interted
Member
- Μηνύματα
- 1.355
- Likes
- 8.207
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Περιεχόμενα
Οι θεατές σε πορεία – ο κομιούτερ της Ιστανμπουλ - ο Σουλτάνος σταρ – ένας «Έλληνας» στην Πόλη – η κατασκευάστρια μικρογραφιών
Ένας τύπος που φαίνεται να είναι ο ιδιοκτήτης του χόστελ ξεναγεί μια κυρία στην βεράντα. Ο πρώτος εξηγεί την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της περιοχής και τις προσπάθειες που έχουν κάνει οι ίδιοι να προωθήσουν τον τουρισμό. Επίσης για τις παράνομες δραστηριότητες που ανθούν στην περιοχή (ξέπλυμα χρήματος; ) Αυτό ίσως εξηγεί και τους περίεργους τύπους που είδα την πρώτη μερα.
Κατεβαίνω στον δρόμο και τολμάω να περάσω από τον «Δραμινό» περιπτερά. Αυτός με αναγνωρίζει αμέσως και σκάει ένα χαμόγελο μέχρι τα αυτιά! Διασχίζω τα σοκάκια και στον δρόμο μου βλέπω μια ελληνοορόδοξη εκκλησία, τον Αγιο Γεώργιο, που φαίνεται σχετικά καινούργια και στον τοίχο υπάρχουν συρματοπλέγματα για να αποφύγουν, ποιος ξέρει τι, μπελάδες. Βγαίνοντας στον κεντρικό πεζόδρομο ξαφνικά ακούω μια βοή από το τέλος του δρόμου: «Bu daha başlangıç, Mücadeleye devam»! Καμιά 200αριά νέοι και νέες έχουν κλείσει τον δρόμο και διαδηλώνουν. «Aυτό είναι μόνο η αρχή, συνέχισε τον αγώνα». Κατά διαστήματα σταματάνε και ο κόσμος που έχει μαζευτεί γύρω και τους κοιτάει, αρχίζει να χειροκροτεί κατά πλειοψηφία. Να μην ξεχνιόμαστε, τα πνέυματα μετά τις μεγάλες συγκρούσεις για το Πάρκο Γκέζι δεν έχουν καταλαγιάσει ακόμα. Στην Ταξίμ έχουν στήσει τις φωτογραφίες των νεκρών και κάθε Σάββατο και Κυριακή διοργανώνουν νέα διαδήλωση στην μνήμη τους.
Μπαίνω στο καραβάκι που κάνει την διαδρομή Ίσκελε - Εμινονού. “Μind the plank” θα έπρεπε να αναγράφουν για τους commuters της Ιστανμπούλ, καθώς οι μετακινήσεις στην Πόλη κάθε άλλο παρά συνηθισμένες είναι: από τα γραφικά τραμ και μετρομπούς μέχρι τα θαλάσσια λεωφορεία εξπρές που καλύπτουν την υδάτινη οδό. Ένας περιοδεύων μουσικός με λυρική φωνή ενθουσιάζει το κοινό στην καμπίνα. Στην στροφή της θάλασσας του Μαρμαρά δεσπόζει η Αγιασοφιά και οι κήποι των σαραγιών των σουλτάνων. Μπαίνοντας στον κόλπο το επιβλητικό Σουλειμάνιε τζαμί υψώνεται στην κορυφή του λόφου. Στην προβλήτα του Εμινονού επικρατεί πανδαιμόνιο. Ανεβαίνω ακολουθώντας ένα σοκάκι με καταστήματα που πουλάνε κάθε φυσης εργαλεία, και καταλήγω στην είσοδο του τζαμιού. Ο Σουλειμάν ο Νομοθέτης (όπως τον αποκαλούσαν οι Οθωμανοί), ο φιλόδοξος σουλτάνος που γεννήθηκε στην Τραπεζούντα και μεγάλωσε με πρότυπο τον Μέγα Αλέξανδρο δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις πλέον. Το ομώνυμο τζαμί αναδυκνείει το σταριλίκι (μεγαλοπρέπεια αν θέλετε) του Σουλειμάν και το ταλέντο του Μιμάρ Σινάν. Το κεντρικό κτίριο διαθέτει ένα τεράστιο θόλο και πολλούς άλλους περιφερειακά, στο στυλ της Αγιασοφιάς, όμως ελαφρώς μικρότερο σε μέγεθος, σύμφωνα με τους οδηγούς. Στο εσωτερικό η διακριτική διακόσμηση, το λευκό μάρμαρο και το κομψό μιχράμπ και μιμπάρ δίνουν μια αίσθηση μεγαλείου και απλότητας. Ο τάφος της Χιουρέμ Σουλτάν, σε μαυσωλείο στο πίσω μέρος του τζαμιού, είναι όπως αναμένεται σημείο λαικού προσκυνήματος. Οι πεινασμένοι τουρίστες απολαμβάνουν κουρού φασούλιε, γιαούρτι και τουρσί στα δύο ρεστοράν στα πλάγια του τζαμιού ενώ πολλοί αναπαύονται στα γρασίδια.
