30 χρόνια παραμπαστός… στο Ληξούρι (και στην Κεφαλλονιά)

gkalla

Member
Μηνύματα
1.257
Likes
6.753
Επόμενο Ταξίδι
Βελιγράδι
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα, Περού, Ν. Ζηλανδία

Πύλαρος, Σάμη, Ελειός - Πρόννοι

Επιστρέφοντας στην Πύλαρο, μεταξύ Διβαράτων και Αγίας Ευφημίας συναντάς μια όμορφη κοιλάδα που ο κεντρικός δρόμος την ακολουθεί από πάνω ως κάτω, όχι από το επίπεδο, κεντρικό της τμήμα αλλά από τις παρυφές του γειτονικού λόφου. Το θέαμα είναι ωραίο από εκεί και τα χωριά που υπάρχουν, τα περισσότερα δεν τα διασχίζεις, αλλά κινείσαι περιφερειακά. Τα Λουκάτα, Μακρυώτικα, Ποταμιανάτα, Δρακοπουλάτα από την μια πλευρά και Αντιπάτα, Φερεντινάτα, Μπεκατωράτα, Δενδρινάτα από την άλλη μπορείς να τα δεις ακολουθώντας δυο παράλληλες διαδρομές εκατέρωθεν του κεντρικού δρόμου. Σχεδόν όλα είναι μικρά χωριά που όμως διαθέτουν κάποια καταλύματα καθώς η περιοχή είναι σε αρκετά κομβικό σημείο για εκείνον που θέλει να επισκεφθεί όλο το νησί και ταυτόχρονα θέλει να έχει και την ησυχία του.


Pylaros.png



Σε κάποιο σημείο της διαδρομής στα Μακρυώτικα υπάρχει ένας δρόμος που οδηγεί προς την πλαγιά της Αγίας Δυνατής και προς το Μοναστήρι στα Θέματα (Επίσημα Ι.Μ. Υπεραγίας Θεοτόκου Θεμάτων). Είναι παλιό μοναστήρι του νησιού που ιδρύθηκε στα τέλη του 10ου αιώνα, ψηλά, σε μια καταπράσινη περιοχή. Το ξυλόγλυπτο τέμπλο του μοναστηριού, η εικόνα της Παναγίας και η ωραία θέα προς τον κόλπο της Σάμης και την Ιθάκη είναι τα αξιοθέατα εδώ καθώς τα κτίρια της μονής είναι αρκετά σύγχρονα και χωρίς σημαντικό ενδιαφέρον.


Themata.png



Όλοι οι δρόμοι που ανέφερα προηγουμένως τελικά καταλήγουν στο γραφικό χωριό και λιμανάκι της Αγίας Ευφημίας. Εξαιτίας της βολικής της θέσης (40 – 45λεπτά από Φισκάρδο, Αργοστόλι, Ληξούρι, Πόρο) έχει αναπτυχθεί αρκετά τουριστικά με πολλά καταλύματα, ταβέρνες, καταστήματα αλλά και - κατά περιόδους - ορισμένα συμπαθή μπαράκια.


Agia_Efimia_02.JPG



Agia_Efimia_01.png



Από άποψη παραλιών δεν έχει κάτι ιδιαίτερο, καθώς η μικρή παραλία στο κέντρου του χωριού βρίσκεται ακριβώς κάτω από το δρόμο ενώ η μικρή Paradise beach που βρίσκεται στο βόρειο άκρο απέχει πολύ από το όνομά της. Ενδιαφέρον έχει όμως η παραδοσιακή ταβέρνα του Δενδρινού (Paradise beach επίσης) που βρίσκεται ακριβώς από πάνω της. Την ονόμασε δε έτσι από την αγαπημένη του παραλία, σε κάποιο μέρος του κόσμου, όταν ταξίδευε ως ναυτικός.


Paradise.JPG



Dedrinos.png



Στο χωριό υπάρχουν τα (υποτυπώδη) υπολείμματα μια αρχαίας ρωμαϊκής βίλας ενώ ταυτόχρονα μπορείς να βρεις τουριστικά σκάφη που κάνουν εκδρομές αλλά και σχολή scuba diving.


Roman_Efimia.jpg



Συνεχίζοντας την παράκτια διαδρομή προς την Σάμη συναντάς αρκετές μικρές παραλίες, με λευκό βότσαλο, πέτρα και πολύ διαυγή νερά. Οι περισσότερες χωρούν λίγα άτομα ενώ το παρκάρισμα γίνεται πάνω στον δρόμο. Η μεγαλύτερη όλων είναι η Αγία Παρασκευή, η οποία εν αντιθέσει με τις προηγούμενες είναι οργανωμένη, με beach μπαρ, εστιατόριο αλλά και ιδιωτικό πάρκινγκ.

Nici.png



Agia_Paraskevi.png



Ακριβώς από πάνω από την παραλία ξεκινά ένα μονοπάτι που οδηγεί στο χωριό των Παλαιών Βλαχάτων. Το χωριό αυτό, που καταστράφηκε ολοσχερώς το ’53 και εγκαταλείφθηκε από τους κατοίκους του, αποτελεί πια μια ωραία περιπλάνηση στο χρόνο ενώ κάθε χρονιά διοργανώνεται εκεί ένα ιδιαίτερο φεστιβάλ μουσικής, κινηματογράφου και τέχνης. Το Saristra Festival γίνεται τις πρώτες μέρες του Αυγούστου και συνήθως έχει τριήμερη διάρκεια. Φυσικά μπορεί κάποιος να επισκεφτεί το χωριό και με το όχημα του ακολουθώντας τις σχετικές πινακίδες μέσα από το επόμενο χωριό, τον Καραβόμυλο.


Palaia_Vlaxata.png



Ο Καραβόμυλος είναι ένα μάλλον αδιάφορο χωριό του νησιού που κρύβει όμως 2 πολύ ωραίες τοποθεσίες, το λιμνοσπήλαιο της Μελισσάνης και την λίμνη του Καραβόμυλου.

Το λιμνοσπήλαιο πήρε το όνομα του από την νύμφη Μελισσάνη που λατρευόταν εδώ στην αρχαιότητα (μαζί με τον Πάνα), ενώ στην σύγχρονη εποχή ανακαλύφθηκε εκ νέου το 1951. Είναι στην πράξη, ένα ασβεστολιθικό, καρστικό σπήλαιο του οποίου μέρος της οροφής, κάποια στιγμή στο παρελθόν, κατέρρευσε ώστε να πάρει την σημερινή του μορφή, που μοιάζει αρκετά με τις μεξικάνικες cenotes. Τα νερά του είναι υφάλμυρα, ιδιαιτέρως διαυγή και φαίνεται να προέρχονται από την περιοχή Καταβόθρες του Αργοστολίου, φτάνοντας εκεί μετά την υπόγεια διάσχιση ολόκληρου του νησιού. Η βόλτα με τα βαρκάκια στο σπήλαιο είναι όμορφη (και δροσερή ειδικά το καλοκαίρι) αν και διαρκεί λίγο και κοστίζει αρκετά (7 €, παιδιά 4€).


Melissani_01.jpg



Melissani_02.JPG



Τα υπόγεια νερά συνεχίζουν για λίγο ακόμη την διαδρομή τους και καταλήγουν στην λίμνη του Καραβόμυλου ενώ στην συνέχεια, μέσα από ένα μικρό πέρασμα, περνούν στην θάλασσα. Στο σημείο μάλιστα της εξόδου προς την θάλασσα υπάρχει μύλος που στο παρελθόν ήταν πλήρως λειτουργικός ενώ σήμερα μαζί με την μικρή λιμνούλα έχει μετατραπεί ξεκάθαρα σε τουριστικό θέαμα. Δίπλα μάλιστα στην λιμνούλα υπάρχει μεγάλο καφέ – εστιατόριο που εκμεταλλεύεται αυτή την ωραία θέση ενώ λίγο πιο δεξιά ξεκινά η παραλία του χωριού όπου υπάρχει και το μοναδικό κάμπινγκ του νησιού.


Karavomilos_Lake.JPG



Milos.png



Karavomilos.png



Αμέσως μετά συναντάς την Σάμη, την τρίτη σε πληθυσμό κωμόπολη του νησιού και το λιμάνι που συνδέει την Κεφαλλονιά με την Πάτρα και την Ιθάκη. Οικιστικά δεν έχει να προσφέρει κάτι ιδιαίτερο ενώ λόγω της ύπαρξης του λιμανιού διαθέτει πληθώρα τουριστικών καταστημάτων και καταλυμάτων με ότι αυτό συνεπάγεται. Στο παραλιακό της μέτωπο είναι υπερπλήρης σε εστιατόρια, ταβέρνες και καφέ που το βράδυ μετατρέπονται σε ήσυχα ψευτό – μπαράκια.


Sami.png



Στους κατάφυτους λόφους που υψώνονται απότομα πίσω από την πόλη υπάρχουν τρία βασικά αξιοθέατα, η Ακρόπολη της Αρχαίας Σάμης και εκατέρωθεν 2 μονές, των Αγίων Φανέντων και της Αγριλιάς. Τα ερείπια που έχουν απομείνει και στις 3 θέσεις είναι λιγοστά αλλά αρκούν για να πάρει κανείς μια γεύση της ιστορίας της περιοχής, ενώ η θέα προς τον κόλπο της Σάμης είναι ωραιότατη.


Fanentes.png



Sami_Akropoli.png



Λίγο πιο πέρα, σε απόσταση 4,5 χμ περίπου από το λιμάνι, υπάρχει μια από τις ωραιότερες παραλίες του νησιού, η Αντίσαμος. Βρίσκεται στο βάθος ενός προστατευμένου όρμου, μέσα σε ένα κατάφυτο περιβάλλον, με βαθιά, πεντακάθαρα νερά. Η σχετική απομόνωση της παραλίας στο παρελθόν καθώς η πρόσβαση σ’ αυτή γινόταν μόνο με χωματόδρομο προσέθεταν πολύ στην εικόνα του παραδείσου. Η κατασκευή του ασφάλτινου δρόμου αλλά κυρίως τα γυρίσματα της ταινίας «Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι» την έκαναν γνωστή στην οικουμένη και έτσι ένα μέρος της μαγείας έχει πια χαθεί ανεπιστρεπτί. Να προσθέσω πως υπάρχει και πεζοπορική διαδρομή από την Ακρόπολη της Σάμης προς την παραλία αν και πολλές φορές διακόπτεται από τα συρματοπλέγματα των ντόπιων βοσκών.


Antisamos_01.JPG



Antisamos_02.JPG


Antisamos_03.jpg



Φεύγοντας από την Σάμη, σε απόσταση 3 χιλιομέτρων, βρίσκεται το έτερο γνωστό σπήλαιο του νησιού, αυτό της Δρογκαράτης. Μικρό σπήλαιο (ουσιαστικά μόνο μια μεγάλη αίθουσα), αλλά αρκετά όμορφο. Διαθέτει δε εξαιρετική ακουστική και εξαιτίας αυτού, παλιότερα, είχαν γίνει κάποιες συναυλίες στο εσωτερικό του.


Drogarati.jpg



Η διαδρομή Σάμης – Πόρου που ακολουθεί, διασχίζει αρχικά μια όμορφη κοιλάδα ενώ αργότερα αρχίζει να ανηφορίζει στους κατάφυτους λόφους της περιοχής. Μόνιμα σ’ αυτή την διαδρομή απολαμβάνεις την πίσω πλευρά του Αίνου. Δασωμένος μέχρι την κορυφή μ’ αυτό το μοναδικό μαύρο έλατο (που απαντάται μόνο εδώ) σε συντροφεύει σχεδόν μέχρι το τέλος της διαδρομής μέσα από πολλά χωριουδάκια (Καταποδάτα, Γριζάτα, Ζερβάτα, Κουλουράτα, Πυργί, Διγαλέτο, Άγιος Νικόλαος, Τζανάτα, κλπ).


Ainos_01.png



Στο ύψος του Διγαλέτου υπάρχει δρόμος που κινείται προς τον Αίνο, περνά μέσα από το οροπέδιο των Ομαλών και τελικά καταλήγει στο Αργοστόλι. Στην μέση περίπου αυτή της διαδρομής υπάρχει δρόμος που σε οδηγεί στην κορυφή του βουνού και στον εθνικό δρυμό του ενώ υπάρχουν αρκετά μονοπάτια που κινούνται μέσα στο δάσος. Πολλές πληροφορίες για τα μονοπάτια αυτά αλλά και γενικά για τον εθνικό δρυμό μπορείτε να βρείτε από το επίσημο site του, στην διεύθυνση: Αρχική | Εθνικός Δρυμός Αίνου.


Ainos_02.png



Επιστρέφοντας στην προηγούμενη διαδρομή, δίπλα από το χωριό Άγιος Νικόλαος, μπορείς να δεις την Λίμνη Άβυθο (ή Άκωλη = χωρίς πάτο). Ονομάστηκε έτσι γιατί πιστευόταν πως είναι πολύ βαθιά, έως ότου κάποιος αποφάσισε να μετρήσει το βάθος της, το οποίο τελικά είναι μόλις 11 μέτρα. Σήμερα, η μικρή αυτή λίμνη, είναι περιφραγμένη καθώς το νερό της χρησιμοποιείται για την ύδρευση της περιοχής, ενώ τριγύρω δυστυχώς υπάρχουν μόνο σκουπίδια.


Avithos.png



Ο Πόρος που βρίσκεται στα 9 χιλιόμετρα από εκεί είναι, αυτή τη στιγμή, το κεντρικό λιμάνι του νησιού, που δέχεται τις περισσότερες αφίξεις πλοίων αποκλειστικά από την Κυλλήνη. Το χωριό ουσιαστικά έχει αναπτυχθεί με βάση το λιμάνι και οι υπηρεσίες που προσφέρει (σε σίτιση, στέγαση, εμπορικά καταστήματα) είναι πλήρεις παρόλο το σχετικά μικρό μέγεθος του. Αν και η θέση του είναι σε ωραίο σημείο που συνδυάζει τους καταπράσινους λόφους με το γαλάζιο του Ιονίου οι πολλές σύγχρονες τσιμεντένιες κατασκευές καταστρέφουν την εικόνα του.


Poros_01.jpg



Poros_02.jpg



Ευτυχώς το νέο λιμάνι βρίσκεται έξω από το χωριό και είναι άνετο και σαφώς βολικότερο από το παλιό. Στο παλιό λιμάνι βρίσκεται ένα καφέ (Remetzo) που το πίσω μέρος του είναι ενσωματωμένο στον βράχο με κάποια τραπέζια του μεταξύ βράχου και θάλασσας που το καθιστούν μια ωραία επιλογή για να ρεμβάσει κανείς.

Poros_Kafe.jpg



Η περιοχή γύρω από τον Πόρο διαθέτει κάποιες παραλίες, όλες στο ίδιο στυλ (βότσαλο και πέτρες). Προς τον βορά, την Ραγιά (δίπλα στον οικισμό), και τις: Μακριά Πέτρα, Μαγδαλένα, Λάζαρος, Ξυλώματα που είναι προσβάσιμες με χωματόδρομο ή/και περπάτημα. Προς το νότο και πάνω στον παραλιακό δρόμο που οδηγεί στην Σκάλα συναντάς τις παραλίες Μάξιμος, Λιμένια και Κακό Λαγκάδι. Σε σχέση με τον πλούτο και την ομορφιά των παραλιών του νησιού θα έλεγα πως αυτές οι παραλίες είναι οι λιγότερο ελκυστικές.


Ragia.jpg



Lazarus.jpg



Αντίθετα φτάνοντας στην Σκάλα συναντάς μια μεγάλη (5 χμ.) και ωραία παραλία σε ένα αρκετά γραφικό χωριό. Σε όλο το μήκος της παραλίας υπάρχουν beach bar και ομπρελό – ξαπλώστρες αλλά υπάρχουν και αρκετά σημεία για όσους δεν τα προτιμούν. Τα καταλύματα, τα ταβερνάκια και τα εστιατόρια είναι για όλα τα γούστα ενώ οι αρκετοί Άγγλοι τουρίστες που επιλέγουν την Σκάλα είναι καλής ποιότητας (καμιά σχέση με Λαγανά και Κάβο Λευκίμμης). Το χωριό, αν και δέχεται μεγάλο αριθμό τουριστών, έχει κρατήσει σχετικά το χρώμα του.


Skala_01.jpg



Πολύ κοντά στον οικισμό και την παραλία, υπάρχουν επίσης τα ερείπια μια Ρωμαϊκής έπαυλης που διαθέτει ωραία ψηφιδωτά. Η δυνατότητα επίσκεψης στον χώρο δεν είναι σίγουρη, καθώς εξαρτάται από την ύπαρξη ή μη φύλακα την περίοδο που θα την επισκεφθεί κανείς.


Roman_Skala.jpg



Καθώς η Σκάλα βρίσκεται στο νότιο - ανατολικότερο μέρος του νησιού φεύγοντας από εκεί, το τοπίο αλλάζει, ενώ οι νότιες παραλίες που συναντάς πλέον, είναι σαφώς πιο ήμερες και συχνά χωρίς κυματισμό. Η πρώτη από αυτές που συναντάς, κάτω από το χωριό Ρατζακλί είναι η πολύ μεγάλη παραλία Καμίνια (ή Μούντα σε άλλο σημείο) μήκους 7 χμ περίπου. Κλασική ρηχή, αμμουδερή παραλία, με ξανθιά άμμο, συνήθως με ελάχιστο κόσμο και μόνο σε 2-3 μικρής έκτασης σημεία, οργανωμένη.


Kaminia_01.png



Kaminia_03.JPG



Τα ζεστά της νερά και η ψιλή άμμος προσελκύουν εκτός από τους λουόμενους και τις γνωστές χελώνες καρέτα – καρέτα. Συνήθως υπάρχουν αρκετά σημεία με πρόχειρες περιφράξεις που σηματοδοτούν τις φωλιές τους, ενώ μέχρι πριν μερικά χρόνια δεν επιτρεπόταν η παραμονή στην παραλία το βράδυ καθώς και η δυνατή μουσική.


Kaminia_02.png



Ο επόμενος οικισμός είναι ο Κατελειός, ένα μικρό παραλιακό χωριό που τα σπίτια είναι λιγότερα από τα ενοικιαζόμενα και τις ψαροταβέρνες. Η ομώνυμη παραλία δεν «λέει» πολλά και όσοι επισκέπτονται το χωριό το κάνουν κυρίως για τα ταβερνάκια. Η περιοχή γύρω από τον Κατελειό έχει «ψηθεί» άσχημα, την τελευταία δεκαετία, από πολλές φωτιές, ένα ακόμη δείγμα της αυξανόμενης τουριστικής ανόδου.


Katelios.png



Τα κοντινά, εσωτερικά χωριά που ακολουθούν, εκτός από τα ασυνήθιστα ονόματα (Χιονάτα, Μαυράτα, Κρεμμύδι, Πάστρα κ.α.) δεν έχουν κάτι το ιδιαίτερο να προσφέρουν. Μοναδική εξαίρεση είναι το χωριό Μαρκόπουλο με τα γνωστά φιδάκια της Παναγιάς. Κάθε χρόνο από τις 6 Αυγούστου (της Μεταμορφώσεως), έως και τον δεκαπενταύγουστο, στην εκκλησία της Παναγιάς της Φιδούσας (ή Φιδιώτισσας) συγκεντρώνονται πολλοί ντόπιοι και τουρίστες για να δουν και να πιάσουν αυτά τα άκακα φιδάκια καθώς και την σχετική εικόνα.


Fidousa.png



Οι τελευταίες παραλίες της περιοχής των Ελειών – Πρόνων πριν περάσεις στην περιοχή της Λειβαθούς είναι η Κορώνη και η Λεύκα που και οι δύο είναι προσβάσιμες μέσα από το χωριό Πλατειές. Για την μεγαλύτερη εκ των δύο, την Λεύκα, χρειάζεται περπάτημα (και λίγο καταρρίχηση) καθώς δεν φτάνει δρόμος μέχρι κάτω, ενώ η πρόσβαση είναι σχετικά ευκολότερη από το δυτικότερο μέρος της.


Koroni.png



Leuka.png



Χάρτης βασικής διαδρομής

Pylaros_Sami_Eleios.png



 
Last edited:

psilos3

Member
Μηνύματα
6.094
Likes
45.322
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Peru, Japan, Iceland
Είμαι πολύ περίεργος να δω τι θα δώ...
Καλή αρχή, μπήκες πολύ δυνατά και με εξαιρετικές πληροφορίες όπως συνηθίζεις. ;)
 

gkalla

Member
Μηνύματα
1.257
Likes
6.753
Επόμενο Ταξίδι
Βελιγράδι
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα, Περού, Ν. Ζηλανδία
Είμαι πολύ περίεργος να δω τι θα δώ...
Καλή αρχή, μπήκες πολύ δυνατά και με εξαιρετικές πληροφορίες όπως συνηθίζεις. ;)
Ευχαριστώ για τις φιλοφρονήσεις.
Ελπίζω να σου ικανοποιήσω την περιέργεια και να σε «ψήσω» να βάλεις το νησί στο πρόγραμμα. Μόνο που εδώ δεν φτάνουν τα τριήμερα - τετραήμερα που έχεις συνηθίσει στο Αιγαίο...
 

Despinadmk

Member
Μηνύματα
289
Likes
1.123
Ταξίδι-Όνειρο
Αλασκα... <3
Την σκέφτομαι συχνά την Κεφαλονια και πάντα με νοσταλγία. Έμεινα κάποια χρόνια εκεί και έχω ένα δέσιμο με αυτό το νησί, είστε τυχεροί που το επισκεπτεστε συχνά!
Θυμιστε μου γιατί λένε τους Ληξουριώτες "Κολομπαιους". Έχω στο μυαλό μου δυο λόγους αλλα δεν είμαι σίγουρη αν θυμάμαι σωστά, αν όντως επικρατει μια από τις δύο απόψεις ή αν τις έβγαλα και τις δυο από το κεφάλι μου... 😂
 

gkalla

Member
Μηνύματα
1.257
Likes
6.753
Επόμενο Ταξίδι
Βελιγράδι
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα, Περού, Ν. Ζηλανδία
Την σκέφτομαι συχνά την Κεφαλονια και πάντα με νοσταλγία. Έμεινα κάποια χρόνια εκεί και έχω ένα δέσιμο με αυτό το νησί, είστε τυχεροί που το επισκεπτεστε συχνά!
Θυμιστε μου γιατί λένε τους Ληξουριώτες "Κολομπαιους". Έχω στο μυαλό μου δυο λόγους αλλα δεν είμαι σίγουρη αν θυμάμαι σωστά, αν όντως επικρατει μια από τις δύο απόψεις ή αν τις έβγαλα και τις δυο από το κεφάλι μου... 😂
Αυτά είναι κακεντρέχειες των Αργοστολιωτών...
Η "επίσημη" εκδοχή, πάντως λέει:
"Σε ένα από τα καρναβάλια, οι Ληξουριώτες για να σατιρίσουν την ανακάλυψη της Αμερικής, οι μισοί ντύθηκαν ιθαγενείς (Κολομπαίοι) και οι άλλοι μισοί πλήρωμα του Κολόμβου. Το Ληξούρι ήταν η Αμερική ή η Κολομβία. Η μεγάλη επιτυχία του δρώμενου είχε ως αποτέλεσμα το Ληξούρι να αποκληθεί από κάποιους σκωπτικά η πόλη των Κολομπαίων."
 

psilos3

Member
Μηνύματα
6.094
Likes
45.322
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Peru, Japan, Iceland
Ελπίζω να σου ικανοποιήσω την περιέργεια και να σε «ψήσω» να βάλεις το νησί στο πρόγραμμα.
Θέλοντας και μη, μιας και σε λίγο τελειώνει το Αιγαίο... :haha:
Μόνο που εδώ δεν φτάνουν τα τριήμερα - τετραήμερα
Ναι αυτό το έχω στα υπόψιν μου, αλλά περιμένω να δω εικόνα πέρα από παραλίες για να καταφέρω να ψηθώ σοβαρά.;)
 

malysa

Member
Μηνύματα
1.047
Likes
1.827
Επόμενο Ταξίδι
έλα μου ντε...
Ταξίδι-Όνειρο
3η βραχονησίδα αριστερά
Άλλο βασικό στοιχείο των κατοίκων του νησιού είναι η περίφημη τρέλα τους. Τρέλα καλώς εννοούμενη (συνήθως) που οδηγεί συχνά στην δημιουργία ανεκδότων, αστείων ιστοριών, αλλά και σε παρεξηγήσεις που (σχεδόν πάντα) τερματίζονται αναίμακτα και συνήθως με σουρεαλιστικά σκηνικά απείρου κάλους. Επίσης οι ντόπιοι είναι, σχεδόν όλοι, έντονα …θρησκευόμενο
Καθότι γέννημα (αλλά όχι θρέμμα) , φημιζόμαστε όχι τόσο για την τρέλα μας (με την κλασική έννοια), αλλά για την "κουρλαμάδα" (κουρλός), όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στις κουβέντες των παλαιοτέρων....
και μια άποψη για το Tι εστί “κουρλός”;

(ωραία προσέγγιση τα αρχικά κείμενα για το νησί μας ! μπράβο! αναμένουμε συνέχεια!):)
 
Last edited:

gkalla

Member
Μηνύματα
1.257
Likes
6.753
Επόμενο Ταξίδι
Βελιγράδι
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα, Περού, Ν. Ζηλανδία
Καθότι γέννημα (αλλά όχι θρέμμα) , φημιζόμαστε όχι τόσο για την τρέλα μας (με την κλασική έννοια), αλλά για την "κουρλαμάδα" (κουρλός), όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στις κουβέντες των παλαιοτέρων....
και μια άποψη για το Tι εστί “κουρλός”;

(ωραία προσέγγιση τα αρχικά κείμενα για το νησί μας ! μπράβο! αναμένουμε συνέχεια!):)
Ευχαριστώ για τα καλά λόγια.
Να ξέρεις πάντως την διαφορά του κουρλού από τον τρελλό την βλέπετε μόνο εσείς οι Κεφαλλονίτες. Για μας, τους παραμπαστούς κάνει το ίδιο!!! Όλοι για τον γιατρό ή για τον άγιο ανάλογα τις πεποιθήσεις!!!;)
Ληξουργιώτισα είσαι ή "από τους από 'κει περα";
 

malysa

Member
Μηνύματα
1.047
Likes
1.827
Επόμενο Ταξίδι
έλα μου ντε...
Ταξίδι-Όνειρο
3η βραχονησίδα αριστερά
Ευχαριστώ για τα καλά λόγια.
Να ξέρεις πάντως την διαφορά του κουρλού από τον τρελλό την βλέπετε μόνο εσείς οι Κεφαλλονίτες. Για μας, τους παραμπαστούς κάνει το ίδιο!!! Όλοι για τον γιατρό ή για τον άγιο ανάλογα τις πεποιθήσεις!!!;)
Ληξουργιώτισα είσαι ή "από τους από 'κει περα";
:haha::haha::haha::haha::haha::haha: ούτε από τους εδώ, ούτε από τους εκει!....
ανάμεσα Μύρτο και Αγία Ευφημία είμαι... Πυλαρινή στην καταγωγή!
και γω κατεβαίνω διάφορους μήνες του έτους -εκτός τα καλοκαίρια- οπότε αναμένω τις δικές σου απόψεις....
 

gkalla

Member
Μηνύματα
1.257
Likes
6.753
Επόμενο Ταξίδι
Βελιγράδι
Ταξίδι-Όνειρο
Κούβα, Περού, Ν. Ζηλανδία
Πόλη του Ληξουρίου και ανατολικό τμήμα της Παλλικής.

Στην ανατολική πλευρά της χερσονήσου της Παλλικής, αυτής που «βλέπει» προς τον μεγάλο κόλπο της Κεφαλλονιάς βρίσκεται το Ληξούρι.
Οι κάτοικοι του το αποκαλούν «Πίκολο Παρίσι», λόγω του χειμάρρου που το χωρίζει στα δύο. Άρα ο χείμαρρος είναι ο «Σηκουάνας»… Δεν θέλω σχόλια… Αν έτσι λένε οι Ληξουργιώτες, έτσι είναι.

Lixouri.JPG


Το χαρακτηριστικότερο μέρος στην πόλη είναι η κεντρικής της πλατεία (Πλατεία Εθν. Αντιστάσεως). Ευρύχωρη, πλακοστρωμένη, με σήμα κατατεθέν της, το γιγάντιο φίκο που βρίσκεται στο κέντρο της. Η σκιά του και ο ομαλός κορμός του έχουν φιλοξενήσει γενιές και γενιές πιτσιρικάδων, που δίνουν ραντεβού για παιχνίδι από κάτω του ή ενίοτε και πάνω του.

Plateia.jpg


Οι 3 πλευρές της πλατείας είναι πια γεμάτες από καφέ, ζαχαροπλαστεία, παγωτατζίδικα αλλά και 1-2 εστιατόρια και σουβλακερί. Εδώ μπορεί κανείς να απολαύσει το παραδοσιακό γλυκό αμυγδαλόπιτα (σκέτη ή με παγωτό καϊμάκι) ή τα εξαιρετικά παγωτά του I-Scream (παγωτά φρέσκα με κλασικές και ιδιαίτερες γεύσεις, σε συνταγές που είχε καθιερώσει ο, πολύ νωρίς και άδικα χαμένος, ιδοκτήτης του, ο οποίος είχε σπουδάσει το είδος στην Ιταλία). Δυστυχώς το παραδοσιακό ζαχαροπλαστείο (από το 1918) του Μαυροειδή - κάτι σαν τον Μπακάκο της παλιότερης Αθήνας - που ήταν για πολλά χρόνια η κορυφή στην αμυγδαλόπιτα αλλά και στα άλλα παραδοσιακά γλυκίσματα (μάντολες, κομφέτο, μαντολάτο, συκομαΐδα, μπαρμπουλέ) βρίσκεται τα τελευταία χρόνια μάλλον σε παρακμή αλλά ελπίζουμε πως κάποια στιγμή θα ξαναβρεί την παλιά του αίγλη.

Η τέταρτη πλευρά της πλατείας που βρίσκεται προς την θάλασσα, φιλοξενεί το πάρκο μνήμης με ένα γλυπτό (αφιερωμένο στον άγνωστο ναύτη καθότι ο τόπος διαθέτει πολλούς) που – παραδόξως - κοιτάζει προς την πλευρά του Αργοστολιού. Λίγο πιο πέρα ο Λασκαράτος ατενίζει μόνο προς την αγαπημένη του πόλη.

Memorial.jpg


Στα αριστερά της πλατείας και πίσω ακριβώς από τα καφέ βρίσκεται το Μαρκάτο (ή Μερκάτο κατά άλλους). Δημοτικό θέατρο, ενίοτε κινηματογραφική αίθουσα, χώρος προσωρινών εκθέσεων τέχνης αλλά και χώροι που φιλοξενούν καταστήματα και υπηρεσίες της πόλης. Το αρχικό κτίριο (εμπορικό κέντρο ελληνικού ρυθμού) χτίστηκε το 1826 αλλά ο σεισμός το «χτύπησε» ανεπανόρθωτα.

Markato_53.jpg


Το σημερινό κτίριο δεν μοιάζει με το παλιότερο, ενώ ο τελευταίος σεισμός του 2014 του δημιούργησε κάποια προβλήματα που ευτυχώς διορθώθηκαν σχετικά γρήγορα.

Ακριβώς απέναντι φεύγει το φέρρυ για το γειτονικό νησί της Κεφαλλονιάς, με τακτικά δρομολόγια κάθε μία ή και μισή ώρα (συνήθως τον Αύγουστο) Τα πλοία είναι δυο τρία με τελευταία προσθήκη το πλοίο με το περίεργο όνομα «Βικέντιος Δαμόδος».

Εκεί, στην πίσω πλευρά του Μερκάτου, υπήρχε για χρόνια το μαγαζί του Εβραίου, ένα «πολυκατάστημα» που πλέον έχει μεταφερθεί εκτός πόλης. Σε αυτό έβρισκες (κι ακόμη βρίσκεις) τα πάντα, από χρώματα και σιδηρικά μέχρι ηλεκτρικά είδη και μηχανάκια. Ήταν πολύ χαρακτηριστική για χρόνια η φράση: «αν δεν το ‘χει ο εβραίος δεν υπάρχει». Ο ιδιοκτήτης του, κλασική φιγούρα Ληξουργιώτη, με ταχύτατη τοπική ομιλία, εναλλαγές γλυκύτητας και στριμάδας σε χρόνο dt (διάλεε έμπα μέσα σου…, καμάρι μου), γρήγορα απέκτησε το παρατσούκλι εβραίος λόγω της τιμολογιακής πολιτικής του αλλά και της συνεχούς προσπάθειας του να σου πουλήσει ότι τον βολεύει.

Στο παραλιακό μέτωπο, δεξιά της πλατείας υπάρχουν πολλά εστιατόρια, όλων των ειδών (από μαγέρικα μέχρι πιτσαρίες) αλλά και καφέ που εκτείνονται μέχρι το λιμεναρχείο, το Ιόνιο ενυδρείο (που έπαψε να λειτουργεί σχεδόν αμέσως μετά τα εγκαίνια του) και το διατηρητέο παλιό δημοτικό σχολείο (που από την πολλή ανακαίνιση φαίνεται πια λες και χτίστηκε την τελευταία 2ετία). Όλα τα καταστήματα αυτής της περιοχής έχουν πάρει χώρο δίπλα στη θάλασσα και τα καλοκαίρια επικρατεί το αδιαχώρητο. Ευτυχώς από το απόγευμα κλείνει η κυκλοφορία για τα αυτοκίνητα και η περαντζάδα σε αυτό το κομμάτι είναι ευχάριστη. Είναι δε μια από τις πιο δροσερές περιοχές του Ληξουριού που γενικά είναι μια πολύ ζεστή πόλη. Οι διαφορές θερμοκρασίας από το χωριό που απέχει μόλις 8 χμ. είναι συνήθως της τάξης των 4 έως 8 βαθμών ανάλογα την μέρα και την ώρα.

Στη περιοχή αυτή γίνεται κάθε καλοκαίρι, γύρω στις 10 Αυγούστου, η Βαρκαρόλα, ένα παραδοσιακό δρώμενο που περιλαμβάνει στολισμένες και φωτισμένες βάρκες, μουσικές και καντάδες από τοπικές χορωδίες, βεγγαλικά, διανθισμένη (κάποιες φορές) με θεματικά κουστούμια (ντόπιες φορεσιές, πειρατές κλπ)


Στο κομμάτι αυτό επίσης γίνεται κάθε χρόνο και η αποκριάτικη παρέλαση φτωχή συνήθως σε άρματα, αλλά πάντοτε με πολύ χιούμορ και επιλογή έξυπνων, πιπεράτων θεμάτων. Ιστορική έχει μείνει η αποκριάτικη φάρσα!!?? Που είχαν οργανώσει αρκετά χρόνια πριν στους «εχθρούς» Αργοστολιώτες. Ληξουργιώτες, σύγχρονοι πειρατές, πήγαν στο Αργοστόλι, μέσα στην νύχτα και έκλεψαν το καρνάβαλο των «εχθρών». Παρόλες της εκκλήσεις της επίσημης πολιτείας αρνιόντουσαν να τον επιστρέψουν. Την τελευταία στιγμή, φάνηκε να λογικεύονται και φόρτωσαν τον καρνάβαλο στο φέρρυ για να τον μεταφέρουν πίσω στο Αργοστόλι. Μπαίνοντας στο λιμάνι όμως, άνοιξαν την μπουκαπόρτα και τον φουντάρισαν στην θάλασσα, προσθέτοντας ένα ακόμη κεφάλαιο στην πολύχρονη εχθρότητα.

Στον πρώτο παράλληλο πεζόδρομο (Γρηγορίου Λαμπράκη), εσωτερικά συγκεντρώνονται και πάλι κάποια εστιατόρια, καταστήματα με τουριστικά είδη αλλά και 2-3 αξιοπρεπή μπαράκια, τα μοναδικά πια στην πόλη. Παρόλο που βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο, οι μουσικές τους διαφέρουν σημαντικά αλλά σε γενικές γραμμές είναι ποιοτικές. Τα «Νόστιμον ήμαρ» με ροκιές και το «Inside» με chill out αλλά και πιο pop διάθεση είναι τα πιο μακρόβια και προτιμώμενα από τους Έλληνες.

Pezodromos.jpg

Inside.JPG


Τα παλιότερα χρόνια υπήρχαν σε κοντινές περιοχής εκτός πόλης και 2 ντίσκο (αργότερα μετονομάσθηκαν σε club), οι ιστορικές «Snoopy» (ποιος μπορεί να ξεχάσει την μπόχα, από το γειτονικό χοιροστάσιο, όταν άλλαζε ο αέρας) και «Space» καθώς και το βραχύβιο «Outside» (σε αντιδιαστολή με το «Inside») αλλά δυστυχώς ένα - ένα έκλεισαν όλα.

Πάνω στον ίδιο πεζόδρομο βρίσκεται και το διατηρητέο κτίριο της φιλαρμονικής του Ληξουρίου, της 2ης αρχαιότερης στην Ελλάδα (1836), μετά από αυτή της Κέρκυρας. Συνεχίζει να λειτουργεί έως και σήμερα και συχνά - πυκνά ψυχαγωγεί ντόπιους και ξένους με τις χαρακτηριστικές της επτανησιακές μουσικές.

Filarmoniki.png


Στα ταβερνάκια της περιοχής μπορεί κανείς να πετύχει παρέες κανταδόρων, συνοδεία μαντολίνων, είτε επαγγελματιών είτε ακόμη καλύτερα ντόπιων, θαμώνων σ’ αυτά τα μαγαζιά. Πέρα από τα κλασσικά τραγούδια, μεγάλο ενδιαφέρον έχει και το ντόπιο σατυρικό τραγουδάκι, το Παραμπότζι. Το τραγούδι αυτό συνήθως σατιρίζει τους κατοίκους του νησιού αποδίδοντας αστεία και πικάντικα χαρακτηριστικά ανάλογα με το χωριό ή την περιοχή. Υπάρχουν κάποιες στάνταρ στροφές, όπως π.χ.:

«Πάρε άντρα απ’ το Ληξούρι, να ‘χεις άντρα και γαϊδούρι»

«Πάρε νύφι απ’ τ’ Αργοστόλι, για να σου την επηδούνε όλοι»

«Στον Αθέρα και στα Ζόλα όποιος πάει βρίσκει απ’όλα
βρίσκει κότες, βρίσκει γάλους, βρίσκει π…δες μεγάλους»

Το καλύτερο μέρος του τραγουδιού όμως, είναι ο αυτοσχεδιασμός, που συνήθως προσαρμόζεται στα μέλη της παρέας που τραγουδά. Εκεί τα πειράγματα κορυφώνονται αλλά ευτυχώς το κλίμα που δημιουργείτε και το μπόλικο ντόπιο κρασί που ρέει άφθονο, αποτρέπει τις παρεκτροπές στους οξύθυμους.


Λίγο πιο πάνω από την κεντρική πλατεία, στα 200 μ. περίπου, στέκουν, το ένα απέναντι στο άλλο, τα σύμβολα της πολιτικής και της θρησκευτικής εξουσίας της πόλης. Από την μια ο Παντοκράτορας, η κεντρική εκκλησία που έχει κατά τα Ιόνια έθιμα και δεύτερο προστάτη άγιο (τον άγιο Δημήτριο) και ακριβώς απέναντι το Δημαρχείο. Το κτίριο του Δημαρχείου υπέστη και αυτό ζημιές από το σεισμό του 2014 αλλά η κυριότερη ζημιά ήταν λίγα χρόνια νωρίτερα όταν καταργήθηκε ο Δήμος Παλλικής και όλο το νησί έγινε Δήμος Κεφαλλονιάς. Ανήκουστο!!! Μεγάλη προσβολή για το Ληξούρι. Όλοι μαζί ένας Δήμος; Αφεντικά και δούλοι τα ίδια σκατά γινήκαμε ούλοι; Τουλάχιστον να λεγόταν Δήμος ...Ληξουρίου. Τέτοιες προσβολές δεν καταπίνονται. Άμεσα λοιπόν ξεκίνησαν λαϊκοί αγώνες με την δικαίωση να έρχεται πριν 2-3 χρόνια με την εκ νέου δημιουργία του Δήμου. Ληξούρι- Καλλικράτης:1-0.

Τα 2 κτίρια βρίσκονται πάνω στην κεντρική οδό της πόλης την οδό Μπασιά, τιμώντας τον ντόπιο «άγιο», αλλά για την επίσημη εκκλησία όσιο, Παπα-παναγή Μπασιά.

Pantokratoras.jpg

Dhmarxeio.jpg


Εσωτερικά στην πόλη, 400 μ. από την θάλλασα βρίσκεται η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη και ταυτόχρονα Μουσείο Τυπάλδων-Ιακωβάτων Ληξουρίου, γνωστή ως Ιακωβάτειος Βιβλιοθήκη. Το διώροφο αρχοντικό της οικογένειας των Τυπάλδων-Ιακωβάτων, που κτίστηκε το 1866 και αναπαλαιώθηκε το 1984 είναι ένα από τα λίγα κτίρια του Ληξουρίου που γλύτωσε από την μανία του σεισμού του 1953, αλλά «χτυπήθηκε» σοβαρά από τους σεισμούς του 2014 και πια δεν είναι επισκέψιμο. Είναι χαρακτηριστικό δείγμα νεοκλασικής αρχιτεκτονικής των μέσων του 19ου αιώνα, ενώ ο περιβάλλων χώρος, που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του, συμβάλλει στην προβολή του κτηρίου. Στον πανέμορφο κήπο του λάμβαναν χώρα (μέχρι το 2014) πολλές θεατρικές παραστάσεις και συναυλίες στα πλαίσια των καλοκαιρινών εκδηλώσεων της πόλης.

Iakovatios.jpg

Iakovatios3.jpg


Άλλο καμάρι της πόλης ήταν η Βαλλιάνειος Επαγγελματική Σχολή. Ιδρύθηκε το 1915 με τη βοήθεια του Βαλλιάνειου Κληροδοτήματος και στα πολλά χρόνια που λειτούργησε εκπαίδευσε πολλές γενιές νέων του νησιού, αλλά και από άλλες περιοχές, σε τεχνικά επαγγέλματα. Ονομαστοί ήταν οι ξυλουργοί και οι υφαντουργοί που αποφοίτησαν από εκεί αλλά και η σχολή των υπομηχανικών του ΕΜΠ που λειτούργησε εκεί παρήγαγε πολλούς επαγγελματίες σχετικών ειδικοτήτων.
Μετά την κατάργηση της, το 1977, από τον Καραμανλή, λειτούργησε ως έδρα Τεχνικών Λυκείων αλλά και του τμήματος του ΤΕΙ με τίτλο «Τεχνικών Μουσικών Οργάνων.

Vallianios.jpeg


Η υπόλοιπη ανατολική πλευρά της Παλλικής, είναι για μένα, ο πιο «αδύναμος κρίκος» της περιοχής.
Δίπλα στην πόλη και νοτιότερα βρίσκονται μικρές παραλιούλες ανάξιες λόγου όπως μαρτυρούν και τα ονόματά τους (Φύκια, Καλάμια).

Fikia2.JPG


Ο δρόμος ωστόσο προς αυτήν την κατεύθυνση, καταλήγει στην μοναδική αξιοπρεπή παραλία της περιοχής, τα Λέπεδα. Τόπος με τις εξοχικές κατοικίες των “εχόντων” της πόλης του Ληξουρίου στο παρελθόν, σήμερα αποτελεί μια καλή, κοντινή λύση για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης καθώς είναι μια παραλία αρκετά προστατευμένη που δύσκολα την πιάνει ο αέρας.

Lepeda3.JPG

Lepeda2.JPG


Ακόμη προτιμάται από τους γονείς με πολύ μικρά παιδιά, καθώς στην μια άκρη της έχει μια μικρή, ρηχή «κολυμπήθρα» ενώ δίπλα ακριβώς, βρίσκονται, πάνω στην άμμο, τα τραπεζάκια της μοναδικής μικρής και γραφικής ταβέρνας της παραλίας. Καταλύματα υπάρχουν διαθέσιμα στην παραλία (λίγα), ενώ σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες τους δεν είσαι απλά δίπλα στη θάλασσα, αλλά «ψαρεύεις από το μπαλκόνι».

Kolibithra2.JPG


Λίγο πριν τα Λέπεδα υπάρχει το κατάλυμα Απόλαυση (από τα ελάχιστα με 12μηνη λειτουργία) με πολύ καλή ταβέρνα που αξίζει το κόπο να την επισκεφτείς, όχι μόνο για το καλό φαγητό της αλλά και για την εξαιρετική της αυλή πάνω από τη θάλασσα.

Apolausi3.jpg

Apolausi2.jpg


Ανάμεσα στα Φύκια και στα Λέπεδα υπάρχει και μια μικρή σχολή ιστιοπλοΐας για μικρά παιδιά, είτε ντόπια, είτε παιδιά επισκεπτών.

Istioploikos.jpg


Στην ίδια περιοχή, αλλά πιο εσωτερικά, στην κορυφή ενός μικρού λόφου βρίσκεται το μικρό χωριό Μιχαλιτσάτα. Στην άκρη του υπάρχει ένα κτίριο της κοινότητας με εξαιρετική θέα προς τον κόλπο, το Ληξούρι αλλά και την υπόλοιπη Κεφαλλονιά. Για αρκετά χρόνια το συγκεκριμένο κτίριο χρησιμοποιήθηκε για εστιατόριο, καφέ ή/και μπαράκι αλλά τώρα πια αποτελεί ένα χειμαζόμενο ερείπιο.

Στο νοτιότερο μέρος της ανατολικής πλευράς υπάρχει και το κουφάρι του τουριστικού χωριού του Άη Γιάννη, μιας μονάδας που κατασκεύασε πριν χρόνια γνωστό λαμόγιο στον χώρο του τουρισμού. Αφού χρησιμοποίησε και φέσωσε το μισό εργατικό δυναμικό της περιοχής και μετά από 1-2 εικονικές μεταβιβάσεις, το «χωριό» έκλεισε οριστικά τις πόρτες του.

Βορειότερα της πόλης, υπάρχουν δυο ακόμη χωριά με αρκετά καταλύματα αλλά χωρίς κάποιο ιδιαίτερο χρώμα ή κάποια παραλία άξια λόγου. Το 2ο από αυτά, το Λιβάδι, διαθέτει μια τεράστια παραλία με πολύ ρηχά νερά (είναι η άκρη του κόλπου ανάμεσα στο Ληξούρι και στο Αργοστόλι), και αυτή, καθώς και ο υδροβιότοπος ακριβώς από πίσω, φιλοξενούν πλειάδα άγριων πουλιών αλλά και άλλων ειδών. Κάποτε μάλιστα πέτυχα και μια τεράστια θαλάσσια χελώνα σε μέγεθος μικρού VW Beatle να έχει κάνει μια γρήγορη στάση εκεί.

Livadi2.JPG

Poulia.JPG

Livadi.jpg

Xelona.JPG


Στην μέση περίπου του δρόμου που περνά ανάμεσα στην παραλία και τον υδροβιότοπο σήμερα μπορεί να δει κανείς τα τελευταία χαλάσματα των παλιών φυλακών του νησιού, έτσι όπως τα κατάντησε ο χρόνος και οι σεισμοί που αγαπούν ιδιαίτερα το νησί. Στις φυλακές αυτές «φιλοξενήθηκαν» κατά καιρούς, εκτός από τους λογής ποινικούς και πολλοί αριστεροί από τους πολλούς που διαθέτει η περιοχή.
 
Last edited:

Samion

Member
Μηνύματα
10.367
Likes
9.290
Επόμενο Ταξίδι
Παλέρμο
Η ιταλικη πλευρα σε 2 σημεια:
1. Το παραποντζι ειναι παραδοσιακο τραγουδι της Ρωμης. Μου φαινεται χλωμο να το πηραν απο την Κεφαλονια...το αντιθετο εγινε. Πως βρεθηκε στην Κεφαλονια ειναι αξιοπεριεργο. Υποθετω στο β'ΠΠ.
Εγινε πασιγνωστο παντως στην Ιταλια το 60 απο τον Alvaro Amici.
2. Το "περιεργο ονομα" (για μενα υπεροχο):

Βικέντιος Δαμοδός - Βικιπαίδεια
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.215
Μηνύματα
883.836
Μέλη
38.904
Νεότερο μέλος
pstrougaris@yahoo

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom