Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.502
- Likes
- 31.383
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
Μια φορά και έναν καιρό μια αρχαία πολιτεία βρισκόταν στην περιοχή των Πρεσπών. Ένα πριγκιπόπουλο αγάπησε κάποτε μια νεράϊδα. Θαμπώθηκε από την ομορφιά της, σαν την είδε να λούζεται μια μέρα και της ζήτησε να γίνει γυναίκα του.
-"Αν δεχτώ, θα φέρω συμφορά και κακό μεγάλο στο βασίλειό σου", είπε η νεράϊδα. Μα το πριγκιπόπουλο επέμενε μέχρι που την έπεισε κι αυτήν και τον βασιλιά πατέρα του. Ξεκίνησαν λοιπόν οι γάμοι με κάθε μεγαλοπρέπεια. Στολίστηκε η πολιτεία κι ολόκληρος ο νεραϊδόκοσμος. Ντύθηκαν τα ξωτικά με υφάσματα αραχνοΰφαντα, με κοσμήματα κρυστάλλινα και άρχισαν να τραγουδούν τα πιο απόκοσμα τραγούδια για χατίρι της αγαπημένης τους αδελφής. Μα εκεί που το γλέντι είχε ανάψει και χαιρόταν ο κόσμος όλος, ο ουρανός σκοτείνιασε.
Αστραπές και κεραυνοί άρχισαν να τον αυλακώνουν, απ’ άκρη σ’ άκρη και μια τρομερή μπόρα ξέσπασε από το πουθενά. Έβρεχε και έβρεχε χωρίς σταματημό, μέχρι που τα νερά πνίξανε και σπίτια και ανθρώπους. Χάθηκε για πάντα η αρχαία Πολιτεία. Τα νούφαρα που φυτρώνουν κάθε καλοκαίρι στην επιφάνεια της λίμνης, άσπρα και κίτρινα είναι οι ψυχές των αγοριών και των κοριτσιών που χάθηκαν τη μέρα εκείνη.
Σύμφωνα με μια άλλη παράδοση, η λεκάνη των Πρεσπών δημιουργήθηκε από μια βρύση, από την οποία οι κάτοικοι έπαιρναν νερό. Οι ντόπιοι ήξεραν να την κλείνουν καλά κάθε φορά που έπαιρναν νερό. Μια μέρα ήρθε στον τόπο τους μια ξένη. Πήγε να πάρει νερό και ξέχασε τη βρύση ανοιχτή. Έτσι πλημμύρισε η κοιλάδα και σχηματίστηκαν οι λίμνες.
Πηγή:florina-history.blogspot.gr
3η μέρα
Ξυπνήσαμε πολύ ξεκούραστοι και αναζωογονημένοι από τον ήρεμο ύπνο που κάναμε στον ξενώνα των Ψαράδων. Η μέρα ήταν ηλιόλουστη αλλά κρύα. Το πρωινό σερβιριζόταν στην ταβέρνα "Ακρολιμνιά". Στο κέντρο της αίθουσας έκαιγε η ξυλόσομπα και καθίσαμε σε ένα τραπέζι δίπλα στην τζαμαρία για να έχουμε θέα έξω.
Αυγά μάτια από τις κοτούλες, μαρμελάδα σπιτική από τα χεράκια των κοριτσιών της οικογένειας, ψωμί σπιτικό, τοστ, τσάι του βουνού και καφές! Απλά πράγματα, ουσιαστικά, χωρίς εντυπωσιασμούς! Όταν είχαμε σχεδόν τελειώσει το φαγητό, μας πλησίασε ο κύριος Λάζαρος, (ο μπαμπάς-βαρκάρης-υπεύθυνος της ταβέρνας), για να συστηθούμε και να κανονίσουμε για τη βαρκάδα στη λίμνη και τα Ασκηταριά.
Πιάσαμε την κουβέντα για αρκετή ώρα και μάθαμε επίσης πολλά πράγματα για την περιοχή, το χωριό και τη λίμνη. Ο κύριος Λάζαρος δεν τσιγκουνευόταν τα λόγια και είχε όρεξη και διάθεση να μας δώσει εξηγήσεις και πληροφορίες για τον τόπο. Δεν μπόρεσα τελικά να καταλάβω, αν οι άνθρωποι με τους οποίους συναναστραφήκαμε αυτές τις δύο μέρες, “έτυχε” να είναι ανοιχτόκαρδοι και ομιλητικοί λόγω του χαρακτήρα τους ή αν τους κάνει η απομόνωση του τόπου, να θέλουν και να έχουν τόση μεγάλη ανάγκη να εκφραστούν και να επικοινωνήσουν με άλλους ανθρώπους.
Πάντως, ότι απ’ τα δύο και αν ισχύει, εμείς μόνο θετικά συμπεράσματα αποκομίσαμε από την επαφή με τους κατοίκους των χωριών των λιμνών.
Εδώ λοιπόν, στις Πρέσπες, αλλά κυρίως στους Ψαράδες και τον Άγιο Αχίλλειο, τα τελευταία χρόνια, έρχονται πολλοί Ισραηλίτες τουρίστες, πλήρως ενημερωμένοι για την ιστορία του τόπου και ζητούν να κάνουν τη βαρκάδα στη Μεγάλη Πρέσπα, για να δουν τα περίφημα Ασκηταριά που είναι τρυπωμένα μέσα στα απότομα βράχια της λίμνης. Τον χειμώνα η θερμοκρασία στους Ψαράδες μπορεί να φτάσει ακόμα και τους -15 βαθμούς και φέτος (2017), η Φλώρινα έπιασε τους -23 βαθμούς.
Ακριβώς απέναντι από το χωριό των Ψαράδων, στο βουνό, υπάρχει ένα και μοναδικό κτίριο, το οποίο είναι ξενοδοχείο. Από εκεί, ξεκινάει ένα μονοπάτι, που μετά από 20 λεπτά περπάτημα, καταλήγει στο ακρωτήριο Ρότι, ένα υπέροχο "μπαλκόνι", πάνω από τη Μεγάλη Πρέσπα με απερίγραπτη θέα, στα χιονισμένα βουνά της Αλβανίας και των Σκοπίων και φυσικά στη λίμνη, η οποία σου δίνει την εντύπωση ότι είναι θάλασσα με το τεράστιο μέγεθός της. Κατά τη διάρκεια της βαρκάδας, στο ακρωτήριο Ρότι, ο κύριος Λάζαρος έκανε στάση, για να θαυμάσουμε τη θέα και την απεραντοσύνη της λίμνης αλλά περισσότερα για αυτά θα πω στη συνέχεια.

Το ξενοδοχείο στο απέναντι βουνό και αρχή του μονοπατιού
Μεγάλη εντύπωση μου είχαν προκαλέσει κάποιες μεγάλες ντάνες από καλάμια στη μέση των χωραφιών. Προσπαθούσα να σκεφτώ σε τι μπορεί να χρησιμεύουν όλα αυτά τα καλάμια στοιβαγμένα μέσα στα χωράφια και η απάντηση ήρθε από τον κύριο Λάζαρο φυσικά!
Αυτά τα καλάμια χρησιμοποιούνται για τη στήριξη των φασολιών βέβαια! Απόρησα με τον εαυτό μου, πως δεν σκέφτηκα το αυτονόητο, αλλά δεν το σκέφτηκα, δεν μου πέρασε καν από το μυαλό. Νόμιζα πως τα κόβουν, για να καθαρίζουν τα χωράφια κοντά στις όχθες της λίμνης και ότι μετά τα καίνε, όπως είδα να κάνουν και με τα βάτα, στην άκρη του χωραφιού.
Οι αγρότες λοιπόν, κάνουν μυτερή τη μια άκρη του καλαμιού, για να μπαίνει ευκολότερα στο χώμα και στηρίζουν τις νέες φασολιές σε αυτό, μέχρι να ωριμάσει ο καρπός. Στη συνέχεια βγάζουν τα καλάμια και αφήνουν τα φυτά να πέσουν στο έδαφος, μέχρι να ξεραθούν. Την ολοκλήρωση της παραγωγής αναλαμβάνει πλέον ένα μηχάνημα, το οποίο συλλέγει τις ξερές φασολιές από το έδαφος, πετάει από τη μια τα ξερά κλαδιά και από την άλλη τους καρπούς, που είναι προστατευμένοι ανά μικρές ομάδες, 4-8 σπερμάτων, μέσα στις γνωστές σε όλους μας θήκες. Η τελική συγκομιδή του πολύτιμου καρπού γίνεται με τα χέρια, αφού ανοιχτούν αυτές οι θήκες και βγουν όλα τα σπέρματα, τα οποία αποθηκεύονται και μπορούν να διατηρηθούν 2 και 3 χρόνια, χωρίς το παραμικρό πρόβλημα.
Ο κύριος Λάζαρος συνέχισε να μας μιλάει και για την προσωπική του ζωή, για τον στρατό στην Αθήνα, για τις ενέσεις που έμαθε να κάνει σε κάποιο νοσοκομείο που υπηρέτησε, ως…...τι; θα σας γελάσω, δεν το συγκράτησα, αλλά σίγουρα συγκράτησα το γεγονός, ότι από τότε που γύρισε στο χωριό μέχρι και σήμερα, έχει κάνει χιλιάδες ενέσεις σε όσους είχαν ανάγκη, χωρίς την παραμικρή αμοιβή.
-"Άντε, τώρα που φάγατε μπορούμε να ξεκινήσουμε τη βαρκάδα", είπε ο κύριος Λάζαρος κάποια στιγμή, μετά από μια μικρή παύση της συζήτησης.
-"Δώσε μας λίγο χρόνο για ένα τσιγάρο", είπε ο σύζυγος και σηκώθηκε να πάει έξω, στα τραπεζάκια, για να καπνίσει. Βλέπετε εδώ, στην ταβέρνα "Ακρολιμνιά", συνέβαινε ακόμη ένα μικρό θαύμα!
Απαγορευόταν το κάπνισμα εντός της "αιθούσης"!
-"Όποιος θέλει να καπνίσει μέσα, καλύτερα ας μην καθίσει στο μαγαζί μου", είπε ο κύριος Λάζαρος και συνέχισε να μονολογεί: -"Είναι δυνατόν να έρχονται εδώ μέσα γονείς με μικρά παιδιά και να θέλουν να καπνίζουν δίπλα τους;" και εγώ δεν μπόρεσα, παρά να συμφωνήσω μαζί του, να τον θαυμάσω για την άποψή του, αλλά και για την οικειοθελή τήρηση του αντικαπνιστικού νόμου.
-"Δώσε μας λίγο χρόνο κύριε Λάζαρε, να ζεστάνει η μέρα, γιατί θα ξεπαγιάσουμε στη βαρκάδα και σε μια ωρίτσα θα είμαστε εδώ, για να ξεκινήσουμε", του είπα και σηκώθηκα και εγώ για να βγω έξω.
Περπατήσαμε στον πεζόδρομο, μέχρι το τέλος του. Εκεί βρίσκεται η άλλη διάσημη ταβέρνα του χωριού, η "Συντροφιά". Έξω από το μαγαζί υπήρχε ένα μεγάλο ενυδρείο, με δύο πολύ μεγάλα ψάρια, τα τσιρόνια, τα οποία περίμεναν υπομονετικά, να γίνουν τροφή των επισκεπτών του μαγαζιού.
Κατεβήκαμε προς το λιμανάκι. Ο πελεκάνος πάλι έκανε τη βόλτα του κοντά στις βάρκες. Βλέπετε μόλις είχε καταφτάσει μια πλάβα, με γυναίκα ψαρά παρακαλώ (τη μοναδική στις Πρέσπες, απ’ ότι έχω ακούσει), η οποία ξεφόρτωνε την ψαριά σε ένα σταματημένο φορτηγάκι, στο τέλος του χωματόδρομου, πάνω από τη λίμνη. Μέσα σε πλαστικά τελάρα σπαρταρούσαν ακόμα, τεράστιοι πρασινοκίτρινοι κυπρίνοι.
-"Πόσα κιλά είναι το καθένα"; ρωτήσαμε. -"Γύρω στα 12 με 15 κιλά", μας απάντησε αυτός που τα φόρτωνε στο αυτοκίνητο, αλλά "πιάνουμε και μεγαλύτερα, 20 με 25 κιλά, ανάλογα τη μέρα" και έφυγε γρήγορα, για να προλάβει να παραδώσει το εμπόρευμα ζωντανό, σε κάποιο ενυδρείο κάποιας άλλης ταβέρνας.



Στην άκρη της προβλήτας ξεκουράζονταν κοπάδια από ψαροπούλια, οι βάρκες λικνίζονταν απαλά στην επιφάνεια της λίμνης και ο οικισμός φαινόταν φωτεινός, λουσμένος στο πρωινό φως.


Καλημερίσαμε την κυρία ψαρά, που μόλις είχε δέσει τη βάρκα της και είχε βγει στη στεριά. Τη ρωτήσαμε αν υπάρχει κάποιο δρομάκι, που να βγάζει στην πάνω πλευρά του χωριού, χωρίς να αναγκαστούμε να γυρίσουμε πάλι πίσω από τον πεζόδρομο και εκείνη μας προσκάλεσε να περάσουμε μέσα από την αυλή του σπιτιού της, γιατί δεν υπήρχε άλλη πρόσβαση προς τον επάνω δρόμο.
Περπατήσαμε ανάμεσα από πέτρινα σπίτια, πλακόστρωτα δρομάκια, χαλάσματα, αυλές και κήπους με κότες και κοκόρια και καταλήξαμε πάλι στον πεζόδρομο (κυκλώνοντας ουσιαστικά τον οικισμό), οδεύοντας προς την ταβέρνα, για το ραντεβού μας με τον κύριο Λάζαρο.



Επιβιβαστήκαμε στο σκάφος και ξεκινήσαμε. Ο κύριος Λάζαρος είχε στρώσει κουβέρτες, στα νοτισμένα από την υγρασία καθίσματα και μας είπε, ότι αν κρυώνουμε, μπορούμε να τυλιχτούμε με αυτές αλλά δε χρειάστηκε. Ήμασταν ντυμένοι με ζεστά ρούχα και είχαμε κουκούλες για το κεφάλι.

Η Μεγάλη Πρέσπα χωρίζεται ανάμεσα στην Ελλάδα 22%, την ΠΓΔΜ 60% και την Αλβανία 18% και σου δίνει την αίσθηση της θάλασσας παρά της λίμνης, αφού όταν βρίσκεσαι με σκάφος, μέσα στην υγρή αγκαλιά της, το βλέμμα σου χάνεται στον ορίζοντα, αντικρίζοντας μόνο νερό και ψηλά βουνά.


Από τον 13ο αιώνα αναπτύχθηκε στην περιοχή και ειδικά γύρω από τις απότομες όχθες και τις μικρές σπηλιές της Μεγάλης Πρέσπας το φαινόμενο του μοναχισμού-ασκητισμού. Το δύσβατο της περιοχής, η ησυχία που εκπέμπει ο τόπος, η διάβρωση των βράχων κοντά στις λίμνες συνέτειναν στην επιλογή του χώρου αυτού, για τον ασκητισμό μέσα στα σπήλαια. Το φαινόμενο παρατηρείται σε διάφορα σημεία, που σήμερα ανήκουν και στις τρεις χώρες που διαχειρίζονται τη λίμνη.
Τρία είναι τα σημαντικότερα Ασκηταριά της Ελληνικής πλευράς:
1. Το Ασκηταριό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος:
Χρονολογείται από τον 13ο αιώνα, ο ναός είναι μονόχωρος και καμαροσκέπαστος, ενώ διασώζονται ελάχιστα λείψανα τοιχογραφιών στην καμάρα. Στα βόρεια του ναού σώζονται επίσης ερείπια των μοναστικών κελιών. Ήταν το πρώτο Ασκηταριό που συναντήσαμε στη διαδρομή μας και εδώ μπορεί κανείς να φτάσει και με τα πόδια, ακολουθώντας το μονοπάτι που τελικά καταλήγει στο ακρωτήρι Ρότι, όπως έχω προαναφέρει.

Στάση έγινε και στο ακρωτήριο Ρότι, για να δούμε και από την πλευρά της λίμνης το ξύλινο κιόσκι, στην άκρη του γκρεμού, με την υπέροχη θέα και στις τρεις χώρες.
Ακρωτήριο Ρότι
Μάθαμε ακόμα και για έναν άλλο μύθο, ο οποίος συνδέει τη λίμνη και τη στάθμη των νερών της, με διάφορα πολύ συνταρακτικά γεγονότα της ιστορίας, όπως για παράδειγμα ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Η λίμνη εκφράζει τη λύπη της απέναντι σε αυτά τα δυσάρεστα γεγονότα, φουσκώνοντας τα νερά της μέχρι 2 και 3 μέτρα, αφήνοντας εμφανή σημάδια στα βράχια των απότομων ακτών, τα οποία μας έδειξε ο βαρκάρης.
2. Το Ασκηταριό της Μικράς Αναλήψεως του Σωτήρος:
Χρονολογείται από τον 15ο αιώνα, είναι χτισμένο μέσα σε απόκρημνο βράχο με δύσκολη πρόσβαση και ο μονόχωρος ναός έχει διαστάσεις 2,40 X 3,10 μέτρα. Οι τοιχογραφίες είναι αξιόλογες και σώζονται: η Πλατυτέρα, ο Άγιος Συμεών ο Στυλίτης και ο Άγιος Στέφανος.
Στην παρακάτω φωτογραφία βρισκόμαστε πάνω από το βαθύτερο σημείο της Μεγάλης Πρέσπας (50-55m) έχοντας στο βάθος μπροστά μας, το "τριεθνές", το σημείο δηλαδή που συναντώνται οι αόρατες υδάτινες γραμμές των συνόρων με την Αλβανία και την ΠΓΔΜ.

Αξιόλογες είναι και οι βραχογραφίες που συναντήσαμε κατά τη διάρκεια της διαδρομής όπως, της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας του 15ου αιώνα:

και της Παναγίας Δεξιοκρατούσας του 14ου αιώνα:


3. Το Ασκηταριό της Παναγίας Ελεούσης:
Χρονολογείται από τον 14ο αιώνα και αποτελεί το καλύτερα διατηρημένο Aσκηταριό. Οι ντόπιοι το ονομάζουν και Ασκηταριό του Αγίου Πέτρου. Δεσπόζει ο καμαροσκεπής ναός της Παναγίας Ελεούσης. Στο υπέρθυρο της εισόδου έχει φιλοτεχνηθεί η Παναγία. Πάνω από την εικόνα υπάρχει δυσανάγνωστη επιγραφή: “Δέησις του δούλου του Θεού“.



Στο εσωτερικό του διασώζονται πανέμορφες τοιχογραφίες. Αυτό είναι και το μοναδικό επισκέψιμο Ασκηταριό από τους τουρίστες.



Το σκάφος έδεσε σε μια μικροσκοπική προβλήτα και πηδήξαμε όλοι έξω, πάνω σε μια λευκή και βοτσαλωτή παραλία.


Πήραμε να ανηφορίζουμε τα απότομα σκαλιά για να προσεγγίσουμε τη μεγάλη τρύπα στον απότομο βράχο και να καταλήξουμε μπροστά στον μικρό ναΐσκο της Παναγίας Ελεούσης. Μόλις έφτασα στον ναό και κοίταξα προς τη λίμνη, τότε μπόρεσα ίσως να καταλάβω, έναν από τους πολλούς λόγους, που κρατούσαν αυτούς τους ανθρώπους δεμένους σε αυτόν τον απότομο γκρεμό.
Κάθε μέρα ξυπνούσαν, έχοντας μπροστά στα μάτια τους ένα ανοιχτό παράθυρο, βλέποντας τον παράδεισο!!





Επιστρέψαμε ενθουσιασμένοι από τη βόλτα μας στη Μεγάλη Πρέσπα, αφού κατά τη διάρκειά της είδαμε ακόμη ψαράδες επί τω έργω, κορμοράνους και πελεκάνους να ξεκουράζονται πάνω στα βράχια ή να ψαρεύουν πλάι-πλάι με τους βαρκάρηδες και ευχαριστήσαμε θερμά τον ξεναγό και βαρκάρη μας, κύριο Λάζαρο.


Χωρίς άλλη καθυστέρηση, μπήκαμε στο αυτοκίνητο και ξεκινήσαμε με πολλή διάθεση και προσμονή, για τον επόμενο προορισμό μας, που δεν ήταν άλλος από τον Άγιο Αχίλλειο!
ΑΓΙΟΣ ΑΧΙΛΛΕΙΟΣ
Μια καταπράσινη κουκίδα γης, στη δροσερή και υγρή αγκαλιά της Μικρής Πρέσπας. Εδώ η ζωή ξεκίνησε ενώνοντας με έναν ομφάλιο λώρο, το παιδί-νησί με τη μητέρα-γη.

Όλα ξεκίνησαν όταν ένα μικρό κοριτσάκι, η Ντάνα Παρασκευοπούλου, μαθήτρια του δημοτικού τότε, έγραψε ένα γράμμα ζητώντας από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλο, να κατασκευαστεί μια πεζογέφυρα, η οποία θα έβγαζε το νησάκι από την απομόνωση. Αυτή και οι λιγοστοί συμμαθητές της, αναγκάζονταν να περνούν καθημερινά με βάρκες απέναντι στη στεριά, για να μπορέσουν στη συνέχεια να μεταφερθούν στους Ψαράδες, στο σχολείο τους. Πολλές φορές τον χειμώνα, που η λίμνη πάγωνε, περπατούσαν πάνω στον πάγο, διακινδυνεύοντας τις ζωές τους, για να κάνουν αυτό το καθημερινό δρομολόγιο. Στο νησί δεν πήγαινε κόσμος και οι κάτοικοι ήταν εντελώς απομονωμένοι στο έλεος των καιρικών συνθηκών και της μοίρας τους.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ανταποκρίθηκε στο αίτημα της μικρής και έτσι κατασκευάστηκε μια πεζογέφυρα 700 περίπου μέτρων, κάνοντας ευκολότερη τη ζωή και την καθημερινότητα των λιγοστών κατοίκων του Αγίου Αχιλλείου. Η Ντάνα μεγάλωσε, σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών Φλώρινας και σήμερα λειτουργεί τον μοναδικό ξενώνα πάνω στο νησί καθώς και την ταβέρνα με το όνομα "Άγιος Αχίλλειος".
Περπατήσαμε και εμείς τη θρυλική γέφυρα, θαυμάζοντας τις βάρκες των ψαράδων να περνούν από κάτω, αγναντεύοντας γύρω-γύρω το γαλήνιο τοπίο, βάζοντας σε τάξη τις σκέψεις, κάνοντας κι άλλο χώρο στο μυαλό, για να χωρέσουμε τις καινούριες πρωτόγνωρες εικόνες, που μόλις είχαν αρχίσει να ξεδιπλώνονται μπροστά στα μάτια μας.
Καλαμιές κοσμούσαν τις όχθες της λίμνης, βατράχια τραγουδούσαν ασταμάτητα, πουλιά πετούσαν ή φώλιαζαν στην ακρολιμνιά, συνταξιοδοτημένες βάρκες σάπιζαν στα ρηχά νερά και η λίμνη…αχ.... αυτή η λίμνη, σαν ένας τεράστιος καθρέφτης αντανακλούσε την ομορφιά των φιλάρεσκων ολόλευκων σύννεφων και των βουνών, δίνοντάς σου την αίσθηση ότι περπατάς στον ίδιο τον παράδεισο.




Το χωριό αποτελείται από 11 σπίτια και μάλιστα ο θρύλος λέει πως εάν χτιστεί άλλο, κάποιο θα πέσει. Περπατώντας το μονοπάτι, στις παρυφές του λόφου, συναντήσαμε τον ναό του Αγίου Γεωργίου και δίπλα ακριβώς το μικρό κοιμητήριο του νησιού.


Ανηφορίσαμε τον μικρό καταπράσινο λόφο και βρεθήκαμε έξω από τη νέα εκκλησία του Αγίου Αχιλλείου. Η θέα ήταν απερίγραπτη, η μέρα πολύ ζεστή και όλα γύρω έμοιαζαν μαγικά και εξωπραγματικά.


-"Βλέπετε εκείνον τον λόφο στο τέλος του νησιού", ρώτησα τους δικούς μου. -"Εκεί υπάρχει ένας τεράστιος σταυρός και άπλετη θέα σε ολόκληρη τη λίμνη. Εκεί θα πάμε τώρα" τους είπα, περιμένοντας να ακούσω αντιδράσεις για την παράτολμη ιδέα μου. Η αλήθεια είναι ότι δεν περίμενα να ενθουσιαστούν, ούτε και να συμφωνήσουν εύκολα με την επιθυμία μου.
-"Δεν είσαι με τα καλά σου που θα φτάσουμε εκεί πέρα με τόση ζέστη. Ξέρεις πόσο μακριά είναι από εδώ που είμαστε; Πάνω από 2 χιλιόμετρα απόσταση". -"Εγώ θα πάω, τους είπα" και χώρισαν οι δρόμοι μας…
Αυτοί τράβηξαν για την ταβέρνα και εγώ για τον…...Γολγοθά μου!!
Η παρακάτω φωτογραφία δείχνει αριστερά το λευκό εκκλησάκι απ’ όπου ξεκίνησα την πεζοπορία και δεξιά στο τέλος του νησιού, τον λόφο με τον σταυρό που κατέληξα:

Μονοπάτι παίρνω, μονοπάτι αφήνω, ανεβοκατεβαίνω μικρά καταπράσινα υψωματάκια και κοιτάζω γύρω μου σαν υπνωτισμένη!


Δεν μπορεί να υπάρχει τόση ομορφιά, μάλλον κοιμάμαι και βρίσκομαι μέσα σε κάποιο παραμύθι, στο οποίο μου έχει δοθεί ο πρωταγωνιστικός ρόλος και πρέπει να εκτελέσω την αποστολή μου, φτάνοντας εκεί πάνω ψηλά στην κορυφή του λόφου, κλέβοντας τις ωραιότερες φωτογραφίες από τη φύση και φυλακίζοντάς τες με ένα κλικ, για πάντα, στο μαγικό μου κουτάκι.




Μετά από αρκετή ώρα βρέθηκα σε μια "διασταύρωση". Ένα μονοπάτι αριστερά οδηγούσε στην εκκλησία της Παναγίας της Πορφύρας και ευθεία μπροστά μου ξεκινούσε ο πυκνόφυτος λόφος, στον οποίο όμως πλέον δεν έβλεπα κάποιο ευδιάκριτο μονοπάτι, παρά μόνο πυκνούς θάμνους, δέντρα και πολύ χορτάρι. Αποφάσισα ακολουθώντας το ένστικτό μου, να ανηφορίσω πρώτα τον λόφο και στο κατέβασμα να πάω στο εκκλησάκι της Πορφύρας.
Περιττό να σας πω ότι μου βγήκε η γλώσσα μέχρι να φτάσω επάνω. Η ανάβαση ήταν πολύ απότομη και κάθε λίγα βήματα, αναγκαζόμουν να σταματώ για αναπνοές. Αποζημιώθηκα όμως για όλο αυτό το εγχείρημα από τη συγκλονιστική θέα και την απόλυτη γαλήνη του τοπίου!!







Η κατάβαση ήταν ακόμα πιο δύσκολη και για να μη με πάρει η κατηφόρα και βρεθώ να κολυμπάω στη λίμνη, αναγκαζόμουν να κρατιέμαι από τα χαμηλά κλαδιά, πολλές φορές να σκύβω για να βρω πέρασμα κάτω από αυτά, μέχρι που βρέθηκα πάλι στη διασταύρωση για το εκκλησάκι της Παναγίας της Πορφύρας.
Χάρηκα πολύ όταν βρέθηκα σε εκείνο το σημείο, γιατί κατάφερα να μην χάσω τον προσανατολισμό μου. Η αλήθεια είναι ότι ένα άγχος το είχα, να κυκλοφορώ μόνη μου μες την ερημιά και την πυκνή βλάστηση, αλλά απ’ την άλλη γνώριζα, ότι στον Άγιο Αχίλλειο (και στο παραμύθι μου), δεν υπάρχει ο κακός ο λύκος, παρά μόνο καλοκάγαθες αγελάδες και παιχνιδιάρικα γουρουνάκια και αυτή η ιδέα με ανακούφιζε και με παρηγορούσε.
Παναγία Πορφύρα
Από τη μονή μόνον ο ναός διατηρείται σε καλή κατάσταση σήμερα. Το παλαιότερο τμήμα του ναού ανήκει στις αρχές του 16ου αιώνα, ενώ τα κελιά και τα προσκτίσματα που διακρίνονται σήμερα, τοποθετούνται στον 18ο αιώνα. Την ίδια εποχή έγινε και η ριζική ανακαίνιση του ναού, κατά την οποία αυξήθηκαν και οι διαστάσεις του, νότια και ανατολικά.




Από τον αρχικό ναό διατηρείται μόνον ο μεσότοιχος, ο οποίος σώζει και τις αρχαιότερες τοιχογραφίες.



Πάντως αν επισκεφθείτε το εκκλησάκι, φεύγοντας, μην ξεχάσετε να δέσετε με το σκοινάκι καλά την πόρτα και μπουν μέσα τα ζώα.
Πήρα το μονοπάτι της επιστροφής και με γοργό πλέον ρυθμό, χωρίς πολλές ενδιάμεσες στάσεις για φωτογραφίες και επιφωνήματα θαυμασμού, έφτασα στην ταβέρνα. Καθίσαμε έξω στη βεράντα που είχε ωραία θέα και παραγγείλαμε φαγητό. Θελήσαμε να δοκιμάσουμε την περίφημη σπεσιαλιτέ των Πρεσπών, το γριβάδι.

Δεν ξέρω αν μπορώ με τα λόγια, να σας μεταφέρω την απαίσια γεύση, που μας άφησε στο στόμα, η πρώτη μπουκιά από αυτό το λιμνίσιο ψάρι. Νόμισα πως βούτηξα τη γλώσσα μου στον βούρκο, στις όχθες της λίμνης, εκεί που κυλιούνται οι νεροβούβαλοι και τρυπώνουν τα βατράχια.
Όταν η Ντάνα μας ρώτησε γιατί δεν φάγαμε το ψάρι, ευγενικά της απαντήσαμε, ότι δεν ήταν στις γεύσεις που μας αρέσουν. Το δοκιμάσαμε αλλά, μέχρις εκεί.
Τότε εκείνη μας εξήγησε, ότι δύο πράγματα συμβαίνουν με το συγκεκριμένο έδεσμα: ή αρέσει από την πρώτη δοκιμή ή δεν αρέσει καθόλου. Μάλιστα μας είπε, ότι το γριβάδι που μας σέρβιρε ήταν ψαρεμένο το πρωινό εκείνης της μέρας και πως υπάρχουν πολλοί πελάτες της, οι οποίοι έρχονται στο μαγαζί της, μόνο και μόνο για να φάνε αυτό το ψάρι. Αν τύχει κάποια φορά και δεν έχει γριβάδι, δεν παραγγέλνουν τίποτε άλλο και φεύγουν. Αυτά τα ολίγα περί ορέξεως! Κατά τα άλλα, ό,τι άλλο φάγαμε εκεί ήταν πραγματικά νοστιμότατο, η χοιρινή μπριζόλα δε, ήταν από τις καλύτερες που έχω δοκιμάσει.
Βασιλική Αγίου Αχιλλείου
Τελευταία αφήσαμε την περίφημη Βασιλική του 10ου αιώνα. Χτίστηκε από τον Τσάρο Σαμουήλ της Βουλγαρίας και εκεί μεταφέρθηκαν από τα βουλγαρικά στρατεύματα, τα λείψανα του Επισκόπου της Λάρισας, Αγίου Αχιλλείου. Είναι μια τρίκλιτη, ξυλόστεγη Βασιλική με νάρθηκα και αποτέλεσε για πέντε αιώνες τον επισκοπικό ναό της Πρέσπας. Έδωσε το όνομα στο νησί και πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες Βασιλικές.


Εδώ βρέθηκε θαμμένο σε μια άλλη λάρνακα, λείψανο σκεπασμένο με πορφυρό σεντόνι, χρυσοποίκιλτα υφάσματα και χιτώνες με κεντημένους αετούς. Το λείψανο εικάζεται πως ανήκει στον Σαμουήλ, αυτό λένε οι μελετητές.
"Μα πως ξέρουμε πως ήταν το λείψανο του Σαμουήλ;" Η ιατροδικαστική έρευνα έδειξε πως το ρινικό οστό, μαρτυρά σαφή καταγωγή από την Αρμενία. Η μητέρα του Σαμουήλ ήταν Αρμένια! Επίσης το χέρι από το λείψανο έδειχνε πως ήταν κάποτε σπασμένο. Και του Σαμουήλ το χέρι είχε σπάσει σε μάχη, πιθανώς. Οπότε όλα μαρτυρούν, πως εδώ θάφτηκε ο διάσημος Βούλγαρος Τσάρος, ηγεμόνας πολλών περιοχών των Βαλκανίων και μεγάλος εχθρός των βυζαντινών Αυτοκρατόρων.




Στο νησί υπήρχε Ρωμαϊκός και Βυζαντινός οικισμός ο οποίος σύμφωνα με επιγραφές που ανακαλύφθηκαν ταυτίζεται με την αρχαία πόλη Λύκα. Τα ευρήματα ήταν μεγάλα αποθηκευτικά αγγεία, κάποια όστρακα από μεγαρικούς σκύφους και πυξίδες Ελληνιστικής εποχής. Επίσης ένα χάλκινο νόμισμα και λίγα μετάλλινα αντικείμενα. Οι ίδιες ανασκαφές αποκάλυψαν, πως η Βασιλική χτίστηκε με υλικό από την αρχαία αυτή Μακεδονική πόλη, η οποία μάλλον βρισκόταν χτισμένη στη δυτική πλευρά του νησιού του Αγίου Αχιλλείου.
Όποια ώρα της ημέρας και να βρεθείς εδώ το μόνο σίγουρο είναι ότι θα γευτείς ένα συναρπαστικό τοπίο. Μέσα από τις τρεις καμάρες του ιερού ξεπροβάλλουν τα καλάμια, η λίμνη και διαγράφονται τα απέναντι ψηλά βουνά.


Δεν είναι άλλωστε τυχαίο, ότι αυτός ο ιερός χώρος έχει επιλεχθεί εδώ και χρόνια για τα “Πρέσπεια”, τις μουσικές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στο τέλος του καλοκαιριού, με μεγάλη προσέλευση κόσμου.
Κατά την αποχώρησή μας από το νησί, στο τέλος της πεζογέφυρας, αγοράσαμε γίγαντες και φασόλια, από την κυρία που είχε στήσει εκεί την πραμάτεια της. Είχαμε ακόμη αρκετό χρόνο στη διάθεσή μας και αποφασίσαμε να μην επιστρέψουμε αμέσως στους Ψαράδες, αλλά να συνεχίσουμε τη βόλτα μας με το αυτοκίνητο, προς τα χωριά Πύλη και Βροντερό, τα οποία δεν ήταν ενταγμένα στο πρόγραμμα από την αρχή του ταξιδιού, γιατί δεν γνωρίζαμε πως θα μας βγει ο χρόνος.
Την ιδέα ενίσχυσαν περισσότερο και τα φασόλια, γιατί το καρτελάκι που είχαν μέσα έγραφε: Τόπος παραγωγής: Πύλη.
ΠΥΛΗ-ΒΡΟΝΤΕΡΟ
Η Πύλη λεγόταν παλιά Βίβανη ή Βίνωνη. Εδώ εγκαταστάθηκαν πρόσφυγες από τον Πόντο 1924-1925. Το αρχικό χωριό ήταν κοντά στη λίμνη, αλλά το 1934 μεταφέρθηκε μακριά από το νερό, γιατί η ελονοσία θέριζε τους κατοίκους. Η Πύλη έπαιξε σημαντικό ρόλο στον εμφύλιο, καθώς εδώ είχαν εγκαταστήσει οι αντάρτες του δημοκρατικού στρατού, τη βραχύβια κυβέρνησή τους και το γενικό αρχηγείο τους.
Γύρω στα 9-10 χιλιόμετρα μετά την Πύλη, μετά από μια φανταστική διαδρομή μέσα από δάση βελανιδιάς, σε υψόμετρο 1.100 μέτρων βρίσκεται το τελευταίο ποιμενικό χωριό πριν τα σύνορα με την Αλβανία, το Βροντερό. Αυτό το χωριό δεν έχει θέα στη λίμνη και περιτριγυρίζεται από καταπράσινες κοιλάδες και δάση. Παλιά λεγόταν Γκράσδενι και το 1926 πήρε τη σημερινή ονομασία του. Είναι πολύ γνωστό για τη σπηλιά του Κόκκαλη. Εκεί ήταν το μέρος όπου ο γιατρός Πέτρος Κόκκαλης, χειρουργούσε και έσωζε τους αντάρτες, την περίοδο του εμφυλίου πολέμου. Λέγεται ότι υπήρχαν και άλλες σπηλιές όπου νοσηλεύονταν χτυπημένοι αντάρτες, όμως η σπηλιά του Κόκκαλη είναι η πιο γνωστή.
Όταν φτάσαμε στο χωριό μια ψιλή-ψιλή βροχούλα είχε ξεκινήσει, οπότε αρκεστήκαμε να γυρίσουμε τους δρόμους του με το αυτοκίνητο και φυσικά δε ρισκάραμε να πάμε στη σπηλιά, γιατί την προηγούμενη μέρα, ο ταβερνιάρης στον Άγιο Γερμανό, μας είχε πει ότι ο δρόμος είναι άσχημος και ίσως να χρειάζεται τζιπ για να φτάσεις κοντά στη σπηλιά. Στη συνέχεια, (απ’ όσα γνωρίζω) έχει και ποδαρόδρομο.
Επιστροφή στους Ψαράδες και βόλτα στα λιγοστά δρομάκια του οικισμού και τον πεζόδρομο μέχρι να έρθει η ώρα για το ηλιοβασίλεμα, το οποίο θα απολαμβάναμε και πάλι από το λιμανάκι μαζί με τις βάρκες.





Ο πελεκάνος μπήκε πάλι στο λιμάνι, έκανε γύρω-γύρω τη βόλτα του


οι αγελάδες πήραν πάλι τον δρόμο του γυρισμού προς το σπίτι τους, την ίδια ακριβώς ώρα, με τον ίδιο ακριβώς ρυθμό

και ο ήλιος μας χάρισε για ακόμα μια φορά μαγικές εικόνες με φόντο τους Ψαράδες, εμπλουτίζοντας με υπέροχα χρώματα, το τελευταίο βράδυ μας σε αυτόν τον πανέμορφο και ιδιαίτερο τόπο!!




Last edited: