Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
1η μέρα
Είχαμε ένα αρκετά πρωινό ξύπνημα με ένα πολύ πλούσιο πρωινό, όπως συνηθίζεται σε αυτού του είδους τα ξενοδοχεία.
Το πούλμαν μας περίμενε απ’ έξω. Ο άντρας μου και εγώ μπήκαμε τελευταίοι νιώθοντας όμως πάνω μου το άγριο βλέμμα του ξεναγού. Προφανώς ενοχλήθηκε που ήταν 9:05 και όχι 9:00 ακριβώς!
Σήμερα σύμφωνα με το πρόγραμμα θα πηγαίναμε που αλλού; Στις Πυραμίδες. Η περιοχή της Γκίζας στην οποία βρίσκονται οι Πυραμίδες είναι πολύ κοντά στο Κάιρο. Βέβαια επειδή το Κάιρο είναι τεράστιο και η κίνηση ανυπόφορη, στις Πυραμίδες φτάσαμε μετά από μιάμιση ώρα. Δεν πειράζει. Αρκεί που φτάσαμε. Το λεωφορείο μας άφησε σε κάποιο σημείο, ο ξεναγός μας ξαμόλυσε και μας είπε: «σε μισή ώρα να ‘στε πίσω» μπρρρρ!!
Τι να κάνεις σε μισή ώρα; Τι να πρωτοδείς; Και τι είναι το μέρος; Ένα τσα; Βγάζω μια φωτογραφία και τέλος; Ήρθα από την Ελλάδα για τέσσερις ημέρες για να μείνω μόνο μισή ώρα στις Πυραμίδες; Εγώ ήθελα να μπω και μέσα σε μια πυραμίδα, ήθελα να δω και τις τρεις από κοντά, ήθελα να τις αγναντέψω όση ώρα ήθελα, ήθελα και να ανέβω στην κορυφή τους αν γινόταν.
Θα μου πεις δεν φανταζόσουν ότι έτσι είναι τα group; Ξέρω πως είναι τα group. Είχα ξαναταξιδέψει με group. Και με σφιχτό group και με χαλαρό group, αλλά κάθε φορά διέθεταν αναλογικά με τη σπουδαιότητα του αξιοθέατου και το χρόνο που άρμοζε. Πολλές φορές ήταν και πιο ευέλικτο το πρόγραμμα.
Αφού “στράβωσα” αρκετά με το νέο του μισάωρου, φύγαμε για να δούμε από κοντά τις Πυραμίδες , τρέχοντας, με εμένα μέσα στο άγχος.
Όταν λέω να τις δούμε από κοντά…τρόπος του λέγειν. Βρισκόμασταν κοντά στη μία, την τρίτη Πυραμίδα, αυτή του Μυκερίνου. Η Πυραμίδα του Μυκερίνου ήταν σήμερα ανοιχτή για το κοινό. Οι Πυραμίδες δεν είναι όλες ανοιχτές συγχρόνως. Ανοίγουν εκ περιτροπής. Οι άλλες δύο πυραμίδες λοιπόν βρίσκονται σε μια απόσταση. Όχι πολύ μακριά, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν φαινόντουσαν ευκρινώς. Βρίσκονταν μέσα σε μια θολούρα, που δημιουργούσαν οι κόκκοι άμμου που βρίσκονταν στον αέρα. Έβλεπες το περίγραμμά τους, αλλά δεν ξεχώριζες χρώματα…..
Μία λοιπόν είχαμε διαθέσιμη. Την Πυραμίδα του Μυκερίνου. Ο Μυκερίνος ήταν γιος του Χεφρίνου και εγγονός του Χέοπα. Μπήκαμε λοιπόν στην μικρότερη Πυραμίδα του πιο … άσημου Φαραώ!
Μπήκαμε μέσα, από ένα κατηφορικό και στενό διάδρομο. Ήταν τόσο στενός που δεν μπορούσες να διασταυρωθείς με αυτούς που έβγαιναν από την Πυραμίδα και περίμενες να βγουν πρώτα εκείνοι και μετά προχώραγες. Στο τέρμα του διαδρόμου υπήρχε ένας πολύ μικρός νεκρικός θάλαμος. Ξαφνιάστηκα! Όλο αυτό το μεγαθήριο έχει μέσα μόνο αυτό το δωματιάκι; Το οποίο είναι και άδειο. Λογικό. Αφού τα πάντα βρίσκονται στο Αρχαιολογικό μουσείο. Ότι δηλαδή είχε περισσέψει από τους τυμβωρύχους. Και εννοείτε ότι αυτή η επίσκεψη δεν είναι για κλειστοφοβικούς! Ήταν στενά, σκοτεινά και με λιγοστό αέρα! Το να μπεις μέσα όμως σε μια πυραμίδα θεωρείται ότι σου φέρνει τύχη. Άμα το πιστεύεις……

Εμείς προς το παρόν δεν νιώθαμε και τόσο τυχεροί. Η διπλανή πυραμίδα του Χεφρίνου είχε και τη σαρκοφάγο του μέσα (όπως έμαθα μετά), ενώ του Μυκερίνου ήταν φτωχή…Ούτε τοιχογραφίες, ούτε ανάγλυφες παραστάσεις, ούτε σαρκοφάγους υπήρχαν… τίποτα.
Βγήκαμε έξω γρήγορα. Μόλις βγήκα από το σκοτάδι στο φως ξαφνιάστηκα πάλι. Ήξερα που είμαι αλλά η απομόνωση της Πυραμίδας μου πήρε αυτή τη μνήμη για λίγο. Στιγμιαία. Έχει τόση ενέργεια αυτό το μέρος! Νομίζω πως και όλη την ημέρα να βρισκόμουν εκεί δεν θα χόρταινα το φως, την εικόνα και το μυστήριο που αποπνέει. Θα ήθελα να μείνω πολύ ώρα για να μαζέψω ενέργεια….Το τοπίο το έβρισκα εκπληκτικά όμορφο. Και όσο σκεφτόμουν ότι οι Πυραμίδες που είχα μπροστά μου υψώνονται μέσα στην έρημο … για χιλιετίες….. Αν η ιστορία έπρεπε να είναι μια μόνο μια εικόνα…. θα ήταν αυτή!
Μόλις βγήκαμε έξω άμεσα και χωρίς να το πολυσκεφτώ βρήκα ευκαιρία και σκαρφάλωσα για λίγο πάνω στους ογκόλιθους της Πυραμίδας για να βγάλω μια φωτογραφία. Από τα 62μ. ύψος που έχει συνολικά η Πυραμίδα του Μυκερίνου, μόνο στα 5μ. κατάφερα και έφτασα!
Πρόλαβα και έβγαλα φωτογραφία πριν με πάρουν χαμπάρι κάτι αστυνομικοί, οι οποίοι ευγενικά ομολογώ μου έκαναν παρατήρηση για να κατέβω. Κάτι που δεν συνέβηκε με κάτι Αιγυπτιόπουλα, που έκαναν το ίδιο, με τα οποία ήταν αρκετά αυστηροί. Φωτογραφίες πρόλαβα και έβγαλα (όχι πολύ καλές δυστυχώς) και γύρισα και στο πούλμαν εννοείτε καθυστερημένη και εννοείτε ότι πάλι εισέπραξα το άγριο βλέμμα του «ξεναγού».
Ήταν πια φανερό ότι υπήρχε ρήξη στην σχέση μας, από μέρους μου τουλάχιστον…..
Επόμενη στάση δεν έγινε στη σφίγγα όπως περίμενα. Ναι! Σωστά το έγραψα: Δεν έγινε!
Σταματήσαμε λίγο στην άκρη του δρόμου, σε απόσταση 200μ. και ο «ξεναγός» μας είπε. Να τη! Τη βλέπετε; αυτή είναι η σφίγγα. Δεν είμαι καθόλου υπερβολική! Έτσι ακριβώς έγινε!!!
Το αρχαιότερο ίσως γνωστό άγαλμα και το μεγαλύτερο μονολιθικό στον κόσμο βρισκόταν τόσα κοντά μου και δεν μπορούσα να το πλησιάσω περισσότερο…..
Θα μπορούσε βέβαια να μας τη δείξει και σε φωτογραφία! Δεν θα ήταν τότε ανάγκη να κάνουμε τόσο …ταξίδι,…έξοδα…άδεια από τη δουλειά…..
Η στάση ήταν της τάξεως των τριών λεπτών, ίσα ίσα για να βγάλουμε τρεις φωτογραφίες. Η σφίγγα έχει 20μ. ύψος και φαινόταν από το ύψος του δρόμου, που βρισκόμασταν. Λίγο πιο κοντή να ήταν…..
Εμείς είμαστε οι μοναδικοί που ξεμακρύναμε λίγο από το παρκαρισμένο πούλμαν και προχωρήσαμε μέσα στην άμμο, προκειμένου να την πλησιάσουμε πιο πολύ. Όταν επιστρέψαμε εισπράξαμε για άλλη μια φορά το … άγριο βλέμμα του «ξεναγού».
Ύστερα από αυτό γίνεται να ξεχάσω αυτήν την εκδρομή ακόμα και ύστερα από τόσα χρόνια; Πως να τη ξεχάσω. Ακόμα νεύρα έχω….


Στη συνέχεια το πρόγραμμα είχε το Αιγυπτιακό Μουσείο του Καίρου. Στην “καρδιά” της Αιγυπτιακής πρωτεύουσας και στα βόρεια της Πλατείας Απελευθέρωσης (πλατείας Ταχρίρ) βρίσκεται ένα νεοκλασικό κτίριο που φιλοξενεί μια τεράστια συλλογή αρχαίων Αιγυπτιακών ευρημάτων. Η αρχιτεκτονική του κτιρίου δεν φανερώνει και τόσο απροκάλυπτα αυτά που θα δει ο επισκέπτης μέσα. Οι κίονες, η αψίδα της εισόδου και ο τρούλος στην οροφή εμένα τουλάχιστον μου έκανε για πολύ … «Ευρωπαϊκό».
Η φαντασία μου είχε πλάσει μια είσοδο σαν αυτή του ναού …. Αμπού Σιμπέλ και αντ’ αυτού είδα δυο μικρές προτομές και μια λατινική επιγραφή.
Εγώ αυτό που είδα ήταν ένα εκπληκτικό μουσείο, από άποψη … εκθεμάτων. Από άποψη οργάνωσης ήταν …Αφρικανικό. Σχεδόν στοιβαγμένα ήταν τα εκθέματα. Το ένα πάνω στο άλλο χωρίς σειρά και χωρίς επεξηγήσεις. Αλλά τι πρόβλημα είχαμε εμείς; Εμείς είχαμε τον “ξεναγό” μας…..
Κούνια που μας κούναγε …
Η ξενάγηση περιορίστηκε στην εξής φράση: «Εδώ είναι τα ευρήματα των πυραμίδων, εδώ οι θησαυροί του Τουταγχαμών μπορείτε να τα δείτε και μόνοι σας, έχει και ταμπελάκια….». «Έχετε 2,5 ώρες» (πάλι καλά που δεν μας είπε για κανένα μισάωρο πάλι
)…
Στην ερώτησή μου: «Που είναι η αίθουσα με τις μούμιες;», η ανεκδιήγητη απάντηση που πήρα ήταν: «Μα έχει εισιτήριο!!!»
Η κατάσταση όσο πήγαινε και χειροτέρευε δηλαδή! Εδώ κάτι γινόταν ανάποδα. Δεν ξέρω…Μήπως το πρακτορείο όταν τον προσέλαβε του είπε «να δείξεις την Αίγυπτο», αυτός κατάλαβε: να ΜΗΝ δείξεις την Αίγυπτο;
«Οκ!» Του απάντησα «Το ξέρω ότι έχει εισιτήριο, αλλά εγώ ρώτησα προς τα πού είναι;»
«Είναι στον επάνω όροφο, αλλά μην νομίζεις ότι είναι κάτι σπουδαίο. Κάτι μούμιες είναι τυλιγμένες, που στα μάτια είναι λίγο σκισμένα τα πανιά. Δεν βλέπεις και τίποτα», ήταν η απάντηση.
Εγκαταλείψαμε τον πολύ “πρόθυμο και ενημερωμένο ξεναγό” μας και σκορπιστήκαμε μέσα στο μουσείο. Είδαμε ότι μπορούσαμε να δούμε με τη βοήθεια ενός μικρού οδηγού που είχαμε και με τη βοήθεια και κάποιων ελάχιστων πινακίδων. Λίγο πολύ ήξερα τι θα συναντήσω, αλλά δεν περίμενα να εντυπωσιαστώ τόσο, από όλους αυτούς αρχαιολογικούς θησαυρούς από τη Φαραωνική Αίγυπτο που εκτίθενται εδώ.
Αγαλματίδια από ελεφαντόδοντο, ξύλινα επιχρυσωμένα αγάλματα, σφίγγες από γρανίτη, σαρκοφάγοι, αναθηματικά γλυπτά, ταφικά αγαλματίδια, μπρούτζινες θεότητες, κοσμήματα από χρυσό και ημιπολύτιμους λίθους, νεκρικά προσωπεία και νεκρικές κλίνες, κολοσσιαία κεφάλια Φαραώ, ανάγλυφες στήλες ιερέων, τελετουργικά περιζώματα, θυμιατά και εργαλεία, διακοσμητικά πυραμίδια, ολόκληρα ιερά, θρόνοι και άρματα.
Τα πιο εντυπωσιακά εκθέματα όμως ήταν το κολοσσιαίο άγαλμα του Αμενχοτέπ, που … «χωρούσε» μόνο στην εσωτερική αυλή του κτιρίου και ο θησαυρός του Τουταγχαμών.
Τα ευρήματα του τάφου του Τουταγχαμών είναι μια τεράστια συλλογή από ταφικά έπιπλα, προσκέφαλα, κασέλες, χρυσούς θρόνους και χρυσές άμαξες, καθώς και διάφορα άλλα αντικείμενα από χρυσό με αποκορύφωμα τη νεκρική μάσκα του, κατασκευασμένη από ατόφιο χρυσάφι!
Και να φανταστεί κανείς ότι αυτός ήταν ο θησαυρός ενός Φαραώ που πέθανε μόλις 18 χρονών και δεν είχε καν έτοιμη Πυραμίδα! 
Φαντάσου τι θα είχαν μέσα οι τάφοι των μεγάλων Φαραώ. Κανείς δεν ξέρει, γιατί οι περισσότεροι συλήθηκαν. Ο τάφος του Τουταγχαμών ήταν ο πρώτος τάφος που ανακαλύφθηκε ασύλητος. Αυτός, καθώς και τα χιλιάδες αντικείμενα ανεκτίμητης αξίας, που βρέθηκαν μέσα σε αυτόν, μετέτρεψαν τον Τουταγχαμών από έναν άσημο Φαραώ, που ήταν τότε σε έναν από τους διασημότερους Φαραώ της Αιγύπτου σήμερα.
Χρυσή και …θολή νεκρική μάσκα, διακοσμημένη με πολύτιμους λίθους...
Άγαλμα του Άνουβη ... που βρέθηκε στον τάφο του Τουταγχαμών...
Κάποια στιγμή φτάσαμε στην είσοδο του “Royal Mummies Hall”.
Εκεί…”πάθαμε” σοκ. Η αίθουσα όντως είχε εισιτήριο!!! Όπως δηλαδή μας είχε πει ο “φωστήρας – ξεναγός” μας. Το φοβερό ποσό της εισόδου σε Αιγυπτιακές λίρες ήταν κάτι που αντιστοιχούσε σε 40 λεπτά του ευρώ!!!


Εκεί απαγορεύονταν να μπούμε μέσα με πράγματα και φωτογραφικές. Εγώ εννοείτε ότι ήθελα να μπούμε και λέω στον άντρα μου να πάμε να αφήσουμε τα πράγματα στην είσοδο και να έρθουμε πάλι. Εκείνος επηρεασμένος από τον “φωστήρα-ξεναγό” μας μου λέει: «Δεν πειράζει εγώ θα σε περιμένω απ’ έξω με τα πράγματα.»
«Αν είναι δυνατόν! Ήρθαμε μέχρι εδώ και δεν θα μπεις μέσα;»
«Ναι. Δεν πειράζει είδα τις άλλες απ’ έξω. Το ίδιο είναι»
Οκ! Εγώ μπήκα. Και… “έχασα το φως μου”. Είδα όλο το μεγαλείο της Αρχαίας Αιγύπτου! Ολόκληρα σώματα διατηρημένα για 5.000 χρόνια υπήρχαν μέσα σε ειδικές γυάλινες κατασκευές. Ο Τούθμωσης ο IV, Ο Σέτι ο I, Ο Αμενχοτέπ ο II, η Χατσεπσούτ, έως και μεγάλος Ραμσής ο Β’ και άλλοι…..με τα φανερά τα χαρακτηριστικά των προσώπων τους!

Θυμήθηκα τα λόγια του ξεναγού: «Μην νομίζεις ότι είναι κάτι σπουδαίο» και φρίκαρα. Μα! Πως είναι δυνατόν να σε αποτρέπει να δεις αυτό τα αξιοθαύμαστα ευρήματα;
Βγάζω το κινητό μου για να στείλω μήνυμα στον άντρα μου. Αμέσως “μου την πέσανε” δυο φύλακες, γιατί νόμιζαν ότι πάω να βγάλω φωτογραφία. Αφού τους διαβεβαίωσα ότι δεν πρόκειται να το κάνω αυτό (αν και πολύ θα το ‘θελα) του στέλνω: «Έλα μέσα, χάνεις». Η απάντηση ήταν «Δεν πειράζει. Θα μου πεις μετά». Κρίμα που δεν ήρθε.
Έμεινα πολύ ώρα και τις περιεργαζόμουν, προσπαθώντας να εντυπωθώ κάθε λεπτομέρεια.
Οι μούμιες ήταν τρομακτικά καλά διατηρημένες. Είχαν ακόμα και νύχια σε χέρια και πόδια, ακόμα μαλλιά στο κεφάλι Εκεί ήταν και ο μεγιστάνας των Φαραώ, ο Ραμσής ο Β’. Πώς να χαρακτηρίσω το γεγονός ότι βρισκόμουν μπροστά σε έναν από τους πιο ισχυρούς ανθρώπους του κόσμου ανά τους αιώνες, τον ηγέτη ενός από τους μεγαλύτερους πολιτισμούς που έχει δει ποτέ ο άνθρωπος, τον κοιτούσα τετ–α–τετ και φαινόταν σαν να μπορούσε και εκείνος να μου μιλήσει; Αισθάνθηκα απόλυτο θαυμασμό και δέος!!!
Μετά από λίγη ώρα βγήκα έξω από την αίθουσα των μουμιών. Ο άντρας μου δεν με περίμενε, γιατί είχα αργήσει και βαρέθηκε. Είχα όμως ακόμα μισή ώρα καιρό. Δεν πρόκειται να τη χάριζα στον “ξεναγό”. Εκμεταλλεύτηκα τον υπόλοιπο χρόνο μου τριγυρίζοντας τις αίθουσες θαυμάζοντας τα απομεινάρια του Αιγυπτιακού Πολιτισμού.
Μετά από 2,5 ώρες βγήκα έξω από το μουσείο, όπου όλοι ήταν μαζεμένοι και περίμεναν. Είχαν όλοι τελειώσει πριν από εμένα ή είχαν όλοι βαρεθεί και βγήκαν νωρίτερα από εμένα. Από όλο το group, τις μούμιες είχε επισκεφτεί μόνο ένα ζευγάρι…και εγώ!
Σήμερα απ’ ότι έχω ενημερωθεί υπάρχουν δύο αίθουσες βασιλικών μουμιών που φιλοξενούν 11 συνολικά βασιλικές μούμιες, οι οποίες διατηρούνται σε ελεγχόμενους περιβαλλοντικούς παράγοντες. Οι φωτογραφίες πλέον απαγορεύονται σε όλο το μουσείο και το εισιτήριο για την αίθουσα των μουμιών έχει αυξηθεί σημαντικά.
Σειρά είχε το Μουσείο παπύρου, το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στο Αιγυπτιακό μουσείο. Εκεί αγχώθηκα γιατί πίστεψα ότι η λέξη «μουσείο» θα ήταν η βιτρίνα και στην ουσία πρόκειται για μαγαζί που πουλούσε παπύρους και θα αντιμετώπιζα τους γνωστούς πολύ φορτικούς πωλητές που συνήθως συναντάς στις αραβικές χώρες. Ευτυχώς αποδείχθηκε όντως μουσείο και μάλιστα αποκαλούνταν «Ίδρυμα παπύρου», το οποίο ήταν αξιοπρεπέστατο. Υπήρξε μια σύντομη επίδειξη παραγωγής του παπύρου, είδαμε και πολλά εκθέματα και χωρίς να μας πιέσει κανείς να αγοράσουμε, πήραμε ένα μικρό κομμάτι, αφού είχε πολύ όμορφα πράγματα, τα οποία δεν είχαν σχέση με τους φθηνοπάπυρους που πουλούσαν στους δρόμους.
Ήρθε πια και η ώρα του φαγητού. Φανταστείτε! Ήρθε το μεσημέρι και εμείς είχαμε προλάβει μέσα σε ένα πρωινό να δούμε τις Πυραμίδες, τη σφίγγα, το Αιγυπτιακό μουσείο και το Ινστιτούτο Παπύρου!
Για φαγητό πήγαμε σε ένα πλωτό εστιατόριο. Δεν ήταν κακό. Είχε θέα στο Νείλο και φάγαμε από αρκετά μεγάλη ποικιλία μπουφέ. Εννοείτε ότι αποφύγαμε λαχανικά και φρούτα. Και από ποτό; πήραμε μόνο εμφιαλωμένα ροφήματα, νερό & κόκα κόλα. Σε προηγούμενο ταξίδι μας στην Τυνησία, το μισό πούλμαν είχε μπει στο νοσοκομείο (της Τύνιδας), με εντερικά προβλήματα. Τέτοιου είδους εμπειρίες δεν τις επιδιώκω…..
Η ημέρα είχε συναρπαστική συνέχεια, αλλά ένεκα του χρόνου που έχει μεσολαβήσει από αυτό το ταξίδι, θα πρέπει να αποσυρθώ για λίγο, γιατί πάω για «στύψιμο» … μυαλού και ίσως και για μια συνέντευξη από τον άντρα μου … μήπως και θυμάται τίποτα παραπάνω από μένα….


Είχαμε ένα αρκετά πρωινό ξύπνημα με ένα πολύ πλούσιο πρωινό, όπως συνηθίζεται σε αυτού του είδους τα ξενοδοχεία.
Το πούλμαν μας περίμενε απ’ έξω. Ο άντρας μου και εγώ μπήκαμε τελευταίοι νιώθοντας όμως πάνω μου το άγριο βλέμμα του ξεναγού. Προφανώς ενοχλήθηκε που ήταν 9:05 και όχι 9:00 ακριβώς!
Σήμερα σύμφωνα με το πρόγραμμα θα πηγαίναμε που αλλού; Στις Πυραμίδες. Η περιοχή της Γκίζας στην οποία βρίσκονται οι Πυραμίδες είναι πολύ κοντά στο Κάιρο. Βέβαια επειδή το Κάιρο είναι τεράστιο και η κίνηση ανυπόφορη, στις Πυραμίδες φτάσαμε μετά από μιάμιση ώρα. Δεν πειράζει. Αρκεί που φτάσαμε. Το λεωφορείο μας άφησε σε κάποιο σημείο, ο ξεναγός μας ξαμόλυσε και μας είπε: «σε μισή ώρα να ‘στε πίσω» μπρρρρ!!
Τι να κάνεις σε μισή ώρα; Τι να πρωτοδείς; Και τι είναι το μέρος; Ένα τσα; Βγάζω μια φωτογραφία και τέλος; Ήρθα από την Ελλάδα για τέσσερις ημέρες για να μείνω μόνο μισή ώρα στις Πυραμίδες; Εγώ ήθελα να μπω και μέσα σε μια πυραμίδα, ήθελα να δω και τις τρεις από κοντά, ήθελα να τις αγναντέψω όση ώρα ήθελα, ήθελα και να ανέβω στην κορυφή τους αν γινόταν.
Θα μου πεις δεν φανταζόσουν ότι έτσι είναι τα group; Ξέρω πως είναι τα group. Είχα ξαναταξιδέψει με group. Και με σφιχτό group και με χαλαρό group, αλλά κάθε φορά διέθεταν αναλογικά με τη σπουδαιότητα του αξιοθέατου και το χρόνο που άρμοζε. Πολλές φορές ήταν και πιο ευέλικτο το πρόγραμμα.
Αφού “στράβωσα” αρκετά με το νέο του μισάωρου, φύγαμε για να δούμε από κοντά τις Πυραμίδες , τρέχοντας, με εμένα μέσα στο άγχος.
Όταν λέω να τις δούμε από κοντά…τρόπος του λέγειν. Βρισκόμασταν κοντά στη μία, την τρίτη Πυραμίδα, αυτή του Μυκερίνου. Η Πυραμίδα του Μυκερίνου ήταν σήμερα ανοιχτή για το κοινό. Οι Πυραμίδες δεν είναι όλες ανοιχτές συγχρόνως. Ανοίγουν εκ περιτροπής. Οι άλλες δύο πυραμίδες λοιπόν βρίσκονται σε μια απόσταση. Όχι πολύ μακριά, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν φαινόντουσαν ευκρινώς. Βρίσκονταν μέσα σε μια θολούρα, που δημιουργούσαν οι κόκκοι άμμου που βρίσκονταν στον αέρα. Έβλεπες το περίγραμμά τους, αλλά δεν ξεχώριζες χρώματα…..
Μία λοιπόν είχαμε διαθέσιμη. Την Πυραμίδα του Μυκερίνου. Ο Μυκερίνος ήταν γιος του Χεφρίνου και εγγονός του Χέοπα. Μπήκαμε λοιπόν στην μικρότερη Πυραμίδα του πιο … άσημου Φαραώ!
Μπήκαμε μέσα, από ένα κατηφορικό και στενό διάδρομο. Ήταν τόσο στενός που δεν μπορούσες να διασταυρωθείς με αυτούς που έβγαιναν από την Πυραμίδα και περίμενες να βγουν πρώτα εκείνοι και μετά προχώραγες. Στο τέρμα του διαδρόμου υπήρχε ένας πολύ μικρός νεκρικός θάλαμος. Ξαφνιάστηκα! Όλο αυτό το μεγαθήριο έχει μέσα μόνο αυτό το δωματιάκι; Το οποίο είναι και άδειο. Λογικό. Αφού τα πάντα βρίσκονται στο Αρχαιολογικό μουσείο. Ότι δηλαδή είχε περισσέψει από τους τυμβωρύχους. Και εννοείτε ότι αυτή η επίσκεψη δεν είναι για κλειστοφοβικούς! Ήταν στενά, σκοτεινά και με λιγοστό αέρα! Το να μπεις μέσα όμως σε μια πυραμίδα θεωρείται ότι σου φέρνει τύχη. Άμα το πιστεύεις……


Εμείς προς το παρόν δεν νιώθαμε και τόσο τυχεροί. Η διπλανή πυραμίδα του Χεφρίνου είχε και τη σαρκοφάγο του μέσα (όπως έμαθα μετά), ενώ του Μυκερίνου ήταν φτωχή…Ούτε τοιχογραφίες, ούτε ανάγλυφες παραστάσεις, ούτε σαρκοφάγους υπήρχαν… τίποτα.
Βγήκαμε έξω γρήγορα. Μόλις βγήκα από το σκοτάδι στο φως ξαφνιάστηκα πάλι. Ήξερα που είμαι αλλά η απομόνωση της Πυραμίδας μου πήρε αυτή τη μνήμη για λίγο. Στιγμιαία. Έχει τόση ενέργεια αυτό το μέρος! Νομίζω πως και όλη την ημέρα να βρισκόμουν εκεί δεν θα χόρταινα το φως, την εικόνα και το μυστήριο που αποπνέει. Θα ήθελα να μείνω πολύ ώρα για να μαζέψω ενέργεια….Το τοπίο το έβρισκα εκπληκτικά όμορφο. Και όσο σκεφτόμουν ότι οι Πυραμίδες που είχα μπροστά μου υψώνονται μέσα στην έρημο … για χιλιετίες….. Αν η ιστορία έπρεπε να είναι μια μόνο μια εικόνα…. θα ήταν αυτή!
Μόλις βγήκαμε έξω άμεσα και χωρίς να το πολυσκεφτώ βρήκα ευκαιρία και σκαρφάλωσα για λίγο πάνω στους ογκόλιθους της Πυραμίδας για να βγάλω μια φωτογραφία. Από τα 62μ. ύψος που έχει συνολικά η Πυραμίδα του Μυκερίνου, μόνο στα 5μ. κατάφερα και έφτασα!


Ήταν πια φανερό ότι υπήρχε ρήξη στην σχέση μας, από μέρους μου τουλάχιστον…..
Επόμενη στάση δεν έγινε στη σφίγγα όπως περίμενα. Ναι! Σωστά το έγραψα: Δεν έγινε!
Σταματήσαμε λίγο στην άκρη του δρόμου, σε απόσταση 200μ. και ο «ξεναγός» μας είπε. Να τη! Τη βλέπετε; αυτή είναι η σφίγγα. Δεν είμαι καθόλου υπερβολική! Έτσι ακριβώς έγινε!!!
Το αρχαιότερο ίσως γνωστό άγαλμα και το μεγαλύτερο μονολιθικό στον κόσμο βρισκόταν τόσα κοντά μου και δεν μπορούσα να το πλησιάσω περισσότερο…..
Θα μπορούσε βέβαια να μας τη δείξει και σε φωτογραφία! Δεν θα ήταν τότε ανάγκη να κάνουμε τόσο …ταξίδι,…έξοδα…άδεια από τη δουλειά…..

Η στάση ήταν της τάξεως των τριών λεπτών, ίσα ίσα για να βγάλουμε τρεις φωτογραφίες. Η σφίγγα έχει 20μ. ύψος και φαινόταν από το ύψος του δρόμου, που βρισκόμασταν. Λίγο πιο κοντή να ήταν…..
Εμείς είμαστε οι μοναδικοί που ξεμακρύναμε λίγο από το παρκαρισμένο πούλμαν και προχωρήσαμε μέσα στην άμμο, προκειμένου να την πλησιάσουμε πιο πολύ. Όταν επιστρέψαμε εισπράξαμε για άλλη μια φορά το … άγριο βλέμμα του «ξεναγού».
Ύστερα από αυτό γίνεται να ξεχάσω αυτήν την εκδρομή ακόμα και ύστερα από τόσα χρόνια; Πως να τη ξεχάσω. Ακόμα νεύρα έχω….
Στη συνέχεια το πρόγραμμα είχε το Αιγυπτιακό Μουσείο του Καίρου. Στην “καρδιά” της Αιγυπτιακής πρωτεύουσας και στα βόρεια της Πλατείας Απελευθέρωσης (πλατείας Ταχρίρ) βρίσκεται ένα νεοκλασικό κτίριο που φιλοξενεί μια τεράστια συλλογή αρχαίων Αιγυπτιακών ευρημάτων. Η αρχιτεκτονική του κτιρίου δεν φανερώνει και τόσο απροκάλυπτα αυτά που θα δει ο επισκέπτης μέσα. Οι κίονες, η αψίδα της εισόδου και ο τρούλος στην οροφή εμένα τουλάχιστον μου έκανε για πολύ … «Ευρωπαϊκό».
Η φαντασία μου είχε πλάσει μια είσοδο σαν αυτή του ναού …. Αμπού Σιμπέλ και αντ’ αυτού είδα δυο μικρές προτομές και μια λατινική επιγραφή.
Εγώ αυτό που είδα ήταν ένα εκπληκτικό μουσείο, από άποψη … εκθεμάτων. Από άποψη οργάνωσης ήταν …Αφρικανικό. Σχεδόν στοιβαγμένα ήταν τα εκθέματα. Το ένα πάνω στο άλλο χωρίς σειρά και χωρίς επεξηγήσεις. Αλλά τι πρόβλημα είχαμε εμείς; Εμείς είχαμε τον “ξεναγό” μας…..
Κούνια που μας κούναγε …
Η ξενάγηση περιορίστηκε στην εξής φράση: «Εδώ είναι τα ευρήματα των πυραμίδων, εδώ οι θησαυροί του Τουταγχαμών μπορείτε να τα δείτε και μόνοι σας, έχει και ταμπελάκια….». «Έχετε 2,5 ώρες» (πάλι καλά που δεν μας είπε για κανένα μισάωρο πάλι
Στην ερώτησή μου: «Που είναι η αίθουσα με τις μούμιες;», η ανεκδιήγητη απάντηση που πήρα ήταν: «Μα έχει εισιτήριο!!!»
Η κατάσταση όσο πήγαινε και χειροτέρευε δηλαδή! Εδώ κάτι γινόταν ανάποδα. Δεν ξέρω…Μήπως το πρακτορείο όταν τον προσέλαβε του είπε «να δείξεις την Αίγυπτο», αυτός κατάλαβε: να ΜΗΝ δείξεις την Αίγυπτο;
«Οκ!» Του απάντησα «Το ξέρω ότι έχει εισιτήριο, αλλά εγώ ρώτησα προς τα πού είναι;»
«Είναι στον επάνω όροφο, αλλά μην νομίζεις ότι είναι κάτι σπουδαίο. Κάτι μούμιες είναι τυλιγμένες, που στα μάτια είναι λίγο σκισμένα τα πανιά. Δεν βλέπεις και τίποτα», ήταν η απάντηση.
Εγκαταλείψαμε τον πολύ “πρόθυμο και ενημερωμένο ξεναγό” μας και σκορπιστήκαμε μέσα στο μουσείο. Είδαμε ότι μπορούσαμε να δούμε με τη βοήθεια ενός μικρού οδηγού που είχαμε και με τη βοήθεια και κάποιων ελάχιστων πινακίδων. Λίγο πολύ ήξερα τι θα συναντήσω, αλλά δεν περίμενα να εντυπωσιαστώ τόσο, από όλους αυτούς αρχαιολογικούς θησαυρούς από τη Φαραωνική Αίγυπτο που εκτίθενται εδώ.
Αγαλματίδια από ελεφαντόδοντο, ξύλινα επιχρυσωμένα αγάλματα, σφίγγες από γρανίτη, σαρκοφάγοι, αναθηματικά γλυπτά, ταφικά αγαλματίδια, μπρούτζινες θεότητες, κοσμήματα από χρυσό και ημιπολύτιμους λίθους, νεκρικά προσωπεία και νεκρικές κλίνες, κολοσσιαία κεφάλια Φαραώ, ανάγλυφες στήλες ιερέων, τελετουργικά περιζώματα, θυμιατά και εργαλεία, διακοσμητικά πυραμίδια, ολόκληρα ιερά, θρόνοι και άρματα.



Τα πιο εντυπωσιακά εκθέματα όμως ήταν το κολοσσιαίο άγαλμα του Αμενχοτέπ, που … «χωρούσε» μόνο στην εσωτερική αυλή του κτιρίου και ο θησαυρός του Τουταγχαμών.
Τα ευρήματα του τάφου του Τουταγχαμών είναι μια τεράστια συλλογή από ταφικά έπιπλα, προσκέφαλα, κασέλες, χρυσούς θρόνους και χρυσές άμαξες, καθώς και διάφορα άλλα αντικείμενα από χρυσό με αποκορύφωμα τη νεκρική μάσκα του, κατασκευασμένη από ατόφιο χρυσάφι!
Χρυσή και …θολή νεκρική μάσκα, διακοσμημένη με πολύτιμους λίθους...
Άγαλμα του Άνουβη ... που βρέθηκε στον τάφο του Τουταγχαμών...
Κάποια στιγμή φτάσαμε στην είσοδο του “Royal Mummies Hall”.
Εκεί…”πάθαμε” σοκ. Η αίθουσα όντως είχε εισιτήριο!!! Όπως δηλαδή μας είχε πει ο “φωστήρας – ξεναγός” μας. Το φοβερό ποσό της εισόδου σε Αιγυπτιακές λίρες ήταν κάτι που αντιστοιχούσε σε 40 λεπτά του ευρώ!!!
Εκεί απαγορεύονταν να μπούμε μέσα με πράγματα και φωτογραφικές. Εγώ εννοείτε ότι ήθελα να μπούμε και λέω στον άντρα μου να πάμε να αφήσουμε τα πράγματα στην είσοδο και να έρθουμε πάλι. Εκείνος επηρεασμένος από τον “φωστήρα-ξεναγό” μας μου λέει: «Δεν πειράζει εγώ θα σε περιμένω απ’ έξω με τα πράγματα.»
«Αν είναι δυνατόν! Ήρθαμε μέχρι εδώ και δεν θα μπεις μέσα;»
«Ναι. Δεν πειράζει είδα τις άλλες απ’ έξω. Το ίδιο είναι»
Οκ! Εγώ μπήκα. Και… “έχασα το φως μου”. Είδα όλο το μεγαλείο της Αρχαίας Αιγύπτου! Ολόκληρα σώματα διατηρημένα για 5.000 χρόνια υπήρχαν μέσα σε ειδικές γυάλινες κατασκευές. Ο Τούθμωσης ο IV, Ο Σέτι ο I, Ο Αμενχοτέπ ο II, η Χατσεπσούτ, έως και μεγάλος Ραμσής ο Β’ και άλλοι…..με τα φανερά τα χαρακτηριστικά των προσώπων τους!
Θυμήθηκα τα λόγια του ξεναγού: «Μην νομίζεις ότι είναι κάτι σπουδαίο» και φρίκαρα. Μα! Πως είναι δυνατόν να σε αποτρέπει να δεις αυτό τα αξιοθαύμαστα ευρήματα;
Βγάζω το κινητό μου για να στείλω μήνυμα στον άντρα μου. Αμέσως “μου την πέσανε” δυο φύλακες, γιατί νόμιζαν ότι πάω να βγάλω φωτογραφία. Αφού τους διαβεβαίωσα ότι δεν πρόκειται να το κάνω αυτό (αν και πολύ θα το ‘θελα) του στέλνω: «Έλα μέσα, χάνεις». Η απάντηση ήταν «Δεν πειράζει. Θα μου πεις μετά». Κρίμα που δεν ήρθε.
Έμεινα πολύ ώρα και τις περιεργαζόμουν, προσπαθώντας να εντυπωθώ κάθε λεπτομέρεια.
Οι μούμιες ήταν τρομακτικά καλά διατηρημένες. Είχαν ακόμα και νύχια σε χέρια και πόδια, ακόμα μαλλιά στο κεφάλι Εκεί ήταν και ο μεγιστάνας των Φαραώ, ο Ραμσής ο Β’. Πώς να χαρακτηρίσω το γεγονός ότι βρισκόμουν μπροστά σε έναν από τους πιο ισχυρούς ανθρώπους του κόσμου ανά τους αιώνες, τον ηγέτη ενός από τους μεγαλύτερους πολιτισμούς που έχει δει ποτέ ο άνθρωπος, τον κοιτούσα τετ–α–τετ και φαινόταν σαν να μπορούσε και εκείνος να μου μιλήσει; Αισθάνθηκα απόλυτο θαυμασμό και δέος!!!
Μετά από λίγη ώρα βγήκα έξω από την αίθουσα των μουμιών. Ο άντρας μου δεν με περίμενε, γιατί είχα αργήσει και βαρέθηκε. Είχα όμως ακόμα μισή ώρα καιρό. Δεν πρόκειται να τη χάριζα στον “ξεναγό”. Εκμεταλλεύτηκα τον υπόλοιπο χρόνο μου τριγυρίζοντας τις αίθουσες θαυμάζοντας τα απομεινάρια του Αιγυπτιακού Πολιτισμού.
Μετά από 2,5 ώρες βγήκα έξω από το μουσείο, όπου όλοι ήταν μαζεμένοι και περίμεναν. Είχαν όλοι τελειώσει πριν από εμένα ή είχαν όλοι βαρεθεί και βγήκαν νωρίτερα από εμένα. Από όλο το group, τις μούμιες είχε επισκεφτεί μόνο ένα ζευγάρι…και εγώ!
Σήμερα απ’ ότι έχω ενημερωθεί υπάρχουν δύο αίθουσες βασιλικών μουμιών που φιλοξενούν 11 συνολικά βασιλικές μούμιες, οι οποίες διατηρούνται σε ελεγχόμενους περιβαλλοντικούς παράγοντες. Οι φωτογραφίες πλέον απαγορεύονται σε όλο το μουσείο και το εισιτήριο για την αίθουσα των μουμιών έχει αυξηθεί σημαντικά.
Σειρά είχε το Μουσείο παπύρου, το οποίο βρίσκεται πολύ κοντά στο Αιγυπτιακό μουσείο. Εκεί αγχώθηκα γιατί πίστεψα ότι η λέξη «μουσείο» θα ήταν η βιτρίνα και στην ουσία πρόκειται για μαγαζί που πουλούσε παπύρους και θα αντιμετώπιζα τους γνωστούς πολύ φορτικούς πωλητές που συνήθως συναντάς στις αραβικές χώρες. Ευτυχώς αποδείχθηκε όντως μουσείο και μάλιστα αποκαλούνταν «Ίδρυμα παπύρου», το οποίο ήταν αξιοπρεπέστατο. Υπήρξε μια σύντομη επίδειξη παραγωγής του παπύρου, είδαμε και πολλά εκθέματα και χωρίς να μας πιέσει κανείς να αγοράσουμε, πήραμε ένα μικρό κομμάτι, αφού είχε πολύ όμορφα πράγματα, τα οποία δεν είχαν σχέση με τους φθηνοπάπυρους που πουλούσαν στους δρόμους.
Ήρθε πια και η ώρα του φαγητού. Φανταστείτε! Ήρθε το μεσημέρι και εμείς είχαμε προλάβει μέσα σε ένα πρωινό να δούμε τις Πυραμίδες, τη σφίγγα, το Αιγυπτιακό μουσείο και το Ινστιτούτο Παπύρου!
Για φαγητό πήγαμε σε ένα πλωτό εστιατόριο. Δεν ήταν κακό. Είχε θέα στο Νείλο και φάγαμε από αρκετά μεγάλη ποικιλία μπουφέ. Εννοείτε ότι αποφύγαμε λαχανικά και φρούτα. Και από ποτό; πήραμε μόνο εμφιαλωμένα ροφήματα, νερό & κόκα κόλα. Σε προηγούμενο ταξίδι μας στην Τυνησία, το μισό πούλμαν είχε μπει στο νοσοκομείο (της Τύνιδας), με εντερικά προβλήματα. Τέτοιου είδους εμπειρίες δεν τις επιδιώκω…..
Η ημέρα είχε συναρπαστική συνέχεια, αλλά ένεκα του χρόνου που έχει μεσολαβήσει από αυτό το ταξίδι, θα πρέπει να αποσυρθώ για λίγο, γιατί πάω για «στύψιμο» … μυαλού και ίσως και για μια συνέντευξη από τον άντρα μου … μήπως και θυμάται τίποτα παραπάνω από μένα….