Διασχίζουμε το κεντρικό κάμπους του Πανεπιστημίου, όπου η μπατσοκρατία είναι αρκετά εμφανής στα στενά, και καταλήγουμε στην στάση Μπεγιαζίτ του σύγχρονου τράμ της Πόλης. Από εκεί θα πάρουμε τον κατηφορικό δρόμο προς την θάλασσα αποφεύγοντας την οχλοβοή του μεγάλου παζαριού. Στενοί πεζόδρομοι και υπαίθρια παζάρια και όσο πάμε πιο βαθιά ο κόσμος λιγοστεύει και το τοπίο γίνεται πιο παραδοσιακό. Αποφασίζω να μπω σε ένα μικρομάγαζο για να αγοράσω μια ζώνη. Ο μεσήλικας ιδιοκτήτης δεν έχει σκοπό να κάνει πολλά παζάρια γι’ αυτό γρήγορα καταλήγουμε σε μια λογική τιμή. Μόλις του λέω ότι είμαι από Ελλάδα το μάτι του λάμπει. Κι εγώ Έλληνας είμαι μου λέει στα αγγλικά: το επίθετό μου είναι Κ. Έλα μέσα. Φωνάζει στον πιτσιρίκο που κάθεται έξω να φέρει μια καρέκλα και στην συνέχεια χάνεται στο βάθος του μαγαζιού. Εδώ δες, μου λέει, και απλώνει ένα μάτσο παλιές φωτογραφίες πάνω στο τραπέζι. Εδώ είμαι με τον κουνιάδο μου στην Αθήνα, (πίνουν μπίρα σε μια ταβέρνα με κλασικό στυλ σέβεντις) εδώ η ανεψιά μου, εδω έχουμε πάει στο δάσος (κρατάνε καραμπίνα και μερικά πουλάκια). Ωραίες εποχές... εγώ έχω έρθει από την Αρμενία, μετά άλλαξα το όνομά μου σε Κ. Να με θυμάσαι! Θα σε θυμάμαι του λέω και βγαίνω από το μαγαζί.
Η κιουτσούκ (μικρή) Αγιασοφιά είναι μια μικρή όαση μέσαστην Πόλη. Αρχικά εκκλησία χτισμένη από τον Ιουστινιανό τον 6ο αιώνα, αργότερα μετατράπηκε σε τζαμί. Αν και λίγα από την αρχαία εκκλησία έχουν παραμείνει, αυτή παραμένει αρχιτεκτονικό αριστούργημα – την προτείνω ανεπιφύλακτα ως ένα από τα πιό όμορφα μέρη που είδα στην Πόλη. Στην αυλή υπάρχει ένα καφενείο και διάφορα μικρά μαγαζάκια με σουβενίρ. Σταματάω σε μια βιτρίνα με μικρογραφίες – ξέρετε αυτές που σχεδιάζαν στα βιβλία κάποτε. Οι παραστάσεις που μου έμειναν στο μυαλό: Ένας τύπος με φλεγόμενο καπέλο βρίσκεται μέσα σε ένα πλοίο που μοιάζει με πλοίο των Βίκινγκ και έχει επιβάτες μια ντουζίνα ζώα. Οι πόνοι από το βγάλσιμο του δοντιού έχουν πάρει τα σχήματα δαιμόνων. Περιστρεφόμενοι δερβίσιδες. Ελαφρά ντυμένες χορεύτριες της κοιλιάς. Μια παραδοσιακή εικόνα μαχαλά με μια οικογένεια να κάθεται στο σοκάκι. Η κοπέλα που τα κατασκευάζει μου εξηγεί ότι οι εικόνες είναι πιστές αντιγραφές των αυθεντικών και έχουν κατασκευαστεί σε πεπαλαιωμένο χαρτί. Κάθομαι στην αυλή του καφενείου και δοκιμάζω το τσάι σκεπτόμενος την συνέχεια: έχω κανονίσει να συναντηθώ με έναν ντόπιο, τον Μουράτ, με τον οποίο θα δούμε το υπόλοιπο της παλιάς πόλης και θα μάθουμε λίγα παραπάνω για την ζωή σε αυτήν.
