maroulini
Member
- Μηνύματα
- 89
- Likes
- 152
- Ταξίδι-Όνειρο
- ΚΙΝΑ
Υπόγειες Πόλεις
Την επόμενη μέρα την περίμενα πώς και πώς. Υπόγειες πόλεις. ΣΥΜΒΟΥΛΗ: δεν ενδείκνυνται για κλειστοφοβικούς και άτομα με προβλήματα στη μέση, πίεσης και άσθματος (το γράφουν άλλωστε και σε ταμπέλες στην είσοδο).
Πριν μπούμε, όφειλα να ενημερώσω τη φίλη μας για το τι θα επακολουθούσε, ωστόσο όχι μόνο δεν πτοήθηκε αλλά ήθελε και άλλο. Δεν είναι μόνο η σκέψη ότι βρίσκεσαι πολλά μέτρα κάτω από τη γη αλλά κυρίως το γεγονός ότι πρέπει σε κάποια σημεία να πας σκυφτός, να μη πω έρποντας, ειδικά αν έχεις ένα άλφα ύψος όπως εμείς. Οι σκάλες (όπου υπάρχουν) είναι τόσο μικρές και στενές που ίσα που χωράει κάποιος να περάσει. Γλιστράει σε αρκετά σημεία και φυσικά το έδαφος είναι εντελώς ανώμαλο και εγώ αυτή τη φορά μπορεί να μη σκόνταφτα συνεχώς, όπως την προηγούμενη φορά, μιας και πρόσεχα, αλλά είχα την ατυχία να πιαστεί η κοτσίδα μου κάπου στην οροφή.... Οπωσδήποτε αθλητικό ή τελοσπάντων σταθερό παπούτσι και επ'ουδενί παντόφλα. Ευτυχώς, δεν είχε πολύ κόσμο, οπότε μπορούσαμε με την ησυχία μας να απολαύσουμε το όλο θέαμα.
Μετά το πλούσιο πρωινό, τον ελληνο-τούρκικο καφέ κερασμένο πάλι από τα παιδιά του ξενοδοχείου και μία σύντομη παρτίδα τάβλι με τον ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου, πρώτη στάση στο Kaymakli Underground City, το οποίο άνοιξε για το κοινό το 1964.
Το παλιό, προφανώς ελληνικό όνομα, ήταν Enegup. Από τα οκτώ πατώματα, τα τέσσερα είναι μόνο ανοιχτά για το κοινό. Είναι πραγματικά εκπληκτικό το πώς είχαν οργανώσει τη ζωή τους οι άνθρωποι μέσα σε αυτές τις πόλεις, αφού υπήρχαν από στάβλοι (πρώτο πάτωμα) μέχρι εκκλησίες, κρεβατοκάμαρες, αποθήκες τροφίμων, οινοποιία, κελάρια και νεκροταφεία. Ενώ εντύπωση προκαλεί τόσο το άρτιο σύστημα αεραγωγών που είχαν φτιάξει όσο και οι πόρτες ασφαλείας (stone door).
Ακολουθεί το Derinkuyu underground city (ελληνική ονομασία Μαλακοπή).
Αρχικά κτίστηκε από τους Φρύγες, μεταξύ 8ου και 7ου αιώνα π.Χ. σύμφωνα με το τουρκικό τμήμα πολιτισμού. Σε βάθος φτάνει τα 60 m και μπορούσε να φιλοξενήσει γύρω στους 20.000 ανθρώπους με όλα τους τα υπάρχοντα και τα τρόφιμα. Είναι η μεγαλύτερη από τις μέχρι τώρα υπόγειες πόλεις της Τουρκίας. Άνοιξε για το κοινό το 1969, ενώ είναι περίπου η μισή προσβάσιμη για τους επισκέπτες. Περισσότερες πληροφορίες μπορεί κάποιος να βρει στη Wikipedia.
Λίγα μέτρα από την υπόγεια πόλη, στέκει ακόμη μεγαλοπρεπέστατη, χωρίς το σταυρό στο καμπαναριό ωστόσο, η Εκκλησία των Αγίων Θεοδώρων. Σύμφωνα με το site Αλησμόνητες Πατρίδες η αρχική εκκλησία χτίστηκε κατ' εντολή του Αυτοκράτορα Ιωάννη Τσιμισκή κατά τη διάρκεια της βασιλείας του κάπου μεταξύ 969 και 976, η οποία ωστόσο κατεδαφίστηκε δυστυχώς, για να οικοδομηθεί στο ίδιο σημείο το 1858 ο ναός που βλέπουμε σήμερα. Στο παραπάνω site υπάρχουν αρκετές πληροφορίες για την ιστορία της εκκλησίας.
Παρότι, λειτουργείται απ' όσο γνωρίζω από τον Πατριάρχη μία φορά το χρόνο, τα σημάδια εγκατάλειψης και βανδαλισμού είναι εμφανέστατα, ενώ η κυρία που σώνει και καλά ήθελε να μας πουλήσει διάφορα μπιχλιμπίδια και είχε γίνει κολλιτσίδα, ήταν τόσο ενοχλητική που κόντεψα να τη βρίσω.
Μετά από τόσο υπόγειο περπάτημα μία βόλτα στη Σινασό (τουρκ. ονομασία Mustafapasa) για καφεδάκι ήταν απαραίτητη. Δεν υπάρχουν λόγια να περιγράψεις αυτήν την πανέμορφη πόλη. Πριν την ανταλλαγή των πληθυσμών, ήταν ένα από τα καθαρά ελληνόφωνα χωριά της περιοχής. Η παρουσία του ελληνικού στοιχείου είναι διάχυτη παντού, από την αρχιτεκτονική των σπιτιών, τις καραμανλίδικες και ελληνικές επιγραφές σε κάποια σπίτια έως τον αέρα που αποπνέει ο τόπος, νιώθεις παντού Ελλάδα.
Άγιος Νικόλαος
Άγιος Στέφανος
Μπαίνοντας στο χωριό σε καλωσορίζει το cafe restaurant Eleni, ο Ναός των Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης παραδίπλα και ένας κύριος λίγο παραπέρα, ακούγοντας μας να μιλάμε ελληνικά άρχισε με επίμονο ύφος να μας καλεί. Ελάτε-ελάτε να σας δείξω κάτι, φώναζε από την άλλη πλευρά του δρόμου.
Μας είπε το όνομά του, το οποίο δε θυμάμαι και άρχισε να μας αφηγείται την ιστορία της οικογένειας του, αφού πρώτα μας πέρασε από μία αυλή να μας δείξει την πόρτα του σπιτιού της γιαγιάς Ζηνοβίας που έγραφε πάνω: Η υπομονή άριστον φάρμακον τις υποφέρουσιν. Εικονοστάσιον 1914.
Η γιαγιά Ζηνοβία λοιπόν, με την ανταλλαγή δεν ήθελε να φύγει, έμεινε και παντρεύτηκε εκεί, έκανε οικογένεια και τώρα ο εγγονός της μας εξέφραζε τη χαρά και τη συγκίνησή του που βρήκε Έλληνες. Το δε σπίτι της κόρης της Ζηνοβίας και μαμάς του κυρίου, της Μαρίκας ετοιμάζεται να γίνει pansion με το όνομα Marika. Αν μπορέσουμε και ξαναπάμε, πολύ θα ήθελα να μείνουμε εκεί. Ο τρόπος που μας μιλούσε ο άνθρωπος αυτός και το πόσες φορές μας είπε ότι η χαρά που πήρε εκείνη την ημέρα δεν περιγράφεται, μας συγκίνησε όλους και προτού αρχίσουμε να κλαίμε ομαδικώς είπαμε να φύγουμε. Σίγουρα αυτός ο κύριος θα έχει συγγενείς στην Ελλάδα, που να βρίσκονται όμως???? Μεγάλη συζήτηση, που δεν είναι της παρούσης. Φυσικά, υπάρχουν και αντίστοιχες ιστορίες με Οθωμανούς που έμειναν εδώ στη Λέσβο με την ανταλλαγή και τώρα οι συγγενείς τους από Τουρκία αναζητούν τις ρίζες τους. Κλείνει η παρένθεση και συνεχίζω. Πάμε στης Elenis (που νομίζω ίδια ιστορία είναι και αυτή) για καφέ, ο οποίος συνοδεύτηκε με κερασμένο τσάι από το μαγαζί.
Ο καιρός είχε αρχίσει να χαλάει και άρχισε να ψιχαλίζει. Αφού ευχαριστήσαμε τους ανθρώπους για το κέρασμα, πήγαμε να δούμε την Εκκλησία των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. Τι μεγαλοπρέπεια είναι αυτή. Παρότι κλειδωμένη, σου αρκεί και μόνο που τη βλέπεις απ' έξω και μιας και ήταν ημέρες Πάσχα χωρίς να το θέλω προσπαθούσα να φανταστώ τα μεγαλεία που θα ζούσε τέτοιες μέρες η εκκλησιά, στολισμένη και γεμάτη κόσμο. Η βροχή άρχισε να δυναμώνει και εμείς είχαμε κολλήσει εκεί, ώσπου κάποια στιγμή αποφασίσαμε με μισή καρδιά να φύγουμε.
Στην επιστροφή πάλι τζανταρμάδες, πάλι τα γνωστά χαμόγελα και φεύγουμε κύριοι.
Κάπου στο δρόμο μεταξύ Σινασσού και Γκιόρεμε
Κάπου στο δρόμο μεταξύ Σινασσού και Γκιόρεμε
Κάπου στο δρόμο μεταξύ Σινασσού και Γκιόρεμε
Την επόμενη μέρα την περίμενα πώς και πώς. Υπόγειες πόλεις. ΣΥΜΒΟΥΛΗ: δεν ενδείκνυνται για κλειστοφοβικούς και άτομα με προβλήματα στη μέση, πίεσης και άσθματος (το γράφουν άλλωστε και σε ταμπέλες στην είσοδο).
Πριν μπούμε, όφειλα να ενημερώσω τη φίλη μας για το τι θα επακολουθούσε, ωστόσο όχι μόνο δεν πτοήθηκε αλλά ήθελε και άλλο. Δεν είναι μόνο η σκέψη ότι βρίσκεσαι πολλά μέτρα κάτω από τη γη αλλά κυρίως το γεγονός ότι πρέπει σε κάποια σημεία να πας σκυφτός, να μη πω έρποντας, ειδικά αν έχεις ένα άλφα ύψος όπως εμείς. Οι σκάλες (όπου υπάρχουν) είναι τόσο μικρές και στενές που ίσα που χωράει κάποιος να περάσει. Γλιστράει σε αρκετά σημεία και φυσικά το έδαφος είναι εντελώς ανώμαλο και εγώ αυτή τη φορά μπορεί να μη σκόνταφτα συνεχώς, όπως την προηγούμενη φορά, μιας και πρόσεχα, αλλά είχα την ατυχία να πιαστεί η κοτσίδα μου κάπου στην οροφή.... Οπωσδήποτε αθλητικό ή τελοσπάντων σταθερό παπούτσι και επ'ουδενί παντόφλα. Ευτυχώς, δεν είχε πολύ κόσμο, οπότε μπορούσαμε με την ησυχία μας να απολαύσουμε το όλο θέαμα.
Μετά το πλούσιο πρωινό, τον ελληνο-τούρκικο καφέ κερασμένο πάλι από τα παιδιά του ξενοδοχείου και μία σύντομη παρτίδα τάβλι με τον ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου, πρώτη στάση στο Kaymakli Underground City, το οποίο άνοιξε για το κοινό το 1964.

Το παλιό, προφανώς ελληνικό όνομα, ήταν Enegup. Από τα οκτώ πατώματα, τα τέσσερα είναι μόνο ανοιχτά για το κοινό. Είναι πραγματικά εκπληκτικό το πώς είχαν οργανώσει τη ζωή τους οι άνθρωποι μέσα σε αυτές τις πόλεις, αφού υπήρχαν από στάβλοι (πρώτο πάτωμα) μέχρι εκκλησίες, κρεβατοκάμαρες, αποθήκες τροφίμων, οινοποιία, κελάρια και νεκροταφεία. Ενώ εντύπωση προκαλεί τόσο το άρτιο σύστημα αεραγωγών που είχαν φτιάξει όσο και οι πόρτες ασφαλείας (stone door).
Ακολουθεί το Derinkuyu underground city (ελληνική ονομασία Μαλακοπή).
Αρχικά κτίστηκε από τους Φρύγες, μεταξύ 8ου και 7ου αιώνα π.Χ. σύμφωνα με το τουρκικό τμήμα πολιτισμού. Σε βάθος φτάνει τα 60 m και μπορούσε να φιλοξενήσει γύρω στους 20.000 ανθρώπους με όλα τους τα υπάρχοντα και τα τρόφιμα. Είναι η μεγαλύτερη από τις μέχρι τώρα υπόγειες πόλεις της Τουρκίας. Άνοιξε για το κοινό το 1969, ενώ είναι περίπου η μισή προσβάσιμη για τους επισκέπτες. Περισσότερες πληροφορίες μπορεί κάποιος να βρει στη Wikipedia.
Λίγα μέτρα από την υπόγεια πόλη, στέκει ακόμη μεγαλοπρεπέστατη, χωρίς το σταυρό στο καμπαναριό ωστόσο, η Εκκλησία των Αγίων Θεοδώρων. Σύμφωνα με το site Αλησμόνητες Πατρίδες η αρχική εκκλησία χτίστηκε κατ' εντολή του Αυτοκράτορα Ιωάννη Τσιμισκή κατά τη διάρκεια της βασιλείας του κάπου μεταξύ 969 και 976, η οποία ωστόσο κατεδαφίστηκε δυστυχώς, για να οικοδομηθεί στο ίδιο σημείο το 1858 ο ναός που βλέπουμε σήμερα. Στο παραπάνω site υπάρχουν αρκετές πληροφορίες για την ιστορία της εκκλησίας.
Παρότι, λειτουργείται απ' όσο γνωρίζω από τον Πατριάρχη μία φορά το χρόνο, τα σημάδια εγκατάλειψης και βανδαλισμού είναι εμφανέστατα, ενώ η κυρία που σώνει και καλά ήθελε να μας πουλήσει διάφορα μπιχλιμπίδια και είχε γίνει κολλιτσίδα, ήταν τόσο ενοχλητική που κόντεψα να τη βρίσω.
Μετά από τόσο υπόγειο περπάτημα μία βόλτα στη Σινασό (τουρκ. ονομασία Mustafapasa) για καφεδάκι ήταν απαραίτητη. Δεν υπάρχουν λόγια να περιγράψεις αυτήν την πανέμορφη πόλη. Πριν την ανταλλαγή των πληθυσμών, ήταν ένα από τα καθαρά ελληνόφωνα χωριά της περιοχής. Η παρουσία του ελληνικού στοιχείου είναι διάχυτη παντού, από την αρχιτεκτονική των σπιτιών, τις καραμανλίδικες και ελληνικές επιγραφές σε κάποια σπίτια έως τον αέρα που αποπνέει ο τόπος, νιώθεις παντού Ελλάδα.

Άγιος Νικόλαος
Άγιος Στέφανος
Μπαίνοντας στο χωριό σε καλωσορίζει το cafe restaurant Eleni, ο Ναός των Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης παραδίπλα και ένας κύριος λίγο παραπέρα, ακούγοντας μας να μιλάμε ελληνικά άρχισε με επίμονο ύφος να μας καλεί. Ελάτε-ελάτε να σας δείξω κάτι, φώναζε από την άλλη πλευρά του δρόμου.
Μας είπε το όνομά του, το οποίο δε θυμάμαι και άρχισε να μας αφηγείται την ιστορία της οικογένειας του, αφού πρώτα μας πέρασε από μία αυλή να μας δείξει την πόρτα του σπιτιού της γιαγιάς Ζηνοβίας που έγραφε πάνω: Η υπομονή άριστον φάρμακον τις υποφέρουσιν. Εικονοστάσιον 1914.
Η γιαγιά Ζηνοβία λοιπόν, με την ανταλλαγή δεν ήθελε να φύγει, έμεινε και παντρεύτηκε εκεί, έκανε οικογένεια και τώρα ο εγγονός της μας εξέφραζε τη χαρά και τη συγκίνησή του που βρήκε Έλληνες. Το δε σπίτι της κόρης της Ζηνοβίας και μαμάς του κυρίου, της Μαρίκας ετοιμάζεται να γίνει pansion με το όνομα Marika. Αν μπορέσουμε και ξαναπάμε, πολύ θα ήθελα να μείνουμε εκεί. Ο τρόπος που μας μιλούσε ο άνθρωπος αυτός και το πόσες φορές μας είπε ότι η χαρά που πήρε εκείνη την ημέρα δεν περιγράφεται, μας συγκίνησε όλους και προτού αρχίσουμε να κλαίμε ομαδικώς είπαμε να φύγουμε. Σίγουρα αυτός ο κύριος θα έχει συγγενείς στην Ελλάδα, που να βρίσκονται όμως???? Μεγάλη συζήτηση, που δεν είναι της παρούσης. Φυσικά, υπάρχουν και αντίστοιχες ιστορίες με Οθωμανούς που έμειναν εδώ στη Λέσβο με την ανταλλαγή και τώρα οι συγγενείς τους από Τουρκία αναζητούν τις ρίζες τους. Κλείνει η παρένθεση και συνεχίζω. Πάμε στης Elenis (που νομίζω ίδια ιστορία είναι και αυτή) για καφέ, ο οποίος συνοδεύτηκε με κερασμένο τσάι από το μαγαζί.
Ο καιρός είχε αρχίσει να χαλάει και άρχισε να ψιχαλίζει. Αφού ευχαριστήσαμε τους ανθρώπους για το κέρασμα, πήγαμε να δούμε την Εκκλησία των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. Τι μεγαλοπρέπεια είναι αυτή. Παρότι κλειδωμένη, σου αρκεί και μόνο που τη βλέπεις απ' έξω και μιας και ήταν ημέρες Πάσχα χωρίς να το θέλω προσπαθούσα να φανταστώ τα μεγαλεία που θα ζούσε τέτοιες μέρες η εκκλησιά, στολισμένη και γεμάτη κόσμο. Η βροχή άρχισε να δυναμώνει και εμείς είχαμε κολλήσει εκεί, ώσπου κάποια στιγμή αποφασίσαμε με μισή καρδιά να φύγουμε.
Στην επιστροφή πάλι τζανταρμάδες, πάλι τα γνωστά χαμόγελα και φεύγουμε κύριοι.
Κάπου στο δρόμο μεταξύ Σινασσού και Γκιόρεμε
Κάπου στο δρόμο μεταξύ Σινασσού και Γκιόρεμε
Κάπου στο δρόμο μεταξύ Σινασσού και Γκιόρεμε
Attachments
-
27,3 KB Προβολές: 0
Last edited: