Π.Γ.Δ.Μ. Π.Γ.Δ.Μ.-Ένας τόπος γεμάτος αντιθέσεις

underwater

Member
Μηνύματα
2.712
Likes
11.263
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική

4η Ημέρα-Τέτοβο

Η ημέρα της επίσκεψής μας στο Τέτοβο ήταν αρκετά ηλιόλουστη (αν και το κρύο παρέμενε τσουχτερό) και ξεκινήσαμε με πολύ κέφι. Η απόσταση της πόλης από τα Σκόπια είναι λιγότερο από 45 χλμ και με το υπεραστικό λεωφορείο που χρησιμοποιήσαμε την διανύσαμε (με τις διάφορες στάσεις) σε σχεδόν 50 λεπτά. Το εισιτήριο πολύ φθηνό, 120 δηνάρια (περίπου 2 euro), εκ των οποίων τα 20 ήταν μία χρέωση που σου κάνουν στον σταθμό των λεωφορείων για να σου επιτρέψουν να εισέλθεις στις αποβάθρες! Το συμπληρωματικό αυτό fee το πληρώσαμε και την ημέρα της επιστροφής μας στην Ελλάδα. Αντίθετα, καθώς γυρνώντας από το Τέτοβο στα Σκόπια πετύχαμε το λεωφορείο στο δρόμο και δεν το πήραμε από το σταθμό, δεν χρεωθήκαμε αυτό το ποσό. Βέβαια, καθώς η τιμή είναι ούτως ή άλλως πολύ χαμηλή, η συγκεκριμένη χρέωση δεν κάνει κάποια διαφορά και περισσότερο το αναφέρω επειδή μου έκανε εντύπωση, δεν θυμάμαι να έχω ξανασυναντήσει κάτι τέτοιο αλλού.

Το Τέτοβο είναι χτισμένο στους πρόποδες του όρους Sar, σε μια ιδιαίτερα προνομιακή γεωγραφικά θέση. Δυστυχώς η ομορφιά του φυσικού τοπίου δεν αναδεικνύεται, αντιθέτως σαμποτάρεται από τη βρωμιά και την άναρχη δόμηση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το πλήθος των σκουπιδιών που συσσωρεύονται στο ποτάμι που διασχίζει την πόλη, τον Pena, μετατρέποντάς το σε μια άτυπη χωματερή. Κρίμα.



Το 70% του πληθυσμού του Τετόβου είναι Αλβανόφωνοι μουσουλμάνοι. Τόσο ο εθνοτικός, όσο και ο θρησκευτικός χαρακτήρας της πόλης είναι εμφανείς και έντονοι. Τζαμιά, αλβανικές σημαίες, μαντίλες και φέσια παντού. Οι περισσότερες ταμπέλες είναι γραμμένες αποκλειστικά στα αλβανικά, αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι σε ένα άλλο κράτος. Επίσης πολλές «φολκλόρ» εικόνες. Πλανόδιοι πωλητές, παραδοσιακά μαγαζιά, τρακτέρ στο κέντρο της πόλης, ένα συνονθύλευμα πλήθους ετερόκλητων εικόνων, οι οποίες δημιουργούν ένα ενδιαφέρον πολιτισμικό γαϊτανάκι. Μικροπωλητές πουλάνε το Κοράνι και βιβλία ορθής μουσουλμανικής λατρείας για παιδιά και μεγάλους. Ο κόσμος λιγότερο εξοικειωμένος με τους ξένους σε σχέση με τα Σκόπια, η χρήση αγγλικών περιορισμένη, παρ’ όλα αυτά η φιλική διάθεση και η εξυπηρετικότητα περίσσιες!




















Άπειρα μαγαζιά γυναικείας μόδας για όλα τα γούστα!




Αρχίσαμε να περπατάμε με κατεύθυνση ένα από τα πιο σημαντικά αξιοθέατα της πόλης, το Arabati Baba Teke, το οποίο βρίσκεται στην άκρη της πόλης, στην αντίθετη κατεύθυνση από τον σταθμό των λεωφορείων. Χρειάζεται δηλ. αρκετό περπάτημα για να το προσεγγίσει κανείς. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα μοναστήρι Μπεκτάσηδων δερβίσηδων, το οποίο χτίστηκε τον 18ο, πάνω σε αντίστοιχο κτίσμα του 16ου αιώνα. Μέσα στο χώρο υπάρχει πλήθος κτιρίων τόσο λατρευτικής, όσο και πρακτικής χρήσης, δερβίσικο νεκροταφείο, αλλά και μια ιδιαίτερη πέτρινη βρύση. Σύμφωνα με την επίσημη σελίδα του Οργανισμού Τουρισμού της Π.Γ.Δ.Μ., η δράση των δερβίσηδων διεκόπη οριστικά το 1945. Παρ’ όλα αυτά, εμείς είδαμε μια διαφορετική πραγματικότητα.







Λίγο αφού μπήκαμε στον προαύλιο χώρο του Τεκέ κι ενώ παρατηρούσαμε και βγάζαμε φωτογραφίες, κατέφτασε ένα ταξί. Ένας πανύψηλος άνδρας με μακριά γενειάδα και παραδοσιακό δερβίσικο ντύσιμο (με το ψηλό καπέλο και τα σχετικά) βγήκε και κατευθύνθηκε προς ένα από τα κτίρια. Λίγο μετά μας προσέγγισε, μας χαιρέτησε, και με σπαστά αγγλικά μας ρώτησε αν θέλαμε να πάμε στο «αρχονταρίκι» τους να μας ξεναγήσει. Διάφοροι άνθρωποι εμφανίστηκαν (άνδρες και γυναίκες από διαφορετικές χώρες, πιστοί της σέκτας) και με τα πολλά καταλήξαμε στο σαλονάκι με τον δερβίση και δύο άντρες της τοπικής κοινότητας, όπου ο ένας εκ των οποίων εκτελούσε χρέη μεταφραστή.

Η σέκτα των μπεκτάσηδων έχει τις ρίζες της στο Ισλάμ, παρ’ όλα αυτά έχει μια αρκετά διαφορετική, περισσότερο φιλελεύθερη προσέγγιση (πάντα σύμφωνα με τα δικά τους λόγια). Η θέση της γυναίκας είναι περισσότερο προνομιακή, οι βασικές αρχές είναι λιγότερο αυστηρές, γενικότερα το κλίμα είναι διαφορετικό από το «κλασικό» Ισλάμ. Από ό, τι μας είπαν οι λατρευτικές τελετουργίες λαμβάνουν χώρα με αρκετή δυσκολία στον Τεκέ, καθώς υπάρχει ένα αρνητικό κλίμα τόσο από τις αρχές της Π.Γ.Δ.Μ., τόσο και από τους «τυπικούς» μουσουλμάνους της πόλης, οι οποίοι διαφωνούν με τις αρχές και τη δράση των μπεκτάσηδων. Από ό, τι μας ενημέρωσαν, αλλά και διαβάσαμε στη συνέχεια, πριν μερικά χρόνια μέλη του ICM, της επίσημης κοινότητας των μουσουλμάνων της Π.Γ.Δ.Μ. κατέλαβαν κτίρια του Τεκέ, με στόχο τη χρήση του ως σουνίτικο τζαμί. Οι δε μπεκτάσηδες έχουν μηνύσει την κυβέρνηση, ενώ απαιτούν να αναγνωριστούν ως αυτόνομο θρησκευτικό δόγμα, κάτι που η κυβέρνηση έχει απορρίψει. Και οι διαμάχες συνεχίζονται.



Προσωπικά δεν έχω εμπεριστατωμένη γνώμη για το ζήτημα, παρ’ όλα αυτά η εντύπωση που μου άφησαν οι άνθρωποι εκεί ήταν πολύ θετική. Ήταν ευγενείς, φιλόξενοι, πρόθυμοι να απαντήσουν σε κάθε ερώτηση, με διάθεση για συζήτηση και ξενάγηση στο χώρο και την κουλτούρα τους. Στο τέλος μας έκαναν και μια «ιδιωτική» ξενάγηση σε μια κρύπτη όπου υπάρχουν οι τάφοι σημαντικών νεκρών τους (για παράδειγμα προεξεχόντων δερβίσηδων που έδρασαν στον Τεκέ). Σίγουρα έδωσαν μια μονομερή διάσταση της εκεί κατάστασης, παρ’ όλα αυτά σίγουρα άγγιξαν τις ευαίσθητες χορδές μου, σύμφωνα με τις οποίες κάθε άνθρωπος πρέπει να είναι ελεύθερος να εκφράζει ανενόχλητος την πίστη και τις απόψεις του γενικώς, αρκεί να μην παραβιάζει τις ελευθερίες του δίπλα του. Οι μπεκτάσηδες μου έδωσαν την εντύπωση ότι παρεμποδίζονται ως προς το παραπάνω και μάλιστα στο χώρο που οι ίδιοι δημιούργησαν. Αν επισκεφτείτε κι εσείς τον Τεκέ θα χαρώ να ακούσω τις απόψεις σας! :)

Εν συνέχεια κατευθυνθήκαμε προς το κέντρο της πόλης και συγκεκριμένα προς το Χρωματιστό Τζαμί (Sarena Dzamija). Χτίστηκε αρχικά το 1436, ενώ πήρε την τελική του μορφή το 1833, επί Αμπντουραχμάν Πασά. Είναι πολύ ιδιαίτερο, καθώς είναι όλο (εξωτερικά και εσωτερικά) χρωματισμένο με ποικίλα μοτίβα και διαφορετικούς συνδυασμούς. Επίσης, σε αντίθεση με τα περισσότερα Οθωμανικά τζαμιά, δεν έχει τον χαρακτηριστικό εξωτερικό θόλο. Η απλή του αρχιτεκτονική φαίνεται να ισορροπεί με τα έντονα χρώματά του, δημιουργώντας πάντως εν τέλει ένα ιδιαίτερα εντυπωσιακό αποτέλεσμα.




Την ώρα που φτάσαμε ξεκινούσε και η μεσημεριανή προσευχή και πλήθος πιστών έμπαινε μέσα. Κοντά στο τζαμί υπήρχαν και πολλά κοριτσάκια, τα οποία όπως μάθαμε αργότερα παρακολουθούσαν εκεί κοντά κάτι σαν το ορθόδοξο κατηχητικό.



Λίγο μετά και ενώ ο κόσμος έβγαινε σιγά-σιγά μετά την προσευχή, ο Γ. σταμάτησε ένα νεαρό άντρα να τον ρωτήσει πού ήταν το χαμάμ της περιοχής. Εκείνος του ψιλοέπιασε κουβέντα και μας ρώτησε αν θα θέλαμε να μπούμε μαζί του μέσα στο τζαμί για να δούμε το εσωτερικό του. Όπερ και εγένετο. Βγάλαμε τα παπούτσια μας και εισήλθαμε στα ενδότερα. Μικρό αλλά ιδιαίτερα ενδιαφέρον το τζαμί, ενώ ο εσωτερικός του διάκοσμος ήταν αντίστοιχος με τον εξωτερικό.





Στη συνέχεια ο Μ., όπως λεγόταν ο άνδρας, μας ρώτησε αν θα θέλαμε να μας κεράσει ένα τσάι σε γειτονικό καφενείο. Φυσικά αδράξαμε την ευκαιρία! Το μέρος που μας πήγε ήταν κοντά στο τζαμί, πολύ παραδοσιακό, σαν τους καφενέδες που βλέπουμε στις ελληνικές ταινίες του 1960! Εννοείται ότι ήμουν η μοναδική γυναίκα, δεν υπήρχαν γυναικείες τουαλέτες, μάλιστα καταλάβαμε ότι ο Μ. προσπάθησε διακριτικά να προωθήσει το να καθίσουμε έξω (κάτι που όμως δεν έγινε, καθώς κρυώναμε πολύ!). Καταλάβαμε σιγά-σιγά ότι επρόκειτο για ένα μορφωμένο άνθρωπο καταγόμενο από οικογένεια με επιρροή στην περιοχή, αλλά ταυτόχρονα άτομο απόλυτα προσηλωμένο στη θρησκεία του. Δεν μου απηύθυνε καθόλου το λόγο εκτός και αν τον ρωτούσα κάτι ή με έβαζε ο Γ. στη συζήτηση, απέφευγε τη βλεμματική επαφή μαζί μου, ενώ ό, τι και να λέγαμε κατάφερνε να οδηγεί τη συζήτηση συνέχεια στη θρησκεία! Η αλήθεια είναι ότι στην αρχή είχε πλάκα η φάση, αλλά από ένα σημείο και μετά άρχισα να αγανακτώ (εδώ να σημειώσω ότι έχω συναναστραφεί πολλές φορές μουσουλμάνους, αλλά πρώτη φορά αισθάνθηκα τόσο άβολα).

Οι όλο νόημα ματιές μου προς τον Γ. δεν φάνηκε να βοηθούν την κατάσταση. Ο Μ. επέμενε να περπατήσει μαζί μας προς τις εκκλησίες της πόλης, ενώ σε κάποια φάση μου ζήτησε να τον βγάλω αναμνηστική φωτογραφία με το Γ. (σιγά μην περιλαμβανόμουν κι εγώ η ταπεινή γυνή σε αυτή!). Στον δρόμο προς τις εκκλησίες περάσαμε και από το Χαμάμ του Μπέη (κτίσμα του 15ου αιώνα), ενώ οι εκκλησίες δεν μπορώ να πω ότι με εντυπωσίασαν.




Εντύπωση μας έκανε ότι οι δύο κοινότητες της πόλης (μουσουλμανική και χριστιανική) είναι διαχωρισμένες νοητά, με την δεύτερη να καταλαμβάνει πολύ μικρή έκταση. Όπως μας ενημέρωσε ο Μ. οι μικτοί γάμοι αποφεύγονται και είναι τρόπον τινά ζήτημα τιμής για αυτούς να τους αποφεύγουν. Αυτά που χωρίζουν τις κοινότητες φαίνονται περισσότερα από αυτά που τις ενώνουν στη συγκεκριμένη πόλη.

Όπως και να ‘χει πάντως και παρά τη δυσφορία μου, η συναναστροφή αυτή με τον Μ. ήταν ενδιαφέρουσα, καθώς είδα πώς σκέφτεται και λειτουργεί μερίδα αυτού του λαού. Πολλές σκέψεις που έκανα τόσες μέρες παρατηρώντας τις δύο εθνοτικές ομάδες της Π.Γ.Δ.Μ. ήταν σα να πήραν μορφή μέσω των λόγων του Μ., ο οποίος ήταν σαφής: «Δεν είμαι Μακεδόνας, είμαι Αλβανός». Επίσης συνειδητοποίησα το πώς η προσήλωση στη θρησκεία μπορεί να διαστρεβλώσει τον ορθολογισμό και τη λογική του ανθρώπου. Διότι, όσο να ΄ναι, για μένα αποτέλεσε σοκ το να ακούω ένα νέο, μορφωμένο, ευκατάστατο άνδρα να λέει ότι «το να παντρεύονται ανήλικες στη Μέση Ανατολή δεν είναι το ίδιο με εδώ, εκεί το κλίμα και η θερμοκρασία κάνουν τα κορίτσια να ωριμάζουν γρηγορότερα»!

Τέλος πάντων, με τα πολλά προφασιστήκαμε επικείμενη συνάντηση με γνωστούς στα Σκόπια και αφήσαμε τον, κατά τα άλλα ευγενέστατο, Μ. λίγο μετά το σούρουπο. Κι επειδή μου είχε γυρίσει το μάτι, ο Γ. με πήγε σε ένα μπακλαβατζίδικο, όπου μετά από γενναία ποσότητα ζάχαρης, φύλλου και ξηρών καρπών άρχισα να ηρεμώ. :D

Επιστροφή σε ευχάριστο κλίμα στα Σκόπια με εμένα να μην μπορώ να σταματήσω να «κράζω» το Μ. (αλλά σε χιουμοριστικούς πια τόνους), ενώ κατευθυνθήκαμε προς την Παλιά Πόλη όπου δειπνήσαμε σε ένα πολύ συμπαθητικό ταβερνάκι με πολύ χαμηλές τιμές.

Γενικώς η εξόρμηση στο Τέτοβο αποτέλεσε μια πολύ δυνατή εμπειρία για εμάς. Σίγουρα τουριστικά δεν προσφέρει αυτά που προσφέρουν άλλες πόλεις της Π.Γ.Δ.Μ., βοηθά όμως τον επισκέπτη να αποκτήσει μια πιο ολοκληρωμένη άποψη για τη χώρα, τις πολιτισμικές διαφορές και τις εντάσεις που επικρατούν. Επιπλέον δεν μπορέσαμε παρά να αναρωτηθούμε για πόσο καιρό η περιοχή θα παραμείνει ως έχει, καθώς η εντύπωση που μας δόθηκε είναι ότι το Τέτοβο κλείνει με νόημα το μάτι στη μαμά-Αλβανία! Όπως και να ΄χει, πρόκειται για ένα μέρος που προτείνω ανεπιφύλακτα σε όποιον ταξιδέψει στην Π.Γ.Δ.Μ. να επισκεφτεί.

 

Attachments

  • 55,7 KB Προβολές: 104
Last edited by a moderator:

underwater

Member
Μηνύματα
2.712
Likes
11.263
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
1η Ημέρα-Γνωριμία με την πόλη των Σκοπίων

Τελευταία μέρα του Νοέμβρη, λίγο πριν τις 6.30 το πρωί, φτάνω στο σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης. Ταλαιπωρημένη και σχεδόν άυπνη-η διαδρομή από το Δομοκό και μετά πέρασε με τον πιτσιρικά συνεπιβάτη να μου διηγείται εξονυχιστικά τις σεξουαλικές του περιπέτειες από τη στιγμή που τον χώρισε η πρώην κοπέλα του (και πιστέψτε με, ήταν πολλές!). Στο σταθμό με «παραλαμβάνει» ο συνταξιδιώτης μου Γ., ο οποίος (σε αντίθεση με μένα) είναι φρέσκος-φρέσκος!

Σχεδόν δύο ώρες μετά είμαστε πάλι στο σιδηροδρομικό σταθμό για να επιβιβαστούμε στο λεωφορείο που θα μας μεταφέρει στην πόλη των Σκοπίων. Γνωστό τουριστικό γραφείο της πόλης κάνει καθημερινά δύο δρομολόγια μετ’ επιστροφής. Η τιμή του εισιτηρίου πήγαινε-έλα είναι 25 euro/άτομο.

Ομολογώ ότι δεν βλέπω τίποτα κατά τις 3μιση ώρες της διαδρομής, καθώς κοιμάμαι συνεχώς. Ξυπνάω μόνο στα σύνορα για τις τυπικές διαδικασίες. Σε κάποιες φάσεις ακούω τον Γ. να σχολιάζει τα ασοβάτιστα και άβαφα σπίτια που παρατηρεί καθώς περνάμε από τα διάφορα χωριά, κάτι που όμως και οι δύο είχαμε ξανασυναντήσει σε προηγούμενα ταξίδια που ο καθένας μας είχε κάνει στα Βαλκάνια. Ανοίγω τα μάτια μου λίγο πριν μπούμε στην πόλη των Σκοπίων. Μουντό κλίμα, χιονισμένες οι βουνοκορφές τριγύρω, ατμόσφαιρα σαφώς χειμωνιάτικη. Φτάνουμε στο σταθμό των λεωφορείων και αισθάνομαι τον γνώριμο ενθουσιασμό που συνοδεύει την άφιξη σε ένα νέο τόπο.

Ο σταθμός αρκετά μεγάλος και πολυάσχολος. Συνάλλαγμα κάνουμε εκεί σε πολύ καλή ισοτιμία και χωρίς προμήθεια, ενώ λίγο πριν το τέλος του ταξιδιού θα γίνει ανάληψη ενός μικρού ποσού από ΑΤΜ. Το νόμισμα της χώρας είναι το μακεδονικό δηνάριο. 1 Euro=61.86 Macedonian Denars.

Ξεκινάμε με τα πόδια να βρούμε το «διαμέρισμα» όπου θα μέναμε. Η απόσταση πολύ μικρή, γενικώς το κέντρο των Σκοπίων είναι πολύ μαζεμένο. Στο δεξί μας χέρι ο ποταμός Vardar (ο Αξιός δηλ.), ο οποίος χωρίζει την πόλη στα δύο. Οι πρώτες εντυπώσεις μέτριες. Δεν αισθάνομαι ότι βλέπω κάτι που δεν έχω ξαναδεί. Το πεζοδρόμιο σε ψιλοάθλια κατάσταση, «βασανίζει» τα βαλιτσάκια μας. Πλήρης αντίθεση με τα μεγαλοπρεπή κτίρια που σιγά-σιγά ξεπροβάλλουν. Σε λίγη ώρα φτάνουμε στο «διαμέρισμά» μας (Main Square Apartments-Public Room Anja), το οποίο δεν μπορώ να πω ότι προτείνω για διάφορους λόγους (με βασικότερο το βρωμερό αποχετευτικό του σύστημα, αλλά και το ότι η επιχείρηση προσφέρει δωμάτια, όχι διαμερίσματα). Μας ξεγέλασαν οι φωτός και το 8.1 στα ratings του booking.com. Στα συν του το κεντρικότατο location, η θέα του δωματίου με το ποτάμι και το Αρχαιολογικό Μουσείο (πολύ καλή για τα δεδομένα της πόλης) και το ευγενέστατο προσωπικό.

Αφού τακτοποιούμε τις αποσκευές μας και ντυνόμαστε ζεστά-ζεστά με τα χοντρά μας μπουφανάκια, σκουφάκια, κασκόλ, βγαίνουμε για μια πρώτη επαφή με την πόλη. Δεδομένης της μικρής διάρκειας της ημέρας δεν είχαμε και πολλές ώρες στη διάθεσή μας για φωτός! Η Πλατεία Μακεδονίας είναι δίπλα μας, με το τεράστιο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου να δεσπόζει από τη μία, το τεράστιο video wall με τη non-stop δραστηριότητα από την άλλη. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα αγάλματα της περιοχής, δημιουργούν ένα ετερόκλητο και ολίγον τι κιτς συνονθύλευμα.




Τα αγάλματα είναι τεράστια, είναι παντού και περιλαμβάνουν τα πάντα. Και όταν λέμε τα πάντα, εννοούμε τα πάντα! Από Αρχαίους Έλληνες και Βυζαντινούς Αυτοκράτορες, μέχρι τον Μάρκο Αυρήλιο και Άγγλους ευγενείς! Κάποια είναι τελείως χοντροκομμένα και πομπώδη, άλλα έχουν περισσότερο ενδιαφέρον, όπως εκείνο με τους «Βαρκάρηδες» της Θεσσαλονίκης, την αναρχική Βουλγάρικη ομάδα που έδρασε μεταξύ 1898-1903.





Οι "Βαρκάρηδες"




Γενικώς πλησιάζοντας στο ποτάμι ο «αέρας» γίνεται λιγότερο εθνο-πατριωτικός και περισσότερο artistic, χωρίς όμως ποτέ να λείπουν οι υπερβολές. Αρκετές είναι οι γέφυρες που ενώνουν τις δύο πλευρές του ποταμού, με γνωστότερη την Πέτρινή Γέφυρα, η οποία χτίστηκε επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας τον 15ο αιώνα (χωρίς να έχει αποσαφηνιστεί εάν αυτό έγινε στο πρώτο ή το δεύτερο μισό του). Όμορφη, αλλά δεν μπορώ να πω και ότι εντυπωσιαστήκαμε.




Και μερικά ακόμα αγάλματα








Στην απέναντι πλευρά και πολύ κοντά στην όχθη, έχουν χτιστεί μερικά πολύ όμορφα και μεγαλοπρεπή κτίρια, τα οποία «βλέπουν» στο σλάβικο κομμάτι, ενώ περπατώντας προς τα μέσα στην Παλιά Πόλη το μουσουλμανικό στοιχείο γίνεται όλο και εντονότερο. Σε γενικές γραμμές εκείνη την πρώτη μέρα κινηθήκαμε σε πολύ κεντρικά σημεία του ποταμού και της Παλιάς Πόλης, αφήνοντας τα «άδυτα» των τούρκικων και αλβανικών γειτονιών για τις επόμενες μέρες.




Καθώς ανηφορίζουμε προς την Παλιά Πόλη η πείνα μας αρχίζει να θεριεύει, και σε συνδυασμό με το τσουχτερό κρύο μας ωθεί να μπούμε σε ένα από τα πολλά μαγαζάκια της περιοχής για φαγητό (Star Grad Pivnica). Ο χώρος ήταν πολύ παραδοσιακός και ρουστίκ. Στο κέντρο του εστιατορίου έκαιγε ένα παραδοσιακό μαγκάλι, το οποίο αποτελούσε και τη μόνη πηγή θέρμανσης του χώρου. Στην άκρη ένας κύριος έπαιζε παραδοσιακή μουσική με το κανονάκι του (πολύ ωραία), αλλά στα διαλείμματα έβαζαν mainstream χιτάκια (παραφωνία!). Το μενού είχε διάφορα ετερόκλητα φαγητά (από κεμπάπ μέχρι πίτσα!), κάτι που μας προβλημάτισε! Με τα πολλά για μια μερίδα άψογο σις κεμπάμ, μία τυριά στο πήλινο, μία ποικιλία κρεατικών και τυριών για δύο άτομα, άφθονες φρεσκοψημένες πιτούλες και δύο μπύρες Skopsko πληρώσαμε και οι δύο μαζί γύρω στα 25 euro, το οποίο ήταν και ένα από τα ακριβότερα δείπνα του ταξιδιού! Φυσικά μετά πήγαμε και για γλυκάκι σε ένα από τα μπακλαβατζίδικα της περιοχής! Νηστικοί δεν μείναμε, δεν μπορώ να πω! :D

Τα μπυρόνια μας!



Καθώς το σκοτάδι είχε πέσει, το κρύο ήταν τσουχτερό, εγώ είχα να κοιμηθώ σαν άνθρωπος δύο μέρες και ο Γ. ήταν κρυωμένος, η επιστροφή στο δωμάτιο ήταν άμεση. Η πρώτη επαφή με την πόλη όμως μας είχε «ψήσει» και περιμέναμε με χαρά το επόμενο πρωί για να ξεκινήσει η «κυρίως» περιήγηση!
 
Last edited by a moderator:

North66

Member
Μηνύματα
4.303
Likes
5.039
Επόμενο Ταξίδι
Γεωργία
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία
Μήπως είδες καθόλου Σκοπιανούς ντυμένους αρχαίους Μακεδόνες όπως κάνουν αντίστοιχα οι Ιταλοί έξω απ' το Κολοσσαίο; Πιστεύω ότι θα ήταν ένα πολύ ανερχόμενο τουριστικό επάγγελμα τώρα που οι Σκοπιανοί πείστηκαν από πού κατάγονται.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Είναι ευχάριστο να γράφονται νέες ταξιδιωτικές ιστορίες και πόσο περισσότερο για σχετικά άγνωστα μέρη.Εγώ πέρσι είδα για λίγες ώρες τα Σκόπια οπότε δεν έβγαλα ασφαλή συμπεράσματα.Μπορώ να πω χειμωτιάτικη φαίνεται πιο ενδιαφέρουσσα η πόλη.Απ' οτι βλέπω μάλιστα τα κτίρια γύρω απ την πλατεία έχουν τελειώσει την ανακαινισή τους.Τον Μάιο του 2012 ήταν γεμάτο σκαλωσιές.
Πολύ καλή αρχή και αναμένουμε την συνέχεια.
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.712
Likes
11.263
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
Μήπως είδες καθόλου Σκοπιανούς ντυμένους αρχαίους Μακεδόνες όπως κάνουν αντίστοιχα οι Ιταλοί έξω απ' το Κολοσσαίο; Πιστεύω ότι θα ήταν ένα πολύ ανερχόμενο τουριστικό επάγγελμα τώρα που οι Σκοπιανοί πείστηκαν από πού κατάγονται.
:D
Γενικώς δεν είδα ακρότητες από τον κόσμο, χωρίς να αμφιβάλλω ότι θα υπάρχουν και τέτοια άτομα. Ίσα-ίσα που πολλοί άνθρωποι φαίνεται να αγανακτούν με το γεγονός ότι δαπανούνται τόσα χρήματα για τη δημιουργία εθνικής συνείδησης όταν πολύς κόσμος υποφέρει. Ένας μας ανέφερε "μα δεν έχουμε ιστορία!" (κάτι λάθος βέβαια, αλλά τέλος πάντων).

Και να μην ξεχνάμε ότι ένα πολύ σημαντικό ποσοστό των πολιτών της Π.Γ.Δ.Μ. είναι μουσουλμάνοι και μη-Σλάβοι (κατά βάση Αλβανόφωνοι και Τουρκόφωνοι). Στις περιοχές τους χλωμό να δεις σημαία της Π.Γ.Δ.Μ., ενώ βρίθουν από αλβανικές και τουρκικές. Οι άνθρωποι αυτοί δεν θεωρούν τους εαυτούς τους Μακεδόνες. Ο Μ. (μορφή!) που γνωρίσαμε στο Τέτοβο μας ανέφερε ότι σε κάποια φάση που πέρασε τα ελληνικά σύνορα για να πάει Τουρκία, δεν παρέλειψε να διευκρινίσει στον Έλληνα συνοριοφύλακα ενώ έδινε το μακεδονικό διαβατήριο "I am not a Macedonian!". Και η απάντηση αυτού ήταν κάτι του στυλ "καλά ρε φίλε, πέρνα τώρα επειδή έχουμε και δουλειές". :D

Το μόνο προκλητικό που είδα ήταν ένα μαγνητάκι με το χάρτη της Μακεδονίας, το οποίο περιλάμβανε μέχρι και την Χαλκιδική!

Είναι ευχάριστο να γράφονται νέες ταξιδιωτικές ιστορίες και πόσο περισσότερο για σχετικά άγνωστα μέρη.Εγώ πέρσι είδα για λίγες ώρες τα Σκόπια οπότε δεν έβγαλα ασφαλή συμπεράσματα.Μπορώ να πω χειμωτιάτικη φαίνεται πιο ενδιαφέρουσσα η πόλη.Απ' οτι βλέπω μάλιστα τα κτίρια γύρω απ την πλατεία έχουν τελειώσει την ανακαινισή τους.Τον Μάιο του 2012 ήταν γεμάτο σκαλωσιές.
Πολύ καλή αρχή και αναμένουμε την συνέχεια.
Ευχαριστώ Γιάννη! Ελπίζω να σε ανταμείψει η συνέχεια και να ξανακάνεις καμιά επίσκεψη, δίπλα είσαι άλλωστε! :icon_biggrin:
Εγώ πάλι έχω στα προσεχώς, μόλις φτιάξει λίγο ο καιρός την Οχρίδα, η επιθυμία για την οποία προέκυψε μετά την ιστορία σου και τις καταπληκτικές φωτός! :icon_cheesygrin:
 
Last edited by a moderator:

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Ευχαριστώ Γιάννη! Ελπίζω να σε ανταμείψει η συνέχεια και να ξανακάνεις καμιά επίσκεψη, δίπλα είσαι άλλωστε! :icon_biggrin:
Εγώ πάλι έχω στα προσεχώς, μόλις φτιάξει λίγο ο καιρός την Οχρίδα, η επιθυμία για την οποία προέκυψε μετά την ιστορία σου και τις καταπληκτικές φωτός! :icon_cheesygrin:
Ναι θα στο έλεγα για την Οχρίδα.Αξίζει φυσικά με καλό καιρό Άνοιξη και μετά.Είναι το καμάρι τους.Με το δίκιο τους γιατί είναι μικρή χώρα και δεν έχουν δα και τίποτα συγκλονιστικές ομορφιές.
Η Οχρίδα είναι πολύ γραφική και η πόλη και η λίμνη.
Στα Σκόπια θα ήθελα να ξαναπάω είναι ούτε 2,5 ώρες από μας είτε με αυτοκίνητο είτε με λεωφορείο.
Αλήθεια οι δύο καινούριες γέφυρες με τα αγάλματα ποιές είναι?Μου κίνησαν το ενδιαφέρον..Πήγαν να τις κάνουν σαν την Ρώμη και τις γέφυρες του Τίβερη?:D:D
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.712
Likes
11.263
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
Αλήθεια οι δύο καινούριες γέφυρες με τα αγάλματα ποιές είναι?Μου κίνησαν το ενδιαφέρον..Πήγαν να τις κάνουν σαν την Ρώμη και τις γέφυρες του Τίβερη?:D:D
Λες γι' αυτό να έβαλαν και το άγαλμα του Μάρκου Αυρήλιου; :D Η μία η γέφυρα είναι στο ύψος του Αρχαιολογικού Μουσείου. Η άλλη δεν θυμάμαι αν είναι κάπου "κομβικά".
 

joch

Member
Μηνύματα
40
Likes
38
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
ΥΠΕΡΣΙΒΗΡΙΚΟΣ-ΚΑΜΤΣΑΤΚΑ
Aλήθεια οι δύο καινούριες γέφυρες με τα αγάλματα ποιές είναι?Μου κίνησαν το ενδιαφέρον..Πήγαν να τις κάνουν σαν την Ρώμη και τις γέφυρες του Τίβερη?:D:D
Η μια, με τα αρχαιοπρεπή αγάλματα είναι η Eye Bridge, ακριβώς νοτίως της Πέτρινης Γέφυρας και οδηγεί στο κτίριο που θα στεγάσει το Αρχαιολογικό Μουσείο της ΠΓΔΜ και η άλλη , η αμέσως πιο νότια, είναι η Art Bridge που οδηγεί στο κυλινδρικό κτίριο που θα στεγάσει την Οικονομική Αστυνομία τους. Οι 2 γέφυρες απέχουν λιγότερο από 100 μέτρα και το δάσος από τα αγάλματα παραείναι κιτσάτο....
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.712
Likes
11.263
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
2η Ημερα-Περιήγηση στα Σκόπια

Η 2η ημέρα μας στην πόλη των Σκοπίων ξεκίνησε με ένα σχετικό άγχος. Όλο το βράδυ έριχνε καρέκλες, αλλά και το πρωί που ξυπνήσαμε συνέχιζε να βρέχει. Προβληματισμός. Όσο κρύο και να κάνει, με τα κατάλληλα ρούχα δεν έχεις ιδιαίτερο πρόβλημα, η βροχή όμως μπορεί να σταθεί πολύ ενοχλητική σε ένα ταξίδι. Κατεβήκαμε για πρωινό, όπου μείναμε αρκετά ικανοποιημένοι. Η ποικιλία δεν ήταν πολύ μεγάλη, αλλά η ποιότητα και η γεύση ήταν σε πολύ καλό επίπεδο. Εγώ έφαγα τη γνωστή τυρόπιτα μπουρέκ, η οποία συνοδεύεται από υγρό γιαούρτι. Την είχα πρωτοδοκιμάσει στο Βελιγράδι και μου είχε κάνει εντύπωση ο συνδυασμός. Μπορώ να πω ότι πρόκειται για πολύ εύγευστο σνακ (με την προϋπόθεση ότι δεν κολυμπάει στο λάδι). Για καλή μας τύχη μέχρι να τελειώσουμε το πρωινό σταμάτησε και η βροχή, κι έτσι βγήκαμε ανενόχλητοι για την περιήγησή μας.

Ήταν Κυριακή και αυτό που μου έκανε πολύ εντύπωση ήταν η έλλειψη κινητικότητας στους δρόμους. Ενώ στην Ελλάδα η Κυριακή είναι η μέρα των καφέδων, των χαλαρών εξόδων για φαγητό και των περιπάτων, στα Σκόπια δεν έβλεπες πολύ κόσμο να τριγυρνά (κάτι που συνεχίστηκε όλη την ημέρα). Μουντάδα, υγρή ατμόσφαιρα, κρύο. Ξεκινήσαμε να περπατάμε στους δρόμους χαζεύοντας τα κτίρια και τα διάφορα αγάλματα. Γενικώς, μολονότι τα αποτελέσματα δεν είναι πάντα τόσο επιτυχημένα, γεγονός είναι ότι γίνονται πολλές προσπάθειες να δοθεί ένα χρώμα σε αυτό το τυπικό, σχετικά μονότονο, ανατολικού ύφους σλάβικο κομμάτι της πόλης. Οι καλλιτεχνικές πινελιές είναι αρκετές και γενικώς όσο απομακρύνεται κανείς από το «εθνικο-πατριωτικό» κέντρο, τα διάφορα αγάλματα και παρεμβάσεις έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Cult, αλλά χαριτωμένη λεπτομέρεια, τα λονδρέζικου στυλ κόκκινα διώροφα λεωφορεία που πηγαινοέρχονται παντού στην πόλη, ενώ καλή εντύπωση μου έκανε το γεγονός ότι σε πολλές στάσεις αναγράφεται το πότε θα περάσει το επόμενο (να δούμε πότε θα έρθει και στην Αθήνα αυτή η διευκόλυνση, στη Θεσ/νίκη το έχω δει επίσης σε πολλά σημεία).










Μια πόλη σε συνεχή ανοικοδόμηση


Καθώς περπατούσαμε, από την άλλη πλευρά του ποταμού ακούστηκε η φωνή του μουεζίνη. Αυτές οι πολιτισμικές αναμείξεις πάντα με κάνουν να ανατριχιάζω.

Ανηφορίζοντας την οδό Μακεδονίας βρισκόμαστε μπροστά στο Μνημείο της Μητέρας Τερέζας. Η διάσημη αυτή Καθολική μοναχή, η οποία οσιοποιήθηκε από το Βατικανό το 2003, ήταν Αλβανικής καταγωγής και γεννημένη στα Σκόπια. Παρ’ όλη την κριτική που της έχει κατά καιρούς ασκηθεί για κάποιες απόψεις της (για παράδειγμα για τη θέση της ενάντια στις εκτρώσεις ή για την «συμπάθειά » της προς την έννοια του «υποφέρειν») και για τα κίνητρά της (έχει χαρακτηριστεί από κάποιους ως «πράκτορας του Βατικανού»), σίγουρα επρόκειτο για μια γυναίκα που αφιέρωσε τη ζωή της στην προσφορά προς το συνάνθρωπο και λατρεύεται από εκατομμύρια ανθρώπους στον κόσμο.

Η εμπειρία στο Μνημείο της (στο οποίο η είσοδος είναι δωρεάν) ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Εξωτερικά το κτίριο έχει μια ιδιαίτερη, «φωναχτή» αρχιτεκτονική, στο εσωτερικό όμως είναι απλό, με κατατοπιστικά εκθέματα. Υπάρχουν βιογραφικά στοιχεία, χειρόγραφα, φωτογραφίες από διάφορες φάσεις της πορείας της, ενώ πληροφορίες για τη ζωή της Μητέρας Τερέζας και των διαφόρων εκθεμάτων του Μνημείου δίνει αγγλόφωνη υπάλληλος. Ενδιαφέρον είχαν κάποιες φωτογραφίες της από την κοσμική της περίοδο. Μου έκανε πολύ εντύπωση να βλέπω το άτομο που από παιδάκι θυμόμουν ως γιαγιούλα καλόγρια να είναι νέο κορίτσι, φορώντας σαλβάρια και κάνοντας βόλτες με την οικογένεια και τις φίλες της! Στον πάνω όροφο υπάρχει ένα εκκλησάκι, ενώ στο ισόγειο ένα μικρό gift shop (από όπου πήρα ένα ροζάριο για τη γιαγιά μου).






Αφού περάσαμε 30-40’ λεπτά εκεί, ξαναβγήκαμε στο δρόμο και συνεχίσαμε την περιήγησή μας βγάζοντας φωτογραφίες. Σιγά-σιγά ανηφορίσαμε προς τον Παλιό Σιδηροδρομικό Σταθμό της πόλης, όπου στεγάζεται το Μουσείο της Πόλης των Σκοπίων. Δυστυχώς την Κυριακή κλείνει νωρίς και δεν μπορέσαμε να μπούμε, κάναμε όμως μια γύρα στον μελαγχολικό Παλιό Σταθμό. Καμία συντήρηση, ούτε καν ράγες δεν υπάρχουν, το μόνο που πλανάται στην ατμόσφαιρα είναι τα «φαντάσματα» των αμέτρητων συναντήσεων, αποχαιρετισμών, καλωσορισμάτων, γέλιων και δακρύων που έχουν στοιχειώσει το χώρο. Φαντάσματα που συναντάς σε όλους τους σταθμούς και τα αεροδρόμια αυτού του κόσμου.

Τοίχος στο Σταθμό


Και λίγη ακόμα street art



Συνεχίσαμε το περπάτημα και κατευθυνθήκαμε προς την Αγορά των Λουλουδιών, κάνα 10λεπτο μακριά από τον Παλιό Σταθμό, η οποία ήταν μια μετριότητα και εν συνέχεια αρχίσαμε να κατηφορίζουμε πάλι προς το ποτάμι. Οι δρόμοι πολύ μεγάλοι, γενικώς κάτι έχουν με τα μεγέθη σε αυτή τη χώρα! Καθώς περπατούσαμε σκεφτόμουν ότι βρισκόμουν σε έναν τόπο τόσο κοντινό στη χώρα μου, αλλά με τόσες διάφορες, τόσο αλλιώτικη ατμόσφαιρα! Η χαρά του ταξιδιού!



Λίγο μετά συναντήσαμε την Εκκλησία του Αγίου Κλημεντίου της Οχρίδας. Τεράστια (είναι η μεγαλύτερη της Π.Γ.Δ.Μ.), με ένα επίσης τεράστιο καμπαναριό ύψους 45 μέτρων, καινούρια (η οικοδόμησή της ξεκίνησε το 1970 μετά το κάψιμο του παλαιότερου Καθεδρικού της πόλης από τους ναζί) και αρκετά ενδιαφέρουσα, με ιδιαίτερη αρχιτεκτονική και ωραίες αγιογραφίες. Θεωρήσαμε ότι θα μπορούσαμε να ανέβουμε στο καμπαναριό να δούμε τη θέα, αλλά εν τέλει απαγορευόταν.




Από μακριά και μισοκρυμμένος στην ομίχλη διακρινόταν ο Millennium Cross στο όρος Vodno.



Εν συνέχεια κατηφόρισμα προς το ποτάμι, όπου περάσαμε απέναντι. Κοντά στην όχθη του έχει χτιστεί το εντυπωσιακό Εθνικό Θέατρο, γύρω από το οποίο μπορεί κάνεις να δει μερικά πολύ χαριτωμένα αγάλματα.





Ανηφορίζοντας προς την Παλιά Πόλη, βλέπουμε το Χαμάμ του Daut Pasha, κτίσμα του 15ου αιώνα, το οποίο σήμερα λειτουργεί ως Εθνική Πινακοθήκη της Π.Γ.Δ.Μ. Προχωρώντας σιγά-σιγά προς τα ενδότερα, το πρώτο τζαμί που συναντά κανείς είναι αυτό του Murat Pasha. Μικρό, ασπροβαμμένο, ενώ απέξω υπήρχαν μερικά ζευγάρια παπούτσια. Γενικώς στα Σκόπια (όπως και στο Τέτοβο) δεν θα δει κάνεις «μουσειακού χαρακτήρα» τζαμιά. Όλα λειτουργούν σαν χώροι προσευχής, πλήρως ενσωματωμένα στην καθημερινότητα της πόλης. Το συγκεκριμένο χτίστηκε πάνω στα ερείπια προηγούμενου κτιρίου, χωρίς να έχει εξακριβωθεί πότε αυτό συνέβη αρχικά. Αυτό που είναι γνωστό είναι ότι η σημερινή και πιο πρόσφατη ανοικοδόμησή του έγινε μεταξύ 1802-1803, μετά τις καταστροφές που επέφεραν μεγάλες φωτιές το 1689.




Πολύ κοντά στο τζαμί βρίσκεται και ένα ακόμα χαμάμ, το Cifte, που πλέον λειτουργεί ως γκαλερί και κέντρο πολιτισμού. Ανηφορίζοντας τα δρομάκια (που εκείνη την ημέρα ήταν αρκετά ήσυχα), βλέπει κανείς διάφορα ταβερνάκια, καφενέδες, μαγαζάκια, αλλά και μέρη για σουβενίρ. Σε αντίθεση με το σλάβικο στυλ του κέντρου της πόλης, εδώ αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι σε μια τουρκική γειτονιά. Άλλωστε η βασική γλώσσα που ακούς είναι τα τούρκικα.




Ανηφορίσαμε προς το επιβλητικό τζαμί του Mustafa Pasha, το οποίο βρίσκεται σε ένα λόφο και είναι ορατό σε πολλά σημεία της Παλιάς Πόλης. Χτισμένο στα τέλη του 15ου αιώνα, αποτελεί ένα ενδιαφέρον δείγμα ισλαμικής αρχιτεκτονικής, ενώ ο όμορφος κήπος του και η θέα που απολαμβάνει κανείς από εκεί δημιουργούν μια αίσθηση ηρεμίας. Ήταν η ώρα που έπεφτε ο ήλιος και οι πιστοί άρχισαν να μαζεύονται για την απογευματινή προσευχή.




Λίγο μετά, και ενώ περπατούσαμε στα οικιστικά στενά της περιοχής, οι φωνές των μουεζίνηδων ξεχύθηκαν από τα κοντινά τζαμιά, δημιουργώντας μια άτυπη χορωδία. Αυτό που μου έκανε εντύπωση, τόσο στα Σκόπια, όσο και στο Τέτοβο, ήταν ότι οι μουεζίνηδες δεν ήταν τόσο καλλίφωνοι όσο στην Κων/πολη ή το Κάιρο ας πούμε που πραγματικά ανατρίχιαζα, αλλά αυτό έδινε και μια άλλη αυθεντικότητα στην εμπειρία. Μια απλούστερη, πιο «καθημερινή» αίσθηση γενικώς. Οι γειτονιές στις οποίες περπατήσαμε μου θύμισαν πολύ τις μουσουλμανικές συνοικίες της Κομοτηνής. Οι αυλές δεν έχουν κάγκελα, αλλά ψηλούς τοίχους που δεν σου επιτρέπουν να δεις το οτιδήποτε. Μια εσωστρεφής διάθεση γενικώς. Οι δρόμοι σχεδόν έρημοι, ελάχιστοι πεζοί, κατά βάση άντρες. Πολλές από τις γυναίκες που είδαμε γενικότερα εκείνη την ημέρα φορούσαν μαντίλες. Παρ’ όλη την ερημιά πάντως δεν αισθανόσουν και κάποια ιδιαίτερη ανασφάλεια.

Καθώς είχαμε αρχίσει να πεινάμε κατευθυνθήκαμε προς το Destan, ένα πολύ casual μαγαζί για κεμπάπ που μας προτάθηκε από την πρώτη ημέρα και που εν συνεχεία είδα ότι έχει πολύ υψηλές βαθμολογίες στο internet. Βρίσκεται στην άκρη της Παλιάς Πόλης, κοντά στον πεζόδρομο που οδηγεί στην Πέτρινη Γέφυρα. Σερβίρει μόνο κεμπάπ (σε μεγάλη και μικρή μερίδα-πήραμε 2 και 2), τα οποία συνοδεύει με πίτες, κρεμμύδι, καυτερές πιπεριές (εμείς πήραμε και γιαουρτάκι). Όντως νοστιμότατο και πικάντικο κεμπάπ-αξίζει! Και οι τιμές πολύ χαμηλές, φάγαμε και ήπιαμε (κόκα-κόλες, νομίζω δε σερβίρει αλκοόλ) του σκασμού και πληρώσαμε γύρω στα 15 euro και οι δύο μαζί.

Συνεχίσαμε με βολτίτσα στην παραποτάμια περιοχή και, σε κάποια φάση που βρεθήκαμε έξω από το τεράστιο Vero Center (ιδιοκτησία Βέροπουλου), είπαμε να κάνουμε ένα πέρασμα να τσεκάρουμε τιμές! Αφού δοκιμάσαμε διάφορα τυριά και σως στην Cheese Land που είχε στηθεί, τιγκάραμε ένα καλάθι με πάμφθηνες σοκολάτες και πήγαμε ικανοποιημένοι να τσακίσουμε μερικές στο δωμάτιο! :D

Ακόμα μια ενδιαφέρουσα ημέρα έφτανε στο τέλος της!
 
Last edited by a moderator:

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Οι φωτογραφίες σου είναι εξαιρετικές και πολύ ατμοσφαιρικές.Νομίζω σ'αυτό βοήθησε και ο μουντός καιρός.
Αλήθεια στο Millennium Cross ανεβήκατε με το τελεφερίκ?
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.191
Μηνύματα
883.446
Μέλη
38.897
Νεότερο μέλος
Ρεκομπα

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom