giannismits
Member
- Μηνύματα
- 3.494
- Likes
- 11.728
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
3η ημερα: Γύρω από το Κολοσσαίο, αρχαία Ρώμη και Trastevere
Άλλο ένα ηλιόλουστο πρωινό με ανεβασμένη την θερμοκρασία ξεκινήσαμε, και η Via del Corso μας έβγαλε στην Piazza Venezia και το Vittoriano το μνημείο του Vittorio Emanuele II.
Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη με την αιώνια φλόγα
Έφιππο άγαλμα του Βίκτωρα Εμμανουήλ
Το αμφιλεγόμενο αυτό κτίσμα συχνά το αποκαλούν υποτιμητικά ως ''γαμήλια τούρτα'' ή ''γραφομηχανή''! Κάναμε μια μικρή περιήγηση στο μουσείο ενοποίησης της Ιταλίας που βρίσκεται στο ισόγειο με δωρεάν είσοδο και μετά βγήκαμε στο εξωτερικό μπαλκόνι του τρίτου επιπέδου εκεί που είναι και η εκκλησία Santa Maria in Aracoeli και θαυμάσαμε μια εξαιρετική θέα της γύρω περιοχής. Ο καιρός ανοιξιάτικος και η Ρώμη στα καλύτερά της!
Via dei Fori Imperiali - Foro di Cesare – Ναός της Αφροδίτης Genetrix – Στο βάθος το Colosseo
Foro Traiano - Mercati di Traiano (Αγορά του Τραϊανού )- 112 μ.Χ
Αρχαιολογικός χώρος Basilica Ulpia 113 μ.Χ και πίσω η Santa Maria di Loreto
Ένας ανελκυστήρας από το 2007 βρίσκεται στο συγκεκριμένο επίπεδο του Vittoriano που ανεβαίνει μέχρι την ταράτσα στο υψηλότερο επίπεδο του μνημείου και το εισιτήριο κοστίζει 7 ευρώ. Δεν πήγαμε γιατί και από το κάτω επίπεδο η πανοραμική θέα ήταν εξαιρετική και ήμασταν πλήρεις από εικόνες.
Από τα σκαλιά της Basilica di Santa Maria in Ara coeli
Αφού ξεκουραστήκαμε στα σκαλιά της εκκλησίας και ατενίσαμε και από εδώ την όμορφη θέα κατεβήκαμε για να ανέβουμε μετά την Cardonata Capitolina μέχρι την Piazza di Campidoglio κάνοντας την ίδια διαδρομή που κάναμε το προηγούμενο βραδύ αυτή τη φορά ανάμεσα σε πολλούς επισκέπτες! Γενικά μου αρέσει να βλέπω κάποια σημαντικά αξιοθέατα σε διάφορες ώρες και στιγμές. Με πλήθος ή χωρίς καθόλου κόσμο, την ημέρα σε ώρες αιχμής αλλά και την νύχτα φωταγωγημένα σε απόλυτη ηρεμία!
Το μνημείο του Κόλα ντι Ρέντσο
Piazza di Campidoglio
Lupa Capitolina, το χάλκινο γλυπτό μιας λύκαινας που θηλάζει δίδυμα βρέφη, εμπνευσμένο από το θρύλο της ίδρυσης της Ρώμης. Η χρονολογία του αμφισβητείται μέχρι και σήμερα από τους ερευνητές που το τοποθετούν τον 5ο αιώνα π.Χ., με τα δίδυμα να προστίθενται στα τέλη του 15ου αιώνα μ.Χ. ενώ σύγχρονες αναλύσεις δείχνουν ότι πιθανότατα έχει κατασκευαστεί τον 13ο αιώνα μ.Χ. Όπως και να έχει είναι must!
Μπορεί να μη μπήκαμε μέσα στον μεγάλο αρχαιολογικό χώρο του Foro Romano όμως όπως έχει χιλιοειπωθεί η Ρώμη είναι ένα ανοιχτό μουσείο και πολλά σημαντικά αξιοθέατα του φόρουμ τα βλέπει κανείς σε απόσταση αναπνοής χωρίς να χρειαστεί να εισέλθει στον χώρο. Από τις σκάλες Gemonie κατεβήκαμε μέχρι την εκκλησία Santi Luca e Martina. Είναι οι σκάλες που οδηγούν στην αρχαία αγορά της Ρώμης. Έτσι από πολύ κοντά θαυμάσαμε και παρατηρήσαμε σημαντικά κομμάτια της αρχαίας Ρώμης.
Foro Romano - Templum Saturni. Ο Ναός του Κρόνου αποτελεί το αρχαιότερο επιζών κτίσμα στην εν λόγω περιοχής, αφού χτίστηκε μεταξύ 501 και 498 π.Χ.
Η Αψίδα του Σεπτίμιου Σεβήρου (Arcus Septimii Severi) είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλύτερα διατηρημένα μνημεία της Ρωμαϊκής Αγοράς του 203 μ.Χ. Η ενδιαφέρουσα ιστορία που κρύβει η θριαμβική αψίδα είναι ότι ενώ κατασκευάστηκε για να τιμήσει τις νίκες του αυτοκράτορα Σεπτίμιου Σεβήρου και των δύο γιων του, μετά τον θάνατο του αυτοκράτορα ο ένας γιός ο Caracalla σκότωσε τον αδερφό του Geta και κατέστρεψε όλες τις εικόνες και τις επιγραφές που αναφέρονταν σε κείνον από όλα τα κτίρια και μνημεία. Αν και αφαιρέθηκαν και από την αψίδα, οι τρύπες από τα καρφιά που συγκρατούσαν τα γράμματα του ονόματός του διακρίνονται ακόμη!
Foro di Cesare – Ναός της Αφροδίτης Genetrix
Από την Via dei fori Imperiali κατευθυνθήκαμε προς το Κολοσσαίο κοιτάζοντας δεξιά και αριστερά τους αρχαιολογικούς χώρους του Φόρουμ του Τραϊανού , του Αυγούστου και του Νέρβα και στην ευθεία το Κολοσσαίο. Η Via dei fori Imperiali εγκαινιάστηκε το 1932 από τον Μουσολίνι και παρ’ ότι κατεδαφίστηκαν πάνω από 40.000 τ.μ ενός μεγάλου ιστορικού και σημαντικού κομματιού της Ρώμης για την κατασκευή, ο δρόμος θεωρείται από τους πιο όμορφους παγκοσμίως!
Ρωμαϊκή Αγορά (Foro Romano)
Στο Colosseo και στον αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής αγοράς υπήρχε πολύς κόσμος που είτε περίμενε στην ουρά είτε τριγυρνούσε είτε λιάζοτανε σε διάφορα σημεία. Το ενιαίο εισιτήριο κοστίζει 12 ευρώ και περιλαμβάνει το Colosseo το Foro Romano και το Palatino.
Sites για αγορά εισιτηρίων για το ενιαίο και όχι μόνο:
http://www.ticketsrome.com/en/?gclid=CNCPkIuZ5b0CFUmWtAodmH0AhQ
http://www.rome-museum.com/?gclid=CMXgjv6W5b0CFUTHtAodpxcAoQ
http://www.the-colosseum.net/around/visit.htm
http://www.coopculture.it/en/colosseo-e-shop.cfm
Θέλαμε πολύ να κάνουμε ξενάγηση αλλά ξέραμε ότι δεν θα προλαβαίναμε να δούμε τα υπόλοιπα που είχαμε στο πρόγραμμα της μέρας. Ήταν δυστυχώς και η τελευταία μας μέρα. Έτσι αρκεστήκαμε στο να δούμε εξωτερικά κάποια τμήματα της Ρωμαϊκής αγοράς όπως ήδη κάναμε και να παρατηρήσουμε εξωτερικά το γιγαντιαίο Κολοσσαίο. Το Ρωμαϊκό αμφιθέατρο είναι το μεγαλύτερο αμφιθέατρο στον κόσμο και αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα της ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής και μηχανικής. Το σύμβολο της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας που χτίστηκε μεταξύ 70 μ.Χ και 80 μ.Χ εκτιμάται ότι χωρούσε 50.000 με 80.000 θεατές, και χρησιμοποιήθηκε για μονομαχίες διαγωνισμούς και δημόσια θεάματα όπως εικονικές ναυμαχίες, κυνήγι ζώων, εκτελέσεις, αναπαραστάσεις διάσημων μαχών, και δράματα με βάση την κλασική μυθολογία και έπαψε να χρησιμοποιείται για την ψυχαγωγία στην πρώιμη μεσαιωνική εποχή.
Το Κολοσσαίο, όπως και όλο το Ιστορικό Κέντρο της Ρώμης είναι Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Δεξιά η θριαμβική Αψίδα του Κωνσταντίνου (Arco di Costantino), 315 μ.Χ ανάμεσα στο Κολοσσαίο και τον Παλατίνο Λόφο
Οι άτιμες οι ώρες περνούσαν και είχαμε ακόμα αρκετά να δούμε χμμ…Βγάλαμε μια ημερήσια κάρτα απεριορίστων διαδρομών με 4 ευρώ για όλα τα μέσα μεταφοράς και προσπαθήσαμε να χωρέσουμε στην υπόλοιπη μέρα μας ορισμένα από τα πολλά αξιοθέατα που θέλαμε να δούμε. Πήραμε το μετρό από το Colosseo και κατεβήκαμε στον σταθμό του Termini κι αυτό όχι φυσικά για να δούμε τον σταθμό τρένων ούτε την γύρω περιοχή που είναι από τις πιο ουδέτερες της Ρώμης αλλά για την εντυπωσιακή Basilica di Santa Maria Maggiore που βρίσκεται λίγα μέτρα μακριά από το Termini. Οι γύρω δρόμοι και ο κόσμος εκεί μου έβγαλαν μια παρακμή αλλά δεν δώσαμε και ιδιαίτερη σημασια.
Όμως η Piazza dell' Esquilino και η Piazza Santa Maria Maggiore είναι υπέροχες με την επιβλητική εκκλησία Basilica di Santa Maria Maggiore να βρίσκεται ανάμεσα τους. Είναι η μεγαλύτερη εκκλησία στην ρώμη που είναι αφιερωμένη στην Παναγία χτισμένη το 435 μ.Χ. Δυστυχώς λόγω εργασιών δεν μπορέσαμε να μπούμε στο εσωτερικό της όμως θαυμάσαμε τη μια όψη της.
Από το σταθμό Τέρμινι πήραμε το μετρό γραμμή Α και κατεβήκαμε S. Giovanni. Η συνοικία που είναι από τις πιο πυκνοκατοικημένες της Ρώμης είναι διάσημη και έχει αρκετά να επιδείξει στον κόσμο όπως το Palazzo Laterano, την Via Appia Nuova μια από τις πιο γνωστές εμπορικές οδούς, την Porta San Giovanni, την Scala Santa και κυρίως την Βασιλική του Αγίου Ιωάννη του Λατερανού (Archbasilica di San Giovanni in Laterano).
Εσωτερική πρόσοψη της Porta San Giovanni (1574)
Scala Santa. Μέσα στο κτίριο που ήταν μέρος από το παλιό Παλάτι του Λατερανού βρίσκονται οι ιερές σκάλες. Είναι 28 λευκά μαρμάρινα σκαλοπάτια επενδυμένα με ξύλο που σύμφωνα με την Καθολική παράδοση είναι αγιασμένα από τα βήματα του Ιησού Χριστού κατά τη διάρκεια των Παθών, τα βήματα που τον οδήγησαν στον Πόντιο Πιλάτο. Σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές οι ιερές σκάλες μεταφέρθηκαν από την Ιερουσαλήμ στην Ρώμη περίπου το 326 με εντολή της Αγ. Ελένης, μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Υπερβολή ή όχι, αλήθεια ή ψέμα δεν ξέρω δεν απαντώ! Οι σκάλες οδηγούν στο παρεκκλήσι του San Lorenzo και συγκεντρώνει μεγάλο αριθμό πιστών και προσκυνητών που επιτρέπεται να την ανέβουν μόνο με τα γόνατα.
Piazza di San Giovanni in Laterano
Φυσικά το πιο σημαντικό στην περιοχή είναι η επιβλητική όσο και λιτή Βασιλική του Αγίου Ιωάννη του Λατερανού.
Ότι και να πω γι’ αυτό το αριστούργημα θα είναι πολύ λίγο. Είναι η εκκλησία που με εντυπωσίασε περισσότερο από όλες στην Ρώμη, περισσότερο κι από την Βασιλική του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό. Αναφέρεται ως ''Η μητέρα όλων των εκκλησιών του κόσμου'', αφού είναι ο καθεδρικός ναός της Επισκοπής της Ρώμης και η επίσημη εκκλησιαστική έδρα του Πάπα, ανώτερη κι από την Βασιλική του Αγίου Πέτρου γι’ αυτό και είναι η μοναδική που κατέχει τον τίτλο Archbasilica! Χτίστηκε το 324 μ.Χ. δίπλα στο παλάτι του Λατερανού και υπέστη μέσα στους αιώνες πολλές καταστροφές, πυρκαγιές, αποκαταστάσεις και προσθήκες. Η σχετικά λιτή εξωτερική μπαρόκ πρόσοψη δεν σε προδιαθέτει τι θα δεις εσωτερικά του ναού. Αποτελείται από πέντε κλίτη και είναι στολισμένη με μια σειρά από καλλιτεχνικούς θησαυρούς. Χαρακτηριστικό του ναού είναι και τα εξαιρετικά γλυπτά των δώδεκα αποστόλων που προστέθηκαν στις αρχές του 18ου αιώνα.
Έξω από την κύρια πύλη εισόδου της Βασιλικής
Το κεντρικό κλίτος του 1660 δημιουργία του Borromini είναι το πιο εκθαμβωτικό μέρος της Βασιλικής με την πολυτελή οροφή επιχρυσωμένη με πραγματικό χρυσό
Η αψίδα της βασιλικής με τις εξαιρετικές διακοσμήσεις περιέχει την ''παπική καθέδρα''
Τοιχογραφία της Αναλήψεως
Κι άλλες λεπτομέρειες από το εσωτερικό
Προσωπικά θεωρώ τα πιο εντυπωσιακά αξιοθέατα της Ρώμης τις εκπληκτικές εκκλησίες και το σημαντικό για τον κόσμο είναι πως εντελώς δωρεάν μπορεί να θαυμάσει από κοντά όλα αυτά τα ανεκτίμητα αριστουργήματα της αρχιτεκτονικής και της τέχνης. Όμως και οι διάσπαρτοι αρχαιολογικοί χώροι και οι δρόμοι και τα ιστορικά κτίρια και οι λόφοι…τελικά ναι δεν είναι κλισέ να πω ότι όντως η Ρώμη είναι ανοιχτό μουσείο με απεριόριστα εκθέματα παγκόσμιας σπουδαιότητας και πολιτιστικής κληρονομιάς.
Αφού κάναμε μια μικρή περιήγηση γύρω από την πλατεία, με τα πόδια πήγαμε ξανά μέχρι το Κολοσσαίο και από κει πήραμε το μετρό την γραμμή Β αυτή τη φορά, και κατεβήκαμε μια στάση μετά στο Circo Massimo που μπορεί να είναι πολύ κοντά στο Κολοσσαίο με τα πόδια, είπαμε να ελαφρύνουμε λιγάκι την κούραση μας. Δεν κάναμε και λίγες διαδρομές!
Περπατήσαμε επί της Via del Circo Massimo όπου στα δεξιά μας ήταν η μεγάλη αρένα του Circus Maximus. Το σημερινό μεγάλο δημόσιο πάρκο ήταν το πρώτο και μεγαλύτερο γήπεδο στην αρχαία Ρώμη και βρίσκεται μεταξύ των λόφων Aventino και Palatino.
Circus Maximus
Όταν φτάσαμε σην Piazzale Ugo la Malfa ανηφορίσαμε τον καταπράσινο Αβεντίνο λόφο. Χαθήκαμε σε κάποια μονοπάτια αλλά δεν μας πείραξε αυτό το μικρό μπλέξιμο γιατί κατ' αρχάς περπατούσαμε σε σκιά και και κατά δεύτερον πρόκειται για μια κομψή αστική περιοχή της Ρώμης με τεράστιο πλούτο και αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον και είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά υπέροχες μονοκατοικίες.
Βρήκαμε μετά από ερωτήσεις και ψάξιμο την εντυπωσιακή Via di Santa Sabina, και ανακαλύψαμε και άλλες από τις ομορφιές της Ρώμης. Μπήκαμε στο Giardino degli Aranci (κήπος των πορτοκαλιών) το υπέροχο πάρκο, και απολαύσαμε μια ακόμα πανέμορφη άποψη της Ρώμης.
Συνεχίσαμε στην Via di Santa Sabina, περάσαμε τρείς εκκλησίες μέχρι που φτάσαμε στην Piazza dei Cavalieri di Malta. Στην πλατεία κυριαρχεί η πύλη της Villa Malta της έδρας του συγκροτήματος του Κυρίαρχου Στρατιωτικού Τάγματος των Ιπποτών της Μάλτας (Sovrano Militare Ordine ospedaliero di San Giovanni di Gerusalemme di Rodi e di Malta) η γέννηση του οποίου χρονολογείται γύρω στο 1048. Το τάγμα αποτελεί κρατική οντότητα και αναγνωρίζεται από τον ΟΗΕ!
Τι κάθομαι και γράφω! Μετά από αυτή τη σημαντική πληροφορία μπορείτε να κοιμηθείτε ήσυχοι!
Πάντως όποιος ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα γι' αυτό το απίθανο τάγμα υπάρχει το site: http://www.orderofmalta.int/?lang=en
Μπορεί οι περισσότεροι να μη ξέρουν τι πρεσβεύει η Villa Malta, είναι όμως γνωστή για την κλειδαρότρυπα της πύλης της! Μέσα από την μικρή τρύπα φαίνεται μια ονειρική και άκρως ενδιαφέρουσα εικόνα της Ρώμης με τον θόλο της Βασιλικής του Αγ. Πέτρου να πλαισιώνεται από δύο σειρές δέντρων. Δεν μπόρεσα να βγάλω μια φωτογραφία της προκοπής γι’ αυτό παραθέτω την ''ματιά'' από την κλειδαρότρυπα από φωτογραφίες που βρήκα στο ίντερνετ.
Η ώρα πια ήταν πια αργά το απόγευμα και επόμενος και τελευταίος σταθμός για μας ήταν ο λόφος Gianicolo και το Τrastevere. Προβληματίστηκα με ποιόν τρόπο θα φτάναμε εκεί μιας και δεν είχα μελετήσει καλά τα λεωφορεία και τα τραμ της περιοχής. Κατηφορίσαμε με τη συντροφιά μιας γλυκιάς και ευγενέστατης Γαλλίδας η οποία κατοικεί στην Ρώμη και μας συνόδεψε μέχρι την via Marmorata δίνοντας μας οδηγίες πως θα φτάναμε Τrastevere. Ή δεν την καταλάβαμε ή δεν μας τα εξήγησε καλά και δεν βγάλαμε άκρη.
Μετά από κάποιες άσκοπες διαδρομές με το λεωφορείο, κι ενώ χάσαμε πολύτιμο χρόνο πήραμε το λεωφορείο 75 από το Κολοσσαίο μέχρι την στάση PORTA PORTESE. Περπατήσαμε και βγήκαμε στην κεντρική Viale di Trastevere και από την αφετηρία TRASTEVERE/MIN. PUBBLICA ISTRUZIONE απέναντι από το Υπουργείο Παιδείας (Ministero dell'Istruzione) με το λεωφορείο 115 ανεβήκαμε τον λόφο και κατεβήκαμε στην Piazzale Garibaldi. Βέβαια η απογοήτευση ήταν μεγάλη καθώς είχε νυχτώσει και χάσαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε ίσως την ωραιότερη θέα στο σούρουπο. Μάλιστα είχε βγάλει αρκετή ψύχρα γι’ αυτό και μείναμε ελάχιστα λεπτά εκεί πάνω.
Monumento equestre dedicato a Giuseppe Garibaldi στο ψηλότερο σημείο του λόφου
Με το λεωφορείο 115 κατεβήκαμε ξανά στην Viale di Trastevere και αφού ψώνισα παιδικά ρούχα από ένα μεγάλο κατάστημα, προχωρήσαμε προς το γραφικό στενό της Via della Lungaretta μέχρι την Piazza di Santa Maria in Trastevere. Στην πλατεία βρίσκεται μια από τις παλαιότερες εκκλησίες της Ρώμης η Basilica di Santa Maria in Trastevere του 4ου αιώνα. Αν και ήταν βράδυ είχε κίνηση και ζωντάνια τουλάχιστον σε σύγκριση με τις άλλες περιοχές του ιστορικού κέντρου.
Στην πλατεία και στον κάθετο δρόμο υπάρχουν πολλά εστιατόρια και καφέ κι ενώ ήμασταν έτοιμοι να πάμε στο διάσημο Aristocampo μας τράβηξε περισσότερο η οστερία που βρίσκεται ακριβώς δίπλα η Ditta Trinchetti στο νούμερο 76 της Via della Lungaretta . Το μαγαζί άκρως νεανικό και μοντέρνο στην διακόσμηση του αλλά συγχρόνως ζεστό και οικείο. Χαμογελαστό και ευγενικό το προσωπικό και το μενού εξαιρετικό. Ακόμα θυμάμαι και μνημονεύω εκείνο το γεύμα με εκπληκτικά ολόφρεσκα φαγητά όπως κανελόνια γεμιστά με σπανάκι και τυρί, ραβιόλια με κιμά σε άσπρη σάλτσα και ένα ανεπανάληπτο κοτόπουλο στη σχάρα με καπνιστό τυρί και προσούτο.
Οι τελευταίες μας ώρες στην Ρώμη περιλάμβαναν νυχτερινή φωτογράφιση στην περιοχή του Βατικανού και του Castel Sant' Angelo.
Via della Concilliazione - Piazza San Pietro
Ponte Sant'Angelo
Ponte Sant'Angelo και Castel Sant' Angelo
Γέφυρα Vittorio Emanuele II από την γέφυρα Sant' Angelo
Η βραδιά έκλεισε στο Enoteca Regionale Palatium ένα βήμα από το ξενοδοχείο μας. http://www.enotecapalatium.com/
Στην via Frattina 94 το υπέροχο αυτό εστιατόριο-οινοποιείο είναι ένας πολύ ωραίος χώρος και τον τιμήσαμε όχι για τα φαγητά του φυσικά αφού είχαμε φάει λίγη ώρα πριν, αλλά για την μεγάλη ποικιλία από κρασιά, πάνω από 250 ετικέτες. Ήπιαμε ένα κόκκινο κρασί μας πρότειναν με τιμή 5 ευρώ το ποτήρι με συνοδευτικά τυριά και αποχαιρετήσαμε την Ρώμη με τον καλύτερο τρόπο.
Evviva Roma!
Άλλο ένα ηλιόλουστο πρωινό με ανεβασμένη την θερμοκρασία ξεκινήσαμε, και η Via del Corso μας έβγαλε στην Piazza Venezia και το Vittoriano το μνημείο του Vittorio Emanuele II.
Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη με την αιώνια φλόγα
Έφιππο άγαλμα του Βίκτωρα Εμμανουήλ
Το αμφιλεγόμενο αυτό κτίσμα συχνά το αποκαλούν υποτιμητικά ως ''γαμήλια τούρτα'' ή ''γραφομηχανή''! Κάναμε μια μικρή περιήγηση στο μουσείο ενοποίησης της Ιταλίας που βρίσκεται στο ισόγειο με δωρεάν είσοδο και μετά βγήκαμε στο εξωτερικό μπαλκόνι του τρίτου επιπέδου εκεί που είναι και η εκκλησία Santa Maria in Aracoeli και θαυμάσαμε μια εξαιρετική θέα της γύρω περιοχής. Ο καιρός ανοιξιάτικος και η Ρώμη στα καλύτερά της!
Via dei Fori Imperiali - Foro di Cesare – Ναός της Αφροδίτης Genetrix – Στο βάθος το Colosseo
Foro Traiano - Mercati di Traiano (Αγορά του Τραϊανού )- 112 μ.Χ
Αρχαιολογικός χώρος Basilica Ulpia 113 μ.Χ και πίσω η Santa Maria di Loreto
Ένας ανελκυστήρας από το 2007 βρίσκεται στο συγκεκριμένο επίπεδο του Vittoriano που ανεβαίνει μέχρι την ταράτσα στο υψηλότερο επίπεδο του μνημείου και το εισιτήριο κοστίζει 7 ευρώ. Δεν πήγαμε γιατί και από το κάτω επίπεδο η πανοραμική θέα ήταν εξαιρετική και ήμασταν πλήρεις από εικόνες.
Από τα σκαλιά της Basilica di Santa Maria in Ara coeli
Αφού ξεκουραστήκαμε στα σκαλιά της εκκλησίας και ατενίσαμε και από εδώ την όμορφη θέα κατεβήκαμε για να ανέβουμε μετά την Cardonata Capitolina μέχρι την Piazza di Campidoglio κάνοντας την ίδια διαδρομή που κάναμε το προηγούμενο βραδύ αυτή τη φορά ανάμεσα σε πολλούς επισκέπτες! Γενικά μου αρέσει να βλέπω κάποια σημαντικά αξιοθέατα σε διάφορες ώρες και στιγμές. Με πλήθος ή χωρίς καθόλου κόσμο, την ημέρα σε ώρες αιχμής αλλά και την νύχτα φωταγωγημένα σε απόλυτη ηρεμία!
Το μνημείο του Κόλα ντι Ρέντσο
Piazza di Campidoglio
Lupa Capitolina, το χάλκινο γλυπτό μιας λύκαινας που θηλάζει δίδυμα βρέφη, εμπνευσμένο από το θρύλο της ίδρυσης της Ρώμης. Η χρονολογία του αμφισβητείται μέχρι και σήμερα από τους ερευνητές που το τοποθετούν τον 5ο αιώνα π.Χ., με τα δίδυμα να προστίθενται στα τέλη του 15ου αιώνα μ.Χ. ενώ σύγχρονες αναλύσεις δείχνουν ότι πιθανότατα έχει κατασκευαστεί τον 13ο αιώνα μ.Χ. Όπως και να έχει είναι must!
Μπορεί να μη μπήκαμε μέσα στον μεγάλο αρχαιολογικό χώρο του Foro Romano όμως όπως έχει χιλιοειπωθεί η Ρώμη είναι ένα ανοιχτό μουσείο και πολλά σημαντικά αξιοθέατα του φόρουμ τα βλέπει κανείς σε απόσταση αναπνοής χωρίς να χρειαστεί να εισέλθει στον χώρο. Από τις σκάλες Gemonie κατεβήκαμε μέχρι την εκκλησία Santi Luca e Martina. Είναι οι σκάλες που οδηγούν στην αρχαία αγορά της Ρώμης. Έτσι από πολύ κοντά θαυμάσαμε και παρατηρήσαμε σημαντικά κομμάτια της αρχαίας Ρώμης.
Foro Romano - Templum Saturni. Ο Ναός του Κρόνου αποτελεί το αρχαιότερο επιζών κτίσμα στην εν λόγω περιοχής, αφού χτίστηκε μεταξύ 501 και 498 π.Χ.
Η Αψίδα του Σεπτίμιου Σεβήρου (Arcus Septimii Severi) είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλύτερα διατηρημένα μνημεία της Ρωμαϊκής Αγοράς του 203 μ.Χ. Η ενδιαφέρουσα ιστορία που κρύβει η θριαμβική αψίδα είναι ότι ενώ κατασκευάστηκε για να τιμήσει τις νίκες του αυτοκράτορα Σεπτίμιου Σεβήρου και των δύο γιων του, μετά τον θάνατο του αυτοκράτορα ο ένας γιός ο Caracalla σκότωσε τον αδερφό του Geta και κατέστρεψε όλες τις εικόνες και τις επιγραφές που αναφέρονταν σε κείνον από όλα τα κτίρια και μνημεία. Αν και αφαιρέθηκαν και από την αψίδα, οι τρύπες από τα καρφιά που συγκρατούσαν τα γράμματα του ονόματός του διακρίνονται ακόμη!
Foro di Cesare – Ναός της Αφροδίτης Genetrix
Από την Via dei fori Imperiali κατευθυνθήκαμε προς το Κολοσσαίο κοιτάζοντας δεξιά και αριστερά τους αρχαιολογικούς χώρους του Φόρουμ του Τραϊανού , του Αυγούστου και του Νέρβα και στην ευθεία το Κολοσσαίο. Η Via dei fori Imperiali εγκαινιάστηκε το 1932 από τον Μουσολίνι και παρ’ ότι κατεδαφίστηκαν πάνω από 40.000 τ.μ ενός μεγάλου ιστορικού και σημαντικού κομματιού της Ρώμης για την κατασκευή, ο δρόμος θεωρείται από τους πιο όμορφους παγκοσμίως!
Ρωμαϊκή Αγορά (Foro Romano)
Στο Colosseo και στον αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής αγοράς υπήρχε πολύς κόσμος που είτε περίμενε στην ουρά είτε τριγυρνούσε είτε λιάζοτανε σε διάφορα σημεία. Το ενιαίο εισιτήριο κοστίζει 12 ευρώ και περιλαμβάνει το Colosseo το Foro Romano και το Palatino.
Sites για αγορά εισιτηρίων για το ενιαίο και όχι μόνο:
http://www.ticketsrome.com/en/?gclid=CNCPkIuZ5b0CFUmWtAodmH0AhQ
http://www.rome-museum.com/?gclid=CMXgjv6W5b0CFUTHtAodpxcAoQ
http://www.the-colosseum.net/around/visit.htm
http://www.coopculture.it/en/colosseo-e-shop.cfm
Θέλαμε πολύ να κάνουμε ξενάγηση αλλά ξέραμε ότι δεν θα προλαβαίναμε να δούμε τα υπόλοιπα που είχαμε στο πρόγραμμα της μέρας. Ήταν δυστυχώς και η τελευταία μας μέρα. Έτσι αρκεστήκαμε στο να δούμε εξωτερικά κάποια τμήματα της Ρωμαϊκής αγοράς όπως ήδη κάναμε και να παρατηρήσουμε εξωτερικά το γιγαντιαίο Κολοσσαίο. Το Ρωμαϊκό αμφιθέατρο είναι το μεγαλύτερο αμφιθέατρο στον κόσμο και αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα έργα της ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής και μηχανικής. Το σύμβολο της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας που χτίστηκε μεταξύ 70 μ.Χ και 80 μ.Χ εκτιμάται ότι χωρούσε 50.000 με 80.000 θεατές, και χρησιμοποιήθηκε για μονομαχίες διαγωνισμούς και δημόσια θεάματα όπως εικονικές ναυμαχίες, κυνήγι ζώων, εκτελέσεις, αναπαραστάσεις διάσημων μαχών, και δράματα με βάση την κλασική μυθολογία και έπαψε να χρησιμοποιείται για την ψυχαγωγία στην πρώιμη μεσαιωνική εποχή.
Το Κολοσσαίο, όπως και όλο το Ιστορικό Κέντρο της Ρώμης είναι Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Δεξιά η θριαμβική Αψίδα του Κωνσταντίνου (Arco di Costantino), 315 μ.Χ ανάμεσα στο Κολοσσαίο και τον Παλατίνο Λόφο
Οι άτιμες οι ώρες περνούσαν και είχαμε ακόμα αρκετά να δούμε χμμ…Βγάλαμε μια ημερήσια κάρτα απεριορίστων διαδρομών με 4 ευρώ για όλα τα μέσα μεταφοράς και προσπαθήσαμε να χωρέσουμε στην υπόλοιπη μέρα μας ορισμένα από τα πολλά αξιοθέατα που θέλαμε να δούμε. Πήραμε το μετρό από το Colosseo και κατεβήκαμε στον σταθμό του Termini κι αυτό όχι φυσικά για να δούμε τον σταθμό τρένων ούτε την γύρω περιοχή που είναι από τις πιο ουδέτερες της Ρώμης αλλά για την εντυπωσιακή Basilica di Santa Maria Maggiore που βρίσκεται λίγα μέτρα μακριά από το Termini. Οι γύρω δρόμοι και ο κόσμος εκεί μου έβγαλαν μια παρακμή αλλά δεν δώσαμε και ιδιαίτερη σημασια.
Όμως η Piazza dell' Esquilino και η Piazza Santa Maria Maggiore είναι υπέροχες με την επιβλητική εκκλησία Basilica di Santa Maria Maggiore να βρίσκεται ανάμεσα τους. Είναι η μεγαλύτερη εκκλησία στην ρώμη που είναι αφιερωμένη στην Παναγία χτισμένη το 435 μ.Χ. Δυστυχώς λόγω εργασιών δεν μπορέσαμε να μπούμε στο εσωτερικό της όμως θαυμάσαμε τη μια όψη της.
Από το σταθμό Τέρμινι πήραμε το μετρό γραμμή Α και κατεβήκαμε S. Giovanni. Η συνοικία που είναι από τις πιο πυκνοκατοικημένες της Ρώμης είναι διάσημη και έχει αρκετά να επιδείξει στον κόσμο όπως το Palazzo Laterano, την Via Appia Nuova μια από τις πιο γνωστές εμπορικές οδούς, την Porta San Giovanni, την Scala Santa και κυρίως την Βασιλική του Αγίου Ιωάννη του Λατερανού (Archbasilica di San Giovanni in Laterano).
Εσωτερική πρόσοψη της Porta San Giovanni (1574)
Scala Santa. Μέσα στο κτίριο που ήταν μέρος από το παλιό Παλάτι του Λατερανού βρίσκονται οι ιερές σκάλες. Είναι 28 λευκά μαρμάρινα σκαλοπάτια επενδυμένα με ξύλο που σύμφωνα με την Καθολική παράδοση είναι αγιασμένα από τα βήματα του Ιησού Χριστού κατά τη διάρκεια των Παθών, τα βήματα που τον οδήγησαν στον Πόντιο Πιλάτο. Σύμφωνα με τις ιστορικές πηγές οι ιερές σκάλες μεταφέρθηκαν από την Ιερουσαλήμ στην Ρώμη περίπου το 326 με εντολή της Αγ. Ελένης, μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Υπερβολή ή όχι, αλήθεια ή ψέμα δεν ξέρω δεν απαντώ! Οι σκάλες οδηγούν στο παρεκκλήσι του San Lorenzo και συγκεντρώνει μεγάλο αριθμό πιστών και προσκυνητών που επιτρέπεται να την ανέβουν μόνο με τα γόνατα.
Piazza di San Giovanni in Laterano
Φυσικά το πιο σημαντικό στην περιοχή είναι η επιβλητική όσο και λιτή Βασιλική του Αγίου Ιωάννη του Λατερανού.
Ότι και να πω γι’ αυτό το αριστούργημα θα είναι πολύ λίγο. Είναι η εκκλησία που με εντυπωσίασε περισσότερο από όλες στην Ρώμη, περισσότερο κι από την Βασιλική του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό. Αναφέρεται ως ''Η μητέρα όλων των εκκλησιών του κόσμου'', αφού είναι ο καθεδρικός ναός της Επισκοπής της Ρώμης και η επίσημη εκκλησιαστική έδρα του Πάπα, ανώτερη κι από την Βασιλική του Αγίου Πέτρου γι’ αυτό και είναι η μοναδική που κατέχει τον τίτλο Archbasilica! Χτίστηκε το 324 μ.Χ. δίπλα στο παλάτι του Λατερανού και υπέστη μέσα στους αιώνες πολλές καταστροφές, πυρκαγιές, αποκαταστάσεις και προσθήκες. Η σχετικά λιτή εξωτερική μπαρόκ πρόσοψη δεν σε προδιαθέτει τι θα δεις εσωτερικά του ναού. Αποτελείται από πέντε κλίτη και είναι στολισμένη με μια σειρά από καλλιτεχνικούς θησαυρούς. Χαρακτηριστικό του ναού είναι και τα εξαιρετικά γλυπτά των δώδεκα αποστόλων που προστέθηκαν στις αρχές του 18ου αιώνα.
Έξω από την κύρια πύλη εισόδου της Βασιλικής
Το κεντρικό κλίτος του 1660 δημιουργία του Borromini είναι το πιο εκθαμβωτικό μέρος της Βασιλικής με την πολυτελή οροφή επιχρυσωμένη με πραγματικό χρυσό
Η αψίδα της βασιλικής με τις εξαιρετικές διακοσμήσεις περιέχει την ''παπική καθέδρα''
Τοιχογραφία της Αναλήψεως
Κι άλλες λεπτομέρειες από το εσωτερικό
Προσωπικά θεωρώ τα πιο εντυπωσιακά αξιοθέατα της Ρώμης τις εκπληκτικές εκκλησίες και το σημαντικό για τον κόσμο είναι πως εντελώς δωρεάν μπορεί να θαυμάσει από κοντά όλα αυτά τα ανεκτίμητα αριστουργήματα της αρχιτεκτονικής και της τέχνης. Όμως και οι διάσπαρτοι αρχαιολογικοί χώροι και οι δρόμοι και τα ιστορικά κτίρια και οι λόφοι…τελικά ναι δεν είναι κλισέ να πω ότι όντως η Ρώμη είναι ανοιχτό μουσείο με απεριόριστα εκθέματα παγκόσμιας σπουδαιότητας και πολιτιστικής κληρονομιάς.
Αφού κάναμε μια μικρή περιήγηση γύρω από την πλατεία, με τα πόδια πήγαμε ξανά μέχρι το Κολοσσαίο και από κει πήραμε το μετρό την γραμμή Β αυτή τη φορά, και κατεβήκαμε μια στάση μετά στο Circo Massimo που μπορεί να είναι πολύ κοντά στο Κολοσσαίο με τα πόδια, είπαμε να ελαφρύνουμε λιγάκι την κούραση μας. Δεν κάναμε και λίγες διαδρομές!
Περπατήσαμε επί της Via del Circo Massimo όπου στα δεξιά μας ήταν η μεγάλη αρένα του Circus Maximus. Το σημερινό μεγάλο δημόσιο πάρκο ήταν το πρώτο και μεγαλύτερο γήπεδο στην αρχαία Ρώμη και βρίσκεται μεταξύ των λόφων Aventino και Palatino.
Circus Maximus
Όταν φτάσαμε σην Piazzale Ugo la Malfa ανηφορίσαμε τον καταπράσινο Αβεντίνο λόφο. Χαθήκαμε σε κάποια μονοπάτια αλλά δεν μας πείραξε αυτό το μικρό μπλέξιμο γιατί κατ' αρχάς περπατούσαμε σε σκιά και και κατά δεύτερον πρόκειται για μια κομψή αστική περιοχή της Ρώμης με τεράστιο πλούτο και αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον και είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά υπέροχες μονοκατοικίες.
Βρήκαμε μετά από ερωτήσεις και ψάξιμο την εντυπωσιακή Via di Santa Sabina, και ανακαλύψαμε και άλλες από τις ομορφιές της Ρώμης. Μπήκαμε στο Giardino degli Aranci (κήπος των πορτοκαλιών) το υπέροχο πάρκο, και απολαύσαμε μια ακόμα πανέμορφη άποψη της Ρώμης.
Συνεχίσαμε στην Via di Santa Sabina, περάσαμε τρείς εκκλησίες μέχρι που φτάσαμε στην Piazza dei Cavalieri di Malta. Στην πλατεία κυριαρχεί η πύλη της Villa Malta της έδρας του συγκροτήματος του Κυρίαρχου Στρατιωτικού Τάγματος των Ιπποτών της Μάλτας (Sovrano Militare Ordine ospedaliero di San Giovanni di Gerusalemme di Rodi e di Malta) η γέννηση του οποίου χρονολογείται γύρω στο 1048. Το τάγμα αποτελεί κρατική οντότητα και αναγνωρίζεται από τον ΟΗΕ!
Τι κάθομαι και γράφω! Μετά από αυτή τη σημαντική πληροφορία μπορείτε να κοιμηθείτε ήσυχοι!
Πάντως όποιος ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα γι' αυτό το απίθανο τάγμα υπάρχει το site: http://www.orderofmalta.int/?lang=en
Μπορεί οι περισσότεροι να μη ξέρουν τι πρεσβεύει η Villa Malta, είναι όμως γνωστή για την κλειδαρότρυπα της πύλης της! Μέσα από την μικρή τρύπα φαίνεται μια ονειρική και άκρως ενδιαφέρουσα εικόνα της Ρώμης με τον θόλο της Βασιλικής του Αγ. Πέτρου να πλαισιώνεται από δύο σειρές δέντρων. Δεν μπόρεσα να βγάλω μια φωτογραφία της προκοπής γι’ αυτό παραθέτω την ''ματιά'' από την κλειδαρότρυπα από φωτογραφίες που βρήκα στο ίντερνετ.
Η ώρα πια ήταν πια αργά το απόγευμα και επόμενος και τελευταίος σταθμός για μας ήταν ο λόφος Gianicolo και το Τrastevere. Προβληματίστηκα με ποιόν τρόπο θα φτάναμε εκεί μιας και δεν είχα μελετήσει καλά τα λεωφορεία και τα τραμ της περιοχής. Κατηφορίσαμε με τη συντροφιά μιας γλυκιάς και ευγενέστατης Γαλλίδας η οποία κατοικεί στην Ρώμη και μας συνόδεψε μέχρι την via Marmorata δίνοντας μας οδηγίες πως θα φτάναμε Τrastevere. Ή δεν την καταλάβαμε ή δεν μας τα εξήγησε καλά και δεν βγάλαμε άκρη.
Μετά από κάποιες άσκοπες διαδρομές με το λεωφορείο, κι ενώ χάσαμε πολύτιμο χρόνο πήραμε το λεωφορείο 75 από το Κολοσσαίο μέχρι την στάση PORTA PORTESE. Περπατήσαμε και βγήκαμε στην κεντρική Viale di Trastevere και από την αφετηρία TRASTEVERE/MIN. PUBBLICA ISTRUZIONE απέναντι από το Υπουργείο Παιδείας (Ministero dell'Istruzione) με το λεωφορείο 115 ανεβήκαμε τον λόφο και κατεβήκαμε στην Piazzale Garibaldi. Βέβαια η απογοήτευση ήταν μεγάλη καθώς είχε νυχτώσει και χάσαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε ίσως την ωραιότερη θέα στο σούρουπο. Μάλιστα είχε βγάλει αρκετή ψύχρα γι’ αυτό και μείναμε ελάχιστα λεπτά εκεί πάνω.
Monumento equestre dedicato a Giuseppe Garibaldi στο ψηλότερο σημείο του λόφου
Με το λεωφορείο 115 κατεβήκαμε ξανά στην Viale di Trastevere και αφού ψώνισα παιδικά ρούχα από ένα μεγάλο κατάστημα, προχωρήσαμε προς το γραφικό στενό της Via della Lungaretta μέχρι την Piazza di Santa Maria in Trastevere. Στην πλατεία βρίσκεται μια από τις παλαιότερες εκκλησίες της Ρώμης η Basilica di Santa Maria in Trastevere του 4ου αιώνα. Αν και ήταν βράδυ είχε κίνηση και ζωντάνια τουλάχιστον σε σύγκριση με τις άλλες περιοχές του ιστορικού κέντρου.
Στην πλατεία και στον κάθετο δρόμο υπάρχουν πολλά εστιατόρια και καφέ κι ενώ ήμασταν έτοιμοι να πάμε στο διάσημο Aristocampo μας τράβηξε περισσότερο η οστερία που βρίσκεται ακριβώς δίπλα η Ditta Trinchetti στο νούμερο 76 της Via della Lungaretta . Το μαγαζί άκρως νεανικό και μοντέρνο στην διακόσμηση του αλλά συγχρόνως ζεστό και οικείο. Χαμογελαστό και ευγενικό το προσωπικό και το μενού εξαιρετικό. Ακόμα θυμάμαι και μνημονεύω εκείνο το γεύμα με εκπληκτικά ολόφρεσκα φαγητά όπως κανελόνια γεμιστά με σπανάκι και τυρί, ραβιόλια με κιμά σε άσπρη σάλτσα και ένα ανεπανάληπτο κοτόπουλο στη σχάρα με καπνιστό τυρί και προσούτο.
Οι τελευταίες μας ώρες στην Ρώμη περιλάμβαναν νυχτερινή φωτογράφιση στην περιοχή του Βατικανού και του Castel Sant' Angelo.
Via della Concilliazione - Piazza San Pietro
Ponte Sant'Angelo
Ponte Sant'Angelo και Castel Sant' Angelo
Γέφυρα Vittorio Emanuele II από την γέφυρα Sant' Angelo
Η βραδιά έκλεισε στο Enoteca Regionale Palatium ένα βήμα από το ξενοδοχείο μας. http://www.enotecapalatium.com/
Στην via Frattina 94 το υπέροχο αυτό εστιατόριο-οινοποιείο είναι ένας πολύ ωραίος χώρος και τον τιμήσαμε όχι για τα φαγητά του φυσικά αφού είχαμε φάει λίγη ώρα πριν, αλλά για την μεγάλη ποικιλία από κρασιά, πάνω από 250 ετικέτες. Ήπιαμε ένα κόκκινο κρασί μας πρότειναν με τιμή 5 ευρώ το ποτήρι με συνοδευτικά τυριά και αποχαιρετήσαμε την Ρώμη με τον καλύτερο τρόπο.
Evviva Roma!
Last edited: