Μαυριτανία Σενεγάλη Βίος λιτός (Μαυριτανία & Σενεγάλη)

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει

Κεφ.7: Oάσεις κι αμμόλοφοι

Mε βαριά καρδιά απομακρυνόμουν από το Chinguetti. Η αμμοθύελλα δεν με άφησε να το απολαύσω με το ραχάτι μου. Κοινώς να ροβολήσω στις αμμοθίνες που περιβάλλουν την πόλη και φαίνονταν φωτογενέστατες. Εκκρεμούσε εκείνο το «θα δούμε καλύτερες αλλού».



Η απογοήτευση ήταν μεγαλύτερη σαν ξαναπέσαμε στο γνώριμο κατσάβραχο στη πορεία μας. Πέτρα και ξανά άμμος με πέτρα κοντά στα όρη Zarga...



κι εκεί που όλο το σκηνικό φαινόταν δραματικό μεν αλλά επαναλαμβανόμενο, ξαφνικά μπροστά στα έκπληκτα μάτια μας ξεδιπλώθηκε αυτό:





η όαση Mairhet.
Άγνωστη σε μας, αφανής στο Google maps, όμως εντυπωσιακή και μεγαλειώδης, τόσο που να επισύρει συνεχή επιφωνήματα θαυμασμού.

Εξίσου εντυπωσιακή κι η πανοραμική άποψη προς το καταυλισμό, με τα παιδιά να μας παίρνουν στο κατόπι!







Σιγά σιγά η μέρα είχε φτάσει στη δύση της κι ανάγκη για εξεύρεση χώρου κατασκήνωσης επιβεβλημένη. Ανάμεσα στις ισχνές ακακίες, μακρυά από αδιάκριτα βλέμματα στήσαμε τη σκηνή μας. Βίος λιτός…



:3483:


Από τα ψηλά στα χαμηλά, προς τη “Λευκή Κοιλάδα” (Vallee Blanche). Μόνο που η κάθοδος δεν ήταν σπαρμένη με ροδοπέταλα...

Πρόκληση πρώτη: να κατέβει το Hilux μια φυσική «σκάλα» χωρίς να το διαλύσουμε εξ’ών συνετέθη . Άντε κουβάλα πλάκες κάτω από τις ρόδες. Με τα πολλά τα καταφέραμε. Ενθουσιασμός που δεν ξεμείναμε στις ερημιές μ’ενα άχρηστο αμάξι.



Πρόκληση δεύτερη: οδήγηση πάνω στους αφράτους αμμόλοφους. Ο Ζυντ έπρεπε με περισσή προσοχή να επιλέγει προς τα πού θα κινηθεί. Άλλωστε δεν ήτανε και καμμιά διαδρομή που την περνάνε τροχοφόρα καθε μέρα.
Ενθουσιασμός εκ νέου στην ομάδα για τα πλονζόν στις κατηφοριές και τις ανηφοριές, ώσπου…. κολλήσαμε. Μούγκριζε η μηχανή σπινιάρανε οι ρόδες πανω στην αφράτη άμμο, αλλά αποτέλεσμα μηδέν.
Αρχικά επικράτησε ψυχραιμία. Αρχίσαμε να ξεχορταριάζουμε οτιδήποτε τριγύρω για να δημιουργήσουμε μια πιο συμπαγή επιφάνεια για να κυλήσουν οι ρόδες. Το πείραμα πέτυχε κατ’αρχήν. Αλλά για μερικές δεκάδες εκατοστά. Και με αυξανόμενη κλίση προς τη κατωφέρεια του αμμόλοφου.
Εκεί σοβάρεψε το πράγμα. Αρχίσαμε να δημιουργούμε ένα παχύτερο φυτικό χαλί εξολοθρεύοντας σαν ελέφαντες τη βλάστηση της περιοχής κι αρχίσαν οι επικλήσεις προς όλο το Πάνθεον των Μονοθεϊστικών και μη θρησκειών. Το Hilux αγκομαχούσε απεγνωσμένα κι εγώ απέστρεψα βλέμμα για να μη γίνω μάρτυρας της άδοξης κατάληξης του αυτοκινήτου στη βάση του αμμόλοφου… Ευτυχώς το θαύμα επιτελέστηκε αν κι ο έμπειρος Ζυντ μάλλον τα ψιλοχρειάστηκε.


Kάπου εδώ κολλήσαμε... στη κατιούσα...


Έστω κι αν καταλήξαμε μετα τη περιπέτεια στη γνωστή καταξερη πέτρα αισθανόμουν ιδιαίτερα ανακουφισμένος να οδηγάμε πάνω σε στέρεο έδαφος.

Η Vallee Blanche (“Λευκή Κοιλάδα”) ήταν χάρμα ειδέσθαι (Επιμένω γαλλικά γιατί το άκουσμα λειτουργεί οργασμικά. Ακούγεται αρκούντως ερεθιστικό, σαν τη Blanche Epiphanie, την χυμώδη ορφανή παιδίσκη).
Οι ονειρεμένοι μου αμμόλοφοι στο βάθος κι εγώ κάτι χιλιόμετρα μακρυά τους και χωρίς δυνατότητα ή πρόθεση εκ μέρους του Ζυντ να οδηγήσει κατά κει. Υπομονή…





Πάνω στην άμμο υπό τη σκιά ενός κατακόρυφου βράχου έλαβε χώρα το μαρτύριο του μεσημεριανού τσαγιού...



...πριν συνεχίσουμε σε μια απελπιστική πορεία σ’ενα κατσάβραχο που όμως σιγά σιγά έμελλε να αλλάξει.

Πρώτα πυκνές συστοιχίες από φοινικιές



Και μετά… ναι ναι :clap: οι ονειρεμένοι αμμόλοφοι της Azuega :clap:
Το απόλυτο σαχαρικό φετιχ μου :xalara:







Μέσα στον σχεδόν παιδαριώδη ενθουσιασμό μου τους παράτησα όλους, πέταξα τα παπούτσια και βάλθηκα ν’ανηφορίζω στον αμμοθίνη. Όσο ανέβαινα τόσο στο μάτι απλωνόταν μια θάλασσα κυματιστών αμμοθινών. Η Σαχάρα όπως την φαντασιώνεται κανείς. Και βάλθηκα ν’ανεβαίνω όλο και πιο ψηλά, κι ακόμα πιο ψηλά..Μόνο που τελικά από το ψηλά υπήρχε και το ψηλότερα που έδειχνε να μην έχει τελειωμό. Σήκωσα τα χέρια ψηλά και πήρα το δρόμο επιστροφής.





Θαρρείς και τα στοιχεία της φύσης συνομώτησαν, τα χρώματα του δειλινού και το παιχνίδισμα του φωτός με τα σύννεφα ήταν μαγικά.





Στήσιμο σκηνής, δείπνο από τα χεράκια της Ισαβέλλας.
Με έκδηλη ικανοποίηση χαραγμένη στο πρόσωπό μου, άφησα τον καθάριο έναστρο ουρανό να αγκαλιάσει τα όνειρά μου.
Βίος λιτός...

:3483:


Τα χρώματα της ανατολής επεφύλασσαν ακόμα δραματικότερα χρώματα.



Από την αρχαιότητα το έθεσαν σοφά: “ουδέν καλόν αμιγές κακού”. Διότι το σκηνικό ήταν ειδυλλιακό (κατάμονοι ανάμεσα σε αμμόλοφους και φοινικιές) και θα μπορούσε να είναι Η αξέχαστη εμπειρία αν….
…αν δεν υπήρχαν εκατοντάδες, ίσως χιλιάδες μύγες που απο πουθενά ξεφύτρωσαν και προσγειώνονταν ξέφρενα παντού. Στα ρούχα, στο πρόσωπο, στα πράγματα. Αρκούσε να μείνεις για λίγο ακίνητος και γινόταν η πλάτη σου σχεδόν κατάμαυρη από τα ενοχλητικά έντομα! (εκεί θυμήθηκα την ιστορία του Yorgos)


Αυτές επέμεναν...παρά την εκδίωξη!!

Εγκαταλείποντας την περιοχή επανήλθε σταδιακά το γνώριμο τοπίο: επίπεδες εκτάσεις ενίοτε με μακάβριες αισθητικές πινελιές: διάσπαρτοι σκελετοί καμηλών για να σου θυμίζουν ότι η έρημος είναι ανηλεής.








Σταδιακά κι όσο πλησιάζαμε πια στη βάση μας στο Atar...





...κάναμε παράκαμψη για τον τελευταίο σταθμό μας στη περιοχή:
την όαση Terjit.



Αχ αυτή η όαση, έμοιαζε κυριολεκτικά παράδεισος.
Φοίνικες, τρεχούμενα νερά, λιμνούλα όπου βούτηξα να δροσίσω το κορμί μου και να ξεπλύνω τη άμμο της ερήμου.







Ξαπλώσαμε δίπλα στο ποταμάκι, κλείσαμε τα μάτια νοιώθοντας μια πρωτόγονη ευδαιμονία.

Δεν αρκεστήκαμε στη χαλάρωση. Επιβεβλημένη ήταν η βόλτα στον οικισμό όπου γίναμε το επίκεντρο προσοχής ενός τσούρμου παιδιών που ακούραστα μας ακολουθούσαν σε κάθε βήμα μας.





Παιδιών που παρά την ένδεια, έδειξαν ν’αποζητούν, ν’απολαμβάνουν και ν’αρκούνται στην αλληλεπίδραση μαζί μας. Σαν μια πράξη ανεκτίμητη. Περισσότερο κι από τα χρήματα, που ενώ θα μπορούσαν, ποτέ δεν ζητιάνεψαν...




Ο αξιολάτρευτος μπόμπιρας ήταν ο αρχηγός της ομάδας των παιδιών και το καμάρι της οικογένειας

 
Last edited:

Rosa

Member
Μηνύματα
1.635
Likes
1.964
Ταξίδι-Όνειρο
Trobriand Islands...
Άφεριμ, νέε μου, επιτέλους!
(και τι ωραίες μπάντες βλέπουν τα ματάκια μου! ελπίζω να εξόκειλες ακόμα μία φορά και το περικαλλές τούτον τεχνούργημα να κοσμεί ήδη τους τοίχους του ταπεινού χοιροστασίου...)
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Άφεριμ, νέε μου, επιτέλους!
(και τι ωραίες μπάντες βλέπουν τα ματάκια μου! ελπίζω να εξόκειλες ακόμα μία φορά και το περικαλλές τούτον τεχνούργημα να κοσμεί ήδη τους τοίχους του ταπεινού χοιροστασίου...)
Ναι έπεσα στο αμάρτημα του καταναλωτισμού. Μπορεί να μην είναι η συγκεκριμένη είναι όμως αναλόγου αισθητικής, μόνο που από αναβλητικότητα δεν κοσμεί ακόμα το χοιροστάσιο
 

greco

Member
Μηνύματα
1.148
Likes
3.322
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
Γυρος Τουρκιας
Για οσους δεν πηραμε δωρο χθες-λεμε τωρα-τι πιο πολυτιμο δωρο απο μια ιστορια σου και μαλιστα με προοπτικες ολοκληρωσης σε συντομο χρονικο διαστημα?
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Κεφ.2: Saint Louis

Αφιερωμένο στην dim kyr

Aντιθέτως προς το δόγμα του λιτού βίου αποφασίστηκε για την άνεσή μας να κινηθούμε οδικώς βόρεια, προς το Saint Louis με ενοικιαζόμενο όχημα μετά οδηγού. Ο οδηγός αποδείχθηκε επαγγελματίας για τα δεδομένα Σενεγάλης, το όχημα όμως όχι. Πριν το τελικό μας προορισμό κι αφού έκανε τις κουτσουκέλες του κάμποσες φορές, παρέδωσε πνεύμα. Κούτσα κούτσα φτάσαμε στον σταθμό όπου μας μετεπιβίβασαν σε νέο αυτοκίνητο μέχρι να καλύψουμε τα τελευταία χιλιόμετρα μέχρι τον ξενώνα μας.

Κι επειδή το δις εξαμαρτείν όταν πρόκειται για λίγη άνεση, εστίν ταξιδευτού σοφού, περίπατο πήγε κι εδώ το λιτός βίος αφού το κατάλυμμα αυτοδιαφημιζόταν ως boutique hotel (αφρικανικών προδιαγραφών) μιας και απολάμβανε προνομιακής θέσης στην άκρη του νησιού με θέα το ποταμό Σενεγάλη. Όπως έχω σχολιάσει κι αλλού στο φόρουμ στην υποσαχάρια Αφρική (με εξαίρεση την Ν.Αφρική) η έννοια value for money στα καταλύμματα είναι σχεδόν άγνωστη.

IMG_4202.jpg


Το Saint Louis λοιπόν, έχει τρία πρόσωπα. Πρώτα η καινούργια πόλη που βρίσκεται στην ηπειρωτική χώρα και δεν την χαρακτηρίζει τίποτα διαφορετικό από ένα πολύβουο άχρωμο αστικό τοπίο. Καν δεν μπήκαμε στο κόπο να την επισκεφθούμε.

Μετά, διασχίζοντας τη μεταλλική γέφυρα Faidherbe βρίσκεσαι σ’ένα μικρό νησάκι.

IMG_4167.jpg


Το σκηνικό μεταμορφώνεται αφού εδώ εδρεύει η παλιά πόλη με τα κομψά αποικιακά κτήρια. Εδώ βρίσκονται όλα τα καλούδια που αφορούν τους επισκέπτες: τα όποια αξιοθέατα, καταλύμματα, εστιατόρια, καφέ. Aρχιτεκτονικά κι αισθητικά τα διώροφα ή τριώροφα κτίρια αποικιακής προέλευσης διακρίνονται για τα ξύλινα μπαλκόνια με γρίλιες από σφυρήλατο σίδηρο, τις στέγες με τα κόκκινα κεραμίδια, τις πόρτες και τα παράθυρα με ξύλινα παραθυρόφυλλα. Κάθε στενό αναδίδει και μια νοσταλγική νότα, όμως κατά ένα περίεργο τρόπο η συνολική ατμόσφαιρα μου φάνηκε πολύ “μουσειακή”και άτονη. Σπίτια κλειστά, κίνηση αναιμική στους δρόμους.

IMG_4165.jpg


IMG_4176.jpg


IMG_4166.jpg


IMG_4398.jpg


IMG_4170.jpg


Θαρρείς κι επρόκειτο για ένα υπαίθριο μουσείο απαγορευμένο ως αδιάφορο για την πλειονότητα των ντόπιων.

Το νησί του Saint-Louis, πρώην πρωτεύουσα της Δυτικής Αφρικής, είναι ένα εξαιρετικό δειγμα αποικιακής πόλης σ’ένα ξεχωριστό φυσικό περιβάλλον όντας στις εκβολές του ποταμού Σενεγάλη. Η πόλη οφείλει την ύπαρξή της βασικά στους Γάλλους που την ανέδειξαν σε κορυφαίο αστικό κέντρο όχι μόνο για εμπορικές δραστηριότητες αλλά και ως κέντρο για τη διάδοση πολιτιστικών και καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων
Ωστόσο το 1957 ο γαλλικός πληθυσμός μειώθηκε δραστικά, γραφεία και καταστήματα έκλεισαν. Επί του παρόντος, η πόλη ακροβατεί οικονομικά βασιζόμενη στην αλιεία και τη γεωργία και τον ισχνό τουρισμό.

IMG_4426.jpg


IMG_4432.jpg


IMG_4393.jpg



Δυό γέφυρες συνδέουν το νησάκι με μια μακρόστενη χερσόνησο, το Langue de Barbarie, που καταλήγει στον Ατλαντικό. Στο απάνεμο κανάλι βρίσκουν καταφύγιο εκατοντάδες παραδοσιακές πιρόγες.

IMG_4094.jpg


IMG_4157.jpg


IMG_4160.jpg


IMG_4087.jpg



Εδώ το σκηνικό έρχεται κωλοτούμπα (επίκαιρη έκφραση). Επανέρχεται θεαματικά η μπίχλα (οικείο περιβάλλον για ένα γουρούνι), τόνοι σκουπιδιών πεταμένοι στις όχθες του ποταμού, ερύφια να καταβροχθίζουν ότι τρώγεται.

IMG_4097.jpg


IMG_4104.jpg


IMG_4105.jpg


Το σκηνικό της χωματερής ήρθε να σώσει μια πολύβουη ολοζώντανη παραλία όπου οι πιρόγες ξανοίγονταν στον ωκεανό για τη ψαριά της μέρας. Χαθήκαμε μέσα στο πολύχρωμο ανθρώπινο μελίσσι. Δεν μας πήρε χρόνο όμως να αντιληφθούμε ότι η παρουσία λευκών που κράδαιναν φωτογραφικές μηχανές κι επιχειρούσαν να αποτυπώσουν στο φακό τη καθημερινότητά τους δεν γινόταν δεκτή με ιδιαίτερο ενθουσιασμό.

IMG_4111.jpg


IMG_4136.jpg


IMG_4147.jpg


IMG_4143.jpg


O χρόνος που περάσαμε στο Saint Louis αναλώθηκε σε ατέλειωτες βόλτες στην παλιά πόλη. Παρότι το να βρεις ανοικτό εστιατόριο τις βραδυνές ώρες καταντούσε λίγο ανέκδοτο και οι δύο επιλογές εστίασης μας άφησαν θετικές γευστικές εντυπώσεις (ιδιαιτέρως το μαροκινό)

IMG_4405.jpg


IMG_4406.jpg


IMG_4183.jpg


IMG_4401.jpg



Το Saint Louis αποτέλεσε και τη βάση για να κάνουμε μια ημερήσια εκδρομή στο Eθνικό Καταφύγιο Πτηνών του Djoudj (άλλο ένα Μνημείο Παγκόσμιας Φυσικής Κληρονομιάς).
O οδηγός που ανέλαβε να μας φέρει στο πάρκο αποδείχτηκε αρκούντως τζαναμπέτης κουβαλώντας τα κλασσικά μυαλά της αρπαχτής των σενεγαλέζων. Συμφώνησε σε μια τιμή μεν αλλά θεώρησε ότι αυτή ισχύει μέχρι την πύλη του πάρκου. Εκεί μουλάρωσε και ζητούσε κι άλλα χρήματα για να μας οδηγήσει μερικά χιλιόμετρα πιο πέρα στην αποβάθρα όπου ξεκινούσαν οι βάρκες για τη βόλτα στα υδρόβια μονοπάτια του πάρκου. Τα νεύρα μας χτύπησαν κόκκινο!
Το Εθνικό καταφύγιο πουλιών Djoudj που βρίσκεται στο δέλτα του ποταμού Σενεγάλη, κοντά στα σύνορα της Σενεγάλης με τη Μαυριτανία, αποτελεί καταφύγιο εκατομμυρίων αποδημητικών πουλιών σαν οι παγωμένοι άνεμοι του φθινοπώρου αρχίζουν να φυσούν στην Ευρώπη.

IMG_4243.jpg


IMG_4268.jpg


Χιλιάδες φλαμίνγκο, ερωδιοί κι άλλα πουλιά φωλιάζουν εδώ τακτικά. Όμως αυτό που θα εντυπωσιάσει τον επισκέπτη είναι το μέρος που αποτελεί το μαιευτήριο - μονάδα νεογνών - παιδικό σταθμό - νηπιαγωγείο των λευκών πελεκάνων.

IMG_4287.jpg


Κυριολεκτικά ούτε διαδήλωση να’κάναν τόσα που ήταν στοιβαγμένα σε μια μικρή έκταση. Αυτοί οι φτερωτοί κάτοικοι ακολουθουσαν κιόλας μια σχεδόν χορευτική ιεροτελεστία βουτώντας ταυτόχρονα όλοι μαζί τα κεφάλια τους στο νερό προς άγραν τροφής. Αποδείχθηκαν ό,τι εντυπωσιακότερο για τα μάτια μου και το φακό της μηχανής.

IMG_4357.jpg


Τώρα αν σε κάποιο κλαρί λιαζότανε ο σουδανέζικος αγριόγαλος, οι ορνιθολογικές μου γνώσεις είναι τόσο ισχνές που και πάλι χαμπάρι δεν θα τον έπαιρνα....

IMG_4433.jpg
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Για οσους δεν πηραμε δωρο χθες-λεμε τωρα-τι πιο πολυτιμο δωρο απο μια ιστορια σου και μαλιστα με προοπτικες ολοκληρωσης σε συντομο χρονικο διαστημα?
Χαλάλι τότε... είδες άμα έχεις λουμπάγκο; σε πιανει προκοπή και συγγραφικός οίστρος
 

dim kyr

Member
Μηνύματα
2.064
Likes
6.302
Ταξίδι-Όνειρο
Μπαγκλαντες
Ασε μας ρε Παναγιώτη!!! Εδω αναλύουμε την ενδεχομενη τουμπα της κυβερνησης, το ποιος είναι αριστερος στο φορουμ και ποιος δεξιός, μοιραζουμε πιστοποιητικά πολιτικών φρονημάτων, αναλύουμε για 1200η φορά λαθος ονομα στην Ραιαν, ανεβαζουμε χιλιοειπωμένες πολιτικές γελοιογραφίες, και ερχεσαι εσυ και μας γραφεις για -ασχετο στο υφος του φορουμ-, ιστορια για Ντακαρ.
Αντε παρατα μας ρε Συριζαιε πλουσιοκρατη....
Εδω ειναι ταξιδιωτικό φορουμ ρε, και οχι πεδίο προπαγανδας.. Τις ταξιδιωτικες σου ιστοριες να πας τις γραψεις αλλού....

υγΕυχαριστω απο καρδιας.. και εσένα και την Λουλου και την Αlma που γραφετε ακόμη για ταξίδια. Μας εχουν λείψει....
 
Last edited:

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Ασε μας ρε Παναγιώτη!!! Εδω αναλύουμε την ενδεχομενη τουμπα της κυβερνησης, το ποιος είναι αριστερος στο φορουμ και ποιος δεξιός, μοιραζουμε πιστοποιητικά πολιτικών φρονημάτων, αναλύουμε για 1200η φορά λαθος ονομα στην Ραιαν, ανεβαζουμε χιλιοειπωμένες πολιτικές γελοιογραφίες, και ερχεσαι εσυ και μας γραφεις για -ασχετο στο υφος του φορουμ-, ιστορια για Ντακαρ.
Αντε παρατα μας ρε Συριζαιε πλουσιοκρατη....
Εδω ειναι ταξιδιωτικό φορουμ ρε, και οχι πεδίο προπαγανδας.. Τις ταξιδιωτικες σου ιστοριες να πας τις γραψεις αλλού....
υγΕυχαριστω απο καρδιας.. και εσένα και την Λουλου και την Αlma που γραφετε ακόμη για ταξίδια. Μας εχουν λείψει....
:haha::haha::haha::haha:
 

giannoula

Member
Μηνύματα
1.299
Likes
2.429
Επόμενο Ταξίδι
who knows???
Υanis όπως Βαρουφάκης;;;;;;;;; Ύπουλε περίμενες να γίνει η κοπή της πίτας σήμερα για να αναρτήσεις την ιστορία, έτσιιιιιι;;;;;;;;;;;;
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Υanis όπως Βαρουφάκης;;;;;;;;; Ύπουλε περίμενες να γίνει η κοπή της πίτας σήμερα για να αναρτήσεις την ιστορία, έτσιιιιιι;;;;;;;;;;;;
Ξέρεις κανέναν άλλο Γιανη;
Είδες τι κάνω από τη κακία μου το γουρούνι; Πολύ θα ήθελα να ήμουν μαζί σας.
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.222
Μηνύματα
884.098
Μέλη
38.912
Νεότερο μέλος
Aza

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom