soudianos
Member
- Μηνύματα
- 3.781
- Likes
- 6.645
- Ταξίδι-Όνειρο
- Βερακρούζ
Περιεχόμενα
Φαράγγι των Νεκρών
Από τα έξω Μουλιανά ξεκινήσαμε για την Κάτω Ζάκρο οδηγώντας σε συνεχή φιδογυρίσματα πριν φτάσουμε στη Σητεία. Περνώντας μέσα από την πόλη αδιαφορήσαμε πλήρως γι’ αυτή. Τα χρώματα κι αρώματα του Ρίχτη με τα οποία ήμασταν λουσμένοι…δεν ήταν δυνατό να τα ξεπλύνουμε στο τσιμεντένιο δάσος. Συνεχίσαμε από την ανατολική έξοδο της πόλης παράλληλα με την τεράστια πλαζ. Σε κάποιο σημείο σταματήσαμε για ξεκούραση.
Το νερό της θάλασσας με τα αυστηρά δικά μου κριτήρια φάνηκε καθαρό, ντους υπήρχαν σε όλο το μήκος της πλαζ, υπήρχαν σκόρπια αλμυρίκια αλλά περισσότερα προς τα ανατολικά όπου σχηματίζανε ένα μικρό άλσος. Παρόλο που πλησίαζε το ηλιοβασίλεμα, οι λουόμενοι ήταν αρκετοί, ένεκα του καύσωνα αυτών των τελευταίων ημερών του Αυγούστου.
Στο βάθος τα γυμνά βουνά μας περίμεναν. Περιέργως τα βρήκαμε χωρίς το δυνατό αέρα που συνήθως πιάνει στην περιοχή, καλή ένδειξη κι ελπίδα πως το ίδιο θα συμβαίνει και στις παράλιες του προορισμού μας. Αδιαφορήσαμε κι όταν είδαμε την πινακίδα προς το φοινικόδασος του Βάι και την Μονή Τοπλού. Στο Βάι πάντα τσακώνομαι με τους παρκαδόρους, στο Τοπλού, τα μεγαλεία και η εμπορευματοποίηση δεν εκπέμπουν με μια σύντομη επίσκεψη θρησκευτικότητα όσο μια καλύβα στο Άγιο Ορος. Περάσαμε μέσα από την πλατεία του Παλαίκαστρου χωρίς να σταματήσουμε. Η πλατεία αυτή που σας την έχω πολλάκις επαινέσει αυτή τη φορά με την πρώτη ματιά με απογοήτευσε Τα μαγαζιά γύρω της που πριν 6 χρόνια έδιναν μια φιλική ατμόσφαιρα χωριού, τώρα εξέπεμπαν μία εικόνα πλατείας πόλεως με την πολυχρωμία των πλαστικών καθισμάτων, καθίσματα σαλονιού με χοντρά μαξιλάρια, επιγραφές φωτεινές και κατασκευές αλουμινίου. Πότε θα καταλάβουν οι ντόπιοι πως ο επισκέπτης Έλληνας ή ξένος δεν θέλει να συναντά αυτά που καθημερινά τα έχει μπροστά του; Πιθανώς όμως τα παραπάνω να μην εμποδίζουν μια όμορφη βραδινή επικοινωνιακή ατμόσφαιρα μεταξύ των ντόπιων και των επισκεπτών. Χρήζει περαιτέρω έλεγχος… Στο Παλαίκαστρο υπάρχουν ΑΤΜ για να κάνετε ανάληψη χρημάτων αν σκοπεύετε να περάσετε πολλές μέρες στη ΝΑ Κρήτη γιατί τα επόμενα βρίσκονται στα νότια παράλια προς Ιεράπετρα.
Πλησιάζοντας στην Άνω Ζάκρο το ξερό τοπίο μπολιάζετε με νησίδες πράσινου από ελαιώνες. Ούτε στην Α. Ζάκρο σταματήσαμε, όμως θα κάνουμε μια αναφορά εδώ στο κείμενο, όπως την είδαμε την επόμενη μέρα. Δεν είναι δημοφιλής όπως η Κάτω Ζάκρος που βρίσκεται στην παραλία με το μινωικό παλάτι. Είναι όμως σε υψόμετρο, που σημαίνει καθάριος βουνίσιος αέρας, μια φιλική πλατεία με τα τραπεζάκια των καφενείων, δύο σούπερ μάρκετ, μία ή δύο μικρές ταβερνούλες, ένα φαρμακείο, ένα κατάστημα παραδοσιακών προϊόντων, και βενζινάδικο για να προμηθευτείτε καύσιμα γιατί το επόμενο πρατήριο βρίσκεται στην περιοχή του Γούδουρα. Το σπουδαιότερο που πήρε το μάτι μας, και δεν το γνωρίζαμε, ήταν η πινακίδα που έδειχνε από πού ξεκινά το μονοπάτι των Νεκρών. Κρυμμένη τούτη ανάμεσα στα δρομάκια του χωριού δεν την αντιλαμβάνεται ο επισκέπτης. Εμείς μπήκαμε στο μονοπάτι από το μέσω του αμαξωτού μεταξύ Α. και Κ. Ζάκρου όπου υπάρχει και σχετική πινακίδα.
Με τα φώτα αναμμένα κατηφορίζαμε στις στροφές μιας κατάξερης πλαγιάς, όταν από μακριά είδαμε τα φώτα στην παραλία. Παραθαλάσσιος οικισμός, οι δύο ταβέρνες που υπήρχαν από την προηγουμένη φορά που ήμουν γίνηκαν περισσότερες, περισσότερα και τα καταλύματα, γενικά πάντως ήταν ήρεμα και χαμηλών τόνων, με τη θάλασσα ακίνητη δίπλα μας. Ανατολικά παράλια Κρήτης… Ο απάνεμος όρμος που προστάτευε τα μινωικά πλοία ήταν κι λόγος δημιουργίας της Μινωικής πόλης, τα ερείπια του παλατιού της απλώνονται σε μεγάλη έκταση σήμερα. Πλούσια είναι τα ευρήματα από τη Ζάκρου στο αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου. Είναι το τρίτο σε μέγεθος Μινωϊκό παλάτι στην Κρήτη, σύμφωνα με τους αρχαιολόγους. Στρατηγικός κι εμπορικός ο ρόλος του λιμανιού, απ΄ εδώ τα πλοία ξεκινούσαν για κατακτήσεις και εμπορικές συναλλαγές με την Αίγυπτο και τα ασιατικά παράλια.
Στις 6:20 το πρωί, στο σκοτάδι και πριν ξυπνήσει το χωριό, καθόμουνα με την πτυσσόμενη καρέκλα στην παραλία τρία μόλις μέτρα από το κύμα και με ένα ψαροκάλαμο στο χέρι προσπαθούσα να ταΐσω τα ψάρια με το πρωινό τους. Έριχνα μακριά, κοντά, αριστερά, δεξιά, τόση ακαταδεξία δεν είχα ξαναδεί. Και τους είχα βάλει την πιο ακριβή γαρίδα!!! Ή ήταν χορτασμένα ή απουσίαζαν. Μάλλον το δεύτερο συνέβαινε. Οι ψαρότοποι μας από τη στεριά είναι ελάχιστοι στο νησί μας.
Ξαφνικά, ακριβώς μπροστά μου στη γραμμή του ορίζοντα μια φέτα από πεπόνι… παρουσιάστηκε κι΄ ολοένα μεγάλωνε. Ο ήλιος αναδυόταν ρίχνοντας ωχρογάλαζες φωτιές σε όλη την επιφάνεια της θάλασσας και στις πλαγιές του βουνού. Η Ανατολή στην Κρήτη ξεκινά από τη Ζάκρο κι’ κείνη τη στιγμή ήμουν ο πρώτος της κάτοικος που την έβλεπε. Σύντομη είναι η ανάδυση του Θεού Ήλιου σε σχέση με το ηλιοβασίλεμα. Σα να βιάζεται να δώσει τη ζωή στη Γη. Δεν προλαβαίνεις να χαρείς τις εναλλαγές των μαγευτικών χρωμάτων. Ο ήλιος ανατέλλοντας σε γεμίζει χαρά, αισιοδοξία. Μια καινούργια μέρα ακόμα, που μπορείς να την κάνεις ότι θες, με πράξεις που μπορούν να επηρεάσουν όλη σου τη ζωή. Ένα νέο ξεκίνημα...Το χάσιμο του ήλιου στη δύση, ρομαντικό μεν ηλιοβασίλεμα, μαζί όμως με αισθήματα, απώλειας, θλίψης, απραξίας, αγωνίας στα σκοτάδια μέχρι το επόμενο ξημέρωμα και λογαριασμό… για τη μέρα που έφυγε.
Πρωινή βουτιά σε θάλασσα λάδι… Προσοχή στην είσοδο με τις γλιστερές πέτρες, εκτός από ένα μικρό μέρος με άμμο κάτω από την τελευταία ταβέρνα.
ταβέρνα Ομπρελοξαπλώστρες μπροστά από τις ταβέρνες. Αρκετά ντους με ζεστό νερό να τρέχει σαν καταρράχτης. Αλμυρίκια για σκιά και πιο ήσυχα μακριά από τις ταβέρνες, δύο σκηνές ελεύθερου κάμπινγκ, ένα τροχόσπιτο, λιγοστός κόσμος, όλη η παραλία δική μας. Τεράστιοι ογκόλιθοι βαθιά στον βυθό έμοιαζαν με ερείπια παλιού λιμανιού.
Οδηγήσαμε απ΄ το δρόμο που ήρθαμε και παρκάραμε στην είσοδο του φαραγγιού δίπλα σε μια κρήνη με νερό. Γεμίσαμε τα μπουκάλια και ώρα μία παρά τέταρτο! πήραμε το μονοπάτι για το φαράγγι των Νεκρών. Ονομάζεται έτσι γιατί οι Μινωίτες θάβανε τους νεκρούς τους στις σπηλιές που βρίσκονται στις πλευρές των βουνών του φαραγγιού. Η δύσκολη και επικίνδυνη επιχείρηση ήταν τιμή για τους νεκρούς από τους συγγενείς τους. Όσο πιο ψηλά, τόσο πιο επικίνδυνα, τόσο μεγαλύτερη η τιμή. Το μονοπάτι στην αρχή ήταν κατηφορικό και λίγο επικίνδυνο μέχρι που φτάσαμε στο βάθος του. Είναι το τελευταίο κομμάτι του ευρωπαϊκού μονοπατιού που ξεκινά από την Πορτογαλία. Όλη η πεζοπορία έγινε κάτω από τον καυτό ήλιο των ζεστών εκείνων ημερών. Πού η δροσιά του Ρίχτη!!! Πράσινο υπήρχε στο μέσο του φαραγγιού ανάμεσα σε βράχους μακριά από τη διαδρομή μας. Λίγο πριν το τέλος μια τεράστια συκιά ήταν η μοναδική νησίδα σκιάς, και δίπλα της μια κρήνη με νερό. Κάποια πρόβατα κούρνιαζαν κάτω της και μοιράστηκαν τα υπολείμματα από τα φρούτα μας. Η έξοδος ήταν δίπλα στο Μινωικό παλάτι κοντά στον οικισμό της Ζάκρου. Σύνολο πορείας δυόμιση ώρες
μέχρι την παραλία. Εκεί κοντά μια πινακίδα έγραφε «προς σπήλαιο Πελεκητών»
Το αφήσαμε για κάποια άλλη φορά. Μετά την πεζοπορία η θάλασσα ήταν απόλαυση.
Στις 3:30 πήραμε το λεωφορείο που έκανε το μοναδικό δρομολόγιο για την Άνω Ζάκρο και μας άφησε στο αυτοκίνητο μας.









Από τα έξω Μουλιανά ξεκινήσαμε για την Κάτω Ζάκρο οδηγώντας σε συνεχή φιδογυρίσματα πριν φτάσουμε στη Σητεία. Περνώντας μέσα από την πόλη αδιαφορήσαμε πλήρως γι’ αυτή. Τα χρώματα κι αρώματα του Ρίχτη με τα οποία ήμασταν λουσμένοι…δεν ήταν δυνατό να τα ξεπλύνουμε στο τσιμεντένιο δάσος. Συνεχίσαμε από την ανατολική έξοδο της πόλης παράλληλα με την τεράστια πλαζ. Σε κάποιο σημείο σταματήσαμε για ξεκούραση.
Το νερό της θάλασσας με τα αυστηρά δικά μου κριτήρια φάνηκε καθαρό, ντους υπήρχαν σε όλο το μήκος της πλαζ, υπήρχαν σκόρπια αλμυρίκια αλλά περισσότερα προς τα ανατολικά όπου σχηματίζανε ένα μικρό άλσος. Παρόλο που πλησίαζε το ηλιοβασίλεμα, οι λουόμενοι ήταν αρκετοί, ένεκα του καύσωνα αυτών των τελευταίων ημερών του Αυγούστου.
Στο βάθος τα γυμνά βουνά μας περίμεναν. Περιέργως τα βρήκαμε χωρίς το δυνατό αέρα που συνήθως πιάνει στην περιοχή, καλή ένδειξη κι ελπίδα πως το ίδιο θα συμβαίνει και στις παράλιες του προορισμού μας. Αδιαφορήσαμε κι όταν είδαμε την πινακίδα προς το φοινικόδασος του Βάι και την Μονή Τοπλού. Στο Βάι πάντα τσακώνομαι με τους παρκαδόρους, στο Τοπλού, τα μεγαλεία και η εμπορευματοποίηση δεν εκπέμπουν με μια σύντομη επίσκεψη θρησκευτικότητα όσο μια καλύβα στο Άγιο Ορος. Περάσαμε μέσα από την πλατεία του Παλαίκαστρου χωρίς να σταματήσουμε. Η πλατεία αυτή που σας την έχω πολλάκις επαινέσει αυτή τη φορά με την πρώτη ματιά με απογοήτευσε Τα μαγαζιά γύρω της που πριν 6 χρόνια έδιναν μια φιλική ατμόσφαιρα χωριού, τώρα εξέπεμπαν μία εικόνα πλατείας πόλεως με την πολυχρωμία των πλαστικών καθισμάτων, καθίσματα σαλονιού με χοντρά μαξιλάρια, επιγραφές φωτεινές και κατασκευές αλουμινίου. Πότε θα καταλάβουν οι ντόπιοι πως ο επισκέπτης Έλληνας ή ξένος δεν θέλει να συναντά αυτά που καθημερινά τα έχει μπροστά του; Πιθανώς όμως τα παραπάνω να μην εμποδίζουν μια όμορφη βραδινή επικοινωνιακή ατμόσφαιρα μεταξύ των ντόπιων και των επισκεπτών. Χρήζει περαιτέρω έλεγχος… Στο Παλαίκαστρο υπάρχουν ΑΤΜ για να κάνετε ανάληψη χρημάτων αν σκοπεύετε να περάσετε πολλές μέρες στη ΝΑ Κρήτη γιατί τα επόμενα βρίσκονται στα νότια παράλια προς Ιεράπετρα.
Πλησιάζοντας στην Άνω Ζάκρο το ξερό τοπίο μπολιάζετε με νησίδες πράσινου από ελαιώνες. Ούτε στην Α. Ζάκρο σταματήσαμε, όμως θα κάνουμε μια αναφορά εδώ στο κείμενο, όπως την είδαμε την επόμενη μέρα. Δεν είναι δημοφιλής όπως η Κάτω Ζάκρος που βρίσκεται στην παραλία με το μινωικό παλάτι. Είναι όμως σε υψόμετρο, που σημαίνει καθάριος βουνίσιος αέρας, μια φιλική πλατεία με τα τραπεζάκια των καφενείων, δύο σούπερ μάρκετ, μία ή δύο μικρές ταβερνούλες, ένα φαρμακείο, ένα κατάστημα παραδοσιακών προϊόντων, και βενζινάδικο για να προμηθευτείτε καύσιμα γιατί το επόμενο πρατήριο βρίσκεται στην περιοχή του Γούδουρα. Το σπουδαιότερο που πήρε το μάτι μας, και δεν το γνωρίζαμε, ήταν η πινακίδα που έδειχνε από πού ξεκινά το μονοπάτι των Νεκρών. Κρυμμένη τούτη ανάμεσα στα δρομάκια του χωριού δεν την αντιλαμβάνεται ο επισκέπτης. Εμείς μπήκαμε στο μονοπάτι από το μέσω του αμαξωτού μεταξύ Α. και Κ. Ζάκρου όπου υπάρχει και σχετική πινακίδα.
Με τα φώτα αναμμένα κατηφορίζαμε στις στροφές μιας κατάξερης πλαγιάς, όταν από μακριά είδαμε τα φώτα στην παραλία. Παραθαλάσσιος οικισμός, οι δύο ταβέρνες που υπήρχαν από την προηγουμένη φορά που ήμουν γίνηκαν περισσότερες, περισσότερα και τα καταλύματα, γενικά πάντως ήταν ήρεμα και χαμηλών τόνων, με τη θάλασσα ακίνητη δίπλα μας. Ανατολικά παράλια Κρήτης… Ο απάνεμος όρμος που προστάτευε τα μινωικά πλοία ήταν κι λόγος δημιουργίας της Μινωικής πόλης, τα ερείπια του παλατιού της απλώνονται σε μεγάλη έκταση σήμερα. Πλούσια είναι τα ευρήματα από τη Ζάκρου στο αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου. Είναι το τρίτο σε μέγεθος Μινωϊκό παλάτι στην Κρήτη, σύμφωνα με τους αρχαιολόγους. Στρατηγικός κι εμπορικός ο ρόλος του λιμανιού, απ΄ εδώ τα πλοία ξεκινούσαν για κατακτήσεις και εμπορικές συναλλαγές με την Αίγυπτο και τα ασιατικά παράλια.
Στις 6:20 το πρωί, στο σκοτάδι και πριν ξυπνήσει το χωριό, καθόμουνα με την πτυσσόμενη καρέκλα στην παραλία τρία μόλις μέτρα από το κύμα και με ένα ψαροκάλαμο στο χέρι προσπαθούσα να ταΐσω τα ψάρια με το πρωινό τους. Έριχνα μακριά, κοντά, αριστερά, δεξιά, τόση ακαταδεξία δεν είχα ξαναδεί. Και τους είχα βάλει την πιο ακριβή γαρίδα!!! Ή ήταν χορτασμένα ή απουσίαζαν. Μάλλον το δεύτερο συνέβαινε. Οι ψαρότοποι μας από τη στεριά είναι ελάχιστοι στο νησί μας.
Ξαφνικά, ακριβώς μπροστά μου στη γραμμή του ορίζοντα μια φέτα από πεπόνι… παρουσιάστηκε κι΄ ολοένα μεγάλωνε. Ο ήλιος αναδυόταν ρίχνοντας ωχρογάλαζες φωτιές σε όλη την επιφάνεια της θάλασσας και στις πλαγιές του βουνού. Η Ανατολή στην Κρήτη ξεκινά από τη Ζάκρο κι’ κείνη τη στιγμή ήμουν ο πρώτος της κάτοικος που την έβλεπε. Σύντομη είναι η ανάδυση του Θεού Ήλιου σε σχέση με το ηλιοβασίλεμα. Σα να βιάζεται να δώσει τη ζωή στη Γη. Δεν προλαβαίνεις να χαρείς τις εναλλαγές των μαγευτικών χρωμάτων. Ο ήλιος ανατέλλοντας σε γεμίζει χαρά, αισιοδοξία. Μια καινούργια μέρα ακόμα, που μπορείς να την κάνεις ότι θες, με πράξεις που μπορούν να επηρεάσουν όλη σου τη ζωή. Ένα νέο ξεκίνημα...Το χάσιμο του ήλιου στη δύση, ρομαντικό μεν ηλιοβασίλεμα, μαζί όμως με αισθήματα, απώλειας, θλίψης, απραξίας, αγωνίας στα σκοτάδια μέχρι το επόμενο ξημέρωμα και λογαριασμό… για τη μέρα που έφυγε.
Πρωινή βουτιά σε θάλασσα λάδι… Προσοχή στην είσοδο με τις γλιστερές πέτρες, εκτός από ένα μικρό μέρος με άμμο κάτω από την τελευταία ταβέρνα.
ταβέρνα Ομπρελοξαπλώστρες μπροστά από τις ταβέρνες. Αρκετά ντους με ζεστό νερό να τρέχει σαν καταρράχτης. Αλμυρίκια για σκιά και πιο ήσυχα μακριά από τις ταβέρνες, δύο σκηνές ελεύθερου κάμπινγκ, ένα τροχόσπιτο, λιγοστός κόσμος, όλη η παραλία δική μας. Τεράστιοι ογκόλιθοι βαθιά στον βυθό έμοιαζαν με ερείπια παλιού λιμανιού.
Οδηγήσαμε απ΄ το δρόμο που ήρθαμε και παρκάραμε στην είσοδο του φαραγγιού δίπλα σε μια κρήνη με νερό. Γεμίσαμε τα μπουκάλια και ώρα μία παρά τέταρτο! πήραμε το μονοπάτι για το φαράγγι των Νεκρών. Ονομάζεται έτσι γιατί οι Μινωίτες θάβανε τους νεκρούς τους στις σπηλιές που βρίσκονται στις πλευρές των βουνών του φαραγγιού. Η δύσκολη και επικίνδυνη επιχείρηση ήταν τιμή για τους νεκρούς από τους συγγενείς τους. Όσο πιο ψηλά, τόσο πιο επικίνδυνα, τόσο μεγαλύτερη η τιμή. Το μονοπάτι στην αρχή ήταν κατηφορικό και λίγο επικίνδυνο μέχρι που φτάσαμε στο βάθος του. Είναι το τελευταίο κομμάτι του ευρωπαϊκού μονοπατιού που ξεκινά από την Πορτογαλία. Όλη η πεζοπορία έγινε κάτω από τον καυτό ήλιο των ζεστών εκείνων ημερών. Πού η δροσιά του Ρίχτη!!! Πράσινο υπήρχε στο μέσο του φαραγγιού ανάμεσα σε βράχους μακριά από τη διαδρομή μας. Λίγο πριν το τέλος μια τεράστια συκιά ήταν η μοναδική νησίδα σκιάς, και δίπλα της μια κρήνη με νερό. Κάποια πρόβατα κούρνιαζαν κάτω της και μοιράστηκαν τα υπολείμματα από τα φρούτα μας. Η έξοδος ήταν δίπλα στο Μινωικό παλάτι κοντά στον οικισμό της Ζάκρου. Σύνολο πορείας δυόμιση ώρες
μέχρι την παραλία. Εκεί κοντά μια πινακίδα έγραφε «προς σπήλαιο Πελεκητών»
Το αφήσαμε για κάποια άλλη φορά. Μετά την πεζοπορία η θάλασσα ήταν απόλαυση.
Στις 3:30 πήραμε το λεωφορείο που έκανε το μοναδικό δρομολόγιο για την Άνω Ζάκρο και μας άφησε στο αυτοκίνητο μας.








