Ιορδανία Συρία Τουρκία Ιορδανία Συρία Τουρκία. Μια... φανταστική ιστορία

gmavro75

Member
Μηνύματα
436
Likes
563
Ταξίδι-Όνειρο
Ταξίδι στο χρόνο

17/6/2010, Πέμπτη
Δαμασκός[/B]

Η Δαμασκός είναι τόσο όμορφη που μετά τη χθεσινοβραδινή μας βόλτα, βιαζόμουν να ξυπνήσω για να ξαναχαθώ μέσα της. Πρώτο φως, Ιμάμηδες, πρωινό, βόλτα. Πρώτη στάση το αρχαιολογικό μουσείο που βρίσκεται στη νέα πόλη.

Το Εθνικό Μουσείο της Δαμασκού είναι ένα από τα πιο σημαντικά αρχαιολογικά μουσεία της Μέσης Ανατολής. Τα 5000 χρόνια ζωής της μακροβιότερης πόλης του πλανήτη μας το εγγυούνται. Βαθιά ανάσα και πάμε: Αρχαιολογικά ευρήματα τοποθετούν τους πρώτους κατοίκους της την 3η χιλιετία π.Χ. την εποχή του χαλκού. Το όνομα Δαμασκός σε παραλλαγή, εμφανίζεται στον πόλεμο των Βασιλέων, μια ιστορία που χρονολογείται τον 19ο π.Χ. αιώνα και αναγράφεται στο Βιβλίο της Γένεσης. Ανήκε στους Αιγύπτιους από το 15ο αιώνα π.Χ., διεκδικήθηκε από τους Χετταίους το 13ο αν και τελικά η πόλη παρέμεινε στον έλεγχο του Φαραώ της Αιγύπτου Ραμσή ΙΙ. Όταν τον 11ο αιώνα ήρθαν οι Αραμαίοι η Βιβλική, νομαδική φυλή της Μεσοποταμίας, που εγκαταστάθηκε μόνιμα στις περιοχές της Μέσης Ανατολής, η Δαμασκός έγινε η πρωτεύουσα της επαρχίας Αράμ-Ντεμέσεκ. Σε αυτούς ανήκουν και οι σφηνοειδείς επιγραφές που μπορείς να θαυμάσεις στις προσεγμένες προθήκες του μουσείου, από τα πιο αρχαία γραπτά κείμενα που σώζονται στο κόσμο. Η πόλη πέρασε στους Ασσύριους τον 8ο αιώνα π.Χ., μετά από χρόνια πολέμων και διεκδικήσεων με τους Αραμαίους, κυρίως για τους δρόμους προς τη Μεσόγειο, και ενώ οι Αραμαίοι βρίσκονταν σε παρακμή και αντιμετώπιζαν εσωτερικές ταραχές, και η Δαμασκός αναδείχτηκε σε σημαντικό κόμβο στο εμπόριο μπαχαρικών και λιβανιού. Ακολούθησαν οι Βαβυλώνιοι με τον Βασιλιά Ναβουχοδονόσορ, και μετά οι Ελληνιστικοί χρόνοι με τον Μέγα Αλέξανδρο το 333 π.Χ. από τον οποίο πέρασε στη δυναστεία των Σελευκιδών μέχρι το 85 π.Χ. οπότε και κατακτήθηκε από τους Ναβαταίους για λίγα χρόνια μέχρι ο Ρωμαίος στρατηγός Πομπήιος, να την προσαρτήσει στον έλεγχό της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας το 64 π.Χ. Και η Δαμασκός αποτέλεσε επίτιμο μέλος της Δεκάπολης, τιμητικά και όχι γεωγραφικά λόγω του Ελληνορωμαϊκού πολιτισμού που άνθιζε εκεί. Μεγάλο μέρος το μουσείου είναι αφιερωμένο σε αυτή την εποχή η οποία μπλέκεται με μια άλλη μεγάλη αμφιλεγόμενη μορφή, τη Βασίλισσα Ζηνοβία κυβερνήτη της Παλμύρα, αυτή που οδήγησε την όαση της ανατολικής Συρίας στη μεγάλη της ακμή τον 3ο μ.Χ αιώνα, παράλληλα με την ακμή της Δαμασκού ως κέντρο εμπορίου στο οποίο όλοι οι γνωστοί δρόμοι, συναντιόντουσαν. Από τη Νότια Αραβία, οι δρόμοι του χρυσού και των πολύτιμων λίθων, οι δρόμοι του μεταξιού από την Κίνα τα μπαχάρια από τη Νότια Ασία, όλα έφταναν στην πόλη η οποία απέκτησε μεγάλη αίγλη και πλούτο που διατήρησε στα Χριστιανικά χρόνια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, όταν και η πόλη κατακτήθηκε από τους Μουσουλμάνους Χαλίφηδες Ουμαγιάντ τον 7ο αιώνα και τους Χαλίφηδες Αβάσσιδες τον 8ο, για να πέσει στους Σελτζούκους Τούρκους στις αρχές της 2ης χιλιετίας, ταυτόχρονα με την άφιξη των πρώτων σταυροφόρων οι οποίοι ποτέ δεν κατάφεραν να την κατακτήσουν. Οι Μαμελούκοι Μουσουλμάνοι, αυτοί που υπό τις οδηγίες του Saladin έδιωξαν τους Σταυροφόρους από όλη τη περιοχή, κατέλαβαν και τη Δαμασκό το 13ο αιώνα την οδήγησαν και πάλι σε μεγάλη ακμή και την έκαναν φημισμένη σε όλο τον κόσμο. Ακολούθησαν οι Οθωμανοί Τούρκοι μέχρι το 1920 και την Αραβική επανάσταση με τη βοήθεια του T.E. Lawrence, οπότε και παραχωρήθηκε μαζί με το Λίβανο στου Γάλλους. Τελικά το ανεξάρτητο Συριακό κράτος που γνωρίζουμε σήμερα ιδρύθηκε το 1946 μετά από αιματηρές εξεγέρσεις που οι Γάλλοι προσπάθησαν να καταπνίξουν ακόμα και με βομβαρδισμούς το 1925 και το 1945.

Για άλλη μια φορά η χρονομηχανή μας γύρισε απότομα στο παρόν όταν βγήκαμε από τις πόρτες του μουσείου σε μια σύγχρονη, ζωντανή πόλη, με κίνηση, φασαρία, κόσμο… λίγα χιλιόμετρα περίπατο, μια πορτοκαλάδα στο χέρι, α! το καταπληκτικό κτήριο του σταθμού Χιζάζ, που χτίστηκε το 1913 μέρος της γραμμής που ένωνε τη Μεδίνα με την Κωνσταντινούπολη, λίγα βήματα ακόμα, η πύλη στα τείχη και πάλι μέσα στη παλιά πόλη όπως και εχθές το βράδυ. Πάμε τώρα στα χθεσινοβραδινά…

…θα ήταν μετά τις εννιά το βράδυ όταν μπήκαμε για πρώτη φορά στην παλιά πόλη και η ατμόσφαιρα που αποπνέει μας ταξίδεψε ακαριαία. Παρέες Αράβων περιδιάβαιναν χαμογελαστοί άντρες-γυναίκες, χέρι-χέρι οι άντρες, συνηθίζεται στον Αραβικό κόσμο, ζευγάρια περπατούσαν σε χαλαρούς ρυθμούς συζητώντας πάλι χέρι-χέρι και όλοι αυτοί με ένα παγωτό στο άλλο χέρι. Τα παλιά κτήρια δεξιά-αριστερά από το πεζόδρομο υψώνονταν μέχρι εκεί πάνω που το θολωτό στέγαστρο έβαζε τα όρια αυτής της χρονοφυσαλίδας γύρω μας… παγωτό χωνάκι. Το φαρδύ καλντερίμι φρεσκοπλυμένο με σωρούς σκουπίδια τακτοποιημένα σε στοίβες, μαρτυρούσε ότι η γαλήνη που συναντούσαμε εκείνη την ώρα είχε διαδεχθεί μια εμπορική φρενίτιδα… βανίλια και με φιστίκια από πάνω. Το Bakdash, το παγκοσμίου φήμης παγωτατζίδικο που λειτουργεί από το 1885 με σπεσιαλιτέ, μαντέψτε… παγωτό χωνάκι βανίλια και με φιστίκια από πάνω! Γλυκιά η πρώτη γνωριμία… φτάσαμε σε ένα μεγάλο mosque το περπατήσαμε γύρω-γύρω και μετά χαθήκαμε σε σοκάκια διακοσμημένα με τα χρώματα και τα αρώματα από τα γεράνια, τα γασεμιά και τις βοκαμβίλιες, αφήνοντας τη τυχαία διάθεση και την έμπνευση της στιγμής να μας ταξιδεύει στο λαβύρινθο της παλιάς πόλης. Αρχοντικά κτήρια με χαγιάτια, περιποιημένες αυλές, στενά που διασταυρώνονταν με άλλα στενά, μικρές πλατείες… Παρέες νέων που κάθονταν έξω από τα σπιτάκια τους πίνοντας σίσα, μας έπιαναν την κουβέντα και οι περισσότεροι μας προσκάλεσαν να καθίσουμε μαζί τους… Εκστατικά όμορφη, σαγηνευτικά γαλήνια, ανεξέλεγκτα νοσταλγική, η βραδινή Δαμασκός. Και δεν είναι μόνο η λεπτή ισορροπημένη γεύση, η κρεμώδης υφή του και τα τραγανά ξηροκάρπια αλλά και το θέαμα αφού το παγωτό το φτιάχνανε μπροστά σου χτυπώντας το με τεράστιους κόπανους μέσα σε ανοξείδωτα βαρέλια. Άξιο το Bakdash! Αυτά τη προηγούμενη το βράδυ. Σήμερα, με πλήρη εξάρτηση, τις φωτογραφικές μηχανές επ’ ώμου, τους ταξιδιωτικούς οδηγούς ανά χείρας και όρεξη για παζάρια, ξαναπεράσαμε τα τείχη της παλιάς πόλης, από την πύλη Bab Al Jadiya λίγο πριν τις έντεκα το μεσημέρι και μπήκαμε στη σκεπαστή αγορά, το Souq Al Hamidiyya, όπως και χθες…

Ίδιο σκηνικό, άλλο σενάριο! Ένα παλλόμενο ψηφιδωτό των αισθήσεων μας υποδέχτηκε και μας συντόνισε στους ρυθμούς του. Μιλιούνια κόσμου, φωνές, πολύχρωμα ρούχα στις βιτρίνες, μια αόριστη οσμή μπαχαρικών, σαλεπαντζίδες με τα καζάνια τους στη πλάτη, πλανόδιοι μικροπωλητές… η ομάδα των έξι χωρίστηκε αυτόματα σε έξι ομάδες του ενός. Σε όποιο στενάκι και να έστριβα με περίμεναν καινούριες εικόνες, οσμές άλλων καιρών… η αγορά του χρυσού, οι πάγκοι με τις αντίκες, το σοκάκι με τα μουσικά όργανα, ναργιλέδες, υφάσματα… και ξανασυναντηθήκαμε μπροστά από το μεγάλο τζαμί, το Umayyad Mosque. Πήραμε εισιτήριο το οποίο περιελάμβανε φυλλάδιο με πληροφορίες και μια πρόχειρη κελεμπία. Για να βγάλουμε τα παπούτσια μας και να πάμε μέσα…

Το τζαμί Umayyad είναι αρχιτεκτονικό κομψοτέχνημα που είναι περιττό να προσπαθήσω να περιγράψω σε πέντε γραμμές, και ταυτόχρονα το τέταρτο πιο ιερό Mosque για το Μουσουλμανικό κόσμο. Χτίστηκε το 706 μ.Χ. όταν η Συρία ήταν Χαλιφάτο των Umayyad, πάνω σε Βυζαντινό καθεδρικό, ο οποίος είχε χτιστεί με τη σειρά του πάνω στο ναό του Δία της εποχή των Ρωμαίων. Περνώντας την Πύλη της εισόδου βρεθήκαμε σε ένα απέραντο εσωτερικό προαύλιο χώρο, όπου εκατοντάδες πιστοί χαλάρωναν και κουβεντιάζανε. Σαν σε οικογενειακή εκδρομή, τα παιδάκια τρέχανε, όπως τρέχουνε παντού στο κόσμο, οι γυναίκες κουτσομπολεύανε όπως επίσης γίνεται παντού στο κόσμο, οι άντρες χαζεύανε τα παιδάκια που τρέχανε και τις γυναίκες που κουτσομπολεύανε. Μια διαφορετική, πιο ζωντανή προσέγγιση της ευλάβειας. Γύρω-γύρω μιναρέδες, ένας από αυτούς, ο πιο ψηλός, αφιερωμένος στον Ιησού και μάλιστα η τοπική παράδοση λέει ότι από εκεί θα εμφανιστεί όταν ξανά έρθει στη Γη, πράγμα με το οποίο εγώ προσωπικά έχω διαφορετική άποψη. Μπαίνοντας στο ναό υποδέχτηκαν τα πόδια μας κόκκινα παχιά χαλιά. Και πάλι, οι πιστοί δεν ήταν παρατεταγμένοι και στημένοι, μάλλον η προσευχή ήταν προσωπική υπόθεση του καθ’ ενός, αλλά πάντα με κατεύθυνση προς τη Μέκκα, και γενικά η αίσθηση που πήγαζε ήταν ότι το τζαμί αποτελούσε πιο πολύ μέρος συνάθροισης και κοινωνικής συνεύρεσης, παρά μια τυπική θρησκευτική υποχρέωση. Άραξα στο φιλόξενο χαλί, και πέρασα λίγο χρόνο χαζεύοντας τον κόσμο να προσεύχεται, να συζητάει, να ηρεμεί ακόμα και να παίρνει έναν υπνάκο…

Ώρα για αραβικό καφέ με κάρδαμο και ανασύνταξη δυνάμεων! Πίσω από το Umayyad Mosque, βρίσκονται δυο καφενέδες αριστερά το Ash Shams και δεξιά το Al Nawfara και τα δυο όμορφα με πολύ παραδοσιακό αυθεντικό χρώμα. Το Al Nawfara είναι τόσο όμορφο, που κάτσαμε στο Ash Shams για να το χαζεύουμε από απέναντι! Πώς; αν έχω φωτιά, μισό λεπτό, ναι, ορίστε… πράγματι μαγευτική πόλη! Έτσι πιάσαμε τη κουβέντα με τον Αχμέτ. Ιρακινός δημοσιογράφος και συγγραφέας μου συστήθηκε, πολύ ενημερωμένος για τα προβλήματα της χώρας μας και με ενδιαφέρουσες απόψεις, όχι πετάμε ένα police, protect και καθαρίσαμε. Φυσικά η κουβέντα δεν άργησε να πάει και στη δική του χώρα και πήρα μια ενημέρωση από πρώτο χέρι, για πεζοναύτες που βουτάγανε από ελικόπτερα στο μουσείο της Βαγδάτης και μαζεύανε αρχαιολογικούς θησαυρούς, λίγες ώρες πριν πέσει η πρώτη έξυπνη βόμβα, για την κατάσταση πριν όταν ο Σαντάμ ήταν στην εξουσία και για το πώς η άρνησή του να υποκύψει σε εξωτερικές πιέσεις οδήγησε στον πόλεμο, για το πόσο όμορφη χώρα ήταν για, για, για… «η χώρα μου δεν υπάρχει πια, μερικές μέρες ξυπνάω και νοιώθω ασφαλής, άλλες πάλι δεν ξέρω αν θα ζω μέχρι το βράδυ…». Προσωπικές απόψεις βέβαια, αλλά έχουν μια βαρύτητα παραπάνω… θυμήθηκα τις αντιπολεμικές πορείες που είχαν γίνει σε όλη την Ευρώπη εκείνη την εποχή… και στην Αθήνα, εκατοντάδες χιλιάδες στους δρόμους φωνάζοντας μόνο για ειρήνη. Τα δελτία ειδήσεων εκείνη τη μέρα, όλων των καναλιών, είχαν πρώτη είδηση την επίσκεψη του τέως, δεύτερη ότι κάηκαν κάτι αυτοκίνητα στην πορεία και κάπου μετά την ίδια την πορεία, χωμένη ανάμεσα στο καινούριο βρακί της Βανδή και στο γυαλιστερό γοβάκι του Καρβέλα. Η δημοκρατία στις μέρες μας απειλείται από την ανίδεη στρατιά των απαίδευτων σταρλετών και των χειραγωγημένων, εγωκεντρικών νιουσκάστερ. Η δημοκρατία μας αυτή τη φορά καταλύεται από την τηλεόραση και όχι από τα τανκς… σιγά μη του πω, τι να του πω δηλαδή; Ραντεβού για μπάλα το απόγευμα, παίζει η Ελλάδα με την Νιγηρία! Μουντιάλ, μην το ξεχνάμε… τρομάρα μας.

Οι βόλτες συνεχίστηκαν, η πείνα μας καλύφθηκε με πεντανόστιμα φαλάφελ από μαγαζάκια στο δρόμο και από σιροπιαστά διαφόρων ειδών από τα πάμπολλα γλυκοπωλεία, χαζέψαμε απίστευτα σπίτια που στέκουν και κοιτούν την ιστορία να γράφεται για πάνω από τριακόσια χρόνια, μπήκαμε στη Χριστιανική συνοικία και μετά πάλι μέσα στα souq και στα παζάρια, αράξαμε σε κάποιες γκαλερί και πιάσαμε κουβέντα με τους ζωγράφους, νικήσαμε τη Νιγηρία 2-1, και πάλι βόλτες, μέχρι που άρχισε να σκοτεινιάζει, η πόλη να γλυκαίνει και να γέρνει προς αιώνες περασμένους, τα βήματα των ανθρώπων να γίνονται πιο αργά, τα γιασεμιά να μοσχοβολάνε…

Η βραδινή μας βόλτα ξεκίνησε από ένα πολύ όμορφο παλιό σπίτι που λειτουργεί ως εστιατόριο, το Narcissus Palace, με απίστευτη ατμόσφαιρα, καταπληκτική τοπική κουζίνα και πολύ καλές τιμές. Με δέκα περίπου ευρώ το άτομο πήραμε όλα τα πιάτα στο κατάλογο, και καφέ… συνεχίσαμε στην ταράτσα του Leila’s Terrace που βρίσκεται δίπλα από το Umayyad Mosque για ένα τσάι και σίσα, με θέα τους φωτισμένους μιναρέδες και το μισοφέγγαρο από πάνω του, σαν ισλαμικός αποχαιρετισμός πριν μαζευτούμε στο ξενοδοχείο και πούμε αντίο στην πόλη με τους φιλικούς, διακριτικούς και ευγενικούς ανθρώπους, στην πιο όμορφη πόλη που έχω βρεθεί ποτέ στη ζωή μου.

Α! να μη ξεχάσω, και δε συναντήσαμε ούτε έναν τρομοκράτη! Που είναι οι γιάφκες που ψάχνουν οι Λομπίστες βρε παιδάκι μου;

«Το Παγκράτι ήταν η αγαπημένη περιοχή για γιαγιάφκες. Αφενός οι πολλές μαζεμένες γιαγιάφκες σε μια περιοχή αυτοπροστατεύονταν με τον ίδιο μηχανισμό που προστατεύονται τα μικρά ψάρια από τα μεγάλα συναθροιζόμενα σε τεράστια κοπάδια, αφετέρου ήταν καλά και τα ενοίκια. Ο Λάμπης χτύπησε το κουδούνι. Η πόρτα άνοιξε και προχώρησε στο σαλονοκουζινοϋπνοδωμάτιο. Ήταν εκεί Ο Χριστός, Ο Τζίμης Πανούσης, ο Μμπομπ Μάρλει και μια κοπέλα. Ο Χριστός έκανε τις συστάσεις. Τζίμης Μωάμεθ Πανούσης, Μπομπ Μωυσής Μάρλει και η Φωτεινή. Ο Μωάμεθ γέλασε κάτω από τα μουστάκια του και του έκλεισε το μάτι, ο Μωυσής είχε κλειστά και τα δυο μάτια αλλά σήκωσε το χέρι του με την γροθιά σφιγμένη και τον δείκτη και τον μέσο να σχηματίζουν το σήμα της νίκης. Η Φωτεινή είπε ένα χάρηκα.
Η Φωτεινή ήταν όμορφη!


Βασικά ήταν τα μάτια της, καθαρά μελιά μάτια… είχε βλέμμα βαθύ, στοχαστικό, τη μια ταξιδιάρικο και την άλλη αθώο, παιδικό και παιχνιδιάρικο… βασικά ήταν και τα χείλια της δυο καλοσχηματισμένα και κόκκινα προς το φραουλί, όχι τελείως σαρκώδη ούτε λεπτά όμως, σάρκινα ζουμερά φρουτάκια, που τον καλούσαν να τα δαγκώσει και να νοιώσει τη γεύση τους στη γλώσσα του… στα βασικά ήταν και η λεπτή αρχοντική της μύτη και τέλος πολύ βασικά ήταν και τα καστανόξανθα μακριά μαλλιά της, ένα κάδρο ταιριαστό για το έργο τέχνης που περίκλειε, ένας κυματιστός χείμαρρος εκεί την ώρα του πρωινού φωτός με τον ήλιο να χρυσίζει τα ρέοντά του ύδατα. Τα είχε κοτσίδα που ερχόταν πάνω από τον ώμο, εκείνο τον ώμο που το θαλασσί, λεπτό πουλόβερ άφηνε γυμνό, και χύνονταν μπροστά στο στήθος της, πω, πω, στο στήθος της…


-Έφερες τα πράγματα; Ρώτησε ο Ιησούς Χριστός.
-Ναι. Τέσσερα σουβλάκια χοιρινά για εμάς και ένα κοτόπουλο, για το Μωάμεθ.
Τα κοτόπουλα δεν τα προστάτεψε ποτέ καμία θρησκεία...
Το έριξαν στη μάσα και στην ψιλοκουβέντα.
-Αναρωτιέσαι γιατί σε διαλέξαμε, προφήτεψε ο Μωάμεθ. Θα καταλάβεις μόλις σου εξηγήσουμε το σχέδιο «Δεύτερη Δευτέρα Παρουσία».
-Ανυπομονώ, είπε ο Λάμπης. Αν μου επιτρέπεις, γύρισε προς το Χριστό, επειδή έχει γίνει μεγάλο θέμα τελευταία, και με την ευκαιρία της γνωριμίας μας δηλαδή, έχεις παιδιά;
-Δύο, είπε ο Χριστός. Ο μεγάλος από την Μαγδαληνή, το καμάρι μου, και ο μικρός από τη Γιόκο Όνο. Αλλά αυτός πήρε από τη μάνα του, ρηχός, ατάλαντος και φιλάργυρος...
- Και κάποιον μου θύμιζες! Ώστε οι Beatles
-Ναι... η Πρώτη Δευτέρα Παρουσία. Είπα να βάλω ένα touch πιο Ροκ στο κήρυγμά μου εκείνη τη φορά. Είχε περισσότερο στιλ, και όπως δήλωσα ήταν και πιο δημοφιλής από την προηγούμενη.
-Α! Οι Beatles είναι πιο διάσημοι από το Χριστό! Φοβερή δήλωση είχε γράψει ιστορία!
-Μμμμμ έκανε νοσταλγικά... και το θεωρούσα και πιο ακίνδυνο, αλλά τελικά πάλι με φάγανε μπαμπέσικα.
Ο Μωάμεθ ρεύτηκε. Οι άλλοι κοιτάχτηκαν λίγο και ρεύτηκαν κι αυτοί. Σεβασμός στα ήθη και τις αξίες των άλλων.
-Η αλήθεια είναι, είπε ο Λάμπης, πως την πρώτη φορά είχες πάει πιο... πιο μελό να το πω, πιο στα ίσα...
-Με το σταυρό στο χέρι, πες το!
Κυριολεκτούσε. Και με τις δυο έννοιες της λέξης...
Η Φωτεινή σηκώθηκε και πήρε το λόγο.
-Αν μου επιτρέπετε να κάνω πιο επίσημα και εμπεριστατωμένα τις συστάσεις για το νέο και τελευταίο μέλος της Σεκ Προ
Η Φωτεινή ήταν πολύ όμορφη!

...το οποίο στήθος της ζευγάρωνε με άλλο ένα στήθος, ένα πολύ ταιριαστό ζευγάρι στήθη, περήφανο ζευγάρι και δηλαδή γιατί να μην ήταν, δίπλα-δίπλα, το όρος της Ηδονής και το βουνό του Πόθου με την κοιλάδα της Λαγνείας να ασφυκτιά ανάμεσά τους. Κάτω από τη λεπτή της μέση η γόνιμη λεκάνη των Υποσχέσεων για όποιον τολμηρό εξερευνητή θα έβρισκε το θάρρος να διεκδικήσει αυτή την ιερή, αχαρτογράφητη χώρα, που στηριζόταν πάνω σε δυο γλυπτά, αγκαλιασμένα από ένα εφαρμοστό και τυχερό τζιν, δυο θαύματα της βιολογίας και της εξέλιξης των ειδών, δυο καταπληκτικά-χυτά-δυνατά-αλαβάστρινα-γυμνασμένα-αγαλμάτινα-μακριά-λεπτά πόδια! Και μια κωλάρα από πίσω!!! Πσσσσ… να τη δει ο Πραξιτέλης και να βγει στη σύνταξη ναούμ!

Που είχαμε μείνει; Α! ναι… »
 

Attachments

pattyyy

Member
Μηνύματα
1.565
Likes
1.271
Επόμενο Ταξίδι
χμ...
Ταξίδι-Όνειρο
νότια αφρική
Το πρώτο κομμάτι της ιστορίας σου είναι πολύ ενδιαφέρον! Αναμένω τη συνέχεια της ανατολίτικης, μαγικής ατμόσφαιρας!
 

gmavro75

Member
Μηνύματα
436
Likes
563
Ταξίδι-Όνειρο
Ταξίδι στο χρόνο
Το πρώτο κομμάτι της ιστορίας σου είναι πολύ ενδιαφέρον! Αναμένω τη συνέχεια της ανατολίτικης, μαγικής ατμόσφαιρας!
Να σαι καλά... ελπίζω να μεταφέρω αυτήν ακριβώς τη μαγεία που λες όπως ακριβώς την έζησα, χιλιόμετρο-χιλιόμετρο. Κυρίως για τα χιλιόμετρα που έγιναν εντός μου... καλή διασκέδαση σε όλους τους αναγνώστες.
 

marydim

Member
Μηνύματα
1.631
Likes
410
Επόμενο Ταξίδι
Μεσόγειος
Ταξίδι-Όνειρο
Δρόμος Αγ. Ιακώβου-Ισπανί
Καλώς τον... Καιρό είχες να μας γράψεις και μου έλλειψαν οι ιστορίες σου.

 

ΕΡΣΗ

Member
Μηνύματα
6.454
Likes
2.531
Επόμενο Ταξίδι
Βερολίνο (ξανά!)
Ταξίδι-Όνειρο
Λάος, Βιετνάμ, Καμπότζη
Αχ! Τη βλεπω τη δουλεια! Εξαρτηση θα παθω παλι σε αυτην την ιστορια. Αναφερεσαι σε μερη που θελω πολυ να επισκεφθω με τον τροπο τον δικο σου, ως οδοιπορικο και οχι με πιεση χρονου. Μου αρεσουν και οι παρεκβασεις σου που σχολιαζουν το ταξιδι.
 

zmaria

Member
Μηνύματα
1.335
Likes
1.201
Επόμενο Ταξίδι
Ρώμη (αμήν)
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα,Περού,Ν.Αφρική
Πολύ όμορφη η αρχή... Κι επειδή το Περού σου το λάτρεψα έχω ήδη μεγάλες προσδοκίες από το στόρι σου! Τέλεια!!! Εις αναμονήν λοιπόν της συνέχειας.:xmas_wink:
 

gmavro75

Member
Μηνύματα
436
Likes
563
Ταξίδι-Όνειρο
Ταξίδι στο χρόνο
Κεφάλαιο 2

12/6/2010, Σάββατο
Όρος Νέμπο, Μάταμπα, η Λεωφόρος των Βασιλέων (Kings Highway), Κεράκ.


«-Άκου τον Ιμάμη! Ξύπνα! Καινούρια μέρα, το ταξίδι θυμάσαι;
-Πάλι εδώ; Γιατί δε με αφήνεις ήσυχο πια; Άσε με, τι θέλεις;
-Για να είμαι εδώ.. εσύ με χρειάζεσαι… Ξύπνα τώρα!
Την κοίταξε στο πρόσωπο. Είχε αλλάξει η μορφή της από χθες το βράδυ. Είχε γίνει ένα μικρό επίμονο κοριτσάκι με σγουρά κόκκινα μαλλιά και πελώρια καστανά μάτια…
-Πως το κάνεις αυτό; Εχθές ήσουν σαν μια αυστηρή μεσόκοπη δασκάλα και σήμερα είσαι σαν το εκείνο το παιδί που δεν θα υπάρξει σε καμία φωτογραφία… Πώς αλλάζεις τη μορφή σου;
-Μάλλον θα έπρεπε να αναρωτιέσαι πώς, αφού εγώ αλλάζω τη μορφή μου όπως λες, εσύ μπορείς και με αναγνωρίζεις και ξέρεις τόσο σίγουρα ότι είμαι η ίδια; Εκεί είναι το θέμα… έλα τώρα ξύπνα...»


Το φως και ο ήχος από τις προσευχές των Ιμάμηδων ξεχύθηκαν στους δρόμους.


Το ξενοδοχείο Abdali Inn, δεν πρόκειται να εντυπωσιάσει, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα δυσαρεστήσει τον επισκέπτη που ψάχνει για budget αλλά καθαρό, ασφαλές και κεντρικό ξενοδοχείο στο Amman. Συναντηθήκαμε με τον Σάμι, φορτώσαμε τα πράγματα στο βανάκι και νωρίς-νωρίς ξεκινήσαμε για μια διαδρομή που θα μας γύρναγε πίσω στο χρόνο, σε βιβλικές εποχές, θα διασταυρωνόταν με Σταυροφόρους κατακτητές και τις φοβερές μάχες τους με τον μέγα απελευθερωτή Σαλαντίν.


Μετά από μια σύντομη διαδρομή μέσα σε ένα τοπίο όπου ελαιώνες και αμπέλια μάχονταν την έρημο, φτάσαμε στο όρος Νέμπο. Είναι ο λόφος τον οποίο ο Μωυσής στο τέλος του ταξιδιού του με τον εβραϊκό λαό μετά την «Έξοδο» από την Αίγυπτο ανέβηκε και για πρώτη φορά αντίκρισε και υπέδειξε την γη της επαγγελίας. Μετά άφησε εκεί την τελευταία του πνοή και μάλιστα ενταφιάστηκε από τον ίδιο το Θεό. Αποτελεί ένα από τα πιο ιερά μέρη του Χριστιανισμού αλλά και του Ιουδαϊσμού. Η βόλτα στο λόφο μας έφερε στην Βασιλική που έχει χτιστεί προς τιμήν του Μωυσή, μια εκκλησία του 4ου αιώνα, και τον πιο σύγχρονο ναό της Πρεσβυτέρας όπου φυλάσσονται ψηφιδωτά από διάφορες εποχές. Πιο κει η ελιά που φύτεψε ο Πάπας Ο Παύλος ο Δεύτερος κατά την επίσκεψή του το 2000, και το έργο του Ιταλού γλύπτη Giovanni Fantoni, που συνδυάζει δυο ισχυρά σύμβολα, το χάλκινο φίδι που ο Θεός είχε διατάξει το Μωυσή να φτιάξει για να προστατέψει το λαό του από την θανάσιμη πληγή με τα φίδια και το σταυρό, το γνωστό, του μαρτυρίου. Τέλος φτάσαμε στο σημείο από όπου το μάτι φτάνει στην κοιλάδα του Ιορδάνη που σηματοδοτεί τα σύνορα με το Ισραήλ, τη Νεκρά Θάλασσα, την Ιεριχώ και την πεδιάδα που στα μάτια του προφήτη των τριών θρησκειών φάνταζε ως γη της επαγγελίας. Σε μέρες που η ατμόσφαιρα είναι καθαρή μπορείς να δεις μέχρι τα Ιεροσόλυμα σε μια απόσταση 50 χιλιομέτρων, αλλά την μέρα της επίσκεψής μας η σκόνη που είχε σηκώσει το αεράκι από την έρημο, έκρυβε τον ορίζοντα… ή μήπως τους ορίζοντες; Οι μύθοι για το μέρος, λένε ότι εδώ έχει θαφτεί η Κιβωτός της Διαθήκης , άλλοι πάλι ισχυρίζονται πως το μέρος δεν έχει να κάνει με το όρος που ανέβηκε ο προφήτης, και κάποιοι άλλοι οι πιο ανεκδιήγητοι απ’ όλους, διατείνονται ότι ο Μπιν ο Λάντεν ετοίμαζε χτύπημα το 2000… και πως ευτυχώς που τελικά οι μυστικές υπηρεσίες νίκησαν τις σκοτεινές δυνάμεις.


Η επίσκεψη στο ιερό βουνό ολοκληρώθηκε καβαλήσαμε το αυτοκίνητο και κατηφορίσαμε προς την πόλη που βρίσκεται κάτω από το λόφο, την Μάταμπα, την πέμπτη μεγαλύτερη πόλη της Ιορδανίας η οποία φιλοξενεί την μεγαλύτερη ορθόδοξη κοινότητα. Πρόκειται για ένα σταυροδρόμι θρησκειών και πολιτισμών στο ρου της μακραίωνης ιστορίας της. Οι πρώτες γραπτές αναφορές στην πόλη μέσα από την Βίβλο την αναφέρουν ως συνοριακή πόλη του Βασιλιού του Μωάβ. Αργότερα κάπου το 2ο αιώνα μ.Χ. στη Ρωμαϊκή περίοδο, την εποχή του Αυτοκράτορα Τραϊανού αποτέλεσε μέρος της Αραβικής Επαρχίας που αντικατέστησε το Βασίλειο των Ναβαταίων, αυτό της Πέτρας. Η χριστιανική κοινότητα εμφανίστηκε τον 5ο αιώνα κατά τη Βυζαντινή περίοδο. Τα μωσαϊκά και τα ψηφιδωτά που έχουν βρεθεί στην πόλη είναι εκατοντάδες. Το πιο γνωστό όμως, και σίγουρα το πιο σημαντικό αξιοθέατο στην πόλη είναι το ψηφιδωτό μωσαϊκό που βρίσκεται στη Βασιλική του Αγ. Γεωργίου, εκκλησία που χρονολογείται από τον 6ο αιώνα, το οποίο απεικονίζει με εξαιρετική λεπτομέρεια τον χάρτη της περιοχής που εκτείνεται από το Ισραήλ και φτάνει μέχρι το όρος Σινά και τα δέλτα του Νείλου. Μάλιστα εκτός από καλλιτεχνικό αριστούργημα, αποτελεί τον πιο παλιό χάρτη που τιτλοφορεί την συγκεκριμένη περιοχή με τον όρο «’Άγιοι Τόποι». Η Μάταμπα, αξίζει επίσης τουλάχιστον έναν μικρό περίπατο, αφού προσφέρει την ευκαιρία να ζήσεις από κοντά τους ρυθμούς και τις εικόνες μιας αυθεντικής επαρχιακής πόλης. Οι Άραβες με τις λευκές τους κελεμπίες και τα ασπροκόκκινα kaffiyeh (τους γνωστούς κεφαλόδεσμους, τα τουρμπάνια ας πούμε), αραγμένοι έξω από τα μαγαζάκια στις λιγοστές σκιές που προφύλασσαν από τον ανελέητο ήλιο απολάμβαναν ένα ρόφημα (τσάι συνήθως αλλά και ο καφές είναι πολύ δημοφιλής) παίζοντας με μεγάλα κομπολόγια ή τάβλι ρουφώντας το ναργιλέ τους, οι δε γυναίκες με τις χαρακτηριστικές μαντίλες στο κεφάλι περιδιάβαιναν στους δρόμους φροντίζοντας για τα ψώνια της ημέρας. Πολύ προσεγμένες μέσα στα πλαίσια της ενδυματολογικής ηθικής και των επιταγών της τοπικής μόδας και άψογα μακιγιαρισμένες. Οι δε μαντίλες σε χρώματα ταιριαστά με το γενικότερο ντύσιμο και τα αξεσουάρ… έλαβα την αίσθηση πως η μαντίλα, σε αυτή τουλάχιστον την χώρα, αποτελεί επιλογή παρά κάτι το επιβαλλόμενο. Εξάλλου, δεν σπανίζουν στο δρόμο και γυναίκες, κυρίως νεότερες, που δεν τη φοράνε. Από την άλλη, δε σπανίζουν και οι full face μπούρκες, όπου η γυναίκα είναι τελείως αμπαλαρισμένη και δε μένει έξω ούτε νύχι. Αράξαμε σε έναν καφενέ και παραγγείλαμε αραβικό καφέ με κάρδαμο, ρόφημα πολύ κοντά στον ελληνικό καφέ σερβιρισμένο σε διάφανα φλιτζανάκια, και σίσα, με άρωμα μήλο. Ο καφενές , χαρακτηριστική ανατολίτικη γωνιά, μας υποδέχτηκε στις μεγάλες μαξιλάρες που έπαιζαν πολύ επιτυχημένα το ρόλο καναπέ, ενώ τους τοίχους και το ταβάνι κρύβανε λεπτά υφάσματα. Α! και φυσικά όπως και παντού στην Ιορδανία φωτογραφία του Βασιλιά και της Βασιλικής οικογένειας. Ναι, ναι, βεβαίως, βαριέσαι να τους βλέπεις. Τα πρόσωπά τους σου γίνονται τόσο οικεία που στο τέλος νομίζεις πως κάπου έχεις ξανασυναντηθεί μαζί τους… Γεια σου ρε Αμπντουλάχ παλιόφιλε με το γυναικάκι το όμορφο, βασιλιάς είσαι ρε πστη μου… κι έτσι. Παντού, δεν ξαναμιλάμε για το μεγελοιότατο…


Η πορεία μας με κατεύθυνση το νότο της χώρας θα γινόταν μέσω της Οδού των Βασιλέων (King’s Highway), έναν από τους πιο σημαντικούς εμπορικούς άξονες της αρχαιότητας και ο πιο αρχαίος, διαρκώς χρησιμοποιούμενος δρόμος στο κόσμο. Ξεκινούσε από την Αίγυπτο και μέσω της Ιορδανίας έφτανε στη Δαμασκό και συνέχιζε ως τα Βασίλεια του Ευφράτη. Το τοπίο από μόνο του κόβει την ανάσα σε αυτή τη διαδρομή που ενώνει το βορρά με την πόλη της Άκαμπα στο νότιο άκρο της χώρας. Ο φιδίσιος δρόμος που κατεβαίνει από τα 1200 μέτρα των Ιορδανικών highlands σε υψόμετρα υπό του μηδενός (σχεδόν στα επίπεδα της Νεκράς που βρίσκεται 400 μέτρα πιο χαμηλά από την επιφάνεια της θάλασσας!) μέσα στην κοιλάδα Wadi Mujib, το γυμνό, σκληρό περιβάλλον που σου θύμιζε πως σιγά-σιγά μπαίνεις στα χωράφια της Αραβικής ερήμου, η απέραντη ερημιά… υπάρχει η εναλλακτική και πιο σύντομη διαδρομή που ενώνει το βορρά με το νότο, ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, αλλά η δύσκολη αυτή διαδρομή μέσω της Οδού των Βασιλέων, προσφέρει απλόχερα εκπληκτικά τοπία σε όποιον προτιμήσει την εξτρά ταλαιπωρία… υπάρχει και μια τρίτη εναλλακτική που θα τη συζητήσουμε αργότερα. Και μετά από περίπου τρείς ώρες φτάσαμε στο Κεράκ. Ακριβώς την ώρα του φαγητού!


Το παραδοσιακό πιάτο της Ιορδανίας, είναι το Μανσάφ, αρνάκι δηλαδή μαγειρεμένο με τοπικά μυρωδικά σε σάλτσα από γιαούρτι και σερβιρισμένο με ρύζι και ξηρούς καρπούς. Ακούγεται νόστιμο αλλά είναι πιο νόστιμο αν σταματήσεις να το ακούς και το φας. Και το σαβουάρ βίβρ προστάζει να το φας με τα χέρια κατά τον αραβικό τρόπο με τη βοήθεια πεντανόστιμης ζεστής αραβικής πίτας. Μαζί με το χούμους (hummus) τα φαλάφελ και τη σαλάτα ταμπουλέ οι τοπικές κουζίνες άρχισαν να μας κερδίζουν… μετά αράξαμε σε έναν καφενέ εκεί δίπλα, είδαμε μπάλα γιατί έπαιζε η Ελλάδα με την Κορέα, είχε Μουντιάλ βλέπεις, απολαμβάνοντας μαζί με τα δυο γκολ που φάγαμε καπάκι στο Μανσάφ, ένα φλιτζανάκι τσάι και φυσικά σίσα, έτσι για να το χωνέψουμε....


Βεβαίως δεν κάναμε τόσο δρόμο για να φτάσουμε ως στο Κεράκ για το αρνάκι (μόνο) και τη μπάλα. Η πόλη των 20.000 κατοίκων, στο κέντρο της χώρας, 140 Km από το Αμμάν, είναι άλλο ένα μέρος με βαριά ιστορία και ένα κάστρο-χρονομηχανή! Το κάστρο του Κεράκ πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα Σταυροφορικά κάστρα, το μεγαλύτερο στην Ιορδανία, και ξεκίνησε να χτίζεται υπό τις εντολές του σταυροφόρου Pagan de Butler το 1140, και να επεκτείνεται για πολλά χρόνια ακόμα και από τους διαδόχους του. Αποτέλεσε πανίσχυρο οχυρό τόσο στρατηγικής, όσο και εμπορικής σημασίας, για 50 χρόνια μέχρι που το 1189 μετά από διετή πολιορκία έπεσε στα χέρια του Σαλαντίν (Salah ad Din) του θρυλικού ηγέτη και απελευθερωτή των Μαμελούκων (συμμαχία όλων των Μουσουλμάνων και Ισλαμιστών Αράβων) από τους Σταυροφόρους Χριστιανούς. Ο Σαλαντίν μάλιστα ήταν τέτοιο παράδειγμα ανδρείας, στρατηγικής και μαχητικότητας, που παρότι ήταν η μεγάλη πληγή των Σταυροφόρων, αποτέλεσε μια αξιοσέβαστη προσωπικότητα και στη Δύση. Μετά από σχεδόν 700 χρόνια, το 1840 το κάστρο πέρασε στην κατοχή των Τούρκων Οθωμανών υπό τον Ιμπραήμ Πασά της Αιγύπτου, ο οποίος και έδωσε τέλος στην ένδοξη ιστορία του οχυρού αφοπλίζοντάς το, αν και λόγω της στρατηγικής του θέσης συνέχισε για πολλά χρόνια να παίζει σημαντικό ρόλο στα σταυροδρόμια που συναντιούνται η Αίγυπτος, η Συρία και ο Αραβικός κόσμος. Αλλού καλοδιατηρημένο, αλλού αναπαλαιωμένο και αλλού ερειπωμένο (ο χρόνος είναι τελικά ο μεγαλύτερος κατακτητής απ’ όλους…), με θέα προς στην υπέροχη ερημιά εκεί στο σούρουπο, τα βήματά μου με πήγαν σε μια υπόγεια στοά ξέκοψα από την παρέα, και χάθηκα σε έναν σκοτεινό διάδρομο με πέτρινη αψιδωτή οροφή, αίθουσες και πέτρινες σκάλες δεξιά και αριστερά που στριφοανηφόριζαν σε πηχτά σκοτάδια και σε συμπαγή τίποτα, όλο και πιο σκοτεινός, όλο και πιο ήσυχος, πιο υγρός και δροσερός, καθώς η είσοδος ξεμάκραινε σε κάθε βήμα… ακόμα πιο βαθιά στην ιστορία… είμαι σίγουρος πως για μια στιγμή η οχλαγωγία των μαχών και ο ήχος από τις οπλές των αλόγων φτάσανε στα αυτιά μου ή τουλάχιστον αν όχι στα αυτιά μου, στο ακουστικό κέντρο του εγκεφάλου μου. Έστριψα δεξιά στο πέτρινο δωμάτιο, και έκατσα για να ξεκουραστώ σε μια πέτρα που είχε ξεκολλήσει από την οροφή και είχε σφηνώσει στο χωμάτινο πάτωμα… μια μικρή σχισμή ψηλά στον ένα τοίχο της αίθουσας επέτρεπε μια και μοναδική αχτίδα φωτός, να κάνει παιχνίδια με τις σκιές, και τη φαντασία μου καθώς και σε εκατομμύρια κόκκους σκόνης να χορεύουν στα όριά της…


«Και τότε πρόσεξε τη σκιά του μικρού κοριτσιού στο τοίχο. Γύρισε ενοχλημένος αλλά δεν είδε κανέναν... μόνο η σκιά υπήρχε στο δωμάτιο...
-Πάλι με βρήκες, δε μπορώ να ησυχάσω από σένα ούτε λεπτό…
-Δε σε βρήκα, σε ακολουθώ παντού, ακόμα και όταν κάνεις αστεία με την παρέα σου, ακόμα κι όταν γελάς, ακόμα κι όταν κοιτάς μακριά και νομίζεις πως αδειάζεις το κεφάλι σου και γίνεσαι αόρατος, σε ακολουθώ. Πήρε ένα περιπαικτικό ύφος και συνέχισε: Μερικές φορές άμα κουραστώ, γραπώνομαι στο στήθος σου και με κουβαλάς. Δε νοιώθεις καμιά φορά ένα βάρος; Και γέλασε σκανταλιάρικα.
-Καλό… παραδέχτηκε αυτός χωρίς όμως να επιτρέψει στα χείλια του να σχηματίσουν το παραμικρό χαμόγελο. Φτηνό αλλά καλό. Και για πόσο καιρό θα με ακολουθείς ή θα σε κουβαλάω, ακόμα;
Και τότε το μικρό κορίτσι από σκιά έλαβε υπόσταση, πλησίασε κάθισε δίπλα του άπλωσε το χεράκι του και τον ακούμπησε στοργικά λίγο πάνω από το γόνατο. Τον κοίταξε με κείνα τα πελώρια καστανά μάτια και του είπε τρυφερά,
-Αφού, ξέρεις. Πρέπει να με σκοτώσεις εσύ για να φύγω…
(συνεχίζεται)»


Μετά το ηλιοβασίλεμα, πήραμε το δρόμο για την πόλη Wadi Musa όπου και θα διανυκτερεύαμε στο Edom Hotel. Η έρημος επικράτησε για τα καλά, συναντήσαμε και τους πρώτους καταυλισμούς Βεδουίνων , των νομάδων της ερήμου, με τις σκηνές τους και τα αγροτικά τύπου ντάτσουν που είχαν αντικαταστήσει τις καμήλες, και τις καμήλες τους, γιατί τα ντάτσουν δεν βγάζουν γάλα ούτε τρώγονται ούτε γεννάνε ντατσουνάκια και άρα δεν μπορούν να αντικαταστήσουν επαρκώς τις καμήλες. Ακόμα. Σε λίγο η νύχτα έπεσε καθώς ανηφορίζαμε για την πόλη που βρίσκεται στη είσοδο του θαυμαστού Βασιλείου των Ναβαταίων, την περίφημη Πέτρα.
 

coccobill

Member
Μηνύματα
326
Likes
347
Ταξίδι-Όνειρο
Σανγκρι-Λα
Τι ωραια ιδεα να παντρεψεις τις δυο αφηγησεις..
Η Ιορδανια παραμενει ενα απο τα ωραιοτερα ταξιδια μου και το καταλαβαινω καθε φορα που διαβαζω για αυτην.
 

Giristroula

Member
Μηνύματα
723
Likes
348
Επόμενο Ταξίδι
κάτσε να μαζώξω κάνα χρήμ
Ταξίδι-Όνειρο
Κίνα, Ιαπωνία
Ταξίδεψέ μας σε μέρη που δεν έχουμε πάει...
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.223
Μηνύματα
884.242
Μέλη
38.915
Νεότερο μέλος
katsanas1962@gmai

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom