Nedelja
Moderator
- Μηνύματα
- 1.773
- Likes
- 3.161
- Ταξίδι-Όνειρο
- Whole Africa,Cuba
Περιεχόμενα
Η Ναμπλούς, χτισμένη πάνω στα ερείπια της αρχαίας ρωμαϊκής Νεάπολης, είναι μία από τις μεγαλύτερες πόλεις της Δυτικής όχθης με πληθυσμό γύρω στους 130.000 κατοίκους. Ανήκει στη λεγόμενη Ζώνη Α των παλαιστινιακών εδαφών γεγονός που σημαίνει ότι βρίσκεται κάτω από πλήρη παλαιστινιακό πολιτικό και στρατιωτικό έλεγχο. Εδώ να κάνω μια μικρή παρένθεση και να αναφέρω ότι η Δυτική Όχθη χωρίζεται σε 3 περιοχές, την Α που αναφέρθηκε και αποτελεί το 3% , τη Β που αποτελεί το 27% όπου μεν τον πολιτικό έλεγχο έχουν οι Παλαιστίνιοι αλλά τον στρατιωτικό Ισραηλινοί και τέλος τη Γ και μεγαλύτερη όπου αποτελεί το 70% και βρίσκεται υπό πλήρη ισραηλινό έλεγχο. (στοιχεία με βάση το Lonely Planet 2010)
Η Ναμπλούς έτσι ανήκει στις πόλεις όπου η είσοδος για τους Ισραηλινούς είναι απαγορευτική, είναι από τις πόλεις που κρατάνε ψηλά τη σημαία της παλαιστινιακής επανάστασης γεγονός που το πλήρωσε πολύ ακριβά μετά το ξέσπασμα της δεύτερης Ιντιφάντα το 2000. Κατά τις συγκρούσεις που ακολούθησαν εκείνο το χρονικό διάστημα, το 2002 και με αφορμή μια επίθεση αυτοκτονίας οργανωμένη από τη Χαμάς που στοίχισε τη ζωή σε 30 ισραηλινούς ο Ισραηλινός στρατός έθεσε σε εφαρμογή μια αιματηρή επιχείρηση με τη Ναμπλούς να αποτελεί από τους κύριους στόχους και ένα από τα σκληρότερα πεδία μαχών. Η πόλη δέχθηκε επίθεση τόσο από τανκ όσο και με εναέριους βομβαρδισμούς με αποτέλεσμα πολλά σπίτια αλλά και σημαντικά μνημεία της να καταστραφούν ολοσχερώς ή να υποστούν σοβαρότατες ζημιές. Τα τελευταία χρόνια η φυσιολογική ζωή έχει επιστρέψει στη Ναμπλούς αλλά δεν παύει να είναι μια πόλη που δεν ξεχνά την ανάγκη για αγώνα και απελευθέρωση, έτσι περπατώντας στους δρόμους της πόλης βλέπεις παντού φωτογραφίες και μνημεία αφιερωμένα σε όσους θυσιάστηκαν για μια ελεύθερη Παλαιστίνη.
Οι εικόνες των μαρτύρων όπως τους αποκαλούν ήταν και από τα πρώτα πράγματα που αντίκρισα με το πάτησα το πόδι μου στην πόλη και σαν πρώτη εικόνα σίγουρα σου προκαλεί περίεργα συναισθήματα αλλά με το που θα πιάσεις κουβέντα με τον πρώτο ντόπιο που θα σε πλησιάσει περίεργα επειδή δεν βλέπει συχνά τουρίστες θα συνειδητοποιήσεις ότι η ζωή στη Ναμπλούς συνεχίζεται. Δε θα σου μιλήσουν εύκολα για τα όσα έχουν ζήσει ούτε θα αρχίσουν πολιτικές συζητήσεις, θα παινευτούν για το knafeh (κιουνεφέ) και τα σαπούνια τους -καθώς υπάρχουν εργοστάσια που φτιάχνουν μοναδικά σαπούνια με βάση το ελαιόλαδο- και θα χαρούν που τους δήλωσες ότι έχεις έρθει στην πόλη τους για τουρισμό, θα προσφερθούν να σε βοηθήσουν σε ότι χρειαστείς και μόλις καταλάβουν ότι προσανατολίστηκες θα σε αποχαιρετίσουν εγκάρδια.
Το κεντρικότερο σημείο της πόλης είναι η πλατεία των μαρτύρων Shaheedsquare, από εκεί μπορείς εύκολα να χωθείς στα στενάκια της παλιάς πόλης.
Η παλιά πόλη Al Qasaba είναι για κάποιον που του αρέσουν οι αραβικές αγορές με τα σουκ και τα μικρομάγαζα μια πολύ ευχάριστη έκπληξη. Αρώματα μπαχαρικών και γλυκών στην ατμόσφαιρα, φρούτα, λαχανικά, πολύχρωμα τουρσιά, σαπούνια απλωμένα σε πάγκους ή σε μικρά μαγαζάκια εικόνες που πάντα με γοητεύουν…
Περιπλανηθήκαμε αρκετά, χαιρετίσαμε και μας χαιρέτισε όλος ο κόσμος κυριολεκτικά και εκείνες τις στιγμές βλέποντας τους ανθρώπους αυτούς να είναι τόσο εγκάρδιοι, τόσο χαμογελαστοί γεμάτοι ενέργεια, παρόλο που ήταν Ραμαζάνι και η μέρα ήταν ζεστή, συνειδητοποίησα πόσο δυνατός μπορεί να είναι ένας άνθρωπος που περνάει δύσκολα αλλά δεν το βάζει κάτω, κοιτάει ψηλά και συνεχίζει.
Το σημαντικότερο τζαμί της Ναμπλούς είναι το Al-Kebir Mosque μας είχαν πει ότι έχει ενδιαφέρον να το επισκεφτείς γιατί είναι χτισμένο πάνω σε μια βυζαντινή εκκλησία αλλά λόγω Ραμαζανιού ατυχήσαμε.
Επίσης λίγο έξω από την πόλη βρίσκεται το πηγάδι του Ιακώβ που θεωρείται ότι ήταν το μέρος που έδωσε νερό η καλή Σαμαρείτιδα στο Χριστό , εγώ προσωπικά δεν πήγα.
Από τη Ναμπλούς δε φεύγεις άμα δε φας κιουνεφέ, τυρί λευκό μαστιχωτό τυλιγμένο σε κανταΐφι και πολύ αρωματικό σιρόπι. Θεωρείται η πόλη που κάνει το καλύτερο ανάμεσα σε όλες τις αραβικές πόλεις. Εγώ για να είμαι ειλικρινής παρόλο που το βρήκα πολύ αρωματικό και νόστιμο το έφαγα κρύο ενώ τρώγεται αυστηρά ζεστό γιατί δεν είχε λήξει το Ραμαζάνι όταν το αγόρασα και ντρεπόμουν να το φάω μπροστά στον κόσμο.
Να τονίσω ότι γενικότερα στις αραβικές χώρες οι γυναίκες θα πρέπει να είναι ντυμένες σεβόμενες τα μουσουλμανικά ήθη αλλά στην Παλαιστίνη λόγω της έλλειψης τουριστών καλό θα ήταν αυτό να το τηρούμε ακόμα πιο πιστά. Δεν κυκλοφόρησα λεπτό χωρίς μακρύ παντελόνι και πουκαμίσα και φρόντιζα να έχω και τα μαλλιά μου μαζεμένα, επίσης επειδή κατά κύριο λόγο χρησιμοποιούσαμε τοπικά λεωφορεία και servees ταξί τα οποία μοιραζόμασταν με ντόπιους και πολλές φορές με οικογένειες θεωρήσαμε ότι δεν ήταν σωστό να προκαλούμε με μια δυτικού τύπου εικόνα, όχι γιατί φοβόμασταν αντιδράσεις αλλά καθαρά από θέμα σεβασμού απέναντι σε μια τόσο απλόχερη φιλοξενία.
Η Ναμπλούς έτσι ανήκει στις πόλεις όπου η είσοδος για τους Ισραηλινούς είναι απαγορευτική, είναι από τις πόλεις που κρατάνε ψηλά τη σημαία της παλαιστινιακής επανάστασης γεγονός που το πλήρωσε πολύ ακριβά μετά το ξέσπασμα της δεύτερης Ιντιφάντα το 2000. Κατά τις συγκρούσεις που ακολούθησαν εκείνο το χρονικό διάστημα, το 2002 και με αφορμή μια επίθεση αυτοκτονίας οργανωμένη από τη Χαμάς που στοίχισε τη ζωή σε 30 ισραηλινούς ο Ισραηλινός στρατός έθεσε σε εφαρμογή μια αιματηρή επιχείρηση με τη Ναμπλούς να αποτελεί από τους κύριους στόχους και ένα από τα σκληρότερα πεδία μαχών. Η πόλη δέχθηκε επίθεση τόσο από τανκ όσο και με εναέριους βομβαρδισμούς με αποτέλεσμα πολλά σπίτια αλλά και σημαντικά μνημεία της να καταστραφούν ολοσχερώς ή να υποστούν σοβαρότατες ζημιές. Τα τελευταία χρόνια η φυσιολογική ζωή έχει επιστρέψει στη Ναμπλούς αλλά δεν παύει να είναι μια πόλη που δεν ξεχνά την ανάγκη για αγώνα και απελευθέρωση, έτσι περπατώντας στους δρόμους της πόλης βλέπεις παντού φωτογραφίες και μνημεία αφιερωμένα σε όσους θυσιάστηκαν για μια ελεύθερη Παλαιστίνη.
Οι εικόνες των μαρτύρων όπως τους αποκαλούν ήταν και από τα πρώτα πράγματα που αντίκρισα με το πάτησα το πόδι μου στην πόλη και σαν πρώτη εικόνα σίγουρα σου προκαλεί περίεργα συναισθήματα αλλά με το που θα πιάσεις κουβέντα με τον πρώτο ντόπιο που θα σε πλησιάσει περίεργα επειδή δεν βλέπει συχνά τουρίστες θα συνειδητοποιήσεις ότι η ζωή στη Ναμπλούς συνεχίζεται. Δε θα σου μιλήσουν εύκολα για τα όσα έχουν ζήσει ούτε θα αρχίσουν πολιτικές συζητήσεις, θα παινευτούν για το knafeh (κιουνεφέ) και τα σαπούνια τους -καθώς υπάρχουν εργοστάσια που φτιάχνουν μοναδικά σαπούνια με βάση το ελαιόλαδο- και θα χαρούν που τους δήλωσες ότι έχεις έρθει στην πόλη τους για τουρισμό, θα προσφερθούν να σε βοηθήσουν σε ότι χρειαστείς και μόλις καταλάβουν ότι προσανατολίστηκες θα σε αποχαιρετίσουν εγκάρδια.

Το κεντρικότερο σημείο της πόλης είναι η πλατεία των μαρτύρων Shaheedsquare, από εκεί μπορείς εύκολα να χωθείς στα στενάκια της παλιάς πόλης.


Η παλιά πόλη Al Qasaba είναι για κάποιον που του αρέσουν οι αραβικές αγορές με τα σουκ και τα μικρομάγαζα μια πολύ ευχάριστη έκπληξη. Αρώματα μπαχαρικών και γλυκών στην ατμόσφαιρα, φρούτα, λαχανικά, πολύχρωμα τουρσιά, σαπούνια απλωμένα σε πάγκους ή σε μικρά μαγαζάκια εικόνες που πάντα με γοητεύουν…





Περιπλανηθήκαμε αρκετά, χαιρετίσαμε και μας χαιρέτισε όλος ο κόσμος κυριολεκτικά και εκείνες τις στιγμές βλέποντας τους ανθρώπους αυτούς να είναι τόσο εγκάρδιοι, τόσο χαμογελαστοί γεμάτοι ενέργεια, παρόλο που ήταν Ραμαζάνι και η μέρα ήταν ζεστή, συνειδητοποίησα πόσο δυνατός μπορεί να είναι ένας άνθρωπος που περνάει δύσκολα αλλά δεν το βάζει κάτω, κοιτάει ψηλά και συνεχίζει.
Το σημαντικότερο τζαμί της Ναμπλούς είναι το Al-Kebir Mosque μας είχαν πει ότι έχει ενδιαφέρον να το επισκεφτείς γιατί είναι χτισμένο πάνω σε μια βυζαντινή εκκλησία αλλά λόγω Ραμαζανιού ατυχήσαμε.
Επίσης λίγο έξω από την πόλη βρίσκεται το πηγάδι του Ιακώβ που θεωρείται ότι ήταν το μέρος που έδωσε νερό η καλή Σαμαρείτιδα στο Χριστό , εγώ προσωπικά δεν πήγα.


Από τη Ναμπλούς δε φεύγεις άμα δε φας κιουνεφέ, τυρί λευκό μαστιχωτό τυλιγμένο σε κανταΐφι και πολύ αρωματικό σιρόπι. Θεωρείται η πόλη που κάνει το καλύτερο ανάμεσα σε όλες τις αραβικές πόλεις. Εγώ για να είμαι ειλικρινής παρόλο που το βρήκα πολύ αρωματικό και νόστιμο το έφαγα κρύο ενώ τρώγεται αυστηρά ζεστό γιατί δεν είχε λήξει το Ραμαζάνι όταν το αγόρασα και ντρεπόμουν να το φάω μπροστά στον κόσμο.

Να τονίσω ότι γενικότερα στις αραβικές χώρες οι γυναίκες θα πρέπει να είναι ντυμένες σεβόμενες τα μουσουλμανικά ήθη αλλά στην Παλαιστίνη λόγω της έλλειψης τουριστών καλό θα ήταν αυτό να το τηρούμε ακόμα πιο πιστά. Δεν κυκλοφόρησα λεπτό χωρίς μακρύ παντελόνι και πουκαμίσα και φρόντιζα να έχω και τα μαλλιά μου μαζεμένα, επίσης επειδή κατά κύριο λόγο χρησιμοποιούσαμε τοπικά λεωφορεία και servees ταξί τα οποία μοιραζόμασταν με ντόπιους και πολλές φορές με οικογένειες θεωρήσαμε ότι δεν ήταν σωστό να προκαλούμε με μια δυτικού τύπου εικόνα, όχι γιατί φοβόμασταν αντιδράσεις αλλά καθαρά από θέμα σεβασμού απέναντι σε μια τόσο απλόχερη φιλοξενία.
Attachments
-
10,9 KB Προβολές: 57
Last edited by a moderator: