soudianos
Member
- Μηνύματα
- 3.781
- Likes
- 6.651
- Ταξίδι-Όνειρο
- Βερακρούζ
Κάναμε μια παράκαμψη κι' επήγαμε στο Μέτσοβο. Ο δρόμος είχε συνεχείς στροφές και η κίνηση από το αντίθετο ρέμα ήταν μεγάλη. Ερωτηματικά μου προκάλεσαν οι πολλές με μερσεντές και BMW που συναντούσαμε ή μια πίσω από την άλλη. Αργότερα λύθηκε η απορία. Ήταν Τούρκοι μετανάστες με τις οικογένειες τους που επέστρεφαν στη Γερμανία μέσω Ηγουμενίτσας. Η άδεια στη χώρα τους τέλειωσε, τώρα ήταν υποχρεωμένοι να οδηγούν σ΄ αυτούς τους κουραστικούς δρόμους για να φτάσουν μέχρι το ferry boat. Τους βλέπαμε στα πάρκιν του δρόμου όπου είχαν στήσει μια κουβέρτα και πάνω τους τα ταπεράκια με τα φαγητά. Ήταν αυτοί, που πριν μερικά χρόνια τους μεταφέραμε με το πλοίο της γραμμής Ηγουμενίτσας-Βρίντιζι. Και τότε τους βλέπαμε παρέες-παρέες στο κατάστρωμα ή στα σαλόνια, γύρω από την απλωμένη κουβέρτα με τα ταπεράκια τους. Σήμερα η Εγνατία οδός τους έλυσε το πρόβλημα.
Το Μέτσοβο με το μουσείου των Αβέρωφ ήταν μια γραφικότατη πόλη με την αίσθηση του παλιού και του γνήσιου. Ήταν ένα μεγάλο δείγμα των χωριών της Ηπείρου που θα συναντούσαμε αργότερα. Είχαμε χρόνο και προχωρήσαμε ακόμη πιο μακριά μέχρι την Κατάρα και τη Μηλιά όπου ήταν οι πηγές του Αώου. Ήταν μια μεγάλη τεχνητή λίμνη με τεράστια δένδρα να φτάνουν στις όχθες της. Άφηναν όμως ένα καλό δρόμο με άσφαλτο γύρω της και μας δόθηκε η ευκαιρία να κάνουμε τον κύκλο .
Επιστέψαμε από τον ίδιο δρόμο στο Πέραμα, κι αυτή τη φορά τα αυτοκίνητα των Τούρκων βιαστικά μας κόρναραν για προσπέραση σ΄ αυτό το φιδίσιο και στενό δρόμο, με αποτέλεσμα να μου στερούν την απόλαυση του τοπίου να μου μεγαλώνουν την κούραση.
Το πρωί που ήταν να αναχωρήσουμε από το Πέραμα Ιωαννίνων ένα πυκνό πούσι κάλυπτε όλο τον κάμπο. Η ορατότητα δεν ξεπερνούσε τα πενήντα μέτρα. Ήλπιζα πως με τη άνοδο της μέρας θα διαλυόταν. Πήραμε το δρόμο για τα Ζαγοροχώρια. Η ορατότητα τώρα ήταν λιγότερη από 50 μέτρα. Όδηγούσα με ταχύτητα γύρω στα 50χιλ. με το μάτι μου μόνο στις γραμμές πορείας. Δεξιά μας κατάλαβα πως ήταν βουνό και αριστερά κάμπος. Χάναμε τη θέα του τοπίου. Σήμερα ταξιδεύαμε στα σύννεφα. Άλλη μια εμπειρία προστίθεται μαζί με τις άλλες. Ευτυχώς η κίνηση στο δρόμο ήταν ελάχιστη. Μια ώρα κράτησαν αυτές οι συνθήκες μέχρι που αρχίσαμε να παίρνουμε τις ανηφόρες. Ξαφνικά κι απότομα το άσπρο πέπλο εξαφανίστηκε . Είδαμε τον ήλιο σ’ ένα πεντακάθαρο ουρανό, κι όλη αυτή η καταχνιά απλωνόταν τώρα κάτω στον κάμπο απ΄ όπου ήλθαμε.
Οι κάμποι με τις καλλιέργειες έδωσαν τη θέση τους στα Ηπειρώτικα βουνά με τα Ζαγοροχώρια. Oι Ηπειρώτες μοναδικοί στην αρχιτεκτονική της πέτρας, την εφαρμόζουν στα σπίτια, στα γεφύρια στις μάντρες. Συναντούσαμε πηγές με όμορφες πέτρινες κρήνες στο δρόμο μας κάτω από πλατάνια, και στις πλατείες των χωριών. Βλέπαμε παραδοσιακά καφενεία και ταβέρνες, ήρεμο και ξεκούραστο περιβάλλον. Χωριά Βίτσα, Κουκούλι, Ελάτη, Πάπιγκο, Μονοδένδρι, Αρίστη, Βίκος. Απολαύσαμε το μεγαλείο του φαραγγιού του Βίκου και τον απέραντο Βοϊδομάτη. Κάναμε ένα μικρό περίπατο στο στενό μονοπάτι που είναι χαραγμένο στη μέση της πλευράς του τεράστιου κάθετου βράχου. Αποφεύγαμε το κοίταγμα στο βάθος κάτω από τα πόδια μας. Μας έφερνε ίλιγγο.
Οι Ηπειρώτες που εκτός από τεχνίτες της πέτρας είχαν αγάπη για τα γράμματα και το εμπόριο, υπήρξαν φιλοπάτρεις και κυρίως εθνικοί ευεργέτες. Αρκετές εκθέσεις και εργαστήρια εικαστικών τεχνών συναντήσαμε όχι μόνο στο Μέτσοβο αλλά και στα μικρότερα χωριά. Είναι μια περιοχή που αξίζει να της αφιερώσεις περισσότερες μέρες. Θεωρώ πως είναι ένας από τους καλλίτερους τόπους ολιγοήμερων διακοπών.
Περάσαμε χωρίς στάση μέσα από την Κόνιτσα και προχωρήσαμε για Καστορία. Τα σύνορα με την Αλβανία δεν είναι μακριά μας. Η διαδρομή ήταν πανέμορφη όπως οδηγούσαμε μέσα στις δασικές εκτάσεις δίπλα μας. Πράσινο και άρωμα δάσους μας συνόδευε από τώρα και στο εξής για πολλές μέρες. Άργος Ορεστικό μετά Καστοριά όπου διανυχτερεύσαμε. Όμορφη ήταν η πόλη με τη λίμνη, τα καλντερίμια, τα παραδοσιακά σπίτια, το βυζαντινό μοναστήρι της Παναγίας της Μουριώτισσας δίπλα στα ακίνητα νερά της λίμνης με τους γλάρους.
Συνεχίζουμε πάντα βόρεια. Τα δένδρα δίπλα στο πανέμορφο δρόμο μας έσκιαζαν ευχάριστα και κάνανε τη διαδρομή μας ξεκούραστη. Το ίδιο και κάποια ιστορικά μνημεία που συναντήσαμε και βρίσκαμε την ευκαιρία και δροσιζόμασταν στην απαραίτητη πηγή τους. Περάσαμε τον Π. Μελά με το μνημείο. Φάνηκαν οι Πρέσπες, και μετά, αφού περάσαμε καλλιεργημένους λόφους και κάμπους φτάσαμε στο Αγ. Γερμανό. Κάναμε ολιγόωρη επίσκεψη στο χωριό, και εν συνεχεία στον Αγ. Αχίλλειο. Μέσω της μεγάλη ξύλινης γέφυρα περάσαμε στο νησάκι, όπου βρίσκονταν τα αρχαία και μια ταβέρνα. Πολύωρη ξεκούραση εδώ και μεσημεριανό στην ταβέρνα όπου δοκιμάσαμε το ψάρι γριβάδι των Πρεσπών. Η περιοχή είναι πλούσια σε πανίδα, και παράδεισος ιδίως των πουλιών. Οι ντόπιοι καλλιεργούν κυρίως τα γνωστά φασόλια των Πρεσπών. Κάναμε μια βόλτα μέχρι τι χωριό Ψαράδες απ’ όπου στο βάθος διακρίνονται τα βουνά της Αλβανίας, και της Φυρόμ.
Είχαμε πλέον διασχίσει ολόκληρη την Ελλάδα από Νότο προς Βορρά. Άλλο βόρεια δεν πηγαίνει…Επόμενος προορισμός ήταν η Φλώρινα. Στη διαδρομή περάσαμε δίπλα από τα τελεφερίκ που πάνε στις χιονοδρομικές εγκαταστάσεις του Πισοδενδρίου. Μια μικρή στάση στο κέντρο της Φλώρινας και συνεχίζουμε για Έδεσσα ακολουθώντας τη διαδρομή νότια της λίμνης Βεγορίτιδας. Στο βάθος αντικρίζαμε τον κάμπο της Πτολεμαΐδας όπου φαίνονταν οι μεγάλες καμινάδες των εγκαταστάσεων που κάπνιζαν και θόλωναν όλο τον κάμπο. Δεν μπορούσαμε να μην μείνουμε ένα βράδι στην Έδεσσα. την πόλη των νερών. Χείμαρροι και κανάλια, μουσεία, και παλιά εργοτάξια.
Απ’ εδώ όμως η διαδρομή πάει ξανά προς βορρά. Επήγαμε Αριδαία, Λουτράκι και Λουτρά Αριδαίας όπως έγραφε ο χάρτης. Κάναμε εδώ μια νέα ανακάλυψη. Μια ευχάριστη έκπληξη μας περίμενε και δικαιώθηκε η απόφαση μας να κάνουμε τη διαδρομή αυτή από την Έδεσσα. Μια μεγάλη πισίνα με νερό στους 35ο C. Που το περιμέναμε να υπάρχει στα βουνά; Οι «προσκοπίνες» τρελάθηκαν. Μετά τη επίσκεψη στο χώρο των λουτρών που βλέπαμε πρώτη φορά, και στον καταρράκτη που ήταν κοντά, βάλαμε τα μαγιό μας για πολύωρο κολύμπι. Ήταν γι’ αυτές μια από τις καλύτερες στιγμές του ταξιδιού. Ας το ευχαριστηθούν, γιατί δεν ξέρουν τι τους περιμένει στη συνέχεια!
Το ίδιο απόγευμα τραβήξαμε για το νότο. Σκύδρα και μετά Νάουσα η οποία ήταν από τις ομορφότερες πόλεις που περάσαμε. Κι εδώ είδαμε ποτάμια, γέφυρες, καταρράχτες και όμορφα κτίρια. Καθαρή πόλη με ωραίες πλατείες. Συνεχίσαμε για Βέροια όπου φτάσαμε αργά και διανυχτερεύσαμε. Τη επόμενη μέρα μετά από μια ολιγόωρη βόλτα στην Βέροια, συνεχίσαμε για Βεργίνα. Πριν όμως βγούμε από την πόλη είδαμε μια πινακίδα που έγραφε προς Παναγία Σουμελά. Αλλάξαμε λοιπόν πορεία και επήγαμε ανάμεσα από ένα πανέμορφο τοπίο στην ξακουστή Παναγία Σουμελά. Οι κόποι μας μ΄ αυτό που αντικρίσαμε δεν πήγαν χαμένοι. Πέσαμε στον Δεκαπενταύγουστο των παλιοημερολογητών, δηλαδή των Ποντίων κι όχι μόνο. Το τι γινόταν γύρω από απέραντο καταπράσινο χώρο της εκκλησίας δεν περιγράφεται. Πρέπει να ήταν η επόμενη μέρα της γιορτής. Σε μια μεριά ήταν οι μικροπωλητές, και κάτω από τα δένδρα στο γρασίδι οικογένειες και παρέες είχαν στήσει καζάνια όπου έβραζαν κρέατα, άλλοι είχαν ανάψει ψηστιέρες, χύτρες κι άλλα κουζινικά συμπράγκαλα, παιδιά, μωρά, υγιείς και άρρωστοι με τάματα, γινόταν χαμός. Αυτό όμως δεν ήταν τίποτα μπρος στο έθιμο των Ποντίων που είδαμε. Τραβούσαν με σχοινάκι ή από το αυτί τα αρνιά τα πήγαιναν μέχρι την είσοδο της εκκλησίας, μάλιστα κάποιοι τα έβαζαν και στον πρόναο ξεφεύγοντας από την επιτήρηση του επιτρόπου, και μ’ ένα μαχαιράκι χάραζαν μια τομή κοντά στο αυτί του ζώου. Κατόπιν με το αίμα σχημάτιζαν ένα σταυρό στο μέτωπο τους και στο μέτωπο των παιδιών. Συνέπεια αυτού ήταν ο χώρος έξω από την εκκλησία να ήταν γεμάτος με αίματα. Μεγάλη και λαμπρή ήταν η εκκλησία και πλούσια τα τάματα. Είδαμε και το μνημείο των Ποντίων στον εξωτερικό χώρο, επιστρέψαμε από την ίδια διαδρομή και συνεχίσαμε για Βεργίνα που ήταν ο δεύτερος στόχος της πολυήμερης περιοδείας μας.
Το Μέτσοβο με το μουσείου των Αβέρωφ ήταν μια γραφικότατη πόλη με την αίσθηση του παλιού και του γνήσιου. Ήταν ένα μεγάλο δείγμα των χωριών της Ηπείρου που θα συναντούσαμε αργότερα. Είχαμε χρόνο και προχωρήσαμε ακόμη πιο μακριά μέχρι την Κατάρα και τη Μηλιά όπου ήταν οι πηγές του Αώου. Ήταν μια μεγάλη τεχνητή λίμνη με τεράστια δένδρα να φτάνουν στις όχθες της. Άφηναν όμως ένα καλό δρόμο με άσφαλτο γύρω της και μας δόθηκε η ευκαιρία να κάνουμε τον κύκλο .
Επιστέψαμε από τον ίδιο δρόμο στο Πέραμα, κι αυτή τη φορά τα αυτοκίνητα των Τούρκων βιαστικά μας κόρναραν για προσπέραση σ΄ αυτό το φιδίσιο και στενό δρόμο, με αποτέλεσμα να μου στερούν την απόλαυση του τοπίου να μου μεγαλώνουν την κούραση.
Το πρωί που ήταν να αναχωρήσουμε από το Πέραμα Ιωαννίνων ένα πυκνό πούσι κάλυπτε όλο τον κάμπο. Η ορατότητα δεν ξεπερνούσε τα πενήντα μέτρα. Ήλπιζα πως με τη άνοδο της μέρας θα διαλυόταν. Πήραμε το δρόμο για τα Ζαγοροχώρια. Η ορατότητα τώρα ήταν λιγότερη από 50 μέτρα. Όδηγούσα με ταχύτητα γύρω στα 50χιλ. με το μάτι μου μόνο στις γραμμές πορείας. Δεξιά μας κατάλαβα πως ήταν βουνό και αριστερά κάμπος. Χάναμε τη θέα του τοπίου. Σήμερα ταξιδεύαμε στα σύννεφα. Άλλη μια εμπειρία προστίθεται μαζί με τις άλλες. Ευτυχώς η κίνηση στο δρόμο ήταν ελάχιστη. Μια ώρα κράτησαν αυτές οι συνθήκες μέχρι που αρχίσαμε να παίρνουμε τις ανηφόρες. Ξαφνικά κι απότομα το άσπρο πέπλο εξαφανίστηκε . Είδαμε τον ήλιο σ’ ένα πεντακάθαρο ουρανό, κι όλη αυτή η καταχνιά απλωνόταν τώρα κάτω στον κάμπο απ΄ όπου ήλθαμε.
Οι κάμποι με τις καλλιέργειες έδωσαν τη θέση τους στα Ηπειρώτικα βουνά με τα Ζαγοροχώρια. Oι Ηπειρώτες μοναδικοί στην αρχιτεκτονική της πέτρας, την εφαρμόζουν στα σπίτια, στα γεφύρια στις μάντρες. Συναντούσαμε πηγές με όμορφες πέτρινες κρήνες στο δρόμο μας κάτω από πλατάνια, και στις πλατείες των χωριών. Βλέπαμε παραδοσιακά καφενεία και ταβέρνες, ήρεμο και ξεκούραστο περιβάλλον. Χωριά Βίτσα, Κουκούλι, Ελάτη, Πάπιγκο, Μονοδένδρι, Αρίστη, Βίκος. Απολαύσαμε το μεγαλείο του φαραγγιού του Βίκου και τον απέραντο Βοϊδομάτη. Κάναμε ένα μικρό περίπατο στο στενό μονοπάτι που είναι χαραγμένο στη μέση της πλευράς του τεράστιου κάθετου βράχου. Αποφεύγαμε το κοίταγμα στο βάθος κάτω από τα πόδια μας. Μας έφερνε ίλιγγο.
Οι Ηπειρώτες που εκτός από τεχνίτες της πέτρας είχαν αγάπη για τα γράμματα και το εμπόριο, υπήρξαν φιλοπάτρεις και κυρίως εθνικοί ευεργέτες. Αρκετές εκθέσεις και εργαστήρια εικαστικών τεχνών συναντήσαμε όχι μόνο στο Μέτσοβο αλλά και στα μικρότερα χωριά. Είναι μια περιοχή που αξίζει να της αφιερώσεις περισσότερες μέρες. Θεωρώ πως είναι ένας από τους καλλίτερους τόπους ολιγοήμερων διακοπών.
Περάσαμε χωρίς στάση μέσα από την Κόνιτσα και προχωρήσαμε για Καστορία. Τα σύνορα με την Αλβανία δεν είναι μακριά μας. Η διαδρομή ήταν πανέμορφη όπως οδηγούσαμε μέσα στις δασικές εκτάσεις δίπλα μας. Πράσινο και άρωμα δάσους μας συνόδευε από τώρα και στο εξής για πολλές μέρες. Άργος Ορεστικό μετά Καστοριά όπου διανυχτερεύσαμε. Όμορφη ήταν η πόλη με τη λίμνη, τα καλντερίμια, τα παραδοσιακά σπίτια, το βυζαντινό μοναστήρι της Παναγίας της Μουριώτισσας δίπλα στα ακίνητα νερά της λίμνης με τους γλάρους.
Συνεχίζουμε πάντα βόρεια. Τα δένδρα δίπλα στο πανέμορφο δρόμο μας έσκιαζαν ευχάριστα και κάνανε τη διαδρομή μας ξεκούραστη. Το ίδιο και κάποια ιστορικά μνημεία που συναντήσαμε και βρίσκαμε την ευκαιρία και δροσιζόμασταν στην απαραίτητη πηγή τους. Περάσαμε τον Π. Μελά με το μνημείο. Φάνηκαν οι Πρέσπες, και μετά, αφού περάσαμε καλλιεργημένους λόφους και κάμπους φτάσαμε στο Αγ. Γερμανό. Κάναμε ολιγόωρη επίσκεψη στο χωριό, και εν συνεχεία στον Αγ. Αχίλλειο. Μέσω της μεγάλη ξύλινης γέφυρα περάσαμε στο νησάκι, όπου βρίσκονταν τα αρχαία και μια ταβέρνα. Πολύωρη ξεκούραση εδώ και μεσημεριανό στην ταβέρνα όπου δοκιμάσαμε το ψάρι γριβάδι των Πρεσπών. Η περιοχή είναι πλούσια σε πανίδα, και παράδεισος ιδίως των πουλιών. Οι ντόπιοι καλλιεργούν κυρίως τα γνωστά φασόλια των Πρεσπών. Κάναμε μια βόλτα μέχρι τι χωριό Ψαράδες απ’ όπου στο βάθος διακρίνονται τα βουνά της Αλβανίας, και της Φυρόμ.
Είχαμε πλέον διασχίσει ολόκληρη την Ελλάδα από Νότο προς Βορρά. Άλλο βόρεια δεν πηγαίνει…Επόμενος προορισμός ήταν η Φλώρινα. Στη διαδρομή περάσαμε δίπλα από τα τελεφερίκ που πάνε στις χιονοδρομικές εγκαταστάσεις του Πισοδενδρίου. Μια μικρή στάση στο κέντρο της Φλώρινας και συνεχίζουμε για Έδεσσα ακολουθώντας τη διαδρομή νότια της λίμνης Βεγορίτιδας. Στο βάθος αντικρίζαμε τον κάμπο της Πτολεμαΐδας όπου φαίνονταν οι μεγάλες καμινάδες των εγκαταστάσεων που κάπνιζαν και θόλωναν όλο τον κάμπο. Δεν μπορούσαμε να μην μείνουμε ένα βράδι στην Έδεσσα. την πόλη των νερών. Χείμαρροι και κανάλια, μουσεία, και παλιά εργοτάξια.
Απ’ εδώ όμως η διαδρομή πάει ξανά προς βορρά. Επήγαμε Αριδαία, Λουτράκι και Λουτρά Αριδαίας όπως έγραφε ο χάρτης. Κάναμε εδώ μια νέα ανακάλυψη. Μια ευχάριστη έκπληξη μας περίμενε και δικαιώθηκε η απόφαση μας να κάνουμε τη διαδρομή αυτή από την Έδεσσα. Μια μεγάλη πισίνα με νερό στους 35ο C. Που το περιμέναμε να υπάρχει στα βουνά; Οι «προσκοπίνες» τρελάθηκαν. Μετά τη επίσκεψη στο χώρο των λουτρών που βλέπαμε πρώτη φορά, και στον καταρράκτη που ήταν κοντά, βάλαμε τα μαγιό μας για πολύωρο κολύμπι. Ήταν γι’ αυτές μια από τις καλύτερες στιγμές του ταξιδιού. Ας το ευχαριστηθούν, γιατί δεν ξέρουν τι τους περιμένει στη συνέχεια!
Το ίδιο απόγευμα τραβήξαμε για το νότο. Σκύδρα και μετά Νάουσα η οποία ήταν από τις ομορφότερες πόλεις που περάσαμε. Κι εδώ είδαμε ποτάμια, γέφυρες, καταρράχτες και όμορφα κτίρια. Καθαρή πόλη με ωραίες πλατείες. Συνεχίσαμε για Βέροια όπου φτάσαμε αργά και διανυχτερεύσαμε. Τη επόμενη μέρα μετά από μια ολιγόωρη βόλτα στην Βέροια, συνεχίσαμε για Βεργίνα. Πριν όμως βγούμε από την πόλη είδαμε μια πινακίδα που έγραφε προς Παναγία Σουμελά. Αλλάξαμε λοιπόν πορεία και επήγαμε ανάμεσα από ένα πανέμορφο τοπίο στην ξακουστή Παναγία Σουμελά. Οι κόποι μας μ΄ αυτό που αντικρίσαμε δεν πήγαν χαμένοι. Πέσαμε στον Δεκαπενταύγουστο των παλιοημερολογητών, δηλαδή των Ποντίων κι όχι μόνο. Το τι γινόταν γύρω από απέραντο καταπράσινο χώρο της εκκλησίας δεν περιγράφεται. Πρέπει να ήταν η επόμενη μέρα της γιορτής. Σε μια μεριά ήταν οι μικροπωλητές, και κάτω από τα δένδρα στο γρασίδι οικογένειες και παρέες είχαν στήσει καζάνια όπου έβραζαν κρέατα, άλλοι είχαν ανάψει ψηστιέρες, χύτρες κι άλλα κουζινικά συμπράγκαλα, παιδιά, μωρά, υγιείς και άρρωστοι με τάματα, γινόταν χαμός. Αυτό όμως δεν ήταν τίποτα μπρος στο έθιμο των Ποντίων που είδαμε. Τραβούσαν με σχοινάκι ή από το αυτί τα αρνιά τα πήγαιναν μέχρι την είσοδο της εκκλησίας, μάλιστα κάποιοι τα έβαζαν και στον πρόναο ξεφεύγοντας από την επιτήρηση του επιτρόπου, και μ’ ένα μαχαιράκι χάραζαν μια τομή κοντά στο αυτί του ζώου. Κατόπιν με το αίμα σχημάτιζαν ένα σταυρό στο μέτωπο τους και στο μέτωπο των παιδιών. Συνέπεια αυτού ήταν ο χώρος έξω από την εκκλησία να ήταν γεμάτος με αίματα. Μεγάλη και λαμπρή ήταν η εκκλησία και πλούσια τα τάματα. Είδαμε και το μνημείο των Ποντίων στον εξωτερικό χώρο, επιστρέψαμε από την ίδια διαδρομή και συνεχίσαμε για Βεργίνα που ήταν ο δεύτερος στόχος της πολυήμερης περιοδείας μας.
Attachments
-
34,8 KB Προβολές: 169