ΕΡΣΗ
Member
Το πρωί ξυπνώ από την ξαφνιασμένη κραυγή του αφέντη: «Και όμως οι βερολινέζοι δουλεύουν!» Στο παρακείμενο υπουργείο εξωτερικών οι υπάλληλοι έπιαναν δουλεια σιγά σιγά. Σε κάτι δωματιάκια ελάχιστα: τόσο που το γραφείο για να χωρέσει έπρεπε να ακουμπά στον τοίχο, όποτε ο εργαζόμενος άμα σήκωνε τα μάτια του από τα χαρτιά του έβλεπε το λευκό ντουβάρι. Καρεκλα επισκέπτη δεν χωρούσε το γραφείο. Και άπειρα τέτοια το ένα δίπλα στο άλλο. Ένα γραφείο μεγαλύτερο (καταλάμβανε το χώρο δυο κανονικών γραφείων), προφανώς ο προϊστάμενος. Το έπιπλο του γραφείου στραμμένο κανονικά έτσι ώστε ο προϊστάμενος να ελέγχει ποιος περνά από την ανοικτή του πόρτα. Πάνω στο γραφείο σε ένα βάζο μέσα ένα φρέσκο μπουκέτο τριαντάφυλλα.
Αφήσαμε όμως στη μέση την παρατήρηση μας των δημόσιων υπάλληλων της Γερμανίας γιατί είχαμε ραντεβού με την Μεγαλειότατη και δεν έπρεπε να την αφήσουμε να περιμένει. Το ραντεβού μας ήταν για τις 10.30 εμείς όμως είμαστε παρόντες ήδη από τις 11.15. Οι γερμανοί απολύτως punktlichτύποι, δε μας άφησαν να μπούμε πριν η ώρα γίνει ακριβώς 10.30. Οπότε και εισήλθαμε στο ανακαινισμένο Neues Museum.
Ας μιλήσω λίγο για το κτίριο. Κτίσθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα για να στεγάσει τις συλλογές από το ήδη υπερφορτωμένο AltesMuseum. Αποτελείτο από δυο πτέρυγες και ένα κεντρικό χώρο υποδοχής με κλιμακοστάσιο. Με την κήρυξη του πόλεμου η λειτουργία του ανεστάλη. Κατά τη διάρκεια του δευτέρου παγκόσμιου πόλεμου έφαγε χοντρό βομβαρδισμό και έπαθε τεράστιες ζημιές τόσο το ίδιο το κτίριο όσο και πολλά εκθέματα. Το κεντρικό κλιμακοστάσιο γκρεμίστηκε από τους βομβαρδισμούς του 1943 και στους βομβαρδισμούς του 1945 γκρεμίστηκε η βορειοδυτική πτέρυγα.
Την ανακατασκευή του Μουσείου ανέλαβε ο βρετανός αρχιτέκτονας DavidChipperfield. Μπορώ να πω ότι αυτή η ανακατασκευή μου άρεσε πολύ. Καταρχήν έκτισε εκ νέου την καταστραφείσα πτέρυγα ακολουθώντας ένα μοντέρνο πλέον ρυθμό αλλά ήπιο και όχι κραυγαλέο. Το διασωθέν τμήμα του κτιρίου του ανακαίνισε, χωρίς να του αφαιρέσει τις πληγές εκ του πόλεμου, όποτε μπορεί να δει κανείς τα τραύματα στο σώμα του κτιρίου. Τις τοιχογραφίες που είχε το κτίριο προφανώς τις έχει συντηρήσει χωρίς όμως να τις «γυαλίσει» με αποτέλεσμα τα χρώματα τους να είναι θαμπά και πολλές να είναι αποσπασματικές και θραυσματικες, υπαινισσόμενες ένα τραυματικό παρελθόν. Μου άρεσε επίσης που μια αίθουσα την άφησε ακριβώς όπως ήταν προπολεμικά: τα ίδια εκθέματα στις παλαιές προθήκες με τις παλαιές καλλιγραφίες με το χέρι στις επεξηγηματικές πινακίδες. Μου άρεσε που διατηρήθηκε σε μια αίθουσα αυτή η παλαιά αντίληψη μουσειολογιας, (αν εκείνη την εποχή υπήρχε καθόλου ο εξαιρετικά ανεπτυγμένος στις μέρες μας πλέον κλάδος) τον καιρό δηλαδή που τα μουσεία απευθυνόντουσαν κυρίως στους ειδήμονες και όχι στο ευρύ κοινό.
Το μεγάλο ενδιαφέρον του μουσείου αυτού είναι η Αιγυπτιακή Συλλογή του. Όσοι έχετε επισκεφθεί το Αιγυπτιακό Μουσείου του Καΐρου ίσως πολλά από τα εκθέματα θα τα θεωρήσετε ως μια επανάληψη –και μάλιστα χωρίς το highlightτων θησαυρών του Τουταγχαμών. Όμως η μουσειολογικη τεκμηρίωση είναι άψογη. Και το εξαιρετικά ενδιαφέρον για εμένα τμήμα ήταν τα ευρήματα από την Αμαρνα. Χάρηκα τόσο πολύ που είχε αρκετά εκθέματα από εκείνη την περίοδο (ενδεχομένως μάλιστα να είναι και περισσότερα από αυτά που εκτίθενται στο Κάιρο). Εντυπωσιάστηκα από δυο πανέμορφες σκουρόχρωμες προτομές πριγκιπισσών με επιμήκη κρανία. Και μετά ακολούθησε η συνάντηση με την Μεγαλειότατη. Ευρισκόταν ολομόναχη στην μεγάλη ροτόντα του Μουσείου, φωτισμένη μόνη της, θεατρικά θα τολμούσα να πω. Εντάξει η αλήθεια είναι ότι έχω δει πολλές φωτογραφίες της. Όμως η ομορφιά της και η ζωντάνια της δε μπορεί να αποτυπωθεί στο φακό Η αίσθηση είναι τελείως διαφορετική αν δει κανείς αυτό το μπούστο εκ του φυσικού. Υπέβαλλα και εγώ λοιπόν τα σέβη μου στη θεϊκή σχεδόν ομορφιά της Νεφερτίτης και έφυγα όπως αρμόζει σε μια βασίλισσα: πισωπατώντας.
Το μουσείο επίσης περιλαμβάνει και εκθέματα από τη συλλογή του Σλημαν σε σχέση με την Τροία, όσα δηλαδή έχουν παραμείνει στη Γερμανία και αντίγραφα των χρυσών κοσμημάτων που βρίσκονται στα χέρια των Ρώσων. Το υπόλοιπο μουσείο είχε πολλά και διάφορα εκθέματα όπως μερικά παλαιολιθικά και νεολιθικά ευρήματα. Ότι αφορά την παλαιολιθική περίοδο με ενθουσιάζει να το διαβάζω ως συμπεράσματα και εξιστορήσεις των επιστημόνων. Να σας πω την αμαρτία μου όμως : δεν παθαίνω κανένα δέος μπροστά στις αιχμές των βέλων και στα αγκίστρια τους. Υπήρχαν επίσης αντικείμενα από τα γερμανικά φύλα, τους περίφημους Germanen. Εκείνο που εμένα με εντυπωσίασε περισσότερο από αυτά τα εκθέματα ήταν ένα πανύψηλο χρυσό κωνικό καπέλο με γείσο. Σαν το καπέλο του μάγου Μερλιν κάπως. Σε όλη την επιφάνεια του κωνικού αυτού καπέλου υπήρχαν κάποια αστρονομικά σύμβολα. Το καπέλο αυτό είχε τελετουργικό χαρακτήρα, προφανώς φοριόταν από τον βασιλιά η ιερέα η μάγο η μάντη (η και όλα μαζί) σε συγκεκριμένες τελετές προκείμενου να προβεί σε κάποιες μαντείες και προβλέψεις. Έχουν λέει βρεθεί τέσσερα τέτοια καπελά, αλλά αυτό ήταν το μεγαλύτερο και πιο καλά διατηρημένο. Από τη θέση που έχουν τα άστρα στο καπέλο υπολογίζουν ότι ο τόπος του ήταν κάποια περιοχή κοντά στην Ulmκαι ως χρόνο κατασκευής περίπου τον 9ο με 8ο αιώνα προ Χριστού. Χμμμ ίσως να μην έτρωγαν όλοι βελανίδια όσο εμείς κτίζαμε Παρθενώνες… Στην αίθουσα αυτή ήταν το μοναδικό έκθεμα φυσικά, αλλά είχε μια εκτενέστατη αναφορά σε κάθε αστρονομικό μηχανισμό κυρίως η μηχανισμό χρόνου των αρχαίων. Φυσικά είχε αναφορά στον μηχανισμό των Αντικυθήρων. Θα είχε πολύ ενδιαφέρον να είχαμε τον χρόνο να ασχοληθούμε εκτενώς με όλα αυτά τα οποία ήταν πολύ ενδιαφέροντα, αλλά ο χρόνος δε μας περίσσευε και προχωρήσαμε.
Είδαμε πολύ περισσότερα από όσα σας περιγράφω, αλλά δεν έχει νόημα να περιγράφω κάθε έκθεμα (η τουλάχιστον όσα θυμάμαι). Άλλωστε τα μεγαλύτερα είναι μπροστά μας: το μουσείο της Περγάμου.
Να πω καταρχήν ότι στο Μουσείο της Περγάμου γίνονται τεχνικές παρεμβάσεις, αλλά παρόλα αυτά είναι επισκέψιμο σε όλες του τις αίθουσες.
Εννοείται ότι σου κόβεται η ανάσα όταν μπαίνεις στην αίθουσα του βωμού του Διός από την Πέργαμο. Είναι το λιγότερο που μπορώ να πω εντυπωσιακό, παρόλο που ήμουν προϊδεασμένη για το τι θα έβλεπα από φωτογραφίες. Πολύ εντυπωσιακή ήταν η πύλη από την αγορά της Μίλητου και το Νυμφαίο της, όπως επίσης και κάποια μικρότερα ευρήματα από την Πριηνη.
Έχω ήδη επισκεφθεί και τις τρεις αυτές πόλεις (τώρα πια αρχαιολογικούς χώρους) και μπορώ να πω ότι εκείνο που μου βγήκε βλέποντας όλα αυτά τα σπαράγματα βωμών, ναών, αγορών κλπ ήταν ότι θα τα προτιμούσα να τα έβλεπα εκεί που είναι ο τόπος τους και όχι μέσα σε ένα μουσείο, ανεξάρτητα από το πόσο μελετημένος είναι ο χώρος και το ίδιο το κτίριο για αυτά. Αυτά τα μνημεία η τα τμήματα των μνημείων θα έδειχναν πολύ πιο όμορφα στο φυσικό τους περιβάλλων. Έχω δει τη βάση του βωμού στην Ακρόπολη της Πέργαμου και μπορώ να φανταστώ πόσο πιο ωραία θα έδειχνε εκεί κοντά στο αρχαίο θέατρο και στην Στοά.
Έχω δει τη Μίλητο με τα αρχαία να καθρεφτίζονται στα νερά, την Πριηνη μέσα στο πευκοδάσος πάνω στο λόφο ψηλά και μακριά να αχνοφαίνεται η θάλασσα… Πολύ ορφανεμένα μου φάνηκαν αυτά τα μάρμαρα, όσο προσεγμένα και φροντισμένα και να ήταν.
Από την άλλη όταν είδα την πύλη της Ishtarσκέφτηκα ότι τυχεροί είμαστε και βρίσκεται στο νησί των μουσείων γιατί αν είχε παραμείνει στο σημερινό Ιράκ πολύ πιθανόν τα κεραμικά αυτά πλακίδια με τα υπέροχα χρώματα θα ξαναείδαν γίνει χώμα. Χους ην και εις χουν απελευσει. Το ίδια ισχύουν και για τους άλλους θησαυρούς των φυλών της Μεσοποταμίας: Ασύριοι, Βαβυλώνιοι, Σουμέριοι.
Πολύ εντυπωσιάστηκα από αυτό το τμήμα του μουσείου. Δεν είχα ξαναδεί εκθέματα από αυτούς τους πολιτισμούς. Μετά ανεβήκαμε στο ισλαμικό τμήμα του μουσείου. Εκείνο που με εντυπωσίασε ήταν η αίθουσα με ένα τμήμα ενός παλατιού της εποχής των Ομαγιαδων (όλο τμήματα κτιρίων εκτιθονται πια σε αυτό το μουσείο!) Στην περίτεχνη και σκαλισμένη όψη του εμφανέστατα μπορούσε κανείς να διακρίνει αμπέλια φορτωμένα με σταφύλια! Στοιχείο της χριστιανικής εικονογραφικής παράδοσης σίγουρα και εντελώς απαγορευμένο στην ισλαμική. Αχ! Αυτοί οι Ομαγιαδες! Ήταν χαλαροί τύποι και απολάμβαναν τη ζωή και έγραφαν τις απαγορεύσεις στα παλιά τους τα παπούτσια! Ήταν τόσο χαλαροί που ήταν στο τέλος έχασαν από τους Αβασιδες και η αυστηρή θρησκευτική τάξη επανήλθε.
Στη συνεχεία επισκεφθήκαμε μια έκθεση σε σχέση με τον Διόνυσο, αλλά ήδη είχαμε δει παρά πολλά εκείνη την ημέρα και είχαμε πρόσφατη μια επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας όποτε τα σχετικά εκθέματα δε μας άφησαν και άναυδους. Σίγουρα αδικώ μερικές πολύ ενδιαφέρουσες κόρες από το Ηραίο της Σάμου, αλλά ας με συγχωρήσει η βοωπις θεά που ήμουν τόσο κουρασμένη.
Μετά την μεγάλη αυτή περιπλάνηση στους αρχαίους πολιτισμούς της οικουμένης και αφού πήραμε δυνάμεις και ενέργεια είπαμε να επισκεφθούμε και βράδυ τη PotsdamerPlatzώστε να δούμε το SonyCenterμε νυχτερινό φωτισμό. Πράγματι πήγαμε, ξαναεντυπωσιαστηκαμε, βγάλαμε τις απαραίτητες φωτογραφίες και αποχωρήσαμε σχετικά νωρίς προκείμενου να πάμε από το ξενοδοχείο να φρεσκαριστώ σχετικά ώστε να μην δείχνω και τόσο «πριν» και κατόπιν να πάμε για φαγητό σε κάποιο καλό εστιατόριο. Φαίνεται όμως ότι το παράκανα στον χρόνο που αφιέρωσα στο φρεσκάρισμα και στην beaute, καθότι όταν εγώ ήμουν έτοιμη και ευπαρουσίαστη, ο αφέντης μισοκοιμόταν στην κουνιστή πολυθρόνα. Οπότε μπορώ να πω με μεγάλη σιγουριά και βεβαιότητα ότι καμία γυναίκα εκείνο το βράδυ δεν μπόρεσε να παραβληθεί μαζί μου καθότι στο εστιατόριο του ξενοδοχείου, όπου καταλήξαμε ως πλέον πρόσφορη λύση, απλώς δεν υπήρχε καμία. Ήμουν η μοναδική. Και ήμασταν και το μοναδικό τραπέζι. Και είχαμε τους σερβιτόρους από πάνω μας εντελώς! Μοναδική γυναίκα, μοναδικό τραπέζι, μοναδικό σέρβις, ποιος τη χάρη μου! Ευτυχώς που το φαγητό ήταν επίσης εξαιρετικό όποτε ευχαριστηθήκαμε και ικανοποιημένοι πήγαμε να δούμε αν τα κρεβάτια μας ήταν στη θέση τους.
Μια φωτογραφία (όχι δική μου) από το χρυσό καπέλο που με εντυπωσίασε στο Neues Museum

Αφήσαμε όμως στη μέση την παρατήρηση μας των δημόσιων υπάλληλων της Γερμανίας γιατί είχαμε ραντεβού με την Μεγαλειότατη και δεν έπρεπε να την αφήσουμε να περιμένει. Το ραντεβού μας ήταν για τις 10.30 εμείς όμως είμαστε παρόντες ήδη από τις 11.15. Οι γερμανοί απολύτως punktlichτύποι, δε μας άφησαν να μπούμε πριν η ώρα γίνει ακριβώς 10.30. Οπότε και εισήλθαμε στο ανακαινισμένο Neues Museum.
Ας μιλήσω λίγο για το κτίριο. Κτίσθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα για να στεγάσει τις συλλογές από το ήδη υπερφορτωμένο AltesMuseum. Αποτελείτο από δυο πτέρυγες και ένα κεντρικό χώρο υποδοχής με κλιμακοστάσιο. Με την κήρυξη του πόλεμου η λειτουργία του ανεστάλη. Κατά τη διάρκεια του δευτέρου παγκόσμιου πόλεμου έφαγε χοντρό βομβαρδισμό και έπαθε τεράστιες ζημιές τόσο το ίδιο το κτίριο όσο και πολλά εκθέματα. Το κεντρικό κλιμακοστάσιο γκρεμίστηκε από τους βομβαρδισμούς του 1943 και στους βομβαρδισμούς του 1945 γκρεμίστηκε η βορειοδυτική πτέρυγα.
Την ανακατασκευή του Μουσείου ανέλαβε ο βρετανός αρχιτέκτονας DavidChipperfield. Μπορώ να πω ότι αυτή η ανακατασκευή μου άρεσε πολύ. Καταρχήν έκτισε εκ νέου την καταστραφείσα πτέρυγα ακολουθώντας ένα μοντέρνο πλέον ρυθμό αλλά ήπιο και όχι κραυγαλέο. Το διασωθέν τμήμα του κτιρίου του ανακαίνισε, χωρίς να του αφαιρέσει τις πληγές εκ του πόλεμου, όποτε μπορεί να δει κανείς τα τραύματα στο σώμα του κτιρίου. Τις τοιχογραφίες που είχε το κτίριο προφανώς τις έχει συντηρήσει χωρίς όμως να τις «γυαλίσει» με αποτέλεσμα τα χρώματα τους να είναι θαμπά και πολλές να είναι αποσπασματικές και θραυσματικες, υπαινισσόμενες ένα τραυματικό παρελθόν. Μου άρεσε επίσης που μια αίθουσα την άφησε ακριβώς όπως ήταν προπολεμικά: τα ίδια εκθέματα στις παλαιές προθήκες με τις παλαιές καλλιγραφίες με το χέρι στις επεξηγηματικές πινακίδες. Μου άρεσε που διατηρήθηκε σε μια αίθουσα αυτή η παλαιά αντίληψη μουσειολογιας, (αν εκείνη την εποχή υπήρχε καθόλου ο εξαιρετικά ανεπτυγμένος στις μέρες μας πλέον κλάδος) τον καιρό δηλαδή που τα μουσεία απευθυνόντουσαν κυρίως στους ειδήμονες και όχι στο ευρύ κοινό.
Το μεγάλο ενδιαφέρον του μουσείου αυτού είναι η Αιγυπτιακή Συλλογή του. Όσοι έχετε επισκεφθεί το Αιγυπτιακό Μουσείου του Καΐρου ίσως πολλά από τα εκθέματα θα τα θεωρήσετε ως μια επανάληψη –και μάλιστα χωρίς το highlightτων θησαυρών του Τουταγχαμών. Όμως η μουσειολογικη τεκμηρίωση είναι άψογη. Και το εξαιρετικά ενδιαφέρον για εμένα τμήμα ήταν τα ευρήματα από την Αμαρνα. Χάρηκα τόσο πολύ που είχε αρκετά εκθέματα από εκείνη την περίοδο (ενδεχομένως μάλιστα να είναι και περισσότερα από αυτά που εκτίθενται στο Κάιρο). Εντυπωσιάστηκα από δυο πανέμορφες σκουρόχρωμες προτομές πριγκιπισσών με επιμήκη κρανία. Και μετά ακολούθησε η συνάντηση με την Μεγαλειότατη. Ευρισκόταν ολομόναχη στην μεγάλη ροτόντα του Μουσείου, φωτισμένη μόνη της, θεατρικά θα τολμούσα να πω. Εντάξει η αλήθεια είναι ότι έχω δει πολλές φωτογραφίες της. Όμως η ομορφιά της και η ζωντάνια της δε μπορεί να αποτυπωθεί στο φακό Η αίσθηση είναι τελείως διαφορετική αν δει κανείς αυτό το μπούστο εκ του φυσικού. Υπέβαλλα και εγώ λοιπόν τα σέβη μου στη θεϊκή σχεδόν ομορφιά της Νεφερτίτης και έφυγα όπως αρμόζει σε μια βασίλισσα: πισωπατώντας.
Το μουσείο επίσης περιλαμβάνει και εκθέματα από τη συλλογή του Σλημαν σε σχέση με την Τροία, όσα δηλαδή έχουν παραμείνει στη Γερμανία και αντίγραφα των χρυσών κοσμημάτων που βρίσκονται στα χέρια των Ρώσων. Το υπόλοιπο μουσείο είχε πολλά και διάφορα εκθέματα όπως μερικά παλαιολιθικά και νεολιθικά ευρήματα. Ότι αφορά την παλαιολιθική περίοδο με ενθουσιάζει να το διαβάζω ως συμπεράσματα και εξιστορήσεις των επιστημόνων. Να σας πω την αμαρτία μου όμως : δεν παθαίνω κανένα δέος μπροστά στις αιχμές των βέλων και στα αγκίστρια τους. Υπήρχαν επίσης αντικείμενα από τα γερμανικά φύλα, τους περίφημους Germanen. Εκείνο που εμένα με εντυπωσίασε περισσότερο από αυτά τα εκθέματα ήταν ένα πανύψηλο χρυσό κωνικό καπέλο με γείσο. Σαν το καπέλο του μάγου Μερλιν κάπως. Σε όλη την επιφάνεια του κωνικού αυτού καπέλου υπήρχαν κάποια αστρονομικά σύμβολα. Το καπέλο αυτό είχε τελετουργικό χαρακτήρα, προφανώς φοριόταν από τον βασιλιά η ιερέα η μάγο η μάντη (η και όλα μαζί) σε συγκεκριμένες τελετές προκείμενου να προβεί σε κάποιες μαντείες και προβλέψεις. Έχουν λέει βρεθεί τέσσερα τέτοια καπελά, αλλά αυτό ήταν το μεγαλύτερο και πιο καλά διατηρημένο. Από τη θέση που έχουν τα άστρα στο καπέλο υπολογίζουν ότι ο τόπος του ήταν κάποια περιοχή κοντά στην Ulmκαι ως χρόνο κατασκευής περίπου τον 9ο με 8ο αιώνα προ Χριστού. Χμμμ ίσως να μην έτρωγαν όλοι βελανίδια όσο εμείς κτίζαμε Παρθενώνες… Στην αίθουσα αυτή ήταν το μοναδικό έκθεμα φυσικά, αλλά είχε μια εκτενέστατη αναφορά σε κάθε αστρονομικό μηχανισμό κυρίως η μηχανισμό χρόνου των αρχαίων. Φυσικά είχε αναφορά στον μηχανισμό των Αντικυθήρων. Θα είχε πολύ ενδιαφέρον να είχαμε τον χρόνο να ασχοληθούμε εκτενώς με όλα αυτά τα οποία ήταν πολύ ενδιαφέροντα, αλλά ο χρόνος δε μας περίσσευε και προχωρήσαμε.
Είδαμε πολύ περισσότερα από όσα σας περιγράφω, αλλά δεν έχει νόημα να περιγράφω κάθε έκθεμα (η τουλάχιστον όσα θυμάμαι). Άλλωστε τα μεγαλύτερα είναι μπροστά μας: το μουσείο της Περγάμου.
Να πω καταρχήν ότι στο Μουσείο της Περγάμου γίνονται τεχνικές παρεμβάσεις, αλλά παρόλα αυτά είναι επισκέψιμο σε όλες του τις αίθουσες.
Εννοείται ότι σου κόβεται η ανάσα όταν μπαίνεις στην αίθουσα του βωμού του Διός από την Πέργαμο. Είναι το λιγότερο που μπορώ να πω εντυπωσιακό, παρόλο που ήμουν προϊδεασμένη για το τι θα έβλεπα από φωτογραφίες. Πολύ εντυπωσιακή ήταν η πύλη από την αγορά της Μίλητου και το Νυμφαίο της, όπως επίσης και κάποια μικρότερα ευρήματα από την Πριηνη.
Έχω ήδη επισκεφθεί και τις τρεις αυτές πόλεις (τώρα πια αρχαιολογικούς χώρους) και μπορώ να πω ότι εκείνο που μου βγήκε βλέποντας όλα αυτά τα σπαράγματα βωμών, ναών, αγορών κλπ ήταν ότι θα τα προτιμούσα να τα έβλεπα εκεί που είναι ο τόπος τους και όχι μέσα σε ένα μουσείο, ανεξάρτητα από το πόσο μελετημένος είναι ο χώρος και το ίδιο το κτίριο για αυτά. Αυτά τα μνημεία η τα τμήματα των μνημείων θα έδειχναν πολύ πιο όμορφα στο φυσικό τους περιβάλλων. Έχω δει τη βάση του βωμού στην Ακρόπολη της Πέργαμου και μπορώ να φανταστώ πόσο πιο ωραία θα έδειχνε εκεί κοντά στο αρχαίο θέατρο και στην Στοά.
Έχω δει τη Μίλητο με τα αρχαία να καθρεφτίζονται στα νερά, την Πριηνη μέσα στο πευκοδάσος πάνω στο λόφο ψηλά και μακριά να αχνοφαίνεται η θάλασσα… Πολύ ορφανεμένα μου φάνηκαν αυτά τα μάρμαρα, όσο προσεγμένα και φροντισμένα και να ήταν.
Από την άλλη όταν είδα την πύλη της Ishtarσκέφτηκα ότι τυχεροί είμαστε και βρίσκεται στο νησί των μουσείων γιατί αν είχε παραμείνει στο σημερινό Ιράκ πολύ πιθανόν τα κεραμικά αυτά πλακίδια με τα υπέροχα χρώματα θα ξαναείδαν γίνει χώμα. Χους ην και εις χουν απελευσει. Το ίδια ισχύουν και για τους άλλους θησαυρούς των φυλών της Μεσοποταμίας: Ασύριοι, Βαβυλώνιοι, Σουμέριοι.
Πολύ εντυπωσιάστηκα από αυτό το τμήμα του μουσείου. Δεν είχα ξαναδεί εκθέματα από αυτούς τους πολιτισμούς. Μετά ανεβήκαμε στο ισλαμικό τμήμα του μουσείου. Εκείνο που με εντυπωσίασε ήταν η αίθουσα με ένα τμήμα ενός παλατιού της εποχής των Ομαγιαδων (όλο τμήματα κτιρίων εκτιθονται πια σε αυτό το μουσείο!) Στην περίτεχνη και σκαλισμένη όψη του εμφανέστατα μπορούσε κανείς να διακρίνει αμπέλια φορτωμένα με σταφύλια! Στοιχείο της χριστιανικής εικονογραφικής παράδοσης σίγουρα και εντελώς απαγορευμένο στην ισλαμική. Αχ! Αυτοί οι Ομαγιαδες! Ήταν χαλαροί τύποι και απολάμβαναν τη ζωή και έγραφαν τις απαγορεύσεις στα παλιά τους τα παπούτσια! Ήταν τόσο χαλαροί που ήταν στο τέλος έχασαν από τους Αβασιδες και η αυστηρή θρησκευτική τάξη επανήλθε.
Στη συνεχεία επισκεφθήκαμε μια έκθεση σε σχέση με τον Διόνυσο, αλλά ήδη είχαμε δει παρά πολλά εκείνη την ημέρα και είχαμε πρόσφατη μια επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας όποτε τα σχετικά εκθέματα δε μας άφησαν και άναυδους. Σίγουρα αδικώ μερικές πολύ ενδιαφέρουσες κόρες από το Ηραίο της Σάμου, αλλά ας με συγχωρήσει η βοωπις θεά που ήμουν τόσο κουρασμένη.
Μετά την μεγάλη αυτή περιπλάνηση στους αρχαίους πολιτισμούς της οικουμένης και αφού πήραμε δυνάμεις και ενέργεια είπαμε να επισκεφθούμε και βράδυ τη PotsdamerPlatzώστε να δούμε το SonyCenterμε νυχτερινό φωτισμό. Πράγματι πήγαμε, ξαναεντυπωσιαστηκαμε, βγάλαμε τις απαραίτητες φωτογραφίες και αποχωρήσαμε σχετικά νωρίς προκείμενου να πάμε από το ξενοδοχείο να φρεσκαριστώ σχετικά ώστε να μην δείχνω και τόσο «πριν» και κατόπιν να πάμε για φαγητό σε κάποιο καλό εστιατόριο. Φαίνεται όμως ότι το παράκανα στον χρόνο που αφιέρωσα στο φρεσκάρισμα και στην beaute, καθότι όταν εγώ ήμουν έτοιμη και ευπαρουσίαστη, ο αφέντης μισοκοιμόταν στην κουνιστή πολυθρόνα. Οπότε μπορώ να πω με μεγάλη σιγουριά και βεβαιότητα ότι καμία γυναίκα εκείνο το βράδυ δεν μπόρεσε να παραβληθεί μαζί μου καθότι στο εστιατόριο του ξενοδοχείου, όπου καταλήξαμε ως πλέον πρόσφορη λύση, απλώς δεν υπήρχε καμία. Ήμουν η μοναδική. Και ήμασταν και το μοναδικό τραπέζι. Και είχαμε τους σερβιτόρους από πάνω μας εντελώς! Μοναδική γυναίκα, μοναδικό τραπέζι, μοναδικό σέρβις, ποιος τη χάρη μου! Ευτυχώς που το φαγητό ήταν επίσης εξαιρετικό όποτε ευχαριστηθήκαμε και ικανοποιημένοι πήγαμε να δούμε αν τα κρεβάτια μας ήταν στη θέση τους.
Μια φωτογραφία (όχι δική μου) από το χρυσό καπέλο που με εντυπωσίασε στο Neues Museum
Attachments
-
10,4 KB Προβολές: 226