erodios
Member
- Μηνύματα
- 144
- Likes
- 600
- Ταξίδι-Όνειρο
- Στο φεγγάρι της σκέψης
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Πρώτες πληροφορίες - Βίζα - Συνάλλαγμα
- 1η ημέρα: Από την Μπανγκόκ στο Σιέμ Ριπ
- Πρώτη βραδιά στην Pub Street
- 2η ημέρα: Επιτέλους στο Άνγκορ!
- Angkor Wat
- Ta Prohm Temple
- Angkor Thom
- Δεύτερη βραδιά στο Σιέμ Ριπ
- 3η ημέρα: Στο Κάμπονγκ Φλοκ της λίμνης Τόνλε
- 4η ημέρα: Αναχωρώντας από το Σιέμ Ριπ για το Πουκέτ
3η ημέρα: Στο Κάμπονγκ Φλοκ της λίμνης Τόνλε
Το πρωί της τρίτης ημέρας μου στην Καμπότζη ξύπνησα χαλαρά. Την επίσκεψη στην Τόνλε Σαπ την είχα μεταφέρει στη σημερινή ημέρα αντί για το πρωινό της επομένης όπως ήταν στον αρχικό μου σχεδιασμό. Κάτι που μάλλον εξυπηρετούσε, αφού δεν θα είχα πια την έγνοια να μην χάσω την πτήση της αναχώρησής μου, ενώ επίσης είχα τη δυνατότητα να επιλέξω ένα απογευματινό γκρουπ περιήγησης, με το οποίο θα μπορούσα να απολαύσω τη δύση του ήλιου στη λίμνη. Να που τελικά έκανε και κάτι καλό ο Μπο! Ουδέν κακόν…
Σηκώθηκα και ετοιμάστηκα να πάω για μια πρωινή βόλτα στην περιοχή της Pub Street. Εξάλλου θα έπρεπε να φάω και μεσημεριανό, αφού η αναχώρηση για τη λίμνη θα γινόταν στις 14:00 και η επιστροφή ήταν προγραμματισμένη για το βράδυ. Την περιγραφή τής πρωινής μου βόλτας όμως θα την αφήσω για την αυριανή ημέρα μια και η σημερινή είναι πλούσια σε νέες και διαφορετικές εικόνες.
Αφού λοιπόν έκανα τη βόλτα μου, κάθισα σε ένα εστιατόριο για φαγητό και μετά επέστρεψα στο ξενοδοχείο, απ’ όπου θα γινόταν η παραλαβή μου για την εκδρομή. Το νέο γκρουπ και πάλι δεν ήταν μεγάλο αλλά σε κάποια σημεία τής περιήγησης, όπως στην κρουαζιέρα στον ποταμό, ήμασταν μαζί με άλλα γκρουπ και έτσι με την πολυκοσμία δεν είχαμε την ευκαιρία να γνωριστούμε τόσο καλά, όπως είχε γίνει με το αντίστοιχο χτεσινό γκρουπ. Χάσαμε το “to know us better”! Κρίμα!
Μετά από μια ώρα περίπου το βανάκι μας έφτασε στο Κάμπονγκ Φλοκ. Πρόκειται για μια κοινότητα στη λίμνη Τόνλε, της οποίας οι κάτοικοι ασχολούνται κυρίως με την αλιεία. Τα τελευταία χρόνια βέβαια ο αυξανόμενος τουρισμός αποτελεί και αυτός τμήμα της τοπικής οικονομίας.
Δεξιά και αριστερά του χωμάτινου κεντρικού δρόμου προς τον οικισμό υπήρχαν χώροι πώλησης διάφορων εμπορευμάτων. Σε έναν από αυτούς μου έκανε εντύπωση ένας σωρός από μικρά καρπούζια, που όμως, όπως μας είπε ο καινούργιος πια αρχηγός τού γκρουπ, δεν ήταν για κατανάλωση αλλά προορίζονταν για χοιροτροφή.
Σε κάποιο άλλο σημείο μού έκανε εντύπωση μια σειρά από πλαστικά και γυάλινα μπουκάλια, που δεν περιείχαν όμως αλκοόλ, όπως αστειευόμενος είπε και πάλι ο αρχηγός μας, αλλά καύσιμο για τις βάρκες. Επειδή αυτό είναι μάλλον ακριβό για τους ντόπιους, το αγοράζουν σε μικρές ποσότητες ώστε να μπορούν να πηγαίνουν για το καθημερινό ψάρεμα με τα σκάφη τους. Όταν επιστρέφουν, δίνουν την ψαριά στη γυναίκα τους, η οποία αναλαμβάνει να την πουλήσει στην αγορά, ώστε να συγκεντρωθούν πάλι κάποια χρήματα για το αναγκαίο καύσιμο και ούτω καθεξής.
Η αγορά του Κάμπονγκ Φλοκ με εντυπωσίασε. Υπήρχαν αμέτρητοι πάγκοι με ψάρια αλλά και λαχανικά, αυγά πάπιας ή οτιδήποτε είχε να πουλήσει η κάθε γυναίκα έμπορος.
Μαζί βρίσκονταν και τα μικρά παιδιά ή ακόμα και οι τρεις γενιές μιας οικογένειας, που αποδέχονταν τη φωτογράφηση. Αυτή θεωρείται ότι περιλαμβάνεται στο εισιτήριο εισόδου των 2$ που έχει θεσπίσει η κοινότητα για όλους τους επισκέπτες της.
Μετά τη βόλτα μας στην αγορά κατευθυνθήκαμε στην προβλήτα για να επιβιβαστούμε στο μηχανοκίνητο σκάφος που θα μας οδηγούσε από τον ποταμό τού Κάμπονγκ Φλοκ στη λίμνη Τόνλε, όπου άλλωστε χυνόταν. Το δικό μας σκάφος ήταν μάλλον από τα πιο μεγάλα. Σίγουρα ήταν το πιο παλιό. Είχε ενδιαφέρον το σύστημα χειρισμού τού σκάφους με το τιμόνι, τα πετάλια και τα σχοινιά που κινούσαν το πηδάλιο. Γι’ αυτό εκτός από τον ποταμό και τις όχθες του, καθόμουν και χάζευα και τον καπετάνιο.
Μετά από λίγο όμως σταμάτησα να τον παρατηρώ. Στον ποταμό και στις όχθες του υπήρχαν ήδη πολύ πιο ενδιαφέρουσες εικόνες.
Επίσης, μετά από κάποια ώρα πλεύσης άρχισαν να ξεπροβάλλουν δεξιά και αριστερά τού καναλιού τα ξύλινα σπίτια του οικισμού. Αυτά ήταν στηριγμένα σε πασσάλους ύψους 6 ή και περισσότερων μέτρων, οι οποίοι μου φαίνονταν μάλλον υπερβολικοί.
Ωστόσο, ο αρχηγός μάς εξήγησε ότι την περίοδο των βροχών η στάθμη του νερού ανεβαίνει πάρα πολλά μέτρα και οι πάσσαλοι είναι απαραίτητοι για να μην πλημμυρίσουν τα σπίτια. Γι’ αυτό τώρα στην περίοδο της ξηρασίας οι κάτοικοι πάντα τους συντηρούν, ώστε να μπορούν να δεχτούν με ασφάλεια τις μεγάλες ποσότητες νερού τής περιόδου των βροχών.
Μας είπε ακόμα ότι η Τόνλε Σαπ “ζει” μαζί με τον ποταμό Μεκόνγκ μέσα από μια ιδιόρρυθμη σχέση συμβίωσης. Στην περίοδο της ξηρασίας, όπως τώρα, η λίμνη τροφοδοτεί μέσω του ομώνυμου ποταμού της με νερό τον Μεκόνγκ, ενώ αντίθετα την περίοδο των βροχών συμβαίνει το αντίστροφο. Η ροή των υδάτων αλλάζει κατεύθυνση με αποτέλεσμα η λίμνη να αυξάνει σημαντικά τη στάθμη της και να πενταπλασιάζει σχεδόν την έκτασή της, αποτελώντας τη μεγαλύτερη λίμνη της ΝΑ Ασίας και σημαντικότατο οικοσύστημα γλυκού νερού.
Μαζί βέβαια αποτελεί και πηγή βιοπορισμού των κατοίκων των παραλίμνιων οικισμών, όπως του Κάμπονγκ Φλοκ που επισκεπτόμασταν. Εκτός από τα ξύλινα σπίτια, υπάρχουν μπροστά από αυτά μέσα στο κανάλι πλωτές πλατφόρμες με εξοπλισμό σαν αυτόν που φαίνεται στις φωτογραφίες για το ξεψάρισμα των διχτυών.
Το σκάφος μας είχε φτάσει πια στη λίμνη. Κατευθυνθήκαμε σε μια από τις μεγάλες πλωτές εξέδρες, που φιλοξενούσε ένα καφέ-εστιατόριο και μαγαζάκια με σουβενίρ. Θα έλεγα και μια τουαλέτα, αλλά προτιμώ αυτό που προοριζόταν για αυτόν τον σκοπό να μην το ονομάσω έτσι. Στη μία άκρη τής πλωτής εξέδρας υπήρχε και ένας χώρος/δεξαμενή όπου εξέτρεφαν κροκόδειλους.
Αρχικά δεν μείναμε καθόλου στην εξέδρα. Όσοι θέλαμε, δηλαδή όλοι, πήγαμε αμέσως να νοικιάσουμε ένα κανό για να περιηγηθούμε στη μαγκρόβια βλάστηση της λίμνης. Είχα έτοιμο το πεντοδόλαρο, που γνώριζα από πριν ότι θα χρειαζόμουν για το κανό, αλλά η κυρία που έβγαζε τα εισιτήρια μας είπε ότι αυτά κοστίζουν 5,5$. Έτσι έβγαλα να της δώσω ακόμα ένα μονοδόλαρο, το οποίο μόλις το πήρε στα χέρια της το περιεργαζόταν σχολαστικά. Σίγουρα αυτό που της έδωσα δεν ήταν κολλαριστό. Ετοιμαζόταν μάλιστα να μου το επιστρέψει, αλλά κάποιος άλλος που βρισκόταν δίπλα τής έκανε νόημα να το πάρει και έτσι το δέχτηκε και μου έδωσε τα ρέστα μου, που ήταν 2.000 ριέλ. Γι' αυτό είχα σχολιάσει στην αρχή τής εξιστόρησής μου πως μάλλον δεν έχει σημασία το έτος κυκλοφορίας των δολαρίων αλλά η κατάστασή τους.
Μαζί με κάποιον άλλον από το γκρουπ ανεβήκαμε σε ένα κανό και ο κωπηλάτης μας ξεκίνησε. Στη διαδρομή βλέπαμε τη βλάστηση του πλημμυρισμένου δάσους. Σε πολλά σημεία ξεχώριζαν κάποια μεταλλικά πλέγματα, κάτι σαν τους δικούς μας κύρτους αλλά μακρόστενα, που είχαν οι ντόπιοι μάλλον για να πιάνουν ψάρια. Σε άλλο σημείο το πλάνο περιελάμβανε ένα αραγμένο κανό με την πωλήτρια και το εμπόρευμά της, που φυσικά προοριζόταν για εμάς τους τουρίστες.
Μετά τη βόλτα μας με το κανό επιστρέψαμε στην εξέδρα. Υπήρχαν καθίσματα και αιώρες, ενώ μπορούσες να ανέβεις και στην οροφή της για να έχεις απρόσκοπτη θέα προς τη λίμνη. Η δύση του ήλιου δεν αργούσε. Έτσι μετά από λίγη ώρα το τοπίο τού ουρανού και της λίμνης ζωγραφίστηκε με τα όμορφα και ζεστά χρώματα της δύσης. Μολονότι ήταν η ξηρή περίοδος και η στάθμη του νερού βρισκόταν στο χαμηλότερο επίπεδό της, η λίμνη εξακολουθούσε να είναι τόσο μεγάλη, που κοιτώντας τη γραμμή τού ορίζοντά της σου θύμιζε ανοιχτή θάλασσα.
Άρχισε να σκοτεινιάζει. Τα περισσότερα σκάφη, μια και δεν ήμασταν οι μοναδικοί επισκέπτες στη λίμνη, έπαιρναν τον δρόμο της επιστροφής. Το δικό μας παρέμενε στη θέση του. Στο τέλος ξεκινήσαμε κι εμείς. Υποψιάζομαι ότι ο καπετάνιος καθυστέρησε την αναχώρηση επειδή το σκάφος μας ήταν πολύ αργό και αν προπορευόμασταν, θα εμποδίζαμε τα υπόλοιπα σκάφη μέσα στο κανάλι. Από την άλλη όμως, έτσι είχαμε την ευκαιρία να δούμε τον οικισμό με τα βραδινά του χρώματα. Επίσης οι ντόπιοι είχαν ήδη ανάψει τις φωτιές για τις νυχτερινές τους εργασίες. Η μυρωδιά του καμένου ξύλου και σε κάποια σημεία τού καπνιστού μάλλον ψαριού είχε απλωθεί στον αέρα.
Μετά από κάποια ώρα φτάσαμε στην προβλήτα από όπου είχαμε ξεκινήσει. Κατεβήκαμε από το σκάφος και επιβιβαστήκαμε στο βαν για να πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής. Σε όλη τη διαδρομή η σκέψη είχε να επεξεργαστεί καινούργιες εικόνες, διαφορετικές από αυτές των ναών και των Χμερ τής αυτοκρατορίας. Ήταν οι εικόνες των Χμερ τής υπαίθρου του σήμερα.
Φτάσαμε στο Σιέμ Ριπ. Πήγα στο ξενοδοχείο μου. Ετοιμάστηκα για την τελευταία νυχτερινή μου βόλτα, που κύλησε όπως και οι προηγούμενες. Με μια διαφορά όμως. Ήταν η τελευταία. Την επόμενη ημέρα θα έφευγα…
Last edited: