Επειδή φεύγω σε λίγες μέρες γιά Μπαλί καί δεν θέλω να αφήσω την ιστορία στην μέση, σας αναφέρω εν συντομία μερικά ακόμη από αυτά πού επισκέφθηκα:
Πάρκο Φριγκία : Με απογευματινή οργανωμένη από Χαμμαμάτ. Ενα πολύ μεγάλο πάρκο όπου ζούν ζώα της Αφρικανικής Ηπείρου, υπό την αιγίδα της δασικής υπηρεσίας της Τυνησίας. Εδώ μπορείτε να ταϊσετε τις καμηλοπαρδάλεις καί τούς ελέφαντες. Είναι πολύ μεγάλο σε έκταση καί θα περάσετε αρκετές ευχάριστες ώρες, ιδίως αν έχετε παιδιά. Στο τέλος της επίσκεψης, μας πέρασαν στο εστιατόριο τού πάρκου όπου, εκτός από το δείπνο, είδαμε καί παράσταση με αφρικανικούς καί τυνησιακούς χορούς. Ιδιαίτερα εντυπωσιακός ο ΄τυνησιακός χορός με τα κανάτια. Οί χορεύτριες, κατά την διάρκεια τού χορού, έβαζαν στο κεφάλι τους κανάτια, το ένα μετά το άλλο δημιουργώντας έναν πύργο από αυτά με εξαίρετη ισορροπία.
Σούσα : Μία από τις σημαντικότερες πόλεις των Φοινίκων καί ναυτική βάση τού Αννίβα.
Ξεκίνησα την περιήγηση από την Πλατεία Μαρτύρων, όπου δεσπόζει το μνημείο γιά τούς βομβαρδισμούς τού 1943. Από εδώ μπαίνεις στην Μεδίνα, μία από τις μεγαλύτερες της Τυνησίας, η οποία κυκλώνει τα τείχη τού Ριμπάτ καί της Κάσμπα.
Το Ριμπάτ, σε πολύ καλή κατάσταση, χτισμένο την εποχή των Αγκλαβιδών, περιβάλλεται από τοίχους με ύψος 13 μέτρα. Πολύ εντυπωσιακοί οι ογκώδεις προμαχώνες καί ο Ναντόρ (πύργος) με ύψος 27 μέτρα. Από εδώ πάνω η θέα προς την πόλη είναι εντυπωσιακή. Η εσωτερική αυλή περιβάλλεται από κελιά .
Στην Κάσμπα, μην παραλείψετε να επισκεφθείτε το Αρχαιολογικό Μουσείο, όπου εκτίθενται εξαιρετικά ψηφιδωτά. Το τεραστίων διαστάσεων πρόσωπο τού Ποσειδώνα καί το πρόσωπο της Μέδουσας πού το βλέπετε μέσα από κάτοπτρο καθώς καί τα μοναδικά ψηφιδωτά Βαπτιστήρια είναι άκρως εντυπωσιακά καί θα σας ενθουσιάσουν. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, το μουσείο αυτό είναι εφάμιλλο τού Μπάρντο.
Μοναστίρ : Αλλο ένα λιμάνι των Φοινίκων, νότια της Σούσα.
Πήγα με λουάζ από την Σούσα. Από τον σταθμό των λουάζ, το υπέροχο Ριμπάτ είναι περίπου δέκα λεπτά με τα πόδια.
Το Ριμπάτ στο Μοναστίρ, είναι ένα από τα παλαιότερα καί πιό καλοδιατηρημένα στην Τυνησία. Δεν είναι τυχαίο πού ο Τζεφιρέλι το επέλεξε γιά να γυρίσει εδώ πολλές σκηνές της ταινίας «Ιησούς από την Ναζαρέτ».
Μπαίνοντας από την πλαϊνή είσοδο, θα βρεθείτε στην Μεγάλη Αυλή καί το σκηνικό θα σας φανεί πολύ γνωστό., ιδίως ανεβαίνοντας την μεγάλη ράμπα πού οδηγεί προς τις επάλξεις. Είναι πολύ μεγάλο καί αξίζει να τού αφιερώσετε χρόνο.
Στα βόρεια τού Ριμπάτ, βρίσκεται το Μαυσωλείο Χαμπίμπ Μπουργκίμπα, μέσα στο κοιμητήριο Σίντι ελ-Μεζερί. Πολύ εύκολο να το εντοπίσετε καθώς δεσπόζει ολομάρμαρο με τον επίχρυσο θόλο καί τούς δίδυμους μιναρέδες.
Οί Τυνήσιοι τρέφουν μεγάλο σεβασμό γιά τον Χαμπίμπ Μπουργκίμπα. Γεννημένος το 1903 με νομικές σπουδές στο Παρίσι, επιστρέφει στην γενέτειρά του, όπου ενεπλάκη ενεργά στην πολιτική, αγωνιζόμενος κατά της Γαλλικής κατοχής. Οταν η Τυνησία ανακτά την ανεξαρτησία της το 1956, έγινε ο πρώτος της Πρόεδρος.
Ελ - Τζέμ : Οσοι έχουν επισκεφθεί το Κολοσσαίο στην Ρώμη, δεν θα πιστεύουν στα μάτια τους. Σαν ένα χέρι το πήρε από κεί καί το μετέφερε εδώ, στο Ελ Τζέμ.
Το άριστα διατηρημένο καί μεγαλοπρεπές αμφιθέατρο τού 3ου αιώνα είναι Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς καί μάρτυρας τού πλούτου της Φοινικικής πόλης Θύσδρος (αρχαία ονομασία της σημερινής Ελ Τζέμ), αποικίας των Ρωμαίων καί μία από της πλουσιότερες στην Αφρική.
Το Αμφιθέατρο είναι το τρίτο μεγαλύτερο ρωμαϊκό αμφιθέατρο στον κόσμο καί η πιό καλοδιατηρημένη ρωμαϊκή αρχαιότητα στην Αφρική. Με χωρητικότητα 30.000 θεατών καί διάμετρο 427 μέτρα, διαθέτει ελλειπτική αρένα. Περιδιαβείτε στούς διαδρόμους του καί ανεβείτε στο ψηλότερο επίπεδο απ’ όπου η θέα είναι τουλάχιστον εντυπωσιακή.
Πορτ Ελ Καντάουϊ ; Πολύ τουριστικοποιημένο μεν πολύ γραφικό δέ. Γεμάτο βουκαμβίλιες καί λουλούδια, διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες μαρίνες της Τυνησίας καί γήπεδο γκόλφ. Απέχει 10 χλμ βόρεια από την Σούσα απ’ όπου μπορείτε να πάτε με το γραφικό τρενάκι Τόντι (αν θυμάμαι σωστά το όνομά του). Από την μαρίνα του μπορείτε να κάνετε θαλασσινές βόλτες με ένα πλοιάριο αντίγραφο πειρατικού πλοίου, να κάνετε μπάνιο στην εκτεταμένη αμμουδερή παραλία ή να χαλαρώσετε στα πολλά όμορφα καφέ καί εστιατόρια.
Καϊρουάν : Ολόκληρη η πόλη είναι Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς καί θα χρειαστείτε τουλάχιστον μισή μέρα γιά να δείτε τα βασικά.
Το Μεγάλο Τέμενος πού βρίσκεται στο κέντρο της μεντίνας, αποτελεί έναν από τού παλαιότερους καί μεγαλύτερους προσκυνηματικούς τόπους των μουσουλμάνων, τέταρτο στην σειρά μετά την Μέκκα, την Μεδίνα καί την Ιερουσαλήμ. Επτά επισκέψεις εδώ ισοδυναμούν μέ ένα προσκύνημα στην Μέκκα.
Μπορείτε να εισέλθετε στην αυλή αλλά όχι στην αίθουσα προσευχής πού είναι μόνο γιά μουσουλμάνους. Ωστόσο, από τις ανοιχτές πόρτες μπορείτε να δείτε το εσωτερικό. Αξίζει να περιδιαβείτε τις στοές στα περιστύλια, όπου διακρίνονται κιονόκρανα πού προέρχονται από αρχαίους ναούς ακόμη καί χριστιανικούς. Πολύ εντυπωσιακός ο μιναρές, πού αν αποφασίσετε να ανεβείτε τα 129 σκαλοπάτια θα έχετε πανοραμική άποψη όλου τού Τεμένους.
Αν σας πλησιάσουν «φοιτητές» γιά να σας ξεναγήσουν στην πόλη καί σας πούν ότι δεν θέλουν χρήματα, μην τους πιστέψετε. Θα σας ζητήσουν «μπαξίς» στο τέλος της ξενάγησης αλλά θεωρώ ότι το αξίζουν. Η παλιά πόλη τού Καϊρουάν είναι δαιδαλώδης καί θα σας πάνε σε μέρη πού δεν θα μπορούσατε να βρείτε μόνοι σας.
Ετσι ακολούθησα κι’ εγώ κάποιον αυτοσχέδιο ξεναγό πού εκτός από την μεδίνα καί τα σούκ, μού έδειξε καί πολλά τζαμιά καί ενδιαφέροντα κτίσματα, με πήγε σε τοπικά εργαστήρια με παραδοσιακά προϊόντα, είδα πως κατασκευάζουν φέσια, την τοπική σάλτσα χαρίσα, ταπητουργεία με τα περίφημα χαλιά του Καϊρουάν, τοπικά γλυκά πού μας κεράσανε κιόλας χωρίς να χρειαστεί να αγοράσουμε καί καταλήξαμε στην Μπίρ Μπαρούτα. Είναι ένα πηγάδι τού 8ου αιώνα καί η παράδοση το θέλει να συνδέεται με την Μέκκα. Οι τροχοί τού μηχανισμού πού ανασύρει το νερό κινούνται από καμήλες.
Not camel, με διόρθωσε ο ξεναγός. Dromas!!! Είχε μία καμπούρα καί την ξεχωρίζουν με την ελληνικότατη λέξη Δρομάς. Καμήλα λένε την έχουσα δύο καμπούρες.
Καθίσαμε στο μικρό παραδοσιακό καφενεδάκι γιά τσάϊ μέντας ενώ άλλοι κάπνιζαν σισά.
Στο τέλος συμφωνήσαμε στο 10 ευρώ μπαξίς. Χαλάλι του.
Τύνιδα : Αλλο ένα Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς η παλιά μεδίνα της Τύνιδας, σε οδηγεί σε πολύβουα σούκς, στενά δρομάκια, παζάρια, πύλες, τζαμιά, τουρμπέδες όπως το Βασιλικό Μαυσωλείο Τουρμπέ ελ-Μπέι καί ... Παλάτια ; Το Νταρ Οτμάν, το Νταρ Μπεν Αμπνταλάχ. Το Νταρ Χουσείν καί το Νταρ ελ-Χαντάντ είναι τα σημαντικότερα καί τα περισσότερα στεγάζουν μουσεία. Είναι καλά κρυμμένα μέσα στη δαιδαλώδη μεντίνα, οπότε είναι απαραίτητος ένας καλός χάρτης ή ένας ξεναγός.
Στο Μεγάλο Τέμενος πού βρίσκεται στην καρδιά της μεντίνας, δεν επιτρέπεται η είσοδος σε μη μουσουλμάνους.
Η πύλη Μπαμπ ελ-Μπαρ οριοθετεί το σύνορο μεταξύ της παλιά πόλης (μεντίνα) καί της νέας πόλης (Βιλ Νουβελ).
Από εδώ ξεκινά η ραχοκοκαλιά της Βιλ Νουβέλ, η λεωφόρος Χαμπίμπ Μπουργκίμπα.
Εχοντας εμφανή την γαλλική επιρροή, κοσμείται με δεκάδες όμορφα αρ νουβό κτίρια, όπως το Δημοτικό Θέατρο.
Το Μουσείο Μπάρντο, στα περίχωρα της Τύνιδας, αποτελεί από μόνο του λόγο γιά να επισκεφθείτε την πόλη. Είναι το καλύτερο μουσείο στο είδος του παγκοσμίως με μία ασύλληπτη συλλογή ρωμαϊκών ψηφιδωτών. Ψηφιδωτά από τοίχους, από δάπεδα, διακοσμημένα ταβάνια, βαπτιστήρια, θέματα από την μυθολογία, από την καθημερινότητα, φοινικικές ταφικές μάσκες, αρχαιοελληνικά γλυπτά, ρωμαϊκές σαρκοφάγοι καί ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Καρχηδόνα : Επίσης Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
Πολύ κοντά στην Τύνιδα, πηγαίνετε με το τρένο TGM. Εχει δύο στάσεις πού εξυπηρετούν την επίσκεψη στον εκτενή αρχαιολογικό χώρο, καθώς τα μνημεία είναι διασκορπισμένα. Καλό είναι να ξεκινήσετε από τον λόφο της Βύρσας, απ’ όπου θα έχετε πανοραμική θέα τού χώρου καί τρόπον τινά θα προσανατολιστείτε. Ενας καλός χάρτης είναι απαραίτητος καί ετοιμαστείτε γιά πολύ περπάτημα.
Στον λόφο της Βύρσας θα επισκεφθείτε τον Καθεδρικό τού Αγίου Λουδοβίκου, γαλλικό κτίσμα τού 1890 καί το Μουσείο της Καρχηδόνας, με καρχηδονιακά, ρωμαϊκά, χριστιανικά καί αραβικά εκθέματα.
Αρκετά βορειότερα θα επισκεφθείτε το Ρωμαϊκό Αμφιθέατρο, ένα από τα μεγαλύτερα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας καθώς καί τις Θέρμες τού Αντωνίνου, τού 2ου αιώνα. Κάποτε ήταν τα μεγαλύτερα λουτρά στην Αφρική αλλά καταστράφηκαν από τούς Βανδάλους το 439 μΧ.
Εδώ κοντά βρίσκεται καί το Προεδρικό Μέγαρο πού περιβάλλεται από καταπράσινους κήπους καί φρουρείται συνεχώς. Προσέξτε όταν τραβάτε φωτογραφίες στην περιοχή, μην στρέφετε την κάμερα προς το μέγαρο. Στην Τυνησία απαγορεύεται η φωτογράφηση κυβερνητικών κτηρίων, στρατιωτών καί αστυνομικών καί ο νόμος εφαρμόζεται αυστηρά.
Ενας πολύ ιδιαίτερος χώρος αλλά αρκετά απομεμακρυσμένος, είναι το Τοφέτ, φοινικική νεκρόπολη, γνωστό καί ώς ιερό της Τανίτ καί τού Βάαλ Αμμωνα. Εδω είναι ενταφιασμένα χιλιάδες παιδιά πού θυσιάστηκαν στο όνομα αυτών των θεών.
Ενας εναλλακτικός τρόπος να περιηγηθείτε στον Αρχαιολογικό χώρο της Καρχηδόνας είναι η ιππήλατη άμαξα (μόνο το καλοκαίρι) πού ξεκινά από τον σταθμό Carthage Hannibal, με προσυμφωνημένη τιμή.
Σίντι Μπου Ζαίντ : ή άλλως πώς οι «Κυκλάδες στην Τυνησία». Αυτό ακριβώς μού θύμισε όταν κατέβηκα από το λεωφορείο. Με το λευκό καί το μπλέ να κυριαρχούν παντού, γεμάτο βουκαμβίλιες. Χωριό των καλλιτεχνών καί κέντρο τού σουφισμού, σφύζει από ζωή καί φώς. Εδώ επίσης κατασκευάζονται τα πανέμορφα κλουβιά των πουλιών πού μοιάζουν με μινιατούρες μαυσωλείων.
Είναι πολύ όμορφες οί βόλτες στα καθαρά δρομάκια του. Πολύ ενδιαφέρον επίσης έχει η επίσκεψη στο Ντάρ ελ-Αναμπί, ένα παραδοσιακό Τυνησιακό σπίτι, ανοικτό γιά το κοινό (ιδιωτικό μουσείο) όπου εκτός από την ενδιαφέρουσα αρχιτεκτονική καί την χαρακτηριστική τυνησιακή διακόσμηση, θα δείτε αναπαραστάσεις της καθημερινής ζωής, όπως την προετοιμασία της νύφης γιά τον γάμο όπου της βάφουν τα πέλματα με χένα, σκηνή από προξενιό, άντρες στον καφενέ , ανάγνωση κορανίου κτλ.
Τέλος, μην παραλείψετε μία επίσκεψη στο ιστορικό Cafe des Nattes (τώρα λέγεται Kahoua el Alia), το αγαπημένο στέκι της Σιμόν ντε Μπβουάρ καί τού Ζαν-Πολ Σάρτρ. Στις μικρές βεράντες του ή στο γραφικότατο γεμάτο ενθύμια εσωτερικό του, θα χαλαρώσετε πίνοντας τσάι μέντας με κουκουνάρι καί θα γευθείτε τα νοστιμότατα μικρά τοπικά γλυκά του.
Τέλος...
Καλό καλοκαίρι σε όλους καί καλά ταξίδια!!!
Πάρκο Φριγκία : Με απογευματινή οργανωμένη από Χαμμαμάτ. Ενα πολύ μεγάλο πάρκο όπου ζούν ζώα της Αφρικανικής Ηπείρου, υπό την αιγίδα της δασικής υπηρεσίας της Τυνησίας. Εδώ μπορείτε να ταϊσετε τις καμηλοπαρδάλεις καί τούς ελέφαντες. Είναι πολύ μεγάλο σε έκταση καί θα περάσετε αρκετές ευχάριστες ώρες, ιδίως αν έχετε παιδιά. Στο τέλος της επίσκεψης, μας πέρασαν στο εστιατόριο τού πάρκου όπου, εκτός από το δείπνο, είδαμε καί παράσταση με αφρικανικούς καί τυνησιακούς χορούς. Ιδιαίτερα εντυπωσιακός ο ΄τυνησιακός χορός με τα κανάτια. Οί χορεύτριες, κατά την διάρκεια τού χορού, έβαζαν στο κεφάλι τους κανάτια, το ένα μετά το άλλο δημιουργώντας έναν πύργο από αυτά με εξαίρετη ισορροπία.
Σούσα : Μία από τις σημαντικότερες πόλεις των Φοινίκων καί ναυτική βάση τού Αννίβα.
Ξεκίνησα την περιήγηση από την Πλατεία Μαρτύρων, όπου δεσπόζει το μνημείο γιά τούς βομβαρδισμούς τού 1943. Από εδώ μπαίνεις στην Μεδίνα, μία από τις μεγαλύτερες της Τυνησίας, η οποία κυκλώνει τα τείχη τού Ριμπάτ καί της Κάσμπα.
Το Ριμπάτ, σε πολύ καλή κατάσταση, χτισμένο την εποχή των Αγκλαβιδών, περιβάλλεται από τοίχους με ύψος 13 μέτρα. Πολύ εντυπωσιακοί οι ογκώδεις προμαχώνες καί ο Ναντόρ (πύργος) με ύψος 27 μέτρα. Από εδώ πάνω η θέα προς την πόλη είναι εντυπωσιακή. Η εσωτερική αυλή περιβάλλεται από κελιά .
Στην Κάσμπα, μην παραλείψετε να επισκεφθείτε το Αρχαιολογικό Μουσείο, όπου εκτίθενται εξαιρετικά ψηφιδωτά. Το τεραστίων διαστάσεων πρόσωπο τού Ποσειδώνα καί το πρόσωπο της Μέδουσας πού το βλέπετε μέσα από κάτοπτρο καθώς καί τα μοναδικά ψηφιδωτά Βαπτιστήρια είναι άκρως εντυπωσιακά καί θα σας ενθουσιάσουν. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, το μουσείο αυτό είναι εφάμιλλο τού Μπάρντο.
Μοναστίρ : Αλλο ένα λιμάνι των Φοινίκων, νότια της Σούσα.
Πήγα με λουάζ από την Σούσα. Από τον σταθμό των λουάζ, το υπέροχο Ριμπάτ είναι περίπου δέκα λεπτά με τα πόδια.
Το Ριμπάτ στο Μοναστίρ, είναι ένα από τα παλαιότερα καί πιό καλοδιατηρημένα στην Τυνησία. Δεν είναι τυχαίο πού ο Τζεφιρέλι το επέλεξε γιά να γυρίσει εδώ πολλές σκηνές της ταινίας «Ιησούς από την Ναζαρέτ».
Μπαίνοντας από την πλαϊνή είσοδο, θα βρεθείτε στην Μεγάλη Αυλή καί το σκηνικό θα σας φανεί πολύ γνωστό., ιδίως ανεβαίνοντας την μεγάλη ράμπα πού οδηγεί προς τις επάλξεις. Είναι πολύ μεγάλο καί αξίζει να τού αφιερώσετε χρόνο.
Στα βόρεια τού Ριμπάτ, βρίσκεται το Μαυσωλείο Χαμπίμπ Μπουργκίμπα, μέσα στο κοιμητήριο Σίντι ελ-Μεζερί. Πολύ εύκολο να το εντοπίσετε καθώς δεσπόζει ολομάρμαρο με τον επίχρυσο θόλο καί τούς δίδυμους μιναρέδες.
Οί Τυνήσιοι τρέφουν μεγάλο σεβασμό γιά τον Χαμπίμπ Μπουργκίμπα. Γεννημένος το 1903 με νομικές σπουδές στο Παρίσι, επιστρέφει στην γενέτειρά του, όπου ενεπλάκη ενεργά στην πολιτική, αγωνιζόμενος κατά της Γαλλικής κατοχής. Οταν η Τυνησία ανακτά την ανεξαρτησία της το 1956, έγινε ο πρώτος της Πρόεδρος.
Ελ - Τζέμ : Οσοι έχουν επισκεφθεί το Κολοσσαίο στην Ρώμη, δεν θα πιστεύουν στα μάτια τους. Σαν ένα χέρι το πήρε από κεί καί το μετέφερε εδώ, στο Ελ Τζέμ.
Το άριστα διατηρημένο καί μεγαλοπρεπές αμφιθέατρο τού 3ου αιώνα είναι Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς καί μάρτυρας τού πλούτου της Φοινικικής πόλης Θύσδρος (αρχαία ονομασία της σημερινής Ελ Τζέμ), αποικίας των Ρωμαίων καί μία από της πλουσιότερες στην Αφρική.
Το Αμφιθέατρο είναι το τρίτο μεγαλύτερο ρωμαϊκό αμφιθέατρο στον κόσμο καί η πιό καλοδιατηρημένη ρωμαϊκή αρχαιότητα στην Αφρική. Με χωρητικότητα 30.000 θεατών καί διάμετρο 427 μέτρα, διαθέτει ελλειπτική αρένα. Περιδιαβείτε στούς διαδρόμους του καί ανεβείτε στο ψηλότερο επίπεδο απ’ όπου η θέα είναι τουλάχιστον εντυπωσιακή.
Πορτ Ελ Καντάουϊ ; Πολύ τουριστικοποιημένο μεν πολύ γραφικό δέ. Γεμάτο βουκαμβίλιες καί λουλούδια, διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες μαρίνες της Τυνησίας καί γήπεδο γκόλφ. Απέχει 10 χλμ βόρεια από την Σούσα απ’ όπου μπορείτε να πάτε με το γραφικό τρενάκι Τόντι (αν θυμάμαι σωστά το όνομά του). Από την μαρίνα του μπορείτε να κάνετε θαλασσινές βόλτες με ένα πλοιάριο αντίγραφο πειρατικού πλοίου, να κάνετε μπάνιο στην εκτεταμένη αμμουδερή παραλία ή να χαλαρώσετε στα πολλά όμορφα καφέ καί εστιατόρια.
Καϊρουάν : Ολόκληρη η πόλη είναι Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς καί θα χρειαστείτε τουλάχιστον μισή μέρα γιά να δείτε τα βασικά.
Το Μεγάλο Τέμενος πού βρίσκεται στο κέντρο της μεντίνας, αποτελεί έναν από τού παλαιότερους καί μεγαλύτερους προσκυνηματικούς τόπους των μουσουλμάνων, τέταρτο στην σειρά μετά την Μέκκα, την Μεδίνα καί την Ιερουσαλήμ. Επτά επισκέψεις εδώ ισοδυναμούν μέ ένα προσκύνημα στην Μέκκα.
Μπορείτε να εισέλθετε στην αυλή αλλά όχι στην αίθουσα προσευχής πού είναι μόνο γιά μουσουλμάνους. Ωστόσο, από τις ανοιχτές πόρτες μπορείτε να δείτε το εσωτερικό. Αξίζει να περιδιαβείτε τις στοές στα περιστύλια, όπου διακρίνονται κιονόκρανα πού προέρχονται από αρχαίους ναούς ακόμη καί χριστιανικούς. Πολύ εντυπωσιακός ο μιναρές, πού αν αποφασίσετε να ανεβείτε τα 129 σκαλοπάτια θα έχετε πανοραμική άποψη όλου τού Τεμένους.
Αν σας πλησιάσουν «φοιτητές» γιά να σας ξεναγήσουν στην πόλη καί σας πούν ότι δεν θέλουν χρήματα, μην τους πιστέψετε. Θα σας ζητήσουν «μπαξίς» στο τέλος της ξενάγησης αλλά θεωρώ ότι το αξίζουν. Η παλιά πόλη τού Καϊρουάν είναι δαιδαλώδης καί θα σας πάνε σε μέρη πού δεν θα μπορούσατε να βρείτε μόνοι σας.
Ετσι ακολούθησα κι’ εγώ κάποιον αυτοσχέδιο ξεναγό πού εκτός από την μεδίνα καί τα σούκ, μού έδειξε καί πολλά τζαμιά καί ενδιαφέροντα κτίσματα, με πήγε σε τοπικά εργαστήρια με παραδοσιακά προϊόντα, είδα πως κατασκευάζουν φέσια, την τοπική σάλτσα χαρίσα, ταπητουργεία με τα περίφημα χαλιά του Καϊρουάν, τοπικά γλυκά πού μας κεράσανε κιόλας χωρίς να χρειαστεί να αγοράσουμε καί καταλήξαμε στην Μπίρ Μπαρούτα. Είναι ένα πηγάδι τού 8ου αιώνα καί η παράδοση το θέλει να συνδέεται με την Μέκκα. Οι τροχοί τού μηχανισμού πού ανασύρει το νερό κινούνται από καμήλες.
Not camel, με διόρθωσε ο ξεναγός. Dromas!!! Είχε μία καμπούρα καί την ξεχωρίζουν με την ελληνικότατη λέξη Δρομάς. Καμήλα λένε την έχουσα δύο καμπούρες.
Καθίσαμε στο μικρό παραδοσιακό καφενεδάκι γιά τσάϊ μέντας ενώ άλλοι κάπνιζαν σισά.
Στο τέλος συμφωνήσαμε στο 10 ευρώ μπαξίς. Χαλάλι του.
Τύνιδα : Αλλο ένα Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς η παλιά μεδίνα της Τύνιδας, σε οδηγεί σε πολύβουα σούκς, στενά δρομάκια, παζάρια, πύλες, τζαμιά, τουρμπέδες όπως το Βασιλικό Μαυσωλείο Τουρμπέ ελ-Μπέι καί ... Παλάτια ; Το Νταρ Οτμάν, το Νταρ Μπεν Αμπνταλάχ. Το Νταρ Χουσείν καί το Νταρ ελ-Χαντάντ είναι τα σημαντικότερα καί τα περισσότερα στεγάζουν μουσεία. Είναι καλά κρυμμένα μέσα στη δαιδαλώδη μεντίνα, οπότε είναι απαραίτητος ένας καλός χάρτης ή ένας ξεναγός.
Στο Μεγάλο Τέμενος πού βρίσκεται στην καρδιά της μεντίνας, δεν επιτρέπεται η είσοδος σε μη μουσουλμάνους.
Η πύλη Μπαμπ ελ-Μπαρ οριοθετεί το σύνορο μεταξύ της παλιά πόλης (μεντίνα) καί της νέας πόλης (Βιλ Νουβελ).
Από εδώ ξεκινά η ραχοκοκαλιά της Βιλ Νουβέλ, η λεωφόρος Χαμπίμπ Μπουργκίμπα.
Εχοντας εμφανή την γαλλική επιρροή, κοσμείται με δεκάδες όμορφα αρ νουβό κτίρια, όπως το Δημοτικό Θέατρο.
Το Μουσείο Μπάρντο, στα περίχωρα της Τύνιδας, αποτελεί από μόνο του λόγο γιά να επισκεφθείτε την πόλη. Είναι το καλύτερο μουσείο στο είδος του παγκοσμίως με μία ασύλληπτη συλλογή ρωμαϊκών ψηφιδωτών. Ψηφιδωτά από τοίχους, από δάπεδα, διακοσμημένα ταβάνια, βαπτιστήρια, θέματα από την μυθολογία, από την καθημερινότητα, φοινικικές ταφικές μάσκες, αρχαιοελληνικά γλυπτά, ρωμαϊκές σαρκοφάγοι καί ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Καρχηδόνα : Επίσης Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
Πολύ κοντά στην Τύνιδα, πηγαίνετε με το τρένο TGM. Εχει δύο στάσεις πού εξυπηρετούν την επίσκεψη στον εκτενή αρχαιολογικό χώρο, καθώς τα μνημεία είναι διασκορπισμένα. Καλό είναι να ξεκινήσετε από τον λόφο της Βύρσας, απ’ όπου θα έχετε πανοραμική θέα τού χώρου καί τρόπον τινά θα προσανατολιστείτε. Ενας καλός χάρτης είναι απαραίτητος καί ετοιμαστείτε γιά πολύ περπάτημα.
Στον λόφο της Βύρσας θα επισκεφθείτε τον Καθεδρικό τού Αγίου Λουδοβίκου, γαλλικό κτίσμα τού 1890 καί το Μουσείο της Καρχηδόνας, με καρχηδονιακά, ρωμαϊκά, χριστιανικά καί αραβικά εκθέματα.
Αρκετά βορειότερα θα επισκεφθείτε το Ρωμαϊκό Αμφιθέατρο, ένα από τα μεγαλύτερα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας καθώς καί τις Θέρμες τού Αντωνίνου, τού 2ου αιώνα. Κάποτε ήταν τα μεγαλύτερα λουτρά στην Αφρική αλλά καταστράφηκαν από τούς Βανδάλους το 439 μΧ.
Εδώ κοντά βρίσκεται καί το Προεδρικό Μέγαρο πού περιβάλλεται από καταπράσινους κήπους καί φρουρείται συνεχώς. Προσέξτε όταν τραβάτε φωτογραφίες στην περιοχή, μην στρέφετε την κάμερα προς το μέγαρο. Στην Τυνησία απαγορεύεται η φωτογράφηση κυβερνητικών κτηρίων, στρατιωτών καί αστυνομικών καί ο νόμος εφαρμόζεται αυστηρά.
Ενας πολύ ιδιαίτερος χώρος αλλά αρκετά απομεμακρυσμένος, είναι το Τοφέτ, φοινικική νεκρόπολη, γνωστό καί ώς ιερό της Τανίτ καί τού Βάαλ Αμμωνα. Εδω είναι ενταφιασμένα χιλιάδες παιδιά πού θυσιάστηκαν στο όνομα αυτών των θεών.
Ενας εναλλακτικός τρόπος να περιηγηθείτε στον Αρχαιολογικό χώρο της Καρχηδόνας είναι η ιππήλατη άμαξα (μόνο το καλοκαίρι) πού ξεκινά από τον σταθμό Carthage Hannibal, με προσυμφωνημένη τιμή.
Σίντι Μπου Ζαίντ : ή άλλως πώς οι «Κυκλάδες στην Τυνησία». Αυτό ακριβώς μού θύμισε όταν κατέβηκα από το λεωφορείο. Με το λευκό καί το μπλέ να κυριαρχούν παντού, γεμάτο βουκαμβίλιες. Χωριό των καλλιτεχνών καί κέντρο τού σουφισμού, σφύζει από ζωή καί φώς. Εδώ επίσης κατασκευάζονται τα πανέμορφα κλουβιά των πουλιών πού μοιάζουν με μινιατούρες μαυσωλείων.
Είναι πολύ όμορφες οί βόλτες στα καθαρά δρομάκια του. Πολύ ενδιαφέρον επίσης έχει η επίσκεψη στο Ντάρ ελ-Αναμπί, ένα παραδοσιακό Τυνησιακό σπίτι, ανοικτό γιά το κοινό (ιδιωτικό μουσείο) όπου εκτός από την ενδιαφέρουσα αρχιτεκτονική καί την χαρακτηριστική τυνησιακή διακόσμηση, θα δείτε αναπαραστάσεις της καθημερινής ζωής, όπως την προετοιμασία της νύφης γιά τον γάμο όπου της βάφουν τα πέλματα με χένα, σκηνή από προξενιό, άντρες στον καφενέ , ανάγνωση κορανίου κτλ.
Τέλος, μην παραλείψετε μία επίσκεψη στο ιστορικό Cafe des Nattes (τώρα λέγεται Kahoua el Alia), το αγαπημένο στέκι της Σιμόν ντε Μπβουάρ καί τού Ζαν-Πολ Σάρτρ. Στις μικρές βεράντες του ή στο γραφικότατο γεμάτο ενθύμια εσωτερικό του, θα χαλαρώσετε πίνοντας τσάι μέντας με κουκουνάρι καί θα γευθείτε τα νοστιμότατα μικρά τοπικά γλυκά του.
Τέλος...
Καλό καλοκαίρι σε όλους καί καλά ταξίδια!!!