escursione
Member
- Μηνύματα
- 1.442
- Likes
- 4.576
1.5. Δρέσδη: Η πόλη που ισοπεδώθηκε, το χρονικό της καταστροφής
H ιστορική πρωτεύουσα του κρατιδίου της Σαξονίας, η αποκαλούμενη και «Φλωρεντία του Έλβα» λόγω της σπουδαιότητας του πολύπτυχου πολιτιστικού της αποθέματος, δυστυχώς καταστράφηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό από βομβαρδισμούς κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Εντούτοις, χάρη σε ένα εκτεταμένο αναστηλωτικό πρόγραμμα, μέσα σε μερικές δεκαετίες κατάφερε να ανακάμψει και να ανακτήσει με επιτυχία την μπαρόκ της αύρα.
Τον Μάρτιο του 1944, η πλάστιγγα του πολέμου είχε γείρει υπέρ των Συμμάχων, οι οποίοι ήταν σε θέση να ελέγχουν σε μεγάλο βαθμό τον εναέριο χώρο της Γερμανίας. Κατά συνέπεια οι συμμαχικές δυνάμεις χτυπούσαν στρατιωτικές εγκαταστάσεις καθώς και βιομηχανικούς και συγκοινωνιακούς κόμβους προκειμένου να αποδυναμώσουν το Ράιχ. Το καλοκαίρι του 1944 η Βασιλική Αεροπορία (RAF) σχεδιάζει το τελειωτικό αεροπορικό χτύπημα, το ονομαζόμενο Operation Thunderclap. Σκοπός της επιχείρησης είναι να σπάσει το ηθικό των Γερμανών και να αμφισβητηθεί το ναζιστικό καθεστώς «από μέσα». Με υπόδειξη του Βρετανού πρωθυπουργού Ουίνστον Τσώρτσιλ, παραμονές της διάσκεψης στη Γιάλτα, στον κατάλογο των πιθανόν στόχων μπαίνει και η Δρέσδη, η πιο ιστορική πόλη της Γερμανίας.
Ο στόχος ήταν διττός: από τη μία οι Σύμμαχοι φοβόντουσαν τη μεταφορά του ναζιστικού επιτελείου από το Βερολίνο προς τη Δρέσδη, οποία μέχρι τότε είχε βρεθεί εκτός του πεδίου των στρατιωτικών επιχειρήσεων. Επιπλέον ο βομβαρδισμός της πόλης θα ικανοποιούσε το πάγιο αίτημα του Στάλιν ο οποίος ζητούσε επίμονα ένα χτύπημα στα μετόπισθεν της Βέρμαχτ, ώστε να προωθήσει τις δυνάμεις του από τα ανατολικά. Πέραν όμως των στρατιωτικών στόχων υπήρχε και ο συμβολικός. Η Δρέσδη ως η πιο ιστορική πόλη της Γερμανίας ήταν από μόνη της ένα σύμβολο, η καταστροφή του οποίου θα είχε τρομακτικές συνέπειες στην ψυχολογία του γερμανικού πληθυσμού.
Έτσι τη νύχτα της 13ης προς 14η Φεβρουαρίου 1945, 805 βομβαρδιστικά αεροπλάνα επιτέθηκαν δυο φορές στην πόλη ενώ η επιδρομή συνεχίστηκε και την επόμενη μέρα. Συνολικά υπολογίζεται ότι χρησιμοποιήθηκαν περίπου 3.500 εμπρηστικές βόμβες και νάρκες αέρος υψηλής περιεκτικότητας, οι οποίες κατέστρεψαν το 90% του ιστορικού κέντρου της πόλης και τα απαράμιλλα μπαρόκ και αναγεννησιακά μνημεία της Δρέσδης, όπως η Όπερα της Δρέσδης (Semperoper) και το Παλάτι Zwinger.
Κατεστραμμένη Semperoper. Πηγή: Zimmermann, J. Bundesarchiv, Bild 183-1985-0117-031,https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5344678
Στις 15 Φεβρουαρίου κατέρρευσε και το σύμβολο της πόλης, ο περίφημος καθεδρικός Ναός της Παναγίας (Frauenkirche). Ο αριθμός των νεκρών υπολογίζεται σε 22.096 πολίτες οι οποίοι βρέθηκαν απανθρακωμένοι λόγω των υψηλών θερμοκρασιών και την έλλειψη καταφυγίων.
Ερείπια της Frauenkirche. Πηγή: Rolf van Melis, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2241505
Αμέσως μετά την καταστροφή της πόλης υπήρξε δημόσια αντιπαράθεση σχετικά με την αναγκαιότητα του βομβαρδισμού της πόλης τόσο στρατηγικά όσο και ηθικά. Η γερμανική πλευρά προέβαλλε επανειλημμένα ότι η καταστροφή της Δρέσδης ήταν πράξη αντεκδίκησης και συλλογικής τιμωρίας του γερμανικού λαού. Μάλιστα παραπέμπουν στις τεράστιες καταστροφές της πόλης σε σχέση με τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις και τα εργοστάσια που υπήρξαν αναλογικά μικρότερες ζημιές.
Από την πλευρά των Συμμάχων αναγνωρίστηκαν ως ορθά πολλά από τα γερμανικά επιχειρήματα ωστόσο από στρατιωτικής πλευράς το αντεπιχείρημα είναι πως η περιορισμένη ακρίβεια των συμμαχικών βομβαρδισμών, ελλείψει ραντάρ ακριβείας και της συχνά κακής ορατότητας, ήταν η αφορμή για την ενίσχυση από το 1943 των ισοπεδωτικών βομβαρδισμών ανά περιοχή. Επιπλέον οι βομβαρδισμοί στρατηγικών στόχων είχαν αποδειχτεί εξαιρετικά δαπανηροί λόγω της γερμανικής αντιαεροπορικής άμυνας, με αποτέλεσμα η επίθεση κατά πόλεων να έχει πολύ πιο άμεσα αποτελέσματα. Φυσικά δεν πρέπει να λησμονείται το βασικό ηθικό επιχείρημα, που δεν είναι άλλο από το ότι την πολιτική των στρατηγικών βομβαρδισμών την εγκαινίασαν οι Γερμανοί όταν ισοπέδωσαν το Λονδίνο και το Κόβεντρι κατά την επίθεση εναντίον της Βρετανίας το 1940.
Μετά την λήξη του πολέμου, έγινε από βρετανικής πλευράς απόπειρα να αποδοθεί στον πτέραρχο Σερ Άρθουρ Χάρις η αποκλειστική ευθύνη. Άλλωστε ο «Bomber Harris» ήταν θιασώτης των στρατηγικών βομβαρδισμών. Ωστόσο είναι γενικώς αποδεκτό ότι ο ιθύνων νους πίσω από την ισοπέδωση της Δρέσδης ήταν ο Ουίνστον Τσώρτσιλ παρά το γεγονός ότι ίδιος έσπευσε να αποστασιοποιηθεί.
Κατεστραμμένο κέντρο της Δρέσδης. Πηγή: Bundesarchiv, Bild 146-1994-041-07,https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5483604
Μετά τον πόλεμο η Δρέσδη ανοικοδομήθηκε από το ανατολικογερμανικό καθεστώς και αποτέλεσε μεγάλο βιομηχανικό και ερευνητικό κέντρο. Ωστόσο μετά την επανένωση των δύο Γερμανιών, η πόλη-σύμβολο βιώνει μια πρωτοφανή περίοδο αναγέννησης. Αποτελώντας έναν από τους «αρχιτεκτονικούς εφιάλτες της Γερμανίας» η πόλη αναδομείται και αποκαθίσταται στην προπολεμική της μορφή ενώ η πιο σημαντική στιγμή ήταν το 2005, όταν ανοικοδομήθηκε ο Καθεδρικός Ναός της πόλης (Frauenkirche), ένα χρόνο πριν τα 800α γενέθλια της πόλης. Παρά τη συνολική καταστροφή του κέντρου της πόλης υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον τόσο από την κυβέρνηση όσο και από ομάδες της κοινωνίας των πολιτών προκειμένου η πόλη να ξαναβρεί τον παλιό της χαρακτήρα.
Ανοικοδόμηση της Frauenkirche. Πηγή: Gary L. Catchen,https://www.courses.psu.edu/nuc_e/nuc_e405_g9c/dresden/altstadt/frauenkirche.html
Τα τελευταία 25 χρόνια, Νέο-ναζιστικές οργανώσεις την επέτειο του βομβαρδισμού της Δρέσδης στις 13 Φεβρουαρίου, πραγματοποιούν πορείες στην πόλη και διαδηλώνουν στη μνήμη αυτού που αποκαλούν «ολοκαύτωμα του βομβαρδισμού».
Η φρίκη του Βομβαρδισμού της Δρέσδης αποτυπώθηκε το 1969 στο κλασικό αντιπολεμικό μυθιστόρημα του Αμερικανού Kurt Vonnegut «Σφαγείο Νούμερο Πέντε», ο οποίος κατά τη διάρκεια της επιδρομής ήταν εκεί, αιχμάλωτος πολέμου. Τον συγγραφέα έσωσε το κελί του, καθώς κρατούνταν σε ένα υπόγειο ψυγείο κρεάτων ενός σφαγείου που είχε μετατραπεί σε φυλακή....
(Πηγή: Γ. Κοκκόλης. Δρέσδη: Το σύμβολο της Γερμανίας που ισοπεδώθηκε και αναγεννάται, 14.2.2012,www.iefimerida.gr)
1.6. Η Διαγραφή της Δρέσδης από τον κατάλογο των Μνημείων της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO
Το έτος 2009 η Δρέσδη αφαιρέθηκε από τον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, εξαιτίας της κατασκευής της Γέφυρας Waldschlösschenbrücke με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας πάνω από τον ποταμό Έλβα, σε απόσταση περίπου 1,6 χιλιομέτρου από το ιστορικό κέντρο της πόλης. Η Κοιλάδα του Έλβα στη Δρέσδη συμπεριλήφθηκε στα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς το 2004 και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, παλάτια τεχνοτροπίας μπαρόκ, εκκλησίες, όπερες και μουσεία. Η πόλη όμως μπήκε στην «κόκκινη» λίστα της UNESCO, εξαιτίας της γέφυρας.
Οι επικριτές της κατασκευής υποστηρίζουν ότι η γέφυρα θα καταστρέψει την εικόνα της μοναδικής κοιλάδας, καθώς κατασκευάζεται σε ιδιαίτερα ευαίσθητο σημείο κοντά στην παλιά πόλη, απ' όπου είναι και ορατή. Η απόφαση ελήφθη κατά τη διάρκεια συνάντησης της Επιτροπής Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς, η οποία πραγματοποιήθηκε στη Σεβίλλη. «Κάθε φορά που αποτυγχάνουμε να προστατεύσουμε ένα μνημείο, μοιραζόμαστε τη στενοχώρια και τον πόνο του εκπροσώπου της χώρας όπου έγινε η καταστροφή», δήλωσε ο Ισπανός πρέσβης στην UNESCO, María Jesús San Segundo. Από την πλευρά του, όμως, ο επικεφαλής της γερμανικής αντιπροσωπείας στην Επιτροπή, Walter Hirche, εμφανίστηκε επικριτικός: «Δυστυχώς, η απόφαση δεν ήταν έκπληξη για εμάς. Θα ήθελα οι δύο πλευρές να ήταν πιο διαλλακτικές και να συζητείτο σοβαρά το ενδεχόμενο να αλλάξει το σημείο όπου θα κατασκευαστεί η γέφυρα».
Η κατασκευή της επίμαχης γέφυρας ξεκίνησε το 2007. Οι υποστηρικτές της σημειώνουν ότι είναι απαραίτητη για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στην πόλη. Η εναλλακτική λύση κατασκευής τούνελ κάτω από το ποτάμι απορρίφθηκε λόγω υψηλού κόστους. Επίσης, η Δρέσδη φάνηκε να αγνοεί τα επανειλημμένα τελεσίγραφα της UNESCO.
Η Γερμανία ήταν η πρώτη Ευρωπαϊκή χώρα και η Δεύτερη στον κόσμο μετά το Ομάν (2007), που αφαιρέθηκε από τον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.
(Πηγή: The Guardian, International Edition, 25/6/2009).
H ιστορική πρωτεύουσα του κρατιδίου της Σαξονίας, η αποκαλούμενη και «Φλωρεντία του Έλβα» λόγω της σπουδαιότητας του πολύπτυχου πολιτιστικού της αποθέματος, δυστυχώς καταστράφηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό από βομβαρδισμούς κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Εντούτοις, χάρη σε ένα εκτεταμένο αναστηλωτικό πρόγραμμα, μέσα σε μερικές δεκαετίες κατάφερε να ανακάμψει και να ανακτήσει με επιτυχία την μπαρόκ της αύρα.
Τον Μάρτιο του 1944, η πλάστιγγα του πολέμου είχε γείρει υπέρ των Συμμάχων, οι οποίοι ήταν σε θέση να ελέγχουν σε μεγάλο βαθμό τον εναέριο χώρο της Γερμανίας. Κατά συνέπεια οι συμμαχικές δυνάμεις χτυπούσαν στρατιωτικές εγκαταστάσεις καθώς και βιομηχανικούς και συγκοινωνιακούς κόμβους προκειμένου να αποδυναμώσουν το Ράιχ. Το καλοκαίρι του 1944 η Βασιλική Αεροπορία (RAF) σχεδιάζει το τελειωτικό αεροπορικό χτύπημα, το ονομαζόμενο Operation Thunderclap. Σκοπός της επιχείρησης είναι να σπάσει το ηθικό των Γερμανών και να αμφισβητηθεί το ναζιστικό καθεστώς «από μέσα». Με υπόδειξη του Βρετανού πρωθυπουργού Ουίνστον Τσώρτσιλ, παραμονές της διάσκεψης στη Γιάλτα, στον κατάλογο των πιθανόν στόχων μπαίνει και η Δρέσδη, η πιο ιστορική πόλη της Γερμανίας.
Ο στόχος ήταν διττός: από τη μία οι Σύμμαχοι φοβόντουσαν τη μεταφορά του ναζιστικού επιτελείου από το Βερολίνο προς τη Δρέσδη, οποία μέχρι τότε είχε βρεθεί εκτός του πεδίου των στρατιωτικών επιχειρήσεων. Επιπλέον ο βομβαρδισμός της πόλης θα ικανοποιούσε το πάγιο αίτημα του Στάλιν ο οποίος ζητούσε επίμονα ένα χτύπημα στα μετόπισθεν της Βέρμαχτ, ώστε να προωθήσει τις δυνάμεις του από τα ανατολικά. Πέραν όμως των στρατιωτικών στόχων υπήρχε και ο συμβολικός. Η Δρέσδη ως η πιο ιστορική πόλη της Γερμανίας ήταν από μόνη της ένα σύμβολο, η καταστροφή του οποίου θα είχε τρομακτικές συνέπειες στην ψυχολογία του γερμανικού πληθυσμού.
Έτσι τη νύχτα της 13ης προς 14η Φεβρουαρίου 1945, 805 βομβαρδιστικά αεροπλάνα επιτέθηκαν δυο φορές στην πόλη ενώ η επιδρομή συνεχίστηκε και την επόμενη μέρα. Συνολικά υπολογίζεται ότι χρησιμοποιήθηκαν περίπου 3.500 εμπρηστικές βόμβες και νάρκες αέρος υψηλής περιεκτικότητας, οι οποίες κατέστρεψαν το 90% του ιστορικού κέντρου της πόλης και τα απαράμιλλα μπαρόκ και αναγεννησιακά μνημεία της Δρέσδης, όπως η Όπερα της Δρέσδης (Semperoper) και το Παλάτι Zwinger.

Κατεστραμμένη Semperoper. Πηγή: Zimmermann, J. Bundesarchiv, Bild 183-1985-0117-031,https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5344678
Στις 15 Φεβρουαρίου κατέρρευσε και το σύμβολο της πόλης, ο περίφημος καθεδρικός Ναός της Παναγίας (Frauenkirche). Ο αριθμός των νεκρών υπολογίζεται σε 22.096 πολίτες οι οποίοι βρέθηκαν απανθρακωμένοι λόγω των υψηλών θερμοκρασιών και την έλλειψη καταφυγίων.

Ερείπια της Frauenkirche. Πηγή: Rolf van Melis, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2241505
Αμέσως μετά την καταστροφή της πόλης υπήρξε δημόσια αντιπαράθεση σχετικά με την αναγκαιότητα του βομβαρδισμού της πόλης τόσο στρατηγικά όσο και ηθικά. Η γερμανική πλευρά προέβαλλε επανειλημμένα ότι η καταστροφή της Δρέσδης ήταν πράξη αντεκδίκησης και συλλογικής τιμωρίας του γερμανικού λαού. Μάλιστα παραπέμπουν στις τεράστιες καταστροφές της πόλης σε σχέση με τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις και τα εργοστάσια που υπήρξαν αναλογικά μικρότερες ζημιές.
Από την πλευρά των Συμμάχων αναγνωρίστηκαν ως ορθά πολλά από τα γερμανικά επιχειρήματα ωστόσο από στρατιωτικής πλευράς το αντεπιχείρημα είναι πως η περιορισμένη ακρίβεια των συμμαχικών βομβαρδισμών, ελλείψει ραντάρ ακριβείας και της συχνά κακής ορατότητας, ήταν η αφορμή για την ενίσχυση από το 1943 των ισοπεδωτικών βομβαρδισμών ανά περιοχή. Επιπλέον οι βομβαρδισμοί στρατηγικών στόχων είχαν αποδειχτεί εξαιρετικά δαπανηροί λόγω της γερμανικής αντιαεροπορικής άμυνας, με αποτέλεσμα η επίθεση κατά πόλεων να έχει πολύ πιο άμεσα αποτελέσματα. Φυσικά δεν πρέπει να λησμονείται το βασικό ηθικό επιχείρημα, που δεν είναι άλλο από το ότι την πολιτική των στρατηγικών βομβαρδισμών την εγκαινίασαν οι Γερμανοί όταν ισοπέδωσαν το Λονδίνο και το Κόβεντρι κατά την επίθεση εναντίον της Βρετανίας το 1940.
Μετά την λήξη του πολέμου, έγινε από βρετανικής πλευράς απόπειρα να αποδοθεί στον πτέραρχο Σερ Άρθουρ Χάρις η αποκλειστική ευθύνη. Άλλωστε ο «Bomber Harris» ήταν θιασώτης των στρατηγικών βομβαρδισμών. Ωστόσο είναι γενικώς αποδεκτό ότι ο ιθύνων νους πίσω από την ισοπέδωση της Δρέσδης ήταν ο Ουίνστον Τσώρτσιλ παρά το γεγονός ότι ίδιος έσπευσε να αποστασιοποιηθεί.

Κατεστραμμένο κέντρο της Δρέσδης. Πηγή: Bundesarchiv, Bild 146-1994-041-07,https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5483604
Μετά τον πόλεμο η Δρέσδη ανοικοδομήθηκε από το ανατολικογερμανικό καθεστώς και αποτέλεσε μεγάλο βιομηχανικό και ερευνητικό κέντρο. Ωστόσο μετά την επανένωση των δύο Γερμανιών, η πόλη-σύμβολο βιώνει μια πρωτοφανή περίοδο αναγέννησης. Αποτελώντας έναν από τους «αρχιτεκτονικούς εφιάλτες της Γερμανίας» η πόλη αναδομείται και αποκαθίσταται στην προπολεμική της μορφή ενώ η πιο σημαντική στιγμή ήταν το 2005, όταν ανοικοδομήθηκε ο Καθεδρικός Ναός της πόλης (Frauenkirche), ένα χρόνο πριν τα 800α γενέθλια της πόλης. Παρά τη συνολική καταστροφή του κέντρου της πόλης υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον τόσο από την κυβέρνηση όσο και από ομάδες της κοινωνίας των πολιτών προκειμένου η πόλη να ξαναβρεί τον παλιό της χαρακτήρα.

Ανοικοδόμηση της Frauenkirche. Πηγή: Gary L. Catchen,https://www.courses.psu.edu/nuc_e/nuc_e405_g9c/dresden/altstadt/frauenkirche.html
Τα τελευταία 25 χρόνια, Νέο-ναζιστικές οργανώσεις την επέτειο του βομβαρδισμού της Δρέσδης στις 13 Φεβρουαρίου, πραγματοποιούν πορείες στην πόλη και διαδηλώνουν στη μνήμη αυτού που αποκαλούν «ολοκαύτωμα του βομβαρδισμού».
Η φρίκη του Βομβαρδισμού της Δρέσδης αποτυπώθηκε το 1969 στο κλασικό αντιπολεμικό μυθιστόρημα του Αμερικανού Kurt Vonnegut «Σφαγείο Νούμερο Πέντε», ο οποίος κατά τη διάρκεια της επιδρομής ήταν εκεί, αιχμάλωτος πολέμου. Τον συγγραφέα έσωσε το κελί του, καθώς κρατούνταν σε ένα υπόγειο ψυγείο κρεάτων ενός σφαγείου που είχε μετατραπεί σε φυλακή....
(Πηγή: Γ. Κοκκόλης. Δρέσδη: Το σύμβολο της Γερμανίας που ισοπεδώθηκε και αναγεννάται, 14.2.2012,www.iefimerida.gr)
1.6. Η Διαγραφή της Δρέσδης από τον κατάλογο των Μνημείων της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO
Το έτος 2009 η Δρέσδη αφαιρέθηκε από τον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, εξαιτίας της κατασκευής της Γέφυρας Waldschlösschenbrücke με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας πάνω από τον ποταμό Έλβα, σε απόσταση περίπου 1,6 χιλιομέτρου από το ιστορικό κέντρο της πόλης. Η Κοιλάδα του Έλβα στη Δρέσδη συμπεριλήφθηκε στα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς το 2004 και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, παλάτια τεχνοτροπίας μπαρόκ, εκκλησίες, όπερες και μουσεία. Η πόλη όμως μπήκε στην «κόκκινη» λίστα της UNESCO, εξαιτίας της γέφυρας.
Οι επικριτές της κατασκευής υποστηρίζουν ότι η γέφυρα θα καταστρέψει την εικόνα της μοναδικής κοιλάδας, καθώς κατασκευάζεται σε ιδιαίτερα ευαίσθητο σημείο κοντά στην παλιά πόλη, απ' όπου είναι και ορατή. Η απόφαση ελήφθη κατά τη διάρκεια συνάντησης της Επιτροπής Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς, η οποία πραγματοποιήθηκε στη Σεβίλλη. «Κάθε φορά που αποτυγχάνουμε να προστατεύσουμε ένα μνημείο, μοιραζόμαστε τη στενοχώρια και τον πόνο του εκπροσώπου της χώρας όπου έγινε η καταστροφή», δήλωσε ο Ισπανός πρέσβης στην UNESCO, María Jesús San Segundo. Από την πλευρά του, όμως, ο επικεφαλής της γερμανικής αντιπροσωπείας στην Επιτροπή, Walter Hirche, εμφανίστηκε επικριτικός: «Δυστυχώς, η απόφαση δεν ήταν έκπληξη για εμάς. Θα ήθελα οι δύο πλευρές να ήταν πιο διαλλακτικές και να συζητείτο σοβαρά το ενδεχόμενο να αλλάξει το σημείο όπου θα κατασκευαστεί η γέφυρα».
Η κατασκευή της επίμαχης γέφυρας ξεκίνησε το 2007. Οι υποστηρικτές της σημειώνουν ότι είναι απαραίτητη για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης στην πόλη. Η εναλλακτική λύση κατασκευής τούνελ κάτω από το ποτάμι απορρίφθηκε λόγω υψηλού κόστους. Επίσης, η Δρέσδη φάνηκε να αγνοεί τα επανειλημμένα τελεσίγραφα της UNESCO.
Η Γερμανία ήταν η πρώτη Ευρωπαϊκή χώρα και η Δεύτερη στον κόσμο μετά το Ομάν (2007), που αφαιρέθηκε από τον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.
(Πηγή: The Guardian, International Edition, 25/6/2009).