Ένας τύπος που φαίνεται να είναι ο ιδιοκτήτης του χόστελ ξεναγεί μια κυρία στην βεράντα. Ο πρώτος εξηγεί την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της περιοχής και τις προσπάθειες που έχουν κάνει οι ίδιοι να προωθήσουν τον τουρισμό. Επίσης για τις παράνομες δραστηριότητες που ανθούν στην περιοχή (ξέπλυμα χρήματος; ) Αυτό ίσως εξηγεί και τους περίεργους τύπους που είδα την πρώτη μερα.
Κατεβαίνω στον δρόμο και τολμάω να περάσω από τον «Δραμινό» περιπτερά. Αυτός με αναγνωρίζει αμέσως και σκάει ένα χαμόγελο μέχρι τα αυτιά! Διασχίζω τα σοκάκια και στον δρόμο μου βλέπω μια ελληνοορόδοξη εκκλησία, τον Αγιο Γεώργιο, που φαίνεται σχετικά καινούργια και στον τοίχο υπάρχουν συρματοπλέγματα για να αποφύγουν, ποιος ξέρει τι, μπελάδες. Βγαίνοντας στον κεντρικό πεζόδρομο ξαφνικά ακούω μια βοή από το τέλος του δρόμου: «Bu daha başlangıç, Mücadeleye devam»! Καμιά 200αριά νέοι και νέες έχουν κλείσει τον δρόμο και διαδηλώνουν. «Aυτό είναι μόνο η αρχή, συνέχισε τον αγώνα». Κατά διαστήματα σταματάνε και ο κόσμος που έχει μαζευτεί γύρω και τους κοιτάει, αρχίζει να χειροκροτεί κατά πλειοψηφία. Να μην ξεχνιόμαστε, τα πνέυματα μετά τις μεγάλες συγκρούσεις για το Πάρκο Γκέζι δεν έχουν καταλαγιάσει ακόμα. Στην Ταξίμ έχουν στήσει τις φωτογραφίες των νεκρών και κάθε Σάββατο και Κυριακή διοργανώνουν νέα διαδήλωση στην μνήμη τους.
Μπαίνω στο καραβάκι που κάνει την διαδρομή Ίσκελε - Εμινονού. “Μind the plank” θα έπρεπε να αναγράφουν για τους commuters της Ιστανμπούλ, καθώς οι μετακινήσεις στην Πόλη κάθε άλλο παρά συνηθισμένες είναι: από τα γραφικά τραμ και μετρομπούς μέχρι τα θαλάσσια λεωφορεία εξπρές που καλύπτουν την υδάτινη οδό. Ένας περιοδεύων μουσικός με λυρική φωνή ενθουσιάζει το κοινό στην καμπίνα. Στην στροφή της θάλασσας του Μαρμαρά δεσπόζει η Αγιασοφιά και οι κήποι των σαραγιών των σουλτάνων. Μπαίνοντας στον κόλπο το επιβλητικό Σουλειμάνιε τζαμί υψώνεται στην κορυφή του λόφου. Στην προβλήτα του Εμινονού επικρατεί πανδαιμόνιο. Ανεβαίνω ακολουθώντας ένα σοκάκι με καταστήματα που πουλάνε κάθε φυσης εργαλεία, και καταλήγω στην είσοδο του τζαμιού. Ο Σουλειμάν ο Νομοθέτης (όπως τον αποκαλούσαν οι Οθωμανοί), ο φιλόδοξος σουλτάνος που γεννήθηκε στην Τραπεζούντα και μεγάλωσε με πρότυπο τον Μέγα Αλέξανδρο δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις πλέον. Το ομώνυμο τζαμί αναδυκνείει το σταριλίκι (μεγαλοπρέπεια αν θέλετε) του Σουλειμάν και το ταλέντο του Μιμάρ Σινάν. Το κεντρικό κτίριο διαθέτει ένα τεράστιο θόλο και πολλούς άλλους περιφερειακά, στο στυλ της Αγιασοφιάς, όμως ελαφρώς μικρότερο σε μέγεθος, σύμφωνα με τους οδηγούς. Στο εσωτερικό η διακριτική διακόσμηση, το λευκό μάρμαρο και το κομψό μιχράμπ και μιμπάρ δίνουν μια αίσθηση μεγαλείου και απλότητας. Ο τάφος της Χιουρέμ Σουλτάν, σε μαυσωλείο στο πίσω μέρος του τζαμιού, είναι όπως αναμένεται σημείο λαικού προσκυνήματος. Οι πεινασμένοι τουρίστες απολαμβάνουν κουρού φασούλιε, γιαούρτι και τουρσί στα δύο ρεστοράν στα πλάγια του τζαμιού ενώ πολλοί αναπαύονται στα γρασίδια.
Διασχίζουμε το κεντρικό κάμπους του Πανεπιστημίου, όπου η μπατσοκρατία είναι αρκετά εμφανής στα στενά, και καταλήγουμε στην στάση Μπεγιαζίτ του σύγχρονου τράμ της Πόλης. Από εκεί θα πάρουμε τον κατηφορικό δρόμο προς την θάλασσα αποφεύγοντας την οχλοβοή του μεγάλου παζαριού. Στενοί πεζόδρομοι και υπαίθρια παζάρια και όσο πάμε πιο βαθιά ο κόσμος λιγοστεύει και το τοπίο γίνεται πιο παραδοσιακό. Αποφασίζω να μπω σε ένα μικρομάγαζο για να αγοράσω μια ζώνη. Ο μεσήλικας ιδιοκτήτης δεν έχει σκοπό να κάνει πολλά παζάρια γι’ αυτό γρήγορα καταλήγουμε σε μια λογική τιμή. Μόλις του λέω ότι είμαι από Ελλάδα το μάτι του λάμπει. Κι εγώ Έλληνας είμαι μου λέει στα αγγλικά: το επίθετό μου είναι Κ. Έλα μέσα. Φωνάζει στον πιτσιρίκο που κάθεται έξω να φέρει μια καρέκλα και στην συνέχεια χάνεται στο βάθος του μαγαζιού. Εδώ δες, μου λέει, και απλώνει ένα μάτσο παλιές φωτογραφίες πάνω στο τραπέζι. Εδώ είμαι με τον κουνιάδο μου στην Αθήνα, (πίνουν μπίρα σε μια ταβέρνα με κλασικό στυλ σέβεντις) εδώ η ανεψιά μου, εδω έχουμε πάει στο δάσος (κρατάνε καραμπίνα και μερικά πουλάκια). Ωραίες εποχές... εγώ έχω έρθει από την Αρμενία, μετά άλλαξα το όνομά μου σε Κ. Να με θυμάσαι! Θα σε θυμάμαι του λέω και βγαίνω από το μαγαζί.
Η κιουτσούκ (μικρή) Αγιασοφιά είναι μια μικρή όαση μέσαστην Πόλη. Αρχικά εκκλησία χτισμένη από τον Ιουστινιανό τον 6ο αιώνα, αργότερα μετατράπηκε σε τζαμί. Αν και λίγα από την αρχαία εκκλησία έχουν παραμείνει, αυτή παραμένει αρχιτεκτονικό αριστούργημα – την προτείνω ανεπιφύλακτα ως ένα από τα πιό όμορφα μέρη που είδα στην Πόλη. Στην αυλή υπάρχει ένα καφενείο και διάφορα μικρά μαγαζάκια με σουβενίρ. Σταματάω σε μια βιτρίνα με μικρογραφίες – ξέρετε αυτές που σχεδιάζαν στα βιβλία κάποτε. Οι παραστάσεις που μου έμειναν στο μυαλό: Ένας τύπος με φλεγόμενο καπέλο βρίσκεται μέσα σε ένα πλοίο που μοιάζει με πλοίο των Βίκινγκ και έχει επιβάτες μια ντουζίνα ζώα. Οι πόνοι από το βγάλσιμο του δοντιού έχουν πάρει τα σχήματα δαιμόνων. Περιστρεφόμενοι δερβίσιδες. Ελαφρά ντυμένες χορεύτριες της κοιλιάς. Μια παραδοσιακή εικόνα μαχαλά με μια οικογένεια να κάθεται στο σοκάκι. Η κοπέλα που τα κατασκευάζει μου εξηγεί ότι οι εικόνες είναι πιστές αντιγραφές των αυθεντικών και έχουν κατασκευαστεί σε πεπαλαιωμένο χαρτί. Κάθομαι στην αυλή του καφενείου και δοκιμάζω το τσάι σκεπτόμενος την συνέχεια: έχω κανονίσει να συναντηθώ με έναν ντόπιο, τον Μουράτ, με τον οποίο θα δούμε το υπόλοιπο της παλιάς πόλης και θα μάθουμε λίγα παραπάνω για την ζωή σε αυτήν.
Attachments
-
130,3 KB Προβολές: 1.362