Αρμενία Αρμένικη βίζιτα

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.150
Likes
14.438
Επόμενο Ταξίδι
???
Ονειρεμένο Ταξίδι
όπου δεν έχω πάει

Το πρωινό μας βρήκε στα γραφεία της Hertz, να παραλαμβάνουμε το ενοικιαζόμενο όχημα με το οποίο θα οργώναμε τη χώρα. Ήταν αρκετά ευγενικοί για να μας αναβαθμίσουν σ' ένα... Kia Sportage, ότι πρέπει για τις off road διαδρομές που θα προέκυπταν.
Τα γραφεία της εταιρείας ήταν σε κεντρικό σημείο απέναντι από το Κινηματοθέατρο ΜOCKBA ενδιαφέρον το ίδιο σαν κτήριο αισθητικά όσο και η πλατεία μπροστά απ’αυτό, όπου υπήρχε μια τεράστια μεταλλική αράχνη, ένας ταύρος κι ένα όμορφο συντριβάνι με τα ζώδια αλλά...άνευ ύδατος. Aπό τις αναπάντεχα γοητευτικές γωνιές μιας κατά τα άλλα άχαρης πόλης.


Με τον ακούραστο travelogato στο τιμόνι και τον taver να σχεδιάζει τις διαδρομές με το Navigator επί tablet, ξεκινήσαμε για το πρώτο προορισμό της μέρας 28 χλμ νοτιοανατολικά του Yerevan, το Garni.

Ο παγανιστικός ναός ιωνικού ρυθμού του Garni αποτελεί το μοναδικό μη χριστιανικό μνημείο της Αρμενίας κι έχει χαρακτηριστεί UNESCO. Είναι απορίας άξιον πώς κατάφερε να επιζήσει μέχρι τις μέρες μας από την καταστροφική μανία του Ταμερλάνου και τους σεισμούς που έπληξαν ανά τους αιώνες την περιοχή (αν και ότι βλέπει ο επισκέπτης είναι προϊόν της αναστήλωσης που έκαναν σοβιετικοί αρχαιολόγοι).


Κατασκευάστηκε την ρωμαϊκή περίοδο (1ο αιώνα μΧ) από το βασιλιά της Αρμενίας Τιριδάτη Α΄ και είναι αφιερωμένος στον Θεό Mihr (αντίστοιχο του Ήλιου). Πέραν του ναού στο χώρο βρίσκονται ερείπια βασιλικού παλατιού πρότερης περιόδου, λουτρών (με ψηφιδωτά, ατυχώς κλειδαμπαρωμένα όταν πήγαμε), αλλά και εκκλησίας. Ο ναός γοητεύει όχι μόνο με την λιτή, αυστηρή του εμφάνιση, αλλά και για την θέση του, καθώς στέκει αγέρωχος στην άκρη του φαραγγιού όπου στο βάθος του ρέει o ποταμός Azat. Μια η τοποθεσία, μια η γαλήνη που δεν την διατάρασσε η διακριτική σχετικά παρουσία επισκεπτών, μια και ο ήλιος που έλαμπε , το σκηνικό ήταν αρκούντως μαγευτικό ώστε να αγνοήσουμε τη κακογουστιά του ομώνυμου χωριού πέριξ του ναού.


Mόλις 10 χλμ διαδρομής παραπέρα, μας έφεραν στο Μοναστήρι Geghard, μνημείο κι αυτό της παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO. Ουρά τα αυτοκίνητα των ευλαβών προσκυνητών, σ’ένα χώρο που συνδυάζει υπέροχα το φυσικό κάλλος και μοναδική αρχιτεκτονική. Το πολυεπίπεδο μοναστήρι που συνδυάζει ναούς και τάφους, είναι εν μέρει λαξευμένο στους απότομους βράχους που περιβάλλουν το φαράγγι. Geghard σημαίνει λόγχη, καθώς η παράδοση λέει ότι εδώ μεταφέρθηκε το ρωμαϊκό δόρυ που έπληξε τα πλευρά του Σταυρωμένου Ιησού.
Aπό το πάρκινγκ ανηφορίσαμε στο μοναστήρι, περνώντας μπροστά από μικροπωλητές τοπικών προϊόντων: γλυκό ψωμί katah, φύλλα από αποξηραμένα φρούτα, γλυκό sujukh (καρύδια με κάλυμα από πετιμέζι) και διάφορα σουβενίρ. Πολύ χαρακτηριστική (ίσως λόγω της μέρας που ήταν Κ.Βαΐων) η πώληση στεφανιών από λουλούδια.




Τίποτα δεν θυμίζει την αρχική μονή που ίδρυσε ο Άγιος Γρηγόριος ο Φωτιστής (πανταχού παρών άγιος στην Αρμενία) τον 4ο αιώνα και κατέστρεψαν οι Άραβες. Οι Αρμένιοι άλλωστε έχουν να περηφανεύονται ότι υπήρξαν τον πρώτο έθνος που ασπάστηκε τον Χριστιανισμό.


Στον κεντρικό ναό, κτίσμα του 13ου αιώνα,, η νότια πρόσοψή του έχει μια πύλη με ωραία γλυπτή παράσταση με περιστέρια και φύλλα που διαπλέκονται με τσαμπιά σταφύλια. Πάνω από την πύλη είναι σκαλισμένο ένα λιοντάρι που επιτίθεται σ’ένα βόδι και συμβολίζει την δύναμη του πρίγκηπα χορηγεία του οποίου χτίστηκε ο ναός.


Μπαίνοντας στο ναό σταθήκαμε τυχεροί, καθώς βρισκόταν σε εξέλιξη ακολουθία. Τον ρόλο υμνωδού είχε αναλάβει μια χορωδία γυναικών που έψαλλε με αγγελικές φωνές. Όλες τους φορούσαν ένα λευκό κεντητό μαντήλι που κάλυπτε τα μαλλιά τους. Γενικά στην παράδοση της Αρμενίας αλλά και της Γεωργίας είθισται οι γυναίκες να καλύπτουν το κεφάλι τους σαν εισέρχονται στην εκκλησία. Οι ιερείς αν και γενειοφόροι, με άμφια, εντούτοις έφεραν το χαρακτηριστικό μυτερό καλυμαύχι των αρμένιων κληρικών.




Η διάταξη του ναού διαφέρει ριζικά από την αντίστοιχη ελληνορθόδοξη, όπως διαπιστώσαμε σε όσα μοναστήρια επισκεφθήκαμε. Συχνά υπάρχει πρόναος. Ο κυρίως ναός δεν έχει μεγάλη χωρικότητα, σε ελάχιστες περιπτώσεις εντοπίσαμε υπολείματα τοιχογραφιών (περισσότερο ήταν γυμνή πέτρα μαυρισμένη από τ’ανάματα των κεριών αιώνες τώρα) και δεν υπάρχει τέμπλο παρά μια υπερυψωμένη λιτή πλατφόρμα με την Αγία Τράπεζα.


Τρυπώσαμε και στα τμήματα του μοναστηριού που ήταν λαξευτά στον βράχο. Τάφοι ευγενών, παρεκκλήσια, διάδρομοι, άνω όροφοι, τρύπες στα άνω διαζώματα για να βλέπεις τι κάνει το κάτω διάζωμα, παντού περίτεχνοι σταυροί και οικόσημα σκαλισμένα στο βράχο, αγιάσματα με θεραπευτικές ιδιότητες.










Εκεί πρωτοσυναντήσαμε και τα περίφημα khatchkars, πέτρινες στηλες με περίτεχνα σκαλισμένους σταυρούς, τέχνη αιώνων στην Αρμενία (από το 2010 στην λίστα της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, μαζί με τη μεσογειακή δίαιτα καθώς η χώρα μας δεν έχει κάτι άλλο παραδοσιακό φαίνεται να προτείνει στο διεθνή οργανισμό...μπηχτή).





Είχε σχεδόν μεσημεριάσει όταν ο δρόμος μας βρήκε να επιστρέφουμε στο Yerevan, του οποίου την “ομορφιά” προσπεράσαμε για να κατευθυνθούμε βορειoδυτικά. Περνώντας από τη πόλη Ashtarak όπου μας ψιλομπέρδεψε το GPS και βρεθήκαμε να βολτάρουμε στα στενά της (χωρίς πάλι να γοητευτούμε), κάναμε στάση στο γειτονικό χωριό Mughni, για σύντομη επίσκεψη στην εκκλησία του Surp Gevorg, του 17ου αιώνα. Ο ναός εξωτερικά έχει μια τσαχπινιά με τις οριζόντιες λωρίδες από πέτρες διαφορετικού χρώματος. Κι εκεί λάμβανε χώρα μια ακολουθία.




Μου έκανε εντύπωση πάλι που κατασκεύαζαν στεφάνια για το κεφάλι κι επίσης ότι είχαν σε κλουβί λευκά περιστέρια, τα οποία (έναντι αντιτίμου) μπορούσε κανείς να απελευθερώσει στον αέρα. Ψάχνοντας το διαδίκτυο βρήκα ότι εθιμοτυπικά γίνεται σε γάμους, συχνά όμως συμβολίζει την ελπίδα για πραγμάτωση κάποιων ονείρων. Καλή επιχείρηση, καθώς τα περιστέρια είναι εκπαιδευμένα να επιστρέφουν πάλι στον ιδιοκτήτη μετά από λίγο και το ίδιο σκηνικό επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά.


Οι επόμενες στάσεις μετά από μερικά χιλιόμετρα περιλάμβαναν 2 μοναστήρια που βρίσκονταν στην άκρη του φαραγγιού του ποταμού Kasagh:
το Hovhanavank του 7ου αιωνα, όπου εντυπωσιακό ήταν το υπερθυρο ανάγλυφο με την παραβολή των δέκα παρθένων δίπλα από εντυπωσιακά khatchkars




και το Saghmosavank του 13ου αιώνα όπου η θέα προς το φαράγγι ήταν εντυπωσιακότερη



Μιας και ο χρόνος το επέτρεπε, είπαμε να εμπλουτίσουμε και λίγο το μενού της ημέρας με κάτι διαφορετικό. Το κάστρο Ambert στέκει περήφανο εδώ και αιώνες στις πλαγιές του βουνού Aragats ελέγχοντας άγρυπνα την πεδιάδα του Ararat ελέγχοντας έτσι τους εμπορικούς δρόμους που την διέσχιζαν. Ενδιαφέρον ακουγόταν σαν αλλαγή μετά από τα μοναστήρια, μόνο που υπήρχε ένα μικρό τεχνικό πρόβλημα. Ήταν στα 2,300 μέτρα υψόμετρο. Θεωρώντας ότι με το off road animal δεν μας σκιάζει φοβέρα καμμιά, πήραμε την ανιούσα.
Κι όσο ανεβαίναμε, τόσο έπεφτε η θερμοκρασία, τόσο ο ουρανός σκοτείνιαζε, τόσο το χιόνι έκανε πιο αισθητή τη παρουσία του. Ώσπου σε μια στροφή του δρόμου, ενώ έπεφτε χιονόνερο κι ο παγωμένος αέρας ξύριζε, πέσαμε πάνω σε ένα... σκιερ που κατηφόριζε τη πλαγιά (!!) και στο υπόλοιπο του δρόμου που ήταν καλυμένο με παχύ στρώμα χιονιού και ήταν βέβαια αδιάβατος. Καμία δε οπτική επαφή με το κάστρο. Από ένα άλλο αυτοκίνητο που ήταν παρακαρισμένο στο ίδιο σημείο εκφράστηκε η φιλική συμβουλή να κάνουμε ταχεία μεταβολή και κάθοδο γιατί εδώ στα ψηλά νυχτώνει γρήγορα κι άμα ξεμείνετε βοήθεια δεν θα έρθει από πουθενά. Αφού ο travelogatos μου εκσφενδόνισε μερικές μπάλες χιονιού για την φαεινή μου ιδέα να κάνουμε χειμερινό τουρισμό, πήραμε αδόξως την κατιούσα.


Συνέχεια με μια παράκαμψη στο χωριό Τegher για να δούμε το ομώνυμο μοναστήρι. Σε υψόμετρο, στην προνομοιακότερη θέση με άπλετη θέα προς την κοιλάδα, κατά πως φαίνεται είναι δημοφιλής προορισμός για πικνικ. Και να οι μουσικές στην διαπασών, να κάπου να αναδύεται καπνός από τα κοψίδια και μέσα σε όλα ένας σουρωμένος ντόπιος μέσα στη τρελλή χαρά να μας μοιράζει σφηνάκια από αδιευκρίνιστο ποτό (βότκα; ), ψωμοτύρι και κομμάτια ψημένου αρνιού όπου το λίπος είχε γίνει κατεψυγμένο από το κρύο. Κατεβάσαμε δυο τρεις τζούρες να μην τον κακοκαρδίσουμε και ταυτοχρόνως ζεστάναμε τα σωθικά μας καθώς το κρύο ήταν τσουχτερό. Στα ρώσικα, θεωρώντας ότι είμαι διπλωματούχος του Ινστιτούτου Πούσκιν, άρχισε να αναλύει (μάλλον) ότι μπορεί μεν να κάνει ψοφόκρυο, αλλά αυτός ως ορεσίβιος κι αρμένης δε χαμπαριάζει. Εγώ θα σχολίαζα ότι με τόσα λίτρα αλκοόλ να ρέουν στον οργανισμό του οφείλει να μην χαμπαριάσει!


Επιστρέψαμε στην ομορφιά του Yerevan, αφού προηγουμένως απαθανατήσαμε την έπαυλη υπερπαραγωγή στα περίχωρα της πόλης.




Το δείπνο στο Tavern Yerevan στο κέντρο της πόλης, παρά τις συστάσεις, πάλι δεν στάθηκε ικανό να μας ικανοποιήσει γευστικά. Το σέρβις δε ήταν για κλάματα. Τα πιάτα έφταναν κατά το δοκούν χωρίς να υπάρχει ιεραρχία. Τα πολυπληθή γκαρσόνια μάλλον φαίνονταν έδειχναν να ενδιαφερονται περισσότερο για τη κουβεντούλα τους... Τουλάχιστον ήταν το φθηνότερο γεύμα που κάναμε στην Αρμενία!



 
Last edited by a moderator:

DRAKFIREMAN

Member
Μηνύματα
272
Likes
243
Επόμενο Ταξίδι
θα δούμε
Ονειρεμένο Ταξίδι
Νέα Υόρκη-Ιαπωνία
πολύ ενδιαφέρον ξεκίνημα!!Προς το τέλος Γενάρη πέτυχα Φώτα των Αρμενίων στον Πανάγιο Τάφο στα Ιεροσόλυμα όπου και εκεί έχουν μακραίωνη παράδοση. Χαρακτηριστικό των ιερέων τους τα ράσα με τις μαύρες κουκούλες.περιμένουμε εναγωνίως τη συνέχεια.
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.150
Likes
14.438
Επόμενο Ταξίδι
???
Ονειρεμένο Ταξίδι
όπου δεν έχω πάει
Με την Pegasus όλα καλά;
Όλα πήγαν ρολόι. Ακριβείς στις ώρες αναχώρησης.
Μόνο που στην Αθήνα δεν μας έδωσαν boarding pass για το κομμάτι Κων/πολη-Τιφλίδα και έπρεπε να το κάνουμε στο Sabiha Gokcen.
Αν έχετε χρόνο αναμονής για την επόμενη πτήση, από το να ξεροσταλιάζετε στο αεροδρόμιο μπορείτε να πάρετε ένα ταξί για το γειτονικό VIAPORT όπου υπάρχουν καταστήματα (για ψώνια ή μάτι) και άφθονα φαγάδικα.
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.726
Επόμενο Ταξίδι
?
Τι να πω.κορυφαίος για άλλη μια φορά.Αν και είπες οτι δεν θα γράψεις λεπτομερή ιστορία βλέπω μια χαρά ολοκληρωμένα την ξεκίνησες:D και αυτό είναι καλό για μας για άλλο ένα διαμάντι του travelstories δια χειρός hydronetta:p
 

taver

Member
Μηνύματα
12.468
Likes
28.827
Ονειρεμένο Ταξίδι
Iles Kerguelen
Πολύ κολλακευτικές για την πόλη βρίσκω τις φωτογραφίες σου...
(Α παρεμπιπόντως, τα αγάλματα είναι αυθεντικά Botero).
 

maska_29

Member
Μηνύματα
381
Likes
788
Επόμενο Ταξίδι
???
Ονειρεμένο Ταξίδι
Να δω το Σέλας...
πολύ ενδιαφέρουσα περιγραφή για έναν εντελώς άγνωστο σε μένα τουριστικό προορισμό... keep writing!
 

LULLU

Member
Μηνύματα
3.500
Likes
7.691
Επόμενο Ταξίδι
το ψαχνω....
Ονειρεμένο Ταξίδι
Νιγηρας-Μαλι
... αψογος οπως παντα... και στο Ιραν κανουν ρινοπλαστικες και μαλιστα εχουν απο τους καλυτερους πλαστικους και καλυτερα κεντρα....
 

chris7

Member
Μηνύματα
3.084
Likes
23.657
Επόμενο Ταξίδι
Λουξεμβούργο
Ονειρεμένο Ταξίδι
Καναδάς
Εντυπωσιακότατο ξεκίνημα.
Περιμένουμε τη συνέχεια.
 

greco

Member
Μηνύματα
1.144
Likes
3.315
Επόμενο Ταξίδι
???
Ονειρεμένο Ταξίδι
Γυρος Τουρκιας
Απολαυστικος και παλι...Κι εγω αλλος ενας fan.
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.112
Μηνύματα
880.644
Μέλη
38.838
Νεότερο μέλος
Crimson_gr

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom