maroulini
Member
- Μηνύματα
- 89
- Likes
- 152
- Ταξίδι-Όνειρο
- ΚΙΝΑ
Goreme Open Air Museum και Zelve Open Air Museum.
Επόμενη ημέρα το πρόγραμμα περιελάμβανε επίσκεψη στο Goreme Open Air Museum και Zelve Open Air Museum.
Goreme Open Air Museum
Το Goreme Open Air Museum είναι λίγο έξω από το χωριό, με το αμάξι γύρω στα 5' και από το 1984 αποτελεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.
Είναι μια πολύπλοκη μοναστική κοινότητα, που ήκμασε το 10ο, 11ο και 12ο αιώνα και που αποτελείται από πολλές εκκλησίες λαξευμένες μέσα στους βράχους, ενώ σε πολλές οι τοιχογραφίες διατηρούνται μέχρι και σήμερα, κάποιες σε άριστη κατάσταση και κάποιες όχι. Σχεδόν κάθε βράχος, κάθε τρύπα και μία εκκλησία. Τρύπες σα μάτια που σε περιεργάζονται σα να σε παρακολουθούν. Σύμφωνα με μία ξεναγό από κάποιο διπλανό γκρουπ, οι μοναχοί φεύγοντας από εκεί μετακόμισαν στα Μετέωρα και ουσιαστικά τα Μετέωρα είναι η συνέχεια του Goreme. Δεν ξέρω κατά πόσο ισχύει, οπότε το γράφω με κάθε επιφύλαξη.
Οι εκκλησίες είναι οι παρακάτω:
Tokalı Kilise (the Church of the Buckle), η πιο καλοδιατηρημένη εκκλησία με τις απίστευτες τοιχογραφίες. Κάποιο Ιταλικό πανεπιστήμιο έχει αναλάβει τη συντήρηση των αγιογραφιών. Είναι λίγα μέτρα πιο κάτω από το χώρο του open air museum, αλλά συμπεριλαμβάνεται στην τιμή του εισιτηρίου.
Elmalı Kilise (the Apple Church-Rock Chapel Goreme-Εκκλησία του Μήλου)
Azize Barbara Kilisesi, (the Church of Saint Barbara- Εκκλησία της Αγίας Βαρβάρας)
Yılanlı Kilise (the Snake Church-Εκκλησία του φιδιού)
Karanlık Kilise (the Dark Church-Σκοτεινή Εκκλησία. Εδώ έχει έξτρα είσοδο)
Çarıklı Kilise (the Church with Sandals-Εκκλησία των σανδαλιών)
Η τραπεζαρία του μοναστηριού
Φούρνος
Σχεδόν όλες οι αγιογραφίες συνοδεύονται με κείμενα, τα οποία ωστόσο εκτός από ανορθόγραφα είναι σβησμένα από το χρόνο, κάτι που κάνει την ανάγνωση ακόμη πιο δύσκολη. Ωστόσο, με μεγάλη προσπάθεια (και μιας και είχα κάνει στο πανεπιστήμιο κάποια μαθήματα παλαιογραφίας) και λίγο αφού μας βγήκαν τα μάτια, τα περισσότερα καταφέραμε να τα διαβάσουμε και δεν κρύβω ότι ένιωσα υπερηφάνεια, που ήμασταν οι μόνοι που μπορούσαμε να τα διαβάζουμε και μέχρι και ο φύλακας μας ρώτησε τι γράφει.
Πρέπει να μας πήρε κανένα 3ώρο εκεί και αφού ο ήλιος μας είχε βαρέσει, πήγαμε στο ξενοδοχείο να βάλουμε καλοκαιρινά ρούχα, αλλά ήπιαμε και ένα καφεδάκι τούρκικο μερακλίδικο, κερασμένο από τα παιδιά εκεί.
Επειδή όμως είχαμε και συνέχεια, ήπιαμε γρήγορα τον καφέ, αλλάξαμε ρούχα και στο αμάξι για τη συνέχεια.
Στο δρόμο από Goreme για Zelve, αμέσως μετά το χωριό Çavuşin δε γίνεται να μη σταματήσεις στο Pasapag (Το Αμπέλι του Πασά) ή Monks Valley. Εδώ οι νεραϊδοκαμινάδες (fairy chimneys) έχουν ιδιαίτερο σχήμα, άλλες έχουν δύο και άλλες 3 "κώνους" και είναι μοναδικές στην περιοχή της Καππαδοκίας, ενώ αποκαλούνται και mushroom-shaped fairy chimneys. Λέγεται ότι μοναχοί ζούσαν στους κώνους των πυραμίδων, με ποιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Άγιο Συμεών το Στυλίτη. Περισσότερες πληροφορίες μπορεί κάποιος να αντλήσει από το http://www.goreme.com/pasabag.php
Για τη Zelve τι να πρωτοπείς? Απέχει περίπου 10km από το Goreme. Θυμίζει πόλη φάντασμα. Η πρώτη εικόνα σε συνεπαίρνει. Το μόνο που σκέφτεσαι είναι πώς ζούσαν και κατάφερναν να επιβιώνουν άνθρωποι εκεί. Αποτελείται από τρεις κοιλάδες, ενώ υπάρχουν και πινακίδες που σε καθοδηγούν. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μια κοιλάδα είναι εντυπωσιακότερη από τη άλλη και όσο πιο πολύ προχωράς τόσο εκστασιασμένος νιώθεις από αυτό που αντικρίζεις και το μόνο που θέλεις να κάνεις είναι απλά να καθίσεις από ψηλά να χαζεύεις το τοπίο. Στη Zelve περιπλανηθήκαμε γύρω στις 3 ώρες. Σίγουρα απαιτείται σχετικά καλή φυσική κατάσταση και όχι κλειστοφοβία, γιατί σε κάποια σημεία στη μέση της 3ης κοιλάδας είναι λίγο "φοβιστικά", αθλητικό παπούτσι και σίγουρα όχι μεσημέρι να χτυπάει η ήλιος (την προηγούμενη φορά που είχαμε πάει, φύγαμε με ηλίαση). Εννοείται ότι μπουκάλι νερό και καμία καραμελίτσα είναι απαραίτητα.
Λίγες πληροφορίες για τη Zelve: εδώ ζούσε σημαντική χριστιανική κοινότητα και ήταν το θρησκευτικό κέντρο της περιοχής μεταξύ 9ου και 13ου αιώνα. Για αρκετά χρόνια και ως την ανταλλαγή των πληθυσμών χριστιανοί και μουσουλμάνοι ζούσαν αρμονικά ενώ έως το 1952 κατοικούνταν, χρονιά που λόγω επικινδυνότητας οι κάτοικοι αναγκάστηκαν να την εγκαταλείψουν και να εγκατασταθούν λίγο πιο μακριά στη Yeni Zelve (New Zelve). Οι εκκλησίες που υπάρχουν εδώ (Balıklı Kilise-Fish Church, Üzümlü Kilise- Grape Church, Geyikli Kilise-Church with Deer και Yazillik Kilise-Church with Scriptures) είναι πολύ πιο λιτές στη διακόσμηση σε σχέση με εκείνες στο Goreme Open Air Museum. Υπάρχουν επίσης, απομεινάρια από ένα μύλο (Κοιλάδα 1), και από ένα τζαμί (Κοιλάδα 3). Αυτό ωστόσο που μας έκανε εντύπωση και είναι λυπηρό, είναι ότι σε σχέση με το 2012 που είχαμε ξαναπάει, είδαμε ότι οι ρωγμές σε πολλά σημεία ήταν έντονες και περισσότερες, ενώ ήδη κάποια τμήματα τα είχανε αποκλείσει με κορδέλες, δυστυχώς.
Μετά από τόσες ώρες ποδαρόδρομο, επιστροφή στο ξενοδοχείο, ξεκούραση και έξοδo για φαγητό. Είπαμε να μην πειραματιστούμε και να πάμε στο Topdeck Cave Restaurant, το γνωρίζαμε από την προηγούμενη φορά και μας άρεσε. Μικρό, σκαλιστό μέσα σε βράχο, φαγητό πεντανόστιμο και σχετικά πολύ κοντά στα δική μας κουζίνα. Το κερασάκι στην τούρτα ήταν το γλυκό, που καθώς διαβάζαμε στον κατάλογο από τι αποτελείται διαπιστώσαμε ότι είναι ίδιο με κάποιο που έφτιαχναν εδώ στη Μυτιλήνη πολύ παλιά, με απλά υλικά. Καβουρντισμένο αλεύρι, πετιμέζι και πασπαλισμένο με καρύδια και κανέλλα. Απλό, γρήγορο και νοστιμότατο.
Επόμενη ημέρα το πρόγραμμα περιελάμβανε επίσκεψη στο Goreme Open Air Museum και Zelve Open Air Museum.
Goreme Open Air Museum
Το Goreme Open Air Museum είναι λίγο έξω από το χωριό, με το αμάξι γύρω στα 5' και από το 1984 αποτελεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.
Είναι μια πολύπλοκη μοναστική κοινότητα, που ήκμασε το 10ο, 11ο και 12ο αιώνα και που αποτελείται από πολλές εκκλησίες λαξευμένες μέσα στους βράχους, ενώ σε πολλές οι τοιχογραφίες διατηρούνται μέχρι και σήμερα, κάποιες σε άριστη κατάσταση και κάποιες όχι. Σχεδόν κάθε βράχος, κάθε τρύπα και μία εκκλησία. Τρύπες σα μάτια που σε περιεργάζονται σα να σε παρακολουθούν. Σύμφωνα με μία ξεναγό από κάποιο διπλανό γκρουπ, οι μοναχοί φεύγοντας από εκεί μετακόμισαν στα Μετέωρα και ουσιαστικά τα Μετέωρα είναι η συνέχεια του Goreme. Δεν ξέρω κατά πόσο ισχύει, οπότε το γράφω με κάθε επιφύλαξη.


Οι εκκλησίες είναι οι παρακάτω:
Tokalı Kilise (the Church of the Buckle), η πιο καλοδιατηρημένη εκκλησία με τις απίστευτες τοιχογραφίες. Κάποιο Ιταλικό πανεπιστήμιο έχει αναλάβει τη συντήρηση των αγιογραφιών. Είναι λίγα μέτρα πιο κάτω από το χώρο του open air museum, αλλά συμπεριλαμβάνεται στην τιμή του εισιτηρίου.
Elmalı Kilise (the Apple Church-Rock Chapel Goreme-Εκκλησία του Μήλου)
Azize Barbara Kilisesi, (the Church of Saint Barbara- Εκκλησία της Αγίας Βαρβάρας)
Yılanlı Kilise (the Snake Church-Εκκλησία του φιδιού)
Karanlık Kilise (the Dark Church-Σκοτεινή Εκκλησία. Εδώ έχει έξτρα είσοδο)
Çarıklı Kilise (the Church with Sandals-Εκκλησία των σανδαλιών)




Η τραπεζαρία του μοναστηριού
Φούρνος
Σχεδόν όλες οι αγιογραφίες συνοδεύονται με κείμενα, τα οποία ωστόσο εκτός από ανορθόγραφα είναι σβησμένα από το χρόνο, κάτι που κάνει την ανάγνωση ακόμη πιο δύσκολη. Ωστόσο, με μεγάλη προσπάθεια (και μιας και είχα κάνει στο πανεπιστήμιο κάποια μαθήματα παλαιογραφίας) και λίγο αφού μας βγήκαν τα μάτια, τα περισσότερα καταφέραμε να τα διαβάσουμε και δεν κρύβω ότι ένιωσα υπερηφάνεια, που ήμασταν οι μόνοι που μπορούσαμε να τα διαβάζουμε και μέχρι και ο φύλακας μας ρώτησε τι γράφει.
Πρέπει να μας πήρε κανένα 3ώρο εκεί και αφού ο ήλιος μας είχε βαρέσει, πήγαμε στο ξενοδοχείο να βάλουμε καλοκαιρινά ρούχα, αλλά ήπιαμε και ένα καφεδάκι τούρκικο μερακλίδικο, κερασμένο από τα παιδιά εκεί.
Επειδή όμως είχαμε και συνέχεια, ήπιαμε γρήγορα τον καφέ, αλλάξαμε ρούχα και στο αμάξι για τη συνέχεια.
Στο δρόμο από Goreme για Zelve, αμέσως μετά το χωριό Çavuşin δε γίνεται να μη σταματήσεις στο Pasapag (Το Αμπέλι του Πασά) ή Monks Valley. Εδώ οι νεραϊδοκαμινάδες (fairy chimneys) έχουν ιδιαίτερο σχήμα, άλλες έχουν δύο και άλλες 3 "κώνους" και είναι μοναδικές στην περιοχή της Καππαδοκίας, ενώ αποκαλούνται και mushroom-shaped fairy chimneys. Λέγεται ότι μοναχοί ζούσαν στους κώνους των πυραμίδων, με ποιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Άγιο Συμεών το Στυλίτη. Περισσότερες πληροφορίες μπορεί κάποιος να αντλήσει από το http://www.goreme.com/pasabag.php
Για τη Zelve τι να πρωτοπείς? Απέχει περίπου 10km από το Goreme. Θυμίζει πόλη φάντασμα. Η πρώτη εικόνα σε συνεπαίρνει. Το μόνο που σκέφτεσαι είναι πώς ζούσαν και κατάφερναν να επιβιώνουν άνθρωποι εκεί. Αποτελείται από τρεις κοιλάδες, ενώ υπάρχουν και πινακίδες που σε καθοδηγούν. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μια κοιλάδα είναι εντυπωσιακότερη από τη άλλη και όσο πιο πολύ προχωράς τόσο εκστασιασμένος νιώθεις από αυτό που αντικρίζεις και το μόνο που θέλεις να κάνεις είναι απλά να καθίσεις από ψηλά να χαζεύεις το τοπίο. Στη Zelve περιπλανηθήκαμε γύρω στις 3 ώρες. Σίγουρα απαιτείται σχετικά καλή φυσική κατάσταση και όχι κλειστοφοβία, γιατί σε κάποια σημεία στη μέση της 3ης κοιλάδας είναι λίγο "φοβιστικά", αθλητικό παπούτσι και σίγουρα όχι μεσημέρι να χτυπάει η ήλιος (την προηγούμενη φορά που είχαμε πάει, φύγαμε με ηλίαση). Εννοείται ότι μπουκάλι νερό και καμία καραμελίτσα είναι απαραίτητα.
Λίγες πληροφορίες για τη Zelve: εδώ ζούσε σημαντική χριστιανική κοινότητα και ήταν το θρησκευτικό κέντρο της περιοχής μεταξύ 9ου και 13ου αιώνα. Για αρκετά χρόνια και ως την ανταλλαγή των πληθυσμών χριστιανοί και μουσουλμάνοι ζούσαν αρμονικά ενώ έως το 1952 κατοικούνταν, χρονιά που λόγω επικινδυνότητας οι κάτοικοι αναγκάστηκαν να την εγκαταλείψουν και να εγκατασταθούν λίγο πιο μακριά στη Yeni Zelve (New Zelve). Οι εκκλησίες που υπάρχουν εδώ (Balıklı Kilise-Fish Church, Üzümlü Kilise- Grape Church, Geyikli Kilise-Church with Deer και Yazillik Kilise-Church with Scriptures) είναι πολύ πιο λιτές στη διακόσμηση σε σχέση με εκείνες στο Goreme Open Air Museum. Υπάρχουν επίσης, απομεινάρια από ένα μύλο (Κοιλάδα 1), και από ένα τζαμί (Κοιλάδα 3). Αυτό ωστόσο που μας έκανε εντύπωση και είναι λυπηρό, είναι ότι σε σχέση με το 2012 που είχαμε ξαναπάει, είδαμε ότι οι ρωγμές σε πολλά σημεία ήταν έντονες και περισσότερες, ενώ ήδη κάποια τμήματα τα είχανε αποκλείσει με κορδέλες, δυστυχώς.
Μετά από τόσες ώρες ποδαρόδρομο, επιστροφή στο ξενοδοχείο, ξεκούραση και έξοδo για φαγητό. Είπαμε να μην πειραματιστούμε και να πάμε στο Topdeck Cave Restaurant, το γνωρίζαμε από την προηγούμενη φορά και μας άρεσε. Μικρό, σκαλιστό μέσα σε βράχο, φαγητό πεντανόστιμο και σχετικά πολύ κοντά στα δική μας κουζίνα. Το κερασάκι στην τούρτα ήταν το γλυκό, που καθώς διαβάζαμε στον κατάλογο από τι αποτελείται διαπιστώσαμε ότι είναι ίδιο με κάποιο που έφτιαχναν εδώ στη Μυτιλήνη πολύ παλιά, με απλά υλικά. Καβουρντισμένο αλεύρι, πετιμέζι και πασπαλισμένο με καρύδια και κανέλλα. Απλό, γρήγορο και νοστιμότατο.
Attachments
-
27,3 KB Προβολές: 0
Last edited: