travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Σάββατο, 17/7/2021 ΤΣΕΡΝΟΜΠΙΛ
Το Σάββατο, στις 7:50 κατεβήκαμε στην είσοδο του ξενοδοχείου, όπου ήδη είχε φτάσει ένα μικρό πούλμαν με έναν οδηγό και ένα νεαρό ξεναγό για να μας οδηγήσουν στο Τσερνομπίλ, δηλαδή στην περιοχή που το 1986 έγινε το μεγάλο πυρηνικό ατύχημα στο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Πιστεύω πως όλοι που είμαστε πάνω από τα 50-55 (καλά, εγώ είμαι αρκετά περισσότερο) θυμόμαστε αυτό το ατύχημα, που το μάθαμε αρκετές μέρες αργότερα.
Δεν περίμενα εκεί να δω κάτι ιδιαίτερο, αφού η εκδρομή αυτή γίνεται κυρίως για ιστορικούς λόγους, δηλαδή να δούμε το μέρος που έγινε αυτό το γεγονός, το οποίο συντάραξε εκείνη την εποχή τον κόσμο, αλλά και μετέπειτα, με τις επιπτώσεις που είχε. Το εργοστάσιο πυρηνικής ενέργειας του Τσερνομπίλ βρίσκεται περίπου 120 χιλιόμετρα μακριά από το Κίεβο. Ξεκινήσαμε με το μικρό πούλμαν έχοντας πληρώσει περίπου 102 ευρώ το άτομο για ιδιωτική ξενάγηση. Το ποσό αυτό είναι γύρω στα 15 ευρώ παραπάνω από ό,τι θα πληρώναμε αν μπαίναμε σε ένα μεγαλύτερο γκρουπ, που θα ήμασταν μαζί με άλλους ανθρώπους βέβαια. Προτιμήσαμε να δώσουμε κάτι παραπάνω για να είμαστε πιο άνετοι και να κινδυνεύουμε λιγότερο από την κόβιντ 19.
Η διαδρομή δεν είχε κανένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού η χώρα είναι τελείως επίπεδη σε αυτή την περιοχή και ο δρόμος ήταν με πολλές ευθείες. Δεν είχε πολλή κίνηση και δεξιά και αριστερά βλέπαμε χωράφια στα οποία καλλιεργούν είτε ηλιόσπορους ή διάφορα άλλα σιτηρά. Στη δεξιά και αριστερή πλευρά του δρόμου συνήθως υπήρχε μία μικρή συστάδα δέντρων, και μετά υπήρχαν τα χωράφια. Όμως όταν φτάσαμε στην περιοχή του Τσερνομπίλ και σε ακτίνα 30 χιλιομέτρων από το πυρηνικό εργοστάσιο η περιοχή είχε μονάχα δάση.
Το πρώτο checkpoint ήταν 30 χιλιόμετρα πριν το πυρηνικό εργοστάσιο, όπου υποτίθεται μας έδωσαν κάποια μηχανάκια που μετρούν τη ραδιενέργεια και τέτοια. Δεν είχα καμία εμπιστοσύνη σε όλα αυτά. Άλλωστε στο τέλος δεν έδειξαν και τίποτα ιδιαίτερο. Όμως πιστεύω ότι επειδή στην περιοχή εκεί υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι δουλεύουν αυτή την εποχή συνεχώς, φαντάζομαι το να κάνω εγώ μία επίσκεψη μίας ημέρας ή λίγων ωρών δεν θα είχε καμία επίπτωση πάνω μου. Είχε διάφορα σημεία ελέγχου στη διαδρομή (και στο πήγαινε και στο έλα) όμως το πρώτο ήταν το κυριότερο και το πιο χρονοβόρο για μας. Στην επιστροφή περάσαμε επίσης από δύο σημεία ελέγχου όπου μέτρησαν την ραδιενέργεια που είχαμε πάρει και βέβαια τη βρήκαν μηδαμινή και ανάξια λόγου.
Το πρώτο σημείο ελέγχου:
Μέσα στην περιοχή του ατυχήματος:
Σε ακτίνα 30 χλμ από την περιοχή του εργοστασίου δεν έχουν αλλάξει και πολλά από εκείνη την εποχή.
Στην περιοχή του Τσερνομπίλ επισκεφθήκαμε πάρα πολλά σημεία. Ένα από τα κυριότερα ήταν το χωριό Τσερνομπίλ (από όπου και οι φωτογραφίες πιο πάνω), όπου στην επιστροφή κατά τις 5:00 το απόγευμα είχαμε και ένα γεύμα από το πρακτορείο της εκδρομής αυτής. Το χωριό μας το παρουσίασε ο ξεναγός ως εγκαταλειμμένο, αλλά όλο και κάποιους έβλεπες στο δρόμο. Αλλά και μερικά μαγαζάκια υπήρχαν. Επισκεφτήκαμε τον πυρηνικό σταθμό απ’ έξω και βγάλαμε φωτογραφίες παρότι δεν καταλάβαμε και πολύ καλά πως λειτουργεί όλο αυτό εκεί το σύστημα σήμερα. Αν επιτρέπονται παντού ή όχι οι φωτογραφίες.
Εγκαταλειμμένος εξοπλισμός:
Εγκαταλειμμένο χωριό:
Εννοείται ότι πήγαμε στην πόλη φάντασμα Ρripyat και βγάλαμε φωτογραφίες τα εγκαταλελειμμένα κτίρια, δρόμους, πάρκα και άλλα ακίνητα, που πλέον όλα είναι γεμάτα με δέντρα. Και αν δεν υπήρχαν οι τουρίστες θα ήταν ακόμα περισσότερα, τα δέντρα. Εννοείται πως ο χρόνος έχει σταματήσει στη σοβιετική εποχή και ό,τι βλέπεις αντικατοπτρίζει εκείνη την εποχή. Φυσικά και είδαμε αγάλματα του Λένιν.
Και οι κλασικές φωτογραφίες από το λούνα παρκ:
Και ο περίφημος αντιδραστήρας:
Και λίγο πιο πέρα:
Οι ανατολικοί το έχουν πολύ με την τέχνη:
Σε όλη τη διαδρομή βλέπαμε πολλά άλλα πούλμαν, μικρά και μεγάλα, αλλά κυρίως μικρά, τα οποία έκαναν ξεναγήσεις σε τουρίστες. Εκτός από αυτές τις επισκέψεις πήγαμε να δούμε και κάποια άλλα νεκροταφεία μηχανημάτων εκείνης της εποχής. Επίσης ένα νεκροταφείο πλοίων, όπου έχουν παρατημένα τα πλοία που μετέφεραν διάφορα αντικείμενα τα οποία θεωρούνται πλέον μολυσμένα με ραδιενέργεια. Είδαμε μηχανήματα τα οποία επίσης χρησιμοποιήθηκαν για να σκεπάσουν με τσιμέντο και διάφορα άλλα υλικά τον αντιδραστήρα 4, που είχε το ατύχημα. Και όλα αυτά ήταν σε μία κατάσταση εγκατάλειψης. Δηλαδή δεν είναι τόσο καλά προσεγμένα ώστε να είναι για τουριστική εκμετάλλευση. Απλά τα πρακτορεία βρίσκουν την ευκαιρία, αφού ο κόσμος θέλει να πάει να δει όλο αυτό και μας πηγαίνουν και βλέπουμε τα παρατημένα μηχανήματα. Να σημειωθεί εδώ ότι το εργοστάσιο συνέχισε να λειτουργεί μετά το ατύχημα άλλα δεκατέσσερα χρόνια!!!
Οι αποστάσεις είναι σχετικά μεγάλες και τρως πάρα πολύ χρόνο στις μετακινήσεις. Δηλαδή από τις 11 ώρες που ήμασταν στο Tour, ζήτημα τις δύο ώρες να ήμασταν έξω από το πούλμαν, εκτός από την ώρα του φαγητού. Τις υπόλοιπες ώρες πηγαίναμε από δω και από κει μέσα στο όχημα.
Ένα άλλο ενδιαφέρον της επίσκεψης στην περιοχή ήταν τα εγκαταλειμμένα χωριά. Σήμερα τα σπίτια και τα μαγαζιά είναι χαμένα μέσα στην πυκνή βλάστηση.
Πολύ ιδιαίτερο και επιβλητικό ήταν το Duga Radar (Ρώσικος Τρυποκάρυδος). Ένας σταθμός παγκόσμιας εμβέλειας στη σοβιετική εποχή, που σήμερα είναι ένα κουφάρι σίδερα που υψώνονται σε ύψος μέχρι 150 μέτρα και έχει μήκος 700 μέτρα.
Θεωρητικά παντού έπρεπε να φοράμε μακριά παντελόνια και πουκάμισα με μανίκια για λόγους προστασίας. Όμως δεν ήταν αυστηροί σε αυτό.
Όταν επιστρέψαμε στο Κίεβο κατεβήκαμε, όπως είπα, στην πλατεία Ανεξαρτησίας και από κει ανεβήκαμε πάνω προς τους λόφους. Αυτοί είναι πλάι στον ποταμό Δνείπερο και δίνουν ωραία θέα για να φωτογραφήσουμε και να δούμε βέβαια την αψίδα Φιλίας και διάφορους άλλους ναούς μέσα στο πάρκο. Τελικά φτάσαμε στο Ναό της Αγίας Σοφίας. Η μετακίνηση της πολυμελούς παρέας ήτανε καλή θα έλεγα. Κινδυνεύαμε ορισμένες φορές να χαθούμε αλλά τελικά πάντα βρισκόμασταν και αυτό είναι καλό. Το Κίεβο είναι πολύ όμορφη πόλη, από όσο έχουμε δει και η ομορφιά στηρίζεται κυρίως τους λόφους και τις εκκλησίες που έχει.
Κάποια στιγμή βρεθήκαμε έξω από τον καθεδρικό της Αγίας Σοφίας, στην πλατεία Sofiyivska Square. Εκτός από μια κατσίκα που είχε εκεί κάποιος κύριος για να βοσκήσει, είδαμε και μια γριούλα που με στεντόρεια φωνή τραγουδούσε ένα λυπητερό τραγούδι. Ήταν πολύ συγκινητικό και της δώσαμε κάποια χρήματα. Για να πω την αλήθεια, οι πιο πολλοί περαστικοί τη βοηθούσαν. Τρομερή εικόνα μιας άλλης εποχής. Φορούσε μαύρα ρούχα και μια μαντήλα με σχέδια πολύχρωμα. Κρατούσε και 2-3 σακούλες για να βάζει τα χρήματα που έπαιρνε. Ευτυχώς γι αυτήν (λόγω βάρους) οι περισσότεροι της έβαζαν χάρτινα.
Και το απαραίτητο βιντεάκι.
Το Σάββατο, στις 7:50 κατεβήκαμε στην είσοδο του ξενοδοχείου, όπου ήδη είχε φτάσει ένα μικρό πούλμαν με έναν οδηγό και ένα νεαρό ξεναγό για να μας οδηγήσουν στο Τσερνομπίλ, δηλαδή στην περιοχή που το 1986 έγινε το μεγάλο πυρηνικό ατύχημα στο εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Πιστεύω πως όλοι που είμαστε πάνω από τα 50-55 (καλά, εγώ είμαι αρκετά περισσότερο) θυμόμαστε αυτό το ατύχημα, που το μάθαμε αρκετές μέρες αργότερα.
Δεν περίμενα εκεί να δω κάτι ιδιαίτερο, αφού η εκδρομή αυτή γίνεται κυρίως για ιστορικούς λόγους, δηλαδή να δούμε το μέρος που έγινε αυτό το γεγονός, το οποίο συντάραξε εκείνη την εποχή τον κόσμο, αλλά και μετέπειτα, με τις επιπτώσεις που είχε. Το εργοστάσιο πυρηνικής ενέργειας του Τσερνομπίλ βρίσκεται περίπου 120 χιλιόμετρα μακριά από το Κίεβο. Ξεκινήσαμε με το μικρό πούλμαν έχοντας πληρώσει περίπου 102 ευρώ το άτομο για ιδιωτική ξενάγηση. Το ποσό αυτό είναι γύρω στα 15 ευρώ παραπάνω από ό,τι θα πληρώναμε αν μπαίναμε σε ένα μεγαλύτερο γκρουπ, που θα ήμασταν μαζί με άλλους ανθρώπους βέβαια. Προτιμήσαμε να δώσουμε κάτι παραπάνω για να είμαστε πιο άνετοι και να κινδυνεύουμε λιγότερο από την κόβιντ 19.
Η διαδρομή δεν είχε κανένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού η χώρα είναι τελείως επίπεδη σε αυτή την περιοχή και ο δρόμος ήταν με πολλές ευθείες. Δεν είχε πολλή κίνηση και δεξιά και αριστερά βλέπαμε χωράφια στα οποία καλλιεργούν είτε ηλιόσπορους ή διάφορα άλλα σιτηρά. Στη δεξιά και αριστερή πλευρά του δρόμου συνήθως υπήρχε μία μικρή συστάδα δέντρων, και μετά υπήρχαν τα χωράφια. Όμως όταν φτάσαμε στην περιοχή του Τσερνομπίλ και σε ακτίνα 30 χιλιομέτρων από το πυρηνικό εργοστάσιο η περιοχή είχε μονάχα δάση.
Το πρώτο checkpoint ήταν 30 χιλιόμετρα πριν το πυρηνικό εργοστάσιο, όπου υποτίθεται μας έδωσαν κάποια μηχανάκια που μετρούν τη ραδιενέργεια και τέτοια. Δεν είχα καμία εμπιστοσύνη σε όλα αυτά. Άλλωστε στο τέλος δεν έδειξαν και τίποτα ιδιαίτερο. Όμως πιστεύω ότι επειδή στην περιοχή εκεί υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι δουλεύουν αυτή την εποχή συνεχώς, φαντάζομαι το να κάνω εγώ μία επίσκεψη μίας ημέρας ή λίγων ωρών δεν θα είχε καμία επίπτωση πάνω μου. Είχε διάφορα σημεία ελέγχου στη διαδρομή (και στο πήγαινε και στο έλα) όμως το πρώτο ήταν το κυριότερο και το πιο χρονοβόρο για μας. Στην επιστροφή περάσαμε επίσης από δύο σημεία ελέγχου όπου μέτρησαν την ραδιενέργεια που είχαμε πάρει και βέβαια τη βρήκαν μηδαμινή και ανάξια λόγου.
Το πρώτο σημείο ελέγχου:



Μέσα στην περιοχή του ατυχήματος:


Σε ακτίνα 30 χλμ από την περιοχή του εργοστασίου δεν έχουν αλλάξει και πολλά από εκείνη την εποχή.






Στην περιοχή του Τσερνομπίλ επισκεφθήκαμε πάρα πολλά σημεία. Ένα από τα κυριότερα ήταν το χωριό Τσερνομπίλ (από όπου και οι φωτογραφίες πιο πάνω), όπου στην επιστροφή κατά τις 5:00 το απόγευμα είχαμε και ένα γεύμα από το πρακτορείο της εκδρομής αυτής. Το χωριό μας το παρουσίασε ο ξεναγός ως εγκαταλειμμένο, αλλά όλο και κάποιους έβλεπες στο δρόμο. Αλλά και μερικά μαγαζάκια υπήρχαν. Επισκεφτήκαμε τον πυρηνικό σταθμό απ’ έξω και βγάλαμε φωτογραφίες παρότι δεν καταλάβαμε και πολύ καλά πως λειτουργεί όλο αυτό εκεί το σύστημα σήμερα. Αν επιτρέπονται παντού ή όχι οι φωτογραφίες.
Εγκαταλειμμένος εξοπλισμός:





Εγκαταλειμμένο χωριό:



Εννοείται ότι πήγαμε στην πόλη φάντασμα Ρripyat και βγάλαμε φωτογραφίες τα εγκαταλελειμμένα κτίρια, δρόμους, πάρκα και άλλα ακίνητα, που πλέον όλα είναι γεμάτα με δέντρα. Και αν δεν υπήρχαν οι τουρίστες θα ήταν ακόμα περισσότερα, τα δέντρα. Εννοείται πως ο χρόνος έχει σταματήσει στη σοβιετική εποχή και ό,τι βλέπεις αντικατοπτρίζει εκείνη την εποχή. Φυσικά και είδαμε αγάλματα του Λένιν.








Και οι κλασικές φωτογραφίες από το λούνα παρκ:



Και ο περίφημος αντιδραστήρας:


Και λίγο πιο πέρα:


Οι ανατολικοί το έχουν πολύ με την τέχνη:

Σε όλη τη διαδρομή βλέπαμε πολλά άλλα πούλμαν, μικρά και μεγάλα, αλλά κυρίως μικρά, τα οποία έκαναν ξεναγήσεις σε τουρίστες. Εκτός από αυτές τις επισκέψεις πήγαμε να δούμε και κάποια άλλα νεκροταφεία μηχανημάτων εκείνης της εποχής. Επίσης ένα νεκροταφείο πλοίων, όπου έχουν παρατημένα τα πλοία που μετέφεραν διάφορα αντικείμενα τα οποία θεωρούνται πλέον μολυσμένα με ραδιενέργεια. Είδαμε μηχανήματα τα οποία επίσης χρησιμοποιήθηκαν για να σκεπάσουν με τσιμέντο και διάφορα άλλα υλικά τον αντιδραστήρα 4, που είχε το ατύχημα. Και όλα αυτά ήταν σε μία κατάσταση εγκατάλειψης. Δηλαδή δεν είναι τόσο καλά προσεγμένα ώστε να είναι για τουριστική εκμετάλλευση. Απλά τα πρακτορεία βρίσκουν την ευκαιρία, αφού ο κόσμος θέλει να πάει να δει όλο αυτό και μας πηγαίνουν και βλέπουμε τα παρατημένα μηχανήματα. Να σημειωθεί εδώ ότι το εργοστάσιο συνέχισε να λειτουργεί μετά το ατύχημα άλλα δεκατέσσερα χρόνια!!!
Οι αποστάσεις είναι σχετικά μεγάλες και τρως πάρα πολύ χρόνο στις μετακινήσεις. Δηλαδή από τις 11 ώρες που ήμασταν στο Tour, ζήτημα τις δύο ώρες να ήμασταν έξω από το πούλμαν, εκτός από την ώρα του φαγητού. Τις υπόλοιπες ώρες πηγαίναμε από δω και από κει μέσα στο όχημα.
Ένα άλλο ενδιαφέρον της επίσκεψης στην περιοχή ήταν τα εγκαταλειμμένα χωριά. Σήμερα τα σπίτια και τα μαγαζιά είναι χαμένα μέσα στην πυκνή βλάστηση.
Πολύ ιδιαίτερο και επιβλητικό ήταν το Duga Radar (Ρώσικος Τρυποκάρυδος). Ένας σταθμός παγκόσμιας εμβέλειας στη σοβιετική εποχή, που σήμερα είναι ένα κουφάρι σίδερα που υψώνονται σε ύψος μέχρι 150 μέτρα και έχει μήκος 700 μέτρα.


Θεωρητικά παντού έπρεπε να φοράμε μακριά παντελόνια και πουκάμισα με μανίκια για λόγους προστασίας. Όμως δεν ήταν αυστηροί σε αυτό.
Όταν επιστρέψαμε στο Κίεβο κατεβήκαμε, όπως είπα, στην πλατεία Ανεξαρτησίας και από κει ανεβήκαμε πάνω προς τους λόφους. Αυτοί είναι πλάι στον ποταμό Δνείπερο και δίνουν ωραία θέα για να φωτογραφήσουμε και να δούμε βέβαια την αψίδα Φιλίας και διάφορους άλλους ναούς μέσα στο πάρκο. Τελικά φτάσαμε στο Ναό της Αγίας Σοφίας. Η μετακίνηση της πολυμελούς παρέας ήτανε καλή θα έλεγα. Κινδυνεύαμε ορισμένες φορές να χαθούμε αλλά τελικά πάντα βρισκόμασταν και αυτό είναι καλό. Το Κίεβο είναι πολύ όμορφη πόλη, από όσο έχουμε δει και η ομορφιά στηρίζεται κυρίως τους λόφους και τις εκκλησίες που έχει.






Κάποια στιγμή βρεθήκαμε έξω από τον καθεδρικό της Αγίας Σοφίας, στην πλατεία Sofiyivska Square. Εκτός από μια κατσίκα που είχε εκεί κάποιος κύριος για να βοσκήσει, είδαμε και μια γριούλα που με στεντόρεια φωνή τραγουδούσε ένα λυπητερό τραγούδι. Ήταν πολύ συγκινητικό και της δώσαμε κάποια χρήματα. Για να πω την αλήθεια, οι πιο πολλοί περαστικοί τη βοηθούσαν. Τρομερή εικόνα μιας άλλης εποχής. Φορούσε μαύρα ρούχα και μια μαντήλα με σχέδια πολύχρωμα. Κρατούσε και 2-3 σακούλες για να βάζει τα χρήματα που έπαιρνε. Ευτυχώς γι αυτήν (λόγω βάρους) οι περισσότεροι της έβαζαν χάρτινα.


Και το απαραίτητο βιντεάκι.