travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ρουμανία 1981. Περιπέτειες για ένα μονόκλινο.
- Λίγες μέρες στην Ισπανία, 1984.
- Μαρόκο. Δε θέλουμε χασίσι ρε φίλε!
- Ο αθώος Μάικ στο Ισραήλ, 1985
- Οι γιαπωνέζοι όρθιοι, εμείς καθιστοί, Βιέννη 1989
- Οι σπαστικοί Κινέζοι, Πεκίνο 1998
- Αίγυπτος, οι περιπέτειες ενός πατέρα με τα δυο του παιδιά, 2002.
- Κάποιες κυρίες στην Ινδία, 2001.
Έκτη ιστορία
Οι σπαστικοί Κινέζοι, Πεκίνο 1998
Το 1998 θέλαμε να πάμε στο Μεξικό με τη Ντίνα και έψαχνα στα τότε πρακτορεία να με ενημερώσουν για το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων και των ξενοδοχείων. Εκεί θα χρησιμοποιούσαμε μέσα μαζικής μεταφοράς και αεροπλάνα. Έβγαινε πολύ ακριβό το ταξίδι και μας φάνηκε και επικίνδυνο, οπότε αλλάξαμε προορισμό κατά 180 μοίρες και ψάξαμε να πάμε στην Κίνα.
Τα πρακτορεία δεν ήταν τόσο ακριβά όσο για το Μεξικό, αλλά όλες οι εκδρομές είχαν και τουλάχιστον μία εσωτερική πτήση. Αυτό δε μας άρεσε καθόλου γιατί τα τελευταία χρόνια είχε μερικές πτώσεις αεροπλάνων στις εσωτερικές πτήσεις η Κίνα, και δεν είχαμε εμπιστοσύνη. Γι αυτό αποφασίσαμε να πάμε μόνο στο Πεκίνο. Πήγα σε ένα πρακτορείο κάπου στην Πατησίων και έκλεισα αεροπορικά, επτά διανυχτερεύσεις σε ένα κεντρικό ξενοδοχείο και τρεις ημερήσιες εκδρομές με το λεγόμενο join tour.
Γενικά το ταξίδι πήγε καλά, αλλά αυτοί οι Κινέζοι μου κάθισαν στο λαιμό για διάφορα μικροεπεισόδια που έγιναν. Αυτά θα περιγράψω παρακάτω.
1ον. Σε μία από τις ημερήσιες εκδρομές, που θα πηγαίναμε να δούμε το Σινικό Τείχος, ήρθε το πούλμαν από το ξενοδοχείο μας και φύγαμε μαζί με άλλους 20-30 τουρίστες. Φτάσαμε στο Badaling και είχαμε περίπου δυο ώρες να περιπλανηθούμε στα τείχη. Η πρώτη ώρα πέρασε καλά αλλά μετά άρχισε να βρέχει. Δεν είχα σκοπό να χάσω ούτε ένα λεπτό από το χρόνο μου σε ένα από τους καλύτερους προορισμούς των ονείρων μου. Μέσα στη βροχή ανέβαινα και κατέβαινα τα σκαλιά και τις πολεμίστρες. Λίγοι ήταν αυτοί που δεν πτοήθηκαν από το νερό. Όταν γύρισα την προκαθορισμένη ώρα στο πούλμαν, όλοι οι υπόλοιποι με περίμεναν στεγνοί για να φύγουμε.
Φύγαμε αλλά ο κλιματισμός δούλευε στο φουλ κι εγώ είχα ξεπαγιάσει μουσκεμένος. Παρακάλεσα τον αρχηγό να το κλείσει αλλά εκείνος διαφωνούσε. Όμως δεν έκανε και καμιά μεγάλη ζέστη για να είναι αναγκαίος ο κλιματισμός, κι εγώ επέμενα. Εκείνος τίποτα. Με τα πολλά δέχεται να το βάλει σε ψηφοφορία. Τι να κάνω δέχτηκα. Ρωτά:
─ Ποιοι θέλουν να κλείσουμε τον κλιματισμό.
Ζήτημα δυο άτομα, εκτός από μένα και τη Ντίνα, να σήκωσαν το χέρι τους.
─ Να, μου λέει, ο κόσμος θέλει τον κλιματισμό.
Κι εγώ του λέω:
─ Αν ρωτούσες: ποιος θέλει να έχουμε ανοιχτό τον κλιματισμό, πάλι δυο θα σήκωναν το χέρι τους γιατί αδιαφορούν ή κοιμούνται. Οπότε θα έπρεπε να τον κλείσεις, αλλά τι να σου πω.
Ευτυχώς τελικά το γλύτωσα το κρύωμα, αλλά μου έμεινε η κακία του. Όταν τέλειωσε το tour και κατέβαινα από το πούλμαν, άπλωσε το χέρι του για να του δώσω και φιλοδώρημα, ο αχρείος. Στις άλλες ημερήσιες δεν ήταν αυτός μαζί μας.
Όσο για το Σινικό, μας είχε μείνει η επιθυμία και μια από τις άλλες μέρες πήραμε ένα ταξί και πήγαμε και το είδαμε σε μια άλλη περιοχή. Πολύ όμορφα και εκεί. Ήταν το Mutianyu.
Όταν πήγαμε εμείς το 1998 στην Κίνα, είχε κάποιο κόσμο στα τουριστικά μέρη, αλλά ήταν άνετη η πρόσβαση σε οποιοδήποτε σημείο του τείχους. Πριν 5-6 χρόνια που πήγε η κόρη μου δεν ήταν εύκολο να προχωρά από τα πλήθη.
2ον. Ένα βράδυ πήγαμε για φαγητό σε ένα ωραίο εστιατόριο. Καθίσαμε έξω, αφού ο καιρός ήταν καλός, αν και δεν ξέρεις για πότε αρχίζει η μπόρα εκεί. Ζητήσαμε κατάλογο και μας έφερε ένα κινέζικο. Φυσικά ζήτησα κατάλογο στα αγγλικά και αμέσως μου τον έφερε. Η κοντόσωμη κοπέλα ήξερε μια δεκαριά αγγλικές λέξεις για να μας εξυπηρετήσει. Και το έκανε.
Φάγαμε ωραία, θαλασσινά απ’ ό, τι θυμάμαι. Ήπιαμε και τις μπύρες μας και αφού τελειώσαμε ζητήσαμε λογαριασμό. Η κοπέλα μας είδες άσπρους – άσπρους, σου λέει: έχουν λεφτά, θα πληρώσουν χωρίς να κοιτάξουν το λογαριασμό. Μας χρέωσε τα διπλά. Δεν ήξερε όμως ότι είχαμε περάσει και από τα ακριβά εστιατόρια της πόλης και φύγαμε όταν είδαμε τον κατάλογο. Εκεί καθίσαμε γιατί ήταν καλά και φθηνά. Αν ήταν να μας χρεώσει τα διπλά, ξέραμε να μείνομε και στα άλλα που σύχναζαν μόνο τουρίστες.
Μόλις είδα το ποσόν της λέω να μου φέρει τον κατάλογο. Μου φέρνει τον κινέζικο.
─ Τον αγγλικό θέλω, της λέω.
─ Δεν έχουμε, μου λέει και επέμενε.
Αφού δεν μου τον έφερνε πήγα μέσα και ζήτησα τον κατάλογο στη ρεσεψιόν. Τα είπα εκεί στον υπεύθυνο και σε λίγο ήρθε η κοπέλα, σα βρεγμένη γάτα, και μας έφερε το σωστό λογαριασμό. Επειδή δε θέλαμε να τη στενοχωρήσουμε, της δώσαμε και ένα καλό φιλοδώρημα. Για να καταλάβει ότι μπορεί να κερδίσει κάποια χρήματα με αξιοπρέπεια. Σιγά μην το καταλάβει! Ούτε ευχαριστώ δεν είπε.
3ον. Κοντά στο ξενοδοχείο που μέναμε, ήταν ο κεντρικός δρόμος που έβγαζε μετά από δυο χιλιόμετρα στην πλατεία Τιέν Αν Μεν. Όταν είχαμε χρόνο αυτόν παίρναμε και πηγαίναμε ως την πλατεία και την Απαγορευμένη Πόλη. Τότε δεν είχε κόσμο και εύρισκες ωραία υπαίθρια μαγαζάκια για φαγητό ή ποτό.
Για φαγητό καθόμασταν συνήθως σε ένα συγκεκριμένο γιατί είχε φθηνά πιάτα και ήταν self service. Ήταν τόσο φθηνά που σπανίως κοιτάζαμε τις τιμές και πόσο μας χρέωσαν. Όμως ποτέ δεν είχε συμβεί και κάτι εξωφρενικό για να «κινηθούμε καταλλήλως». Μια βραδιά όμως πάω και παίρνω για συμπλήρωμα ένα πιάτο και μου ζητά, ας πούμε, 25 γουάν. Εμένα μου έκανε εντύπωση γιατί δε θυμόμουν να είχα δει σε αυτό το μαγαζί τόσο ακριβό πιάτο. Το ακριβότερο κόστιζε 15 γουάν. Ο κατάλογος ήταν μόνο στα κινέζικα και ήταν ένας τεράστιος κρεμασμένος πάνω από τον πάγκο με τα φαγητά και δεν περιείχε πάνω από 20 πιάτα.
Ε, μα λέω, να μας κοροϊδεύουν και μπροστά στα μάτια μας!
─ Ποιο είναι το πιάτο που πήρα, δείξε μου στον κατάλογο.
Ο τύπος δαγκώθηκε και με χρέωσε τη σωστή τιμή. Πραγματικά μας περνούν γα ηλίθιους όλους τους τουρίστες. Δεν ξέρω εσείς αν έχετε καλύτερες εμπειρίες σε αυτά τα θέματα.
4ον . Μια βραδιά, στο Πεκίνο που ήμασταν, θέλαμε να πάμε να δούμε όπερα. Τότε ήταν ξακουστή η όπερα του Πεκίνου. Ρωτάμε στο ξενοδοχείο και αν και δε μιλούσαν ούτε μια λέξη αγγλικά, μας είπαν που να πάμε. Ήταν σε ένα κτήριο στον κεντρικό δρόμο που έλεγα και πριν ότι μας έβγαζε στην Απαγορευμένη Πόλη. Μιας και αναφέρθηκα μόλις στα αγγλικά των υπαλλήλων του ξενοδοχείου, θα αναφέρω ότι ήξεραν μόλις φτάσαμε την πρώτη μέρα να μας ζητήσουν μια προκαταβολή, την οποία θα μας επέστρεφαν στην αναχώρηση. Όταν φεύγαμε μας κράτησαν μια δεκαριά δολάρια, αλλά δεν ήξεραν αγγλικά να μας εξηγήσουν το λόγο.
Ας είναι. Πάμε για την όπερα. Το κτήριο δε μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση απ’ έξω, αφού ήταν σα μια συνηθισμένη μεγάλη πολυκατοικία. Όταν όμως μπήκαμε ήταν μια τεράστια υπέροχη αίθουσα, με τραπέζια για φαγητό στις πρώτες θέσεις και απλά καθίσματα για τους πίσω. Εμείς ήμασταν στους πίσω. Το θέαμα μας άρεσε πολύ αφού ήταν φαντασμαγορικό, για το εκτελεστικό κομμάτι δεν έχω γνώμη, αλλά ό, τι είδα μου άρεσε.
Όταν τελείωσε ήταν ακόμα νωρίς και καθίσαμε για μπύρα σε ένα υπαίθριο. Είχε πολύ κόσμο και σε λίγο δεν είχε τραπέζι να καθίσει κανένας. Βλέπουμε ένα ζευγάρι ηλικιωμένους (γύρω στα εξήντα!!), Βέλγους (νομίζω) να ψάχνουν καρέκλες με μπύρες στα χέρια τους. Τους προτείναμε να καθίσουν μαζί μας. Χάρηκαν πολύ και πιάσαμε την κουβέντα.
─ Που ήσασταν; τους ρωτάμε.
─ Στην όπερα, μας λένε. Πήγαμε με το γκρουπ που έχουμε έρθει.
─ Α! Κι εμείς εκεί ήμασταν, μόνοι μας όμως. Σας άρεσε;
─ Πολύ, μας λένε.
─ Καθίσατε σε τραπέζι ή σε απλό κάθισμα;
─ Όπερα ήταν, σε κάθισμα καθίσαμε, δεν είχε τραπέζια. Εκεί που πήγατε εσείς, είχε και φαγητό; Ρωτάνε οι άνθρωποι πολύ λογικά.
─ Συγγνώμη, δεν πήγαμε στη ίδια όπερα; Εμάς ήταν εδώ δίπλα, και τους δείχνουμε το κτήριο.
Να μη συνεχίσω όμως το διάλογο, ο οποίος είναι και λίγο φανταστικός, αλλά περιγράφει τα γεγονότα με σαφήνεια. Οι Βέλγοι είχαν πάει σε άλλο μέρος που τους είπαν ότι είναι η όπερα. Εντάξει, όπερα είδαν και αυτοί. Μάλλον για τουριστικούς λόγους, στην πόλη πρέπει να είχε 10-20 όπερες.
Αναφερόμενος στο Πεκίνο εκείνης της εποχής, μου έκανε εντύπωση που έχτιζαν ουρανοξύστες σε 24ωρη βάση. Έβλεπες όλη τη νύχτα τις ηλεκτροσυγκολλήσεις να δουλεύουν σε μεγάλα ύψη. Τα κτίρια είχαν σκελετό κυρίως από σίδερο. Από τη μια βλέπαμε τους ουρανοξύστες να υψώνονται και από το παράθυρό μας στο ξενοδοχείο είχαμε θέα προς την φτωχολογιά και τις παράγκες. Από αυτές τις παράγκες έβλεπες κάθε πρωί, αξημέρωτα μερικές φορές, να φεύγουν καλοντυμένοι κύριοι και κυρίες με το ποδήλατό τους. Το απόγευμα οι ίδιοι άνθρωποι (πιστεύω) έχτιζαν άλλο ένα δωμάτιο δίπλα στα ήδη υπάρχοντα. Σε μια εβδομάδα που μείναμε είδα ένα νέο δωμάτιο να έχει χτιστεί. Μερικές φορές τον ένα τοίχο δεν τον έχτιζαν, αλλά έβαζαν ένα μεγάλο μουσαμά ή ένα μεγάλο σεντόνι για να μη φαίνονται μέσα.
Όπως βλέπετε στο Πεκίνο δεν υπήρχαν ακόμα πολλοί ουρανοξύστες.
Οι σπαστικοί Κινέζοι, Πεκίνο 1998
Το 1998 θέλαμε να πάμε στο Μεξικό με τη Ντίνα και έψαχνα στα τότε πρακτορεία να με ενημερώσουν για το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων και των ξενοδοχείων. Εκεί θα χρησιμοποιούσαμε μέσα μαζικής μεταφοράς και αεροπλάνα. Έβγαινε πολύ ακριβό το ταξίδι και μας φάνηκε και επικίνδυνο, οπότε αλλάξαμε προορισμό κατά 180 μοίρες και ψάξαμε να πάμε στην Κίνα.
Τα πρακτορεία δεν ήταν τόσο ακριβά όσο για το Μεξικό, αλλά όλες οι εκδρομές είχαν και τουλάχιστον μία εσωτερική πτήση. Αυτό δε μας άρεσε καθόλου γιατί τα τελευταία χρόνια είχε μερικές πτώσεις αεροπλάνων στις εσωτερικές πτήσεις η Κίνα, και δεν είχαμε εμπιστοσύνη. Γι αυτό αποφασίσαμε να πάμε μόνο στο Πεκίνο. Πήγα σε ένα πρακτορείο κάπου στην Πατησίων και έκλεισα αεροπορικά, επτά διανυχτερεύσεις σε ένα κεντρικό ξενοδοχείο και τρεις ημερήσιες εκδρομές με το λεγόμενο join tour.
Γενικά το ταξίδι πήγε καλά, αλλά αυτοί οι Κινέζοι μου κάθισαν στο λαιμό για διάφορα μικροεπεισόδια που έγιναν. Αυτά θα περιγράψω παρακάτω.
1ον. Σε μία από τις ημερήσιες εκδρομές, που θα πηγαίναμε να δούμε το Σινικό Τείχος, ήρθε το πούλμαν από το ξενοδοχείο μας και φύγαμε μαζί με άλλους 20-30 τουρίστες. Φτάσαμε στο Badaling και είχαμε περίπου δυο ώρες να περιπλανηθούμε στα τείχη. Η πρώτη ώρα πέρασε καλά αλλά μετά άρχισε να βρέχει. Δεν είχα σκοπό να χάσω ούτε ένα λεπτό από το χρόνο μου σε ένα από τους καλύτερους προορισμούς των ονείρων μου. Μέσα στη βροχή ανέβαινα και κατέβαινα τα σκαλιά και τις πολεμίστρες. Λίγοι ήταν αυτοί που δεν πτοήθηκαν από το νερό. Όταν γύρισα την προκαθορισμένη ώρα στο πούλμαν, όλοι οι υπόλοιποι με περίμεναν στεγνοί για να φύγουμε.
Φύγαμε αλλά ο κλιματισμός δούλευε στο φουλ κι εγώ είχα ξεπαγιάσει μουσκεμένος. Παρακάλεσα τον αρχηγό να το κλείσει αλλά εκείνος διαφωνούσε. Όμως δεν έκανε και καμιά μεγάλη ζέστη για να είναι αναγκαίος ο κλιματισμός, κι εγώ επέμενα. Εκείνος τίποτα. Με τα πολλά δέχεται να το βάλει σε ψηφοφορία. Τι να κάνω δέχτηκα. Ρωτά:
─ Ποιοι θέλουν να κλείσουμε τον κλιματισμό.
Ζήτημα δυο άτομα, εκτός από μένα και τη Ντίνα, να σήκωσαν το χέρι τους.
─ Να, μου λέει, ο κόσμος θέλει τον κλιματισμό.
Κι εγώ του λέω:
─ Αν ρωτούσες: ποιος θέλει να έχουμε ανοιχτό τον κλιματισμό, πάλι δυο θα σήκωναν το χέρι τους γιατί αδιαφορούν ή κοιμούνται. Οπότε θα έπρεπε να τον κλείσεις, αλλά τι να σου πω.
Ευτυχώς τελικά το γλύτωσα το κρύωμα, αλλά μου έμεινε η κακία του. Όταν τέλειωσε το tour και κατέβαινα από το πούλμαν, άπλωσε το χέρι του για να του δώσω και φιλοδώρημα, ο αχρείος. Στις άλλες ημερήσιες δεν ήταν αυτός μαζί μας.

Όσο για το Σινικό, μας είχε μείνει η επιθυμία και μια από τις άλλες μέρες πήραμε ένα ταξί και πήγαμε και το είδαμε σε μια άλλη περιοχή. Πολύ όμορφα και εκεί. Ήταν το Mutianyu.
Όταν πήγαμε εμείς το 1998 στην Κίνα, είχε κάποιο κόσμο στα τουριστικά μέρη, αλλά ήταν άνετη η πρόσβαση σε οποιοδήποτε σημείο του τείχους. Πριν 5-6 χρόνια που πήγε η κόρη μου δεν ήταν εύκολο να προχωρά από τα πλήθη.
2ον. Ένα βράδυ πήγαμε για φαγητό σε ένα ωραίο εστιατόριο. Καθίσαμε έξω, αφού ο καιρός ήταν καλός, αν και δεν ξέρεις για πότε αρχίζει η μπόρα εκεί. Ζητήσαμε κατάλογο και μας έφερε ένα κινέζικο. Φυσικά ζήτησα κατάλογο στα αγγλικά και αμέσως μου τον έφερε. Η κοντόσωμη κοπέλα ήξερε μια δεκαριά αγγλικές λέξεις για να μας εξυπηρετήσει. Και το έκανε.
Φάγαμε ωραία, θαλασσινά απ’ ό, τι θυμάμαι. Ήπιαμε και τις μπύρες μας και αφού τελειώσαμε ζητήσαμε λογαριασμό. Η κοπέλα μας είδες άσπρους – άσπρους, σου λέει: έχουν λεφτά, θα πληρώσουν χωρίς να κοιτάξουν το λογαριασμό. Μας χρέωσε τα διπλά. Δεν ήξερε όμως ότι είχαμε περάσει και από τα ακριβά εστιατόρια της πόλης και φύγαμε όταν είδαμε τον κατάλογο. Εκεί καθίσαμε γιατί ήταν καλά και φθηνά. Αν ήταν να μας χρεώσει τα διπλά, ξέραμε να μείνομε και στα άλλα που σύχναζαν μόνο τουρίστες.
Μόλις είδα το ποσόν της λέω να μου φέρει τον κατάλογο. Μου φέρνει τον κινέζικο.
─ Τον αγγλικό θέλω, της λέω.
─ Δεν έχουμε, μου λέει και επέμενε.
Αφού δεν μου τον έφερνε πήγα μέσα και ζήτησα τον κατάλογο στη ρεσεψιόν. Τα είπα εκεί στον υπεύθυνο και σε λίγο ήρθε η κοπέλα, σα βρεγμένη γάτα, και μας έφερε το σωστό λογαριασμό. Επειδή δε θέλαμε να τη στενοχωρήσουμε, της δώσαμε και ένα καλό φιλοδώρημα. Για να καταλάβει ότι μπορεί να κερδίσει κάποια χρήματα με αξιοπρέπεια. Σιγά μην το καταλάβει! Ούτε ευχαριστώ δεν είπε.

3ον. Κοντά στο ξενοδοχείο που μέναμε, ήταν ο κεντρικός δρόμος που έβγαζε μετά από δυο χιλιόμετρα στην πλατεία Τιέν Αν Μεν. Όταν είχαμε χρόνο αυτόν παίρναμε και πηγαίναμε ως την πλατεία και την Απαγορευμένη Πόλη. Τότε δεν είχε κόσμο και εύρισκες ωραία υπαίθρια μαγαζάκια για φαγητό ή ποτό.
Για φαγητό καθόμασταν συνήθως σε ένα συγκεκριμένο γιατί είχε φθηνά πιάτα και ήταν self service. Ήταν τόσο φθηνά που σπανίως κοιτάζαμε τις τιμές και πόσο μας χρέωσαν. Όμως ποτέ δεν είχε συμβεί και κάτι εξωφρενικό για να «κινηθούμε καταλλήλως». Μια βραδιά όμως πάω και παίρνω για συμπλήρωμα ένα πιάτο και μου ζητά, ας πούμε, 25 γουάν. Εμένα μου έκανε εντύπωση γιατί δε θυμόμουν να είχα δει σε αυτό το μαγαζί τόσο ακριβό πιάτο. Το ακριβότερο κόστιζε 15 γουάν. Ο κατάλογος ήταν μόνο στα κινέζικα και ήταν ένας τεράστιος κρεμασμένος πάνω από τον πάγκο με τα φαγητά και δεν περιείχε πάνω από 20 πιάτα.
Ε, μα λέω, να μας κοροϊδεύουν και μπροστά στα μάτια μας!
─ Ποιο είναι το πιάτο που πήρα, δείξε μου στον κατάλογο.
Ο τύπος δαγκώθηκε και με χρέωσε τη σωστή τιμή. Πραγματικά μας περνούν γα ηλίθιους όλους τους τουρίστες. Δεν ξέρω εσείς αν έχετε καλύτερες εμπειρίες σε αυτά τα θέματα.
4ον . Μια βραδιά, στο Πεκίνο που ήμασταν, θέλαμε να πάμε να δούμε όπερα. Τότε ήταν ξακουστή η όπερα του Πεκίνου. Ρωτάμε στο ξενοδοχείο και αν και δε μιλούσαν ούτε μια λέξη αγγλικά, μας είπαν που να πάμε. Ήταν σε ένα κτήριο στον κεντρικό δρόμο που έλεγα και πριν ότι μας έβγαζε στην Απαγορευμένη Πόλη. Μιας και αναφέρθηκα μόλις στα αγγλικά των υπαλλήλων του ξενοδοχείου, θα αναφέρω ότι ήξεραν μόλις φτάσαμε την πρώτη μέρα να μας ζητήσουν μια προκαταβολή, την οποία θα μας επέστρεφαν στην αναχώρηση. Όταν φεύγαμε μας κράτησαν μια δεκαριά δολάρια, αλλά δεν ήξεραν αγγλικά να μας εξηγήσουν το λόγο.
Ας είναι. Πάμε για την όπερα. Το κτήριο δε μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση απ’ έξω, αφού ήταν σα μια συνηθισμένη μεγάλη πολυκατοικία. Όταν όμως μπήκαμε ήταν μια τεράστια υπέροχη αίθουσα, με τραπέζια για φαγητό στις πρώτες θέσεις και απλά καθίσματα για τους πίσω. Εμείς ήμασταν στους πίσω. Το θέαμα μας άρεσε πολύ αφού ήταν φαντασμαγορικό, για το εκτελεστικό κομμάτι δεν έχω γνώμη, αλλά ό, τι είδα μου άρεσε.
Όταν τελείωσε ήταν ακόμα νωρίς και καθίσαμε για μπύρα σε ένα υπαίθριο. Είχε πολύ κόσμο και σε λίγο δεν είχε τραπέζι να καθίσει κανένας. Βλέπουμε ένα ζευγάρι ηλικιωμένους (γύρω στα εξήντα!!), Βέλγους (νομίζω) να ψάχνουν καρέκλες με μπύρες στα χέρια τους. Τους προτείναμε να καθίσουν μαζί μας. Χάρηκαν πολύ και πιάσαμε την κουβέντα.
─ Που ήσασταν; τους ρωτάμε.
─ Στην όπερα, μας λένε. Πήγαμε με το γκρουπ που έχουμε έρθει.
─ Α! Κι εμείς εκεί ήμασταν, μόνοι μας όμως. Σας άρεσε;
─ Πολύ, μας λένε.
─ Καθίσατε σε τραπέζι ή σε απλό κάθισμα;
─ Όπερα ήταν, σε κάθισμα καθίσαμε, δεν είχε τραπέζια. Εκεί που πήγατε εσείς, είχε και φαγητό; Ρωτάνε οι άνθρωποι πολύ λογικά.
─ Συγγνώμη, δεν πήγαμε στη ίδια όπερα; Εμάς ήταν εδώ δίπλα, και τους δείχνουμε το κτήριο.
Να μη συνεχίσω όμως το διάλογο, ο οποίος είναι και λίγο φανταστικός, αλλά περιγράφει τα γεγονότα με σαφήνεια. Οι Βέλγοι είχαν πάει σε άλλο μέρος που τους είπαν ότι είναι η όπερα. Εντάξει, όπερα είδαν και αυτοί. Μάλλον για τουριστικούς λόγους, στην πόλη πρέπει να είχε 10-20 όπερες.

Αναφερόμενος στο Πεκίνο εκείνης της εποχής, μου έκανε εντύπωση που έχτιζαν ουρανοξύστες σε 24ωρη βάση. Έβλεπες όλη τη νύχτα τις ηλεκτροσυγκολλήσεις να δουλεύουν σε μεγάλα ύψη. Τα κτίρια είχαν σκελετό κυρίως από σίδερο. Από τη μια βλέπαμε τους ουρανοξύστες να υψώνονται και από το παράθυρό μας στο ξενοδοχείο είχαμε θέα προς την φτωχολογιά και τις παράγκες. Από αυτές τις παράγκες έβλεπες κάθε πρωί, αξημέρωτα μερικές φορές, να φεύγουν καλοντυμένοι κύριοι και κυρίες με το ποδήλατό τους. Το απόγευμα οι ίδιοι άνθρωποι (πιστεύω) έχτιζαν άλλο ένα δωμάτιο δίπλα στα ήδη υπάρχοντα. Σε μια εβδομάδα που μείναμε είδα ένα νέο δωμάτιο να έχει χτιστεί. Μερικές φορές τον ένα τοίχο δεν τον έχτιζαν, αλλά έβαζαν ένα μεγάλο μουσαμά ή ένα μεγάλο σεντόνι για να μη φαίνονται μέσα.

Όπως βλέπετε στο Πεκίνο δεν υπήρχαν ακόμα πολλοί ουρανοξύστες.