tkaramp
Member
- Μηνύματα
- 167
- Likes
- 1.322
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού
1η μέρα (Sultanahmed)
Πρώτη μου φορά σε ισλαμική χώρα, κάτι που εμπέδωσα ξυπνώντας από έναν απροσδιόριστο -αρχικά- θόρυβο στις 5 το πρωί. Μου πήρε λίγο να καταλάβω ότι ήταν το κάλεσμα του μουεζίνη στους πιστούς για την πρωινή προσευχή. Κάποιες ώρες αργότερα και αφού είχαμε ξανακοιμηθεί χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα, βρεθήκαμε σε ένα κοντινό μαγαζάκι της Turkcell. H τιμή για μία τουρκική sim αρκετά καλύτερη από ότι στο αεροδρόμιο (9 gigabyte 100 λίρες) και πλέον ήμασταν έτοιμοι να ξεκινήσουμε την εξερεύνηση!
Πηγαίνοντας προς το μουσείο των ψηφιδωτών, είπαμε να δούμε κάποια μικρά αξιοθέατα που ήταν στον δρόμο μας. Οι δύο πρώτες από τις στάσεις μας (το Sokollu Mehmet Pasa camii και η μικρή Αγία Σοφία) δεν στέφθηκαν με επιτυχία, διότι ως Παρασκευή πρωί τα λειτουργικά τζαμιά δεν είναι ανοιχτά σε μη πιστούς. Στην συνέχεια, προχωρήσαμε παραλιακά, παίρνοντας μια πρώτη γεύση από τις όχθες του βοσπόρου χαζεύοντας παράλληλα ότι είχε απομείνει από το παλάτι του Βουκολέωντα και τα θαλάσσια τείχη της πόλης. Η μεγάλη κίνηση στον παραλιακό δρόμο δεν μας απασχολούσε ιδιαίτερα, οι πολλές πολιτικές αφίσες έκαναν φανερό ότι η πόλη ετοιμαζόταν για τις εκλογές της και εμείς σιγά σιγά, συνεχίσαμε για το μουσείο αφού περάσαμε έξω και από το μοναδικό όρθιο κομμάτι του ιπποδρόμου της πόλης.
Παρένθεση Museum Pass Istanbul
εδώ.
κλικ για όλη την παράθεση...
Τα ψηφιδωτά στεγάζονται στο χώρο του μεγάλου παλατιού των Βυζαντινών, όπου και βρέθηκαν. Ο λόγος που επιλέχθηκε σαν πρώτος σταθμός της ημέρας, ήταν η ευκολία έκδοσης της κάρτας μουσείων της Κωνσταντινούπολης, μιας και η ουρά στα εκδοτήρια ήταν κυριολεκτικά ανύπαρκτη. Το μουσείο ήταν σχετικά μικρό, αλλα με μερικά πολύ όμορφα ψηφιδωτά με απεικονίσεις καθημερινών δραστηριοτήτων, ζώων και μυθολογικών όντων.
Αν και η ώρα είχε περάσει (κόντευε 11) θέλαμε να δοκιμάσουμε να μπούμε στην Αγία Σοφία, αν και εφόσον βλέπαμε ότι οι ουρές απ έξω ήταν διαχειρίσιμες. Πριτς! Ακόμα και η ουρά για κατόχους του pass ήταν μεγάλη και θεωρήσαμε ότι μέσα θα γινόταν χαμός. Έτσι κάναμε αναστροφή και είπαμε να δοκιμάσουμε την τύχη μας με την βασιλική κιστέρνα, αλλα και εκεί φάγαμε χυλόπιτα καθως η ουρά ήταν επίσης μεγάλη. Γενικά, είχε πολύ κόσμο στο δρόμο και πάρα πολλές εκδρομές σχολείων. Τελικά, πνίξαμε την απογοήτευση μας στο...σιρόπι, δοκιμάζοντας δύο τρία σιροπιαστά στο γειτονικό Mado (πολύ καλά). Αφου δεν μας έκατσε η βασιλική αποφασίσαμε να δοκιμάσουμε την τύχη μας σε μια δυο κοντινές μικρότερες κιστέρνες οι οποίες εγγυημένα δεν θα είχαν κόσμο και στη στάση για φαγητό που θα ακολουθούσε, θα αποφασίζαμε πως θα αλλάζαμε το πρόγραμμα μας.
Πριν ξεκινήσουμε, ξοδέψαμε λίγο χρόνο χαζεύοντας το Μίλιον ή μάλλον ότι έχει απομείνει από το γνωστό μνημείο το οποίο χρησιμοποιούταν ως το σημείο 0 για τις αποστάσεις όλων των δρόμων της αυτοκρατορίας. ‘Ολοι οι δρόμοι ξεκινούσαν από την νέα Ρώμη, όπως ακριβώς ξεκινούσαν από το χρυσό μίλι της παλιάς.
Ξεκινήσαμε με την κινστέρνα του Θεοδοσίου, η είσοδος της οποίας βρίσκεται μέσα σε ένα γυάλινο κτίριο σε σχήμα κύβου. Εκεί, οι βαριεστημένοι φύλακες μας επιβεβαίωσαν ότι η πρόσβαση είναι δωρεάν και μας έδειξαν την είσοδο. Η πρώτη κινστερνα που βλέπαμε ήταν η μικρότερη και φωτεινότερη από αυτές που θα επισκεπτόμασταν. Χτίστηκε μεταξύ 428 και 443 επί Θεοδοσίου του δεύτερου εξού και το όνομα της. Όμορφη η χαμηλή στάθμη του νερού τριγύρω από το ξύλινο δάπεδο, υπερβολικά φωτισμένοι και γεμάτοι υποστηρικτικά οι όμορφοι κατα τά άλλα κίονες αλλά το κυριότερο ήταν πως ήμασταν σχεδόν μόνοι και το απολαύσαμε ιδιαίτερα.
Μόνοι ήμασταν και στην επόμενή κινστέρνα, αυτή του Φιλόξενου. Με είσοδο 20 λίρες ήταν αρκετά πιο ατμοσφαιρική στον φωτισμό (ανύπαρκτος), αισθητά μεγαλύτερη από την προηγούμενη αλλά και με φαινομενικά περισσότερα προβλήματα. Ουσιαστική στάθμη νερού δεν υπήρχε, αλλα το νερό έμπαινε από παντού. Για το νερό που έσταζε από την οροφή, είχαν επιστρατευτεί μεγάλα πανιά που κρέμονταν από την οροφή και συγκρατούσαν το νερό, κουβάδες τοποθετημένοι σε στρατηγικά σημεία, καθώς και ένας ταλαίπωρος επιστάτης ο οποίος με μια σφουγγαρίστρα στο χέρι προσπαθούσε να μαζέψει ότι μπορούσε. Οι κίονες φαινόντουσαν αρκετά διαβρωμένοι (σχεδόν τίποτα δεν διακρίνεται στα κιονόκρανα) και κάθετα τοποθετημένα άλλα πανιά που μας έκοβαν την πρόσβαση σε κάποιους χώρους, έδειχναν μια εικόνα εγκατάλειψης. Παρόλα αυτά, με μηδέν άτομα πέρα από εμάς και του σφουγγαριστροφόρου επιστάτη, μαζί με τον χαμηλό φωτισμό η εμπειρία ήταν πάρα πολύ όμορφη.
Μετά από τα πρώτα μας pide και κιουνεφέ (στο πολύ καλό Ortaklar Kebap Lahmacun) αποφασίσαμε να συνεχίσουμε με το μουσείο Ισλαμικής τέχνης. Το μουσείο στεγάζεται στο όμορφο παλάτι του Ibrahim Pasa με την πρόσοψη του να βλέπει τον ιππόδρομο. Μόλις περνάς τον έλεγχο εισιτηρίων υπάρχει ένα δωμάτιο στο οποίο μπορεί κανείς να δει απομεινάρια του ιπποδρομου. Το κυρίως μουσείο δεν είναι τρομερά μεγάλο, (μέρος του ήταν κλειστό για ανακαίνιση) και παντελώς μα παντελώς άδειο. Παρουσιάζει, μέσω μιας σειράς εκθεμάτων, την Ισλαμική ιστορία όπως αυτή εκτιλύχθηκε μέσα στα εδάφη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Ουμαγιάδες, Αββασίδες, Μαμελούκοι πριν περάσουμε φυσικά στους Τούρκους (Σελτζούκους και Οθωμανούς). Διάφορα ενδιαφέροντα ή όμορφα εκθέματα από λεπτοδουλεμένες πόρτες και γυάλινα μπολ, κοράνια με καλλιγραφικά κείμενα, μέχρι τουρκικά χαλιά και φιρμάνια σουλτάνων.
Αξίζει μια αναφορα στην αίθουσα με τα ιερά κειμήλια, στην οποία έβλεπες αρκετά φυλαχτά με τρίχες του Μωάμεθ!! (από ένα σημείο και μετά τις κρατούσαν όταν κουρευόταν/ξυριζόταν) ένα αποτύπωμα του ποδιού του (spoilers ξανά, είδαμε και άλλα στο topkapi) και διάφορα καλλιγραφικά κείμενα που αναφέρονται στις αρετές του. Οι προθήκες σε αρκετά από αυτά ήταν αρκετά θαμπωμένες/βρωμισμενες, πιθανολογήσαμε από τις προσπάθειες των πιστών να βρεθούν πιο κοντά σε αυτά.
Βγαίνοντας από το μουσείο η ώρα κόντευε τρεις και είπαμε να κάνουμε μια προσπάθεια ακόμα για την Αγία Σοφία. Αυτή τη φορά ήμασταν τυχεροί, η ουρά για τους κατόχους της κάρτας μουσείων ήταν ελάχιστη οπότε βουρ στον πατσά! Δεν θα κουράσω πάρα πολύ με αναλυτικές περιγραφές, υπάρχουν άλλωστε άπειρες ιστορίες για αυτό, αλλα θα αναφέρω μερικά σχόλια.
Χαζέψαμε με λίγη περισσότερη προσοχή τον ιππόδρομο και βολτάραμε στην γύρω του περιοχή αλλά πλέον είχαμε αρχίσει να κουραζόμαστε και να πεινάμε. Για φαγητό αποφασίσαμε να πάμε αρκετά μακριά, στο Bursa Garaj Kebap το οποίο λέγεται ότι έχει το καλύτερο Iskender kebap της πόλης. Καλά τα αγγουράκια τουρσί που μας προσέφεραν σαν ορεκτικό και νόστιμο το κεμπαπ (χωρίς να τρελαθούμε κιόλας) αλλά το highlight ήταν η παραδοσιακή κάθετη ψησταρια με ξύλα που έψηνε τον γύρο. Εγώ προσωπικα δεν είχα ξαναδεί μη ηλεκτρική ποτέ.
Ακολουθούν φωτογραφίες από την πρώτη μέρα.
Πρώτη μου φορά σε ισλαμική χώρα, κάτι που εμπέδωσα ξυπνώντας από έναν απροσδιόριστο -αρχικά- θόρυβο στις 5 το πρωί. Μου πήρε λίγο να καταλάβω ότι ήταν το κάλεσμα του μουεζίνη στους πιστούς για την πρωινή προσευχή. Κάποιες ώρες αργότερα και αφού είχαμε ξανακοιμηθεί χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα, βρεθήκαμε σε ένα κοντινό μαγαζάκι της Turkcell. H τιμή για μία τουρκική sim αρκετά καλύτερη από ότι στο αεροδρόμιο (9 gigabyte 100 λίρες) και πλέον ήμασταν έτοιμοι να ξεκινήσουμε την εξερεύνηση!
Πηγαίνοντας προς το μουσείο των ψηφιδωτών, είπαμε να δούμε κάποια μικρά αξιοθέατα που ήταν στον δρόμο μας. Οι δύο πρώτες από τις στάσεις μας (το Sokollu Mehmet Pasa camii και η μικρή Αγία Σοφία) δεν στέφθηκαν με επιτυχία, διότι ως Παρασκευή πρωί τα λειτουργικά τζαμιά δεν είναι ανοιχτά σε μη πιστούς. Στην συνέχεια, προχωρήσαμε παραλιακά, παίρνοντας μια πρώτη γεύση από τις όχθες του βοσπόρου χαζεύοντας παράλληλα ότι είχε απομείνει από το παλάτι του Βουκολέωντα και τα θαλάσσια τείχη της πόλης. Η μεγάλη κίνηση στον παραλιακό δρόμο δεν μας απασχολούσε ιδιαίτερα, οι πολλές πολιτικές αφίσες έκαναν φανερό ότι η πόλη ετοιμαζόταν για τις εκλογές της και εμείς σιγά σιγά, συνεχίσαμε για το μουσείο αφού περάσαμε έξω και από το μοναδικό όρθιο κομμάτι του ιπποδρόμου της πόλης.
Παρένθεση Museum Pass Istanbul
εδώ.
κλικ για όλη την παράθεση...
Τα ψηφιδωτά στεγάζονται στο χώρο του μεγάλου παλατιού των Βυζαντινών, όπου και βρέθηκαν. Ο λόγος που επιλέχθηκε σαν πρώτος σταθμός της ημέρας, ήταν η ευκολία έκδοσης της κάρτας μουσείων της Κωνσταντινούπολης, μιας και η ουρά στα εκδοτήρια ήταν κυριολεκτικά ανύπαρκτη. Το μουσείο ήταν σχετικά μικρό, αλλα με μερικά πολύ όμορφα ψηφιδωτά με απεικονίσεις καθημερινών δραστηριοτήτων, ζώων και μυθολογικών όντων.
Αν και η ώρα είχε περάσει (κόντευε 11) θέλαμε να δοκιμάσουμε να μπούμε στην Αγία Σοφία, αν και εφόσον βλέπαμε ότι οι ουρές απ έξω ήταν διαχειρίσιμες. Πριτς! Ακόμα και η ουρά για κατόχους του pass ήταν μεγάλη και θεωρήσαμε ότι μέσα θα γινόταν χαμός. Έτσι κάναμε αναστροφή και είπαμε να δοκιμάσουμε την τύχη μας με την βασιλική κιστέρνα, αλλα και εκεί φάγαμε χυλόπιτα καθως η ουρά ήταν επίσης μεγάλη. Γενικά, είχε πολύ κόσμο στο δρόμο και πάρα πολλές εκδρομές σχολείων. Τελικά, πνίξαμε την απογοήτευση μας στο...σιρόπι, δοκιμάζοντας δύο τρία σιροπιαστά στο γειτονικό Mado (πολύ καλά). Αφου δεν μας έκατσε η βασιλική αποφασίσαμε να δοκιμάσουμε την τύχη μας σε μια δυο κοντινές μικρότερες κιστέρνες οι οποίες εγγυημένα δεν θα είχαν κόσμο και στη στάση για φαγητό που θα ακολουθούσε, θα αποφασίζαμε πως θα αλλάζαμε το πρόγραμμα μας.
Πριν ξεκινήσουμε, ξοδέψαμε λίγο χρόνο χαζεύοντας το Μίλιον ή μάλλον ότι έχει απομείνει από το γνωστό μνημείο το οποίο χρησιμοποιούταν ως το σημείο 0 για τις αποστάσεις όλων των δρόμων της αυτοκρατορίας. ‘Ολοι οι δρόμοι ξεκινούσαν από την νέα Ρώμη, όπως ακριβώς ξεκινούσαν από το χρυσό μίλι της παλιάς.
Ξεκινήσαμε με την κινστέρνα του Θεοδοσίου, η είσοδος της οποίας βρίσκεται μέσα σε ένα γυάλινο κτίριο σε σχήμα κύβου. Εκεί, οι βαριεστημένοι φύλακες μας επιβεβαίωσαν ότι η πρόσβαση είναι δωρεάν και μας έδειξαν την είσοδο. Η πρώτη κινστερνα που βλέπαμε ήταν η μικρότερη και φωτεινότερη από αυτές που θα επισκεπτόμασταν. Χτίστηκε μεταξύ 428 και 443 επί Θεοδοσίου του δεύτερου εξού και το όνομα της. Όμορφη η χαμηλή στάθμη του νερού τριγύρω από το ξύλινο δάπεδο, υπερβολικά φωτισμένοι και γεμάτοι υποστηρικτικά οι όμορφοι κατα τά άλλα κίονες αλλά το κυριότερο ήταν πως ήμασταν σχεδόν μόνοι και το απολαύσαμε ιδιαίτερα.
Μόνοι ήμασταν και στην επόμενή κινστέρνα, αυτή του Φιλόξενου. Με είσοδο 20 λίρες ήταν αρκετά πιο ατμοσφαιρική στον φωτισμό (ανύπαρκτος), αισθητά μεγαλύτερη από την προηγούμενη αλλά και με φαινομενικά περισσότερα προβλήματα. Ουσιαστική στάθμη νερού δεν υπήρχε, αλλα το νερό έμπαινε από παντού. Για το νερό που έσταζε από την οροφή, είχαν επιστρατευτεί μεγάλα πανιά που κρέμονταν από την οροφή και συγκρατούσαν το νερό, κουβάδες τοποθετημένοι σε στρατηγικά σημεία, καθώς και ένας ταλαίπωρος επιστάτης ο οποίος με μια σφουγγαρίστρα στο χέρι προσπαθούσε να μαζέψει ότι μπορούσε. Οι κίονες φαινόντουσαν αρκετά διαβρωμένοι (σχεδόν τίποτα δεν διακρίνεται στα κιονόκρανα) και κάθετα τοποθετημένα άλλα πανιά που μας έκοβαν την πρόσβαση σε κάποιους χώρους, έδειχναν μια εικόνα εγκατάλειψης. Παρόλα αυτά, με μηδέν άτομα πέρα από εμάς και του σφουγγαριστροφόρου επιστάτη, μαζί με τον χαμηλό φωτισμό η εμπειρία ήταν πάρα πολύ όμορφη.
Μετά από τα πρώτα μας pide και κιουνεφέ (στο πολύ καλό Ortaklar Kebap Lahmacun) αποφασίσαμε να συνεχίσουμε με το μουσείο Ισλαμικής τέχνης. Το μουσείο στεγάζεται στο όμορφο παλάτι του Ibrahim Pasa με την πρόσοψη του να βλέπει τον ιππόδρομο. Μόλις περνάς τον έλεγχο εισιτηρίων υπάρχει ένα δωμάτιο στο οποίο μπορεί κανείς να δει απομεινάρια του ιπποδρομου. Το κυρίως μουσείο δεν είναι τρομερά μεγάλο, (μέρος του ήταν κλειστό για ανακαίνιση) και παντελώς μα παντελώς άδειο. Παρουσιάζει, μέσω μιας σειράς εκθεμάτων, την Ισλαμική ιστορία όπως αυτή εκτιλύχθηκε μέσα στα εδάφη της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Ουμαγιάδες, Αββασίδες, Μαμελούκοι πριν περάσουμε φυσικά στους Τούρκους (Σελτζούκους και Οθωμανούς). Διάφορα ενδιαφέροντα ή όμορφα εκθέματα από λεπτοδουλεμένες πόρτες και γυάλινα μπολ, κοράνια με καλλιγραφικά κείμενα, μέχρι τουρκικά χαλιά και φιρμάνια σουλτάνων.
Αξίζει μια αναφορα στην αίθουσα με τα ιερά κειμήλια, στην οποία έβλεπες αρκετά φυλαχτά με τρίχες του Μωάμεθ!! (από ένα σημείο και μετά τις κρατούσαν όταν κουρευόταν/ξυριζόταν) ένα αποτύπωμα του ποδιού του (spoilers ξανά, είδαμε και άλλα στο topkapi) και διάφορα καλλιγραφικά κείμενα που αναφέρονται στις αρετές του. Οι προθήκες σε αρκετά από αυτά ήταν αρκετά θαμπωμένες/βρωμισμενες, πιθανολογήσαμε από τις προσπάθειες των πιστών να βρεθούν πιο κοντά σε αυτά.
Βγαίνοντας από το μουσείο η ώρα κόντευε τρεις και είπαμε να κάνουμε μια προσπάθεια ακόμα για την Αγία Σοφία. Αυτή τη φορά ήμασταν τυχεροί, η ουρά για τους κατόχους της κάρτας μουσείων ήταν ελάχιστη οπότε βουρ στον πατσά! Δεν θα κουράσω πάρα πολύ με αναλυτικές περιγραφές, υπάρχουν άλλωστε άπειρες ιστορίες για αυτό, αλλα θα αναφέρω μερικά σχόλια.
- Η επιλογή μας να πάμε τη συγκεκριμένη ώρα ήταν πάρα πολύ καλή, καθώς ο κόσμος αρχικά ήταν αρκετός αλλά όχι υπερβολικός. Βοηθάει βέβαια και η εκκλησία η οποία είναι πραγματικά τεράστια. Πάντως καθίσαμε κοντά 3 ώρες και το τελευταίο μισάωρο με 45αλεπτό ήταν μαγεία, καθώς ήταν σχεδόν άδεια. Αν κάνετε πάντως κάτι αντίστοιχο έχετε στο μυαλό σας ότι ο πάνω όροφος κλείνει νωρίτερα.
- Πολλή εντύπωση μου έκανε, το πόσο ευρεία είναι η εκκλησία. Πόσο πιο εντυπωσιακή θα ήταν, αν έλειπαν και οι μεγάλες σκαλωσιές για επισκευές;
- Ενδιαφέρον είχε το πόσο βαθουλωμένο ήταν το μάρμαρο του δαπέδου στο σημείο που στέκονταν οι φρουροί στην πύλη του αυτοκράτορα. Γενικά πάντως σε αρκετά αξιοθέατα στην πόλη παρατηρήσαμε “βύθισματα” σε μαρμάρινα δάπεδα.
- Πολύ όμορφα τα ψηφιδωτά του πάνω ορόφου. Η ιστορία αυτού της Ζωής με τους τρεις αυτοκράτορες συζύγους που ο κάθε καινούργιος πάταγε το όνομα του προηγούμενου στο ψηφιδωτό με ξεπερνάει.
- Πολύ χαριτωμένους βρήκα τους ρούνους, παρέα με το χαραγμένο καραβάκι των Βαρράγγων φρουρων πάνω σε μάρμαρο του πάνω ορόφου.
- Εξωτερικά η Αγία Σοφία μας φάνηκε πολύ παραμελλημένη. Χρειάζεται αρκετά ένα βάψιμο και ο φωτισμός το βράδυ είναι σχεδόν ανύπαρκτος, ειδικά σε σύγκριση με το απέναντι μπλε τζαμί.
Χαζέψαμε με λίγη περισσότερη προσοχή τον ιππόδρομο και βολτάραμε στην γύρω του περιοχή αλλά πλέον είχαμε αρχίσει να κουραζόμαστε και να πεινάμε. Για φαγητό αποφασίσαμε να πάμε αρκετά μακριά, στο Bursa Garaj Kebap το οποίο λέγεται ότι έχει το καλύτερο Iskender kebap της πόλης. Καλά τα αγγουράκια τουρσί που μας προσέφεραν σαν ορεκτικό και νόστιμο το κεμπαπ (χωρίς να τρελαθούμε κιόλας) αλλά το highlight ήταν η παραδοσιακή κάθετη ψησταρια με ξύλα που έψηνε τον γύρο. Εγώ προσωπικα δεν είχα ξαναδεί μη ηλεκτρική ποτέ.
Ακολουθούν φωτογραφίες από την πρώτη μέρα.