gkalla
Member
- Μηνύματα
- 1.658
- Likes
- 8.759
- Επόμενο Ταξίδι
- Ισπανία
- Ταξίδι-Όνειρο
- Κούβα, Περού, Ν. Ζηλανδία
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ημέρα 1η - Άφιξη, Istiklal, Galata
- Ημέρα 2η - Sultanahmet, Ιππόδρομος Ιουστινιανού, Τοπ Καπί
- Ημέρα 3 – Αγιά Σοφιά, Βόσπορος, Αιγυπτιακή αγορά
- Ημέρα 4 – Fener, Πατριαρχείο, Balat, Dolmabahçe, Ortaköy
- Ημέρα 5 – Κιστέρνα, Αρχαιολογικό Μουσείο, Kapali Carsi
- Ημέρα 6 – Πύργος του Γαλατά, Πλατεία Ταξίμ, Istiklal
- Επίλογος – Χρήσιμες πληροφορίες
Ημέρα 5 – Κιστέρνα, Αρχαιολογικό Μουσείο, Kapali Carsi
Μετά το κλασικό μας καφεδάκι κινήσαμε για μια ακόμη φορά για το Σουλτάν Αχμέτ. Πρώτη επίσκεψη μας ήταν στην Βασιλική Κιστέρνα του Ιουστινιανού. Υπήρχε μια σχετική ουρά αλλά όχι τεράστια κι έτσι σε 15 λεπτά περίπου βγάλαμε το εισιτήριο των 330 TL και ξεκινήσαμε να κατεβαίνουμε. Την αρχική μας διστακτικότητα για αυτό που θα βλέπαμε αντικατέστησε ο ενθουσιασμός. Ήδη από τις σκάλες της καθόδου η εικόνα ήταν το λιγότερο εντυπωσιακή.
Κατεβήκαμε στο κυρίως επίπεδο κι αρχίσαμε να κινούμαστε ακολουθώντας τους μεταλλικούς διαδρόμους που στέκονταν πάνω από το λιγοστό νερό στο δάπεδο της κιστέρνας. Στην αρχή βλέπαμε μόνο την γενική εικόνα του χώρου μέχρι να συνηθίσουμε λίγο το θέαμα που απλωνόταν γύρω μας,
Σιγά σιγά αρχίσαμε να διακρίνουμε περισσότερες λεπτομέρειες όπως τα διάφορα είδη κιόνων που στήριζαν την κατασκευή. Άλλοι περίτεχνοι κι άλλοι πιο απλοί, άλλοι από μάρμαρο κι άλλοι από πορώλιθο, οι περισσότεροι λεπτοί και κομψοί και κάποιοι ογκώδεις κι άτεχνοι.
Τα κιονόκρανα κι αυτά διάφορων ειδών με πολλά από αυτά να είναι ιωνικού ρυθμού ενώ ένα από αυτά είχε σκαλισμένο το σύμβολο της αρχαιοελληνικής κωμωδίας.
Οι βάσεις πάλι άλλη ιστορία. Οι περισσότερες ήταν μάλλον απλές αλλά υπήρχαν κάποιες που φαίνονταν να προέρχονται από άλλα αρχαία κτίσματα κι εδώ αποκτούσαν μια 2η χρήση. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τα 2 κεφάλια της μυθολογικής μέδουσας, πλάγια κι ανάποδα τοποθετημένες, όπως βόλευε δηλαδή για να στηριχτούν πάνω τους οι κίονες.
Μέσα σ’ όλα τα άλλα, σε διάφορα σημεία του χώρου, διάσπαρτα, υπήρχαν πολλά σύγχρονα έργα τέχνης που προσωπικά μου φάνηκαν πολύ ωραία και ταιριαστά, τουλάχιστον τα περισσότερα.
Βγήκαμε στην επιφάνεια θαμπωμένοι όχι από το φως του ήλιου αλλά από αυτά που είδαμε. Συνήλθαμε σε λίγο και πήραμε την απόφαση να συνεχίσουμε την βόλτα μας στο Αρχαιολογικό μουσείο και ξεκινήσαμε να πάμε με τα πόδια ως εκεί μιας και ήταν σχετικά κοντά.
Στην διαδρομή περάσαμε από το Πάρκο Γκιούλ Χανέ που φυσικά δεν ήταν στα καλύτερά του μέσα στο καταχείμωνο.
Φτάσαμε έξω από το Αρχαιολογικό Μουσείο Κωνσταντινούπολης και προς στιγμήν σκέφτηκα πως οι μέτριες κριτικές που είχα ακούσει γι’ αυτό τελικά θα επιβεβαιωθούν. Η εικόνα ήταν αποθαρρυντική καθώς στον προαύλιο χώρο υπήρχαν διάφορα εκθέματα (κίονες, σαρκοφάγοι, τμήματα αγαλμάτων κλπ), που έδιναν μια εικόνα ελαφράς εγκατάλειψης, όπως και το ίδιο το κτίριο
Παρόλα αυτά όταν μπήκαμε μέσα τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά. Τα ίδια τα εκθέματα αλλά και η καλή οργάνωση του μουσείου τελικά μας αντάμειψαν για την επίσκεψή μας.
Πολλά εκθέματα από την Ελλάδα, Κύπρο, Αίγυπτο αλλά και τις Μικρασιατικές ακτές, από την αρχαιοελληνική, την ελληνιστική και την Ρωμαϊκή περίοδο μας υποδεχτηκαν στις αρχικές αίθουσες. Οι επεξηγηματικές πινακίδες αλλά και ο καλός φωτισμός βοήθουσαν πολύ να κατανοήσεις και να απολαύσεις τα έργα.
Ιδιαίτερα εντυπωσιακό ήταν το στήσιμο που υπήρχε στην μεγάλη αίθουσα που ήταν αφιερωμένη στην Τροία. Εκεί εκτός από τα λιγοστά πραγματικά εκθέματα υπήρχε μια πολυμεσική παρουσίαση των διαφόρων φάσεων της πόλης καθώς και ένας τοίχος - διατομή του σημερινού υπεδάφους όπου μπορούσε κανείς να δει όλες τις φάσεις που πέρασε αυτή η μυθική πόλη.
Προς το τέλος της επίσκεψής μας περάσαμε κι από ένα κομμάτι του μουσείου που ήταν αφιερωμένο σε σαρκοφάγους διάφορων πολιτισμών.
Φύγαμε από το μουσείο βιαστικά, ύστερα από περίπου 2 ώρες, καθώς είχαμε σχεδιάσει κι άλλες επισκέψεις για την ημέρα έχοντας την αίσθηση του ανικανοποίητου. Θεωρώ πως χρειαζόμασταν περισσότερο χρόνο για να δούμε καλύτερα τα εκθέματα αυτού, του πολύ καλού μουσείου, όπως αποδείχθηκε.
Πήραμε πάλι το τραμ και σε λίγο φτάσαμε στην μεγάλη σκεπαστή αγορά της πόλης, το περίφημο Kapali Carsi. Κόσμος πολύ κυκλοφορούσε μέσα αλλά και γύρω από αυτήν την χαοτική αγορά. Πολύγλωσσοι κράχτες την είχαν στημένη στις εισόδους της αγοράς και προσπαθούσαν να σε τραβήξουν προς το δικό τους μαγαζί. Σ’ εμάς την “έπεσε” ο κλασικός τύπος με τα “κορυφαία” δερμάτινα που σε σπασμένα ελληνικά μας καλούσε να μπούμε στο μαγαζί του. Ξεφύγαμε με δυσκολία κι αρχίσαμε να κινούμαστε στην αγορά, χωρίς να έχουμε σκοπό να ψωνίσουμε, μόνο για να πάρουμε γεύση και μυρωδιά.
Σύντομα διαπιστώσαμε πως τα μαγαζιά, όπως και τα προϊόντα της αγοράς, επαναλαμβάνονταν ενώ επιπλέον άρχισε να μας βγαίνει η κούραση της ημέρας. Σταθήκαμε λοιπόν σε ένα λιλιπούτειο μαγαζάκι κι ήπιαμε το τσαγάκι μας, συνοδεία γλυκισμάτων για να πάρουμε μια ανάσα.
Αργότερα και παρά την κούραση ξεκινήσαμε από την αγορά με σκοπό να περάσουμε στην ασιατική πλευρά της πόλης και ειδικά στην γειτονιά του Kadıköy. Είχα διαβάσει πως η περιοχή αυτή είναι μια γειτονιά που θεωρείτε εναλλακτική ενώ είναι γεμάτη ταβερνάκια, καφέ και μπόλικα μπαράκια.
Κατ’ αρχήν πήγαμε μέχρι τον σταθμό μετρό και τραίνων Yenikapı İstasyonu που ήταν ο μόνος που είδαμε με κάποιο χαρακτήρα.
Απ’ εκεί πήραμε το τραίνο Marmaray, που περνά κάτω από την θάλασσα για να σε πάει στην ασιατική πλευρά, με κόστος όσο 2 απλά εισιτήρια, ενώ επιπλέον χρησιμοποιήσαμε το μετρό Μ4 για να φτάσουμε στο στόχο μας.
Βγήκαμε στην πλατεία του Kadıköy και αμέσως κινήθηκαμε προς τα στενά της περιοχής. Καθώς ήταν Σάββατο στους δρόμους και στα μαγαζιά επικρατούσε το αδιαχώρητο. Τόσο πολύ που δεν μας έκανε κέφι να μπούμε περισσότερο στα ενδότερα του Kadıköy κι έτσι ψάξαμε κάποιο εστιατόριο για να φάμε. Εντοπίσαμε το Kebapçı İskender και χωρίς να ξέρουμε τίποτα γι’ αυτό μπήκαμε μέσα.
Παραδόξως, ο κατάλογος του (μόνο στα τουρκικά) είχε 3 πράγματα όλα κι όλα. Προσπαθούσαμε να καταλάβουμε τι ακριβώς γίνεται μέχρι την στιγμή που ήρθε ο σερβιτόρος και μας εξήγησε πως αυτά τα 3 πράγματα ήταν ένα και το αυτό. Κεμπάπ Ισκεντέρ μισή μερίδα, κανονική μερίδα και διπλή μερίδα. Πρωτοτυπήσαμε λοιπόν κι εμείς και παραγγείλαμε όλοι κεμπάπ Ισκεντέρ, οι τρεις διπλή μερίδα και η Ε.Ε. μισή.
Γρήγορα ήρθε το πλούσιο έδεσμα που έμοιαζε νόστιμο και μύριζε φρέσκο βούτυρο. Δεν ήταν όμως αρκετό. Πριν προλάβουμε να αντιδράσουμε ήρθε και πάλι ο σερβιτόρος με ένα κατσαρόλι γεμάτο λιωμένο βούτυρο και περιέχυσε όλο το πιάτο μας. Το αποτέλεσμα ήταν η Ε.Ε. να μην φάει σχεδόν καθόλου ενώ οι υπόλοιποι τρεις τσακίσαμε την πεντανόστιμη διπλή μερίδα μας αν και κάπου κάπου αισθανόμασταν τις αρτηρίες μας να φράζουν.
Μετά από τόσο φαγητό και μάλιστα βαρύ δεν είχαμε όρεξη να συνεχίσουμε. Επιστρέψαμε στην πλατεία όπου υπήρχε ένα ακόμα άγαλμα του Ataturk και μπήκαμε στο καραβάκι της γραμμής από το Kadıköy προς το Karaköy
Στην εικοσάλεπτη διαδρομή της επιστροφής θαυμάσαμε την όμορφη νυχτερινή Κωνσταντινούπολη.
Ανεβαίνοντας με το τελεφερίκ στην Ιστικλάλ πεταχτήκαμε για να αγοράσουμε τα απαραίτητα γλυκά για να τα φέρουμε στους φίλους και συγγενείς στην Αθήνα που τα περίμεναν με αγωνία.
Περπατώντας για το ξενοδοχείο πέσαμε πάνω σε ένα παραδοσιακό λαϊκό καφενέ και σταματήσαμε για έναν τούρκικο και λίγο τσάι.
Μετά το κλασικό μας καφεδάκι κινήσαμε για μια ακόμη φορά για το Σουλτάν Αχμέτ. Πρώτη επίσκεψη μας ήταν στην Βασιλική Κιστέρνα του Ιουστινιανού. Υπήρχε μια σχετική ουρά αλλά όχι τεράστια κι έτσι σε 15 λεπτά περίπου βγάλαμε το εισιτήριο των 330 TL και ξεκινήσαμε να κατεβαίνουμε. Την αρχική μας διστακτικότητα για αυτό που θα βλέπαμε αντικατέστησε ο ενθουσιασμός. Ήδη από τις σκάλες της καθόδου η εικόνα ήταν το λιγότερο εντυπωσιακή.


Κατεβήκαμε στο κυρίως επίπεδο κι αρχίσαμε να κινούμαστε ακολουθώντας τους μεταλλικούς διαδρόμους που στέκονταν πάνω από το λιγοστό νερό στο δάπεδο της κιστέρνας. Στην αρχή βλέπαμε μόνο την γενική εικόνα του χώρου μέχρι να συνηθίσουμε λίγο το θέαμα που απλωνόταν γύρω μας,


Σιγά σιγά αρχίσαμε να διακρίνουμε περισσότερες λεπτομέρειες όπως τα διάφορα είδη κιόνων που στήριζαν την κατασκευή. Άλλοι περίτεχνοι κι άλλοι πιο απλοί, άλλοι από μάρμαρο κι άλλοι από πορώλιθο, οι περισσότεροι λεπτοί και κομψοί και κάποιοι ογκώδεις κι άτεχνοι.



Τα κιονόκρανα κι αυτά διάφορων ειδών με πολλά από αυτά να είναι ιωνικού ρυθμού ενώ ένα από αυτά είχε σκαλισμένο το σύμβολο της αρχαιοελληνικής κωμωδίας.


Οι βάσεις πάλι άλλη ιστορία. Οι περισσότερες ήταν μάλλον απλές αλλά υπήρχαν κάποιες που φαίνονταν να προέρχονται από άλλα αρχαία κτίσματα κι εδώ αποκτούσαν μια 2η χρήση. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τα 2 κεφάλια της μυθολογικής μέδουσας, πλάγια κι ανάποδα τοποθετημένες, όπως βόλευε δηλαδή για να στηριχτούν πάνω τους οι κίονες.



Μέσα σ’ όλα τα άλλα, σε διάφορα σημεία του χώρου, διάσπαρτα, υπήρχαν πολλά σύγχρονα έργα τέχνης που προσωπικά μου φάνηκαν πολύ ωραία και ταιριαστά, τουλάχιστον τα περισσότερα.




Βγήκαμε στην επιφάνεια θαμπωμένοι όχι από το φως του ήλιου αλλά από αυτά που είδαμε. Συνήλθαμε σε λίγο και πήραμε την απόφαση να συνεχίσουμε την βόλτα μας στο Αρχαιολογικό μουσείο και ξεκινήσαμε να πάμε με τα πόδια ως εκεί μιας και ήταν σχετικά κοντά.
Στην διαδρομή περάσαμε από το Πάρκο Γκιούλ Χανέ που φυσικά δεν ήταν στα καλύτερά του μέσα στο καταχείμωνο.

Φτάσαμε έξω από το Αρχαιολογικό Μουσείο Κωνσταντινούπολης και προς στιγμήν σκέφτηκα πως οι μέτριες κριτικές που είχα ακούσει γι’ αυτό τελικά θα επιβεβαιωθούν. Η εικόνα ήταν αποθαρρυντική καθώς στον προαύλιο χώρο υπήρχαν διάφορα εκθέματα (κίονες, σαρκοφάγοι, τμήματα αγαλμάτων κλπ), που έδιναν μια εικόνα ελαφράς εγκατάλειψης, όπως και το ίδιο το κτίριο



Παρόλα αυτά όταν μπήκαμε μέσα τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά. Τα ίδια τα εκθέματα αλλά και η καλή οργάνωση του μουσείου τελικά μας αντάμειψαν για την επίσκεψή μας.
Πολλά εκθέματα από την Ελλάδα, Κύπρο, Αίγυπτο αλλά και τις Μικρασιατικές ακτές, από την αρχαιοελληνική, την ελληνιστική και την Ρωμαϊκή περίοδο μας υποδεχτηκαν στις αρχικές αίθουσες. Οι επεξηγηματικές πινακίδες αλλά και ο καλός φωτισμός βοήθουσαν πολύ να κατανοήσεις και να απολαύσεις τα έργα.




Ιδιαίτερα εντυπωσιακό ήταν το στήσιμο που υπήρχε στην μεγάλη αίθουσα που ήταν αφιερωμένη στην Τροία. Εκεί εκτός από τα λιγοστά πραγματικά εκθέματα υπήρχε μια πολυμεσική παρουσίαση των διαφόρων φάσεων της πόλης καθώς και ένας τοίχος - διατομή του σημερινού υπεδάφους όπου μπορούσε κανείς να δει όλες τις φάσεις που πέρασε αυτή η μυθική πόλη.



Προς το τέλος της επίσκεψής μας περάσαμε κι από ένα κομμάτι του μουσείου που ήταν αφιερωμένο σε σαρκοφάγους διάφορων πολιτισμών.


Φύγαμε από το μουσείο βιαστικά, ύστερα από περίπου 2 ώρες, καθώς είχαμε σχεδιάσει κι άλλες επισκέψεις για την ημέρα έχοντας την αίσθηση του ανικανοποίητου. Θεωρώ πως χρειαζόμασταν περισσότερο χρόνο για να δούμε καλύτερα τα εκθέματα αυτού, του πολύ καλού μουσείου, όπως αποδείχθηκε.
Πήραμε πάλι το τραμ και σε λίγο φτάσαμε στην μεγάλη σκεπαστή αγορά της πόλης, το περίφημο Kapali Carsi. Κόσμος πολύ κυκλοφορούσε μέσα αλλά και γύρω από αυτήν την χαοτική αγορά. Πολύγλωσσοι κράχτες την είχαν στημένη στις εισόδους της αγοράς και προσπαθούσαν να σε τραβήξουν προς το δικό τους μαγαζί. Σ’ εμάς την “έπεσε” ο κλασικός τύπος με τα “κορυφαία” δερμάτινα που σε σπασμένα ελληνικά μας καλούσε να μπούμε στο μαγαζί του. Ξεφύγαμε με δυσκολία κι αρχίσαμε να κινούμαστε στην αγορά, χωρίς να έχουμε σκοπό να ψωνίσουμε, μόνο για να πάρουμε γεύση και μυρωδιά.



Σύντομα διαπιστώσαμε πως τα μαγαζιά, όπως και τα προϊόντα της αγοράς, επαναλαμβάνονταν ενώ επιπλέον άρχισε να μας βγαίνει η κούραση της ημέρας. Σταθήκαμε λοιπόν σε ένα λιλιπούτειο μαγαζάκι κι ήπιαμε το τσαγάκι μας, συνοδεία γλυκισμάτων για να πάρουμε μια ανάσα.

Αργότερα και παρά την κούραση ξεκινήσαμε από την αγορά με σκοπό να περάσουμε στην ασιατική πλευρά της πόλης και ειδικά στην γειτονιά του Kadıköy. Είχα διαβάσει πως η περιοχή αυτή είναι μια γειτονιά που θεωρείτε εναλλακτική ενώ είναι γεμάτη ταβερνάκια, καφέ και μπόλικα μπαράκια.
Κατ’ αρχήν πήγαμε μέχρι τον σταθμό μετρό και τραίνων Yenikapı İstasyonu που ήταν ο μόνος που είδαμε με κάποιο χαρακτήρα.

Απ’ εκεί πήραμε το τραίνο Marmaray, που περνά κάτω από την θάλασσα για να σε πάει στην ασιατική πλευρά, με κόστος όσο 2 απλά εισιτήρια, ενώ επιπλέον χρησιμοποιήσαμε το μετρό Μ4 για να φτάσουμε στο στόχο μας.
Βγήκαμε στην πλατεία του Kadıköy και αμέσως κινήθηκαμε προς τα στενά της περιοχής. Καθώς ήταν Σάββατο στους δρόμους και στα μαγαζιά επικρατούσε το αδιαχώρητο. Τόσο πολύ που δεν μας έκανε κέφι να μπούμε περισσότερο στα ενδότερα του Kadıköy κι έτσι ψάξαμε κάποιο εστιατόριο για να φάμε. Εντοπίσαμε το Kebapçı İskender και χωρίς να ξέρουμε τίποτα γι’ αυτό μπήκαμε μέσα.
Παραδόξως, ο κατάλογος του (μόνο στα τουρκικά) είχε 3 πράγματα όλα κι όλα. Προσπαθούσαμε να καταλάβουμε τι ακριβώς γίνεται μέχρι την στιγμή που ήρθε ο σερβιτόρος και μας εξήγησε πως αυτά τα 3 πράγματα ήταν ένα και το αυτό. Κεμπάπ Ισκεντέρ μισή μερίδα, κανονική μερίδα και διπλή μερίδα. Πρωτοτυπήσαμε λοιπόν κι εμείς και παραγγείλαμε όλοι κεμπάπ Ισκεντέρ, οι τρεις διπλή μερίδα και η Ε.Ε. μισή.
Γρήγορα ήρθε το πλούσιο έδεσμα που έμοιαζε νόστιμο και μύριζε φρέσκο βούτυρο. Δεν ήταν όμως αρκετό. Πριν προλάβουμε να αντιδράσουμε ήρθε και πάλι ο σερβιτόρος με ένα κατσαρόλι γεμάτο λιωμένο βούτυρο και περιέχυσε όλο το πιάτο μας. Το αποτέλεσμα ήταν η Ε.Ε. να μην φάει σχεδόν καθόλου ενώ οι υπόλοιποι τρεις τσακίσαμε την πεντανόστιμη διπλή μερίδα μας αν και κάπου κάπου αισθανόμασταν τις αρτηρίες μας να φράζουν.

Μετά από τόσο φαγητό και μάλιστα βαρύ δεν είχαμε όρεξη να συνεχίσουμε. Επιστρέψαμε στην πλατεία όπου υπήρχε ένα ακόμα άγαλμα του Ataturk και μπήκαμε στο καραβάκι της γραμμής από το Kadıköy προς το Karaköy

Στην εικοσάλεπτη διαδρομή της επιστροφής θαυμάσαμε την όμορφη νυχτερινή Κωνσταντινούπολη.


Ανεβαίνοντας με το τελεφερίκ στην Ιστικλάλ πεταχτήκαμε για να αγοράσουμε τα απαραίτητα γλυκά για να τα φέρουμε στους φίλους και συγγενείς στην Αθήνα που τα περίμεναν με αγωνία.

Περπατώντας για το ξενοδοχείο πέσαμε πάνω σε ένα παραδοσιακό λαϊκό καφενέ και σταματήσαμε για έναν τούρκικο και λίγο τσάι.


Last edited: