psilos3
Member
- Μηνύματα
- 5.746
- Likes
- 41.075
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ονειρεμένο Ταξίδι
- Peru, Japan, Iceland
Στην απάνω γειτονιά
Ευεργετικός ο ύπνος δε λέω, ακόμη καλύτερο το πλούσιο πρωϊνό του hostel, η κούραση και η ένταση όμως δεν είχε φύγει, αναγκάζοντας με να μη το αφήσω νωρίς αλλά κοντά στις 12, έχοντας απαντήσει πρωτίστως και σε αρκετά τηλέφωνα λόγω εορταστικής ημέρας.
Βγήκα στη πολύβουη εκείνη την ώρα Ilica, κάνοντας αμέτρητα πήγαινε έλα προκειμένου να βρω ένα ραπιντάδικο για το τεστ της επομένης. Είχαμε βλέπετε κι αυτό το καϊλέ, στα πλαίσια των νέων μέτρων…
Τελικώς το μόνο που βρήκα ήταν ένας ωραιότατος espresso στο πεζόδρομο Preobraženska αφήνοντας τα διαδικαστικά γι’ αργότερα μιας και είχα βαρεθεί να ψάχνω.
Το πρόγραμμα εξάλλου δε μπορούσε να περιμένει περισσότερο, έτσι ανανεωμένος πλέον ξεκίνησα για την άνω πόλη του Zagreb, το κομμάτι δηλαδή που βρίσκεται άνωθεν στο λόφο. Προσπέρασα το τουριστικό και άνευ λόγου τελεφερίκ, ανεβαίνοντας δεξιά από τις σκάλες, μιας και η διαδρομή ήταν αστεία:
Το σημείο αποτελεί ευκαιρία για θέαση στη πόλη, καθώς η υψομετρική διαφορά είναι άμεση:
Διαπίστωσα ότι και εκεί έχει στηθεί υπαίθρια αγορά, που προφανώς ανοίγει τις απογευματινές ώρες, έτσι αφού έκανα μια μικρή εξερεύνηση του χώρου κινήθηκα αντίθετα, προς το πύργο Lotrscak,
Βλέποντας παράλληλα τις όμορφες εικόνες της κάτω αλλά και της σχεδόν άδειας άνω πόλης:
Ο Πύργος Lotrscak που αποτελεί ένα ακόμη ορόσημο του Ζάγκρεμπ, χρονολογείται από τον 13ο αιώνα και αποτελούσε τη προστασία της νότιας πύλης του τείχους, αλλά και διέθετε ένα κουδούνι που ενημέρωνε τον κόσμο για τις ώρες κλεισίματος:
Ακριβώς από δίπλα στέκει η εκκλησία της Αγίας Αικατερίνης (Crkva sv. Katarine), ακόμα ένα σημαντικό αξιοθέατο της περιοχής, κατασκευής των Ιησουιτών κατά το 1632:
Το πιο διάσημο και φωτογραφικό σημείο της άνω πόλης όμως δεν είναι άλλο από το ναό του Αγίου Μάρκου (Crkva Sv Marka), κατασκευής του 13ου αιώνα, με τα χαρακτηριστικά πολύχρωμα κεραμίδια που σχηματίζουν το οικόσημο του Ζάγκρεμπ και της Κροατίας:
Για κάποιο λόγο η περιοχή ήταν περιφραγμένη με κιγκλιδώματα, στερώντας την ευκαιρία επίσκεψης στο ναό και τη πολύ όμορφη πλατεία. Έτσι αφού φωτογράφισα ότι μπορούσα (μαζί με το χριστουγεννιάτικο κιτσαριό) έφυγα προς το επόμενο σημείο αναφοράς:
Και να που μόλις λίγα μέτρα πιο κάτω θα συναντούσα τη περίφημη πέτρινη πύλη της πόλης (Stone Gate) από την οποία ανυπομονούσα να περάσω:
Πολλές θρυλικές ιστορίες υπάρχουν για τη συγκεκριμένη πύλη, που χρονολογείται το 13ο αιώνα, έχοντας υποστεί αρκετές καταστροφές έως σήμερα. Το σίγουρο είναι ότι αρκετοί Κροάτες και όχι μόνο κάνουν στάση για να ανάψουν ένα κεράκι, μιας και το σημείο έχει μεταβληθεί σε τόπο λατρείας:
Βγήκα από την άλλη πλευρά προς το μικρό παρκάκι με το άγαλμα του Αγίου Γεωργίου, αφήνοντας πίσω μου τη διάσημη οδό Radićeva που οδηγούσε στο κέντρο:
Η απόφαση μου να διανύσω μια μεγάλη απόσταση με τα πόδια ήταν συνειδητή, έχοντας ένα συγκεκριμένο στόχο για τις επόμενες 2 ώρες, παίρνοντας έτσι το δρόμο με την ανηφορική κλίση, απομακρυνόμενος από το κέντρο του Ζάγκρεμπ:
Ευτυχώς ο καλός καιρός και ο ήλιος κατέστησαν εφικτό το όλο εγχείρημα, έτσι περπάτησα απρόσκοπτα, συναντώντας παράλληλα όμορφες γειτονιές και καλαίσθητα σπίτια κατά τη διαδρομή:
Μέσα σε λιγότερο από μια ώρα πέρασα το πανεπιστημιακό νοσοκομείο του Ζάγκρεμπ (αφιερωμένο στη μάστιγα της εποχής) και ήμουν πλέον στο πάρκο έξω από το Mirogoj cemetery, αρκετά μακριά πλέον από τη πόλη:
Δε μπήκα από τη κεντρική είσοδο αλλά προχώρησα λίγο πιο πάνω, εκεί που φιλοξενούνται οι πιο «διάσημοι» ένοικοι του νεκροταφείου, το οποίο πρέπει να αναφέρω ότι δεν έχει κάποιο περιορισμό βάσει θρησκείας:
Τη συζήτηση κατά πόσο είναι λογικό ή όχι να επισκέπτεται κανείς νεκροταφεία ως αξιοθέατα τη κάναμε και σε προηγούμενες ιστορίες μου, ωστόσο στο συγκεκριμένο είχα ένα λόγο παραπάνω να θέλω να πάω.
Βασικά ένα και μόνο λόγο. Έχοντας παρακολουθήσει σχετικά πρόσφατα το άκρως συγκινητικό μπασκετικό ντοκιμαντέρ «Once Brothers» (όποιος παρέλειψε να δει ακόμα κι αν δεν αγαπάει το μπάσκετ πρέπει να σπεύσει να το κάνει) , βλέποντας εκτός των άλλων πως μπορούν να επηρεαστούν οι ανθρώπινες, σχεδόν αδερφικές σχέσεις εν μέσω εμφυλίου πολέμου, καταλήγουν όλα σ' αυτό το σημείο, στο τάφο του μεγάλου αυτού αθλητή:
Ο τεράστιος μπασκετμπολίστας, ο «Μότσαρτ» του ευρωπαϊκού μπάσκετ, ο «Γιος του διαβόλου» βρίσκεται θαμμένος εκεί, υπενθυμίζοντας μια πολύ θλιβερή ιστορία του τροχαίου δυστυχήματος που στέρησε από τον κόσμο το τεράστιο ταλέντο του:
Σκεπτόμενος και συγκινημένος από όλα αυτά και λίγο εξαντλημένος από τη πεζοπορία, έκανα μια στάση απολαμβάνοντας τον ήλιο αλλά και μια θεσπέσια Κροατική που είχα ψωνίσει λίγο πριν:
Η κατάβαση ήταν κατά πολύ πιο εύκολη λόγω κατηφόρας, από διαφορετική αυτή τη φορά διαδρομή με χαρακτηριστικό χρώμα κι ενδιαφέρον:
Ωραία και φιλήσυχα δρομάκια με ενδιαφέροντα κτίσματα και χαμογελαστό κόσμο που έκανε το περίπατο του μαζί με τα κατοικοίδια του:
Πιάνοντας την οδό Kaptol θεώρησα καλή ευκαιρία να δω και τον καθεδρικό της πόλης, μιας και την ώρα εκείνη δεν είχε καθόλου κόσμο εν αντιθέσει με τη προηγούμενη:
Ο καθεδρικός ναός του Ζάγκρεμπ (Zagrebačka katedrala) αποτελεί και το πιο ψηλό κτήριο στη Κροατία, χτισμένος σε Γότθικο ρυθμό και αφιερωμένος στη κοίμηση της Θεοτόκου. Τα κωδονοστάσια του δε είναι ορατά από τα περισσότερα σημεία της πόλης, με τη κατασκευή του να ολοκληρώνεται το 1217:
Ο ναός έχει υποστεί πολλές ζημιές ακόμα και στη πολύ πρόσφατη ιστορία και το σεισμό του 2020, ο οποίος ανάγκασε σε παρεμβάσεις που είναι εν εξελίξει έως και σήμερα. Για τη κορυφή του ναού που αφαιρέθηκε είχα διαβάσει και στην ιστορία του @giannismits με τον οποίο είχαμε μιλήσει & αλληλοευχηθεί νωρίτερα την ίδια μέρα
Έκανα το γύρο του ναού διαπιστώνοντας ότι οι εργασίες είναι περισσότερες απ’ ότι φαίνονται από μακριά:
Καταλήγοντας και πάλι προς την έξοδο και τη στήλη της Θεοτόκου με το περίφημο χρυσό άγαλμα στη κορυφή αλλά και τα μικρότερα στη βάση της:
Αν και χωρούσε λίγη ξεκούραση, αποφάσισα να εκμεταλλευτώ το γεγονός του απογευματινού φωτός και της καλοκαιρίας, πηγαίνοντας στο κομμάτι της πόλης νότια του ναού:
Έφτασα μέχρι τη European Square, βλέποντας εκτός των άλλων τα διάσημα κτήρια της περιοχής, όπου κατέληξα στο Croatian Society of Fine Artists, γκαλερί που βρίσκεται στην όμορφη πλατεία Žrtava Fašizma, επιβεβαιώνοντας ότι γενικά το μέρος έχει αρκετά να δώσει:
Στην επιστροφή μου όμως στο πεζόδρομο της Vlaška η στάση ήταν επιβεβλημένη για τον απαραίτητο ανεφοδιασμό με «καύσιμα», επιλέγοντας τη καντίνα ενός πολύ ωραίου τύπου από γειτονική χώρα, που εκτός των άλλων μιλούσε καλά Ελληνικά καθώς πέρασε για μια δεκαετία από τη Μύκονο και κατάλαβε ότι είμαι Έλληνας. Αναπόφευκτες λοιπόν για άλλη μια φορά οι μπύρες και τα Ελληνικά τραγούδια.
Πως τα καταφέρνω;
Ευεργετικός ο ύπνος δε λέω, ακόμη καλύτερο το πλούσιο πρωϊνό του hostel, η κούραση και η ένταση όμως δεν είχε φύγει, αναγκάζοντας με να μη το αφήσω νωρίς αλλά κοντά στις 12, έχοντας απαντήσει πρωτίστως και σε αρκετά τηλέφωνα λόγω εορταστικής ημέρας.
Βγήκα στη πολύβουη εκείνη την ώρα Ilica, κάνοντας αμέτρητα πήγαινε έλα προκειμένου να βρω ένα ραπιντάδικο για το τεστ της επομένης. Είχαμε βλέπετε κι αυτό το καϊλέ, στα πλαίσια των νέων μέτρων…

Τελικώς το μόνο που βρήκα ήταν ένας ωραιότατος espresso στο πεζόδρομο Preobraženska αφήνοντας τα διαδικαστικά γι’ αργότερα μιας και είχα βαρεθεί να ψάχνω.

Το πρόγραμμα εξάλλου δε μπορούσε να περιμένει περισσότερο, έτσι ανανεωμένος πλέον ξεκίνησα για την άνω πόλη του Zagreb, το κομμάτι δηλαδή που βρίσκεται άνωθεν στο λόφο. Προσπέρασα το τουριστικό και άνευ λόγου τελεφερίκ, ανεβαίνοντας δεξιά από τις σκάλες, μιας και η διαδρομή ήταν αστεία:


Το σημείο αποτελεί ευκαιρία για θέαση στη πόλη, καθώς η υψομετρική διαφορά είναι άμεση:

Διαπίστωσα ότι και εκεί έχει στηθεί υπαίθρια αγορά, που προφανώς ανοίγει τις απογευματινές ώρες, έτσι αφού έκανα μια μικρή εξερεύνηση του χώρου κινήθηκα αντίθετα, προς το πύργο Lotrscak,

Βλέποντας παράλληλα τις όμορφες εικόνες της κάτω αλλά και της σχεδόν άδειας άνω πόλης:


Ο Πύργος Lotrscak που αποτελεί ένα ακόμη ορόσημο του Ζάγκρεμπ, χρονολογείται από τον 13ο αιώνα και αποτελούσε τη προστασία της νότιας πύλης του τείχους, αλλά και διέθετε ένα κουδούνι που ενημέρωνε τον κόσμο για τις ώρες κλεισίματος:

Ακριβώς από δίπλα στέκει η εκκλησία της Αγίας Αικατερίνης (Crkva sv. Katarine), ακόμα ένα σημαντικό αξιοθέατο της περιοχής, κατασκευής των Ιησουιτών κατά το 1632:

Το πιο διάσημο και φωτογραφικό σημείο της άνω πόλης όμως δεν είναι άλλο από το ναό του Αγίου Μάρκου (Crkva Sv Marka), κατασκευής του 13ου αιώνα, με τα χαρακτηριστικά πολύχρωμα κεραμίδια που σχηματίζουν το οικόσημο του Ζάγκρεμπ και της Κροατίας:


Για κάποιο λόγο η περιοχή ήταν περιφραγμένη με κιγκλιδώματα, στερώντας την ευκαιρία επίσκεψης στο ναό και τη πολύ όμορφη πλατεία. Έτσι αφού φωτογράφισα ότι μπορούσα (μαζί με το χριστουγεννιάτικο κιτσαριό) έφυγα προς το επόμενο σημείο αναφοράς:


Και να που μόλις λίγα μέτρα πιο κάτω θα συναντούσα τη περίφημη πέτρινη πύλη της πόλης (Stone Gate) από την οποία ανυπομονούσα να περάσω:

Πολλές θρυλικές ιστορίες υπάρχουν για τη συγκεκριμένη πύλη, που χρονολογείται το 13ο αιώνα, έχοντας υποστεί αρκετές καταστροφές έως σήμερα. Το σίγουρο είναι ότι αρκετοί Κροάτες και όχι μόνο κάνουν στάση για να ανάψουν ένα κεράκι, μιας και το σημείο έχει μεταβληθεί σε τόπο λατρείας:

Βγήκα από την άλλη πλευρά προς το μικρό παρκάκι με το άγαλμα του Αγίου Γεωργίου, αφήνοντας πίσω μου τη διάσημη οδό Radićeva που οδηγούσε στο κέντρο:


Η απόφαση μου να διανύσω μια μεγάλη απόσταση με τα πόδια ήταν συνειδητή, έχοντας ένα συγκεκριμένο στόχο για τις επόμενες 2 ώρες, παίρνοντας έτσι το δρόμο με την ανηφορική κλίση, απομακρυνόμενος από το κέντρο του Ζάγκρεμπ:

Ευτυχώς ο καλός καιρός και ο ήλιος κατέστησαν εφικτό το όλο εγχείρημα, έτσι περπάτησα απρόσκοπτα, συναντώντας παράλληλα όμορφες γειτονιές και καλαίσθητα σπίτια κατά τη διαδρομή:


Μέσα σε λιγότερο από μια ώρα πέρασα το πανεπιστημιακό νοσοκομείο του Ζάγκρεμπ (αφιερωμένο στη μάστιγα της εποχής) και ήμουν πλέον στο πάρκο έξω από το Mirogoj cemetery, αρκετά μακριά πλέον από τη πόλη:


Δε μπήκα από τη κεντρική είσοδο αλλά προχώρησα λίγο πιο πάνω, εκεί που φιλοξενούνται οι πιο «διάσημοι» ένοικοι του νεκροταφείου, το οποίο πρέπει να αναφέρω ότι δεν έχει κάποιο περιορισμό βάσει θρησκείας:

Τη συζήτηση κατά πόσο είναι λογικό ή όχι να επισκέπτεται κανείς νεκροταφεία ως αξιοθέατα τη κάναμε και σε προηγούμενες ιστορίες μου, ωστόσο στο συγκεκριμένο είχα ένα λόγο παραπάνω να θέλω να πάω.
Βασικά ένα και μόνο λόγο. Έχοντας παρακολουθήσει σχετικά πρόσφατα το άκρως συγκινητικό μπασκετικό ντοκιμαντέρ «Once Brothers» (όποιος παρέλειψε να δει ακόμα κι αν δεν αγαπάει το μπάσκετ πρέπει να σπεύσει να το κάνει) , βλέποντας εκτός των άλλων πως μπορούν να επηρεαστούν οι ανθρώπινες, σχεδόν αδερφικές σχέσεις εν μέσω εμφυλίου πολέμου, καταλήγουν όλα σ' αυτό το σημείο, στο τάφο του μεγάλου αυτού αθλητή:

Ο τεράστιος μπασκετμπολίστας, ο «Μότσαρτ» του ευρωπαϊκού μπάσκετ, ο «Γιος του διαβόλου» βρίσκεται θαμμένος εκεί, υπενθυμίζοντας μια πολύ θλιβερή ιστορία του τροχαίου δυστυχήματος που στέρησε από τον κόσμο το τεράστιο ταλέντο του:

Σκεπτόμενος και συγκινημένος από όλα αυτά και λίγο εξαντλημένος από τη πεζοπορία, έκανα μια στάση απολαμβάνοντας τον ήλιο αλλά και μια θεσπέσια Κροατική που είχα ψωνίσει λίγο πριν:

Η κατάβαση ήταν κατά πολύ πιο εύκολη λόγω κατηφόρας, από διαφορετική αυτή τη φορά διαδρομή με χαρακτηριστικό χρώμα κι ενδιαφέρον:

Ωραία και φιλήσυχα δρομάκια με ενδιαφέροντα κτίσματα και χαμογελαστό κόσμο που έκανε το περίπατο του μαζί με τα κατοικοίδια του:

Πιάνοντας την οδό Kaptol θεώρησα καλή ευκαιρία να δω και τον καθεδρικό της πόλης, μιας και την ώρα εκείνη δεν είχε καθόλου κόσμο εν αντιθέσει με τη προηγούμενη:

Ο καθεδρικός ναός του Ζάγκρεμπ (Zagrebačka katedrala) αποτελεί και το πιο ψηλό κτήριο στη Κροατία, χτισμένος σε Γότθικο ρυθμό και αφιερωμένος στη κοίμηση της Θεοτόκου. Τα κωδονοστάσια του δε είναι ορατά από τα περισσότερα σημεία της πόλης, με τη κατασκευή του να ολοκληρώνεται το 1217:

Ο ναός έχει υποστεί πολλές ζημιές ακόμα και στη πολύ πρόσφατη ιστορία και το σεισμό του 2020, ο οποίος ανάγκασε σε παρεμβάσεις που είναι εν εξελίξει έως και σήμερα. Για τη κορυφή του ναού που αφαιρέθηκε είχα διαβάσει και στην ιστορία του @giannismits με τον οποίο είχαμε μιλήσει & αλληλοευχηθεί νωρίτερα την ίδια μέρα

Έκανα το γύρο του ναού διαπιστώνοντας ότι οι εργασίες είναι περισσότερες απ’ ότι φαίνονται από μακριά:

Καταλήγοντας και πάλι προς την έξοδο και τη στήλη της Θεοτόκου με το περίφημο χρυσό άγαλμα στη κορυφή αλλά και τα μικρότερα στη βάση της:

Αν και χωρούσε λίγη ξεκούραση, αποφάσισα να εκμεταλλευτώ το γεγονός του απογευματινού φωτός και της καλοκαιρίας, πηγαίνοντας στο κομμάτι της πόλης νότια του ναού:


Έφτασα μέχρι τη European Square, βλέποντας εκτός των άλλων τα διάσημα κτήρια της περιοχής, όπου κατέληξα στο Croatian Society of Fine Artists, γκαλερί που βρίσκεται στην όμορφη πλατεία Žrtava Fašizma, επιβεβαιώνοντας ότι γενικά το μέρος έχει αρκετά να δώσει:

Στην επιστροφή μου όμως στο πεζόδρομο της Vlaška η στάση ήταν επιβεβλημένη για τον απαραίτητο ανεφοδιασμό με «καύσιμα», επιλέγοντας τη καντίνα ενός πολύ ωραίου τύπου από γειτονική χώρα, που εκτός των άλλων μιλούσε καλά Ελληνικά καθώς πέρασε για μια δεκαετία από τη Μύκονο και κατάλαβε ότι είμαι Έλληνας. Αναπόφευκτες λοιπόν για άλλη μια φορά οι μπύρες και τα Ελληνικά τραγούδια.

Πως τα καταφέρνω;
Last edited: