Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
6η ημέρα (Κάστρο Klis-Δρυμός Krka-Sibenik)
Και σήμερα είχα στριμωγμένο πρόγραμμα. Θα ξεκινούσαμε με επίσκεψη στο κάστρο Klis που βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα έξω από το Split. Αυτό το κάστρο δεν θα το έβαζα στο πρόγραμμα αν δεν είχε συμμετάσχει στη σειρά GoT. Ήταν ένα επίσης από αυτά που ήθελε να πάμε ο μεγάλος μου γιος. Όχι ότι ήταν άσχημο. Όλα τα κάστρα είναι ωραία. Απλά έχει πραγματικά τόσα άλλα όμορφα η Κροατία….όπως η πόλη του Trogir που θα πηγαίναμε αν προλαβαίναμε σήμερα, αλλά δεν προλάβαμε. Δεν πειράζει, γιατί το κάστρο άρεσε πολύ στα παιδιά, οπότε χαλάλι τους.
Μετά λοιπόν τα κλασικά πρωινά μας και το καφεδάκι μου στον κήπο ξεκινήσαμε για το κάστρο. Σε 15’ είμαστε εκεί. Είχε ελεύθερο parking και μετά από μια μικρή ανάβαση περάσαμε τα τείχη του.
Το Κάστρο Klis είναι ένα μεσαιωνικό πέτρινο κάστρο σκαρφαλωμένο στην κορυφή ενός βουνού πάνω από την πόλη του Split. Χτίστηκε ως ένα μικρό οχυρό από μια αρχαία ιλλυρική φυλή, έγινε ένα βασιλικό κάστρο που ήταν η έδρα πολλών βασιλιάδων της Κροατίας , έπαιξε σημαντικό ρόλο ως ένα μεγάλο οχυρό κατά τη διάρκεια των οθωμανικών πολέμων στην Ευρώπη, πέρασε σε ενετικά χέρια και σε Αυστριακά και κατέληξε στο Βασίλειο της Δαλματίας (και σήμερα στην Κροατία).
Το κάστρο Klis έχει ιδιαίτερη αμυντική αρχιτεκτονική, χαρακτηριστική στη Δαλματία. Αποτελείται από τρεις αμυντικές γραμμές, με ακανόνιστη δομή, ώστε να ταιριάζουν με το φυσικό ανάγλυφο.
Εδώ διακρίνονται οι τρεις σειρές τειχών καθώς και η πόλη του Split στο βάθος.
Η επισκεψιμότητα του κάστρου αυξήθηκε κατά 70% από τη στιγμή που έγινε τόπος γυρισμάτων της σειράς “Game of Thrones”. Έτσι βρεθήκαμε και εμείς εδώ!!!
((Πρόκειται για την πόλη του Meereen. Το Βασίλειο απ’ όπου σχεδιάζει την επιστροφή της στην εξουσία η Daenerys Targaryen!))
Είναι εντυπωσιακό το πώς οι Κροάτες έχουν εκμεταλλευτεί τη δημοφιλία της σειράς. Υπήρχε μέχρι και μια μικρή έκθεση σχετική με τη σειρά. Πολλές φωτογραφίες που σε βάζουν στο κλίμα μέχρι και ομοίωμα ενός δράκου-πρωταγωνιστή.
Η παραπάνω φωτογραφία από τη σειρά εκτίθεται στο κάστρο.
Αφού “φάγαμε” περίπου μιάμισι ώρα περιδιαβαίνοντας στα διάφορα επίπεδα του κάστρου, φύγαμε κατά τη 1:00.
Επόμενος προορισμός ο Εθνικός Δρυμός Krka.
Ο Εθνικός Δρυμός Krka καλύπτει μία έκταση 142τετρ.χλμ. και ιδρύθηκε το 1985 για να προστατευτούν το μεσαίο και κατώτερο τμήμα του ποταμού Krka. Τα νερά του ποταμού κυλούν μέσα σε ένα φαράγγι ενός ασβεστολιθικού οροπεδίου και κατά την πορεία τους χύνονται στους εντυπωσιακούς καταρράκτες Roski Slap και Skradinski Buk, σχηματίζοντας μια σειρά από λίμνες που περιβάλλονται από πλούσια βλάστηση.
Ο Δρυμός Krka είναι περίπου μία ώρα βορειότερα του Split, και έχει δύο εισόδους. Η μία είναι η νότια είσοδος, που μπορείς να παρκάρεις και να προχωρήσεις πεζός για να μπεις μέσα στο Δρυμό και η άλλη είναι η βόρεια είσοδος, από το χωριό Skradin, απ’ όπου παίρνεις πλοιάριο, διασχίζεις για κανένα μισάωρο το ποτάμι για να φτάσεις στην καρδιά του Δρυμού. Μπαίνοντας από τη νότια είσοδο, προφανώς θα κερδίζαμε περισσότερο χρόνο (γιατί από τη βόρεια ήταν πιο μακριά). Κάνοντας όμως λάθος στις οδηγίες που έδωσα στο gps, τελικά οδηγηθήκαμε στη βόρεια είσοδο.
Μπαίνοντας μέσα στο χωριό Skradin και ψάχνοντας να παρκάρουμε κοντά στην προβλήτα με τα καραβάκια μας την πέφτουν τουλάχιστον 3 παρκαδόροι. Θυμηθήκαμε το Mostar και λέμε δεν την ξαναπαθαίνουμε. Προχωρήσαμε προς το κοντινότερο parking στο λιμάνι, το οποίο ήταν και φυλασσόμενο και παρκάραμε ήσυχοι εκεί το αυτοκίνητο. Άμεσα πήγαμε στον γκισέ για εισιτήρια, τα οποία εκείνη τη στιγμή μου φάνηκαν ακριβά, αλλά αργότερα όταν είδα το Δρυμό κατάλαβα……
Το καραβάκι που περιμέναμε για πολύ λίγο δεν ήταν καραβάκι τύπου καϊκι (σαν του Lokrum), αλλά καράβι μεγάλο. Επιβιβαστήκαμε στον πάνω ανοιχτό χώρο και ξεκινήσαμε. Σαν κρουαζιέρα σε εξωτικό τροπικό μέρος μου φάνηκε η όλη διαδρομή, που κράτησε περίπου μισή ώρα. Διασχίσαμε ένα φαρδύ πλωτό ποτάμι, στην άνοδό του και όσο πλησιάζαμε προς την καρδιά του Δρυμού τόσο και πιο έντονα ακούγαμε τους καταρράκτες που έπεφταν. Φτάσαμε. Αντικρίσαμε ένα τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Ένα δάσος που περιέβαλε τη λίμνη που σχημάτιζε ο καταρράκτης που έπεφτε. Ο επιβλητικός αυτός καταρράκτης λέγεται Skradinski Buk. Πέφτει από ύψος 45μ. και κατεβαίνει 17 βαθμίδες σε μήκος 800μ. δημιουργώντας έτσι μια πολύ όμορφη εικόνα. Παντού υπήρχαν μονοπάτια και γεφύρια που σου επέτρεπαν να πλησιάσεις πολύ για να τον θαυμάσεις.
Το μόνο αρνητικό ήταν το ότι είχε πολύ κόσμο. Το ήξερα ότι θα συναντούσαμε κόσμο. Ειδικά τον Αύγουστο το τοπίο χάνει τη μισή του ομορφιά λόγω της φοβερής πολυκοσμίας που έχει. Σήμερα ήταν μια απλή καθημερινή του Σεπτεμβρίου, απόγευμα και με καιρό έτοιμο να βρέξει αλλά και πάλι είχε κόσμο. Ευτυχώς όμως όχι τόσο ώστε να είναι απαγορευτικός ώστε να αποτραπούμε να κάνουμε μπάνιο στα νερά του καταρράκτη όπως και τόσοι άλλοι. Θέλαμε να μπούμε για μπάνιο εγώ και ο μικρός μου γιος (ο καγιάκ).
Οι τρεις λοιπόν της παρέας άραξαν σε ένα από τα πολλά μαγαζάκια του Δρυμού και ο μικρός και εγώ πήγαμε στις τουαλέτες για να αλλάξουμε, στις οποίες έπρεπε να πληρώσεις παρακαλώ (5kn).
Αυτό ήταν. Μπήκαμε. Κρύο νερό, αλλά πολύ αναζωογονητικό. Ήταν σχετικά λίγο δύσκολο να κολυμπήσεις. Εκτός από το προφανές ότι το νερό δεν είχε άνωση, σε σχέση με τη θάλασσα που έχουμε συνηθίσει, είχε επίσης πολύ άσχημο πυθμένα με πολλά βράχια. Τα βράχια αυτά ήταν άλλα ψηλά και άλλα κοντά και εσύ όταν ήθελες να πατήσεις στον πυθμένα στην ουσία πατούσες στην κορυφή αυτών των υπόλιμνων βουνών. Αλλά και αυτό ήταν δύσκολο να το κάνεις, γιατί όσο πιο κοντά ήσουν στο “σκάσιμο” του καταρράκτη τόσο πιο πολύ σε “τράβαγε” το νερό και έπρεπε καταβάλεις μεγαλύτερη προσπάθεια για να κολυμπήσεις. Το σίγουρο είναι ότι ήταν πολύ αναζωογονητικό και παρόλο που ήθελα να μείνω περισσότερη ώρα στο νερό, ήθελα να εξερευνήσω και τον υπόλοιπο Δρυμό γιατί σίγουρα δεν ήταν μόνο αυτό που έβλεπα.
Με το καραβάκι στο Δρυμό
Ο καταρράκτης Skradinski Buk
Βγήκαμε λοιπόν και πήγαμε ξανά στην τουαλέτα για άλλαγμα και αφού συναντήσαμε και τους άλλους που είχαν περιδρομιάσει ότι “βρώμικο” είχε το μέρος (τύπου hot dog, κρέπες, πατάτες με κέτσαπ κ.α.), πήραμε και εμείς “οι κολυμβητές” από μια σοκολατένια κρέπα και αρχίσαμε το περπάτημα όπου μας πήγαινε το κεντρικό μονοπάτι.
Συναντήσαμε στη διαδρομή μας και άλλους μικρότερους καταρράκτες, μονοπάτια, γεφύρια, μπαλκόνια με θέα, χάρτες που σε καθοδηγούσαν και σου υποδείκνυαν ανά πάσα στιγμή που είσαι, ξέφωτα με ξύλινα παγκάκια. Ήταν ένας παράδεισος. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί αυτό το μέρος δεν είναι στη λίστα της Unesco, ενώ οι λίμνες Plitvice που βρίσκονται μιάμισι ώρα βορειότερα από εδώ είναι στη λίστα. Δηλαδή πως είναι οι λίμνες Plitvice; πόσο πιο όμορφες θα μπορούσε να είναι; Ελπίζω να το διαπιστώσω σύντομα σε επόμενο ταξίδι μου γιατί σε αυτό δεν «χωρούσαν».
Βορειότερα από το σημείο που βρισκόμασταν το ποτάμι πλαταίνει και βαθαίνει μέσα στο δάσος προτού κατέβει ανάμεσα στα δέντρα σχηματίζοντας τον καταρράκτη Roski Slap, ύψους 25μ. Αυτός ο καταρράκτης έχει σαφώς λιγότερους επισκέπτες γιατί είναι πιο μακριά και έχει και δυσκολότερη πρόσβαση. Δεν θα μπορούσαμε όμως να πάμε γιατί θα χάναμε πολύ χρόνο.
Ο Εθνικός Δρυμός Krka έχει προσφέρει επίσης πολλά ειδυλλιακά σκηνικά στο GoT. ((Διάφορες τοποθεσίες και των επτά Βασιλείων)).
Κάναμε λοιπόν έναν μεγάλο κύκλο διασχίζοντας ότι μονοπάτι υπήρχε φτάνοντας πάλι κοντά στο σημείο απ’ όπου ξεκινήσαμε.
Φτάσαμε στην προβλήτα για να πάρουμε το καραβάκι της επιστροφής που έφευγε στις 6:30. Το καραβάκι των 6:30 το χάσαμε οριακά. Δεν πειράζει. Θα πάρουμε το επόμενο που είναι και το τελευταίο και φεύγει στις 7:00. Τι καλά! Μπήκαμε πρώτοι στων 7:00 και μπορέσαμε και να καθίσουμε και πάνω για να έχουμε και καλή ορατότητα στην ποταμίσια κρουαζιέρα μας. Μόνο που λογαριάζαμε χωρίς τον ξενοδόχο. Η βροχή που όλο το απόγευμα ερχότανε… και δεν ερχότανε (ευτυχώς δηλαδή, γιατί ευχαριστηθήκαμε το μπάνιο και τη βόλτα μας), δεν μας έκανε άλλο τη χάρη. Τώρα ήρθε και μάλιστα έντονη. Έπρεπε να ολοκληρωθεί η εντύπωση “των τροπικών” που σου έδινε το μέρος. Το καραβάκι έφυγε καθυστερημένα γιατί ήταν το τελευταίο της ημέρας και έπρεπε να πάρει και τους «καθυστερημένους». Μάλιστα γύρισε και λίγα μέτρα πίσω για να πάρει τον τελευταίο και πάλι άφησε και άλλους. Όλη η διαδρομή του γυρισμού έγινε υπό βροχή και εμείς που νιώθαμε τυχεροί στην αρχή για την προνομιακή θέση του πάνω ορόφου, τώρα που βραχήκαμε πάλι δεν νιώθαμε και τόσο καλά.
Φτάσαμε αισίως στο Skradin και με τη βροχή μόλις να έχει σταματήσει. Λίγο πριν πάρουμε το αυτοκίνητο, τα παιδιά κάνανε και ένα μικρό διάλλειμα παίζοντας σε ένα μικρό παιδικό τελεφερίκ. Κάναμε και μια μικρή στάση για να φορέσουμε κάτι πιο ζεστό και πήραμε το δρόμο για το Sibenik.
Παρόλο που νύχτωνε πια δεν μπορούσαμε να μην κάνουμε και μια στάση στην πόλη του Sibenik. Ήταν τόσο κοντά μας και ήθελα τόσο να δω τον καθεδρικό ναό την πόλης που είναι στη λίστα της Unesco και «έπαιξε» και στο GoT.
Φτάσαμε γρήγορα. Το αυτοκίνητο το βάλαμε σε parking. Βρήκαμε σχετικά εύκολα τον καθεδρικό, παρόλο που είχε νυχτώσει για τα καλά, αφού βρισκόταν σε ύψωμα και ήταν κατάλληλα φωταγωγημένος. Μόνο που τέτοια ώρα ήταν δυστυχώς κλειστός.
Ο καθεδρικός του Αγίου Ιακώβου (Sveti Jakova ή Saint James) χτίστηκε το 1432. Βομβαρδίστηκε το 1991 και ξαναχτίστηκε όπως ακριβώς ήταν και πριν από Κροάτες και ξένους ειδικούς. Είναι όλος χτισμένος από τοπική πέτρα. Η εκκλησία προστατεύεται από την Unesco. Ο χώρος στην πλατεία έξω από την εκκλησία αποτελεί σκηνικό από το “Game of Thrones”.
((Το Sibenik είναι η ελεύθερη πόλη Braavos, η έδρα της Σιδερένιας Τράπεζας και το καταφύγιο της Arya Stark. H εκκλησία Sveti Jakova είναι το σπίτι του καλού και του κακού ή αλλιώς ο ναός του πολυπρόσωπου Θεού της σειράς GoT)).
Μετά τις σκοτεινές φωτογραφίες της παρηγοριάς αποφασίσαμε να κάνουμε μια βόλτα στην πόλη και να καθίσουμε κάπου να φάμε. Καθίσαμε σε ένα μαγαζί που μας φάνηκε καλό επειδή κυρίως είχε ντόπιους και όχι τουρίστες. Επειδή τα Kuna μας τελειώνανε και δεν θέλαμε να κάνουμε άλλο συνάλλαγμα, μια που αύριο θα φεύγαμε από τη χώρα, σκεφτήκαμε να πάρουμε κάτι οικονομικό και διαλέξαμε τρεις σούπες, μια μακαρονάδα και μια καλαμαράκια. Περιμέναμε και εμείς να φάμε σούπες σαν αυτές που τρώγαμε στη Ρουμανία. Αλλά πόσο έξω πέσαμε! Οι σούπες που μας σερβίρανε δεν ήταν καν ορεκτικό, δεν ήταν καν αραιές, αλλά ήταν απλά έγχρωμο νερό. Κανονικά έπρεπε να μας φέρουν καλαμάκι και όχι κουτάλι. Ο μεγάλος και η μικρή που είχαν πάρει τα κανονικά πιάτα ήταν περιχαρείς και μας δούλευαν για τα καλά. Χρόνο για να περιμένουμε άλλο πιάτο δεν είχαμε, οπότε πείσαμε τους εαυτούς μας ότι δεν πεινούσαμε, αλλά διψούσαμε. Οι σούπες του Sibenik έγιναν ανέκδοτο για το υπόλοιπο της εκδρομής. Τις μνημονεύαμε όταν πεινούσαμε λέγοντας: “αχ! Να ‘χα τώρα μια σούπα σαν αυτή που φάγαμε στο Sibenik”. Και η ειρωνεία της υπόθεσης ήταν ότι τα Kuna που είχαμε δεν φτάσανε τελικά και πληρώσαμε με πιστωτική.
Ο Sveti Jakova
Βόλτες στα στενά του Sibenik
Τελικά αυτή η πόλη μου άφησε κάτι μελαγχολικό. Λίγο η υγρασία και οι βρεγμένοι δρόμοι, λίγο η εκκλησία της Unesco που ήταν κλειστή, λίγο οι σούπες ή λίγο απ’ όλα αυτά συντέλεσαν για να μου αφήσει μια γλυκόπικρη ανάμνηση.
Ήταν πια αργά. Ήρθε η ώρα της επιστροφής μας για στο Split. Θα επιστρέφαμε από την κεντρική αρτηρία που είχε διόδια. Αν το πρόγραμμά μας ήταν δύο ώρες πίσω, θα προλαβαίναμε όπως αρχικά είχα υπολογίσει να πάμε από τον παραλιακό δρόμο για να δούμε και το Trogir (μια πόλη-νησί της λίστας Unesco). Τώρα όμως η κατ’ ευθείαν επιστροφή μας ήταν επιβεβλημένη.
Ευτυχώς που ο δρόμος της επιστροφής ήταν καλός γιατί διαφορετικά θα ήταν πολύ δύσκολη η οδήγηση με την ομίχλη που συναντήσαμε. Σεπτέμβριο μήνα, χωρίς να είμαστε σε κανένα φοβερό υψόμετρο στη διαδρομή Sibenik –Split η ομίχλη που συναντήσαμε δεν μας άφηνε να δούμε στα 10 μέτρα. Με αργή λοιπόν οδήγηση φτάσαμε στο σπίτι κατά τις 10:00 το βράδυ.
Εδώ φαίνεται η διαδρομή που κάναμε την 6η ημέρα.
Πάει και αυτή η μέρα. Τώρα πρέπει να οργανωθώ για την επόμενη. Αύριο θα πρέπει να πάνε όλα ρολόι για να είναι πετυχημένη η μέρα μας. Ήταν δύσκολο όμως αυτό γιατί είχα να κάνω με πρωινό ξύπνημα των παιδιών και με καράβια που έπρεπε να προλάβουμε.
Για το πρόγραμμα της αυριανής μέρας είχα σκεφτεί ως εξής: Πρωινό ξύπνημα, μάζεμα των πραγμάτων και φόρτωμα, εισιτήρια και αναχώρηση με το καράβι των 9:00 για το νησί Brac, μπάνιο στην παραλία Zlatni Rat, αναχώρηση από άλλο λιμάνι στις 3:30 για στεριά και ταξίδι για το Μαυροβούνιο. Αν χάναμε το πρωινό καράβι των 9:00, το επόμενο ήταν τρεις ώρες μετά. Φοβόμουν επίσης, ότι επειδή είχε χαλάσει και ο καιρός, ότι το μπάνιο στη θάλασσα θα ήταν μιαν αποτυχία. Φοβόμουνα και τις γκρίνιες, οπότε μου πέρασε απ’ το μυαλό να εγκαταλείψω την ιδέα του νησιού και χωρίς άγχος να περιηγηθούμε χαλαρά στο Split, που δεν είχαμε δει και τόσο και να ταξιδέψουμε επίσης χαλαρά για το Μαυροβούνιο. Με έβγαλε από τη δύσκολη θέση ο άνδρας μου λέγοντάς μου: «κάνε αυτό που είχες προγραμματίσει».
Κοιμήθηκα τελευταία και αργά, προκειμένου να ετοιμάσω ότι μπορούσα για την επόμενη μέρα.
Και σήμερα είχα στριμωγμένο πρόγραμμα. Θα ξεκινούσαμε με επίσκεψη στο κάστρο Klis που βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα έξω από το Split. Αυτό το κάστρο δεν θα το έβαζα στο πρόγραμμα αν δεν είχε συμμετάσχει στη σειρά GoT. Ήταν ένα επίσης από αυτά που ήθελε να πάμε ο μεγάλος μου γιος. Όχι ότι ήταν άσχημο. Όλα τα κάστρα είναι ωραία. Απλά έχει πραγματικά τόσα άλλα όμορφα η Κροατία….όπως η πόλη του Trogir που θα πηγαίναμε αν προλαβαίναμε σήμερα, αλλά δεν προλάβαμε. Δεν πειράζει, γιατί το κάστρο άρεσε πολύ στα παιδιά, οπότε χαλάλι τους.
Μετά λοιπόν τα κλασικά πρωινά μας και το καφεδάκι μου στον κήπο ξεκινήσαμε για το κάστρο. Σε 15’ είμαστε εκεί. Είχε ελεύθερο parking και μετά από μια μικρή ανάβαση περάσαμε τα τείχη του.
Το Κάστρο Klis είναι ένα μεσαιωνικό πέτρινο κάστρο σκαρφαλωμένο στην κορυφή ενός βουνού πάνω από την πόλη του Split. Χτίστηκε ως ένα μικρό οχυρό από μια αρχαία ιλλυρική φυλή, έγινε ένα βασιλικό κάστρο που ήταν η έδρα πολλών βασιλιάδων της Κροατίας , έπαιξε σημαντικό ρόλο ως ένα μεγάλο οχυρό κατά τη διάρκεια των οθωμανικών πολέμων στην Ευρώπη, πέρασε σε ενετικά χέρια και σε Αυστριακά και κατέληξε στο Βασίλειο της Δαλματίας (και σήμερα στην Κροατία).
Το κάστρο Klis έχει ιδιαίτερη αμυντική αρχιτεκτονική, χαρακτηριστική στη Δαλματία. Αποτελείται από τρεις αμυντικές γραμμές, με ακανόνιστη δομή, ώστε να ταιριάζουν με το φυσικό ανάγλυφο.
Εδώ διακρίνονται οι τρεις σειρές τειχών καθώς και η πόλη του Split στο βάθος.
Η επισκεψιμότητα του κάστρου αυξήθηκε κατά 70% από τη στιγμή που έγινε τόπος γυρισμάτων της σειράς “Game of Thrones”. Έτσι βρεθήκαμε και εμείς εδώ!!!
((Πρόκειται για την πόλη του Meereen. Το Βασίλειο απ’ όπου σχεδιάζει την επιστροφή της στην εξουσία η Daenerys Targaryen!))
Είναι εντυπωσιακό το πώς οι Κροάτες έχουν εκμεταλλευτεί τη δημοφιλία της σειράς. Υπήρχε μέχρι και μια μικρή έκθεση σχετική με τη σειρά. Πολλές φωτογραφίες που σε βάζουν στο κλίμα μέχρι και ομοίωμα ενός δράκου-πρωταγωνιστή.

Η παραπάνω φωτογραφία από τη σειρά εκτίθεται στο κάστρο.
Αφού “φάγαμε” περίπου μιάμισι ώρα περιδιαβαίνοντας στα διάφορα επίπεδα του κάστρου, φύγαμε κατά τη 1:00.
Επόμενος προορισμός ο Εθνικός Δρυμός Krka.
Ο Εθνικός Δρυμός Krka καλύπτει μία έκταση 142τετρ.χλμ. και ιδρύθηκε το 1985 για να προστατευτούν το μεσαίο και κατώτερο τμήμα του ποταμού Krka. Τα νερά του ποταμού κυλούν μέσα σε ένα φαράγγι ενός ασβεστολιθικού οροπεδίου και κατά την πορεία τους χύνονται στους εντυπωσιακούς καταρράκτες Roski Slap και Skradinski Buk, σχηματίζοντας μια σειρά από λίμνες που περιβάλλονται από πλούσια βλάστηση.
Ο Δρυμός Krka είναι περίπου μία ώρα βορειότερα του Split, και έχει δύο εισόδους. Η μία είναι η νότια είσοδος, που μπορείς να παρκάρεις και να προχωρήσεις πεζός για να μπεις μέσα στο Δρυμό και η άλλη είναι η βόρεια είσοδος, από το χωριό Skradin, απ’ όπου παίρνεις πλοιάριο, διασχίζεις για κανένα μισάωρο το ποτάμι για να φτάσεις στην καρδιά του Δρυμού. Μπαίνοντας από τη νότια είσοδο, προφανώς θα κερδίζαμε περισσότερο χρόνο (γιατί από τη βόρεια ήταν πιο μακριά). Κάνοντας όμως λάθος στις οδηγίες που έδωσα στο gps, τελικά οδηγηθήκαμε στη βόρεια είσοδο.
Μπαίνοντας μέσα στο χωριό Skradin και ψάχνοντας να παρκάρουμε κοντά στην προβλήτα με τα καραβάκια μας την πέφτουν τουλάχιστον 3 παρκαδόροι. Θυμηθήκαμε το Mostar και λέμε δεν την ξαναπαθαίνουμε. Προχωρήσαμε προς το κοντινότερο parking στο λιμάνι, το οποίο ήταν και φυλασσόμενο και παρκάραμε ήσυχοι εκεί το αυτοκίνητο. Άμεσα πήγαμε στον γκισέ για εισιτήρια, τα οποία εκείνη τη στιγμή μου φάνηκαν ακριβά, αλλά αργότερα όταν είδα το Δρυμό κατάλαβα……
Το καραβάκι που περιμέναμε για πολύ λίγο δεν ήταν καραβάκι τύπου καϊκι (σαν του Lokrum), αλλά καράβι μεγάλο. Επιβιβαστήκαμε στον πάνω ανοιχτό χώρο και ξεκινήσαμε. Σαν κρουαζιέρα σε εξωτικό τροπικό μέρος μου φάνηκε η όλη διαδρομή, που κράτησε περίπου μισή ώρα. Διασχίσαμε ένα φαρδύ πλωτό ποτάμι, στην άνοδό του και όσο πλησιάζαμε προς την καρδιά του Δρυμού τόσο και πιο έντονα ακούγαμε τους καταρράκτες που έπεφταν. Φτάσαμε. Αντικρίσαμε ένα τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Ένα δάσος που περιέβαλε τη λίμνη που σχημάτιζε ο καταρράκτης που έπεφτε. Ο επιβλητικός αυτός καταρράκτης λέγεται Skradinski Buk. Πέφτει από ύψος 45μ. και κατεβαίνει 17 βαθμίδες σε μήκος 800μ. δημιουργώντας έτσι μια πολύ όμορφη εικόνα. Παντού υπήρχαν μονοπάτια και γεφύρια που σου επέτρεπαν να πλησιάσεις πολύ για να τον θαυμάσεις.
Το μόνο αρνητικό ήταν το ότι είχε πολύ κόσμο. Το ήξερα ότι θα συναντούσαμε κόσμο. Ειδικά τον Αύγουστο το τοπίο χάνει τη μισή του ομορφιά λόγω της φοβερής πολυκοσμίας που έχει. Σήμερα ήταν μια απλή καθημερινή του Σεπτεμβρίου, απόγευμα και με καιρό έτοιμο να βρέξει αλλά και πάλι είχε κόσμο. Ευτυχώς όμως όχι τόσο ώστε να είναι απαγορευτικός ώστε να αποτραπούμε να κάνουμε μπάνιο στα νερά του καταρράκτη όπως και τόσοι άλλοι. Θέλαμε να μπούμε για μπάνιο εγώ και ο μικρός μου γιος (ο καγιάκ).
Οι τρεις λοιπόν της παρέας άραξαν σε ένα από τα πολλά μαγαζάκια του Δρυμού και ο μικρός και εγώ πήγαμε στις τουαλέτες για να αλλάξουμε, στις οποίες έπρεπε να πληρώσεις παρακαλώ (5kn).
Αυτό ήταν. Μπήκαμε. Κρύο νερό, αλλά πολύ αναζωογονητικό. Ήταν σχετικά λίγο δύσκολο να κολυμπήσεις. Εκτός από το προφανές ότι το νερό δεν είχε άνωση, σε σχέση με τη θάλασσα που έχουμε συνηθίσει, είχε επίσης πολύ άσχημο πυθμένα με πολλά βράχια. Τα βράχια αυτά ήταν άλλα ψηλά και άλλα κοντά και εσύ όταν ήθελες να πατήσεις στον πυθμένα στην ουσία πατούσες στην κορυφή αυτών των υπόλιμνων βουνών. Αλλά και αυτό ήταν δύσκολο να το κάνεις, γιατί όσο πιο κοντά ήσουν στο “σκάσιμο” του καταρράκτη τόσο πιο πολύ σε “τράβαγε” το νερό και έπρεπε καταβάλεις μεγαλύτερη προσπάθεια για να κολυμπήσεις. Το σίγουρο είναι ότι ήταν πολύ αναζωογονητικό και παρόλο που ήθελα να μείνω περισσότερη ώρα στο νερό, ήθελα να εξερευνήσω και τον υπόλοιπο Δρυμό γιατί σίγουρα δεν ήταν μόνο αυτό που έβλεπα.
Με το καραβάκι στο Δρυμό
Ο καταρράκτης Skradinski Buk

Βγήκαμε λοιπόν και πήγαμε ξανά στην τουαλέτα για άλλαγμα και αφού συναντήσαμε και τους άλλους που είχαν περιδρομιάσει ότι “βρώμικο” είχε το μέρος (τύπου hot dog, κρέπες, πατάτες με κέτσαπ κ.α.), πήραμε και εμείς “οι κολυμβητές” από μια σοκολατένια κρέπα και αρχίσαμε το περπάτημα όπου μας πήγαινε το κεντρικό μονοπάτι.
Συναντήσαμε στη διαδρομή μας και άλλους μικρότερους καταρράκτες, μονοπάτια, γεφύρια, μπαλκόνια με θέα, χάρτες που σε καθοδηγούσαν και σου υποδείκνυαν ανά πάσα στιγμή που είσαι, ξέφωτα με ξύλινα παγκάκια. Ήταν ένας παράδεισος. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί αυτό το μέρος δεν είναι στη λίστα της Unesco, ενώ οι λίμνες Plitvice που βρίσκονται μιάμισι ώρα βορειότερα από εδώ είναι στη λίστα. Δηλαδή πως είναι οι λίμνες Plitvice; πόσο πιο όμορφες θα μπορούσε να είναι; Ελπίζω να το διαπιστώσω σύντομα σε επόμενο ταξίδι μου γιατί σε αυτό δεν «χωρούσαν».


Βορειότερα από το σημείο που βρισκόμασταν το ποτάμι πλαταίνει και βαθαίνει μέσα στο δάσος προτού κατέβει ανάμεσα στα δέντρα σχηματίζοντας τον καταρράκτη Roski Slap, ύψους 25μ. Αυτός ο καταρράκτης έχει σαφώς λιγότερους επισκέπτες γιατί είναι πιο μακριά και έχει και δυσκολότερη πρόσβαση. Δεν θα μπορούσαμε όμως να πάμε γιατί θα χάναμε πολύ χρόνο.
Ο Εθνικός Δρυμός Krka έχει προσφέρει επίσης πολλά ειδυλλιακά σκηνικά στο GoT. ((Διάφορες τοποθεσίες και των επτά Βασιλείων)).
Κάναμε λοιπόν έναν μεγάλο κύκλο διασχίζοντας ότι μονοπάτι υπήρχε φτάνοντας πάλι κοντά στο σημείο απ’ όπου ξεκινήσαμε.
Φτάσαμε στην προβλήτα για να πάρουμε το καραβάκι της επιστροφής που έφευγε στις 6:30. Το καραβάκι των 6:30 το χάσαμε οριακά. Δεν πειράζει. Θα πάρουμε το επόμενο που είναι και το τελευταίο και φεύγει στις 7:00. Τι καλά! Μπήκαμε πρώτοι στων 7:00 και μπορέσαμε και να καθίσουμε και πάνω για να έχουμε και καλή ορατότητα στην ποταμίσια κρουαζιέρα μας. Μόνο που λογαριάζαμε χωρίς τον ξενοδόχο. Η βροχή που όλο το απόγευμα ερχότανε… και δεν ερχότανε (ευτυχώς δηλαδή, γιατί ευχαριστηθήκαμε το μπάνιο και τη βόλτα μας), δεν μας έκανε άλλο τη χάρη. Τώρα ήρθε και μάλιστα έντονη. Έπρεπε να ολοκληρωθεί η εντύπωση “των τροπικών” που σου έδινε το μέρος. Το καραβάκι έφυγε καθυστερημένα γιατί ήταν το τελευταίο της ημέρας και έπρεπε να πάρει και τους «καθυστερημένους». Μάλιστα γύρισε και λίγα μέτρα πίσω για να πάρει τον τελευταίο και πάλι άφησε και άλλους. Όλη η διαδρομή του γυρισμού έγινε υπό βροχή και εμείς που νιώθαμε τυχεροί στην αρχή για την προνομιακή θέση του πάνω ορόφου, τώρα που βραχήκαμε πάλι δεν νιώθαμε και τόσο καλά.
Φτάσαμε αισίως στο Skradin και με τη βροχή μόλις να έχει σταματήσει. Λίγο πριν πάρουμε το αυτοκίνητο, τα παιδιά κάνανε και ένα μικρό διάλλειμα παίζοντας σε ένα μικρό παιδικό τελεφερίκ. Κάναμε και μια μικρή στάση για να φορέσουμε κάτι πιο ζεστό και πήραμε το δρόμο για το Sibenik.
Παρόλο που νύχτωνε πια δεν μπορούσαμε να μην κάνουμε και μια στάση στην πόλη του Sibenik. Ήταν τόσο κοντά μας και ήθελα τόσο να δω τον καθεδρικό ναό την πόλης που είναι στη λίστα της Unesco και «έπαιξε» και στο GoT.
Φτάσαμε γρήγορα. Το αυτοκίνητο το βάλαμε σε parking. Βρήκαμε σχετικά εύκολα τον καθεδρικό, παρόλο που είχε νυχτώσει για τα καλά, αφού βρισκόταν σε ύψωμα και ήταν κατάλληλα φωταγωγημένος. Μόνο που τέτοια ώρα ήταν δυστυχώς κλειστός.
Ο καθεδρικός του Αγίου Ιακώβου (Sveti Jakova ή Saint James) χτίστηκε το 1432. Βομβαρδίστηκε το 1991 και ξαναχτίστηκε όπως ακριβώς ήταν και πριν από Κροάτες και ξένους ειδικούς. Είναι όλος χτισμένος από τοπική πέτρα. Η εκκλησία προστατεύεται από την Unesco. Ο χώρος στην πλατεία έξω από την εκκλησία αποτελεί σκηνικό από το “Game of Thrones”.
((Το Sibenik είναι η ελεύθερη πόλη Braavos, η έδρα της Σιδερένιας Τράπεζας και το καταφύγιο της Arya Stark. H εκκλησία Sveti Jakova είναι το σπίτι του καλού και του κακού ή αλλιώς ο ναός του πολυπρόσωπου Θεού της σειράς GoT)).
Μετά τις σκοτεινές φωτογραφίες της παρηγοριάς αποφασίσαμε να κάνουμε μια βόλτα στην πόλη και να καθίσουμε κάπου να φάμε. Καθίσαμε σε ένα μαγαζί που μας φάνηκε καλό επειδή κυρίως είχε ντόπιους και όχι τουρίστες. Επειδή τα Kuna μας τελειώνανε και δεν θέλαμε να κάνουμε άλλο συνάλλαγμα, μια που αύριο θα φεύγαμε από τη χώρα, σκεφτήκαμε να πάρουμε κάτι οικονομικό και διαλέξαμε τρεις σούπες, μια μακαρονάδα και μια καλαμαράκια. Περιμέναμε και εμείς να φάμε σούπες σαν αυτές που τρώγαμε στη Ρουμανία. Αλλά πόσο έξω πέσαμε! Οι σούπες που μας σερβίρανε δεν ήταν καν ορεκτικό, δεν ήταν καν αραιές, αλλά ήταν απλά έγχρωμο νερό. Κανονικά έπρεπε να μας φέρουν καλαμάκι και όχι κουτάλι. Ο μεγάλος και η μικρή που είχαν πάρει τα κανονικά πιάτα ήταν περιχαρείς και μας δούλευαν για τα καλά. Χρόνο για να περιμένουμε άλλο πιάτο δεν είχαμε, οπότε πείσαμε τους εαυτούς μας ότι δεν πεινούσαμε, αλλά διψούσαμε. Οι σούπες του Sibenik έγιναν ανέκδοτο για το υπόλοιπο της εκδρομής. Τις μνημονεύαμε όταν πεινούσαμε λέγοντας: “αχ! Να ‘χα τώρα μια σούπα σαν αυτή που φάγαμε στο Sibenik”. Και η ειρωνεία της υπόθεσης ήταν ότι τα Kuna που είχαμε δεν φτάσανε τελικά και πληρώσαμε με πιστωτική.
Ο Sveti Jakova


Βόλτες στα στενά του Sibenik
Τελικά αυτή η πόλη μου άφησε κάτι μελαγχολικό. Λίγο η υγρασία και οι βρεγμένοι δρόμοι, λίγο η εκκλησία της Unesco που ήταν κλειστή, λίγο οι σούπες ή λίγο απ’ όλα αυτά συντέλεσαν για να μου αφήσει μια γλυκόπικρη ανάμνηση.
Ήταν πια αργά. Ήρθε η ώρα της επιστροφής μας για στο Split. Θα επιστρέφαμε από την κεντρική αρτηρία που είχε διόδια. Αν το πρόγραμμά μας ήταν δύο ώρες πίσω, θα προλαβαίναμε όπως αρχικά είχα υπολογίσει να πάμε από τον παραλιακό δρόμο για να δούμε και το Trogir (μια πόλη-νησί της λίστας Unesco). Τώρα όμως η κατ’ ευθείαν επιστροφή μας ήταν επιβεβλημένη.
Ευτυχώς που ο δρόμος της επιστροφής ήταν καλός γιατί διαφορετικά θα ήταν πολύ δύσκολη η οδήγηση με την ομίχλη που συναντήσαμε. Σεπτέμβριο μήνα, χωρίς να είμαστε σε κανένα φοβερό υψόμετρο στη διαδρομή Sibenik –Split η ομίχλη που συναντήσαμε δεν μας άφηνε να δούμε στα 10 μέτρα. Με αργή λοιπόν οδήγηση φτάσαμε στο σπίτι κατά τις 10:00 το βράδυ.
Εδώ φαίνεται η διαδρομή που κάναμε την 6η ημέρα.

Πάει και αυτή η μέρα. Τώρα πρέπει να οργανωθώ για την επόμενη. Αύριο θα πρέπει να πάνε όλα ρολόι για να είναι πετυχημένη η μέρα μας. Ήταν δύσκολο όμως αυτό γιατί είχα να κάνω με πρωινό ξύπνημα των παιδιών και με καράβια που έπρεπε να προλάβουμε.
Για το πρόγραμμα της αυριανής μέρας είχα σκεφτεί ως εξής: Πρωινό ξύπνημα, μάζεμα των πραγμάτων και φόρτωμα, εισιτήρια και αναχώρηση με το καράβι των 9:00 για το νησί Brac, μπάνιο στην παραλία Zlatni Rat, αναχώρηση από άλλο λιμάνι στις 3:30 για στεριά και ταξίδι για το Μαυροβούνιο. Αν χάναμε το πρωινό καράβι των 9:00, το επόμενο ήταν τρεις ώρες μετά. Φοβόμουν επίσης, ότι επειδή είχε χαλάσει και ο καιρός, ότι το μπάνιο στη θάλασσα θα ήταν μιαν αποτυχία. Φοβόμουνα και τις γκρίνιες, οπότε μου πέρασε απ’ το μυαλό να εγκαταλείψω την ιδέα του νησιού και χωρίς άγχος να περιηγηθούμε χαλαρά στο Split, που δεν είχαμε δει και τόσο και να ταξιδέψουμε επίσης χαλαρά για το Μαυροβούνιο. Με έβγαλε από τη δύσκολη θέση ο άνδρας μου λέγοντάς μου: «κάνε αυτό που είχες προγραμματίσει».
Κοιμήθηκα τελευταία και αργά, προκειμένου να ετοιμάσω ότι μπορούσα για την επόμενη μέρα.