Zorz59
Member
- Μηνύματα
- 258
- Likes
- 1.857
Day1
Μπ ώρα αναχώρησης από Θεσσαλονίκη 4.10. Ζορζ πλοίο από Κέρκυρα στις 5.30. Συνάντηση στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας στις 7.15. Φιλικός ασπασμός και φόρτωμα του αυτοκινήτου. Μετά ξεκινάμε κατευθείαν για….. το café εννοείται. Εγώ παίρνω ένα τριπλό freddo espresso με σκοπό να με βγάλει μέχρι τα μέσα της Αλβανίας και ένα normal ο Μπ. Επόμενη στάση φούρνος. Έχοντας τις τσάντες γεμάτες με σαντουιτσάκια για την πρώτη μέρα λέμε να εφοδιαστούμε και με μπάρες ενέργεια με ταχίνι, μέλι και καρπούς, για να έχουμε σίγουρες προμήθειες κατά τη διάσχιση της Αλβανικής ενδοχώρας.
Τώρα λοιπόν στο αμάξι οργανώνουμε GPS, φωτογραφικές, κινητά, καφέδες και ξεκινάμε. Σήμερα το δρομολόγιο έχει:
Ηγουμενίτσα (GR) – Sveti Stefan (MNE) – Kotor (MNE) 508 km και κοντά στις 9 ώρες οδήγηση.
Προσπαθώντας ακόμα να ξυπνήσουμε και να διασχίσουμε τα λίγα χιλιόμετρα εντός Ελλάδος φτάνουμε στο φράγμα του Καλαμά. Ο δρόμος διασχίζει το φράγμα από πάνω και ήδη πολύ όμορφες εικόνες γεμίζουν τα πρώτα χιλιόμετρα του ταξιδιού. Ο Μπ προσηλωμένος μας οδηγεί στα πρώτα σύνορα. Λιτός και γρήγορος έλεγχος στο Αλβανικό φυλάκιο, πάντα στα Ελληνικά και είσοδος στην Χώρα των Αετών. Δεν ξέρω γιατί την ονόμασαν έτσι αλλά με τόσα βουνά και τόσο δύσκολους ,έως ανύπαρκτους δρόμους και οδηγικής παιδείας το να είσαι αετός, βολεύει…

Στους Σαντα Σαραντα συνεχίζουμε πάντα με προσοχή στα όρια ταχύτητας. Αλλά αυτό δεν είναι εύκολο. Το όνομα των Αγίων Σαράντα βγαίνει από το ότι όλα τα όρια είναι στα 40km. Ανοιχτοί επαρχιακοί δρόμοι με άνετη οδήγηση στα 80km έχουν όριο 40km!! Πολύ δύσκολο και ψυχοφθόρο να κρατηθείς σε αυτά τα όρια. Για αυτό σε όλη τη διαδρομή παίξαμε το σύστημα να βρίσκουμε ένα λοκάλι που κινείται σε λογική ταχύτητα και να τον ακολουθούμε καταπόδας.

Αφήνοντας πίσω την διασταύρωση για Άγιους Σαράντα, ξεκινάμε το ανέβασμα στον εθνικό δρυμό ώστε να περάσουμε από τη άλλη μεριά που βρίσκεται η εθνική οδός για τα Τίρανα. Μία πανέμορφη κοιλάδα- φαράγγι με τεχνητό ποτάμι μας οδηγεί κατά το ανέβασμα. Καταπράσινη διαδρομή και πολύ γραφική. Με το που πιάνει όμως η κατηφόρα είναι σαν να βγήκαμε στη Μόρντορ!!! Από εδώ και πέρα βλέπουμε το κλασικό Αλβανικό τοπίο της ενδοχώρας. Άγονο πετρώδες και τα χρώματα που κυριαρχούν καφέ- γκρί και καμένο κίτρινο!!!!
Στρίβοντας για Αργυρόκαστρο συναντάμε μια στενή και μακριά ευθεία. Αριστερά και δεξιά κάθε λογής οχήματα και ζώα. Με το που αρχίζουμε να περνάμε τα πρώτα χωριά, πέφτουμε σε χωματόδρομους και έργα. Don’t worry be happy, roadtrip είσαι λέμε και συνεχίζουμε… έκφραση που θα ξαναπούμε μέσα στην ημέρα!! Βοσκοί χορεύουν στο πλάι του δρόμου για να μην μπουν τα πρόβατο στην εθνική οδό και επειδή είναι Σάββατο σε όλα τα χωριά έχει παζάρι!! Cult στιγμές.
Μπ: Αλβανία ένα πράγμα ρε αδερφέ!!! Ένα πάει ένα έρχεται, ούτε δέντρο ούτε τίποτα!!!!
Μέχρι που φτάνουμε στο Fier. Εκεί ξεκινά άλλο γλέντι. Κίνηση, νταλίκες, έργα οδοποιίας και απίστευτο νέφος. Πραγματικός τεκές, μας ξεράθηκε ο λαιμός τελείως.
Gomisteri είναι το λαστιχάδικο στα αλβανικά. Μόλις «γκαμήσεις» τα λάστιχα στις πέτρες και στο χώμα, πας καρφί στην «γκομιστερί». ΟΚ; Gomisteri δίναν και έπαιρναν κάθε λίγα χιλιόμετρα, πρώτη μπίζνα!!

Βγαίνοντας από το Fier έχουμε αυτοκινητόδρομο με 2+2 λωρίδες που φτάνει μέχρι τα Τίρανα. Περνάμε από το Δυρράχιο πρώτα, ανατολικού μπλοκ πόλη με τζαμιά. Γενικότερα στην Αλβανία όσο πιο ψηλά παγαίναμε τόσο πιο πολλά τζαμιά βλέπαμε. Η διαδρομή προς Τίρανα έχει κίνηση και ξαφνικά ακούμε σειρήνες από πίσω!! Ευτυχώς ασθενοφόρο. Κάνουμε στην άκρη να περάσει. Μας περνάει με υψηλή ταχύτητα και…… κολλημένο από πίσω του στο μισό μέτρο με αντίστοιχη ταχύτητα μία νεκροφόρα!! Σαν να της κλέψανε τον πελάτη και να τους κυνηγάει!!! Αλβανία λέμε και κλαίμε!!
Έχοντας πάρει τη διασταύρωση για σύνορα έχει ηρεμήσει η κίνηση και εμείς και λέμε ωραία χαλαρά θα πάμε μέχρι τη Σκόδρα. Αμ δε!!!! Ξαφνικά ο δρόμος τελειώνει. Έργα λέει. Οι υπόλοιποι ντόπιοι μπαίνουν μέσα από το κομμάτι που δεν έχει παραδοθεί ακόμα, από πίσω και εμείς!! Μερικά χιλιόμετρα αργότερα όμως τρώμε το άκυρο μας.. Τσιμεντένια παραπετάσματα σε στέλνουν ή αριστερά (άσφαλτος) ή δεξιά (χώμα). Πάμε αριστερά λέμε… Μετά όμως από μία δεκάλεπτη περιήγηση δεν οδηγούμαστε πουθενά και λέμε να γυρίσουμε πίσω στη διασταύρωση να ρωτήσουμε τι παίζει. Τελικά ο σωστός δρόμος είναι από το χώμα!!!! Τρελό γέλιο, στενός χωματόδρομος με νταλίκες, αυτοκίνητα και τρακτέρ!!
Δρομάρα κυρίες και κύριοι. Το polo έγινε wild animal πάνω από φορτηγά, αχυρόμπαλες και policia!! Χαχα!!!
Μέσα από αυτόν τον πανικό τη λύση έδωσε ένα παλιό tip που είχα μάθει σε ένα άλλο roadtrip… Άμα χαθείς πήγαινε αεροδρόμιο. Έτσι μέσω του αεροδρομίου των Τιράνων βρίσκουμε το δρόμο για Σκόδρα και τα σύνορα.

Τα τελευταία 20km επί αλβανικού εδάφους είναι ένας cult συνδυασμός οδηγικής ανισορροπίας και του κάνω ότι θέλω. Πραγματικά δεν υπάρχουν λόγια για να περιγράψεις του τι έκανε ο καθένας και πολλοί μαζί ταυτόχρονα!!
Το Danger Zone του Kenny Loggins μας συνοδεύει μέχρι το συνοριακό σταθμό του Μαυροβουνίου. Εκεί λόγω Σαββάτου έχει ουρά στον έλεγχο. Υπομονή και ανακούφιση που περάσαμε την Αλβανία. Τσιμπάμε και σφραγιδούλα στο διαβατήριο και εισερχόμαστε στο Montenegro!!
Στην είσοδο στο Μαυροβούνιο βρίσκουμε ταμπελίτσα welcome οπότε και βγάζουμε τις ανάλογες φωτογραφίες. Από τα πρώτα μέτρα φαίνεται η διαφορά τόσο στην ποιότητα της ασφάλτου όσο και στο πιο προσεγμένα και περιποιημένα χωριά που περνάμε. Τι σου είναι ένα σύνορο, παρότι είχαμε περάσει μόνο για μερικές εκατοντάδες μέτρα την νοητή γραμμή νιώθαμε μία αγαλλίαση που είχαμε ξεπεράσει τον οδηγικό σκόπελο της Αλβανίας.
Το Maps μας βγάζει από μία στενή αγροτική διαδρομή η οποία βέβαια μας κερδίζει αρκετά λεπτά. Μετά από λίγη ώρα βλέπουμε στο βάθος θάλασσα!! Οι Δαλματικές ακτές!! Θα τις ακολουθούσαμε σχεδόν σε όλο το tour!! Με έτρωγε μέσα η σκέψη ότι θέλω να ρίξω μια βουτιά και σε αυτές τις θάλασσες… για αυτό άλλωστε είχα πει και στον Μπ ότι αφού θα είμαστε με αυτοκίνητο και δεν έχουμε θέμα χώρου μπορούμε να πετάξουμε μέσα ένα μαγιό και μια πετσέτα για καβάτζα.

Στα επόμενα χιλιόμετρα συζητάμε που η διαδρομή μας θυμίζει δεύτερο πόδι Χαλκιδικής και η άναρχη δόμηση το πρώτο πόδι. Η γρήγορη εξάπλωση του τουρισμού δεν είχε βάλει φρένο στα περίεργα τσιμεντοοικοδομήματα μέσα στο δάσος ή στις ακτές.
Η κούραση του οδηγού ήταν εμφανής και τι καλύτερο από ένα μοναστήρι που φαίνονταν πως είχε κόσμο ή γιορτή για ένα χαλαρό περπάτημα. Παρκάρουμε και μέχρι να γυρίσουμε στο μοναστήρι όλοι σχεδόν έφευγαν. Μνημόσυνο ήταν τελικά, χαχα…. Εμείς και κάτι Γερμανοί βολτάρουμε στο χώρο της εκκλησίας. Μιας και ήταν χτισμένο πάνω στην πλαγιά πηγαίνω στη γωνία για να θαυμάσω τη θέα. Από τη μια ένα μαγευτικό τοπίο και από την άλλη ένα τερατούργημα 15 ορόφων χτισμένο πάνω στην αμμουδιά!!! Η μόνη λέξη που μπορούσαμε να πούμε ήταν κρίμα…
Πίσω στο αυτοκίνητο για τα λίγα χιλιόμετρα πια μέχρι την πρώτη στάση. Το Sveti Stefan με το παραδοσιακό και πολυφωτογραφήμενο του νησάκι.
Το Sveti Stefan ή Άγιος Στέφανος (Свети Стефан) είναι χωριό ευρισκόμενο στα νότια του Μαυροβουνίου, εντός του Δήμου της Μπούντβα. Πρόκειται για πρώην ψαροχώρι, το οποίο, στην συνέχεια, μετατράπηκε σε ξενοδοχειακό συγκρότημα.
Το κοιμισμένο ψαροχώρι του Sveti Stefan: οχυρωμένο σε ένα μικρό νησάκι με μοναδική επικοινωνία με τη στεριά μια στενή (ενισχυμένη) λωρίδα άμμου, είναι η μεσογειακή βερσιόν του Mont St Michel στη Βρετάνη. Η διαφορά όμως είναι ότι η επικοινωνία δεν εξαρτάται από την άμπωτη και την παλίρροια, ενώ μέχρι το 1960 που ο Τίτο αποφάσισε να το μεταμορφώσει στον παιχνιδότοπο των rich and famous, είχε μόνιμους κατοίκους – όλοι ψαράδες. Έχοντας διατελέσει τόπος συνάντησης του διεθνούς jet set, το Sveti Stefan (Άγιος Στέφανος) είναι αδιαμφισβήτητα το διαμάντι του Μαυροβουνίου, και ίσως το πιο χαρακτηριστικό δείγμα της αρχιτεκτονικής και της ιστορίας του. Οι κεραμιδωτές σκεπές, τα πετρόκτιστα σοκάκια του και οι χαριτωμένες μικρές αυλές υπόσχονται να προσθέσουν glamour στα απομεινάρια του παρελθόντος με ηθικό αυτουργό τα Amanresorts, που ενοικίασαν για τριάντα χρόνια το νησάκι για να το μεταμορφώσουν σε ένα από τα μοναδικά τους καταλύματα (πίσω από τη συγκεκριμένη επένδυση «κρύβεται» ο Έλληνας εφοπλιστής Γ. Ρέστης). Εστιασμένα στο να αποκτούν αποκλειστικά και μόνο ξενοδοχεία στα πιο απομακρυσμένα και ιδιαίτερα μέρη του κόσμου ή σε κτίρια μοναδικής ιστορικής σημασίας, τα Amanresorts, φρόντισαν και απέκτησαν όχι μόνο το ονειρικό νησάκι, αλλά και την πρώην θερινή κατοικία της Βασίλισσας Marija Karadordevic, και στη συνέχεια του Τίτο, την οποία και άνοιξαν με μεγάλη επιτυχία το Δεκέμβριο 2008. Η «ιστορική» Villa Milocer, όπως ονομάζεται, είναι πάνω στο νερό, στη δική της απαστράπτουσα παραλία με θέα το Sveti Stefan.
Αφού παρκάρουμε κατεβαίνουμε στην παραλία να θαυμάσουμε το νησάκι από κοντά. Τι σου κάνει το τοπίο όταν έχει κέφια, αλλά και η προσεγμένη και με αισθητική ανθρώπινη παρέμβαση. Αφού τρώμε και το άκυρο μας από τον φύλακα για να πάμε στο νησάκι βολτάρουμε λίγο στην παραλία. Κάποιοι τελευταίοι τουρίστες απολαμβάνουν τις βουτιές τους στον απογευματινό ήλιο.
Τι καλύτερο για ξεκούραση και χαλάρωση από τις 8 ώρες οδήγηση από μία βουτιά στα νερά της Αδριατικής?? Ο Μπ μου κάνει λίγο το δύσκολο νομίζοντας ότι τα νερά θα είναι κρύα… Ορέ του λέω κοίτα που τα παιδάκια ακόμα βουτάνε. Δεν ήθελε και πολύ και γυρίσαμε στο αμάξι για να αλλάξουμε. Επιστροφή στην παραλία λοιπόν ακουμπάμε τα πράγματα και μου λέει να δοκιμάσω το νερό. Πατάω μέσα και του λέω πόσο ζεστά είναι…. Και τσουπ βουτάω. Από πίσω μπαίνει και ο Μπ που δεν πιστεύει το πόσο ζεστά είναι ακόμα τα νερά.
Φοβερή αίσθηση χαλάρωσης και ηρεμίας το κολύμπι σε εκείνη τη θέα.., Η έξοδος στην ακτή μας αφήνει να χαλαρώσουμε κάποιες στιγμές στην παραλία με τα βότσαλα και να αφουγκραστούμε το τοπίο.
Μετά από λίγο ένα τυπάκι που είχαμε παρατηρήσει από πριν γιατί κοιμόνταν σε μία αιώρα δικιάς του κατασκευής και είχε δίπλα ένα φορτωμένο ποδήλατο περνάει από δίπλα μας και μας λέει κάτι στα ρώσικα για τη θάλασσα. Ναι του λέμε εμείς και βουτάει. Πόσο ωραίες στιγμές είναι αυτές και πόσα πολλά και μικρά έχουμε δει σήμερα!! Ο ίδιος τυπάκος ξαναδιακόπτει τη χαλάρωση μας όχι τόσο με την καλοπροαίρετη κουβέντα που ήθελε αλλά με τη μυρωδιά του!! Πρέπει να είχε να κάνει καιρό μπάνιο το παλικάρι. Ο Αλεξέι όπως μας συστήθηκε είχε ξεκινήσει από την Ουκρανία με ποδήλατο και μέσω των μετεώρων ειχε στρίψει για Δαλματικές ακτές!! 55 Μάιων ο Αλεξέι. Ο Μπ με τα λίγα μολδαβοΡώσικα που ξέρει κάνει μία συνεννόηση μαζί του και μαθαίνουμε όλα τα παραπάνω. Χαιρετάμε τον καινούργιο κολλητό του Μπ και γυρνάμε στο αμάξι. Τελική οδήγηση και στάση για σήμερα το ξενοδοχείο στο Kotor.

Περνώντας από τα προάστια της Budva στη διαδρομή βλέπουμε την τσιμεντένια κιτς αναρχία που κυριαρχεί εκεί με τα πρόχειρα casino και τα πολυώροφα ξενοδοχεία.
Ακολουθώντας άλλο λίγο τις Δαλματικές ακτές φτάνουμε στο Kotor κατά την δύση του ηλίου. Βρίσκουμε εύκολα το Tianis apartments, κάνουμε check in και ανεβαίνουμε στο δωμάτιο. Μπανάκι, χαλάρωση και αλλαγή ρούχων. Έτοιμοι για τροφή!!!! Η πείνα έχει φτάσει σε τρελά επίπεδα! Τι να σου κάνουν τα τοστάκια όλη μέρα!! Έχοντας σταμπάρει ένα εστιατόριο από πριν, προτροπή φίλου αλλά και από site, περπατάμε έως εκεί χαλαρά χαζεύοντας τα πανέμορφα φωτισμένα μεσαιωνικά τοίχοι του Kotor. Πρώτα όμως επίσκεψη στην ψησταριά χασάπικο Tanjga!! Διαλέγεις κρέατα από τη βιτρίνα, τα πετάει στα κάρβουνα και τρως την παραγγελία σου με πεντανόστιμες ντόπιες σάλτσες. Μια ποικιλία εξαιρετικών κρεάτων για δύο μοσχάρια με τα παρελκόμενα της και 2 μισόλιτρες ντόπιες μπύρες στην τιμή των 17 ευρώ παρακαλώ!!! Αφού επήλθε ο κορεσμός είπαμε να περπατήσουμε στην παλιά πόλη.

Οχυρωμένο και «μαζεμένο», το Kotor, είναι το απόλυτο μεσαιωνικό σικ: Μια θάλασσα από κοκκινωπές κεραμιδωτές σκεπές, σε απόλυτο εναρμονισμό με τα γκριζωπά σπίτια, χτισμένα από την ντόπια ασβεστολιθική πέτρα που ελαφρώς λαμπιρίζει ανάλογα με το φως. Εκκλησιές, πηγάδια και εσωτερικές αυλές είναι οι συνήθεις τόποι συνάντησης, ενώ οι εκτυφλωτικές μπουκαμβίλιες και τα φλογερά γεράνια, προσθέτουν έναν τόνο τάξης, ομορφιάς και γοητείας. Τα αυτοκίνητα απαγορεύονται, τα δρομάκια είναι πλινθόκτιστα και στενά, και σε κάθε βήμα ανακαλύπτω και κάτι από το ένδοξο παρελθόν της πόλης: μια βενετσιάνικη βίλα, τα λιοντάρια-προστάτες και πάλι από τη Βενετία, ένα σπίτι με έντονα βυζαντινά στοιχεία... Και ενώ τα τείχη της φαίνονται τόσο σταθερά και δυνατά, εδώ και 2.000 χρόνια δεν κατάφεραν να σταθούν εμπόδιο σε επιδρομείς και κατακτητές: Ρωμαίοι, Σλάβοι, Ενετοί, Ρώσοι, Αυστριακοί, Γάλλοι και Γερμανοί μεταξύ άλλων πέρασαν από εδώ, χωρίς να καταστρέψουν την πόλη, απεναντίας αναδεικνύοντας το χαρακτήρα και τη φυσική ομορφιά της. Ακόμη και σήμερα οι κάτοικοι είναι τρομερά περήφανοι που ήταν η μόνη πόλη των Βαλκανίων που δεν υπέκυψε στους Τούρκους. Κάτι που ακόμη και ο Τίτο αναγνώρισε δημοσίως, αποφασίζοντας να αναστηλώσει το Kotor όταν υπέστη ολοσχερή καταστροφή από τους σεισμούς του 1979. Σήμερα είναι ίσως το πλέον επισκέψιμο μέρος της χώρας· σαν όμως αναχωρήσουν τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, όλα γυρίζουν και πάλι στην καθημερινότητα.
Αυτό θέλαμε να εκμεταλλευτούμε και εμείς διότι το βράδυ δεν υπάρχει κρουαζιέρα και θέλαμε να δούμε το Kotor όπως είναι όταν αναχωρήσουν οι ορδές των τουριστών και ο χρόνος μοιάζει να σταματά.

Μπαίνοντας μέσα στην παλιά πόλη είναι σαν να αλλάζεις εποχή. Υπέροχη αρχιτεκτονική, με το στοιχείο της πέτρας να δεσπόζει και τη μοντέρνα πινελιά να έχει προσαρμοστεί άψογα στο κλασσικό. Καστροπολιτεία που κερδίζει αμέσως τις εντυπώσεις! Αφεθήκαμε στον λαβύρινθο του ιπποτικού πλακόστρωτου και αρχίσαμε να περπατάμε στα στενά σοκάκια. Κάθε γωνιά και φωτογραφία, κάθε σοκάκι πανέμορφο σκηνικό.
Περπατώντας αυτό που μας έκανε εντύπωση ήταν οι γάτες!! Γάτες πολλές. Πάρα πολλές. Μαγαζιά αφιερωμένα στις γάτες, μουσείο για γάτες, έρανο για τις γάτες. Ζωάρα οι γάτες. Οι κρυφές ιέρειες της πόλης, σαν την αρχαία Αίγυπτο.
Ψάχνοντας ένα μέρος για ένα τελευταίο ποτάκι πριν αναχωρήσουμε για τα κρεβάτια μας, έχει πάρει το μάτι μας πως σε ένα μπαράκι ετοιμάζουν live jazz. Τι καλύτερο λοιπόν από ένα ουισκάκι με jazz ακούσματα.
Στο Evergreen Jazz café λοιπόν καθόμαστε στο μπαρ για αρχή. Ανοίγουμε κατάλογο να τσεκάρουμε τιμές και βλέπουμε 2.5 ευρώ το απλό ουίσκι, 3 ευρώ τα special!!!! Το Johnny Black ήδη έρεε στο ποτήρι μου ενώ και το cocktail του Μπ ήταν εξαιρετικό. Κάνουμε δεύτερο γέμισμα και βγαίνουμε στην καταπληκτική πετρόχτιστη πλατεία για να κάτσουμε σε τραπέζι και απολαύσουμε τη μουσική. Κάνουμε ένα flashback σε αυτά που ζήσαμε σήμερα και γεμάτοι πλέον από την μέρα επιστρέφουμε στη σοφίτα μας για τον απαραίτητο ύπνο.
Μπ ώρα αναχώρησης από Θεσσαλονίκη 4.10. Ζορζ πλοίο από Κέρκυρα στις 5.30. Συνάντηση στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας στις 7.15. Φιλικός ασπασμός και φόρτωμα του αυτοκινήτου. Μετά ξεκινάμε κατευθείαν για….. το café εννοείται. Εγώ παίρνω ένα τριπλό freddo espresso με σκοπό να με βγάλει μέχρι τα μέσα της Αλβανίας και ένα normal ο Μπ. Επόμενη στάση φούρνος. Έχοντας τις τσάντες γεμάτες με σαντουιτσάκια για την πρώτη μέρα λέμε να εφοδιαστούμε και με μπάρες ενέργεια με ταχίνι, μέλι και καρπούς, για να έχουμε σίγουρες προμήθειες κατά τη διάσχιση της Αλβανικής ενδοχώρας.
Τώρα λοιπόν στο αμάξι οργανώνουμε GPS, φωτογραφικές, κινητά, καφέδες και ξεκινάμε. Σήμερα το δρομολόγιο έχει:
Ηγουμενίτσα (GR) – Sveti Stefan (MNE) – Kotor (MNE) 508 km και κοντά στις 9 ώρες οδήγηση.

Προσπαθώντας ακόμα να ξυπνήσουμε και να διασχίσουμε τα λίγα χιλιόμετρα εντός Ελλάδος φτάνουμε στο φράγμα του Καλαμά. Ο δρόμος διασχίζει το φράγμα από πάνω και ήδη πολύ όμορφες εικόνες γεμίζουν τα πρώτα χιλιόμετρα του ταξιδιού. Ο Μπ προσηλωμένος μας οδηγεί στα πρώτα σύνορα. Λιτός και γρήγορος έλεγχος στο Αλβανικό φυλάκιο, πάντα στα Ελληνικά και είσοδος στην Χώρα των Αετών. Δεν ξέρω γιατί την ονόμασαν έτσι αλλά με τόσα βουνά και τόσο δύσκολους ,έως ανύπαρκτους δρόμους και οδηγικής παιδείας το να είσαι αετός, βολεύει…



Στους Σαντα Σαραντα συνεχίζουμε πάντα με προσοχή στα όρια ταχύτητας. Αλλά αυτό δεν είναι εύκολο. Το όνομα των Αγίων Σαράντα βγαίνει από το ότι όλα τα όρια είναι στα 40km. Ανοιχτοί επαρχιακοί δρόμοι με άνετη οδήγηση στα 80km έχουν όριο 40km!! Πολύ δύσκολο και ψυχοφθόρο να κρατηθείς σε αυτά τα όρια. Για αυτό σε όλη τη διαδρομή παίξαμε το σύστημα να βρίσκουμε ένα λοκάλι που κινείται σε λογική ταχύτητα και να τον ακολουθούμε καταπόδας.




Αφήνοντας πίσω την διασταύρωση για Άγιους Σαράντα, ξεκινάμε το ανέβασμα στον εθνικό δρυμό ώστε να περάσουμε από τη άλλη μεριά που βρίσκεται η εθνική οδός για τα Τίρανα. Μία πανέμορφη κοιλάδα- φαράγγι με τεχνητό ποτάμι μας οδηγεί κατά το ανέβασμα. Καταπράσινη διαδρομή και πολύ γραφική. Με το που πιάνει όμως η κατηφόρα είναι σαν να βγήκαμε στη Μόρντορ!!! Από εδώ και πέρα βλέπουμε το κλασικό Αλβανικό τοπίο της ενδοχώρας. Άγονο πετρώδες και τα χρώματα που κυριαρχούν καφέ- γκρί και καμένο κίτρινο!!!!
Στρίβοντας για Αργυρόκαστρο συναντάμε μια στενή και μακριά ευθεία. Αριστερά και δεξιά κάθε λογής οχήματα και ζώα. Με το που αρχίζουμε να περνάμε τα πρώτα χωριά, πέφτουμε σε χωματόδρομους και έργα. Don’t worry be happy, roadtrip είσαι λέμε και συνεχίζουμε… έκφραση που θα ξαναπούμε μέσα στην ημέρα!! Βοσκοί χορεύουν στο πλάι του δρόμου για να μην μπουν τα πρόβατο στην εθνική οδό και επειδή είναι Σάββατο σε όλα τα χωριά έχει παζάρι!! Cult στιγμές.





Μπ: Αλβανία ένα πράγμα ρε αδερφέ!!! Ένα πάει ένα έρχεται, ούτε δέντρο ούτε τίποτα!!!!
Μέχρι που φτάνουμε στο Fier. Εκεί ξεκινά άλλο γλέντι. Κίνηση, νταλίκες, έργα οδοποιίας και απίστευτο νέφος. Πραγματικός τεκές, μας ξεράθηκε ο λαιμός τελείως.
Gomisteri είναι το λαστιχάδικο στα αλβανικά. Μόλις «γκαμήσεις» τα λάστιχα στις πέτρες και στο χώμα, πας καρφί στην «γκομιστερί». ΟΚ; Gomisteri δίναν και έπαιρναν κάθε λίγα χιλιόμετρα, πρώτη μπίζνα!!




Βγαίνοντας από το Fier έχουμε αυτοκινητόδρομο με 2+2 λωρίδες που φτάνει μέχρι τα Τίρανα. Περνάμε από το Δυρράχιο πρώτα, ανατολικού μπλοκ πόλη με τζαμιά. Γενικότερα στην Αλβανία όσο πιο ψηλά παγαίναμε τόσο πιο πολλά τζαμιά βλέπαμε. Η διαδρομή προς Τίρανα έχει κίνηση και ξαφνικά ακούμε σειρήνες από πίσω!! Ευτυχώς ασθενοφόρο. Κάνουμε στην άκρη να περάσει. Μας περνάει με υψηλή ταχύτητα και…… κολλημένο από πίσω του στο μισό μέτρο με αντίστοιχη ταχύτητα μία νεκροφόρα!! Σαν να της κλέψανε τον πελάτη και να τους κυνηγάει!!! Αλβανία λέμε και κλαίμε!!

Έχοντας πάρει τη διασταύρωση για σύνορα έχει ηρεμήσει η κίνηση και εμείς και λέμε ωραία χαλαρά θα πάμε μέχρι τη Σκόδρα. Αμ δε!!!! Ξαφνικά ο δρόμος τελειώνει. Έργα λέει. Οι υπόλοιποι ντόπιοι μπαίνουν μέσα από το κομμάτι που δεν έχει παραδοθεί ακόμα, από πίσω και εμείς!! Μερικά χιλιόμετρα αργότερα όμως τρώμε το άκυρο μας.. Τσιμεντένια παραπετάσματα σε στέλνουν ή αριστερά (άσφαλτος) ή δεξιά (χώμα). Πάμε αριστερά λέμε… Μετά όμως από μία δεκάλεπτη περιήγηση δεν οδηγούμαστε πουθενά και λέμε να γυρίσουμε πίσω στη διασταύρωση να ρωτήσουμε τι παίζει. Τελικά ο σωστός δρόμος είναι από το χώμα!!!! Τρελό γέλιο, στενός χωματόδρομος με νταλίκες, αυτοκίνητα και τρακτέρ!!
Δρομάρα κυρίες και κύριοι. Το polo έγινε wild animal πάνω από φορτηγά, αχυρόμπαλες και policia!! Χαχα!!!
Μέσα από αυτόν τον πανικό τη λύση έδωσε ένα παλιό tip που είχα μάθει σε ένα άλλο roadtrip… Άμα χαθείς πήγαινε αεροδρόμιο. Έτσι μέσω του αεροδρομίου των Τιράνων βρίσκουμε το δρόμο για Σκόδρα και τα σύνορα.




Τα τελευταία 20km επί αλβανικού εδάφους είναι ένας cult συνδυασμός οδηγικής ανισορροπίας και του κάνω ότι θέλω. Πραγματικά δεν υπάρχουν λόγια για να περιγράψεις του τι έκανε ο καθένας και πολλοί μαζί ταυτόχρονα!!
Το Danger Zone του Kenny Loggins μας συνοδεύει μέχρι το συνοριακό σταθμό του Μαυροβουνίου. Εκεί λόγω Σαββάτου έχει ουρά στον έλεγχο. Υπομονή και ανακούφιση που περάσαμε την Αλβανία. Τσιμπάμε και σφραγιδούλα στο διαβατήριο και εισερχόμαστε στο Montenegro!!

Στην είσοδο στο Μαυροβούνιο βρίσκουμε ταμπελίτσα welcome οπότε και βγάζουμε τις ανάλογες φωτογραφίες. Από τα πρώτα μέτρα φαίνεται η διαφορά τόσο στην ποιότητα της ασφάλτου όσο και στο πιο προσεγμένα και περιποιημένα χωριά που περνάμε. Τι σου είναι ένα σύνορο, παρότι είχαμε περάσει μόνο για μερικές εκατοντάδες μέτρα την νοητή γραμμή νιώθαμε μία αγαλλίαση που είχαμε ξεπεράσει τον οδηγικό σκόπελο της Αλβανίας.
Το Maps μας βγάζει από μία στενή αγροτική διαδρομή η οποία βέβαια μας κερδίζει αρκετά λεπτά. Μετά από λίγη ώρα βλέπουμε στο βάθος θάλασσα!! Οι Δαλματικές ακτές!! Θα τις ακολουθούσαμε σχεδόν σε όλο το tour!! Με έτρωγε μέσα η σκέψη ότι θέλω να ρίξω μια βουτιά και σε αυτές τις θάλασσες… για αυτό άλλωστε είχα πει και στον Μπ ότι αφού θα είμαστε με αυτοκίνητο και δεν έχουμε θέμα χώρου μπορούμε να πετάξουμε μέσα ένα μαγιό και μια πετσέτα για καβάτζα.



Στα επόμενα χιλιόμετρα συζητάμε που η διαδρομή μας θυμίζει δεύτερο πόδι Χαλκιδικής και η άναρχη δόμηση το πρώτο πόδι. Η γρήγορη εξάπλωση του τουρισμού δεν είχε βάλει φρένο στα περίεργα τσιμεντοοικοδομήματα μέσα στο δάσος ή στις ακτές.
Η κούραση του οδηγού ήταν εμφανής και τι καλύτερο από ένα μοναστήρι που φαίνονταν πως είχε κόσμο ή γιορτή για ένα χαλαρό περπάτημα. Παρκάρουμε και μέχρι να γυρίσουμε στο μοναστήρι όλοι σχεδόν έφευγαν. Μνημόσυνο ήταν τελικά, χαχα…. Εμείς και κάτι Γερμανοί βολτάρουμε στο χώρο της εκκλησίας. Μιας και ήταν χτισμένο πάνω στην πλαγιά πηγαίνω στη γωνία για να θαυμάσω τη θέα. Από τη μια ένα μαγευτικό τοπίο και από την άλλη ένα τερατούργημα 15 ορόφων χτισμένο πάνω στην αμμουδιά!!! Η μόνη λέξη που μπορούσαμε να πούμε ήταν κρίμα…




Πίσω στο αυτοκίνητο για τα λίγα χιλιόμετρα πια μέχρι την πρώτη στάση. Το Sveti Stefan με το παραδοσιακό και πολυφωτογραφήμενο του νησάκι.
Το Sveti Stefan ή Άγιος Στέφανος (Свети Стефан) είναι χωριό ευρισκόμενο στα νότια του Μαυροβουνίου, εντός του Δήμου της Μπούντβα. Πρόκειται για πρώην ψαροχώρι, το οποίο, στην συνέχεια, μετατράπηκε σε ξενοδοχειακό συγκρότημα.
Το κοιμισμένο ψαροχώρι του Sveti Stefan: οχυρωμένο σε ένα μικρό νησάκι με μοναδική επικοινωνία με τη στεριά μια στενή (ενισχυμένη) λωρίδα άμμου, είναι η μεσογειακή βερσιόν του Mont St Michel στη Βρετάνη. Η διαφορά όμως είναι ότι η επικοινωνία δεν εξαρτάται από την άμπωτη και την παλίρροια, ενώ μέχρι το 1960 που ο Τίτο αποφάσισε να το μεταμορφώσει στον παιχνιδότοπο των rich and famous, είχε μόνιμους κατοίκους – όλοι ψαράδες. Έχοντας διατελέσει τόπος συνάντησης του διεθνούς jet set, το Sveti Stefan (Άγιος Στέφανος) είναι αδιαμφισβήτητα το διαμάντι του Μαυροβουνίου, και ίσως το πιο χαρακτηριστικό δείγμα της αρχιτεκτονικής και της ιστορίας του. Οι κεραμιδωτές σκεπές, τα πετρόκτιστα σοκάκια του και οι χαριτωμένες μικρές αυλές υπόσχονται να προσθέσουν glamour στα απομεινάρια του παρελθόντος με ηθικό αυτουργό τα Amanresorts, που ενοικίασαν για τριάντα χρόνια το νησάκι για να το μεταμορφώσουν σε ένα από τα μοναδικά τους καταλύματα (πίσω από τη συγκεκριμένη επένδυση «κρύβεται» ο Έλληνας εφοπλιστής Γ. Ρέστης). Εστιασμένα στο να αποκτούν αποκλειστικά και μόνο ξενοδοχεία στα πιο απομακρυσμένα και ιδιαίτερα μέρη του κόσμου ή σε κτίρια μοναδικής ιστορικής σημασίας, τα Amanresorts, φρόντισαν και απέκτησαν όχι μόνο το ονειρικό νησάκι, αλλά και την πρώην θερινή κατοικία της Βασίλισσας Marija Karadordevic, και στη συνέχεια του Τίτο, την οποία και άνοιξαν με μεγάλη επιτυχία το Δεκέμβριο 2008. Η «ιστορική» Villa Milocer, όπως ονομάζεται, είναι πάνω στο νερό, στη δική της απαστράπτουσα παραλία με θέα το Sveti Stefan.


Αφού παρκάρουμε κατεβαίνουμε στην παραλία να θαυμάσουμε το νησάκι από κοντά. Τι σου κάνει το τοπίο όταν έχει κέφια, αλλά και η προσεγμένη και με αισθητική ανθρώπινη παρέμβαση. Αφού τρώμε και το άκυρο μας από τον φύλακα για να πάμε στο νησάκι βολτάρουμε λίγο στην παραλία. Κάποιοι τελευταίοι τουρίστες απολαμβάνουν τις βουτιές τους στον απογευματινό ήλιο.

Τι καλύτερο για ξεκούραση και χαλάρωση από τις 8 ώρες οδήγηση από μία βουτιά στα νερά της Αδριατικής?? Ο Μπ μου κάνει λίγο το δύσκολο νομίζοντας ότι τα νερά θα είναι κρύα… Ορέ του λέω κοίτα που τα παιδάκια ακόμα βουτάνε. Δεν ήθελε και πολύ και γυρίσαμε στο αμάξι για να αλλάξουμε. Επιστροφή στην παραλία λοιπόν ακουμπάμε τα πράγματα και μου λέει να δοκιμάσω το νερό. Πατάω μέσα και του λέω πόσο ζεστά είναι…. Και τσουπ βουτάω. Από πίσω μπαίνει και ο Μπ που δεν πιστεύει το πόσο ζεστά είναι ακόμα τα νερά.
Φοβερή αίσθηση χαλάρωσης και ηρεμίας το κολύμπι σε εκείνη τη θέα.., Η έξοδος στην ακτή μας αφήνει να χαλαρώσουμε κάποιες στιγμές στην παραλία με τα βότσαλα και να αφουγκραστούμε το τοπίο.
Μετά από λίγο ένα τυπάκι που είχαμε παρατηρήσει από πριν γιατί κοιμόνταν σε μία αιώρα δικιάς του κατασκευής και είχε δίπλα ένα φορτωμένο ποδήλατο περνάει από δίπλα μας και μας λέει κάτι στα ρώσικα για τη θάλασσα. Ναι του λέμε εμείς και βουτάει. Πόσο ωραίες στιγμές είναι αυτές και πόσα πολλά και μικρά έχουμε δει σήμερα!! Ο ίδιος τυπάκος ξαναδιακόπτει τη χαλάρωση μας όχι τόσο με την καλοπροαίρετη κουβέντα που ήθελε αλλά με τη μυρωδιά του!! Πρέπει να είχε να κάνει καιρό μπάνιο το παλικάρι. Ο Αλεξέι όπως μας συστήθηκε είχε ξεκινήσει από την Ουκρανία με ποδήλατο και μέσω των μετεώρων ειχε στρίψει για Δαλματικές ακτές!! 55 Μάιων ο Αλεξέι. Ο Μπ με τα λίγα μολδαβοΡώσικα που ξέρει κάνει μία συνεννόηση μαζί του και μαθαίνουμε όλα τα παραπάνω. Χαιρετάμε τον καινούργιο κολλητό του Μπ και γυρνάμε στο αμάξι. Τελική οδήγηση και στάση για σήμερα το ξενοδοχείο στο Kotor.



Περνώντας από τα προάστια της Budva στη διαδρομή βλέπουμε την τσιμεντένια κιτς αναρχία που κυριαρχεί εκεί με τα πρόχειρα casino και τα πολυώροφα ξενοδοχεία.
Ακολουθώντας άλλο λίγο τις Δαλματικές ακτές φτάνουμε στο Kotor κατά την δύση του ηλίου. Βρίσκουμε εύκολα το Tianis apartments, κάνουμε check in και ανεβαίνουμε στο δωμάτιο. Μπανάκι, χαλάρωση και αλλαγή ρούχων. Έτοιμοι για τροφή!!!! Η πείνα έχει φτάσει σε τρελά επίπεδα! Τι να σου κάνουν τα τοστάκια όλη μέρα!! Έχοντας σταμπάρει ένα εστιατόριο από πριν, προτροπή φίλου αλλά και από site, περπατάμε έως εκεί χαλαρά χαζεύοντας τα πανέμορφα φωτισμένα μεσαιωνικά τοίχοι του Kotor. Πρώτα όμως επίσκεψη στην ψησταριά χασάπικο Tanjga!! Διαλέγεις κρέατα από τη βιτρίνα, τα πετάει στα κάρβουνα και τρως την παραγγελία σου με πεντανόστιμες ντόπιες σάλτσες. Μια ποικιλία εξαιρετικών κρεάτων για δύο μοσχάρια με τα παρελκόμενα της και 2 μισόλιτρες ντόπιες μπύρες στην τιμή των 17 ευρώ παρακαλώ!!! Αφού επήλθε ο κορεσμός είπαμε να περπατήσουμε στην παλιά πόλη.



Οχυρωμένο και «μαζεμένο», το Kotor, είναι το απόλυτο μεσαιωνικό σικ: Μια θάλασσα από κοκκινωπές κεραμιδωτές σκεπές, σε απόλυτο εναρμονισμό με τα γκριζωπά σπίτια, χτισμένα από την ντόπια ασβεστολιθική πέτρα που ελαφρώς λαμπιρίζει ανάλογα με το φως. Εκκλησιές, πηγάδια και εσωτερικές αυλές είναι οι συνήθεις τόποι συνάντησης, ενώ οι εκτυφλωτικές μπουκαμβίλιες και τα φλογερά γεράνια, προσθέτουν έναν τόνο τάξης, ομορφιάς και γοητείας. Τα αυτοκίνητα απαγορεύονται, τα δρομάκια είναι πλινθόκτιστα και στενά, και σε κάθε βήμα ανακαλύπτω και κάτι από το ένδοξο παρελθόν της πόλης: μια βενετσιάνικη βίλα, τα λιοντάρια-προστάτες και πάλι από τη Βενετία, ένα σπίτι με έντονα βυζαντινά στοιχεία... Και ενώ τα τείχη της φαίνονται τόσο σταθερά και δυνατά, εδώ και 2.000 χρόνια δεν κατάφεραν να σταθούν εμπόδιο σε επιδρομείς και κατακτητές: Ρωμαίοι, Σλάβοι, Ενετοί, Ρώσοι, Αυστριακοί, Γάλλοι και Γερμανοί μεταξύ άλλων πέρασαν από εδώ, χωρίς να καταστρέψουν την πόλη, απεναντίας αναδεικνύοντας το χαρακτήρα και τη φυσική ομορφιά της. Ακόμη και σήμερα οι κάτοικοι είναι τρομερά περήφανοι που ήταν η μόνη πόλη των Βαλκανίων που δεν υπέκυψε στους Τούρκους. Κάτι που ακόμη και ο Τίτο αναγνώρισε δημοσίως, αποφασίζοντας να αναστηλώσει το Kotor όταν υπέστη ολοσχερή καταστροφή από τους σεισμούς του 1979. Σήμερα είναι ίσως το πλέον επισκέψιμο μέρος της χώρας· σαν όμως αναχωρήσουν τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια, όλα γυρίζουν και πάλι στην καθημερινότητα.
Αυτό θέλαμε να εκμεταλλευτούμε και εμείς διότι το βράδυ δεν υπάρχει κρουαζιέρα και θέλαμε να δούμε το Kotor όπως είναι όταν αναχωρήσουν οι ορδές των τουριστών και ο χρόνος μοιάζει να σταματά.





Μπαίνοντας μέσα στην παλιά πόλη είναι σαν να αλλάζεις εποχή. Υπέροχη αρχιτεκτονική, με το στοιχείο της πέτρας να δεσπόζει και τη μοντέρνα πινελιά να έχει προσαρμοστεί άψογα στο κλασσικό. Καστροπολιτεία που κερδίζει αμέσως τις εντυπώσεις! Αφεθήκαμε στον λαβύρινθο του ιπποτικού πλακόστρωτου και αρχίσαμε να περπατάμε στα στενά σοκάκια. Κάθε γωνιά και φωτογραφία, κάθε σοκάκι πανέμορφο σκηνικό.
Περπατώντας αυτό που μας έκανε εντύπωση ήταν οι γάτες!! Γάτες πολλές. Πάρα πολλές. Μαγαζιά αφιερωμένα στις γάτες, μουσείο για γάτες, έρανο για τις γάτες. Ζωάρα οι γάτες. Οι κρυφές ιέρειες της πόλης, σαν την αρχαία Αίγυπτο.







Ψάχνοντας ένα μέρος για ένα τελευταίο ποτάκι πριν αναχωρήσουμε για τα κρεβάτια μας, έχει πάρει το μάτι μας πως σε ένα μπαράκι ετοιμάζουν live jazz. Τι καλύτερο λοιπόν από ένα ουισκάκι με jazz ακούσματα.
Στο Evergreen Jazz café λοιπόν καθόμαστε στο μπαρ για αρχή. Ανοίγουμε κατάλογο να τσεκάρουμε τιμές και βλέπουμε 2.5 ευρώ το απλό ουίσκι, 3 ευρώ τα special!!!! Το Johnny Black ήδη έρεε στο ποτήρι μου ενώ και το cocktail του Μπ ήταν εξαιρετικό. Κάνουμε δεύτερο γέμισμα και βγαίνουμε στην καταπληκτική πετρόχτιστη πλατεία για να κάτσουμε σε τραπέζι και απολαύσουμε τη μουσική. Κάνουμε ένα flashback σε αυτά που ζήσαμε σήμερα και γεμάτοι πλέον από την μέρα επιστρέφουμε στη σοφίτα μας για τον απαραίτητο ύπνο.
Last edited: