georgeant
Member
- Μηνύματα
- 608
- Likes
- 2.610
- Ταξίδι-Όνειρο
- Road trip B. Αμερική
Ημέρα 3η
Το πρόγραμμα σήμερα είχε επίσκεψη στο μουσείο Άουσβιτς-Μπίρκεναου. Η απόσταση από την Κρακοβία είναι περίπου 1 ώρα και 15 λεπτά.
Σημαντικό για όσους σκέφτονται να πάνε. Κλείστε κάποιο τουρ στα αγγλικά. Στο επίσημο site μπορείτε να δείτε τις ώρες και τις γλώσσες που έχει το κάθε τουρ. http://auschwitz.org/en/ (στην καρτέλα reservations). Την ημέρα που θέλαμε εμείς είχε ένα τουρ στις 10:30 το πρωί αλλά δεν κάναμε online κράτηση γιατί μου είπε μια φίλη που είχε πάει ότι δε χρειάζεται να κλείσουμε και ότι θα βρούμε στον γκισέ κάποια ώρα που να μας βάλουν. Μεγάλο λάθος! Πήγαμε και το γκρουπ των 10:30 είχε συμπληρωθεί. Ευτυχώς ήμασταν πολύ τυχεροί και υπήρχε διαθεσιμότητα στο γκρουπ των 11:30. Κλείσαμε με αυτό, φάγαμε πρωινό σε ένα εστιατόριο εκεί δίπλα μέχρι να περάσει η ώρα και όλα πήγαν κατ'ευχήν. Νομίζω όμως πως ήμασταν απλώς τυχεροί και πέσαμε και σε περίοδο χαμηλής σχετικά επισκεψιμότητας.
Γενικά αν θελήσετε να το επισκεφτείτε πάντως θα έλεγα να το κάνετε μόνο με tour, το οποίο κρατάει γύρω στις 3,5 ώρες και βλέπεις και τα δύο στρατόπεδα. Τα στρατόπεδα είναι μεγάλα, τα κτίρια πολλά, γενικά είναι λίγο χαοτικό αν δεν ξέρεις που να πας και τι να δεις. Επίσης ο οδηγός του τουρ θα σας περιγράψει αναλυτικά τι συνέβη, τι βλέπετε κλπ. Είναι ένα μάθημα ιστορίας που αξίζει τον κόπο να δώσετε λίγα zloti παραπάνω για να το κάνετε. Χωρίς ξενάγηση η είσοδος είναι δωρεάν.
Αυτά με τα της οργάνωσης. Τώρα τι να πω γενικά για τη δική μας εμπειρία σε αυτό το μέρος; Προσπαθώ να σκεφτώ πώς θα μπορούσα να περιγράψω αυτά που ακούσαμε και αυτά που είδαμε και με τι λέξεις αλλά πραγματικά είναι πολύ δύσκολο. Θα πω μονάχα πως όσες ταινίες κι αν έχει δει κάποιος, όσα βιβλία κι αν έχει διαβάσει, ότι κι αν έχει ακούσει για αυτό το μέρος και για αυτό το μελανό κομμάτι της ιστορίας τίποτα δεν συγκρίνεται με αυτό που θα βιώσει ερχόμενος εδώ. Το Άουσβιτς είναι από μόνο του ένας λόγος για να επισκεφτεί κάποιος την Πολωνία ή την Ευρώπη γενικότερα. Θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνεται ως εκπαιδευτικό ταξίδι σε όλα τα γυμνάσια σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Ο κόσμος πρέπει, πρέπει να δει τη φρίκη για να καταλάβει, πρέπει να ταυτιστεί, να συγκινηθεί, να βάλει το χέρι στο στόμα και να πει "πώς είναι δυνατόν ο άνθρωπος να φτάσει σε τέτοιο σημείο;". Κι όμως, είναι δυνατόν. Η ιστορία πολλές φορές επαναλαμβάνεται όταν την ξεχνάς. Για αυτό είναι πολύ σημαντικό να μην ξεχάσουμε και να το δούμε όλοι.
Αφού προμηθευτήκαμε τα ακουστικά μας (η ξεναγός μας μιλούσε από ένα μικροφωνάκι για να ακούμε καλύτερα) βγήκαμε στο προαύλιο και ξεκινήσαμε την ξενάγηση.
Στην κεντρική πύλη του στρατοπέδου.
Το στρατόπεδο συγκέντρωσης πριν γίνει χώρος περισυλλογής και εκτέλεσης ανθρώπων λειτουργούσε ως κανονικό στρατόπεδο.
Στον πρώτο κτίριο, ο χάρτης που δείχνει τα μέρη της Ευρώπης από τα οποία έφευγε ο κόσμος για το Άουσβιτς. Από το Όσλο μέχρι την Αθήνα, χιλιάδες άνθρωποι μεταφερόντουσαν στα στρατόπεδα.
To Άουσβιτς σε αριθμούς:
1940: Έτος κατασκευής. Κατασκευάστηκε στα προάστια της πολωνικής πόλης Oswiecim και διήρκεσε τεσσεράμισι χρόνια.
3: Ο αριθμός των στρατοπέδων εντός του συγκροτήματος. Άουσβιτς Ι, Άουσβιτς ΙΙ (Άουσβιτς-Μπίρκεναου) και Άουσβιτς III (Monowitz). Το Άουσβιτς ήταν το μεγαλύτερο από όλα τα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.
1,5 εκατομμύριο: Το μέγιστο ποσό των κρατουμένων που πιστεύεται ότι έχουν καταχωρηθεί στο στρατόπεδο.
Περίπου 6 εκατομμύρια Εβραίοι συνολικά πιστεύεται ότι έχουν σκοτωθεί στην Ευρώπη από τους Ναζί.
Υπολογίζεται ότι μόνο στα στρατόπεδα εξολόθρευσης θανατώθηκαν, με τουφεκισμό, καταναγκαστική εργασία, απαγχονισμό και δηλητηριώδη αέρια περίπου 3 εκατομμύρια Εβραίων.
900 χιλιάδες: Ο αριθμός των Εβραίων που δολοφονήθηκαν στους θαλάμους αερίων αμέσως μετά την άφιξή τους στο στρατόπεδο.
40 τετραγωνικά χιλιόμετρα: Το μέγεθος του κύριου στρατοπέδου, Auschwitz I
10%: Ποσοστό του πολωνικού πληθυσμού που ήταν Εβραίοι το 1939. Οι αριθμοί έχουν τώρα μειωθεί σε μόλις 20.000.
74.000: Ο αριθμός των Πολωνών που σκοτώθηκαν στο Άουσβιτς.
21.000: Ο αριθμός των τσιγγάνων που σκοτώθηκαν
15.000: O αριθμός των Σοβιετικών σκοτώθηκαν
55.000: O αριθμός των Ελλήνων που απελάθηκαν στο Άουσβιτς (δεν θυμάμαι και δεν μπόρεσα να βρω τον αριθμό των δολοφονηθέντων).
7.000: Ο αριθμός των κρατουμένων που βρέθηκαν από τον Κόκκινο Στρατό όταν απελευθερώθηκε το στρατόπεδο.
Περισσότεροι άνθρωποι πέθαναν στο Άουσβιτς από ότι οι βρετανικές και αμερικανικές απώλειες του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου συνδυασμένες.
Στις συλλογές του Μουσείου βρίσκονται και εκτίθενται σε βιτρίνες:
- 2 τόννοι ανθρώπινα μαλλιά (τα μαλλιά των νεκρών χρησιμοποιούσαν ως νήμα για παραγωγή διαφόρων ειδών προς εξυπηρέτηση των Ναζί).
- πάνω από 80 χιλιάδες παπούτσια.
- περίπου 3,8 χιλιάδες βαλίτσες, από τις οποίες 2,1 χιλ. έχουν γραφές.
- περίπου 12 χιλιάδες κατσαρόλες.
- περίπου 40 κιλά γυαλιά.
- 460 τεχνητά μέλη (προσθέσεις).
- 570 ραβδωτές στολές στρατοπέδου.
- 260 πολιτικές περιβολές.
- 260 ταλλίθ.
Το πιο ενδιαφέρον και συνάμα εξωφρενικό κομμάτι που μάθαμε είναι ότι κάποιοι άνθρωποι πήγαιναν μόνοι τους στο Άουσβιτς για μια καλύτερη ζωή. Ναι, καλά διαβάσατε. Η Ναζιστική προπαγάνδα της εποχής παρουσίαζε το Άουσβιτς στον έξω κόσμο ως τόπο ευκαιριών και δουλειάς, ένα μέρος για ένα νέο ξεκίνημα ζωής μετά την οικονομική εξαθλίωση που υπέφεραν εκείνη την εποχή οι περισσότεροι λαοί. Έτσι, το καλά σφραγισμένο μυστικό του τι συνέβαινε πραγματικά στο Άουσβιτς δεν έφτανε ποτέ προς τα έξω. Ο τύπος της εποχής δεν είχε ιδέα, ο κόσμος δεν είχε ιδέα, ούτε οι ίδιοι οι Γερμανοί πολίτες δεν ήξεραν τι συνέβαινε, όλοι ήταν θύματα της ίδια προπαγάνδας. Οι μόνοι που γνώριζαν ουσιαστικά τι γινόταν ήταν τα SS. Μια προπαγάνδα που φυσικά -εκτός των παραπάνω- παρουσίαζε τους Εβραίους ως έκφυλους, κλέφτες και βιαστές. Είδαμε σκίτσα της εποχής που αναπαριστούσαν Εβραίους να κάνουν επιθέσεις σε γυναίκες και να τους κλέβουν τα κοσμήματα από πάνω τους ή να τις παρενοχλούν.
Φωτογραφία από τον κόσμο στη Θεσσαλονίκη που ετοιμαζόταν για το ταξίδι προς το Άουσβιτς.
Η ξεναγός μας.
Τα βασανιστήρια ξεκινούσαν πριν ο κόσμος φτάσει στο στρατόπεδα συγκέντρωσης. Η πρώτη δοκιμασία ήταν το ίδιο το ταξίδι. Ένα ταξίδι πολλών ημερών, χωρίς στάσεις, χωρίς τροφή, στοιβαγμένοι μες στα βαγόνια. Οι άνθρωποι πέθαιναν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ή αρρώσταιναν και πολλοί από τους επιζήσαντες αναγκαζόντουσαν να συνταξιδεύουν με πτώματα μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους.
Κατά την έλευση του τραίνου ξεκινούσε ο διαχωρισμός του κόσμου. Άνθρωποι που ουσιαστικά ήταν άχρηστοι για εργασία (άρρωστοι, ανάπηροι, έγκυες γυναίκες, ηλικιωμένοι) με πολύ σύντομες διαδικασίες έμπαιναν στη σειρά με προορισμό τους θαλάμους αερίων. Στους ίδιους λέγανε ότι πρέπει να πάνε στα ντουζ για πλύσιμο ή για εμβολιασμό. Ο κόσμος αυτό το θεωρούσε καλό, ήταν σημάδι οργάνωσης και φροντίδας, έτσι πήγαινε υπάκουα. Αν κάποιος καταλάβαινε τι συμβαίνει και άρχιζε να δημιουργεί επεισόδια τον εκτελούσαν αυτόματα.
Άνθρωποι έχασαν τις οικογένειές τους αμέσως μόλις αποβιβάστηκαν από το τραίνο μέσα σε λίγα λεπτά. Παιδιά δεν ξαναείδαν ποτέ τους γονείς τους και αναγκάστηκαν να ζουν με αυτό για όλη τους τη ζωή, όσα φυσικά επέζησαν.
Στους θαλάμους αερίων ο κόσμος άρχιζε να καταλαβαίνει τι συμβαίνει μόνο τη στιγμή που από τις ντουζιέρες τους αντί για νερό απελευθερώνονταν το δηλητηριώδες αέριο Zyklon B. Ανοίγοντας έπειτα την πόρτα για να μαζέψουν τα πτώματα (δουλειά που έκαναν οι ίδιοι οι Εβραίοι εξαναγκαστικά) ήταν τόσοι πολλοί ανεβασμένοι ο ένας πάνω στον άλλον, που όταν την άνοιγαν έπεφταν μαζί 30, 40, 50 άτομα. Οι τοίχοι και οι πόρτες ήταν ματωμένες από τα χέρια που προσπαθούσαν να βρουν έξοδο να αναπνεύσουν. Εκτός των άλλων το πιο συγκλονιστικό ήταν ότι συνήθως στην κορυφή των στοιβαγμένων πτωμάτων ήταν μωρά παιδιά που τα πετάγανε οι μανάδες επάνω μήπως μπορέσουν να αναπνεύσουν, αλλά υπήρχαν και νέοι άνθρωποι, οι οποίοι ποδοπατούσαν τους πιο μεγάλους για να ανέβουν πιο ψηλά.
Τα κουτιά από το αέριο Zyklon B.
Γυαλιά που ανήκαν σε δολοφονημένους Εβραίους. Όπως μας είπε η ξεναγός, σκεφτείτε πόσες ζωές υπήρχαν πίσω από αυτά τα ζευγάρια γυαλιών, πόσες ανθρώπινες ψυχές.
Τα παπούτσια τους. Σε όλα τα μεγέθη...
Προχωρώντας προς το επόμενο κτίριο.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίαζε η περίπτωση των διδύμων παιδιών. Με απώτερο σκοπό να αυξήσουν άμεσα τον πληθυσμό της άριας φυλής όπως την αποκαλούσαν, οι Ναζί εξέταζαν τις περιπτώσεις των διδύμων κάνοντάς τους πειράματα, υπό τις διαταγές του γιατρού Josef Mengele. Πολύ ενδιαφέρουσα είναι η μαρτυρία της Eva Mozes Kor ένα από τα πολλά παιδιά που ήταν θύματα των φριχτών πειραμάτων στο Άουσβιτς μαζί με τη δίδυμη αδερφή της. Το βίντεο είναι συγκλονιστικό και ειλικρινά αξίζει τον κόπο να το παρακολουθήσετε.
Τα σήματα που φορούσε ο κάθε κρατούμενος για να ξεχωρίζει.
Φωτογραφίες των κρατουμένων. Κοιτάζοντας κάτω από τις φωτογραφίες τις ημερομηνίες άφιξης στο στρατόπεδο και την ημερομηνία θανάτου, οι περισσότεροι από αυτούς βλέπαμε ότι ζούσαν από λίγες μέρες μέχρι λίγους μήνες. Οι φωτογραφίες από ένα σημείο και μετά δεν είχαν κανέναν νόημα εφόσον οι άνθρωποι από τις κακουχίες και την πείνα έχαναν τόσο πολύ βάρος και άλλαζε τόσο πολύ η όψη τους που η εμφάνισή τους δεν είχε πλέον καμία σχέση με αυτή της φωτογραφίας. Οπότε ο μόνος τρόπος για να ξεχωρίζεις τον κάθε κρατούμενο ήταν το τατουάζ στο σώμα με τον προσωπικό του αριθμό. Οι άνθρωποι αυτοί δεν ήταν παρά μόνο αριθμοί. Ήταν αναγκασμένοι να δουλεύουν 12 ώρες τη μέρα και το μόνο που τρώγανε ήταν ένας μικρός κύβος βουτύρου με λίγη σούπα, η οποία σούπα ήταν ουσιαστικά τα ζουμιά από βρασμένα κρέατα και άλλα φαγητά που προορίζονταν για τους Ναζί.
Όποιος ερχόταν στο Άουσβιτς ήξερε από ένα σημείο και μετά πως δεν υπάρχει τρόπος να διαφύγει. Ήξερε πως εδώ θα πεθάνει, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. Κάποιοι κατάφεραν και δραπέτευσαν αυτή την πενταετία αλλά εκτελέστηκαν αμέσως μόλις τους έβρισκαν οι Ναζί. Δεν υπήρχε κανένας τρόπος ο κόσμος να μάθει από κάπου τι συνέβαινε σε αυτό το κολαστήριο.
Πολλοί επέλεγαν να αυτοκτονήσουν για να βάλουν ένα τέλος στο βασανιστήριό τους. Έτρεχαν στα σύρματα για να διαφύγουν με αποτέλεσμα να τους πυροβολούν οι στρατιώτες. Αυτό ήταν όχι μόνο ένας τρόπος για να βάλεις τέλος στη ζωή σου αλλά ήταν και κάτι που εκνεύριζε πολύ τους Ναζί, ήταν ένας τρόπος να επαναστατήσεις και να τους "ταπεινώσεις" κατά κάποιον τρόπο και φυσικά τους δημιουργούσες πρόβλημα γιατί έχαναν....προσωπικό. Τώρα τι λογική υπάρχει σε αυτό δεν ξέρω, εφόσον κάθε μέρα πέθαινε κόσμος από τις κακουχίες ούτως ή άλλως. Για να αποτρέψουν τις αυτοκτονίες ακολουθούσαν την τακτική της τιμωρίας στους υπόλοιπους. Αν αυτοκτονήσει κάποιος δηλαδή, θα υποστείτε οι υπόλοιποι τις συνέπειες.
Ένας από τους πιο φριχτούς τρόπους τιμωρίας αν έκανε κάποιος κάτι "ανάρμοστο" ήταν να στιβάζουν όρθιους τους ανρθώπους σε μικρά δωματιάκια 1x1 χωρίς καθόλου φως. Στο καθένα από αυτά έβαζαν 4, ενώ με το ζόρι χωράνε δύο. Έπρεπε να μείνουν σε αυτή τη στάση όλο το βράδυ, δεν μπορούσαν να κάνουν κι αλλιώς ούτως ή άλλως εφόσον ήταν στοιβαγμένοι σαν σε κονσέρβα. Φανταστείτε να περνάς όλο αυτό ενώ είσαι ήδη στα πρόθυρα του θανάτου από την πείνα και την εξάντληση. Πολλοί από αυτούς λοιπόν πέθαιναν τη νύχτα. Αν κάποιος επιζούσε, πήγαινε κανονικά για δουλειά 12 ώρες και μετά...επέστρεφε πάλι στην τιμωρία του.
Δωμάτιο αιχμαλώτου.
Το σημείο που εκτελούσαν τους κρατούμενους με τουφεκισμό.
Οι αιχμάλωτοι δε γνώριζαν για τα κρεματόρια. Μύριζαν την τσίκνα και έλεγαν ότι οι Γερμανοί τρώνε καλά. Οι Zonder Commando, ήταν η ομάδα καταδίκων στους οποίους οι ναζί είχαν επιβάλλει το δυσβάσταχτο καθήκον της καύσης των νεκρών, αυτών δηλαδή που δεν είχαν υποχρεωθεί σε καταναγκαστικά έργα.
Ενδεικτικά, ένα κρεματόριο μπορεί να αποτεφρώσει ένα σώμα σε 1μιση ώρα περίπου. Στο Άουσβιτς, οι αρχές δεν είχαν κανένα σεβασμό για τους νεκρούς και δεν τηρούσαν τους πολιτικούς κανόνες για την αποτέφρωση. Έκαιγαν πολλαπλά σώματα κάθε φορά, όσα περισσότερα μπορούσαν και η διαδικασία ήταν συνεχής και μπορούσε να κρατήσει από μερικές ώρες έως και μέρες. Ότι απέμενε μετά την καύση το θρυμμάτιζαν για να εξαφανίσουν τα πειστήρια. Οι στάχτες που απέμεναν έμπαιναν σε καρότσια και τις πετούσαν στη λίμνη.
Φανταστείτε λοιπόν να ακούτε όλες αυτές τις ανατριχιαστικές περιγραφές και να είστε όντως στον τόπο συνέβησαν όλα αυτά...
Στη συνέχεια μεταφερθήκαμε με το shuttle bus στο ακόμα μεγαλύτερο στρατόπεδο, το Άουσβιτς Ι. Εδώ ήταν πιο ανοιχτά και έκανε πάρα πολύ κρύο καθώς φυσούσε πολύ. Νομίζω το περισσότερο κρύο στην Πολωνία το ένιωσα εδώ.
Αυτά που βλέπετε είναι αφοδευτήρια. Ο κόσμος έκανε εκεί την ανάγκη του και ήταν τόσος πολύς που μερικές φορές οι τουαλέτες δεν έφταναν και χρησιμοποιούσαν την κάθε μία περισσότεροι από ένας. Την ίδια στιγμή. Οι συνθήκες υγιεινής άθλιες φυσικά, όμως αυτό που θέλω να σκεφτείτε είναι η απόγνωση του κόσμου και ο βαθμός της εξαθλίωσης, το απόλυτο μηδέν της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
Σε έναν παρόμοιο στάβλο όπως αυτός παραπάνω (γιατί περί στάβλου επρόκειτο όπως μας εξήγησε η ξεναγός), στοιβάζονταν για να κοιμούνται 400 άνθρωποι, ενώ ήταν φτιαγμένοι για να χωρούν 52 άλογα. Οι στάβλοι ήταν εκτεθειμένοι στις καιρικές συνθήκες με αποτέλεσμα το καλοκαίρι να έχει ζέστη και το χειμώνα οι άνθρωποι να ξεπαγιάζουν. Παρ'όλα αυτά, ο κόσμος μπορούσε να αντέξει τα πάντα, ακόμα και το βαρύ κρύο. Αυτό που δεν άντεχαν με τίποτα ήταν η πείνα. Η πείνα από ένα σημείο και μετά άρχιζε να σε τρελαίνει, γινόταν ψυχικό βασανιστήριο.
Και ωστόσο, ο κόσμος δεν έχανε ποτέ την ελπίδα του. Περίμενε πως κάποια στιγμή ο έξω κόσμος θα μάθει τι συμβαίνει και κάποιος θα έρθει να τους ελευθερώσει.
Η ελπίδα για αυτόν τον κόσμο δεν πέθαινε ποτέ.
Το σημείο που αποβιβάζονταν ο κόσμος.
Συνεχίζοντας να περπατάμε τον μακρύ δρόμο του στρατοπέδου με προορισμό το μνημείο. Τα περισσότερα κρεματόρια είναι πλέον κατεδαφισμένα αλλά μακριά, μπορούσες να δεις τα ερείπια του μεγαλύτερου από αυτά.
Μία από τις πολλές πλάκες κάτω από το μνημείο. Το μήνυμα στα ελληνικά τα λέει όλα. Η ίδια επιγραφή υπήρχε και σε άλλες γλώσσες.
Τα τελευταία λόγια της ξεναγού πριν μας ευχαριστήσει και μας αποχαιρετήσει ήταν άκρως συγκινητικά.
"Σκεφτείτε ότι εσείς περπατήσατε αυτόν το δρόμο μέχρι εδώ ως ελεύθεροι άνθρωποι. Κάποιοι άλλοι περπάτησαν αυτόν τον δρόμο και δε γύρισαν ποτέ πίσω. Θα ήθελα μόλις επιστρέψετε στις πατρίδες σας να μοιραστείτε με όλους αυτά που είδατε και μάθατε εδώ, ώστε ο κόσμος ακόμα κι αν δεν έρθει ποτέ, να γνωρίζει..."
Το μέρος δεν σε εμπνέει για φωτογραφίες ή selfies, όμως ήθελα να μπορώ να βλέπω ότι βρέθηκα εκεί, παρ'όλο που θα το θυμάμαι σε όλη μου τη ζωή ούτως ή άλλως. Ήθελα να έχω μια φωτογραφία μου σε αυτό το μέρος.
Κατευθυνόμενοι προς την έξοδο και το παρατηρητήριο.
Η θέα του στρατοπέδου από το παρατηρητήριο.
Σε πιάνει τρέλα όταν σκέφτεσαι ότι υπάρχουν στον κόσμο αρνητές του ολοκαυτώματος ή άτομα που λένε πως δεν σκοτώθηκαν τόσοι πολλοί αλλά πολύ λιγότεροι, λες και τελικά αυτό έχει σημασία. Σε πιάνει τρέλα όταν σκέφτεσαι ότι υπάρχουν ακόμα ρατσιστές!
Ένας χρήστης στο trip advisor έβαλε στο μουσείο ένα μόνο αστεράκι γιατί είπε ότι του κατέστρεψε όλο το ταξίδι στην Πολωνία κι ότι έκανε να συνέλθει μέρες. Εγώ για όλο αυτό το ταρακούνημα που μας προκάλεσε του έβαλα 5, αν και αυτό που ζεις εκεί δε μετριέται με αστεράκια ή με βαθμούς. Μετριέται μόνο με το συναίσθημα και με τα λεπτά που θα περάσεις κοιτώντας στο κενό από το παράθυρο του αυτοκινήτου φεύγοντας από εκεί. Ξέρω ότι έχουν γραφτεί πολλά για το Άουσβιτς, ειδικά κι εδώ στο forum. Εύχομαι να πρόσθεσα κάτι σημαντικό κι εγώ σε όλα αυτά με τη δική μου αφήγηση, η οποία ήταν μόνο ένα πολύ μικρό κομμάτι αυτών που ακούσαμε στην ξενάγηση. Θα ήταν ωραίο να έχω περισσότερες φωτογραφίες να σας παραθέσω αλλά ήθελα να ασχοληθώ λιγότερο με αυτό το κομμάτι και να ακούσω αυτά που είχε να μας πει η ξεναγός.
Σας εύχομαι κάποια στιγμή όλοι σας να καταφέρετε να επισκεφτείτε το Άουσβιτς γιατί θα σας κάνει καλύτερους ανθρώπους. Όπως είπα και στην εισαγωγή αυτής της ιστορίας, μετά από το ταξίδι μας στην Πολωνία, μέσα από τα πολύ άσχημα και αρνητικά συναισθήματα που μας προκάλεσε αυτό το μέρος, τη συγκίνηση και τα δάκρυα, στο τέλος όλοι νιώθαμε πιο αφυπνισμένοι, πιο ενήμεροι, πιο ευαίσθητοι. Αισθανθήκαμε καλύτεροι άνθρωποι. Αν δεν είναι αυτό ταξίδι ζωής, τότε τι είναι;
Το πρόγραμμα σήμερα είχε επίσκεψη στο μουσείο Άουσβιτς-Μπίρκεναου. Η απόσταση από την Κρακοβία είναι περίπου 1 ώρα και 15 λεπτά.
Σημαντικό για όσους σκέφτονται να πάνε. Κλείστε κάποιο τουρ στα αγγλικά. Στο επίσημο site μπορείτε να δείτε τις ώρες και τις γλώσσες που έχει το κάθε τουρ. http://auschwitz.org/en/ (στην καρτέλα reservations). Την ημέρα που θέλαμε εμείς είχε ένα τουρ στις 10:30 το πρωί αλλά δεν κάναμε online κράτηση γιατί μου είπε μια φίλη που είχε πάει ότι δε χρειάζεται να κλείσουμε και ότι θα βρούμε στον γκισέ κάποια ώρα που να μας βάλουν. Μεγάλο λάθος! Πήγαμε και το γκρουπ των 10:30 είχε συμπληρωθεί. Ευτυχώς ήμασταν πολύ τυχεροί και υπήρχε διαθεσιμότητα στο γκρουπ των 11:30. Κλείσαμε με αυτό, φάγαμε πρωινό σε ένα εστιατόριο εκεί δίπλα μέχρι να περάσει η ώρα και όλα πήγαν κατ'ευχήν. Νομίζω όμως πως ήμασταν απλώς τυχεροί και πέσαμε και σε περίοδο χαμηλής σχετικά επισκεψιμότητας.
Γενικά αν θελήσετε να το επισκεφτείτε πάντως θα έλεγα να το κάνετε μόνο με tour, το οποίο κρατάει γύρω στις 3,5 ώρες και βλέπεις και τα δύο στρατόπεδα. Τα στρατόπεδα είναι μεγάλα, τα κτίρια πολλά, γενικά είναι λίγο χαοτικό αν δεν ξέρεις που να πας και τι να δεις. Επίσης ο οδηγός του τουρ θα σας περιγράψει αναλυτικά τι συνέβη, τι βλέπετε κλπ. Είναι ένα μάθημα ιστορίας που αξίζει τον κόπο να δώσετε λίγα zloti παραπάνω για να το κάνετε. Χωρίς ξενάγηση η είσοδος είναι δωρεάν.
Αυτά με τα της οργάνωσης. Τώρα τι να πω γενικά για τη δική μας εμπειρία σε αυτό το μέρος; Προσπαθώ να σκεφτώ πώς θα μπορούσα να περιγράψω αυτά που ακούσαμε και αυτά που είδαμε και με τι λέξεις αλλά πραγματικά είναι πολύ δύσκολο. Θα πω μονάχα πως όσες ταινίες κι αν έχει δει κάποιος, όσα βιβλία κι αν έχει διαβάσει, ότι κι αν έχει ακούσει για αυτό το μέρος και για αυτό το μελανό κομμάτι της ιστορίας τίποτα δεν συγκρίνεται με αυτό που θα βιώσει ερχόμενος εδώ. Το Άουσβιτς είναι από μόνο του ένας λόγος για να επισκεφτεί κάποιος την Πολωνία ή την Ευρώπη γενικότερα. Θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνεται ως εκπαιδευτικό ταξίδι σε όλα τα γυμνάσια σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Ο κόσμος πρέπει, πρέπει να δει τη φρίκη για να καταλάβει, πρέπει να ταυτιστεί, να συγκινηθεί, να βάλει το χέρι στο στόμα και να πει "πώς είναι δυνατόν ο άνθρωπος να φτάσει σε τέτοιο σημείο;". Κι όμως, είναι δυνατόν. Η ιστορία πολλές φορές επαναλαμβάνεται όταν την ξεχνάς. Για αυτό είναι πολύ σημαντικό να μην ξεχάσουμε και να το δούμε όλοι.
Αφού προμηθευτήκαμε τα ακουστικά μας (η ξεναγός μας μιλούσε από ένα μικροφωνάκι για να ακούμε καλύτερα) βγήκαμε στο προαύλιο και ξεκινήσαμε την ξενάγηση.
Στην κεντρική πύλη του στρατοπέδου.

Το στρατόπεδο συγκέντρωσης πριν γίνει χώρος περισυλλογής και εκτέλεσης ανθρώπων λειτουργούσε ως κανονικό στρατόπεδο.

Στον πρώτο κτίριο, ο χάρτης που δείχνει τα μέρη της Ευρώπης από τα οποία έφευγε ο κόσμος για το Άουσβιτς. Από το Όσλο μέχρι την Αθήνα, χιλιάδες άνθρωποι μεταφερόντουσαν στα στρατόπεδα.

To Άουσβιτς σε αριθμούς:
1940: Έτος κατασκευής. Κατασκευάστηκε στα προάστια της πολωνικής πόλης Oswiecim και διήρκεσε τεσσεράμισι χρόνια.
3: Ο αριθμός των στρατοπέδων εντός του συγκροτήματος. Άουσβιτς Ι, Άουσβιτς ΙΙ (Άουσβιτς-Μπίρκεναου) και Άουσβιτς III (Monowitz). Το Άουσβιτς ήταν το μεγαλύτερο από όλα τα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.
1,5 εκατομμύριο: Το μέγιστο ποσό των κρατουμένων που πιστεύεται ότι έχουν καταχωρηθεί στο στρατόπεδο.
Περίπου 6 εκατομμύρια Εβραίοι συνολικά πιστεύεται ότι έχουν σκοτωθεί στην Ευρώπη από τους Ναζί.
Υπολογίζεται ότι μόνο στα στρατόπεδα εξολόθρευσης θανατώθηκαν, με τουφεκισμό, καταναγκαστική εργασία, απαγχονισμό και δηλητηριώδη αέρια περίπου 3 εκατομμύρια Εβραίων.
900 χιλιάδες: Ο αριθμός των Εβραίων που δολοφονήθηκαν στους θαλάμους αερίων αμέσως μετά την άφιξή τους στο στρατόπεδο.
40 τετραγωνικά χιλιόμετρα: Το μέγεθος του κύριου στρατοπέδου, Auschwitz I
10%: Ποσοστό του πολωνικού πληθυσμού που ήταν Εβραίοι το 1939. Οι αριθμοί έχουν τώρα μειωθεί σε μόλις 20.000.
74.000: Ο αριθμός των Πολωνών που σκοτώθηκαν στο Άουσβιτς.
21.000: Ο αριθμός των τσιγγάνων που σκοτώθηκαν
15.000: O αριθμός των Σοβιετικών σκοτώθηκαν
55.000: O αριθμός των Ελλήνων που απελάθηκαν στο Άουσβιτς (δεν θυμάμαι και δεν μπόρεσα να βρω τον αριθμό των δολοφονηθέντων).
7.000: Ο αριθμός των κρατουμένων που βρέθηκαν από τον Κόκκινο Στρατό όταν απελευθερώθηκε το στρατόπεδο.
Περισσότεροι άνθρωποι πέθαναν στο Άουσβιτς από ότι οι βρετανικές και αμερικανικές απώλειες του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου συνδυασμένες.
Στις συλλογές του Μουσείου βρίσκονται και εκτίθενται σε βιτρίνες:
- 2 τόννοι ανθρώπινα μαλλιά (τα μαλλιά των νεκρών χρησιμοποιούσαν ως νήμα για παραγωγή διαφόρων ειδών προς εξυπηρέτηση των Ναζί).
- πάνω από 80 χιλιάδες παπούτσια.
- περίπου 3,8 χιλιάδες βαλίτσες, από τις οποίες 2,1 χιλ. έχουν γραφές.
- περίπου 12 χιλιάδες κατσαρόλες.
- περίπου 40 κιλά γυαλιά.
- 460 τεχνητά μέλη (προσθέσεις).
- 570 ραβδωτές στολές στρατοπέδου.
- 260 πολιτικές περιβολές.
- 260 ταλλίθ.
Το πιο ενδιαφέρον και συνάμα εξωφρενικό κομμάτι που μάθαμε είναι ότι κάποιοι άνθρωποι πήγαιναν μόνοι τους στο Άουσβιτς για μια καλύτερη ζωή. Ναι, καλά διαβάσατε. Η Ναζιστική προπαγάνδα της εποχής παρουσίαζε το Άουσβιτς στον έξω κόσμο ως τόπο ευκαιριών και δουλειάς, ένα μέρος για ένα νέο ξεκίνημα ζωής μετά την οικονομική εξαθλίωση που υπέφεραν εκείνη την εποχή οι περισσότεροι λαοί. Έτσι, το καλά σφραγισμένο μυστικό του τι συνέβαινε πραγματικά στο Άουσβιτς δεν έφτανε ποτέ προς τα έξω. Ο τύπος της εποχής δεν είχε ιδέα, ο κόσμος δεν είχε ιδέα, ούτε οι ίδιοι οι Γερμανοί πολίτες δεν ήξεραν τι συνέβαινε, όλοι ήταν θύματα της ίδια προπαγάνδας. Οι μόνοι που γνώριζαν ουσιαστικά τι γινόταν ήταν τα SS. Μια προπαγάνδα που φυσικά -εκτός των παραπάνω- παρουσίαζε τους Εβραίους ως έκφυλους, κλέφτες και βιαστές. Είδαμε σκίτσα της εποχής που αναπαριστούσαν Εβραίους να κάνουν επιθέσεις σε γυναίκες και να τους κλέβουν τα κοσμήματα από πάνω τους ή να τις παρενοχλούν.

Φωτογραφία από τον κόσμο στη Θεσσαλονίκη που ετοιμαζόταν για το ταξίδι προς το Άουσβιτς.

Η ξεναγός μας.

Τα βασανιστήρια ξεκινούσαν πριν ο κόσμος φτάσει στο στρατόπεδα συγκέντρωσης. Η πρώτη δοκιμασία ήταν το ίδιο το ταξίδι. Ένα ταξίδι πολλών ημερών, χωρίς στάσεις, χωρίς τροφή, στοιβαγμένοι μες στα βαγόνια. Οι άνθρωποι πέθαιναν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ή αρρώσταιναν και πολλοί από τους επιζήσαντες αναγκαζόντουσαν να συνταξιδεύουν με πτώματα μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους.
Κατά την έλευση του τραίνου ξεκινούσε ο διαχωρισμός του κόσμου. Άνθρωποι που ουσιαστικά ήταν άχρηστοι για εργασία (άρρωστοι, ανάπηροι, έγκυες γυναίκες, ηλικιωμένοι) με πολύ σύντομες διαδικασίες έμπαιναν στη σειρά με προορισμό τους θαλάμους αερίων. Στους ίδιους λέγανε ότι πρέπει να πάνε στα ντουζ για πλύσιμο ή για εμβολιασμό. Ο κόσμος αυτό το θεωρούσε καλό, ήταν σημάδι οργάνωσης και φροντίδας, έτσι πήγαινε υπάκουα. Αν κάποιος καταλάβαινε τι συμβαίνει και άρχιζε να δημιουργεί επεισόδια τον εκτελούσαν αυτόματα.
Άνθρωποι έχασαν τις οικογένειές τους αμέσως μόλις αποβιβάστηκαν από το τραίνο μέσα σε λίγα λεπτά. Παιδιά δεν ξαναείδαν ποτέ τους γονείς τους και αναγκάστηκαν να ζουν με αυτό για όλη τους τη ζωή, όσα φυσικά επέζησαν.
Στους θαλάμους αερίων ο κόσμος άρχιζε να καταλαβαίνει τι συμβαίνει μόνο τη στιγμή που από τις ντουζιέρες τους αντί για νερό απελευθερώνονταν το δηλητηριώδες αέριο Zyklon B. Ανοίγοντας έπειτα την πόρτα για να μαζέψουν τα πτώματα (δουλειά που έκαναν οι ίδιοι οι Εβραίοι εξαναγκαστικά) ήταν τόσοι πολλοί ανεβασμένοι ο ένας πάνω στον άλλον, που όταν την άνοιγαν έπεφταν μαζί 30, 40, 50 άτομα. Οι τοίχοι και οι πόρτες ήταν ματωμένες από τα χέρια που προσπαθούσαν να βρουν έξοδο να αναπνεύσουν. Εκτός των άλλων το πιο συγκλονιστικό ήταν ότι συνήθως στην κορυφή των στοιβαγμένων πτωμάτων ήταν μωρά παιδιά που τα πετάγανε οι μανάδες επάνω μήπως μπορέσουν να αναπνεύσουν, αλλά υπήρχαν και νέοι άνθρωποι, οι οποίοι ποδοπατούσαν τους πιο μεγάλους για να ανέβουν πιο ψηλά.
Τα κουτιά από το αέριο Zyklon B.

Γυαλιά που ανήκαν σε δολοφονημένους Εβραίους. Όπως μας είπε η ξεναγός, σκεφτείτε πόσες ζωές υπήρχαν πίσω από αυτά τα ζευγάρια γυαλιών, πόσες ανθρώπινες ψυχές.

Τα παπούτσια τους. Σε όλα τα μεγέθη...

Προχωρώντας προς το επόμενο κτίριο.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίαζε η περίπτωση των διδύμων παιδιών. Με απώτερο σκοπό να αυξήσουν άμεσα τον πληθυσμό της άριας φυλής όπως την αποκαλούσαν, οι Ναζί εξέταζαν τις περιπτώσεις των διδύμων κάνοντάς τους πειράματα, υπό τις διαταγές του γιατρού Josef Mengele. Πολύ ενδιαφέρουσα είναι η μαρτυρία της Eva Mozes Kor ένα από τα πολλά παιδιά που ήταν θύματα των φριχτών πειραμάτων στο Άουσβιτς μαζί με τη δίδυμη αδερφή της. Το βίντεο είναι συγκλονιστικό και ειλικρινά αξίζει τον κόπο να το παρακολουθήσετε.

Τα σήματα που φορούσε ο κάθε κρατούμενος για να ξεχωρίζει.

Φωτογραφίες των κρατουμένων. Κοιτάζοντας κάτω από τις φωτογραφίες τις ημερομηνίες άφιξης στο στρατόπεδο και την ημερομηνία θανάτου, οι περισσότεροι από αυτούς βλέπαμε ότι ζούσαν από λίγες μέρες μέχρι λίγους μήνες. Οι φωτογραφίες από ένα σημείο και μετά δεν είχαν κανέναν νόημα εφόσον οι άνθρωποι από τις κακουχίες και την πείνα έχαναν τόσο πολύ βάρος και άλλαζε τόσο πολύ η όψη τους που η εμφάνισή τους δεν είχε πλέον καμία σχέση με αυτή της φωτογραφίας. Οπότε ο μόνος τρόπος για να ξεχωρίζεις τον κάθε κρατούμενο ήταν το τατουάζ στο σώμα με τον προσωπικό του αριθμό. Οι άνθρωποι αυτοί δεν ήταν παρά μόνο αριθμοί. Ήταν αναγκασμένοι να δουλεύουν 12 ώρες τη μέρα και το μόνο που τρώγανε ήταν ένας μικρός κύβος βουτύρου με λίγη σούπα, η οποία σούπα ήταν ουσιαστικά τα ζουμιά από βρασμένα κρέατα και άλλα φαγητά που προορίζονταν για τους Ναζί.

Όποιος ερχόταν στο Άουσβιτς ήξερε από ένα σημείο και μετά πως δεν υπάρχει τρόπος να διαφύγει. Ήξερε πως εδώ θα πεθάνει, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο. Κάποιοι κατάφεραν και δραπέτευσαν αυτή την πενταετία αλλά εκτελέστηκαν αμέσως μόλις τους έβρισκαν οι Ναζί. Δεν υπήρχε κανένας τρόπος ο κόσμος να μάθει από κάπου τι συνέβαινε σε αυτό το κολαστήριο.

Πολλοί επέλεγαν να αυτοκτονήσουν για να βάλουν ένα τέλος στο βασανιστήριό τους. Έτρεχαν στα σύρματα για να διαφύγουν με αποτέλεσμα να τους πυροβολούν οι στρατιώτες. Αυτό ήταν όχι μόνο ένας τρόπος για να βάλεις τέλος στη ζωή σου αλλά ήταν και κάτι που εκνεύριζε πολύ τους Ναζί, ήταν ένας τρόπος να επαναστατήσεις και να τους "ταπεινώσεις" κατά κάποιον τρόπο και φυσικά τους δημιουργούσες πρόβλημα γιατί έχαναν....προσωπικό. Τώρα τι λογική υπάρχει σε αυτό δεν ξέρω, εφόσον κάθε μέρα πέθαινε κόσμος από τις κακουχίες ούτως ή άλλως. Για να αποτρέψουν τις αυτοκτονίες ακολουθούσαν την τακτική της τιμωρίας στους υπόλοιπους. Αν αυτοκτονήσει κάποιος δηλαδή, θα υποστείτε οι υπόλοιποι τις συνέπειες.

Ένας από τους πιο φριχτούς τρόπους τιμωρίας αν έκανε κάποιος κάτι "ανάρμοστο" ήταν να στιβάζουν όρθιους τους ανρθώπους σε μικρά δωματιάκια 1x1 χωρίς καθόλου φως. Στο καθένα από αυτά έβαζαν 4, ενώ με το ζόρι χωράνε δύο. Έπρεπε να μείνουν σε αυτή τη στάση όλο το βράδυ, δεν μπορούσαν να κάνουν κι αλλιώς ούτως ή άλλως εφόσον ήταν στοιβαγμένοι σαν σε κονσέρβα. Φανταστείτε να περνάς όλο αυτό ενώ είσαι ήδη στα πρόθυρα του θανάτου από την πείνα και την εξάντληση. Πολλοί από αυτούς λοιπόν πέθαιναν τη νύχτα. Αν κάποιος επιζούσε, πήγαινε κανονικά για δουλειά 12 ώρες και μετά...επέστρεφε πάλι στην τιμωρία του.
Δωμάτιο αιχμαλώτου.

Το σημείο που εκτελούσαν τους κρατούμενους με τουφεκισμό.



Οι αιχμάλωτοι δε γνώριζαν για τα κρεματόρια. Μύριζαν την τσίκνα και έλεγαν ότι οι Γερμανοί τρώνε καλά. Οι Zonder Commando, ήταν η ομάδα καταδίκων στους οποίους οι ναζί είχαν επιβάλλει το δυσβάσταχτο καθήκον της καύσης των νεκρών, αυτών δηλαδή που δεν είχαν υποχρεωθεί σε καταναγκαστικά έργα.
Ενδεικτικά, ένα κρεματόριο μπορεί να αποτεφρώσει ένα σώμα σε 1μιση ώρα περίπου. Στο Άουσβιτς, οι αρχές δεν είχαν κανένα σεβασμό για τους νεκρούς και δεν τηρούσαν τους πολιτικούς κανόνες για την αποτέφρωση. Έκαιγαν πολλαπλά σώματα κάθε φορά, όσα περισσότερα μπορούσαν και η διαδικασία ήταν συνεχής και μπορούσε να κρατήσει από μερικές ώρες έως και μέρες. Ότι απέμενε μετά την καύση το θρυμμάτιζαν για να εξαφανίσουν τα πειστήρια. Οι στάχτες που απέμεναν έμπαιναν σε καρότσια και τις πετούσαν στη λίμνη.

Φανταστείτε λοιπόν να ακούτε όλες αυτές τις ανατριχιαστικές περιγραφές και να είστε όντως στον τόπο συνέβησαν όλα αυτά...
Στη συνέχεια μεταφερθήκαμε με το shuttle bus στο ακόμα μεγαλύτερο στρατόπεδο, το Άουσβιτς Ι. Εδώ ήταν πιο ανοιχτά και έκανε πάρα πολύ κρύο καθώς φυσούσε πολύ. Νομίζω το περισσότερο κρύο στην Πολωνία το ένιωσα εδώ.


Αυτά που βλέπετε είναι αφοδευτήρια. Ο κόσμος έκανε εκεί την ανάγκη του και ήταν τόσος πολύς που μερικές φορές οι τουαλέτες δεν έφταναν και χρησιμοποιούσαν την κάθε μία περισσότεροι από ένας. Την ίδια στιγμή. Οι συνθήκες υγιεινής άθλιες φυσικά, όμως αυτό που θέλω να σκεφτείτε είναι η απόγνωση του κόσμου και ο βαθμός της εξαθλίωσης, το απόλυτο μηδέν της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Σε έναν παρόμοιο στάβλο όπως αυτός παραπάνω (γιατί περί στάβλου επρόκειτο όπως μας εξήγησε η ξεναγός), στοιβάζονταν για να κοιμούνται 400 άνθρωποι, ενώ ήταν φτιαγμένοι για να χωρούν 52 άλογα. Οι στάβλοι ήταν εκτεθειμένοι στις καιρικές συνθήκες με αποτέλεσμα το καλοκαίρι να έχει ζέστη και το χειμώνα οι άνθρωποι να ξεπαγιάζουν. Παρ'όλα αυτά, ο κόσμος μπορούσε να αντέξει τα πάντα, ακόμα και το βαρύ κρύο. Αυτό που δεν άντεχαν με τίποτα ήταν η πείνα. Η πείνα από ένα σημείο και μετά άρχιζε να σε τρελαίνει, γινόταν ψυχικό βασανιστήριο.
Και ωστόσο, ο κόσμος δεν έχανε ποτέ την ελπίδα του. Περίμενε πως κάποια στιγμή ο έξω κόσμος θα μάθει τι συμβαίνει και κάποιος θα έρθει να τους ελευθερώσει.
Η ελπίδα για αυτόν τον κόσμο δεν πέθαινε ποτέ.
Το σημείο που αποβιβάζονταν ο κόσμος.


Συνεχίζοντας να περπατάμε τον μακρύ δρόμο του στρατοπέδου με προορισμό το μνημείο. Τα περισσότερα κρεματόρια είναι πλέον κατεδαφισμένα αλλά μακριά, μπορούσες να δεις τα ερείπια του μεγαλύτερου από αυτά.

Μία από τις πολλές πλάκες κάτω από το μνημείο. Το μήνυμα στα ελληνικά τα λέει όλα. Η ίδια επιγραφή υπήρχε και σε άλλες γλώσσες.

Τα τελευταία λόγια της ξεναγού πριν μας ευχαριστήσει και μας αποχαιρετήσει ήταν άκρως συγκινητικά.
"Σκεφτείτε ότι εσείς περπατήσατε αυτόν το δρόμο μέχρι εδώ ως ελεύθεροι άνθρωποι. Κάποιοι άλλοι περπάτησαν αυτόν τον δρόμο και δε γύρισαν ποτέ πίσω. Θα ήθελα μόλις επιστρέψετε στις πατρίδες σας να μοιραστείτε με όλους αυτά που είδατε και μάθατε εδώ, ώστε ο κόσμος ακόμα κι αν δεν έρθει ποτέ, να γνωρίζει..."

Το μέρος δεν σε εμπνέει για φωτογραφίες ή selfies, όμως ήθελα να μπορώ να βλέπω ότι βρέθηκα εκεί, παρ'όλο που θα το θυμάμαι σε όλη μου τη ζωή ούτως ή άλλως. Ήθελα να έχω μια φωτογραφία μου σε αυτό το μέρος.

Κατευθυνόμενοι προς την έξοδο και το παρατηρητήριο.

Η θέα του στρατοπέδου από το παρατηρητήριο.

Σε πιάνει τρέλα όταν σκέφτεσαι ότι υπάρχουν στον κόσμο αρνητές του ολοκαυτώματος ή άτομα που λένε πως δεν σκοτώθηκαν τόσοι πολλοί αλλά πολύ λιγότεροι, λες και τελικά αυτό έχει σημασία. Σε πιάνει τρέλα όταν σκέφτεσαι ότι υπάρχουν ακόμα ρατσιστές!
Ένας χρήστης στο trip advisor έβαλε στο μουσείο ένα μόνο αστεράκι γιατί είπε ότι του κατέστρεψε όλο το ταξίδι στην Πολωνία κι ότι έκανε να συνέλθει μέρες. Εγώ για όλο αυτό το ταρακούνημα που μας προκάλεσε του έβαλα 5, αν και αυτό που ζεις εκεί δε μετριέται με αστεράκια ή με βαθμούς. Μετριέται μόνο με το συναίσθημα και με τα λεπτά που θα περάσεις κοιτώντας στο κενό από το παράθυρο του αυτοκινήτου φεύγοντας από εκεί. Ξέρω ότι έχουν γραφτεί πολλά για το Άουσβιτς, ειδικά κι εδώ στο forum. Εύχομαι να πρόσθεσα κάτι σημαντικό κι εγώ σε όλα αυτά με τη δική μου αφήγηση, η οποία ήταν μόνο ένα πολύ μικρό κομμάτι αυτών που ακούσαμε στην ξενάγηση. Θα ήταν ωραίο να έχω περισσότερες φωτογραφίες να σας παραθέσω αλλά ήθελα να ασχοληθώ λιγότερο με αυτό το κομμάτι και να ακούσω αυτά που είχε να μας πει η ξεναγός.
Σας εύχομαι κάποια στιγμή όλοι σας να καταφέρετε να επισκεφτείτε το Άουσβιτς γιατί θα σας κάνει καλύτερους ανθρώπους. Όπως είπα και στην εισαγωγή αυτής της ιστορίας, μετά από το ταξίδι μας στην Πολωνία, μέσα από τα πολύ άσχημα και αρνητικά συναισθήματα που μας προκάλεσε αυτό το μέρος, τη συγκίνηση και τα δάκρυα, στο τέλος όλοι νιώθαμε πιο αφυπνισμένοι, πιο ενήμεροι, πιο ευαίσθητοι. Αισθανθήκαμε καλύτεροι άνθρωποι. Αν δεν είναι αυτό ταξίδι ζωής, τότε τι είναι;
