Zorz59
Member
- Μηνύματα
- 258
- Likes
- 1.857
Day3
Dubrovnik (CRO) – Mostar (BIH)– Dubrovnik (CRO) 282km 5.30 ωρες
Το ξυπνητήρι λαλεί στο Dubrovnik. Νυσταγμένοι και νιώθοντας μια ψύχρα δε θέλουμε να βγούμε από τα σκεπάσματα αλλά πρέπει… Έχουμε να περάσουμε και άλλα σύνορα σήμερα. Η Βοσνία περιμένει…
Ετοιμαζόμαστε και ανοίγουμε το παντζούρι να δούμε εάν ακόμα ψιχαλίζει από χθες αλλά είμαστε τυχεροί και βλέπουμε τον ήλιο ψηλά στον ουρανό! Κάνει και πείνα όμως…. Ευτυχώς βρίσκουμε ένα φούρνο κοντά στο δωμάτιο. Μία ζαμπονοτυρόπιτα όχι άξια αναφοράς μας γεμίζει, και ξεκινάμε για τα σύνορα.
Λόγω της ιδιομορφίας της Κροατίας που είναι πολύ λεπτή και μακρόστενη, σε λίγα λεπτά ήμασταν στα σύνορα. Περνάμε εύκολα τα Κροατικά σύνορα και λίγο πριν τα Βοσνιακά βρίσκουμε μια ωραιότατη ταμπέλα Welcome to Bosnia. Σταματάμε, ποζάρουμε για τις φωτογραφίες μας, γελάμε. Μπαίνουμε στο αμάξι φτάνουμε στα Βοσνιακά σύνορα. Γρήγορος έλεγχος διαβατηρίων και εκεί που λέμε ότι είμαστε ‘έτοιμοι να φύγουμε λέει ο αστυνομικός, που μέχρι τότε δεν είχα προσέξει πόσο στραβωμένος και στρατοκαβλος ήταν, ότι θέλει να ελέγξει την φωτογραφική και να σβήσουμε όλες τις φωτογραφίες από τα σύνορα, υπό τον φόβο της κατασκοπίας!!!!! What!!!!!!!????????!!!!!!! Εμείς οι υπερκατάσκοποι!!!! Βλέπουμε πως δεν παίρνει από λόγια και σβήνουμε τις φωτογραφίες. Τρελό ξενέρωμα, αλλά που να πας κόντρα με τέτοιο τύπο!!

Ο προορισμός στο χάρτη ήταν η μεσαιωνική πόλη του Mostar στη Βόσνια Ερζεγοβίνη, με την ομώνυμη περίφημη γέφυρα στο κέντρο της. Αλλά πρώτα είχαμε να οδηγήσουμε 2.30 ώρες στην ορεινή Βοσνία.
Στη διαδρομή βρίσκουμε μία ταμπέλα Welcome to Republic of Srpska με σέρβικες σημαίες…. Λέμε ας βγούμε εδώ τις φωτογραφίες που μας έσβησε το στραβόξυλο…. Δε δίνουμε πολύ σημασία στο γιατί έχει σημαίες Σερβίας και συνεχίζουμε. Αργότερα θα καταλάβουμε το πόσο περίεργο είναι το σύστημα της Βοσνίας.
Οδηγώντας και ακολουθώντας το Google maps μας λέει σε τάδε μέτρα στρίψτε αριστερά. Φτάνουμε στη στροφή, καλοπατημένος χωματόδρομος!!! Ευθεία, λυπημένη άσφαλτος και 50 λεπτά πιο αργή διαδρομή. Τσεκάρουμε λίγο το gps και δείχνει διασταύρωση με τον κεντρικό δρόμο σε 4 χιλιόμετρα. Οπότε λέμε πάμε από το χώμα και αν έρθουν ζόρια γυρνάμε. Όπως πάμε βλέπουμε παλικάρια με στρατιωτικά, φράχτες με συρματοπλέγματα και σκοπιές. ΩΩΩ ρε λέμε, πέσαμε σε στρατιωτική περιοχή. Βρε λες να την πατήσουμε όντως για κατασκοπία και να περάσουμε κάνα εξπρές του μεσονυχτίου!!! Σβήνουμε τις φωτογραφικές και όλα και πάμε σιγά σιγά και αδιάφορα κοιτώντας το gps. Άλλα 2 Km, άλλο 1,7 Km φτάνουμε, φτάνουμε. Ευτυχώς τίποτα δε συνέβη και βγαίνουμε στον κεντρικό δρόμο για Mostar!!
Η όμορφη ημιορεινή διαδρομή μας οδηγούσε μέσα από μικρά χωριουδάκια άλλα εγκαταλελειμμένα και άλλα όχι. Βεβαία όσο όμορφη και αν ήταν η διαδρομή δεν ξεχνούσαμε που βρισκόμασταν και μια προσεκτική ματιά ήταν αρκετή για να φανερώσει τα χαρακτηριστικά σημάδια ενός φρικτού πολέμου που είχε αφήσει ανεξίτηλες πληγές σε υλικά και άυλα πράγματα...
Μετά από κάποια ώρα φτάνουμε σε μία κωμόπολη γεμάτη από κροατικές σημαίες. Τι γίνεται εδώ ρε φίλε, κροατικές, σέρβικες σημαίες και βοσνιακές πουθενά???
Διαβάζοντας το βράδυ πολιτική ανάλυση της Βοσνίας βλέπουμε ότι έχει το πιο πολύπλοκο πολιτικό σύστημα στο κόσμο.
Λίγα χιλιόμετρα ακόμα και φτάνουμε στο Mostar. Η πόλη καλοστημένη από την αρχή με αρκετά έργα να βρίσκονται σε εξέλιξη. Πλησιάζουμε στο κέντρο και ψάχνουμε παρκινγκ. Βρίσκουμε ένα φυλασσόμενο από κάτι παλικάρια και πληρώνουμε ένα 5ευρω για όλη τη μέρα. Τα παλικάρια εκεί μας λένε έλληνες είστε you have Greek nose!!!! ΧΑΑΧΑΧΑ!!! Αρκετά ακριβό για Βοσνία αλλά τουλάχιστον ήταν το πιο κεντρικό και φυλασσόμενο.
Με ένα δεκάλεπτο περπάτημα θα είμαστε στη διάσημη γέφυρα.
Το Mostar και η βαριά ιστορία του με έκαναν να θέλω να μάθω περισσότερα για τούτο το μέρος.
Η σημερινή πόλη έχει τις ρίζες της στο μεσαίωνα και πήρε το όνομα της από τους φύλακες της γεφύρας (Mostari στη τοπική διάλεκτο) που φρουρούσαν την μικρή ξύλινη γέφυρα Stari Most (παλιά γέφυρα) που ένωνε τις δυο όχθες του ποταμού Neretva. Το πέρασμα αυτό ήταν ακριβώς πάνω στην εμπορική διαδρομή μεταξύ της Αδριατικής και της πλούσιας σε μεταλλεύματα κεντρικής Βοσνίας και έτσι εκατέρων της γέφυρας άρχισε να αναπτύσσεται εμπορική δραστηριότητα για να εξυπηρετεί τους διερχόμενους ταξιδιώτες, στρατιώτες και εμπόρους που μετέφεραν τη πραμάτεια τους στην ευρύτερη περιοχή. Ο οικισμός που ήδη υπήρχε στην αριστερή όχθη άρχισε να αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς και στη δεξιά πλευρά και η πόλη άνθισε. Το 1468 το Mostar ήρθε υπό Οθωμανική κυριαρχία και η αστικοποίηση του οικισμού ξεκίνησε. Ακολουθωντας τον αγραφο ανατολιτικο κανονα η πολη χωριστηκε σε δυο περιοχές: την čaršija, το εμπορικό και καλλιτεχνικό κέντρο, και τον mahala δηλαδή την ζώνη κατοικιών. Μεταξύ του 1520 και του 1566 χτιστικών τα τείχη της πόλης και η ξύλινη γέφυρα αντικαταστάθηκε από μια πέτρινη κατ' εντολή του Σουλεϊμάν του μεγαλοπρεπούς. Η Stari Most όπως ονομαζόταν από τους ντόπιους με 28 μέτρα μήκος και 20 μέτρα ύψος σύντομα έγινε το διασημότερο σύμβολο της πόλης και αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά και σημαντικά δείγματα της οθωμανικής αρχιτεκτονικής. Για την εποχή της αποτελούσε ένα τεχνολογικό θαύμα και περιηγητές έρχονταν από όλα τα μέρη για να θαυμάσουν αυτό το υπέροχο δημιούργημα. Ο διάσημος περιηγητής Evliya Çelebi τον 17ο αιώνα έγραφε "η γέφυρα είναι σαν την αψίδα του ουρανίου τόξου που υψώνεται στον ουρανό... Εγώ ο φτωχός υπηρέτης του Αλλάχ έχω διασχίσει 16 χώρες και πουθενά δεν είδα γέφυρα τόσο μεγάλη όσο αυτή. Πέτρα προς πέτρα είναι όσο ψηλή όσο ο ουρανός." Έκτοτε η γέφυρα αυτή συνέχισε να στέκει για 427 χρόνια εξυπηρετώντας εκατομμύρια διαβατές και περαστικούς σε όλες τις περιόδους της πολυκύμαντης ιστορίας της πόλης: Αυστρο-ουγγρική αυτοκρατορία, δημοκρατία της Γιουγκοσλαβίας, παγκόσμιους πολέμους και εμφύλιες διαμάχες. Όλα αυτά όμως έληξαν εκείνο το μαύρο πρωινό της 9ης Νοεμβρίου του 1993 όταν μέσα στη κάρδια του πολέμου μεταξύ Βοσνιοκροατών και Σέρβων η γέφυρα καταστράφηκε άδοξα από πυρά του πυροβολικού. Επί δυο ημέρες η Stari most σφυροκοπήθηκε ανελέητα με πάνω από 60 όλμους μέχρι τελικά να καταρρεύσει ολοσχερώς και να χαθεί ένα από τα ομορφότερα πολιτιστικά μνημεία των Βαλκανίων. Ήταν ένα σπαρακτικό θέαμα και μια από τις πιο μαύρες σελίδες αυτού του πολέμου.

Και πόσο ειρωνικό άραγε ήταν το γεγονός ότι η γέφυρα δεν είχε καταστραφεί καν από τους εχθρούς των Βοσνιών αλλά από τον ίδιο το δικό τους στρατό...! Εκπρόσωπος του στρατού λίγο αργότερα είχε παραδεχτεί ανοιχτά ότι κατέστρεψαν τη γέφυρα εσκεμμένα για λόγους στρατηγικής σημασίας. Παρόλα αυτά σύγχρονοι ιστορικοί σημειώνουν ότι αυτό δεν ήταν παρά μια ανόητη δικαιολογία: ο βομβαρδισμός ήταν ένα παράδειγμα εσκεμμένης πολιτιστικής καταστροφής σε μια προσπάθεια να διαγραφεί το πιο σημαντικό στοιχειό της κοινής ιστορικής κληρονομιάς και αρμονικής συμβίωσης των ντόπιων πληθυσμών. Ο Slobodan Praljak μαζί με τον Milivoj Petković διοικητές του Κροατικού Συμβούλιου Άμυνας κριθήκαν ένοχοι από κοινού για αυτή τη καταστροφή στη δική που έγινε το 2013 και τελικά καταδικαστήκαν σε ποινή φυλάκισης 111 ετών για εγκλήματα κατά του Βοσνιακού λαού. Μετά το τέλος του πολέμου το μονό που είχε απομείνει από αυτό το μοναδικό αρχιτεκτονικό κόσμημα ήταν μπάζα και μνήμες... Το άδικο δεν το θέλει ούτε ο Θεός λένε και τελικά το 1998 η διεθνής κοινότητα συνασπίστηκε σε μια συγκινητική κοινή προσπάθεια να διορθώσουν αυτό το τεράστιο κρίμα. Ο ΟΗΕ, η UNESCO, η Παγκόσμια Τράπεζα, το συμβούλιο Ευρωπαϊκής ανασυγκρότησης, το Διεθνές Ταμείο Μνημείων, η Ολλανδία, η Ιταλία, η Τουρκία, η Κροατία, η Ουγγαρία καθώς και η ιδία η κυβέρνηση της Βοσνίας δημιούργησαν ένα συνασπισμό με κοινό στόχο το σχεδιασμό και την ανακατασκευή της πανέμορφης αυτής γεφύρας καθώς και όλου του ιστορικού κέντρου του Mostar. Εξ' αρχής πάρθηκε η απόφαση το κτίσιμο να γίνει όσο πιο πιστό στο αρχικό σχέδιο, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία και υλικά της εποχής καθώς και Οθωμανικές κατασκευαστικές τεχνικές. Η πετρά ήρθε από λατομεία της περιοχής αλλά και από τους Ούγγρους δύτες που ανέσυραν πολλές απ' τις αυθεντικές πέτρες της παλιάς γεφύρας μέσα από τον ποταμό. Ο άνθρωπος είναι τελικά ικανός για το χειρότερο αλλά και το καλύτερο... Μακάρι μόνο μια μέρα να μην χρειάζονταν άλλο να συμβαίνουν τραγωδίες για να καταλήγουμε να είμαστε καλοί.
Το περιβάλλον και η αρχιτεκτονική ήταν ένα όμορφο συνονθύλευμα εντόνων μουσουλμανικών στοιχείων με Δυτικότροπες μοντέρνες επιρροές. Συνεχίσαμε τη βόλτα προς το ιστορικό κέντρο της πόλης και μπαίνοντας στο πεζόδρομο ήταν λες και είχαμε διασχίσει ένα αόρατο σύνορο: από δω και περά περπατούσαμε πίσω στο χρόνο. Χαμηλά πέτρινα σπιτάκια άλλα ισόγεια και άλλα διώροφα όμως όλα με τις ίδιες αρχιτεκτονικές γραμμές που μαρτυρούσαν το μουσουλμανικό παρελθόν -μικρά χωνευτά παραθύρια με σιδεριές, αψίδες, μπαλκόνια εξώστες με ξύλινα υποστυλώματα, μιναρέδες, μεγάλοι πύργοι-πολεμίστρες της παλιάς εποχής... Είχα ακούσει για την ομορφιά του Mostar αλλά αυτό που έβλεπα τώρα δεν μπορούσα να το φανταστώ με τίποτα! Πετρά παντού, μεσαιωνικά κτήρια, το μεγάλο ποτάμι από κάτω που αντανακλούσε το μεγαλείο της πόλης.
Κατηφορίσαμε ξανά προς το ιστορικό κέντρο το όποιο τώρα έσφυζε από ζωή καθώς χιλιάδες τουρίστες στριμώχνονταν στα μικρά στενά του δημιουργώντας ένα κυκλοφοριακό έμφραγμα άνευ προηγουμένου.
Άφησα το φακό της μηχανής να βρει τις όμορφες εικόνες καθημερινότητας που βρισκόταν κρυμμένες ανάμεσα στα πλήθη.
Παρά την υπερβολική πολυκοσμία η πόλη διατηρούσε το ξεχωριστό της χρώμα και χαρακτήρα της. Απλά ζητούσε περισσότερη προσπάθεια για να τα διακρίνεις ανάμεσα στις δεκάδες κιτς τουριστικές παγίδες. Σ' ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα φωτογραφικά μουσουλμανικά τεμένη, αυτό του Koskin Mehmed Pasha ο κόσμος περιδιάβαινε αμέριμνος και χαλαρός μέσα στον όμορφο κήπο.
Εδώ, στα χαμηλά σπιτάκια γύρω απ' τη πηγή που ανέβλυζε ακόμα στο κέντρο της αυλής στα παλιά χρόνια λειτουργούσε μια madrasah (Ισλαμικό σχολειό) που σήμερα είχε μετατραπεί σε τουριστικά κιόσκια που πουλούσαν πολύχρωμα μεταξωτά μαντίλια και σουβενίρ. Σημεία των καιρών...
Κάθε φορά που βρισκόμουν σε ένα τέμενος δεν μπορούσα να μην εντυπωσιάζομαι από τις περίτεχνες λεπτομέρειες που διακοσμούσαν μέχρι και την τελευταία γωνία. Όπως κάθε πνευματικός τόπος ανεξαρτήτου θρησκείας ήταν πραγματικά ένα μέρος γαλήνης, ηρεμίας και προσευχής, ένα ησυχαστήριο για κάθε επισκέπτη. Στη Stari Most το παραδοσιακό έθιμο του βουτήγματος από τη γέφυρα ήταν σε πλήρη εξέλιξη. Η πρακτική αυτή χρονολογείται από τα χρόνια της πρώτης γέφυρας, αλλά οι πρώτες γραπτές αναφορές ανθρώπου που πήδηξε από δω έρχονται απ' το 1664.
Έκτοτε έγινε παράδοση των ντόπιων νέων να πηδούν από τη γέφυρα μέσα στο ποταμό Neretva σε μια επίδειξη αντρειάς και γενναιότητας. Επειδή ο πόταμος είναι πολύ κρύος και το ύψος της γέφυρας αρκετά μεγάλο το να πηδήξει κανείς από δω θεωρείται μια αρκετά επικίνδυνη πρακτική και σε γενικές γραμμές την επιχειρούν μονό οι καλύτερα εκπαιδευμένοι και έμπειροι βουτηχτές. Πλέον είναι από τα σημαντικότερα venues του παγκόσμιου πρωταθλήματος Red Bull Cliff Diving!!!!
Περνώντας τη γέφυρα βλέπουμε τους ντόπιους βουτηχτές που με ένα καπέλο μάζευαν κέρματα μέχρι ενός ποσού, έτσι ώστε ο ένας από αυτούς να βουτήξει για χάρη του κοινού. Χαζεύουμε λίγο από πάνω και αποφασίζουμε να κατέβουμε κάτω στο ποταμό. Στη κατεβασιά πετυχαίνουμε ένα group υπερήλικες που με το ζόρι μπορούσαν να κατέβουν ένα ένα τα σκαλιά και μετά βίας προσπαθούμε να ελιχθούμε και εμείς ανάμεσα τους. Η θέα παραποτάμια είναι μαγευτική αλλά σαν φτάνει η ώρα να βουτήξει το λοκάλι ένας αλαλαγμός από γιαπωνέζους που θέλουν να προλάβουν την καλή θέση για φωτογραφία. Πιάνουμε πόστο ένα βράχο και περιμένουμε να γίνει η βουτιά. Ο βουτηχτής ατρόμητος και έμπειρος το έκανε να φαίνετε πολύ εύκολο αλλά και εντυπωσιακό. Στην έξοδο από το νερό έρχεται ένας άλλος της παρέας με ένα καπέλο και ζητάει λεφτά από αυτούς που έβγαζαν φωτογραφίες. Δε του δίνουμε και αρχίζει να κλαψουρίζει ότι τα είδαμε όλα τζάμπα και ότι πρέπει να πληρώσουμε… Τον γειώνουμε και βολτάρουμε λίγο στο ποταμό. Η αίσθηση και μόνο ότι βρισκόμαστε σε ένα από τα σημαντικότερα σημεία του Βαλκανικού πολιτισμού δημιουργεί ένα ηλεκτρισμό στην ατμόσφαιρα. Μετά τις απαραίτητες φωτογραφίες ανηφορίζουμε πάλι προς την παλιά πόλη. Μικρά πέτρινα σπιτάκια και μικρογέφυρες πάνω από ρυάκια του Neretva δημιουργούν ένα παραμυθένιο σκηνικό!!
Επειδή την έχουμε πατήσει σε όλο το ταξίδι με τους καφέδες λέμε για στάση να πάρουμε ένα παγωτάκι λεμόνι, μισό ευρώ το χωνάκι και να αράξουμε στη γωνία της γέφυρας ώστε να αφουγκραστούμε την ατμόσφαιρα. Μετά από λίγο συνεχίζουμε το περίπατο….
Πλέον το ιερό καθήκον μας προστάζει DON’T FORGET!!! Και εμείς πρέπει να αποδώσουμε φόρο τιμής στα θύματα αυτού του πολέμου…
Εδώ οι ουλές είχαν μείνει χαραγμένες πάνω σε κτήρια και ψυχές, έχασκαν απροκάλυπτα πάνω στα κουφάρια μιας άλλης ζωής και εμείς δεν είχαμε σκοπό να κλείσουμε τα μάτια μπροστά σ'αυτή τη φρίκη και να προσποιηθούμε ότι όλα ήταν αγγελικά πλασμένα.
Οι άνθρωποι πρέπει να μην ξεχάσουν και η άλλη όψη του Mostar μας περίμενε.
Bulevar: Η Λεωφόρος.
Έτσι απλά.
Εδώ οι αντιμαχόμενες πλευρές επί μήνες έδιναν τις σφοδρότερες, τις πιο ανελέητες μάχες τους και τα πάντα κατά μήκος αυτού του μεγάλου δρόμου είχαν σφυροκοπηθεί ανελέητα.
Γυμνά τσιμέντα, ξεκοιλιασμένα μπετά, σιδερά και σκουριά, παρέα με τα φαντάσματα των ψύχων που χάθηκαν τόσο άδικα εδώ στ' όνομα ενός ακόμα ανουσίου πολέμου.
Και όλα αυτά γιατί;
A life full of holes, a life full of wind
The devil's dust it blows through me again
Don't look for me, I ain't easy to find
The Barbary trail is where I've gone to hide
That's where I go to hide
Η καρδιά στη μέγγενη τώρα, όμως τα graffiti των καλλιτεχνών του δρόμου έσπαγαν το γκρίζο και υπενθύμιζαν ότι η ζωή πάντα βρίσκει το τρόπο να συνεχίζει και να κοιτάζει μπροστά.
Ασπρόμαυρη ζωή, έγχρωμα όνειρα…..
Επιστροφή στο αυτοκίνητο λοιπόν, και μερικές στιγμές περισυλλογής…
Ξεκίνημα πίσω για Dubrovnik, από άλλο δρόμο αυτή τη φορά ώστε να βγούμε κάθετα στις δαλματικές ακτές και να κάνουμε τα περισσότερα χιλιόμετρα παραθαλάσσια. Η ιδιομορφία της διαδρομής είναι ότι μπαινοβγαίνει αρκετές φορές στα σύνορα γιατί έχουν δώσει μία λεπτή παραθαλάσσια λωρίδα στη Βοσνία. Έτσι η διαδρομή είναι Βοσνία- Κροατία- Βοσνία- Κροατία πάντα σε διαφορετικά συνοριακά φυλάκια. Η δρόμος μας φέρνει στο διάσημο χωριό Klepci!!!! Το περνάμε με περηφάνια και φτάνουμε στα πρώτα Κροατικά σύνορα.
Παρατηρώντας την παραλιακή διαδρομή παρατηρώ πόσο άτυχη είναι η Κροατία όσο αφορά τις παραλίες της. Εκατοντάδες παραλιακά χιλιόμετρα με ελάχιστες παραλίες και ακόμα πιο ελάχιστη αμμουδιά. Όλοι οι λόφοι καταλήγουν σε μικρούς πέτρινους όγκους με τουλάχιστον μισό μέτρο απόσταση από τη θάλασσα.
Στη διαδρομή μας για Dubrovnik βρίσκεται το Trsteno με τους διάσημους βοτανικούς κήπους. Βέβαια δεν είναι τόσο διάσημοι σαν βοτανικοί κήποι, αλλά επειδή είναι σκηνικό του Game of Thrones. Οι κήποι του King’s Landing. Κάνουμε μία στάση ευκαιρία για περπάτημα και ξεμούδιασμα. Φτάνοντας στην είσοδο όμως βλέπουμε ότι θέλουν 12 ευρώ είσοδο για να δούμε μερικά μέρη γυρισμάτων. Δύσκολο να τα δώσουμε, οπότε χαζολογάμε λίγο και επιστρέφουμε στο αυτοκίνητο και το Dubrovnik.

Μπαίνουμε σιγά σιγά στο Dubrovnik και οδηγούμαστε πλέον μόνο από την πείνα μας, Παρκάρουμε πίσω στο σπίτι και περπατάμε για την παλιά πόλη, όπου έχουμε σταμπάρει ένα burgerαδικο που το μπιφτέκι του είναι από θαλασσινά!!! Ωραίος μικρός χώρος ο οποίος είναι διακοσμημένος με χιλιάδες ξύλινα κουταλάκια που ζωγραφίζουν οι τουρίστες και τα τοποθετούν οπουδήποτε μέσα στο μαγαζί!!!! Παραγγέλνουμε δύο μεγάλα burger το ένα με χταπόδι και το άλλο με γαρίδα, κομμένα στη μέση ώστε να δοκιμάσουμε και από τα δύο. Μετά από λίγα λεπτά δεν έχει μείνει τίποτα στα πιάτα μας και πίνοντας τις σόδες μας κατηφορίζουμε μέσα από την πόλη ώστε να επιστρέψουμε σιγά σιγά στο δωμάτιο για μπανάκι και λίγη ξεκούραση.
Μετά τις απαραίτητες στιγμές χαλάρωσης, είμαστε έτοιμοι για νυχτερινή βόλτα στην παλιά πόλη. Μπαίνουμε από την κεντρική πύλη και περπατάμε κατά μήκος της μυστηριακά φωτισμένης Stradum. Ο φωτισμός μέσα στην παλιά πόλη δεν είναι υπερβολικός. Τονίζονται με φως τα αξιοθέατα και οι κεντρικοί δρόμοι.
Στις δύο «όχθες» του πλακόστρωτου ξεκινούν μικρά ανηφορικά καλντερίμια, που οδηγούν σε κρυμμένα «νησιώτικα» στενά με ταβέρνες (εδώ λέγονται konoba) και pubs, ενώ στο τέρμα του πεζοδρόμου, ξεκινά ένας νέος λαβύρινθος από πανέμορφα σοκάκια και πλατείες, πλαισιωμένες από γοητευτικά κτίρια: Ακολουθώντας τον δρόμο βρισκόμαστε μπροστά στην Στήλη Orlando και τον πύργο του Ρολογιού, στο παλάτι Sponza που φιλοξενεί τα αρχεία της πολιτείας, στην μπαρόκ ιταλική εκκλησία του Αγίου Βλάσιου, στον Καθεδρικό της Παρθένου, στο γοτθικό Παλάτι του Εφημέριου, δίπλα στο οποίο στήνονται συναυλίες της Συμφωνικής Ορχήστρας, στο Μοναστήρι των Ιησουιτών, στη σκιά του οποίου απλώνεται κάθε πρωί η «λαϊκή» αγορά του Ντουμπρόβνικ, στο Μουσείο της Ορθόδοξης Εκκλησίας, στο Μοναστήρι των Ιησουιτών και σε γκαλερί
Τα γύρω γύρω σοκάκια αχνοφέγγουν από τα κεντρικά φώτα και τα φώτα από τις δίπλα pub. Τα στενά δρομάκια του ιστορικού κέντρου γεμίζουν με μουσική, μεταξύ κλασσικές συναυλίες και μουσικούς του δρόμου. Για τους κατοίκους του Ντουμπρόβνικ η τέχνη και η μουσική είναι πολύ σημαντική. Κατά τη θερινή σεζόν τα διαφορετικά τετράγωνα της πόλης γεμίζουν με πολλές μουσικές και θεατρικές παραστάσεις, με καλλιτέχνες, συγκροτήματα και τραγουδιστές που συχνά συγκεντρώνονται αυθόρμητα στους δρόμους για να τραγουδούν παραδοσιακά τραγούδια από τη Δαλματία.
Οι ελάχιστες μέρες δεν μας δίνουν την ευκαιρία να ανακαλύψουμε ολόκληρο το Dubrovnik και εκτός των τοιχών.
Καταλήγουμε σε ένα κεντρικό cafe bar, που παίζει μία μπάντα αμερικάνικη. Ο τραγουδιστής από πριν μας είχε εντυπωσιάσει με τη φωνή του και είπαμε πως τελικά πρέπει να κάτσουμε να τους ακούσουμε. Ντόπια κρασιά συντροφεύουν τη βραδιά μας.
Επιστροφή λοιπόν στο δωμάτια, αύριο έχει πακετάρισμα και επιτέλους βόλτα πρωινή στο Dubrovnik.
Dubrovnik (CRO) – Mostar (BIH)– Dubrovnik (CRO) 282km 5.30 ωρες

Το ξυπνητήρι λαλεί στο Dubrovnik. Νυσταγμένοι και νιώθοντας μια ψύχρα δε θέλουμε να βγούμε από τα σκεπάσματα αλλά πρέπει… Έχουμε να περάσουμε και άλλα σύνορα σήμερα. Η Βοσνία περιμένει…
Ετοιμαζόμαστε και ανοίγουμε το παντζούρι να δούμε εάν ακόμα ψιχαλίζει από χθες αλλά είμαστε τυχεροί και βλέπουμε τον ήλιο ψηλά στον ουρανό! Κάνει και πείνα όμως…. Ευτυχώς βρίσκουμε ένα φούρνο κοντά στο δωμάτιο. Μία ζαμπονοτυρόπιτα όχι άξια αναφοράς μας γεμίζει, και ξεκινάμε για τα σύνορα.
Λόγω της ιδιομορφίας της Κροατίας που είναι πολύ λεπτή και μακρόστενη, σε λίγα λεπτά ήμασταν στα σύνορα. Περνάμε εύκολα τα Κροατικά σύνορα και λίγο πριν τα Βοσνιακά βρίσκουμε μια ωραιότατη ταμπέλα Welcome to Bosnia. Σταματάμε, ποζάρουμε για τις φωτογραφίες μας, γελάμε. Μπαίνουμε στο αμάξι φτάνουμε στα Βοσνιακά σύνορα. Γρήγορος έλεγχος διαβατηρίων και εκεί που λέμε ότι είμαστε ‘έτοιμοι να φύγουμε λέει ο αστυνομικός, που μέχρι τότε δεν είχα προσέξει πόσο στραβωμένος και στρατοκαβλος ήταν, ότι θέλει να ελέγξει την φωτογραφική και να σβήσουμε όλες τις φωτογραφίες από τα σύνορα, υπό τον φόβο της κατασκοπίας!!!!! What!!!!!!!????????!!!!!!! Εμείς οι υπερκατάσκοποι!!!! Βλέπουμε πως δεν παίρνει από λόγια και σβήνουμε τις φωτογραφίες. Τρελό ξενέρωμα, αλλά που να πας κόντρα με τέτοιο τύπο!!



Ο προορισμός στο χάρτη ήταν η μεσαιωνική πόλη του Mostar στη Βόσνια Ερζεγοβίνη, με την ομώνυμη περίφημη γέφυρα στο κέντρο της. Αλλά πρώτα είχαμε να οδηγήσουμε 2.30 ώρες στην ορεινή Βοσνία.
Στη διαδρομή βρίσκουμε μία ταμπέλα Welcome to Republic of Srpska με σέρβικες σημαίες…. Λέμε ας βγούμε εδώ τις φωτογραφίες που μας έσβησε το στραβόξυλο…. Δε δίνουμε πολύ σημασία στο γιατί έχει σημαίες Σερβίας και συνεχίζουμε. Αργότερα θα καταλάβουμε το πόσο περίεργο είναι το σύστημα της Βοσνίας.
Οδηγώντας και ακολουθώντας το Google maps μας λέει σε τάδε μέτρα στρίψτε αριστερά. Φτάνουμε στη στροφή, καλοπατημένος χωματόδρομος!!! Ευθεία, λυπημένη άσφαλτος και 50 λεπτά πιο αργή διαδρομή. Τσεκάρουμε λίγο το gps και δείχνει διασταύρωση με τον κεντρικό δρόμο σε 4 χιλιόμετρα. Οπότε λέμε πάμε από το χώμα και αν έρθουν ζόρια γυρνάμε. Όπως πάμε βλέπουμε παλικάρια με στρατιωτικά, φράχτες με συρματοπλέγματα και σκοπιές. ΩΩΩ ρε λέμε, πέσαμε σε στρατιωτική περιοχή. Βρε λες να την πατήσουμε όντως για κατασκοπία και να περάσουμε κάνα εξπρές του μεσονυχτίου!!! Σβήνουμε τις φωτογραφικές και όλα και πάμε σιγά σιγά και αδιάφορα κοιτώντας το gps. Άλλα 2 Km, άλλο 1,7 Km φτάνουμε, φτάνουμε. Ευτυχώς τίποτα δε συνέβη και βγαίνουμε στον κεντρικό δρόμο για Mostar!!







Η όμορφη ημιορεινή διαδρομή μας οδηγούσε μέσα από μικρά χωριουδάκια άλλα εγκαταλελειμμένα και άλλα όχι. Βεβαία όσο όμορφη και αν ήταν η διαδρομή δεν ξεχνούσαμε που βρισκόμασταν και μια προσεκτική ματιά ήταν αρκετή για να φανερώσει τα χαρακτηριστικά σημάδια ενός φρικτού πολέμου που είχε αφήσει ανεξίτηλες πληγές σε υλικά και άυλα πράγματα...
Μετά από κάποια ώρα φτάνουμε σε μία κωμόπολη γεμάτη από κροατικές σημαίες. Τι γίνεται εδώ ρε φίλε, κροατικές, σέρβικες σημαίες και βοσνιακές πουθενά???
Διαβάζοντας το βράδυ πολιτική ανάλυση της Βοσνίας βλέπουμε ότι έχει το πιο πολύπλοκο πολιτικό σύστημα στο κόσμο.
Λίγα χιλιόμετρα ακόμα και φτάνουμε στο Mostar. Η πόλη καλοστημένη από την αρχή με αρκετά έργα να βρίσκονται σε εξέλιξη. Πλησιάζουμε στο κέντρο και ψάχνουμε παρκινγκ. Βρίσκουμε ένα φυλασσόμενο από κάτι παλικάρια και πληρώνουμε ένα 5ευρω για όλη τη μέρα. Τα παλικάρια εκεί μας λένε έλληνες είστε you have Greek nose!!!! ΧΑΑΧΑΧΑ!!! Αρκετά ακριβό για Βοσνία αλλά τουλάχιστον ήταν το πιο κεντρικό και φυλασσόμενο.
Με ένα δεκάλεπτο περπάτημα θα είμαστε στη διάσημη γέφυρα.






Το Mostar και η βαριά ιστορία του με έκαναν να θέλω να μάθω περισσότερα για τούτο το μέρος.
Η σημερινή πόλη έχει τις ρίζες της στο μεσαίωνα και πήρε το όνομα της από τους φύλακες της γεφύρας (Mostari στη τοπική διάλεκτο) που φρουρούσαν την μικρή ξύλινη γέφυρα Stari Most (παλιά γέφυρα) που ένωνε τις δυο όχθες του ποταμού Neretva. Το πέρασμα αυτό ήταν ακριβώς πάνω στην εμπορική διαδρομή μεταξύ της Αδριατικής και της πλούσιας σε μεταλλεύματα κεντρικής Βοσνίας και έτσι εκατέρων της γέφυρας άρχισε να αναπτύσσεται εμπορική δραστηριότητα για να εξυπηρετεί τους διερχόμενους ταξιδιώτες, στρατιώτες και εμπόρους που μετέφεραν τη πραμάτεια τους στην ευρύτερη περιοχή. Ο οικισμός που ήδη υπήρχε στην αριστερή όχθη άρχισε να αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς και στη δεξιά πλευρά και η πόλη άνθισε. Το 1468 το Mostar ήρθε υπό Οθωμανική κυριαρχία και η αστικοποίηση του οικισμού ξεκίνησε. Ακολουθωντας τον αγραφο ανατολιτικο κανονα η πολη χωριστηκε σε δυο περιοχές: την čaršija, το εμπορικό και καλλιτεχνικό κέντρο, και τον mahala δηλαδή την ζώνη κατοικιών. Μεταξύ του 1520 και του 1566 χτιστικών τα τείχη της πόλης και η ξύλινη γέφυρα αντικαταστάθηκε από μια πέτρινη κατ' εντολή του Σουλεϊμάν του μεγαλοπρεπούς. Η Stari Most όπως ονομαζόταν από τους ντόπιους με 28 μέτρα μήκος και 20 μέτρα ύψος σύντομα έγινε το διασημότερο σύμβολο της πόλης και αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά και σημαντικά δείγματα της οθωμανικής αρχιτεκτονικής. Για την εποχή της αποτελούσε ένα τεχνολογικό θαύμα και περιηγητές έρχονταν από όλα τα μέρη για να θαυμάσουν αυτό το υπέροχο δημιούργημα. Ο διάσημος περιηγητής Evliya Çelebi τον 17ο αιώνα έγραφε "η γέφυρα είναι σαν την αψίδα του ουρανίου τόξου που υψώνεται στον ουρανό... Εγώ ο φτωχός υπηρέτης του Αλλάχ έχω διασχίσει 16 χώρες και πουθενά δεν είδα γέφυρα τόσο μεγάλη όσο αυτή. Πέτρα προς πέτρα είναι όσο ψηλή όσο ο ουρανός." Έκτοτε η γέφυρα αυτή συνέχισε να στέκει για 427 χρόνια εξυπηρετώντας εκατομμύρια διαβατές και περαστικούς σε όλες τις περιόδους της πολυκύμαντης ιστορίας της πόλης: Αυστρο-ουγγρική αυτοκρατορία, δημοκρατία της Γιουγκοσλαβίας, παγκόσμιους πολέμους και εμφύλιες διαμάχες. Όλα αυτά όμως έληξαν εκείνο το μαύρο πρωινό της 9ης Νοεμβρίου του 1993 όταν μέσα στη κάρδια του πολέμου μεταξύ Βοσνιοκροατών και Σέρβων η γέφυρα καταστράφηκε άδοξα από πυρά του πυροβολικού. Επί δυο ημέρες η Stari most σφυροκοπήθηκε ανελέητα με πάνω από 60 όλμους μέχρι τελικά να καταρρεύσει ολοσχερώς και να χαθεί ένα από τα ομορφότερα πολιτιστικά μνημεία των Βαλκανίων. Ήταν ένα σπαρακτικό θέαμα και μια από τις πιο μαύρες σελίδες αυτού του πολέμου.



Και πόσο ειρωνικό άραγε ήταν το γεγονός ότι η γέφυρα δεν είχε καταστραφεί καν από τους εχθρούς των Βοσνιών αλλά από τον ίδιο το δικό τους στρατό...! Εκπρόσωπος του στρατού λίγο αργότερα είχε παραδεχτεί ανοιχτά ότι κατέστρεψαν τη γέφυρα εσκεμμένα για λόγους στρατηγικής σημασίας. Παρόλα αυτά σύγχρονοι ιστορικοί σημειώνουν ότι αυτό δεν ήταν παρά μια ανόητη δικαιολογία: ο βομβαρδισμός ήταν ένα παράδειγμα εσκεμμένης πολιτιστικής καταστροφής σε μια προσπάθεια να διαγραφεί το πιο σημαντικό στοιχειό της κοινής ιστορικής κληρονομιάς και αρμονικής συμβίωσης των ντόπιων πληθυσμών. Ο Slobodan Praljak μαζί με τον Milivoj Petković διοικητές του Κροατικού Συμβούλιου Άμυνας κριθήκαν ένοχοι από κοινού για αυτή τη καταστροφή στη δική που έγινε το 2013 και τελικά καταδικαστήκαν σε ποινή φυλάκισης 111 ετών για εγκλήματα κατά του Βοσνιακού λαού. Μετά το τέλος του πολέμου το μονό που είχε απομείνει από αυτό το μοναδικό αρχιτεκτονικό κόσμημα ήταν μπάζα και μνήμες... Το άδικο δεν το θέλει ούτε ο Θεός λένε και τελικά το 1998 η διεθνής κοινότητα συνασπίστηκε σε μια συγκινητική κοινή προσπάθεια να διορθώσουν αυτό το τεράστιο κρίμα. Ο ΟΗΕ, η UNESCO, η Παγκόσμια Τράπεζα, το συμβούλιο Ευρωπαϊκής ανασυγκρότησης, το Διεθνές Ταμείο Μνημείων, η Ολλανδία, η Ιταλία, η Τουρκία, η Κροατία, η Ουγγαρία καθώς και η ιδία η κυβέρνηση της Βοσνίας δημιούργησαν ένα συνασπισμό με κοινό στόχο το σχεδιασμό και την ανακατασκευή της πανέμορφης αυτής γεφύρας καθώς και όλου του ιστορικού κέντρου του Mostar. Εξ' αρχής πάρθηκε η απόφαση το κτίσιμο να γίνει όσο πιο πιστό στο αρχικό σχέδιο, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία και υλικά της εποχής καθώς και Οθωμανικές κατασκευαστικές τεχνικές. Η πετρά ήρθε από λατομεία της περιοχής αλλά και από τους Ούγγρους δύτες που ανέσυραν πολλές απ' τις αυθεντικές πέτρες της παλιάς γεφύρας μέσα από τον ποταμό. Ο άνθρωπος είναι τελικά ικανός για το χειρότερο αλλά και το καλύτερο... Μακάρι μόνο μια μέρα να μην χρειάζονταν άλλο να συμβαίνουν τραγωδίες για να καταλήγουμε να είμαστε καλοί.



Το περιβάλλον και η αρχιτεκτονική ήταν ένα όμορφο συνονθύλευμα εντόνων μουσουλμανικών στοιχείων με Δυτικότροπες μοντέρνες επιρροές. Συνεχίσαμε τη βόλτα προς το ιστορικό κέντρο της πόλης και μπαίνοντας στο πεζόδρομο ήταν λες και είχαμε διασχίσει ένα αόρατο σύνορο: από δω και περά περπατούσαμε πίσω στο χρόνο. Χαμηλά πέτρινα σπιτάκια άλλα ισόγεια και άλλα διώροφα όμως όλα με τις ίδιες αρχιτεκτονικές γραμμές που μαρτυρούσαν το μουσουλμανικό παρελθόν -μικρά χωνευτά παραθύρια με σιδεριές, αψίδες, μπαλκόνια εξώστες με ξύλινα υποστυλώματα, μιναρέδες, μεγάλοι πύργοι-πολεμίστρες της παλιάς εποχής... Είχα ακούσει για την ομορφιά του Mostar αλλά αυτό που έβλεπα τώρα δεν μπορούσα να το φανταστώ με τίποτα! Πετρά παντού, μεσαιωνικά κτήρια, το μεγάλο ποτάμι από κάτω που αντανακλούσε το μεγαλείο της πόλης.
Κατηφορίσαμε ξανά προς το ιστορικό κέντρο το όποιο τώρα έσφυζε από ζωή καθώς χιλιάδες τουρίστες στριμώχνονταν στα μικρά στενά του δημιουργώντας ένα κυκλοφοριακό έμφραγμα άνευ προηγουμένου.
Άφησα το φακό της μηχανής να βρει τις όμορφες εικόνες καθημερινότητας που βρισκόταν κρυμμένες ανάμεσα στα πλήθη.
Παρά την υπερβολική πολυκοσμία η πόλη διατηρούσε το ξεχωριστό της χρώμα και χαρακτήρα της. Απλά ζητούσε περισσότερη προσπάθεια για να τα διακρίνεις ανάμεσα στις δεκάδες κιτς τουριστικές παγίδες. Σ' ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα φωτογραφικά μουσουλμανικά τεμένη, αυτό του Koskin Mehmed Pasha ο κόσμος περιδιάβαινε αμέριμνος και χαλαρός μέσα στον όμορφο κήπο.
Εδώ, στα χαμηλά σπιτάκια γύρω απ' τη πηγή που ανέβλυζε ακόμα στο κέντρο της αυλής στα παλιά χρόνια λειτουργούσε μια madrasah (Ισλαμικό σχολειό) που σήμερα είχε μετατραπεί σε τουριστικά κιόσκια που πουλούσαν πολύχρωμα μεταξωτά μαντίλια και σουβενίρ. Σημεία των καιρών...
Κάθε φορά που βρισκόμουν σε ένα τέμενος δεν μπορούσα να μην εντυπωσιάζομαι από τις περίτεχνες λεπτομέρειες που διακοσμούσαν μέχρι και την τελευταία γωνία. Όπως κάθε πνευματικός τόπος ανεξαρτήτου θρησκείας ήταν πραγματικά ένα μέρος γαλήνης, ηρεμίας και προσευχής, ένα ησυχαστήριο για κάθε επισκέπτη. Στη Stari Most το παραδοσιακό έθιμο του βουτήγματος από τη γέφυρα ήταν σε πλήρη εξέλιξη. Η πρακτική αυτή χρονολογείται από τα χρόνια της πρώτης γέφυρας, αλλά οι πρώτες γραπτές αναφορές ανθρώπου που πήδηξε από δω έρχονται απ' το 1664.




Έκτοτε έγινε παράδοση των ντόπιων νέων να πηδούν από τη γέφυρα μέσα στο ποταμό Neretva σε μια επίδειξη αντρειάς και γενναιότητας. Επειδή ο πόταμος είναι πολύ κρύος και το ύψος της γέφυρας αρκετά μεγάλο το να πηδήξει κανείς από δω θεωρείται μια αρκετά επικίνδυνη πρακτική και σε γενικές γραμμές την επιχειρούν μονό οι καλύτερα εκπαιδευμένοι και έμπειροι βουτηχτές. Πλέον είναι από τα σημαντικότερα venues του παγκόσμιου πρωταθλήματος Red Bull Cliff Diving!!!!




Περνώντας τη γέφυρα βλέπουμε τους ντόπιους βουτηχτές που με ένα καπέλο μάζευαν κέρματα μέχρι ενός ποσού, έτσι ώστε ο ένας από αυτούς να βουτήξει για χάρη του κοινού. Χαζεύουμε λίγο από πάνω και αποφασίζουμε να κατέβουμε κάτω στο ποταμό. Στη κατεβασιά πετυχαίνουμε ένα group υπερήλικες που με το ζόρι μπορούσαν να κατέβουν ένα ένα τα σκαλιά και μετά βίας προσπαθούμε να ελιχθούμε και εμείς ανάμεσα τους. Η θέα παραποτάμια είναι μαγευτική αλλά σαν φτάνει η ώρα να βουτήξει το λοκάλι ένας αλαλαγμός από γιαπωνέζους που θέλουν να προλάβουν την καλή θέση για φωτογραφία. Πιάνουμε πόστο ένα βράχο και περιμένουμε να γίνει η βουτιά. Ο βουτηχτής ατρόμητος και έμπειρος το έκανε να φαίνετε πολύ εύκολο αλλά και εντυπωσιακό. Στην έξοδο από το νερό έρχεται ένας άλλος της παρέας με ένα καπέλο και ζητάει λεφτά από αυτούς που έβγαζαν φωτογραφίες. Δε του δίνουμε και αρχίζει να κλαψουρίζει ότι τα είδαμε όλα τζάμπα και ότι πρέπει να πληρώσουμε… Τον γειώνουμε και βολτάρουμε λίγο στο ποταμό. Η αίσθηση και μόνο ότι βρισκόμαστε σε ένα από τα σημαντικότερα σημεία του Βαλκανικού πολιτισμού δημιουργεί ένα ηλεκτρισμό στην ατμόσφαιρα. Μετά τις απαραίτητες φωτογραφίες ανηφορίζουμε πάλι προς την παλιά πόλη. Μικρά πέτρινα σπιτάκια και μικρογέφυρες πάνω από ρυάκια του Neretva δημιουργούν ένα παραμυθένιο σκηνικό!!










Επειδή την έχουμε πατήσει σε όλο το ταξίδι με τους καφέδες λέμε για στάση να πάρουμε ένα παγωτάκι λεμόνι, μισό ευρώ το χωνάκι και να αράξουμε στη γωνία της γέφυρας ώστε να αφουγκραστούμε την ατμόσφαιρα. Μετά από λίγο συνεχίζουμε το περίπατο….
Πλέον το ιερό καθήκον μας προστάζει DON’T FORGET!!! Και εμείς πρέπει να αποδώσουμε φόρο τιμής στα θύματα αυτού του πολέμου…
Εδώ οι ουλές είχαν μείνει χαραγμένες πάνω σε κτήρια και ψυχές, έχασκαν απροκάλυπτα πάνω στα κουφάρια μιας άλλης ζωής και εμείς δεν είχαμε σκοπό να κλείσουμε τα μάτια μπροστά σ'αυτή τη φρίκη και να προσποιηθούμε ότι όλα ήταν αγγελικά πλασμένα.
Οι άνθρωποι πρέπει να μην ξεχάσουν και η άλλη όψη του Mostar μας περίμενε.

Bulevar: Η Λεωφόρος.
Έτσι απλά.
Εδώ οι αντιμαχόμενες πλευρές επί μήνες έδιναν τις σφοδρότερες, τις πιο ανελέητες μάχες τους και τα πάντα κατά μήκος αυτού του μεγάλου δρόμου είχαν σφυροκοπηθεί ανελέητα.
Γυμνά τσιμέντα, ξεκοιλιασμένα μπετά, σιδερά και σκουριά, παρέα με τα φαντάσματα των ψύχων που χάθηκαν τόσο άδικα εδώ στ' όνομα ενός ακόμα ανουσίου πολέμου.
Και όλα αυτά γιατί;
A life full of holes, a life full of wind
The devil's dust it blows through me again
Don't look for me, I ain't easy to find
The Barbary trail is where I've gone to hide
That's where I go to hide
Η καρδιά στη μέγγενη τώρα, όμως τα graffiti των καλλιτεχνών του δρόμου έσπαγαν το γκρίζο και υπενθύμιζαν ότι η ζωή πάντα βρίσκει το τρόπο να συνεχίζει και να κοιτάζει μπροστά.
Ασπρόμαυρη ζωή, έγχρωμα όνειρα…..
Επιστροφή στο αυτοκίνητο λοιπόν, και μερικές στιγμές περισυλλογής…





Ξεκίνημα πίσω για Dubrovnik, από άλλο δρόμο αυτή τη φορά ώστε να βγούμε κάθετα στις δαλματικές ακτές και να κάνουμε τα περισσότερα χιλιόμετρα παραθαλάσσια. Η ιδιομορφία της διαδρομής είναι ότι μπαινοβγαίνει αρκετές φορές στα σύνορα γιατί έχουν δώσει μία λεπτή παραθαλάσσια λωρίδα στη Βοσνία. Έτσι η διαδρομή είναι Βοσνία- Κροατία- Βοσνία- Κροατία πάντα σε διαφορετικά συνοριακά φυλάκια. Η δρόμος μας φέρνει στο διάσημο χωριό Klepci!!!! Το περνάμε με περηφάνια και φτάνουμε στα πρώτα Κροατικά σύνορα.




Παρατηρώντας την παραλιακή διαδρομή παρατηρώ πόσο άτυχη είναι η Κροατία όσο αφορά τις παραλίες της. Εκατοντάδες παραλιακά χιλιόμετρα με ελάχιστες παραλίες και ακόμα πιο ελάχιστη αμμουδιά. Όλοι οι λόφοι καταλήγουν σε μικρούς πέτρινους όγκους με τουλάχιστον μισό μέτρο απόσταση από τη θάλασσα.
Στη διαδρομή μας για Dubrovnik βρίσκεται το Trsteno με τους διάσημους βοτανικούς κήπους. Βέβαια δεν είναι τόσο διάσημοι σαν βοτανικοί κήποι, αλλά επειδή είναι σκηνικό του Game of Thrones. Οι κήποι του King’s Landing. Κάνουμε μία στάση ευκαιρία για περπάτημα και ξεμούδιασμα. Φτάνοντας στην είσοδο όμως βλέπουμε ότι θέλουν 12 ευρώ είσοδο για να δούμε μερικά μέρη γυρισμάτων. Δύσκολο να τα δώσουμε, οπότε χαζολογάμε λίγο και επιστρέφουμε στο αυτοκίνητο και το Dubrovnik.





Μπαίνουμε σιγά σιγά στο Dubrovnik και οδηγούμαστε πλέον μόνο από την πείνα μας, Παρκάρουμε πίσω στο σπίτι και περπατάμε για την παλιά πόλη, όπου έχουμε σταμπάρει ένα burgerαδικο που το μπιφτέκι του είναι από θαλασσινά!!! Ωραίος μικρός χώρος ο οποίος είναι διακοσμημένος με χιλιάδες ξύλινα κουταλάκια που ζωγραφίζουν οι τουρίστες και τα τοποθετούν οπουδήποτε μέσα στο μαγαζί!!!! Παραγγέλνουμε δύο μεγάλα burger το ένα με χταπόδι και το άλλο με γαρίδα, κομμένα στη μέση ώστε να δοκιμάσουμε και από τα δύο. Μετά από λίγα λεπτά δεν έχει μείνει τίποτα στα πιάτα μας και πίνοντας τις σόδες μας κατηφορίζουμε μέσα από την πόλη ώστε να επιστρέψουμε σιγά σιγά στο δωμάτιο για μπανάκι και λίγη ξεκούραση.



Μετά τις απαραίτητες στιγμές χαλάρωσης, είμαστε έτοιμοι για νυχτερινή βόλτα στην παλιά πόλη. Μπαίνουμε από την κεντρική πύλη και περπατάμε κατά μήκος της μυστηριακά φωτισμένης Stradum. Ο φωτισμός μέσα στην παλιά πόλη δεν είναι υπερβολικός. Τονίζονται με φως τα αξιοθέατα και οι κεντρικοί δρόμοι.
Στις δύο «όχθες» του πλακόστρωτου ξεκινούν μικρά ανηφορικά καλντερίμια, που οδηγούν σε κρυμμένα «νησιώτικα» στενά με ταβέρνες (εδώ λέγονται konoba) και pubs, ενώ στο τέρμα του πεζοδρόμου, ξεκινά ένας νέος λαβύρινθος από πανέμορφα σοκάκια και πλατείες, πλαισιωμένες από γοητευτικά κτίρια: Ακολουθώντας τον δρόμο βρισκόμαστε μπροστά στην Στήλη Orlando και τον πύργο του Ρολογιού, στο παλάτι Sponza που φιλοξενεί τα αρχεία της πολιτείας, στην μπαρόκ ιταλική εκκλησία του Αγίου Βλάσιου, στον Καθεδρικό της Παρθένου, στο γοτθικό Παλάτι του Εφημέριου, δίπλα στο οποίο στήνονται συναυλίες της Συμφωνικής Ορχήστρας, στο Μοναστήρι των Ιησουιτών, στη σκιά του οποίου απλώνεται κάθε πρωί η «λαϊκή» αγορά του Ντουμπρόβνικ, στο Μουσείο της Ορθόδοξης Εκκλησίας, στο Μοναστήρι των Ιησουιτών και σε γκαλερί





Τα γύρω γύρω σοκάκια αχνοφέγγουν από τα κεντρικά φώτα και τα φώτα από τις δίπλα pub. Τα στενά δρομάκια του ιστορικού κέντρου γεμίζουν με μουσική, μεταξύ κλασσικές συναυλίες και μουσικούς του δρόμου. Για τους κατοίκους του Ντουμπρόβνικ η τέχνη και η μουσική είναι πολύ σημαντική. Κατά τη θερινή σεζόν τα διαφορετικά τετράγωνα της πόλης γεμίζουν με πολλές μουσικές και θεατρικές παραστάσεις, με καλλιτέχνες, συγκροτήματα και τραγουδιστές που συχνά συγκεντρώνονται αυθόρμητα στους δρόμους για να τραγουδούν παραδοσιακά τραγούδια από τη Δαλματία.
Οι ελάχιστες μέρες δεν μας δίνουν την ευκαιρία να ανακαλύψουμε ολόκληρο το Dubrovnik και εκτός των τοιχών.
Καταλήγουμε σε ένα κεντρικό cafe bar, που παίζει μία μπάντα αμερικάνικη. Ο τραγουδιστής από πριν μας είχε εντυπωσιάσει με τη φωνή του και είπαμε πως τελικά πρέπει να κάτσουμε να τους ακούσουμε. Ντόπια κρασιά συντροφεύουν τη βραδιά μας.
Επιστροφή λοιπόν στο δωμάτια, αύριο έχει πακετάρισμα και επιτέλους βόλτα πρωινή στο Dubrovnik.





Last edited: