. Συμμετέχουν οι 7 που δεν πήραν μέρος στους αγώνες του προηγούμενου έτους και οι 3 που θα προκύψουν από την κλήρωση ανάμεσα στις υπόλοιπες 10. Ο νικητής θα κερδίσει το “Palio”. Πρόκειται για ένα τρόπαιο, που στην ουσία είναι ένα πανί που φέρει ζωγραφισμένη την εικόνα της Παναγίας.
Το Palio ναι μεν διοργανώνεται 2 Ιουλίου (και 16 Αυγούστου), αλλά η πόλη ζει στους ρυθμούς του μέρες πριν. Τα μέλη μιας contrada (οι contradaioli όπως ονομάζονται) συμμετέχουν στη ζωή της contrada και του Palio καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Γενικά το Palio μπαίνει στη ζωή του κάθε Σιενέζου από τη γέννησή του και το ζει με μεγάλο πάθος.
Λίγες ημέρες πριν το Palio καθορίζεται ποιο άλογο θα τρέξει με ποια contrada. “Εξοπλίζεται” η πλατεία δηλ. στρώνεται με ένα μείγμα χώματος και στήνονται οι κερκίδες για τους θεατές και το σημαντικότερο απ’ όλα πραγματοποιούνται δοκιμαστικοί αγώνες, κατά τους οποίους οι αναβάτες εξοικειώνονται με το άλογό τους και την πίστα. Παράλληλα τις ημέρες αυτές πραγματοποιούνται και διάφορα εορταστικά δείπνα, παρελάσεις αλλά και τελετές.
Ο όλος αγώνας συνολικά διαρκεί 90 δευτερόλεπτα! Η πλατεία σφύζει από κόσμο, ο οποίος για να πάρει καλή θέση πηγαίνει νωρίς στο κέντρο της πλατείας- αχιβάδας και δεν μπορεί να φύγει παρά μόνο με το τέλος του αγώνα, γιατί ο χώρος περιφράσσεται ώστε να μην μπορεί κανείς να περάσει από το δρόμο-πίστα. Πιο τυχεροί είναι οι θεατές που βρίσκουν θέση στις περιμετρικά της πλατείας ξύλινες κερκίδες. Ακόμα πιο τυχεροί είναι όμως και αυτοί που παρακολουθούν τον αγώνα από τα “θεωρεία”

Είναι τρελοί αυτοί οι Ρωμαίοι!
Οι ιπποδρομίες του Il Palio έχουν προφανώς μεσαιωνικές καταβολές και είναι και αρκετά μεσαιωνικές και στη σύγχρονη εκτέλεσή τους.
Πολύ συχνά οι αναβάτες πέφτουν από τα άλογα (ειδικά στις δύο απότομες καμπές του δρόμου) με αποτέλεσμα πολύ συχνούς τραυματισμούς.
Ο πραγματικός ηττημένος είναι αυτός που ήρθε … δεύτερος. Αυτός που άγγιξε σχεδόν τη νίκη, αλλά που την είδε να φεύγει μέσα από τα χέρια του. Αντί για ασημένιο μετάλλιο …. παραδοσιακά χλευάζεται από το πλήθος. Αντίθετα οι νικητές, άλογο και αναβάτης, θεωρούνται ήρωες, ακόμα και αν τερματίσει …μόνο το άλογο και ο αναβάτης είναι κάπου πεσμένος στα μισά της διαδρομής!
Είναι τρελοί αυτοί οι Ρωμαίοι!!!
Για τη δική μου εμπειρία, θα μιλήσω στο επόμενο post….
Last edited: