Zorz59
Member
- Μηνύματα
- 258
- Likes
- 1.857
DAY 4
Dubrovnik (CRO) – Budva (MNE) – Bar (MNE) 132km 2.30 ώρες
Ξημερώνει στο Dubrovnik μια ηλιόλουστη μέρα… Ότι καλύτερο για το σημερινό περίπατο στη παλιά πόλη του Κροατικού νότου.
Πακετάρουμε πράγματα και βαλίτσες, γιατί πρέπει να κάνουμε check out σήμερα από το δωμάτιο. Αργότερα αλλάζουμε πάλι σύνορα και επιστρέφουμε στο Μαυροβούνιο και το Bar για την σημερινή μας στάση.
Βρίσκουμε τη σπιτονοικοκυρά για την πληρωμή και συζητάμε μαζί της για το εάν γίνεται να αφήσουμε το αμάξι στο παρκινγκ της μέχρι τις 16.00 που θα φύγουμε. Έτσι ώστε να γλυτώσουμε τις βάρβαρες τιμές παρκινγκ του Dubrovnik. Μας λέει πως δεν γίνεται αλλά ότι εάν την ακολουθήσουμε μπορεί να μας πάει κάπου που δε θα πληρώσουμε παρκινγκ.
Ωραία λοιπόν. Γεμίζουμε το αμάξι και τακτοποιούμε τα πράγματα έτσι ώστε να μην φαίνονται πολλά από τα παράθυρα, υπό το φόβο μήπως και γίνει τίποτα και ακολουθούμε την κυρά. Στη διαδρομή περνάμε έξω ακριβώς από τη παλιά πόλη και λέμε ότι ένα μας βρει εδώ καμιά καβάτζα θα είναι πολύ καλά, αλλά αρχίζουμε να απομακρυνόμαστε πάλι σιγά σιγά. Τελικά μετά από 5 λεπτά οδήγηση φτάνουμε σε ένα πάρκινγκ από supermarket. Εκεί μας λέει ότι είναι ασφαλές να παρκάρουμε από τη στιγμή που θα φύγουμε πριν κλείσει το supermarket. Την υπερευχαριστούμε και ετοιμαζόμαστε για τον περίπατο.
και το Google maps για να δούμε ακριβώς που είμαστε γιατί οδηγώντας κάναμε κάτι περίεργες στροφές, αλλά με τε τα πόδια είμαστε σε μία ευθεία 1.300 μέτρων από την παλιά πόλη. Ωραιότατα.

Ξεκινάμε κατά την παλιά πόλη. Ο ήλιος ψηλά και η θερμοκρασία κατάλληλη για περπάτημα και για να φάμε τα τελευταία μας kuna. Βρίσκουμε ένα κεντρικό δρομάκι για πεζούς που οδηγεί κατευθείαν στην κεντρική πύλη. Καταβαίνοντας σχολιάζουμε τα δεκάδες σκαλιά, που στην επιστροφή θα είναι ανηφόρα και γελάμε με το τι μας περιμένει μετά.
Ντουμπρόβνικ λοιπόν. Το μαργαριτάρι της Αδριατικής. Ώρα για τα αξιοθέατα, τις βόλτες στην μεσαιωνική πόλη, τις βουτιές κάτω από τα τείχη (πολύ θα ήθελα αλλά δεν) και τις εξερευνήσεις του King’s Landing που έχουμε ακούσει όλα αυτά τα χρόνια.
Η πιο όμορφη μεσαιωνική πόλη της Κροατίας – αν όχι των Βαλκανίων – παρά τον βομβαρδισμό της το 1991, στάθηκε γρήγορα στα πόδια της και δημιουργεί τον δικό της τουριστικό μύθο τα τελευταία χρόνια, ανηφορίζοντας συνεχώς στο χρηματιστήριο των ταξιδευτών. Δεν είναι μόνο το Game of Thrones – το Ντουμπρόβνικ «υποδύεται» το King’s Landing στη σειρά – που φέρνει τα τελευταία χρόνια ως τις δαλματικές ακτές σμήνη επισκεπτών. Είναι ο κοσμοπολίτικος αέρας, η θαλασσινή αύρα, η γοητεία μιας ανεξερεύνητης ως πρόσφατα καστροπολιτείας που κάποτε κόντραρε στα ίσα την Βενετία για τον έλεγχο της Αδριατικής.
Χέρια βαλκανικά, οθωμανικά, βενετσιάνικα κι αυστριακά άφησαν τα δικά τους δακτυλικά αποτυπώματα στα παλάτια και τους ναούς της –ιδιαίτερα compact- παλιάς πόλης, με αποτέλεσμα να κρύβονται εδώ αξιοθέατα πολυπολιτισμικού χαρακτήρα, σε έναν προορισμό με αύρα κοσμοπολίτικη, καλοκαιρινή, αλλά και μυθική.
Αφετηρία κάθε βόλτας στην πόλη, η πύλη Pile στα δυτικά των τειχών, είναι η βασική είσοδος στο «χρονοντούλαπο» του Ντουμπρόβνικ. Αφήνοντας την μεγάλη πλατεία με τα λεωφορεία και την κίνηση, περνάμε πλάι από μουσικούς ντυμένους με μεσαιωνικές στολές, και αντικρίζουμε τα πρώτα κομψοτεχνήματα. Είναι το πελώριο σιντριβάνι του Ονούφριου και το Μοναστήρι των Φραγκισκανών που δεσπόζουν μπροστά-μπροστά. Το εσωτερικό του κτιρίου, στο Μοναστήρι των Φραγκισκανών είναι το Μουσείο της Μονής, καθώς και το παλαιότερο ίσως φαρμακείο του κόσμου, που λειτουργεί εδώ και επτά αιώνες με μεσαιωνικές φαρμακευτικές συνταγές.
Η πείνα μας οδηγεί σε ένα φούρνο με μεγάλες μπαγκέτες για να γεμίσουμε τα στομάχια μας πριν τη βόλτα, Μία average μπαγκέτα με προσούτο παρμεζάνα αλλά σε large μέγεθος. Τρώγοντας περπατάμε για το καφεδάκι μας. Έχω ξετρυπώσει ένα café σε μία στοά που είναι παράρτημα από coffee roaster στο Zagreb. Φρέσκος μυρωδάτος εσπρέσο, με διαφορά ο καλύτερος του ταξιδιού. Άμα είσαι ψώνιο του καφέ αυτά ψάχνεις… χαχαχα!!!

Το Cogito café λοιπόν βρίσκεται ακριβώς κάτω από την πίσω σκάλα για τα τείχη του Ντουμπρόβνικ. Απολαμβάνουμε το καφεδάκι με την ησυχία μας και μετά ξεκινάμε.
Το highlight της παλιάς πόλης: Την κυκλική διαδρομή εντός των Παλιών Τειχών. Η είσοδος στα «άδυτα» των ύψους 40 μέτρων τειχών στοιχίζει περί τα (τσουχτερά) 20€, αλλά μας δίνει τη δυνατότητα να απολαύσουμε φοβερή θέα, προς κάθε κατεύθυνση, εντός και εκτός παλιάς πόλης, μέχρι τα νησάκια της Αδριατικής και την σύγχρονη πόλη. Ανεβαίνουμε πάνω στα τείχη και ξεκινάμε το τουρ και το ένα τρελόphotoshooting session!!!!
Τα τείχη της Παλιάς Πόλης: θεωρούνται τα πιο ολοκληρωμένα κι ίσως τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Χτίστηκαν από τον 8ο ως τον 16ο αιώνα για να προστατέψουν την καστροπολιτεία Στάρι Γκραντ από κάθε λογής πολιορκητές. Περπατάμε πάνω στις πανάρχαιες οχυρώσεις σε πέτρινο μονοπάτι μήκους 2 χιλιομέτρων που μοιάζει μετέωρο πάνω από τα νερά της Αδριατικής. Στο μονοπάτι θα συναντήσουμε εντυπωσιακούς προμαχώνες με τον Minceta να ξεχωρίζει χάρη στο κυλινδρικό αναγεννησιακό του στυλ. Λίγο πιο πέρα βρίσκεται ο πύργος του Αγίου Λουκά που προστάτευε την είσοδο στο λιμάνι. Το ημικυκλικό φρούριο του Αγίου Ιωάννη του 16ου αιώνα, με το Ενυδρείο και το Ναυτικό Μουσείο. Η Ραγκούζα, όπως ήταν η παλιά ονομασία του Ντουμπρόβνικ, υπήρξε ξακουστή ναυτική πολιτεία με ποντοπόρα καράβια σε όλο τον κόσμο.
Στη διαδρομή μας σταματάμε σε τακτά διαστήματα για να θαυμάσουμε τη μοναδική θέα. Από εκεί βλέπουμε το Ντουμπρόβνικ σε όλο του το μεγαλείο. Ένας χείμαρρος από εκτυφλωτικά πορτοκαλί κεραμίδια, στην κορυφή ολόλευκων κτιρίων που φωλιάζουν εδώ και οκτώ αιώνες μέσα στα τείχη στην άκρη της θάλασσας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Τζορτζ Μπέρναρντ Σο είχε αποκαλέσει το Ντουμπρόβνικ «επίγειο παράδεισο» ενώ ο Γάλλος λόγιος Paul Garde υποστήριζε ότι μοιάζει με «μισάνοιχτη μπιζουτιέρα».
Ιστορία του Ντουμπρόβνικ
Το «Μαργαριτάρι της Αδριατικής», που βρίσκεται στις Δαλματικές ακτές, έγινε ένα σημαντικό κέντρο από τον 13ο αιώνα και μετά. Παρά το γεγονός ότι είχε υποστεί σοβαρές ζημιές από το σεισμό του 1667, το Ντουμπρόβνικ κατάφερε να διατηρήσει την όμορφη γοτθική, αναγεννησιακή και μπαρόκ μορφή του, όπως και τις εκκλησίες, τα μοναστήρια, τα παλάτια και τα σιντριβάνια του. Κατεστραμμένα και πάλι στη δεκαετία του 1990 από ένοπλες συγκρούσεις, είναι τώρα το επίκεντρο ενός σημαντικού προγράμματος αποκατάστασης που συντονίζεται από την UNESCO.
1918-1991
Με την πτώση της Αυστροουγγαρίας το 1918 η πόλη ενσωματώθηκε στο νέο Βασίλειο Σέρβων, Κροατών και Σλοβένων (αργότερα Βασίλειο της Γιουγκοσλαβίας). Το όνομα της πόλης άλλαξε επίσημα από Ραγούζα σε Ντουμπρόβνικ. Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο έγινε τμήμα του σύμμαχου των Ναζί Ανεξάρτητου Κράτους της Κροατίας, κατεχόμενο αρχικά από τον Ιταλικό και από το Γερμανικό στρατό μετά τις 8 Σεπτεμβρίου 1943. Τον Οκτώβριο του 1944 μπήκαν στο Ντουμπρόβνικ οι παρτιζάνοι του Τίτο και στη συνέχεια αποτέλεσε τμήμα της Κομμουνιστικής Γιουγκοσλαβίας. Λίγο μετά την είσοδό τους στην πόλη οι Παρτιζάνοι εκτέλεσαν περίπου 78 σημαίνοντες πολίτες χωρίς δίκη, ανάμεσά τους Καθολικούς ιερείς, στο γειτονικό νησί Ντάκσα. Η Κομμουνιστική ηγεσία τα επόμενα χρόνια συνέχισε τη δίωξη Κροατών, που κορυφώθηκε στις 12 Απριλίου 1947 με τη σύλληψη και φυλάκιση πάνω από 90 πολιτών του Ντουμπρόβνικ.
H διάσπαση της Γιουγκοσλαβίας
Το 1991 η Κροατία και η Σλοβενία, που τότε ήταν δημοκρατίες εντός της Σοσιαλιστικής Ομόσπονδης Δημοκρατίας της Γιουγκοσλαβίας, ανακήρυξαν την ανεξαρτησία τους. Συγχρόνως η Σοσιαλιστική Δημοκρατία της Κροατίας μετονομάστηκε σε Δημοκρατία της Κροατίας. Παρά την αποστρατικοποίηση της παλιάς πόλης στις αρχές της δεκαετίας του 1970 σε μια προσπάθεια να μη γίνει ποτέ θύμα πολέμου, τα απομεινάρια Σέρβων – Μαυροβουνίων του Γιουγκοσλαβικού Λαϊκού Στρατού πρόσβαλαν την πόλη.
Το καθεστώς στο Μαυροβούνιο υπό τους Μόρμιρ Μπουλάτοβιτς και Μίλο Τζουκάνοβιτς, εγκατεστημένο από και πιστό στη Σερβική κυβέρνηση του Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς, δήλωσε ότι το Ντουμπρόβνικ δεν θα επιτρεπόταν να παραμείνει στην Κροατία, γιατί ισχυρίζονταν ότι ήταν ιστορικά τμήμα του Μαυροβουνίου. Κι αυτό παρά τη μεγάλη Κροατική πλειοψηφία στην πόλη και το ότι ελάχιστοι Μαυροβούνιοι κατοικούσαν εκεί, ενώ οι Σέρβοι αντιπροσώπευαν το έξι τοις εκατό του πληθυσμού. Πολλοί θεωρούν τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης Μπουλάτοβιτς–Τζουκάνοβιτς, ως τμήμα του σχεδίου του Σέρβου Πρόεδρου Μιλόσεβιτς να δώσει στους εθνικιστές υποστηρικτές του τη Μεγάλη Σερβία που επιθυμούσαν καθώς η Γιουγκοσλαβία κατέρρεε.
Την 1η Οκτωβρίου 1991 το Ντουμπρόβνικ δέχθηκε την επίθεση του ΓΛΣ με μια πολιορκία που κράτησε επτά μήνες. Η βαρύτερη επίθεση πυροβολικού έγινε στις 6 Δεκεμβρίου 1991 με 19 νεκρούς και 60 τραυματίες. Οι συνολικές απώλειες της σύγκρουσης σύμφωνα με τον Κροατικό Ερυθρό Σταυρό ήταν 114 νεκροί πολίτες, ανάμεσά τους ο διάσημος ποιητής Μίλαν Μίλισιτς. Οι ξένες εφημερίδες έχουν επικριθεί ότι μεγαλοποίησαν τις ζημιές που υπέστη η παλιά πόλη αντί να επισημάνουν τις ανθρώπινες απώλειες. Πάντως οι επιθέσεις του πυροβολικού στο Ντουμπρόβνικ έβλαψαν σε κάποιο βαθμό το 56% των κτιρίων του. Το Μάιο του 1992 ο Κροατικός στρατός ήρε την πολιορκία και απελευθέρωσε τα περίχωρα του Ντουμπρόβνικ, αλλά ο κίνδυνος ξαφνικών επιθέσεων του ΓΛΣ κράτησε άλλα τρία χρόνια.
Μετά το τέλος του πολέμου επισκευάστηκαν οι ζημιές που προκλήθηκαν από τους βομβαρδισμούς της παλιάς πόλης. Ακολουθώντας τις κατευθυντήριες γραμμές της UNESCO οι επισκευές έγιναν στην αρχική μορφή. Οι προκληθείσες ζημιές φαίνονται σε ένα διάγραμμα κοντά στην πύλη της πόλης, δείχνοντας όλες τις βολές του πυροβολικού κατά την πολιορκία και είναι καθαρά ορατή από υψηλά σημεία γύρω από την πόλη από τη μορφή των πιο λαμπερά χρωματισμένων νέων στεγών. Από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο για την πρώην Γιουγκοσλαβία απαγγέλθηκαν κατηγορητήρια για στρατηγούς και αξιωματικούς του ΓΛΣ, που εμπλέκονται στο βομβαρδισμό. Ο στρατηγός Πάβλε Στρούγκαρ, που συντόνιζε την επίθεση στην πόλη, καταδικάσθηκε σε φυλάκιση οκτώ ετών από το ΔΠΔΓ για το ρόλο του στην επίθεση.
Μετά το τέλος της βόλτας μας στα τείχη κατεβήκαμε πάλι στην πόλη. Ένα γρήγορο πέρασμα από το Cogito για εσπρέσο, και ξεχυνόμαστε πάλι στην παλιά πόλη για να βρούμε το επίσημο μαγαζί του Game Of Thrones που έχει μέσα τον Iron Throne. Για να το βρούμε ρωτάμε τον John Snow. Εκεί βλέπουμε και κάποια spoiler από το τέλος της σειράς!!!! Όπως το ποιος θα κάτσει τελικά στον Θρόνο!!
Αφού ψωνίζουμε τα απαραίτητα souvenir, αποφασίζουμε να οδεύσουμε προς τα μπαράκια που είναι χτισμένα πάνω στα παραθαλάσσια βράχια που είδαμε πάνω από το τοίχος και να πιούμε μια μπυρίτσα και να χαλαρώσουμε τα πατούσια μας. Αραχτοί και να μας χτυπά ο Οκτωβριανός ήλιος, κάνουμε έναν απολογισμό για το Ντουμπρόβνικ. Μαγικό, προσεγμένο, πανάκριβο αλλά και εύκολα tourist trap εάν δεν προσέξεις. Σίγουρα πάντως άξιζε και παραπάνω μέρες διαμονή.
Ώρα να σηκωθούμε όμως γιατί έχουμε περπάτημα ανηφορικά σκαλιά και κάνα 2ωρο οδήγηση για τη Budva.
Μαζευόμαστε στο αμάξι και ξεκινάμε χαλαρά το κατέβασμα προς το Μαυροβούνιο.
Ήσυχη διαδρομή και χαβαλές στο αμάξι με τους απίθανους οδηγούς. Έχουμε συναντήσει ένα Σέρβο μπροστά που κοκαλώνει το αμάξι όπου του θυμηθεί, χαζεύει αριστερά δεξιά και συνεχίζει. χαχαχα!!!
Άλλη μία αλλαγή συνόρων. Μπαίνουμε στο Μαυροβούνιο και οδεύουμε για το ferry του Kamenary- Lepatane. Θα κόψουμε όλο το φιόρδ του Κοτορ με το ferry που κάνει 5 λεπτά, ενώ η οδήγηση είναι 45 λεπτά. Βγαίνοντας από το ferry πετυχαίνουμε άλλο ταλέντο της οδήγησης. Μαυροβούνιος γκαζόβλακας. Μισή διαδρομή με τέρμα γκάζι, μισή με 5 χιλιόμετρα ταχύτητα. Να μην ξέρεις που να περάσεις για να γλυτώσεις.

Μετά από λίγη ώρα φτάνουμε στην κιτς Budva για να δούμε τουλάχιστον την παλιά πόλη. Παρκάρουμε και περπατάμε σιγά σιγά προς το τοίχος. όμορφα προσεγμένα πάρκα και μία μαρίνα, ψαρολίμανο μαζί.
Μέσα από τα τείχη αναπτύσσεται η παλαιά πόλη, Stari Gran η οποία είναι μια σχετικά μικρή, με όμορφα διατηρημένα σπίτια, μικρά δρομάκια, και πολλά καφέ, εστιατόρια και καταστήματα με σουβενίρ.
Η αρχαία Ακρόπολη (Citadela) βρίσκεται στο νότιο τμήμα της παλαιάς πόλης κτισμένη πάνω στα ερείπια παλαιών οχυρώσεων. Σήμερα ο χώρος αποτελεί ιδιωτική βιβλιοθήκη, με πολύτιμες συλλογές βιβλίων και χαρτών που αφορούν στα Βαλκάνια. Στον ίδιο όροφο, στο αίθριο του ανατολικού πύργου, υπάρχει εστιατόριο με εκπληκτική θέα στο νησί Stevi Nikola και στο ΝΔ τμήμα υπάρχουν ιδιωτικές κατοικίες. Το χώρο της Citadela χρησιμοποιεί το «Gran Teatar Budva», ένα από τα πιο διάσημα θεατρικά ιδρύματα των Βαλκανίων.
Με το λιοντάρι του Αγίου Μάρκου, σύμβολο της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, πάνω από την κύρια πύλη, περπατάμε στα στενά δρομάκια και οδηγούμαστε σε μικρές πλατείες που οι περισσότερες διαθέτουν τη μικρή τους εκκλησία.
Τα σπίτια φτιαγμένα από πέτρα σήμερα στεγάζουν κυρίως καταστήματα, εστιατόρια και ταβερνάκια, όμορφα καφέ, ξενώνες για τους τουρίστες, ενώ είναι λίγοι οι τυχεροί ανάμεσα στους περίπου 10.000 κατοίκους της Μπούντβα που έχουν το προνόμιο να κατοικούν σε αυτά.
Βγαίνοντας στην παραλία βλέπουμε ένα έκτρωμα ξενοδοχείο να έχει χτίσει τη μισή παραλία για να κάνει πισίνα. Πραγματικά απαράδεκτο, αυτά θυμίζουν Ελλάδα, τα πάντα χωρίς οικοδομική άδεια.
Το προσπερνάμε και φτάνουμε στην Μπαλαρίνα της Budva!! Ένα γλυπτό που προσπαθεί να αποκτήσει τη δόξα της γοργόνας της Κοπεγχάγης. Χαριτωμένο και με ωραία θέα στην παλιά πόλη. Εκεί πέφτουμε σε ένα γκρουπ από κινέζους και βγάζουμε τρελό γέλιο με τη μανία τους να φωτογραφηθούν σε στάση παρόμοια με της μπαλαρίνας. Με τα χίλια ζόρια βγάζουμε και εμείς 5 φωτογραφίες και φεύγουμε.
Στο αμάξι το μόνο που λέμε είναι κρίμα. Κρίμα για αυτήν την πανέμορφη περιοχή , με την καλοδιατηρημένη παλιά πόλη να την έχουν καταντήσει περίγελο των ξενοδοχείων και των casino, όπως φανταζόμαστε και της ντόπιας μαφίας.
Το τελευταίο μισάωρο της διαδρομής μας φέρνει στο Μπαρ. Την τελευταία κωμόπολη του Μαυροβουνίου πριν την Αλβανία. Εκεί έχουμε κλείσει δωμάτιο στο ξενώνα Vila Jardan, με καλές κριτικές για την περιοχή. Τον βρίσκουμε από το gps και πάμε να αφήσουμε τα πράγματα και να φύγουμε για φαγητό γιατί είμαστε νηστικοί από την πρωινή μπαγκέτα. Ευγενικοί άνθρωποι, ωραίο και μεγάλο το δωμάτιο, αλλά πολύ cult!!! Σκεπάσματα σε χρώματα κουρελούς και κτισμένο μπαλκόνι όπου βρίσκεται το ολοκαίνουργιο μπάνιο και κουζίνα!!
Πολλά λέμε και πεινάμε όμως, περπατάμε για τη πόλη σε ωραίους πλατιούς δρόμος και συγκροτήματα καινούργιων κατοικιών βρίσκονται αριστερά και δεξιά. Καμία σχέση με τη Μπουντβα. Εδώ όλα φαίνονται στη σωστή θέση, με σωστή μελέτη, χώρους παρκινγκ και πεζοδρόμια.
Το κέντρο όμορφο, λιτό με μερικά κτίρια που έχουν ξεμείνει από την κουμουνιστική περίοδο και θυμίζουν στο Μπ τη Μολδαβία.
Pub Karuna λοιπόν. Δύο μακαρονάδες, μία τονοσαλάτα, τυρί, 2 μπύρες, δύο κρέπες πραλίνα με παγωτό και δύο Johnny Black, σύνολο 26 ευρώ!!! Not bad.....
Αγοράζουμε τα τελευταία μαγνητάκια και προμήθειες από το σουπερμάρκετ για το 8ωρο στο αυτοκίνητο την επόμενη μέρα και οδεύουμε για μπάνιο και ύπνο. Last day αύριο και επαναπατρισμός!!!
Dubrovnik (CRO) – Budva (MNE) – Bar (MNE) 132km 2.30 ώρες

Ξημερώνει στο Dubrovnik μια ηλιόλουστη μέρα… Ότι καλύτερο για το σημερινό περίπατο στη παλιά πόλη του Κροατικού νότου.
Πακετάρουμε πράγματα και βαλίτσες, γιατί πρέπει να κάνουμε check out σήμερα από το δωμάτιο. Αργότερα αλλάζουμε πάλι σύνορα και επιστρέφουμε στο Μαυροβούνιο και το Bar για την σημερινή μας στάση.
Βρίσκουμε τη σπιτονοικοκυρά για την πληρωμή και συζητάμε μαζί της για το εάν γίνεται να αφήσουμε το αμάξι στο παρκινγκ της μέχρι τις 16.00 που θα φύγουμε. Έτσι ώστε να γλυτώσουμε τις βάρβαρες τιμές παρκινγκ του Dubrovnik. Μας λέει πως δεν γίνεται αλλά ότι εάν την ακολουθήσουμε μπορεί να μας πάει κάπου που δε θα πληρώσουμε παρκινγκ.
Ωραία λοιπόν. Γεμίζουμε το αμάξι και τακτοποιούμε τα πράγματα έτσι ώστε να μην φαίνονται πολλά από τα παράθυρα, υπό το φόβο μήπως και γίνει τίποτα και ακολουθούμε την κυρά. Στη διαδρομή περνάμε έξω ακριβώς από τη παλιά πόλη και λέμε ότι ένα μας βρει εδώ καμιά καβάτζα θα είναι πολύ καλά, αλλά αρχίζουμε να απομακρυνόμαστε πάλι σιγά σιγά. Τελικά μετά από 5 λεπτά οδήγηση φτάνουμε σε ένα πάρκινγκ από supermarket. Εκεί μας λέει ότι είναι ασφαλές να παρκάρουμε από τη στιγμή που θα φύγουμε πριν κλείσει το supermarket. Την υπερευχαριστούμε και ετοιμαζόμαστε για τον περίπατο.
και το Google maps για να δούμε ακριβώς που είμαστε γιατί οδηγώντας κάναμε κάτι περίεργες στροφές, αλλά με τε τα πόδια είμαστε σε μία ευθεία 1.300 μέτρων από την παλιά πόλη. Ωραιότατα.



Ξεκινάμε κατά την παλιά πόλη. Ο ήλιος ψηλά και η θερμοκρασία κατάλληλη για περπάτημα και για να φάμε τα τελευταία μας kuna. Βρίσκουμε ένα κεντρικό δρομάκι για πεζούς που οδηγεί κατευθείαν στην κεντρική πύλη. Καταβαίνοντας σχολιάζουμε τα δεκάδες σκαλιά, που στην επιστροφή θα είναι ανηφόρα και γελάμε με το τι μας περιμένει μετά.
Ντουμπρόβνικ λοιπόν. Το μαργαριτάρι της Αδριατικής. Ώρα για τα αξιοθέατα, τις βόλτες στην μεσαιωνική πόλη, τις βουτιές κάτω από τα τείχη (πολύ θα ήθελα αλλά δεν) και τις εξερευνήσεις του King’s Landing που έχουμε ακούσει όλα αυτά τα χρόνια.
Η πιο όμορφη μεσαιωνική πόλη της Κροατίας – αν όχι των Βαλκανίων – παρά τον βομβαρδισμό της το 1991, στάθηκε γρήγορα στα πόδια της και δημιουργεί τον δικό της τουριστικό μύθο τα τελευταία χρόνια, ανηφορίζοντας συνεχώς στο χρηματιστήριο των ταξιδευτών. Δεν είναι μόνο το Game of Thrones – το Ντουμπρόβνικ «υποδύεται» το King’s Landing στη σειρά – που φέρνει τα τελευταία χρόνια ως τις δαλματικές ακτές σμήνη επισκεπτών. Είναι ο κοσμοπολίτικος αέρας, η θαλασσινή αύρα, η γοητεία μιας ανεξερεύνητης ως πρόσφατα καστροπολιτείας που κάποτε κόντραρε στα ίσα την Βενετία για τον έλεγχο της Αδριατικής.
Χέρια βαλκανικά, οθωμανικά, βενετσιάνικα κι αυστριακά άφησαν τα δικά τους δακτυλικά αποτυπώματα στα παλάτια και τους ναούς της –ιδιαίτερα compact- παλιάς πόλης, με αποτέλεσμα να κρύβονται εδώ αξιοθέατα πολυπολιτισμικού χαρακτήρα, σε έναν προορισμό με αύρα κοσμοπολίτικη, καλοκαιρινή, αλλά και μυθική.
Αφετηρία κάθε βόλτας στην πόλη, η πύλη Pile στα δυτικά των τειχών, είναι η βασική είσοδος στο «χρονοντούλαπο» του Ντουμπρόβνικ. Αφήνοντας την μεγάλη πλατεία με τα λεωφορεία και την κίνηση, περνάμε πλάι από μουσικούς ντυμένους με μεσαιωνικές στολές, και αντικρίζουμε τα πρώτα κομψοτεχνήματα. Είναι το πελώριο σιντριβάνι του Ονούφριου και το Μοναστήρι των Φραγκισκανών που δεσπόζουν μπροστά-μπροστά. Το εσωτερικό του κτιρίου, στο Μοναστήρι των Φραγκισκανών είναι το Μουσείο της Μονής, καθώς και το παλαιότερο ίσως φαρμακείο του κόσμου, που λειτουργεί εδώ και επτά αιώνες με μεσαιωνικές φαρμακευτικές συνταγές.
Η πείνα μας οδηγεί σε ένα φούρνο με μεγάλες μπαγκέτες για να γεμίσουμε τα στομάχια μας πριν τη βόλτα, Μία average μπαγκέτα με προσούτο παρμεζάνα αλλά σε large μέγεθος. Τρώγοντας περπατάμε για το καφεδάκι μας. Έχω ξετρυπώσει ένα café σε μία στοά που είναι παράρτημα από coffee roaster στο Zagreb. Φρέσκος μυρωδάτος εσπρέσο, με διαφορά ο καλύτερος του ταξιδιού. Άμα είσαι ψώνιο του καφέ αυτά ψάχνεις… χαχαχα!!!


Το Cogito café λοιπόν βρίσκεται ακριβώς κάτω από την πίσω σκάλα για τα τείχη του Ντουμπρόβνικ. Απολαμβάνουμε το καφεδάκι με την ησυχία μας και μετά ξεκινάμε.
Το highlight της παλιάς πόλης: Την κυκλική διαδρομή εντός των Παλιών Τειχών. Η είσοδος στα «άδυτα» των ύψους 40 μέτρων τειχών στοιχίζει περί τα (τσουχτερά) 20€, αλλά μας δίνει τη δυνατότητα να απολαύσουμε φοβερή θέα, προς κάθε κατεύθυνση, εντός και εκτός παλιάς πόλης, μέχρι τα νησάκια της Αδριατικής και την σύγχρονη πόλη. Ανεβαίνουμε πάνω στα τείχη και ξεκινάμε το τουρ και το ένα τρελόphotoshooting session!!!!





Τα τείχη της Παλιάς Πόλης: θεωρούνται τα πιο ολοκληρωμένα κι ίσως τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Χτίστηκαν από τον 8ο ως τον 16ο αιώνα για να προστατέψουν την καστροπολιτεία Στάρι Γκραντ από κάθε λογής πολιορκητές. Περπατάμε πάνω στις πανάρχαιες οχυρώσεις σε πέτρινο μονοπάτι μήκους 2 χιλιομέτρων που μοιάζει μετέωρο πάνω από τα νερά της Αδριατικής. Στο μονοπάτι θα συναντήσουμε εντυπωσιακούς προμαχώνες με τον Minceta να ξεχωρίζει χάρη στο κυλινδρικό αναγεννησιακό του στυλ. Λίγο πιο πέρα βρίσκεται ο πύργος του Αγίου Λουκά που προστάτευε την είσοδο στο λιμάνι. Το ημικυκλικό φρούριο του Αγίου Ιωάννη του 16ου αιώνα, με το Ενυδρείο και το Ναυτικό Μουσείο. Η Ραγκούζα, όπως ήταν η παλιά ονομασία του Ντουμπρόβνικ, υπήρξε ξακουστή ναυτική πολιτεία με ποντοπόρα καράβια σε όλο τον κόσμο.
Στη διαδρομή μας σταματάμε σε τακτά διαστήματα για να θαυμάσουμε τη μοναδική θέα. Από εκεί βλέπουμε το Ντουμπρόβνικ σε όλο του το μεγαλείο. Ένας χείμαρρος από εκτυφλωτικά πορτοκαλί κεραμίδια, στην κορυφή ολόλευκων κτιρίων που φωλιάζουν εδώ και οκτώ αιώνες μέσα στα τείχη στην άκρη της θάλασσας.





Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Τζορτζ Μπέρναρντ Σο είχε αποκαλέσει το Ντουμπρόβνικ «επίγειο παράδεισο» ενώ ο Γάλλος λόγιος Paul Garde υποστήριζε ότι μοιάζει με «μισάνοιχτη μπιζουτιέρα».
Ιστορία του Ντουμπρόβνικ
Το «Μαργαριτάρι της Αδριατικής», που βρίσκεται στις Δαλματικές ακτές, έγινε ένα σημαντικό κέντρο από τον 13ο αιώνα και μετά. Παρά το γεγονός ότι είχε υποστεί σοβαρές ζημιές από το σεισμό του 1667, το Ντουμπρόβνικ κατάφερε να διατηρήσει την όμορφη γοτθική, αναγεννησιακή και μπαρόκ μορφή του, όπως και τις εκκλησίες, τα μοναστήρια, τα παλάτια και τα σιντριβάνια του. Κατεστραμμένα και πάλι στη δεκαετία του 1990 από ένοπλες συγκρούσεις, είναι τώρα το επίκεντρο ενός σημαντικού προγράμματος αποκατάστασης που συντονίζεται από την UNESCO.
1918-1991
Με την πτώση της Αυστροουγγαρίας το 1918 η πόλη ενσωματώθηκε στο νέο Βασίλειο Σέρβων, Κροατών και Σλοβένων (αργότερα Βασίλειο της Γιουγκοσλαβίας). Το όνομα της πόλης άλλαξε επίσημα από Ραγούζα σε Ντουμπρόβνικ. Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο έγινε τμήμα του σύμμαχου των Ναζί Ανεξάρτητου Κράτους της Κροατίας, κατεχόμενο αρχικά από τον Ιταλικό και από το Γερμανικό στρατό μετά τις 8 Σεπτεμβρίου 1943. Τον Οκτώβριο του 1944 μπήκαν στο Ντουμπρόβνικ οι παρτιζάνοι του Τίτο και στη συνέχεια αποτέλεσε τμήμα της Κομμουνιστικής Γιουγκοσλαβίας. Λίγο μετά την είσοδό τους στην πόλη οι Παρτιζάνοι εκτέλεσαν περίπου 78 σημαίνοντες πολίτες χωρίς δίκη, ανάμεσά τους Καθολικούς ιερείς, στο γειτονικό νησί Ντάκσα. Η Κομμουνιστική ηγεσία τα επόμενα χρόνια συνέχισε τη δίωξη Κροατών, που κορυφώθηκε στις 12 Απριλίου 1947 με τη σύλληψη και φυλάκιση πάνω από 90 πολιτών του Ντουμπρόβνικ.
H διάσπαση της Γιουγκοσλαβίας
Το 1991 η Κροατία και η Σλοβενία, που τότε ήταν δημοκρατίες εντός της Σοσιαλιστικής Ομόσπονδης Δημοκρατίας της Γιουγκοσλαβίας, ανακήρυξαν την ανεξαρτησία τους. Συγχρόνως η Σοσιαλιστική Δημοκρατία της Κροατίας μετονομάστηκε σε Δημοκρατία της Κροατίας. Παρά την αποστρατικοποίηση της παλιάς πόλης στις αρχές της δεκαετίας του 1970 σε μια προσπάθεια να μη γίνει ποτέ θύμα πολέμου, τα απομεινάρια Σέρβων – Μαυροβουνίων του Γιουγκοσλαβικού Λαϊκού Στρατού πρόσβαλαν την πόλη.
Το καθεστώς στο Μαυροβούνιο υπό τους Μόρμιρ Μπουλάτοβιτς και Μίλο Τζουκάνοβιτς, εγκατεστημένο από και πιστό στη Σερβική κυβέρνηση του Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς, δήλωσε ότι το Ντουμπρόβνικ δεν θα επιτρεπόταν να παραμείνει στην Κροατία, γιατί ισχυρίζονταν ότι ήταν ιστορικά τμήμα του Μαυροβουνίου. Κι αυτό παρά τη μεγάλη Κροατική πλειοψηφία στην πόλη και το ότι ελάχιστοι Μαυροβούνιοι κατοικούσαν εκεί, ενώ οι Σέρβοι αντιπροσώπευαν το έξι τοις εκατό του πληθυσμού. Πολλοί θεωρούν τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης Μπουλάτοβιτς–Τζουκάνοβιτς, ως τμήμα του σχεδίου του Σέρβου Πρόεδρου Μιλόσεβιτς να δώσει στους εθνικιστές υποστηρικτές του τη Μεγάλη Σερβία που επιθυμούσαν καθώς η Γιουγκοσλαβία κατέρρεε.
Την 1η Οκτωβρίου 1991 το Ντουμπρόβνικ δέχθηκε την επίθεση του ΓΛΣ με μια πολιορκία που κράτησε επτά μήνες. Η βαρύτερη επίθεση πυροβολικού έγινε στις 6 Δεκεμβρίου 1991 με 19 νεκρούς και 60 τραυματίες. Οι συνολικές απώλειες της σύγκρουσης σύμφωνα με τον Κροατικό Ερυθρό Σταυρό ήταν 114 νεκροί πολίτες, ανάμεσά τους ο διάσημος ποιητής Μίλαν Μίλισιτς. Οι ξένες εφημερίδες έχουν επικριθεί ότι μεγαλοποίησαν τις ζημιές που υπέστη η παλιά πόλη αντί να επισημάνουν τις ανθρώπινες απώλειες. Πάντως οι επιθέσεις του πυροβολικού στο Ντουμπρόβνικ έβλαψαν σε κάποιο βαθμό το 56% των κτιρίων του. Το Μάιο του 1992 ο Κροατικός στρατός ήρε την πολιορκία και απελευθέρωσε τα περίχωρα του Ντουμπρόβνικ, αλλά ο κίνδυνος ξαφνικών επιθέσεων του ΓΛΣ κράτησε άλλα τρία χρόνια.








Μετά το τέλος του πολέμου επισκευάστηκαν οι ζημιές που προκλήθηκαν από τους βομβαρδισμούς της παλιάς πόλης. Ακολουθώντας τις κατευθυντήριες γραμμές της UNESCO οι επισκευές έγιναν στην αρχική μορφή. Οι προκληθείσες ζημιές φαίνονται σε ένα διάγραμμα κοντά στην πύλη της πόλης, δείχνοντας όλες τις βολές του πυροβολικού κατά την πολιορκία και είναι καθαρά ορατή από υψηλά σημεία γύρω από την πόλη από τη μορφή των πιο λαμπερά χρωματισμένων νέων στεγών. Από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο για την πρώην Γιουγκοσλαβία απαγγέλθηκαν κατηγορητήρια για στρατηγούς και αξιωματικούς του ΓΛΣ, που εμπλέκονται στο βομβαρδισμό. Ο στρατηγός Πάβλε Στρούγκαρ, που συντόνιζε την επίθεση στην πόλη, καταδικάσθηκε σε φυλάκιση οκτώ ετών από το ΔΠΔΓ για το ρόλο του στην επίθεση.







Μετά το τέλος της βόλτας μας στα τείχη κατεβήκαμε πάλι στην πόλη. Ένα γρήγορο πέρασμα από το Cogito για εσπρέσο, και ξεχυνόμαστε πάλι στην παλιά πόλη για να βρούμε το επίσημο μαγαζί του Game Of Thrones που έχει μέσα τον Iron Throne. Για να το βρούμε ρωτάμε τον John Snow. Εκεί βλέπουμε και κάποια spoiler από το τέλος της σειράς!!!! Όπως το ποιος θα κάτσει τελικά στον Θρόνο!!
Αφού ψωνίζουμε τα απαραίτητα souvenir, αποφασίζουμε να οδεύσουμε προς τα μπαράκια που είναι χτισμένα πάνω στα παραθαλάσσια βράχια που είδαμε πάνω από το τοίχος και να πιούμε μια μπυρίτσα και να χαλαρώσουμε τα πατούσια μας. Αραχτοί και να μας χτυπά ο Οκτωβριανός ήλιος, κάνουμε έναν απολογισμό για το Ντουμπρόβνικ. Μαγικό, προσεγμένο, πανάκριβο αλλά και εύκολα tourist trap εάν δεν προσέξεις. Σίγουρα πάντως άξιζε και παραπάνω μέρες διαμονή.











Ώρα να σηκωθούμε όμως γιατί έχουμε περπάτημα ανηφορικά σκαλιά και κάνα 2ωρο οδήγηση για τη Budva.



Μαζευόμαστε στο αμάξι και ξεκινάμε χαλαρά το κατέβασμα προς το Μαυροβούνιο.
Ήσυχη διαδρομή και χαβαλές στο αμάξι με τους απίθανους οδηγούς. Έχουμε συναντήσει ένα Σέρβο μπροστά που κοκαλώνει το αμάξι όπου του θυμηθεί, χαζεύει αριστερά δεξιά και συνεχίζει. χαχαχα!!!
Άλλη μία αλλαγή συνόρων. Μπαίνουμε στο Μαυροβούνιο και οδεύουμε για το ferry του Kamenary- Lepatane. Θα κόψουμε όλο το φιόρδ του Κοτορ με το ferry που κάνει 5 λεπτά, ενώ η οδήγηση είναι 45 λεπτά. Βγαίνοντας από το ferry πετυχαίνουμε άλλο ταλέντο της οδήγησης. Μαυροβούνιος γκαζόβλακας. Μισή διαδρομή με τέρμα γκάζι, μισή με 5 χιλιόμετρα ταχύτητα. Να μην ξέρεις που να περάσεις για να γλυτώσεις.






Μετά από λίγη ώρα φτάνουμε στην κιτς Budva για να δούμε τουλάχιστον την παλιά πόλη. Παρκάρουμε και περπατάμε σιγά σιγά προς το τοίχος. όμορφα προσεγμένα πάρκα και μία μαρίνα, ψαρολίμανο μαζί.
Μέσα από τα τείχη αναπτύσσεται η παλαιά πόλη, Stari Gran η οποία είναι μια σχετικά μικρή, με όμορφα διατηρημένα σπίτια, μικρά δρομάκια, και πολλά καφέ, εστιατόρια και καταστήματα με σουβενίρ.
Η αρχαία Ακρόπολη (Citadela) βρίσκεται στο νότιο τμήμα της παλαιάς πόλης κτισμένη πάνω στα ερείπια παλαιών οχυρώσεων. Σήμερα ο χώρος αποτελεί ιδιωτική βιβλιοθήκη, με πολύτιμες συλλογές βιβλίων και χαρτών που αφορούν στα Βαλκάνια. Στον ίδιο όροφο, στο αίθριο του ανατολικού πύργου, υπάρχει εστιατόριο με εκπληκτική θέα στο νησί Stevi Nikola και στο ΝΔ τμήμα υπάρχουν ιδιωτικές κατοικίες. Το χώρο της Citadela χρησιμοποιεί το «Gran Teatar Budva», ένα από τα πιο διάσημα θεατρικά ιδρύματα των Βαλκανίων.
Με το λιοντάρι του Αγίου Μάρκου, σύμβολο της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας της Βενετίας, πάνω από την κύρια πύλη, περπατάμε στα στενά δρομάκια και οδηγούμαστε σε μικρές πλατείες που οι περισσότερες διαθέτουν τη μικρή τους εκκλησία.
Τα σπίτια φτιαγμένα από πέτρα σήμερα στεγάζουν κυρίως καταστήματα, εστιατόρια και ταβερνάκια, όμορφα καφέ, ξενώνες για τους τουρίστες, ενώ είναι λίγοι οι τυχεροί ανάμεσα στους περίπου 10.000 κατοίκους της Μπούντβα που έχουν το προνόμιο να κατοικούν σε αυτά.
Βγαίνοντας στην παραλία βλέπουμε ένα έκτρωμα ξενοδοχείο να έχει χτίσει τη μισή παραλία για να κάνει πισίνα. Πραγματικά απαράδεκτο, αυτά θυμίζουν Ελλάδα, τα πάντα χωρίς οικοδομική άδεια.






Το προσπερνάμε και φτάνουμε στην Μπαλαρίνα της Budva!! Ένα γλυπτό που προσπαθεί να αποκτήσει τη δόξα της γοργόνας της Κοπεγχάγης. Χαριτωμένο και με ωραία θέα στην παλιά πόλη. Εκεί πέφτουμε σε ένα γκρουπ από κινέζους και βγάζουμε τρελό γέλιο με τη μανία τους να φωτογραφηθούν σε στάση παρόμοια με της μπαλαρίνας. Με τα χίλια ζόρια βγάζουμε και εμείς 5 φωτογραφίες και φεύγουμε.
Στο αμάξι το μόνο που λέμε είναι κρίμα. Κρίμα για αυτήν την πανέμορφη περιοχή , με την καλοδιατηρημένη παλιά πόλη να την έχουν καταντήσει περίγελο των ξενοδοχείων και των casino, όπως φανταζόμαστε και της ντόπιας μαφίας.

Το τελευταίο μισάωρο της διαδρομής μας φέρνει στο Μπαρ. Την τελευταία κωμόπολη του Μαυροβουνίου πριν την Αλβανία. Εκεί έχουμε κλείσει δωμάτιο στο ξενώνα Vila Jardan, με καλές κριτικές για την περιοχή. Τον βρίσκουμε από το gps και πάμε να αφήσουμε τα πράγματα και να φύγουμε για φαγητό γιατί είμαστε νηστικοί από την πρωινή μπαγκέτα. Ευγενικοί άνθρωποι, ωραίο και μεγάλο το δωμάτιο, αλλά πολύ cult!!! Σκεπάσματα σε χρώματα κουρελούς και κτισμένο μπαλκόνι όπου βρίσκεται το ολοκαίνουργιο μπάνιο και κουζίνα!!
Πολλά λέμε και πεινάμε όμως, περπατάμε για τη πόλη σε ωραίους πλατιούς δρόμος και συγκροτήματα καινούργιων κατοικιών βρίσκονται αριστερά και δεξιά. Καμία σχέση με τη Μπουντβα. Εδώ όλα φαίνονται στη σωστή θέση, με σωστή μελέτη, χώρους παρκινγκ και πεζοδρόμια.
Το κέντρο όμορφο, λιτό με μερικά κτίρια που έχουν ξεμείνει από την κουμουνιστική περίοδο και θυμίζουν στο Μπ τη Μολδαβία.
Pub Karuna λοιπόν. Δύο μακαρονάδες, μία τονοσαλάτα, τυρί, 2 μπύρες, δύο κρέπες πραλίνα με παγωτό και δύο Johnny Black, σύνολο 26 ευρώ!!! Not bad.....
Αγοράζουμε τα τελευταία μαγνητάκια και προμήθειες από το σουπερμάρκετ για το 8ωρο στο αυτοκίνητο την επόμενη μέρα και οδεύουμε για μπάνιο και ύπνο. Last day αύριο και επαναπατρισμός!!!
Last edited: