tkaramp
Member
- Μηνύματα
- 167
- Likes
- 1.322
- Ταξίδι-Όνειρο
- Περού
3η μέρα (Τείχη Βλαχερνών, Φανάρι, Eyup)
Τη συγκεκριμένη μέρα, o στόχος μας ήταν να δούμε όσα περισσότερα μπορούσαμε από τις γειτονιές κοντά στα τείχη των Βλαχερνών. Ξεκινήσαμε από την στάση μετρό ulubatli και αρχίσαμε να περπατάμε από την έξω πλευρά των τειχών. Περάσαμε διαδοχικά την πέμπτη πύλη (sulukule) και την πύλη του Χαρίσιου, πριν μεταφερθούμε πάλι από την εσωτερική πλευρά μέσω της πύλης της Αδριανουπόλεως. Γενικά, μας φάνηκαν λιγότερο εντυπωσιακά από ότι περιμέναμε (ίσως φταίνε και οι κακές αναστηλώσεις ανά σημεία ή το κομμάτι των τειχών που βλέπαμε, καθώς ήταν σχετικά βυθισμένο από τις προσχώσεις των αιώνων). Ο καιρός πάντως ήταν πολύ καλός και ευχαριστηθήκαμε πολύ τη βόλτα μας. Δυστυχώς βέβαια, παρότι το βιβλίο-οδηγος μας, ανέφερε αρκετά σημεία από τα οποία θα μπορούσαμε να ανέβουμε στα τείχη, καινούργιες (μάλλον) σιδεριές είχαν τοποθετηθεί σε όλα τα σημεία και έκοβαν κάθε δυνατότητα πρόσβασης.
Με αυτά και με αυτά, φτάσαμε στη μονή της χώρας, της οποίας -ω τι έκπληξη- συντηρούνται/ αναστηλώνονται μέρη της και εξωτερικά σχεδόν δεν φαινόταν τίποτα από τις σκαλωσιές. Αφού κάναμε μια στάση στο εστιατόριο Asitane για να κλείσουμε τραπέζι για αργότερα, συνεχίσαμε με το εσωτερικό της μονής. Ευτυχώς εσωτερικά, το μεγαλύτερο κομμάτι παραμένει επισκέψιμο και τα ψηφιδωτά είναι πράγματι υπέροχα. Ειδικά ο τρούλος με τις εικόνες από την παλαιά διαθήκη είναι να αναρωτιέσαι πόσο δύσκολη ήταν η κατασκευή του, ψηφίδα ψηφίδα, και με την βοήθεια της καμπυλωτής επιφάνειας μοιάζουν σαν να είναι ζωντανά.
Αφού τελειώσαμε με τη μονή και τσιμπήσαμε κάτι στο Asitane (όμορφο setting, αν και ομολογώ ότι βρήκα τις γεύσεις λίγο plain που λένε και στο χωριό μου), αποφασίσαμε να συνεχίσουμε κατά μήκος των τειχών μέχρι την Καλιγάρια πύλη, μήπως βρίσκαμε κάποιο σημείο χωρίς σιδεριές για να ανέβουμε. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη, αλλά είδαμε το σχεδόν πλήρως αναστηλωμένο παλάτι του Πορφυρογέννητου. Για μένα προσωπικά ήταν έκπληξη, καθότι δεν το είχα ψάξει ιδιαίτερα από πριν και το περίμενα σε επίπεδα παλατιού του Βουκολέοντα. Αντίθετα, όσοι πάτε στην πόλη ελέγξτε αν άνοιξε το συγκεκριμένο, γιατι εμένα μου φάνηκε σχεδόν έτοιμο. Μοναδικό πταίσμα, η ύπαρξη ενός μεγάλου εξωτερικού ανελκυστήρα σε μία πλευρά του κτιρίου που βλέπει στο δρόμο.
Εκεί κάναμε αναστροφή και αρχίσαμε να περπατάμε προς Balat και φανάρι, περνώντας από διάφορα σημεία ενδιαφέροντος κατά τη διάρκεια. Η περιοχή φαινόταν αρκετά πιο φτωχή και το ισλαμικό στοιχείο ήταν εντονότερο. Ένα μικρό κοριτσάκι μας χαιρέτησε στα τούρκικα και όταν κάναμε να κοντοσταθούμε για να το χαιρετήσουμε, η τσαντορ-οφερεμένη γιαγιά του μας έκοψε φωνάζοντας finish, finish. Σχοινάκια για μπουγάδες κρέμονταν μεταξύ ετοιμόρροπων κτιρίων καθώς βλέπαμε παιδάκια να παίζουν μπάλα στην μεγάλη κλίση των δρόμων.
Πρώτη στάση η εκκλησία της Παμμακάριστου (Fetihe τζαμί). Αν και περιλαμβάνεται στο πάσο και αναφέρεται ως επισκέψιμη με αυτο στο site του πάσου, ήταν παντελώς κλειστή για ανακαίνιση. Συνεχίζοντας, η μεγάλη του γένους σχολή μας τράβηξε το βλέμμα από πολύ μακριά. Αρκετά ιδιαίτερο, αρχιτεκτονικά, κτιριο κατι που δεν θα έλεγα για το πατριαρχείο, που προσωπικά μου φάνηκε σχετικά αδιάφορο. Μεταξύ των δύο είχαμε περάσει από την εκκλησία της Μαρίας των Μογγόλων (ο μόνος Βυζαντινός ναός που έχει παραμείνει χριστιανικός ανά τους αιώνες και ο οποίος ήταν κλειστός όταν περνούσαμε) και βολτάραμε στο πολύ καλόγουστο Balat. H περιοχή έχει πολύ κόσμο, μαγαζάκια και χρώμα και σε επόμενη επίσκεψη μου στην Πόλη, χωρίς να ήδη δει αρκέτα από αυτά που ήθελα να δω, είναι ένα από τα μέρη όπου θέλω να χαθώ και να χαζέψω. Ένα σύντομο εξωτερικό πέρασμα από την εκκλησία της Αγίας Θεοδοσίας (Gul camii) και αρχίζουμε ανεβαίνουμε την ανηφόρα για το τζαμί του Σελίμ.
Το μαυσωλείο του σουλτάνου δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο, αλλά το τζαμί μας άρεσε πολύ. Καταρχάς, επειδή είναι σχετικά απομονωμένο και μάλλον όχι τόσο γνωστό στους τουρίστες, ήταν σχεδόν άδειο ενώ ήταν το πρώτο τζαμί που μπαίναμε και δεν υπήρχε διαχωριστικό που να απαγορεύει σε μη πιστούς την πρόσβαση προς τον κύριο χώρο του. Ταυτόχρονα πέσαμε πάνω σε προσευχή, την πρώτη μας σε εσωτερικό τζαμιού. Χαζέψαμε για αρκετή ώρα το τζαμί υπό των ψαλμωδιών του ιμάμη ενώ δύο παιδάκια επιδίδονταν σε... κωλοτούμπες πάνω στην μοκέτα. Βγαίνοντας έξω, καθίσαμε λιγάκι βλέποντας την πάρα πολυ ωραία θέα που προσέφερε το ύψωμα της τοποθεσίας του τζαμιού, ενώ άκουγες όλη την πόλη να αντηχεί από ψαλμωδίες. Μόλις κατεβήκαμε τον λόφο, πήραμε λεωφορείο με κατεύθυνση το μαυσωλείο Eyup.
Παρένθεση: Μαυσωλείο Eyup
Γρήγορο background, το συγκεκριμένο μαυσωλείο και τζαμί είναι αφιερωμένο στον Abu Ayyub al-Ansari ο οποίος ήταν στενός φίλος του Μωάμεθ. Συμμετείχε στην πρώτη πολιορκία της Κωνσταντινούπολης από τους Άραβες, παρότι ήταν αρκετά μεγάλος σε ηλικία. Κατά τη διάρκεια της αρρώστησε και πριν πεθάνει, ζήτησε να ταφεί έξω από τα τείχη της Πόλης, κάτι που και έγινε. Στο σημείο που θεωρούσαν ότι υπήρχε ο τάφος του, έχτισε ένα τζαμί ο Μωάμεθ ο Πορθητής, μόλις κατέκτησε την Κωνσταντινούπολη. Στο τζαμί αυτό συνηθιζόταν και η στέψη των Οθωμανών αυτοκρατόρων. Ο χώρος ανακατασκευάστηκε στα τέλη του 18ου αιώνα.
κλικ για όλη την παράθεση...
Γύρω από τον κύριο θρησκευτικό χώρο, υπήρχαν στημένα μπόλικα υπαίθρια μαγαζιά τα οποία προφανώς εκμεταλλεύτονται την μεγάλη συρροή πιστών προς τον ιερό χώρο. Το τζαμί του χώρου ήταν οκ, αλλά τίποτα το ιδιαίτερο. Το μαυσωλείο από την άλλη, ήταν όλο ντυμένο εσωτερικά και εξωτερικά με ιζνίκ πλακάκια που του έδιναν μια ιδιαίτερη αισθητική. Η κίνηση στο εσωτερικό του ήταν σχετικά δύσκολη, καθώς πάρα πολύς κόσμος συνωστιζόταν στο μικρό χώρο. Αφου βγάλαμε λίγες βιαστικές φωτογραφίες, βγήκαμε έξω και βολτάραμε στον περιβάλλοντα χώρο και αφού αποφασίσαμε να αφήσουμε την ανάβαση για κοντινό Pierre Lotti για κάποια επόμενη φορά, μπήκαμε σε ένα λεωφορείο για να επιστρέψουμε στο κέντρο.
Το λεωφορείο μας άφησε Karakoy και ενώ πηγαίναμε με το πάσο μας προς την περιοχή του ξενοδοχείου μας, βρήκαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε το περιβόητο balik ekmek. Για τους μη μυημένους, το balik ekmek είναι αυτο που υπονοεί η ελεύθερη μετάφραση των λέξεων balik=ψάρι και ekmek=ψωμί, δηλαδή ένα σάντουιτς με ψάρι και πωλείται (μεταξύ άλλων) σε πάρα πολλά σημεία στην γέφυρα του γαλατά. Αυτό που επιλέξαμε σέρβιρε το ψάρι σε αραβική πίτα και όχι σε ψωμάκι (μάλλον καλύτερα κατά τη γνώμη μας) και το πέθαινε στα μπαχάρια. Το βρήκαμε πολύ νόστιμο αλλά αρκετά βαρύ, ενώ στα θετικά ήταν η παντελής ανυπαρξία από ψαροκόκαλα.
Η ημέρα έκλεισε με ένα χαμάμ στο Kadirga hamami (ευχαριστώ διάφορα παιδιά στο φόρουμ που το πρότειναν). Το χαμάμ αυτό δεν είναι καθόλου τουριστικό, είναι αρκετά φθηνό (75 λίρες αν θυμάμαι καλά για το πλήρες πακέτο) και επίσης ήταν 10 λεπτά με τα πόδια από το ξενοδοχείο μας. Αφού ιδρώσαμε στη σάουνα, μας σαπούνισαν και μας έτριψαν επιστρέψαμε αποκαμωμένοι στο ξενοδοχείο.
Ακολουθούν φωτογραφίες από την τρίτη μέρα.
Τη συγκεκριμένη μέρα, o στόχος μας ήταν να δούμε όσα περισσότερα μπορούσαμε από τις γειτονιές κοντά στα τείχη των Βλαχερνών. Ξεκινήσαμε από την στάση μετρό ulubatli και αρχίσαμε να περπατάμε από την έξω πλευρά των τειχών. Περάσαμε διαδοχικά την πέμπτη πύλη (sulukule) και την πύλη του Χαρίσιου, πριν μεταφερθούμε πάλι από την εσωτερική πλευρά μέσω της πύλης της Αδριανουπόλεως. Γενικά, μας φάνηκαν λιγότερο εντυπωσιακά από ότι περιμέναμε (ίσως φταίνε και οι κακές αναστηλώσεις ανά σημεία ή το κομμάτι των τειχών που βλέπαμε, καθώς ήταν σχετικά βυθισμένο από τις προσχώσεις των αιώνων). Ο καιρός πάντως ήταν πολύ καλός και ευχαριστηθήκαμε πολύ τη βόλτα μας. Δυστυχώς βέβαια, παρότι το βιβλίο-οδηγος μας, ανέφερε αρκετά σημεία από τα οποία θα μπορούσαμε να ανέβουμε στα τείχη, καινούργιες (μάλλον) σιδεριές είχαν τοποθετηθεί σε όλα τα σημεία και έκοβαν κάθε δυνατότητα πρόσβασης.
Με αυτά και με αυτά, φτάσαμε στη μονή της χώρας, της οποίας -ω τι έκπληξη- συντηρούνται/ αναστηλώνονται μέρη της και εξωτερικά σχεδόν δεν φαινόταν τίποτα από τις σκαλωσιές. Αφού κάναμε μια στάση στο εστιατόριο Asitane για να κλείσουμε τραπέζι για αργότερα, συνεχίσαμε με το εσωτερικό της μονής. Ευτυχώς εσωτερικά, το μεγαλύτερο κομμάτι παραμένει επισκέψιμο και τα ψηφιδωτά είναι πράγματι υπέροχα. Ειδικά ο τρούλος με τις εικόνες από την παλαιά διαθήκη είναι να αναρωτιέσαι πόσο δύσκολη ήταν η κατασκευή του, ψηφίδα ψηφίδα, και με την βοήθεια της καμπυλωτής επιφάνειας μοιάζουν σαν να είναι ζωντανά.
Αφού τελειώσαμε με τη μονή και τσιμπήσαμε κάτι στο Asitane (όμορφο setting, αν και ομολογώ ότι βρήκα τις γεύσεις λίγο plain που λένε και στο χωριό μου), αποφασίσαμε να συνεχίσουμε κατά μήκος των τειχών μέχρι την Καλιγάρια πύλη, μήπως βρίσκαμε κάποιο σημείο χωρίς σιδεριές για να ανέβουμε. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη, αλλά είδαμε το σχεδόν πλήρως αναστηλωμένο παλάτι του Πορφυρογέννητου. Για μένα προσωπικά ήταν έκπληξη, καθότι δεν το είχα ψάξει ιδιαίτερα από πριν και το περίμενα σε επίπεδα παλατιού του Βουκολέοντα. Αντίθετα, όσοι πάτε στην πόλη ελέγξτε αν άνοιξε το συγκεκριμένο, γιατι εμένα μου φάνηκε σχεδόν έτοιμο. Μοναδικό πταίσμα, η ύπαρξη ενός μεγάλου εξωτερικού ανελκυστήρα σε μία πλευρά του κτιρίου που βλέπει στο δρόμο.
Εκεί κάναμε αναστροφή και αρχίσαμε να περπατάμε προς Balat και φανάρι, περνώντας από διάφορα σημεία ενδιαφέροντος κατά τη διάρκεια. Η περιοχή φαινόταν αρκετά πιο φτωχή και το ισλαμικό στοιχείο ήταν εντονότερο. Ένα μικρό κοριτσάκι μας χαιρέτησε στα τούρκικα και όταν κάναμε να κοντοσταθούμε για να το χαιρετήσουμε, η τσαντορ-οφερεμένη γιαγιά του μας έκοψε φωνάζοντας finish, finish. Σχοινάκια για μπουγάδες κρέμονταν μεταξύ ετοιμόρροπων κτιρίων καθώς βλέπαμε παιδάκια να παίζουν μπάλα στην μεγάλη κλίση των δρόμων.
Πρώτη στάση η εκκλησία της Παμμακάριστου (Fetihe τζαμί). Αν και περιλαμβάνεται στο πάσο και αναφέρεται ως επισκέψιμη με αυτο στο site του πάσου, ήταν παντελώς κλειστή για ανακαίνιση. Συνεχίζοντας, η μεγάλη του γένους σχολή μας τράβηξε το βλέμμα από πολύ μακριά. Αρκετά ιδιαίτερο, αρχιτεκτονικά, κτιριο κατι που δεν θα έλεγα για το πατριαρχείο, που προσωπικά μου φάνηκε σχετικά αδιάφορο. Μεταξύ των δύο είχαμε περάσει από την εκκλησία της Μαρίας των Μογγόλων (ο μόνος Βυζαντινός ναός που έχει παραμείνει χριστιανικός ανά τους αιώνες και ο οποίος ήταν κλειστός όταν περνούσαμε) και βολτάραμε στο πολύ καλόγουστο Balat. H περιοχή έχει πολύ κόσμο, μαγαζάκια και χρώμα και σε επόμενη επίσκεψη μου στην Πόλη, χωρίς να ήδη δει αρκέτα από αυτά που ήθελα να δω, είναι ένα από τα μέρη όπου θέλω να χαθώ και να χαζέψω. Ένα σύντομο εξωτερικό πέρασμα από την εκκλησία της Αγίας Θεοδοσίας (Gul camii) και αρχίζουμε ανεβαίνουμε την ανηφόρα για το τζαμί του Σελίμ.
Το μαυσωλείο του σουλτάνου δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο, αλλά το τζαμί μας άρεσε πολύ. Καταρχάς, επειδή είναι σχετικά απομονωμένο και μάλλον όχι τόσο γνωστό στους τουρίστες, ήταν σχεδόν άδειο ενώ ήταν το πρώτο τζαμί που μπαίναμε και δεν υπήρχε διαχωριστικό που να απαγορεύει σε μη πιστούς την πρόσβαση προς τον κύριο χώρο του. Ταυτόχρονα πέσαμε πάνω σε προσευχή, την πρώτη μας σε εσωτερικό τζαμιού. Χαζέψαμε για αρκετή ώρα το τζαμί υπό των ψαλμωδιών του ιμάμη ενώ δύο παιδάκια επιδίδονταν σε... κωλοτούμπες πάνω στην μοκέτα. Βγαίνοντας έξω, καθίσαμε λιγάκι βλέποντας την πάρα πολυ ωραία θέα που προσέφερε το ύψωμα της τοποθεσίας του τζαμιού, ενώ άκουγες όλη την πόλη να αντηχεί από ψαλμωδίες. Μόλις κατεβήκαμε τον λόφο, πήραμε λεωφορείο με κατεύθυνση το μαυσωλείο Eyup.
Παρένθεση: Μαυσωλείο Eyup
Γρήγορο background, το συγκεκριμένο μαυσωλείο και τζαμί είναι αφιερωμένο στον Abu Ayyub al-Ansari ο οποίος ήταν στενός φίλος του Μωάμεθ. Συμμετείχε στην πρώτη πολιορκία της Κωνσταντινούπολης από τους Άραβες, παρότι ήταν αρκετά μεγάλος σε ηλικία. Κατά τη διάρκεια της αρρώστησε και πριν πεθάνει, ζήτησε να ταφεί έξω από τα τείχη της Πόλης, κάτι που και έγινε. Στο σημείο που θεωρούσαν ότι υπήρχε ο τάφος του, έχτισε ένα τζαμί ο Μωάμεθ ο Πορθητής, μόλις κατέκτησε την Κωνσταντινούπολη. Στο τζαμί αυτό συνηθιζόταν και η στέψη των Οθωμανών αυτοκρατόρων. Ο χώρος ανακατασκευάστηκε στα τέλη του 18ου αιώνα.
κλικ για όλη την παράθεση...
Γύρω από τον κύριο θρησκευτικό χώρο, υπήρχαν στημένα μπόλικα υπαίθρια μαγαζιά τα οποία προφανώς εκμεταλλεύτονται την μεγάλη συρροή πιστών προς τον ιερό χώρο. Το τζαμί του χώρου ήταν οκ, αλλά τίποτα το ιδιαίτερο. Το μαυσωλείο από την άλλη, ήταν όλο ντυμένο εσωτερικά και εξωτερικά με ιζνίκ πλακάκια που του έδιναν μια ιδιαίτερη αισθητική. Η κίνηση στο εσωτερικό του ήταν σχετικά δύσκολη, καθώς πάρα πολύς κόσμος συνωστιζόταν στο μικρό χώρο. Αφου βγάλαμε λίγες βιαστικές φωτογραφίες, βγήκαμε έξω και βολτάραμε στον περιβάλλοντα χώρο και αφού αποφασίσαμε να αφήσουμε την ανάβαση για κοντινό Pierre Lotti για κάποια επόμενη φορά, μπήκαμε σε ένα λεωφορείο για να επιστρέψουμε στο κέντρο.
Το λεωφορείο μας άφησε Karakoy και ενώ πηγαίναμε με το πάσο μας προς την περιοχή του ξενοδοχείου μας, βρήκαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε το περιβόητο balik ekmek. Για τους μη μυημένους, το balik ekmek είναι αυτο που υπονοεί η ελεύθερη μετάφραση των λέξεων balik=ψάρι και ekmek=ψωμί, δηλαδή ένα σάντουιτς με ψάρι και πωλείται (μεταξύ άλλων) σε πάρα πολλά σημεία στην γέφυρα του γαλατά. Αυτό που επιλέξαμε σέρβιρε το ψάρι σε αραβική πίτα και όχι σε ψωμάκι (μάλλον καλύτερα κατά τη γνώμη μας) και το πέθαινε στα μπαχάρια. Το βρήκαμε πολύ νόστιμο αλλά αρκετά βαρύ, ενώ στα θετικά ήταν η παντελής ανυπαρξία από ψαροκόκαλα.
Η ημέρα έκλεισε με ένα χαμάμ στο Kadirga hamami (ευχαριστώ διάφορα παιδιά στο φόρουμ που το πρότειναν). Το χαμάμ αυτό δεν είναι καθόλου τουριστικό, είναι αρκετά φθηνό (75 λίρες αν θυμάμαι καλά για το πλήρες πακέτο) και επίσης ήταν 10 λεπτά με τα πόδια από το ξενοδοχείο μας. Αφού ιδρώσαμε στη σάουνα, μας σαπούνισαν και μας έτριψαν επιστρέψαμε αποκαμωμένοι στο ξενοδοχείο.
Ακολουθούν φωτογραφίες από την τρίτη μέρα.