giannismits
Member
- Μηνύματα
- 3.497
- Likes
- 11.829
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
1η ημέρα: Sultanahmet, Istiklal, Taksim
Το λεωφορείο μετά από 10 περίπου ώρες έφτασε στον σταθμό λεωφορείων otogar. Αν και η εταιρεία δηλώνει ότι δικό της bus σε μεταφέρει σε περιοχές του κέντρου, κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ. Ρωτήσαμε αλλά η συνεννόηση με τους υπαλλήλους εκεί δεν ήταν εφικτή οπότε η λύση ήταν τα δημόσια μέσα μεταφοράς.
Δεύτερο ταξίδι στο εξωτερικό και πρώτο σε χώρα με διαφορετικό νόμισμα και ο άσχετος και ανίδεος (εγώ) χωρίς λόγο μας άγχωσα αφού δεν είχαμε μαζί μας λίρες και τα ανταλλακτήρια ήταν κλειστά λόγω πρωτομαγιάς! Βέβαια υπάρχουν και κάτι μηχανήματα που ονομάζονται ΑΤΜ! Στερνή μου γνώση να σ’ είχα πρώτα! Αφού λοιπόν την λύση των ΑΤΜ δεν την είχα στο μυαλό μου έπρεπε με κάποιο τρόπο να πάρουμε στα χέρια μας λίρες για να μετακίνηθούμε. (Η ισοτιμία ήταν περίπου 1 ευρώ = 2 λίρες).
Στο otogar βρίσκεται η γραμμή του μετρό Μ1 Aksaray-Ataturk Airport. Το λεωφορείο 830 κάνει τη διαδρομή από τον σταθμό των λεωφορείων μέχρι την πλατεία Taksim.Ρωτήσαμε τον οδηγό που έκανε φιλότιμες προσπάθειες να μας καταλάβει και να εξηγήσει ότι δεν μπορεί να δεχτεί τα ευρώ. Ένας Έλληνας που βρισκόταν εκεί μας άκουσε και το ίδιο πρόβλημα είχε και αυτός. Με τα λίγα Τούρκικα που γνώριζε όμως μίλησε με τον οδηγό ο οποίος τελικά δέχτηκε να πάρει ευρώ. Ο άγνωστος Έλληνας πληρώσε τα εισιτήρια και των τεσσάρων χωρίς να δεχτεί να του δώσουμε τα χρήματα και επιτέλους επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο 830 το οποίο ήταν παμπάλαιο άλλης εποχής.
Κι ενώ όπως είπα το λεωφορείο κάνει τέρμα στην Taksim, αυτό ξαφνικά σταμάτησε στην στάση του τραμ Τ1 Κarakoy και όλος ο κόσμος κατέβηκε εκεί. Αυτό έγινε λόγω πρωτομαγιάς καθώς οι δρόμοι είχαν κλείσει και παντού υπήρχε αστυνομία. Και τώρα τι κάνουμε? Μπροστά μας ανηφόρα και εμείς με τις βαλίτσες. Από κοντά και ο Έλληνας άγνωστος ο οποίος μας χάλασε λίγα ευρώ σε λίρες για τα πρώτα έξοδα, αφού πριν είχε πάρει ρέστα σε λίρες στο λεωφορείο. Τον ευχαριστήσαμε και τον αποχαιρετήσαμε.
Κατευθυνθήκαμε προς ένα ταξί που βρήκαμε κοντά στο σημείο. Δύσκολη συνεννόηση και προβληματισμός στο βλέμμα του. Ρώτησε έναν αστυνομικό προφανώς αν μπορεί να φτάσει μέχρι την Taksim και ο αστυνόμος είπε όχι! Απο τα συμφραζόμενα μας έδωσε να καταλάβουμε πως μόνο με τα πόδια μπορούσαμε να φτάσουμε στην Taksim.
Ξεκινήσαμε λοιπόν την δύσκολη άνοδο και στα στενά δρομάκια διάφοροι ταξιτζήδες μας προσέγγιζαν χωρίς να ξέρουμε τι ζητάνε και αν μπορούν να μας βοηθήσουν πραγματικά γι’ αυτό κι εμείς αποφασίσαμε να συνεχίσουμε με τα πόδια. Η διαδρομή όμως ήταν δύσκολη και υπήρχε πολύς δρόμος ακόμα όπως μας ενημέρωσε ένας ευγενέστατος κύριος με άπταιστα Αγγλικά.
Ένας νεαρός ταξιτζής μας είπε πως μπορεί να μας πάει μέχρι ένα σημείο κοντά στην Istiklal με τσουχτερή τιμή όμως 20 ευρώ, 5 ευρώ από το κάθε άτομο! Έτσι και έγινε αλλά τουλάχιστον γλιτώσαμε την δύσκολη ανηφόρα με τις αποσκευές.
Στο σημείο που μας άφησε πάλι υπήρχε μπλόκο από αστυνομικούς. Μάλιστα μας έκαναν και σωματικό έλεγχο και άνοιξαν τις βαλίτσες μας πριν περάσουμε στην Istiklal λες και περνάμε σύνορα! Μου έκανε τεράστια εντύπωση αυτό!
Η ώρα ήταν περίπου 9 το πρωί και ο πεζόδρομος της Istiklal ηταν σχεδον έρημος. Όμως σε κάθε γωνιά της υπήρχαν εκκατοντάδες αστυνομικοί που είχαν γεμίσει ακόμα και τα καφέ του πεζόδρομου. Μάλλον περίμεναν την ώρα που θα άρχιζε η πορεία εν όψη πρωτομαγιάς. Πάντως τους είδα πολύ χαλαρούς και εύθυμους. Έμεις αν και ξενυχτισμένοι και ταλαιπωρημένοι ήμασταν ενθουσιασμένοι αφού το ταξίδι μας μόλις άρχισε.
Ρωτήσαμε κάποιους ομολογουμένως ευγενέστατους και πρόθυμους αστυνομικούς να μας προσανατολίσουν και να μας υποδείξουν την οδό του ξενοδοχείου μας. Τελικώς το βρήκαμε πολύ εύκολα σύμφωνα με τις υποδείξεις τους καθώς βρίσκεται στο Sadri Alisik Sokak, κάθετο δρομάκι επί της Ίστικλαλ στρίβοντας δεξιά μετά το ζαχαροπλαστείο Saray.
Στον αριθμό 19 λοιπόν του δρόμου βρίσκεται το Hotel Residence
http://www.booking.com/hotel/tr/residence
Εξαιρετικό σημείο μια ανάσα από την Istiklal και το ξενοδοχείο οικονομικό και αξιοπρεπέστατο με πολύ ευγενικό προσωπικό. Τιμή του δίκλινου 56 την βραδιά. Το δωμάτιο ήταν ήδη έτοιμο ευτυχώς και δεν χρειαζόταν να περιμένουμε να πάει 13:00 που ήταν το chek in. H πληρωμή έγινε σε ευρώ. Μας είπαν ότι λόγω της ημέρας δεν θα βρούμε ανταλλακτήρια ανοιχτά αλλά πολλά μαγαζιά θα δεχτούν ευρώ και θα δώσουν ρέστα λίρες. Έτσι βγάλαμε την μέρα μας όσον αφορά τις συναλλαγές. Τακτοποιηθήκαμε στα δωμάτια μας, κάναμε το μπάνιο μας, σενιαριστήκαμε και χωρίς καθυστέρηση ξεχυθήκαμε στην πόλη.
Istiklal
Λύκειο Γαλατασαράι (Galatasaray Lisesi. Ιδρύθηκε το 1481 και είναι το παλαιότερο κέντρο μέσης εκπαίδευσης στην Κωνσταντινούπολη
Η πορεία της πρωτομαγιάς δεν είχε ξεκινήσει ακόμα και τα μέσα μεταφοράς ήταν ακόμα νεκρά γι’ αυτό κι εμείς με τα πόδια ακολουθήσαμε μια ιδανική διαδρομή η καλύτερη για την πρώτη γνωριμία μας με την πόλη. Διασχίσαμε την Ίστικλαλ μέχρι τον μεσαιωνικό πύργο του Γαλατά (Galata Kulesi), ο οποίος στέλεται εκεί καμαρωτός από το 1348. Η κορυφή του πύργου προσφέρει ίσως την καλύτερη πανοραμική θέα της πόλης και δυστυχώς κάναμε το λάθος να τον αφήσουμε για την τελευταία μέρα και δεν προλάβαμε. Γι’ αυτό και έγινε απωθημένο – εκκρεμότητα για την επόμενη επίσκεψη.
Κατεβήκαμε Karakoy, περάσαμε την γέφυρα του Γαλατά και φτάσαμε Eminonou και στην περιοχή του Sultan Ahmet στην παλιά πόλη. Ήδη οι εικόνες που πήραμε ήταν μαγικές και μας οδήγησαν σε μονοπάτια και σημεία που ξεδιπλώνουν την τεράστια ιστορία και την αύρα αυτής της ξεχωριστής πόλης.
Yeni Camii
Sultan Ahmet
Η διαδρομή ήταν μεγάλη και κουραστήκαμε αρκετά. Βρισκόμαστε στην καρδιά του Sultan Ahmet σε ένα γραφικό σοκάκι κοντά στο Zeynep Sultan Camii και ήπιαμε το καφεδάκι μας. Αφού γεμίσαμε δυνάμεις στη συνέχεια κάναμε βόλτα στο υπέροχο Gulhane Park με τις πανέμορφες τουλίπες.
Δίπλα από το τεράστιο πάρκο είναι η είσοδός που οδηγεί στο παλάτι Topkapi. Eίχε πάρα πολύ κόσμο στα εκδοτήρια και σε όλο τον υπαίθριο χώρο γενικά. Για την είσοδό μας στο κυρίως παλάτι πληρώσαμε με πιστωτική κάρτα 20 λίρες το άτομο. Όμως για το χαρέμι χρειάζεται έξτρα εισιτήριο 15 λίρες και η πληρωμή γίνεται μόνο με μετρητά κάτι που γνωρίζαμε και φροντίσαμε από πριν όταν χαλάσαμε χρήματα στο καφέ γι’ αυτό τον λόγο. Το Μουσείο είναι ανοιχτό καθημερινά εκτός Τρίτης. http://topkapisarayi.gov.tr/en
Η πύλη του χαιρετισμού (Bab-us Selam) είναι η είσοδος στην δεύτερη αυλή του παλατιού
Το ανάκτορο του Topkapi χτίστηκε λίγο μετά την άλωση της Κων/πολης από τον Μωάμεθ Β’ μεταξύ 1460 και 1478.Χτισμένο πάνω σε λόφο και ήταν το διοικητικό, εκπαιδευτικό και το κέντρο τέχνης της αυτοκρατορίας για σχεδόν τετρακόσια χρόνια από τον πρώτο σουλτάνο Μωάμεθ Β’ μέχρι τον Sultan Abdulmecid ο οποίος είναι ο τριακοστός πρώτος σουλτάνος της αυτοκρατορίας. Μετά την ίδρυση της Δημοκρατίας της Τουρκίας, το παλάτι του Τοπ Καπί, μετατράπηκε σε μουσείο το 1924.Το πρώτο μουσείο της Δημοκρατίας της Τουρκίας.
Το παλάτι είναι ουσιαστικά ένα συγκρότημα με διάφορα χαμηλά κτίρια γύρω από αυλές, κήπους και περίπτερα ενώ τα κύρια τμήματα του παλατιού είναι η αυτοκρατορική πύλη τα τέσσερα προαύλια και το χαρέμι. Το Topkapi περιλαμβάνεται στην λίστα της Ουνέσκο ως μέρος παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Τα ο χαρέμι είναι το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του παλατιού κυρίως από ιστορικής άποψης. Ήταν ένα απομονωμένο τμήμα στο παλάτι και αποτελούνταν από τις συζύγους του Σουλτάνου, δύο γυναίκες σκλάβους, τους ευνούχους που ήταν υπάλληλοι, γυναίκες συγγενείς και τις παλλακίδες. Ο θεσμός αυτός έπαιξε σημαντικό κοινωνικό ρόλο στο πλαίσιο της οθωμανικής Αυλής , και όπως αποδείχθηκε σημαντική πολιτική εξουσία στις Οθωμανικές υποθέσεις. Είδαμε τα διαμερίσματα των ηγεμόνων, που ονομάζονταν kafes (κλουβί), και ήταν μέρος του αυτοκρατορικού οθωμανικού χαρεμιού. Την αυλή των ευνούχων, την αυλή των αγαπημένων, των παλλακίδων, τα διαμερίσματα της μητέρας του βασιλιά Valide Sultan καθώς και υπέροχα πλακάκια ψηφιδωτά και βιτρώ που κοσμούν το εσωτερικό.
Αυλή των παλλακίδων
Αυλή των αγαπημένων στο χαρέμι
Ο Πύργος της Δικαιοσύνης δίπλα στην βασιλική αίθουσα Συμβουλίου
Η ώρα είχε περάσει κι εμείς από εκατοντάδες χρόνια πίσω ξαναγυρίσαμε στο παρόν μιας και η ώρα ήταν ιδανική για ένα γεύμα αντάξιο του χώρου που βρισκόμασταν. Το Konyali Restaurant το γνωστό εστιατόριο παλιάς οθωμανικής κουζίνας, βρίσκεται μέσα στο συγκρότημα του ανακτόρου σε εξαιρετικό σημείο στον λόφο το οποίο προσφέρει άπλετη θέα προς τον Βόσπορο. Είναι από τα δημοφιλέστερα εστιατόρια που το έχουν επισκεφτεί και πολλοί ηγέτες απ’ όλο τον κόσμο. http://www.konyalilokantasi.com/topkapieng/hakkimizda.php
Ο καιρός ήταν ζεστός κι εμείς καθήσαμε έξω αλλά παραήταν ζεστός και μας έκαψε! Τα οθωμανικά φαγητά που επιλέξαμε όπως το tandyr (αρνάκι σε χαμηλή θερμοκρασία φούρνου) και γεμιστό κοτόπουλο με ρύζι και σταφίδες είχαν ιδιαίτερη γεύση και μας εξέπληξαν ευχάριστα χωρίς να ενθουσιαστούμε. Πληρώσαμε 68 ευρώ μια αρκετά φυσιολογική τιμή θα έλεγα για την ποιότητα του εστιατορίου και την φήμη του.
Στη συνέχεια βγήκαμε από το Topkapi και λίγα μέτρα μετά φτάσαμε στο πάρκο Sultan Ahmet από τα δημοφιλέστερα σημεία της πόλης. Η περιοχή περιλαμβάνει τα σημαντικότερα μνημεία της Κων/πολης και παγκόσμιας πληρονομιάς της Unesco.
Αγία Σοφία (Ayasofya)
H αριστουργηματική Αγία Σοφία μας περίμενε. Είναι ίσως το πρώτο κτίσμα που έχει ο κάθε ταξιδιώτης στο μυαλό του αναπολώντας την Κων/πολη. Η πρώτη εικόνα που έχει στο μυαλό του. Τα μάτια του καθενός αποζητούν να αντικρίσουν ίσως το πιο μεγαλειώδες και δοξασμένο επίτευγμα της Βυζαντινής αρχιτεκτονικής με τον αιθέριο τρούλο να αποτελεί το απαράμιλλο αριστούργημα του ναού. Η κατασκευή της Αγίας Σοφίας ολοκληρώθηκε το 537 και μέχρι το 1453 ήταν ορθόδοξος καθεδρικός ναός της Κωνσταντινούπολης, με εξαίρεση την περίοδο 1204 - 1261 κατά την οποία ήταν ρωμαιοκαθολικός ναός. Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης μετατράπηκε σε τέμενος όπου προστέθηκαν οι 4 μιναρέδες και από το 1934 μέχρι σήμερα αποτελεί μουσειακό χώρο. http://www.ayasofyamuzesi.gov.tr/en/
Η είσοδος στον ναό κοστίζει 20 λίρες που πληρώσαμε με πιστωτική και πάλι. Με το που μπήκαμε μείναμε έκθαμβοι με την μεγαλοπρέπεια και ατενίσαμε τον 55 μέτρων τεράστιο θόλο. Η κατασκευή αρχιτεκτονικά δίνει μια εντύπωση αρμονίας. Από τα λίγα που προδίδουν το ένδοξο παρελθόν του ναού είναι οι υψηλοί κίονες από μάρμαρο, στεφανωμένοι με μαρμάρινα κιονόκρανα, οι τοίχοι καλύπτονταν με μάρμαρα πολύχρωμα και ζωγραφισμένα και από ψηφιδωτά που είχαν υποστεί σημαντικές ζημιές και έχουν γίνει κάποιες εργασίες αποκατάστασής τους. Οι αραβικές επιγραφές και οι Οθωμανικές μετατροπές δεν είναι ικανές να σβήσουν το σπουδαίο παρελθόν και η ματιά ανεβαίνει πάνω στην θολωτή σκεπή και αντικρίζει την ψηφιδωτή μορφή του Χριστού που μοιάζει να αγκαλιάζει τους επισκέπτες.
Δεν μείναμε πολύ ώρα μέσα στην Αγία Σοφία γιατί παρ’ όλη την σπουδαιότητα της σε λίγη ώρα έχεις δει τα πάντα και ποτέ δεν κατάλαβα γιατί τα γκρούπ που επισκέπτονται τον ναό στέκονται εκεί μέσα δύο ώρες!
Ήταν μεσημέρι με έναν ιδιαίτερα ζεστό ήλιο και στην πλατεία του Sultan Ahmet γινόταν χαμός από κόσμο που την είχε αράξει στο γρασίδι γύρω από το σιντριβάνι και είχε κατακλείσει κάθε σημείο του πάρκου.
Αμέσως μετά πήγαμε σε ένα άλλο σπουδαίο χώρο που βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο του Sultan Ahmet δίπλα στην Αγία Σοφία, την Βασιλική κινστέρνα (Yerebatan Sarnιcι). Την μεγαλύτερη υπόγεια δεξαμενή νερού που κατασκευάστηκε στην Κωνσταντινούπολη, η οποία χτίστηκε το 542 για την ύδρευση της πόλης σε ολόκληρη τη βυζαντινή περίοδο και ήταν ένα από τα σημαντικότερα δημόσια έργα του Ιουστινιανού και εξαίρετο δείγμα βυζαντινής μηχανικής. Ο χώρος είναι επιβλητικός και μυστηριακός θα έλεγα! Η υγρασία, η εξαιρετική ακουστική, οι χαμηλοί φωτισμοί δημιουργούν μια ιδιαίτερη αίσθηση. Εντύπωση προκαλεί ότι μεγάλο μέρος της δεξαμενής είναι κατασκευασμένο από ερείπια παλαιότερων κτιρίων. Περιηγηθήκαμε και θαυμάσαμε τους μαρμάρινους κίονες και σταθήκαμε ιδιαίτερα στους δύο αρχαιοελληνικούς κίονες που στην βάση τους έχουν σκαλιστεί ανάγλυφες κεφαλές μέδουσας. Τιμή εισόδου 6 ευρώ το άτομο.
Φεύγοντας από την εκπληκτική κινστέρνα βγήκαμε ξανά στην επιφάνεια του Sultan Ahmet Parki. Στην απέναντι πλευρά στέκεται ο ανταγωνιστής της μεγαλοπρέπειας της Αγίας Σοφίας το μπλέ τζαμί ή αλλιώς το τέμενος Sultan Ahmet (Sultanahmet Camii).
Το μπλέ τζαμί όπως είναι ευρέως γνωστό λόγω της κυριαρχίας του μπλε χρώματος των κεραμιδιών που κοσμούν τους εσωτερικούς του τοίχους, χτίστηκε μεταξύ 1609 και 1616 σε μια προσπάθεια να ξεπεραστεί η λαμπρότητα της Αγίας Σοφίας. Δεν ξέρω αν την ξεπέρασε, σίγουρα όμως είναι ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της Ισλαμικής αρχιτεκτονικής παγκοσμίως και είναι το ωραιότερο και μεγαλύτερο τζαμί στην Κωνσταντινούπολη.
Όταν πλησιάσαμε όμως αντικρίσαμε μια τεράστια ουρά από κόσμο που περίμενε να μπει στο εσωτερικό του. Δεν θέλαμε να χάσουμε χρόνο, έτσι δυστυχώς δεν το επισκεφτήκαμε εσωτερικά και έγινε άλλη μια εκκρεμότητα για την επόμενη επίσκεψη μου στην πόλη.
Η βόλτα συνεχίστηκε γύρω από την πλατεία και η τελευταία μας στάση στην παλιά πόλη ήταν η πλατεία ιπποδρόμου (At Meydani) μπροστά από το μπλε τζαμί. Στον χώρο ξεχωρίζουν ο Αιγυπτιακός οβελίσκος του Θεοδοσίου Α΄ που στήθηκε το 390 και ο οχυρωμένος οβελίσκος ή οβελίσκος του Κωνσταντίνου Ζ’ στον οποίο όμως γινόντουσαν εργασίες συντήρησης και ήταν καλυμμένος.
Ήταν πια απόγευμα και η κούραση ήταν τεράστια. Αγοράσαμε μια Ιstanbul card που την γεμίσαμε με μονάδες και την χρησιμοποιήσαμε κοινά και οι τέσσερις μας. Το επίσημο site για τις μεταφορές στην πόλη.
http://www.istanbul-ulasim.com.tr/passenger-services/network-maps.aspx
Η επιστροφή μας έγινε με το τραμ Τ1. Το τραμ πέρασε την γέφυρα του γαλατά και έκανε τέρμα στην στάση Kabatas. Από εκεί πήραμε τον υπόγειο συρμό το λεγόμενο Funikuler το οποίο σε 3 λεπτά μας πήγε στην πλατεία Taksim.
Istiklal
Η πλατεία Taksim είναι ο συγκοινωνιακός κόμβος της Κων/πολης και αποτελεί το κέντρο της συνοικίας του Beyoglu. Ήταν απόγευμα και στην αρχή της Ίστικλαλ παθαίνουμε ένα σοκ μιας και δεν είχαμε δει ξανά κάτι παρόμοιο. Μια λαοθάλασσα κόσμου να διαπερνάει τον πιο διάσημο και εμπορικότερο πεζόδρομο της πόλης! Σκεφτείτε ότι καθημερινά καταγράφονται πάνω από 4,5 εκατομμύρια διελεύσεις! Η κοσμοπολίτικη λεωφόρος περιβάλλεται από μια σειρά από ιστορικά σημαντικά κτίρια και έχει μήκος 1,5 χλμ. Την Istiklal διασχίζει το παλιό νοσταλγικό τραμ από την πλατεία Taksim μέχρι την πλατεία Tunel. Είναι η καρδιά της πόλης, μια ζωντανή περιοχή που δεν κοιμάται ποτέ όλες τις μέρες την περπατήσαμε σε όλο το μήκος της, την χαρήκαμε την χορτάσαμε!
Πήγαμε στα δωμάτια μας να ξεκουραστούμε και να γεμίσουμε τις μπαταρίες. Λίγες ώρες μετά βράδυ πια βγήκαμε για την νυχτερινή μας εξόρμηση. Η Ίστικλαλ ακόμα πιο υπέροχη τη νύχτα και σίγουρα πολύ πιο ήρεμη. Μπήκαμε στα στενά επί της Ίστικλαλ και βρεθήκαμε στο διάσημο σοκάκι Nevizade γεμάτο καφέ, μπαρ και εστιατόρια τα οποία ήταν γεμάτα κόσμο και επικρατούσε μια πολύ όμορφη ζωντανή ατμόσφαιρα.
Προβληματιστήκαμε για το που θα κάτσουμε μιας και όλα ήταν γεμάτα και αυθόρμητα μπήκαμε στο Nevizade Restaurant. Όμως μας έβαλαν στον πάνω όροφο αφού κάτω ήταν όλα γεμάτα. Πάνω όμως έχανες την ζωντάνια που επικρατούσε κάτω στο σοκάκι. Είχε λίγο κόσμο και ο εξωτερικός χώρος που καθήσαμε δεν ήταν κάτι το ιδιαίτερο (ο εσωτερικός είναι πιο όμορφος). Η κουζίνα μέτρια χωρίς να ενθουσιαστούμε με κάτι και η τιμή κοντά στα 15 ευρώ το άτομο. Είχε πάντως live μουσική.
Κατεβαίνοντας και πάλι στο σοκάκι είχε πολύ κόσμο και μετανιώσαμε για την επιλογή μας που καθίσαμε στην ησυχία . Η Istiklal αρκετά έρημη και φεύγοντας προς το δωμάτιο λίγο πριν στρίψουμε κάναμε μια στάση στο φημισμένο ζαχαροπλαστείο Saray που βρίσκεται στον αριθμό 105. Καθήσαμε και παραγγέλλαμε tavukgogsu (πουτίγκα με ρυζάλευρο και ψιλοκομμένο στήθος κοτόπουλου) που φυσικά δεν είχαμε παρατηρήσει ότι έχει κοτόπουλο και δεν άρεσε σε κανέναν μας. Μια κρέμα καραμελέ συμπαθητική, ένα απλό γλυκό σαν πάστα και κανταΐφι με παγωτό που ήταν το πιο νόστιμο απ όλα.
Έτσι γλυκά τελείωσε η τόσο γεμάτη, κουραστική αλλά υπέροχη πρώτη μέρα στην μαγική πόλη… Iyi geceler …
Το λεωφορείο μετά από 10 περίπου ώρες έφτασε στον σταθμό λεωφορείων otogar. Αν και η εταιρεία δηλώνει ότι δικό της bus σε μεταφέρει σε περιοχές του κέντρου, κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ. Ρωτήσαμε αλλά η συνεννόηση με τους υπαλλήλους εκεί δεν ήταν εφικτή οπότε η λύση ήταν τα δημόσια μέσα μεταφοράς.
Δεύτερο ταξίδι στο εξωτερικό και πρώτο σε χώρα με διαφορετικό νόμισμα και ο άσχετος και ανίδεος (εγώ) χωρίς λόγο μας άγχωσα αφού δεν είχαμε μαζί μας λίρες και τα ανταλλακτήρια ήταν κλειστά λόγω πρωτομαγιάς! Βέβαια υπάρχουν και κάτι μηχανήματα που ονομάζονται ΑΤΜ! Στερνή μου γνώση να σ’ είχα πρώτα! Αφού λοιπόν την λύση των ΑΤΜ δεν την είχα στο μυαλό μου έπρεπε με κάποιο τρόπο να πάρουμε στα χέρια μας λίρες για να μετακίνηθούμε. (Η ισοτιμία ήταν περίπου 1 ευρώ = 2 λίρες).
Στο otogar βρίσκεται η γραμμή του μετρό Μ1 Aksaray-Ataturk Airport. Το λεωφορείο 830 κάνει τη διαδρομή από τον σταθμό των λεωφορείων μέχρι την πλατεία Taksim.Ρωτήσαμε τον οδηγό που έκανε φιλότιμες προσπάθειες να μας καταλάβει και να εξηγήσει ότι δεν μπορεί να δεχτεί τα ευρώ. Ένας Έλληνας που βρισκόταν εκεί μας άκουσε και το ίδιο πρόβλημα είχε και αυτός. Με τα λίγα Τούρκικα που γνώριζε όμως μίλησε με τον οδηγό ο οποίος τελικά δέχτηκε να πάρει ευρώ. Ο άγνωστος Έλληνας πληρώσε τα εισιτήρια και των τεσσάρων χωρίς να δεχτεί να του δώσουμε τα χρήματα και επιτέλους επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο 830 το οποίο ήταν παμπάλαιο άλλης εποχής.
Κι ενώ όπως είπα το λεωφορείο κάνει τέρμα στην Taksim, αυτό ξαφνικά σταμάτησε στην στάση του τραμ Τ1 Κarakoy και όλος ο κόσμος κατέβηκε εκεί. Αυτό έγινε λόγω πρωτομαγιάς καθώς οι δρόμοι είχαν κλείσει και παντού υπήρχε αστυνομία. Και τώρα τι κάνουμε? Μπροστά μας ανηφόρα και εμείς με τις βαλίτσες. Από κοντά και ο Έλληνας άγνωστος ο οποίος μας χάλασε λίγα ευρώ σε λίρες για τα πρώτα έξοδα, αφού πριν είχε πάρει ρέστα σε λίρες στο λεωφορείο. Τον ευχαριστήσαμε και τον αποχαιρετήσαμε.
Κατευθυνθήκαμε προς ένα ταξί που βρήκαμε κοντά στο σημείο. Δύσκολη συνεννόηση και προβληματισμός στο βλέμμα του. Ρώτησε έναν αστυνομικό προφανώς αν μπορεί να φτάσει μέχρι την Taksim και ο αστυνόμος είπε όχι! Απο τα συμφραζόμενα μας έδωσε να καταλάβουμε πως μόνο με τα πόδια μπορούσαμε να φτάσουμε στην Taksim.
Ξεκινήσαμε λοιπόν την δύσκολη άνοδο και στα στενά δρομάκια διάφοροι ταξιτζήδες μας προσέγγιζαν χωρίς να ξέρουμε τι ζητάνε και αν μπορούν να μας βοηθήσουν πραγματικά γι’ αυτό κι εμείς αποφασίσαμε να συνεχίσουμε με τα πόδια. Η διαδρομή όμως ήταν δύσκολη και υπήρχε πολύς δρόμος ακόμα όπως μας ενημέρωσε ένας ευγενέστατος κύριος με άπταιστα Αγγλικά.
Ένας νεαρός ταξιτζής μας είπε πως μπορεί να μας πάει μέχρι ένα σημείο κοντά στην Istiklal με τσουχτερή τιμή όμως 20 ευρώ, 5 ευρώ από το κάθε άτομο! Έτσι και έγινε αλλά τουλάχιστον γλιτώσαμε την δύσκολη ανηφόρα με τις αποσκευές.
Στο σημείο που μας άφησε πάλι υπήρχε μπλόκο από αστυνομικούς. Μάλιστα μας έκαναν και σωματικό έλεγχο και άνοιξαν τις βαλίτσες μας πριν περάσουμε στην Istiklal λες και περνάμε σύνορα! Μου έκανε τεράστια εντύπωση αυτό!
Η ώρα ήταν περίπου 9 το πρωί και ο πεζόδρομος της Istiklal ηταν σχεδον έρημος. Όμως σε κάθε γωνιά της υπήρχαν εκκατοντάδες αστυνομικοί που είχαν γεμίσει ακόμα και τα καφέ του πεζόδρομου. Μάλλον περίμεναν την ώρα που θα άρχιζε η πορεία εν όψη πρωτομαγιάς. Πάντως τους είδα πολύ χαλαρούς και εύθυμους. Έμεις αν και ξενυχτισμένοι και ταλαιπωρημένοι ήμασταν ενθουσιασμένοι αφού το ταξίδι μας μόλις άρχισε.
Ρωτήσαμε κάποιους ομολογουμένως ευγενέστατους και πρόθυμους αστυνομικούς να μας προσανατολίσουν και να μας υποδείξουν την οδό του ξενοδοχείου μας. Τελικώς το βρήκαμε πολύ εύκολα σύμφωνα με τις υποδείξεις τους καθώς βρίσκεται στο Sadri Alisik Sokak, κάθετο δρομάκι επί της Ίστικλαλ στρίβοντας δεξιά μετά το ζαχαροπλαστείο Saray.
Στον αριθμό 19 λοιπόν του δρόμου βρίσκεται το Hotel Residence
http://www.booking.com/hotel/tr/residence
Εξαιρετικό σημείο μια ανάσα από την Istiklal και το ξενοδοχείο οικονομικό και αξιοπρεπέστατο με πολύ ευγενικό προσωπικό. Τιμή του δίκλινου 56 την βραδιά. Το δωμάτιο ήταν ήδη έτοιμο ευτυχώς και δεν χρειαζόταν να περιμένουμε να πάει 13:00 που ήταν το chek in. H πληρωμή έγινε σε ευρώ. Μας είπαν ότι λόγω της ημέρας δεν θα βρούμε ανταλλακτήρια ανοιχτά αλλά πολλά μαγαζιά θα δεχτούν ευρώ και θα δώσουν ρέστα λίρες. Έτσι βγάλαμε την μέρα μας όσον αφορά τις συναλλαγές. Τακτοποιηθήκαμε στα δωμάτια μας, κάναμε το μπάνιο μας, σενιαριστήκαμε και χωρίς καθυστέρηση ξεχυθήκαμε στην πόλη.
Istiklal

Λύκειο Γαλατασαράι (Galatasaray Lisesi. Ιδρύθηκε το 1481 και είναι το παλαιότερο κέντρο μέσης εκπαίδευσης στην Κωνσταντινούπολη

Η πορεία της πρωτομαγιάς δεν είχε ξεκινήσει ακόμα και τα μέσα μεταφοράς ήταν ακόμα νεκρά γι’ αυτό κι εμείς με τα πόδια ακολουθήσαμε μια ιδανική διαδρομή η καλύτερη για την πρώτη γνωριμία μας με την πόλη. Διασχίσαμε την Ίστικλαλ μέχρι τον μεσαιωνικό πύργο του Γαλατά (Galata Kulesi), ο οποίος στέλεται εκεί καμαρωτός από το 1348. Η κορυφή του πύργου προσφέρει ίσως την καλύτερη πανοραμική θέα της πόλης και δυστυχώς κάναμε το λάθος να τον αφήσουμε για την τελευταία μέρα και δεν προλάβαμε. Γι’ αυτό και έγινε απωθημένο – εκκρεμότητα για την επόμενη επίσκεψη.

Κατεβήκαμε Karakoy, περάσαμε την γέφυρα του Γαλατά και φτάσαμε Eminonou και στην περιοχή του Sultan Ahmet στην παλιά πόλη. Ήδη οι εικόνες που πήραμε ήταν μαγικές και μας οδήγησαν σε μονοπάτια και σημεία που ξεδιπλώνουν την τεράστια ιστορία και την αύρα αυτής της ξεχωριστής πόλης.


Yeni Camii

Sultan Ahmet


Η διαδρομή ήταν μεγάλη και κουραστήκαμε αρκετά. Βρισκόμαστε στην καρδιά του Sultan Ahmet σε ένα γραφικό σοκάκι κοντά στο Zeynep Sultan Camii και ήπιαμε το καφεδάκι μας. Αφού γεμίσαμε δυνάμεις στη συνέχεια κάναμε βόλτα στο υπέροχο Gulhane Park με τις πανέμορφες τουλίπες.



Δίπλα από το τεράστιο πάρκο είναι η είσοδός που οδηγεί στο παλάτι Topkapi. Eίχε πάρα πολύ κόσμο στα εκδοτήρια και σε όλο τον υπαίθριο χώρο γενικά. Για την είσοδό μας στο κυρίως παλάτι πληρώσαμε με πιστωτική κάρτα 20 λίρες το άτομο. Όμως για το χαρέμι χρειάζεται έξτρα εισιτήριο 15 λίρες και η πληρωμή γίνεται μόνο με μετρητά κάτι που γνωρίζαμε και φροντίσαμε από πριν όταν χαλάσαμε χρήματα στο καφέ γι’ αυτό τον λόγο. Το Μουσείο είναι ανοιχτό καθημερινά εκτός Τρίτης. http://topkapisarayi.gov.tr/en
Η πύλη του χαιρετισμού (Bab-us Selam) είναι η είσοδος στην δεύτερη αυλή του παλατιού



Το ανάκτορο του Topkapi χτίστηκε λίγο μετά την άλωση της Κων/πολης από τον Μωάμεθ Β’ μεταξύ 1460 και 1478.Χτισμένο πάνω σε λόφο και ήταν το διοικητικό, εκπαιδευτικό και το κέντρο τέχνης της αυτοκρατορίας για σχεδόν τετρακόσια χρόνια από τον πρώτο σουλτάνο Μωάμεθ Β’ μέχρι τον Sultan Abdulmecid ο οποίος είναι ο τριακοστός πρώτος σουλτάνος της αυτοκρατορίας. Μετά την ίδρυση της Δημοκρατίας της Τουρκίας, το παλάτι του Τοπ Καπί, μετατράπηκε σε μουσείο το 1924.Το πρώτο μουσείο της Δημοκρατίας της Τουρκίας.
Το παλάτι είναι ουσιαστικά ένα συγκρότημα με διάφορα χαμηλά κτίρια γύρω από αυλές, κήπους και περίπτερα ενώ τα κύρια τμήματα του παλατιού είναι η αυτοκρατορική πύλη τα τέσσερα προαύλια και το χαρέμι. Το Topkapi περιλαμβάνεται στην λίστα της Ουνέσκο ως μέρος παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Τα ο χαρέμι είναι το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του παλατιού κυρίως από ιστορικής άποψης. Ήταν ένα απομονωμένο τμήμα στο παλάτι και αποτελούνταν από τις συζύγους του Σουλτάνου, δύο γυναίκες σκλάβους, τους ευνούχους που ήταν υπάλληλοι, γυναίκες συγγενείς και τις παλλακίδες. Ο θεσμός αυτός έπαιξε σημαντικό κοινωνικό ρόλο στο πλαίσιο της οθωμανικής Αυλής , και όπως αποδείχθηκε σημαντική πολιτική εξουσία στις Οθωμανικές υποθέσεις. Είδαμε τα διαμερίσματα των ηγεμόνων, που ονομάζονταν kafes (κλουβί), και ήταν μέρος του αυτοκρατορικού οθωμανικού χαρεμιού. Την αυλή των ευνούχων, την αυλή των αγαπημένων, των παλλακίδων, τα διαμερίσματα της μητέρας του βασιλιά Valide Sultan καθώς και υπέροχα πλακάκια ψηφιδωτά και βιτρώ που κοσμούν το εσωτερικό.
Αυλή των παλλακίδων

Αυλή των αγαπημένων στο χαρέμι


Ο Πύργος της Δικαιοσύνης δίπλα στην βασιλική αίθουσα Συμβουλίου

Η ώρα είχε περάσει κι εμείς από εκατοντάδες χρόνια πίσω ξαναγυρίσαμε στο παρόν μιας και η ώρα ήταν ιδανική για ένα γεύμα αντάξιο του χώρου που βρισκόμασταν. Το Konyali Restaurant το γνωστό εστιατόριο παλιάς οθωμανικής κουζίνας, βρίσκεται μέσα στο συγκρότημα του ανακτόρου σε εξαιρετικό σημείο στον λόφο το οποίο προσφέρει άπλετη θέα προς τον Βόσπορο. Είναι από τα δημοφιλέστερα εστιατόρια που το έχουν επισκεφτεί και πολλοί ηγέτες απ’ όλο τον κόσμο. http://www.konyalilokantasi.com/topkapieng/hakkimizda.php

Ο καιρός ήταν ζεστός κι εμείς καθήσαμε έξω αλλά παραήταν ζεστός και μας έκαψε! Τα οθωμανικά φαγητά που επιλέξαμε όπως το tandyr (αρνάκι σε χαμηλή θερμοκρασία φούρνου) και γεμιστό κοτόπουλο με ρύζι και σταφίδες είχαν ιδιαίτερη γεύση και μας εξέπληξαν ευχάριστα χωρίς να ενθουσιαστούμε. Πληρώσαμε 68 ευρώ μια αρκετά φυσιολογική τιμή θα έλεγα για την ποιότητα του εστιατορίου και την φήμη του.
Στη συνέχεια βγήκαμε από το Topkapi και λίγα μέτρα μετά φτάσαμε στο πάρκο Sultan Ahmet από τα δημοφιλέστερα σημεία της πόλης. Η περιοχή περιλαμβάνει τα σημαντικότερα μνημεία της Κων/πολης και παγκόσμιας πληρονομιάς της Unesco.
Αγία Σοφία (Ayasofya)


H αριστουργηματική Αγία Σοφία μας περίμενε. Είναι ίσως το πρώτο κτίσμα που έχει ο κάθε ταξιδιώτης στο μυαλό του αναπολώντας την Κων/πολη. Η πρώτη εικόνα που έχει στο μυαλό του. Τα μάτια του καθενός αποζητούν να αντικρίσουν ίσως το πιο μεγαλειώδες και δοξασμένο επίτευγμα της Βυζαντινής αρχιτεκτονικής με τον αιθέριο τρούλο να αποτελεί το απαράμιλλο αριστούργημα του ναού. Η κατασκευή της Αγίας Σοφίας ολοκληρώθηκε το 537 και μέχρι το 1453 ήταν ορθόδοξος καθεδρικός ναός της Κωνσταντινούπολης, με εξαίρεση την περίοδο 1204 - 1261 κατά την οποία ήταν ρωμαιοκαθολικός ναός. Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης μετατράπηκε σε τέμενος όπου προστέθηκαν οι 4 μιναρέδες και από το 1934 μέχρι σήμερα αποτελεί μουσειακό χώρο. http://www.ayasofyamuzesi.gov.tr/en/



Η είσοδος στον ναό κοστίζει 20 λίρες που πληρώσαμε με πιστωτική και πάλι. Με το που μπήκαμε μείναμε έκθαμβοι με την μεγαλοπρέπεια και ατενίσαμε τον 55 μέτρων τεράστιο θόλο. Η κατασκευή αρχιτεκτονικά δίνει μια εντύπωση αρμονίας. Από τα λίγα που προδίδουν το ένδοξο παρελθόν του ναού είναι οι υψηλοί κίονες από μάρμαρο, στεφανωμένοι με μαρμάρινα κιονόκρανα, οι τοίχοι καλύπτονταν με μάρμαρα πολύχρωμα και ζωγραφισμένα και από ψηφιδωτά που είχαν υποστεί σημαντικές ζημιές και έχουν γίνει κάποιες εργασίες αποκατάστασής τους. Οι αραβικές επιγραφές και οι Οθωμανικές μετατροπές δεν είναι ικανές να σβήσουν το σπουδαίο παρελθόν και η ματιά ανεβαίνει πάνω στην θολωτή σκεπή και αντικρίζει την ψηφιδωτή μορφή του Χριστού που μοιάζει να αγκαλιάζει τους επισκέπτες.
Δεν μείναμε πολύ ώρα μέσα στην Αγία Σοφία γιατί παρ’ όλη την σπουδαιότητα της σε λίγη ώρα έχεις δει τα πάντα και ποτέ δεν κατάλαβα γιατί τα γκρούπ που επισκέπτονται τον ναό στέκονται εκεί μέσα δύο ώρες!
Ήταν μεσημέρι με έναν ιδιαίτερα ζεστό ήλιο και στην πλατεία του Sultan Ahmet γινόταν χαμός από κόσμο που την είχε αράξει στο γρασίδι γύρω από το σιντριβάνι και είχε κατακλείσει κάθε σημείο του πάρκου.


Αμέσως μετά πήγαμε σε ένα άλλο σπουδαίο χώρο που βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο του Sultan Ahmet δίπλα στην Αγία Σοφία, την Βασιλική κινστέρνα (Yerebatan Sarnιcι). Την μεγαλύτερη υπόγεια δεξαμενή νερού που κατασκευάστηκε στην Κωνσταντινούπολη, η οποία χτίστηκε το 542 για την ύδρευση της πόλης σε ολόκληρη τη βυζαντινή περίοδο και ήταν ένα από τα σημαντικότερα δημόσια έργα του Ιουστινιανού και εξαίρετο δείγμα βυζαντινής μηχανικής. Ο χώρος είναι επιβλητικός και μυστηριακός θα έλεγα! Η υγρασία, η εξαιρετική ακουστική, οι χαμηλοί φωτισμοί δημιουργούν μια ιδιαίτερη αίσθηση. Εντύπωση προκαλεί ότι μεγάλο μέρος της δεξαμενής είναι κατασκευασμένο από ερείπια παλαιότερων κτιρίων. Περιηγηθήκαμε και θαυμάσαμε τους μαρμάρινους κίονες και σταθήκαμε ιδιαίτερα στους δύο αρχαιοελληνικούς κίονες που στην βάση τους έχουν σκαλιστεί ανάγλυφες κεφαλές μέδουσας. Τιμή εισόδου 6 ευρώ το άτομο.


Φεύγοντας από την εκπληκτική κινστέρνα βγήκαμε ξανά στην επιφάνεια του Sultan Ahmet Parki. Στην απέναντι πλευρά στέκεται ο ανταγωνιστής της μεγαλοπρέπειας της Αγίας Σοφίας το μπλέ τζαμί ή αλλιώς το τέμενος Sultan Ahmet (Sultanahmet Camii).


Το μπλέ τζαμί όπως είναι ευρέως γνωστό λόγω της κυριαρχίας του μπλε χρώματος των κεραμιδιών που κοσμούν τους εσωτερικούς του τοίχους, χτίστηκε μεταξύ 1609 και 1616 σε μια προσπάθεια να ξεπεραστεί η λαμπρότητα της Αγίας Σοφίας. Δεν ξέρω αν την ξεπέρασε, σίγουρα όμως είναι ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της Ισλαμικής αρχιτεκτονικής παγκοσμίως και είναι το ωραιότερο και μεγαλύτερο τζαμί στην Κωνσταντινούπολη.
Όταν πλησιάσαμε όμως αντικρίσαμε μια τεράστια ουρά από κόσμο που περίμενε να μπει στο εσωτερικό του. Δεν θέλαμε να χάσουμε χρόνο, έτσι δυστυχώς δεν το επισκεφτήκαμε εσωτερικά και έγινε άλλη μια εκκρεμότητα για την επόμενη επίσκεψη μου στην πόλη.
Η βόλτα συνεχίστηκε γύρω από την πλατεία και η τελευταία μας στάση στην παλιά πόλη ήταν η πλατεία ιπποδρόμου (At Meydani) μπροστά από το μπλε τζαμί. Στον χώρο ξεχωρίζουν ο Αιγυπτιακός οβελίσκος του Θεοδοσίου Α΄ που στήθηκε το 390 και ο οχυρωμένος οβελίσκος ή οβελίσκος του Κωνσταντίνου Ζ’ στον οποίο όμως γινόντουσαν εργασίες συντήρησης και ήταν καλυμμένος.



Ήταν πια απόγευμα και η κούραση ήταν τεράστια. Αγοράσαμε μια Ιstanbul card που την γεμίσαμε με μονάδες και την χρησιμοποιήσαμε κοινά και οι τέσσερις μας. Το επίσημο site για τις μεταφορές στην πόλη.
http://www.istanbul-ulasim.com.tr/passenger-services/network-maps.aspx
Η επιστροφή μας έγινε με το τραμ Τ1. Το τραμ πέρασε την γέφυρα του γαλατά και έκανε τέρμα στην στάση Kabatas. Από εκεί πήραμε τον υπόγειο συρμό το λεγόμενο Funikuler το οποίο σε 3 λεπτά μας πήγε στην πλατεία Taksim.



Istiklal

Η πλατεία Taksim είναι ο συγκοινωνιακός κόμβος της Κων/πολης και αποτελεί το κέντρο της συνοικίας του Beyoglu. Ήταν απόγευμα και στην αρχή της Ίστικλαλ παθαίνουμε ένα σοκ μιας και δεν είχαμε δει ξανά κάτι παρόμοιο. Μια λαοθάλασσα κόσμου να διαπερνάει τον πιο διάσημο και εμπορικότερο πεζόδρομο της πόλης! Σκεφτείτε ότι καθημερινά καταγράφονται πάνω από 4,5 εκατομμύρια διελεύσεις! Η κοσμοπολίτικη λεωφόρος περιβάλλεται από μια σειρά από ιστορικά σημαντικά κτίρια και έχει μήκος 1,5 χλμ. Την Istiklal διασχίζει το παλιό νοσταλγικό τραμ από την πλατεία Taksim μέχρι την πλατεία Tunel. Είναι η καρδιά της πόλης, μια ζωντανή περιοχή που δεν κοιμάται ποτέ όλες τις μέρες την περπατήσαμε σε όλο το μήκος της, την χαρήκαμε την χορτάσαμε!
Πήγαμε στα δωμάτια μας να ξεκουραστούμε και να γεμίσουμε τις μπαταρίες. Λίγες ώρες μετά βράδυ πια βγήκαμε για την νυχτερινή μας εξόρμηση. Η Ίστικλαλ ακόμα πιο υπέροχη τη νύχτα και σίγουρα πολύ πιο ήρεμη. Μπήκαμε στα στενά επί της Ίστικλαλ και βρεθήκαμε στο διάσημο σοκάκι Nevizade γεμάτο καφέ, μπαρ και εστιατόρια τα οποία ήταν γεμάτα κόσμο και επικρατούσε μια πολύ όμορφη ζωντανή ατμόσφαιρα.
Προβληματιστήκαμε για το που θα κάτσουμε μιας και όλα ήταν γεμάτα και αυθόρμητα μπήκαμε στο Nevizade Restaurant. Όμως μας έβαλαν στον πάνω όροφο αφού κάτω ήταν όλα γεμάτα. Πάνω όμως έχανες την ζωντάνια που επικρατούσε κάτω στο σοκάκι. Είχε λίγο κόσμο και ο εξωτερικός χώρος που καθήσαμε δεν ήταν κάτι το ιδιαίτερο (ο εσωτερικός είναι πιο όμορφος). Η κουζίνα μέτρια χωρίς να ενθουσιαστούμε με κάτι και η τιμή κοντά στα 15 ευρώ το άτομο. Είχε πάντως live μουσική.
Κατεβαίνοντας και πάλι στο σοκάκι είχε πολύ κόσμο και μετανιώσαμε για την επιλογή μας που καθίσαμε στην ησυχία . Η Istiklal αρκετά έρημη και φεύγοντας προς το δωμάτιο λίγο πριν στρίψουμε κάναμε μια στάση στο φημισμένο ζαχαροπλαστείο Saray που βρίσκεται στον αριθμό 105. Καθήσαμε και παραγγέλλαμε tavukgogsu (πουτίγκα με ρυζάλευρο και ψιλοκομμένο στήθος κοτόπουλου) που φυσικά δεν είχαμε παρατηρήσει ότι έχει κοτόπουλο και δεν άρεσε σε κανέναν μας. Μια κρέμα καραμελέ συμπαθητική, ένα απλό γλυκό σαν πάστα και κανταΐφι με παγωτό που ήταν το πιο νόστιμο απ όλα.

Έτσι γλυκά τελείωσε η τόσο γεμάτη, κουραστική αλλά υπέροχη πρώτη μέρα στην μαγική πόλη… Iyi geceler …
Last edited: