soudianos
Member
- Μηνύματα
- 3.781
- Likes
- 6.647
- Ταξίδι-Όνειρο
- Βερακρούζ
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2ο
- Φωτογραφίες
- Κεφάλαιο 3ο
- Κεφάλαιο 4ο
- Κεφάλαιο 5ο
- Κεφάλαιο 6ο]Η μονή ιδρύθηκε από τον Αγ. Διονύσιο από την Καστοριά στα μέσα το 15 αιώνα. Το καθολικό της μονής είναι αφιερωμένο στην Γέννηση του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου. Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453, η μονή ευεργετήθηκε από τους ηγεμόνες της Μολδοβλαχίας και πήρε τη σημερινή της μορφή. Η τοιχογραφίες του καθολικού είναι έργο του Κρητικού αγιογράφου Τζωρτζή το 1546. Στον πρόναο δεξιά, υπάρχει το παρεκκλήσι της Παναγίας του Ακάθιστου (Ακάθιστος Ύμνος) που είναι η αρχαιότερη εικόνα του αγίου όρους. Είναι έργο του Ευαγγελιστή Λουκά από κερί και μαστίχα. Τα χαρακτηριστικά της δύσκολα διακρίνονται σήμερα εξ’ αιτίας του μύρου που έβγαζε. Είναι η εικόνα με την οποία ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως λιτάνευε το 626 μ.Χ. την Πόλη στην πολιορκία από τους Αβάρους και εμψύχωνε τους υπερασπιστές, όταν ο στρατός με τον Ηράκλειο είχε εκστρατεύσει στην Περσία. Τη εικόνα την δώρισε στο μοναστήρι του Αγ. Διονυσίου ο αυτοκράτορας Αλέξιος Κομνηνός το 1375.
Μεταξύ των χιλιάδων χειρογράφων της μονής βρίσκεται ένα σπουδαίο δείγμα εικονογράφησης του 11ου αιώνα, εποχή μεγάλης ακμής της διακόσμησης χειρογράφων. Είναι το Ευαγγελιστάριο της Μονής Διονυσίου, που φιλοτεχνήθηκε από το εργαστήριο του παλατιού της Κωνσταντινούπολης την περίοδο του Ισαάκιου Α΄Κομνηνού (1059 μ.Χ.)
Μετά τον εσπερινό των 5.30 έγινε η συνήθης προσκύνηση των ιερών οστών. Περίμενα υπομονετικά να μας κάνουν μια ενημέρωση αλλά ματαίως. Έπρεπε να ρωτήσω (παρόλο που υποψιαζόμουνα ποια ήταν) για να μου δείξουν την ιστορική εικόνα της Παναγίας του Ακάθιστου, κι αυτό επειδή είχα τις πληροφορίες. Διαφορετικά ο επισκέπτης φεύγει ανημέρωτος. Όμως, όταν πέρασα από της μονές Ιβήρων και Σταυρονικήτα, από την πρώτη λειτουργία μας έκαναν μια καλή και χρήσιμη ενημέρωση για την ιστορία των μονών, για τις σπουδαιότερες εικόνες και ποιοι τις φιλοτέχνησαν. Αν η καθημερινή επανάληψη κουράζει, ας υπάρχει ένα ενημερωτικό φυλλάδιο με πληροφορίες ιστορικές, θρησκευτικές, καλλιτεχνικές κ.α. στην είσοδο κάθε μοναστηριού για να ενημερώνεται ο επισκέπτης. Ας παραλείψουμε την απουσία βιβλιοθήκης την έκθεση των παμπάλαιων μοναδικών χειρογράφων, αμφίων που βρίσκονται σε κάθε μονή, και τα οποία πιθανόν για λόγους προστασίας δεν εκτίθενται.
Η τεράστια τραπεζαρία είχε το σχήμα του «Τ». Οι 44 επισκέπτες όλοι Έλληνες καθίσαμε σε ξεχωριστό χώρο από τους μοναχούς, υπήρχε όμως οπτική επαφή μεταξύ αυτών των χώρων. Όμοια ήταν και η τραπεζαρία στη μονή του Αγ. Παύλου. Θα προτιμούσα όμως το διαφορετικό τελετουργικό όπως ήταν στις τραπεζαρίες των μονών Ιβήρων και Σταυρονικήτα, που πολύ είχα εκτιμήσει και περιέγραψα στο προηγούμενο οδοιπορικό μου (Μονάχος με τους μοναχούς του Α. Όρους), όταν στον ίδιο χώρο ήμασταν λαϊκοί και μοναχοί.
Μας ανακοίνωσαν ότι η επόμενη λειτουργία είναι στις δύο και μισή το πρωί. Το ξυπνητήρι του κινητού που έβαλα δεν χρειάστηκε γιατί ο ήχος του σημάντρου ήταν αρκετός. Κείνη την ώρα όμως ένας άλλος θόρυβος ακουγόταν. Ένας φοβερός αέρας έπιασε στην περιοχή, έμπαινε από τις χαραμάδες των κτιριακών εγκαταστάσεων της μονής, και τις έκανε φυσαρμόνικα. Η θάλασσα ήταν φουρτουνιασμένη. Ήταν μέρα επιστροφής και μου μπήκαν υπόνοιες απαγορευτικού, που θα μου δημιουργούσε προβλήματα. Στις 0300 μέσα στο κατασκότεινο προαύλιο της εκκλησίας, με αρκετή προσοχή μπας και συγκρουστώ μια κάποια κατάμαυρη κινητή μορφή… κατάφερα και βρήκα την είσοδο της. Όπως πάντα, ένα λεπτό κεράκι έφεγγε για την ανάγνωση των ψαλτηρίων, κι άλλα δύο ήταν αναμμένα δεξιά κι αριστερά στην ωραία πύλη. Αυτά τα ίδια φώτιζαν αμυδρά τον υπόλοιπο χώρο. Το πρόσωπο του διπλανού σου στο στασίδι δεν το διέκρινες με την πρώτη ματιά. Οι συνεχείς ψαλμωδίες και αναγνώσεις των ιερών κειμένων κείνες τις ώρες και σ αυτό το περιβάλλον ήταν μια μυσταγωγία που δεν περιγράφεται.
Στις πέντε και μισή, τέλειωσε, και θα ξανάρχιζε στις επτά με την Θεία Λειτουργία της Κυριακής. Δεν απόμεινε τίποτε άλλο κείνη την ώρα παρά συνέχιση του ύπνου, όπως κι έγινε, μέχρι το ξύπνημα του ήχου του σήμαντρου. Η λειτουργία τέλειωσε κατά τις οκτώ και μισή κι αμέσως σχεδόν πήγαμε για φαγητό. Ήταν κανονικό γεύμα με, μακαρόνια κοκκινιστά, φέτα, κρασί, φρούτα.
Ο αέρας εξασθενούσε, κι όπως μας είπαν, συμβαίνει συχνά μόνο σ΄αυτό το σημείο του ΝΔ άκρου της χερσονήσου του Άθως ενώ στον αμέσως επόμενο κόλπο επικρατεί μπουνάτσα. Το καραβάκι θα έφτανε στις 1230. Λίγο πριν, πέρασε το ταχύπλοο το οποίο πήρα για να φτάσω τρεις ώρες νωρίτερα στη Θεσσαλονίκη. Η τιμή του εισιτηρίου ήταν 16,50 ευρώ ξανά. Από τη στιγμή που μπήκα στο ταχύπλοο, τέλειωσε το οδοιπορικό στο Α.Ο. Κάναμε μια ημίωρη στάση στην Δάφνη για να περάσουμε από το τελωνείο, και κατόπιν προχωρήσαμε κατ΄ευθεία για την Ουρανούπολη. Το λεωφορείο ήρθε αμέσως και με πήγε στη Θεσσαλονίκη στις πέντε και μισή.
Τα συμπεράσματα από το δεύτερο ταξίδι είναι ότι καθένα είναι διαφορετικό από τα άλλα. Το κάνουν τα τοπία, οι πορείες, και κυρίως τα μοναστήρια με τις ιδιαιτερότητες τους. -
Η Παναγία του Ακάθιστου
Ηλιοβασίλεμα στα σύννεφα με δύο τριαντάφυλλα. Μονή Αγ. Διονυσίου

OrthodoxWiki
Ευαγγελιστάριο είναι το λειτουργικό ευαγγέλιο. Περιέχει ορισμένα κεφάλαια από τα τέσσερα ευαγγέλια.

Μετά τον εσπερινό των 5.30 έγινε η συνήθης προσκύνηση των ιερών οστών. Περίμενα υπομονετικά να μας κάνουν μια ενημέρωση αλλά ματαίως. Έπρεπε να ρωτήσω (παρόλο που υποψιαζόμουνα ποια ήταν) για να μου δείξουν την ιστορική εικόνα της Παναγίας του Ακάθιστου, κι αυτό επειδή είχα τις πληροφορίες. Διαφορετικά ο επισκέπτης φεύγει ανημέρωτος. Όμως, όταν πέρασα από της μονές Ιβήρων και Σταυρονικήτα, από την πρώτη λειτουργία μας έκαναν μια καλή και χρήσιμη ενημέρωση για την ιστορία των μονών, για τις σπουδαιότερες εικόνες και ποιοι τις φιλοτέχνησαν. Αν η καθημερινή επανάληψη κουράζει, ας υπάρχει ένα ενημερωτικό φυλλάδιο με πληροφορίες ιστορικές, θρησκευτικές, καλλιτεχνικές κ.α. στην είσοδο κάθε μοναστηριού για να ενημερώνεται ο επισκέπτης. Ας παραλείψουμε την απουσία βιβλιοθήκης την έκθεση των παμπάλαιων μοναδικών χειρογράφων, αμφίων που βρίσκονται σε κάθε μονή, και τα οποία πιθανόν για λόγους προστασίας δεν εκτίθενται.
Η τεράστια τραπεζαρία είχε το σχήμα του «Τ». Οι 44 επισκέπτες όλοι Έλληνες καθίσαμε σε ξεχωριστό χώρο από τους μοναχούς, υπήρχε όμως οπτική επαφή μεταξύ αυτών των χώρων. Όμοια ήταν και η τραπεζαρία στη μονή του Αγ. Παύλου. Θα προτιμούσα όμως το διαφορετικό τελετουργικό όπως ήταν στις τραπεζαρίες των μονών Ιβήρων και Σταυρονικήτα, που πολύ είχα εκτιμήσει και περιέγραψα στο προηγούμενο οδοιπορικό μου (Μονάχος με τους μοναχούς του Α. Όρους), όταν στον ίδιο χώρο ήμασταν λαϊκοί και μοναχοί.
Μας ανακοίνωσαν ότι η επόμενη λειτουργία είναι στις δύο και μισή το πρωί. Το ξυπνητήρι του κινητού που έβαλα δεν χρειάστηκε γιατί ο ήχος του σημάντρου ήταν αρκετός. Κείνη την ώρα όμως ένας άλλος θόρυβος ακουγόταν. Ένας φοβερός αέρας έπιασε στην περιοχή, έμπαινε από τις χαραμάδες των κτιριακών εγκαταστάσεων της μονής, και τις έκανε φυσαρμόνικα. Η θάλασσα ήταν φουρτουνιασμένη. Ήταν μέρα επιστροφής και μου μπήκαν υπόνοιες απαγορευτικού, που θα μου δημιουργούσε προβλήματα. Στις 0300 μέσα στο κατασκότεινο προαύλιο της εκκλησίας, με αρκετή προσοχή μπας και συγκρουστώ μια κάποια κατάμαυρη κινητή μορφή… κατάφερα και βρήκα την είσοδο της. Όπως πάντα, ένα λεπτό κεράκι έφεγγε για την ανάγνωση των ψαλτηρίων, κι άλλα δύο ήταν αναμμένα δεξιά κι αριστερά στην ωραία πύλη. Αυτά τα ίδια φώτιζαν αμυδρά τον υπόλοιπο χώρο. Το πρόσωπο του διπλανού σου στο στασίδι δεν το διέκρινες με την πρώτη ματιά. Οι συνεχείς ψαλμωδίες και αναγνώσεις των ιερών κειμένων κείνες τις ώρες και σ αυτό το περιβάλλον ήταν μια μυσταγωγία που δεν περιγράφεται.
Στις πέντε και μισή, τέλειωσε, και θα ξανάρχιζε στις επτά με την Θεία Λειτουργία της Κυριακής. Δεν απόμεινε τίποτε άλλο κείνη την ώρα παρά συνέχιση του ύπνου, όπως κι έγινε, μέχρι το ξύπνημα του ήχου του σήμαντρου. Η λειτουργία τέλειωσε κατά τις οκτώ και μισή κι αμέσως σχεδόν πήγαμε για φαγητό. Ήταν κανονικό γεύμα με, μακαρόνια κοκκινιστά, φέτα, κρασί, φρούτα.
Ο αέρας εξασθενούσε, κι όπως μας είπαν, συμβαίνει συχνά μόνο σ΄αυτό το σημείο του ΝΔ άκρου της χερσονήσου του Άθως ενώ στον αμέσως επόμενο κόλπο επικρατεί μπουνάτσα. Το καραβάκι θα έφτανε στις 1230. Λίγο πριν, πέρασε το ταχύπλοο το οποίο πήρα για να φτάσω τρεις ώρες νωρίτερα στη Θεσσαλονίκη. Η τιμή του εισιτηρίου ήταν 16,50 ευρώ ξανά. Από τη στιγμή που μπήκα στο ταχύπλοο, τέλειωσε το οδοιπορικό στο Α.Ο. Κάναμε μια ημίωρη στάση στην Δάφνη για να περάσουμε από το τελωνείο, και κατόπιν προχωρήσαμε κατ΄ευθεία για την Ουρανούπολη. Το λεωφορείο ήρθε αμέσως και με πήγε στη Θεσσαλονίκη στις πέντε και μισή.
Τα συμπεράσματα από το δεύτερο ταξίδι είναι ότι καθένα είναι διαφορετικό από τα άλλα. Το κάνουν τα τοπία, οι πορείες, και κυρίως τα μοναστήρια με τις ιδιαιτερότητες τους. -
Η Παναγία του Ακάθιστου

Ηλιοβασίλεμα στα σύννεφα με δύο τριαντάφυλλα. Μονή Αγ. Διονυσίου

OrthodoxWiki
Ευαγγελιστάριο είναι το λειτουργικό ευαγγέλιο. Περιέχει ορισμένα κεφάλαια από τα τέσσερα ευαγγέλια.
Attachments
-
42,2 KB Προβολές: 112