hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφ.1 - Shiraz: Η πόλη των κήπων και των ποιητών
- Κεφ. 2: Περσέπολις: Διαπιστευτήρια στο φίλο μου Ξέρξη][I]Πριν συνεχίσω το οδοιπορικό θα ήθελα να ενώσω τη φωνή μου με τη δίκαιη αγανάκτηση των Ιρανών και να βροντοφωνάξω: [B]Δεν είναι οι ιρανοί άραβες[/B] αγαπητοί μου αναγνώστες.:mad: Κι ας χρησιμοποιούν αραβικούς χαρακτήρες στη γραφή τους. Είναι Πέρσες και μιλάνε τα φαρσι που ουδεμία σχέση έχουν με τα αραβικά. Άντε, τα είπα και ξεθύμανα.[/I
- Kεφ.3 – Yazd: Badgir, qanat κι ο θάνατος στους Πύργους της Σιωπής]Η [B]Yazd[/B
- Kεφ.4 – Kerman: Τσάι κι ένα qalyan στο 4 παρακαλώ!][I]Πριν τη συνέχεια της ιστορίας, θα ήθελα να κάνω μια σύντομη αναφορά στο dressing code στο Ιράν. Διότι οι επίδοξοι ταξιδευτές κατά κει οφείλουν να είναι ενήμεροι και να μη βρεθούν προ εκπλήξεων του τύπου «δεν ήξερες, δεν ρώταγες;». [/I
- Κεφ. 5: Ισπαχάν…μ’ένα γλυκό αναστεναγμό! μέρος Ι][B]Μέρος Ι: Στη καρδιά του Ισπαχάν[/B
- Κεφ. 6: Ισπαχάν…μ’ένα γλυκό αναστεναγμό! (ΙΙ)][B]Μέρος II: Οι γέφυρες, η αδελφή Καμίλλη και το χαλί απ’τον Αλί[/B
- Κεφ. 7: Touch me baby... και πάμε για Αbyaneh & Kashan
- Κεφ. 8: Aπ’την Καππαδοκία του Ιράν στις ακτές της Κασπίας
- Κεφ.9: Aπό τη Τεχεράνη με… αγάπη!!
Μετά μια φρενήρη ημέρα στο Shiraz, είχα αποφασίσει να μετακινηθούμε οδικώς προς Yazd με ενδιάμεσες στάσεις στη Περσέπολη, τις Πασαργάδες και ό,τι άλλο ο LP χαρακτηρίζει ενδιαφέρον στη διάρκεια της διαδρομής. Προβλεπόταν μια μακρά ημέρα που όπως αντιλαμβάνεστε ήταν αδύνατον να γίνει με τοπικές συγκοινωνίες. Άλλωστε μας φαντάζεστε να ανεβάζουμε και να κατεβάζουμε βαλίτσες κάθε λίγο και λιγάκι; Πύρρος Δήμας δεν έχω γίνει ακόμα. Χα… κι έπειτα τι στο καλό δισεκατομμυριούχος ήμουν!
Ώρα για γνωριμία με την Αρχαία Περσία και το φίλο μου το Ξέρξη. 70 χλμ μακρυά από το Shiraz βρεθήκαμε να κόβουμε τα εισιτήρια για να επισκεφτούμε τον αρχαιολογικό χώρο της Περσέπολης. Ακολουθεί η σύντομη εκπαιδευτική εισαγωγή για να ξέρουμε για τι μιλάμε:

Οι εργασίες στη Περσέπολη ξεκίνησαν το 518 πΧ επί Δαρείου Α΄ αν και πιστεύεται ότι η επιλογή της περιοχής είχε γίνει από τον Κύρο το Μέγα. Τα σημαντικότερα κτήρια όμως (πχ ανάκτορο Apadana κ.α.), ολοκληρώθηκαν τη περίοδο βασιλείας του γιου του Δαρείου, Ξέρξη Α΄(ο φίλος μου) και συνεχίστηκε μέχρι την παρακμή της δυναστείας των Αχαιμενιδών. Περιγράφεται σαν την πλουσιότερη πόλη της οικουμένης. Δυστυχώς οι καλές μέρες της πόλης δεν κράτησαν πολύ. Με την κατάληψη της Περσίας από τον Μέγα Αλέξανδρο κατά το 330 πΧ, η Περσέπολη έγινε παρανάλωμα πυρός. Κατά τον Διόδωρο Σικελιώτη αποτελεί πράξη εκδίκησης του Αλέξανδρου για τη φωτιά στην Ακρόπολη της Αθήνας όπου έβαλε το χεράκι της και μια διάσημη αθηναία πόρνη η Θαϊς (που σαν τσαούσα παντρεύτηκε αργότερα τον στρατηγό Πτολεμαίο, εγκαταστάθηκε στην Αλεξάνδρεια και έγινε βασίλισσα της Αιγύπτου – έτσι για να κάνουμε και λίγο κουτσομπολιό).
Σύμφωνα με τον Ρωμαίο ιστορικό Κούρτιο Ρούφο, οι κάτοικοι της πόλης είτε αυτοκτόνησαν από απελπισία, είτε σφαγιάστηκαν, είτε σύρθηκαν αιχμάλωτοι. Ο στρατός του Αλεξάνδρου καταλήστεψε το θησαυροφυλάκιο που περιείχε αμύθητα πλούτη (το ποσό αρκούσε όχι μόνο να αποσβέσει τα σημερινά χρέη μας αλλά και να μας συντηρεί για καμιά 200 χρόνια), πυρπόλησε τη τεράστια βιβλιοθήκη όπου είχαν αποθησαυρισθεί χιλιάδες τόμοι βιβλίων για διάφορες επιστήμες, πολύτιμα θρησκευτικά κειμήλια του Ζωροαστρισμού χάθηκαν για πάντα, τάφοι βασιλέων συλήθηκαν.
Διαβάζοντας αυτά τα τερατώδη και έχοντας δηλώσει τη χώρα προέλευσης στο κισσέ των εισιτηρίων θεωρούσα βέβαιη τη παραδειγματική ρίψη μας στη πυρά για την καταστροφή της Περσέπολης που προκάλεσε ο μέγας στρατηλάτης πρόγονός μας. :roll: Ευτυχώς όμως η βεντέτα τύπου Βροντάκηδες-Φουρτουνάκηδες δεν ισχύει στην περίπτωση Ιράν-Ελλάδας. Περασμένα ξεχασμένα…
Η θέα προς τον αρχαιολογικό χώρο περιορίζεται από τα ψηλά τείχη της πόλης. Για να μπεις πρέπει να ακολουθήσεις το δρόμο που πριν 2,500 χρόνια ακολουθούσαν όλοι: μέσω της Μεγάλης Κλίμακας σκαλισμένης με μεγάλα κομμάτια πέτρας στις εσοχές των οποίων σήμερα φωλιάζουν περιστέρια. Ανήλθα αργά, μεγαλοπρεπώς, δίκην πέρση ευγενούς με το μακρύ μου μανδύα να σέρνεται μεγαλόπρεπα πάνω στα σκαλιά, αναμένοντας ο φαύλος να σαλπίσουν τα βούκινα στην κορφή της κλίμακας αναγγέλλοντας την άφιξή μου.
Συμμαζεύοντας την αχαλίνωτη φαντασία μου και με τον οδηγό ανά χείρας ξεκινήσαμε τη περιήγηση από την εντυπωσιακή Πύλη των Εθνών (ή Πύλη του Ξέρξη). Χτισμένη την εποχή του φίλου μου του Ξέρξη Α΄, στην δυτική της είσοδο στέκουν αιώνιοι φρουροί δύο φιγούρες ταύρων, αρκούντως υπερμεγέθεις ώστε να αντανακλάται η εξουσία της Αυτοκρατορίας.

Η ανατολική είσοδος διακοσμείται από δύο ταύρους με κεφάλι γενειοφόρου άνδρα (μούσι κομμωτηρίου, στην εντέλεια).

Περνώντας τη στενή δίοδο, στα πλάγια του τοίχου είναι γραμμένη μια επιγραφή στα περσικά, βαβυλωνιακά και ελαμιτικά. Ομολογώ πως με τη γνωστή μου γλωσσολογική δεινότητα τύπου λα Γκρες ντουζ πουάν, θα μπορούσα ανετότατα να μεταφράσω το κείμενο, όμως η απόσταση από το έδαφος δεν μου επέτρεπε την αποκρυπτογράφηση κι έτσι σας μεταφέρω τα γραφόμενα: «Είμαι ο Ξέρξης, Μέγας Βασιλιάς, Βασιλεύς Βασιλέων, Βασιλεύς χωρών, Βασιλεύς πολλών φυλών …γιός του Βασιλιά Δαρείου, της γενιάς των Αχαιμενιδών… Πολλά άλλα πράγματα φτιάχτηκαν στη Περσία. Τα έφτιαξα εγώ κι ο πατέρας μου.» Αυτή η μετριοφροσύνη του Ξέρξη τον ανέβασε αυτομάτως πολύ στην εκτίμησή μου και αναπόφευκτα χρίστηκε φιλαράκι

Προσπερνώντας μια ημιτελή πύλη και την αίθουσα των 32 Κολονών πήραμε τη μικρή ανηφόρα προς τα δυτικά που σε οδηγεί στον τάφο του Αρταξέρξη Β΄ο οποίος φέρει 4 σκαλιστούς κίονες δίπλα από την είσοδο και πληθώρα Ζωροαστρικών συμβόλων. Τυχερός ο Αρταξέρξης Β΄ που αναπαύεται αγναντεύοντας πανοραμικά τη Περσέπολη (ό,τι έχει απομείνει βασικά).

Ο τάφος του Αρταξέρξη Β΄
Κατηφορίσαμε προς στην Αίθουσα με τις 1000 Κολόνες, το μεγαλύτερο από τα παλάτια της Περσέπολης που η κατασκευή του ολοκληρώθηκε από τον Αρταξέρξη Α΄ (γιο του φίλου Ξέρξη) στο τέλος του 5ου αιώνα π.Χ. Η Αίθουσα χρησίμευε για την υποδοχή των αντιπροσώπων των υποτελών εθνών . Η βόρεια σκεπαστή είσοδος του κτιρίου μέσω της οποίας εισέρχεσαι στα απομεινάρια της αίθουσας, διακοσμείται από δυο υπερμεγέθεις πέτρινους ταύρους. Οι 8 πέτρινες πύλες της είναι διακοσμημένες με σκηνές θρόνων βόρεια και νότια, ενώ ανατολικά και δυτικά αναπαριστώνται μάχες του βασιλιά με τέρατα.

Σε πρώτο φόντο η Αίθουσα με τις 1000 κολώνες, πίσω το ανάκτορο Apadana και στο βάθος τα παλάτια των βασιλέων
Δίπλα στην Αίθουσα με τις 1000 κολώνες βρίσκονται τα ερείπια του θησαυροφυλακίου και πίσω της το αγνώστου χρήσεως (πιθανά χαρέμι του φίλου μου Ξέρξη) κτήριο Haremsara που σήμερα στεγάζει το μικρό μουσείο της Περσέπολης με ευρήματα από της ανασκαφές. Πίσω από το μουσείο βρίσκονται τα παλάτια του Δαρείου Α΄, του Ξέρξη (το φιλαράκι) και του Αρταξέρξη Γ΄ (κάτι σε Λουδοβίκους αρχίζει να γίνεται το πράγμα). Τα μόνα δυστυχώς που διασώζονται είναι κάποιες κολώνες και οι πύλες εισόδου οι οποίες και αναδεικνύουν τα περασμένα μεγαλεία καθώς είναι σκαλισμένες με αναπαραστάσεις και επιγραφές.

Λεπτομέρεια από ανάγλυφη πύλη
Τίποτα όμως δεν συγκρίνεται με την μεγαλοπρέπεια του παλατιού Apadana. Αν και το εσωτερικό μπορεί κανείς πια μόνο με τη φαντασία του να το αναπαραστήσει, τα γλυπτά στις σκάλες θα παραμένουν αιώνιοι μάρτυρες της μνημειώδους μεγαλοπρέπειας του κτηρίου. Καλοδιατηρημένα, αναπαριστούν την υποδοχή Περσών και Μήδων ευγενών, την προσφορά προς τον βασιλέα αντιπροσωπειών από 23 υποτελή έθνη, τους Αθάνατους (βασιλική επίλεκτη φρουρά), σύμβολα της Ζωροαστρικής θεότητας Ahuramazda. Όλα καταδεικνύουν τη δύναμη της Αυτοκρατορίας των Αχαιμενιδών και είναι ομολογουμένως πολύ εντυπωσιακά. Μια επιγραφή αναφέρει ότι το παλάτι χτίσθηκε αρχικά από τον Δαρείο και ολοκληρώθηκε από τον μετριόφρωνα φίλο μου Ξέρξη με την παράκληση στους θεούς να το προστατεύουν από λοιμό, ψέματα:?: και σεισμούς. Τον Αλέξανδρο μόνο δεν είχε κατά νου ο καψερός!


Με ανάμεικτα συναισθήματα, ψέγοντας το στρατηλάτη πρόγονό μας, αναχωρήσαμε από τη Περσέπολη, κάνοντας μια σύντομη στάση στους τάφους Naqsh-e Rajab όπου στους βράχους υπάρχουν σκαλισμένα 4 ανάγλυφα σκηνών από την εποχή των Σασσανιδών (Δυναστεία που κυβέρνησε, μετά τους Αχαιμενίδες και τους Πάρθους, 224 – 651 μ.Χ).

Naqsh-e Rajab
Σε κοντινή απόσταση βρίσκονται τα ταφικά μνημεία του Naqsh-e Rostam. Εδώ υπάρχουν οι τάφοι του Δαρείου Α΄, του γιου του, Ξέρξη (το φιλαράκι) και άλλων δύο Αχαιμενιδών βασιλέων (Αρταξέρξη Α΄ και Δαρείου Β΄), λαξευμένοι ψηλά στον βράχο. Έχουν παρόμοια μοτίβα με εκείνον του Αρταξέρξη Β΄στη περσέπολη, συνοδεύονται όμως και από άλλα οκτώ ανάγλυφα της εποχής των Σασσανιδών. Οι ανάγλυφες σκηνές αναπαριστούν κατακτητικούς πολέμους και βασιλικές τελετές. Δυστυχώς οι εργασίες στο χώρο δεν μας επέτρεψαν να τα απολαύσουμε σε όλη τους τη μεγαλοπρέπεια.

Οι τάφοι των Αχαιμενιδών βασιλέων στο Naqsh-e Rostam
Οιστρηλατημένοι από το μεγαλείο της Αρχαίας Περσίας, συνεχίσαμε ακάθεκτοι το υπόλοιπο της διαδρομής μας προς τον αρχαιολογικό χώρο των Πασαργάδων, βασιλική πόλη υπό τον Κύρο τον Μέγα, πριν παραδώσει τη σκυτάλη στη Περσέπολη. Πλην του πέτρινου κενοταφίου του Κύρου και μερικών τακτικώς ερριμμένων κιόνων, λίγα σώζονται που να καθιστούν τις Πασαργάδες ενδιαφέρον αξιοθέατο πλην της ιστορικής της σημασίας.

Πασαργάδες
Τελευταία στάση πριν το Yazd ήταν στην ιστορική πόλη Arbaqu όπου θαυμάσαμε το ιστορικό κυπαρίσσι ηλικίας 4000 ετών καθώς και το «παγόσπιτο» (ice house) χαρακτηριστικό δείγμα πατενταρισμένης ιρανικής τεχνολογίας. Τα θολωτά αυτά κτήρια με υπόγειους χώρους χρησιμοποιούνταν για την αποθήκευση πάγου καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, πολύ πριν την καθιέρωση των ψυγείων. Εδώ μεταφερόταν πάγος και χιόνι και λόγω της θερμομόνωσης ήταν δυνατή για μεγάλο χρονικό η διατήρηση τους. Έτσι οι σοφοί Ιρανοί μπορούσαν να συντηρήσουν ευπαθή προϊόντα, ποτά ή ακόμα και να φτιάξουν παγωτό!!

Ψυγείο made in Iran: ένα ice house
Αργά το απόγευμα φτάσαμε αισίως στο Yazd για να καταλήξουμε στο ξενοδοχείο μας στην καρδιά της παλιάς πόλης. Ανακαινισμένο αρχοντικό, τα δωμάτιά του βρίσκονται γύρω από την αυλή όπου στους καναπέδες μπορείς να απολαύσεις το τσαγάκι σου ή να γευματίσεις. Ο χώρος φαίνεται πως είναι και δημοφιλές σημείο συνάντησης ντόπιων.

Ευκαιρίας δοθείσης πιάσαμε τη κουβέντα με μια νεανική παρέα. Αρκεί να πω πώς είχαν όλες κι όλοι τους πανέμορφα πρόσωπα στολισμένα με κείνα τα λάγνα πέρσικα μάτια, αλλά συμπεριφορά φιλικότατη και χωρίς επιτήδευση. Η ομορφιά της ζωής.
Όμως μη ξεχνιόμαστε, ήμασταν στο Ιραν... θα στο κόψω το χεράκι άθλιε άπιστε!!
Βλέπετε και μην αγγίζετε….
Αρκέσου στο άσμα: «Πω πω κάτι μάτιαααα, μ’έκαναν κομμάτιαααα». :roll::roll:




Attachments
-
73,9 KB Προβολές: 106
-
73,1 KB Προβολές: 99
-
66 KB Προβολές: 105
-
68,4 KB Προβολές: 103
-
72,3 KB Προβολές: 108
-
51,5 KB Προβολές: 102
-
68,2 KB Προβολές: 105
-
62 KB Προβολές: 100
-
80,4 KB Προβολές: 103
-
78,9 KB Προβολές: 101
-
69,7 KB Προβολές: 103
-
79,2 KB Προβολές: 105
-
74 KB Προβολές: 112
-
45,7 KB Προβολές: 97
-
60,5 KB Προβολές: 102
-
68,1 KB Προβολές: 104
-
59,7 KB Προβολές: 104
-
76,9 KB Προβολές: 103
-
89,8 KB Προβολές: 105
-
64,9 KB Προβολές: 103
-
52,4 KB Προβολές: 107
-
80,8 KB Προβολές: 100
-
83,9 KB Προβολές: 104
-
47,5 KB Προβολές: 106
-
32,7 KB Προβολές: 103
-
78,5 KB Προβολές: 107
-
38,6 KB Προβολές: 103
-
59,9 KB Προβολές: 102
-
57 KB Προβολές: 99
-
73,1 KB Προβολές: 101
-
51,5 KB Προβολές: 102
-
49,2 KB Προβολές: 101
-
50,7 KB Προβολές: 101
-
45,1 KB Προβολές: 103
-
54,1 KB Προβολές: 97
-
65,8 KB Προβολές: 103
-
60,7 KB Προβολές: 102
-
98,9 KB Προβολές: 100
-
70,6 KB Προβολές: 99
-
58,6 KB Προβολές: 100
-
37 KB Προβολές: 100
-
46,7 KB Προβολές: 101
-
58,1 KB Προβολές: 98
-
52,1 KB Προβολές: 96
-
47 KB Προβολές: 101
-
82,4 KB Προβολές: 94
-
65,2 KB Προβολές: 100
-
47,7 KB Προβολές: 98
-
88,5 KB Προβολές: 97
-
68,6 KB Προβολές: 96
-
19,7 KB Προβολές: 97
-
26,6 KB Προβολές: 95
-
47,5 KB Προβολές: 92
-
74,9 KB Προβολές: 95
-
82,8 KB Προβολές: 96
-
119,3 KB Προβολές: 100
-
99,1 KB Προβολές: 97
-
51,5 KB Προβολές: 97
-
57,4 KB Προβολές: 94
-
42 KB Προβολές: 95
-
47,9 KB Προβολές: 97
-
32,1 KB Προβολές: 89
-
38,7 KB Προβολές: 98
-
75,8 KB Προβολές: 94
-
52,3 KB Προβολές: 97
-
71 KB Προβολές: 96
-
89,1 KB Προβολές: 98
-
49,5 KB Προβολές: 93
-
57,6 KB Προβολές: 95
-
72,4 KB Προβολές: 94
-
55,1 KB Προβολές: 96
-
57,4 KB Προβολές: 94
-
68,9 KB Προβολές: 96
-
104,1 KB Προβολές: 95
-
53,3 KB Προβολές: 103
-
54,4 KB Προβολές: 94
-
143,5 KB Προβολές: 95
-
64,4 KB Προβολές: 93
-
63,7 KB Προβολές: 97
-
63,1 KB Προβολές: 90
-
112,7 KB Προβολές: 94
-
54,3 KB Προβολές: 95
-
68,5 KB Προβολές: 94
-
61,7 KB Προβολές: 95
-
58,3 KB Προβολές: 91
-
70,4 KB Προβολές: 89
-
57,4 KB Προβολές: 86
-
46,3 KB Προβολές: 90
-
47,5 KB Προβολές: 88
-
122,4 KB Προβολές: 86
-
76 KB Προβολές: 89
-
79,2 KB Προβολές: 85
-
79,4 KB Προβολές: 89
-
44,4 KB Προβολές: 88
-
112 KB Προβολές: 80
-
72,9 KB Προβολές: 89
-
79,3 KB Προβολές: 83
-
69,5 KB Προβολές: 78
-
100,7 KB Προβολές: 80
-
110 KB Προβολές: 78
-
76,6 KB Προβολές: 84
-
55,4 KB Προβολές: 79
-
69,3 KB Προβολές: 74
-
69 KB Προβολές: 79
-
61,8 KB Προβολές: 79
-
66,7 KB Προβολές: 81
-
113,3 KB Προβολές: 78
-
66,5 KB Προβολές: 76
-
81,3 KB Προβολές: 79
-
71,4 KB Προβολές: 76
-
75,8 KB Προβολές: 79
-
79,4 KB Προβολές: 77
-
75,4 KB Προβολές: 79
-
83,3 KB Προβολές: 81
-
74,6 KB Προβολές: 76
-
60,8 KB Προβολές: 74
-
80,1 KB Προβολές: 76
-
47,2 KB Προβολές: 76
-
68,1 KB Προβολές: 76
-
63,4 KB Προβολές: 80
-
48,5 KB Προβολές: 78
-
56,8 KB Προβολές: 76
-
82,3 KB Προβολές: 76
-
55,4 KB Προβολές: 75
-
61,4 KB Προβολές: 72
-
85,4 KB Προβολές: 74
-
54,3 KB Προβολές: 74
-
54,3 KB Προβολές: 76
-
63,9 KB Προβολές: 68
-
41,7 KB Προβολές: 68
-
53,5 KB Προβολές: 71
-
40,8 KB Προβολές: 128
Last edited: