taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Δίπλα στα καλλιτεχνικά στούντιο, βρίσκεται ο τερματικός σταθμός μιας από τις δυο γραμμές του μετρό της Pyongyang. Μπήκαμε στα πούλμαν, κάναμε σκάρτα 100 μέτρα, και ξανακατεβήκαμε. Είχε έρθει η ώρα για να κάνουμε μια βόλτα με το μετρό της Pyongyang. Επί χρόνια, οι βορειοκορεάτες πήγαιναν τους τουρίστες σε δύο συγκεκριμένους σταθμούς του μετρό, και μόνο σ’ αυτούς. Και οι φωτογραφίες απαγορευόταν. Είχε κυκλοφορήσει λοιπόν μια φήμη, ότι το μετρό της Pyongyang είναι φάντασμα, ότι δεν υπάρχουν άλλοι σταθμοί στο δίκτυο παρά μόνο αυτοί, κι ότι τα τρένα κινούνται μόνο όταν υπάρχουν τουρίστες. Μια φήμη, που η γενικότερη μυστικοπάθεια της χώρας την ενίσχυε περαιτέρω. Έτσι, κι αυτοί άλλαξαν το δρομολόγιο. Οι τουρίστες πλέον περνάνε από έξι διαφορετικούς σταθμούς, μπορούν να κατέβουν κιόλας σε κάποιους, και επιτρέπεται και η φωτογράφιση τόσο στους σταθμούς όσο και σε όλη τη διαδρομή. Έτσι κι εμείς ξεκινήσαμε από τον τερματικό σταθμό της μιας γραμμής (Puhung), κάναμε μια στάση σε ένα ακόμη σταθμό (Yonggwang) και ανεβήκαμε τελικώς στο έδαφος μερικούς σταθμούς παρακάτω (Kaeson).


Η είσοδος του πρώτου σταθμού, ήταν κακάσχημη. Μας έτρεξαν γρήγορα-γρήγορα να μπούμε στον εσωτερικό χώρο, καθώς απέξω δυο καμινάδες κάπνιζαν όλη την πόλη. Ανήκαν στο θερμοηλεκτρικό εργοστάσιο παραγωγής ρεύματος της πόλης, και πρέπει να ήταν το μόνο δείγμα βιομηχανικής δραστηριότητας που είδα σε όλη την παρουσία μου στη χώρα. Γρήγορα γρήγορα, χωρίς καν να κτυπήσουμε εισιτήριο, κατεβήκαμε τις τεράστιες κυλιόμενες σκάλες. Λένε ότι είναι το βαθύτερο μετρό του κόσμου, αλλά μεταξύ μας όλοι συμφωνήσαμε ότι το μετρό του Κιέβου, ειδικά σε κάποιους σταθμούς, είναι ακόμη βαθύτερο. Η όλη κατασκευή, θύμιζε έντονα τα Σοβιετικής εποχής μετρό. Με γκρίζα αισθητική στο επίπεδο του δρόμου, βαθιές κυλιόμενες σκάλες, κουβούκλιο με κυριούλα που λύνει σταυρόλεξα στο τέρμα των κυλιόμενων, κλπ.


Όσο εμείς κατεβαίναμε τις κυλιόμενες, έφτασε κάποιος συρμός, και ντόπιος κόσμος άρχισε να ανεβαίνει δίπλα μας. Εμείς τους κοιτάγαμε καλά καλά, αλλά συνέβαινε και το ανάποδο. Πριν μερικά χρόνια, αυτό ήταν (μαθαίνω) αδιανόητο: Όταν στο χώρο βρισκόταν ξένος, οι ντόπιοι προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να αποφύγουν να διασταυρώσουν τα βλέμματα μαζί του. Τώρα, μας κοιτάγανε κι αυτοί όπως τους κοιτάγαμε κι εμείς, αν και ομολογουμένως όχι και με τόσο μεγάλο ενδιαφέρον. Όχι από φόβο, όμως, μάλλον είχε συνηθίσει το μάτι τους στην παρουσία δυτικών.




Φτάσαμε στο κάτω μέρος, και βρεθήκαμε μπροστά σε ένα ομολογουμένως εντυπωσιακό χώρο. Ο σταθμός ήταν οργανωμένος ως μια κεντρική πλατφόρμα, με αποβάθρες στις δυο πλευρές, απ’ όπου τα τρένα αναχωρούσαν εναλλάξ. Δεν είχε κολώνες και άλλα εμπόδια στο μάτι, που τον έκανε να δείχνει ακόμη ομορφότερος. Την προσοχή τραβούσε αμέσως το ταβάνι, απ’ όπου κρεμόταν μια σειρά από φωτιστικά, από κρύσταλλα διαφόρων χρωμάτων, σε σχήμα ανθοδέσμης. Όπως είδαμε αργότερα, οι άλλοι σταθμοί, μάλλον μεγαλύτεροι, είχαν κολώνες ανάμεσα στο κέντρο και στις αποβάθρες που βρίσκονται δεξιά κι αριστερά, διαχωρίζοντας τους χώρους.




Η εικόνα του προέδρου, σε ψηφιδωτό, κυριαρχούσε στο βάθος του μακρόστενου σταθμού. Και στην απέναντι πλευρά των δυο αποβάθρων, πίσω από τα τρένα, βρίσκονταν δυο ακόμη μακρόστενα ψηφιδωτά που κάλυπταν όλο το μήκος του σταθμού. Στο κέντρο αποβάθρας, σε μια σειρά από όρθια stand, είναι αναρτημένη η εφημερίδα της ημέρας, απ’ όπου το επιβατικό κοινό μπορεί να «ενημερώνεται» όσο περιμένει το τρένο. Και βέβαια, επειδή ο σταθμός είναι τερματικός, τα τρένα περίμεναν στις αποβάθρες. Μπροστά από κάθε βαγόνι στεκόταν μια υπάλληλος του μετρό, για να καθοδηγεί τους επιβάτες και για να προλάβει τυχόν ατυχήματα. Τόσα βαγόνια, επί δύο αποβάθρες, επί τόσους σταθμούς, τόσες υπάλληλοι. Υποθέτω, μια ακόμα από τις δουλειές που υπάρχουν για να μειώνεται η ανεργία…

Μπήκαμε σε ένα βαγόνι (για την ακρίβεια, μοιραστήκαμε σε τρία-τέσσερα, μαζί και με ντόπιους). Στο εσωτερικό του, το βαγόνι ήταν όλο καλυμμένο με ξύλινη επένδυση, και βέβαια, είχε σε περίοπτη θέση αναρτημένες τις εικόνες του προέδρου και του ηγέτη, όπως κάθε Βορειοκορεάτικος δημόσιος χώρος. Καλύψαμε την απόσταση ως τον επόμενο σταθμό, και αποβιβαστήκαμε.






Κι εδώ ο σταθμός ήταν όμορφος, αλλά και μεγαλύτερος. Κι εδώ όμορφα φωτιστικά, κι εδώ ψηφιδωτά, κι εδώ η εικόνα του ηγέτη και στα δυο άκρα. Φωτογραφίες κι εδώ, και επιβίβαση ξανά στο τρένο.




Επόμενη στάση, 4 σταθμούς μετά, στον τελευταίο σταθμό της διαδρομής μας (Kaeson). Κι εδώ, ένας σταθμός σαν τους προηγούμενους. Με τη διαφορά, ότι επιπλέον εδώ υπάρχει κι ένα άγαλμα. Μη ρωτήσετε τίνος, του Kim Il Sung φυσικά, θέλει και ρώτημα; Και τι άγαλμα… χρυσό. Σε μια χώρα που δεν έχει… να φάει, που βασίζεται σε Κινεζική/Ρωσική βοήθεια ακόμη και για να επιβιώσει, υπάρχουν χρυσά αγάλματα του ηγέτη (επίχρυσα, ελπίζω!) στους σταθμούς του μετρό. Οποιαδήποτε σύγκριση με κάποια συγκεκριμένη μεσογειακή χώρα που επίσης λαμβάνει διεθνή βοήθεια, είναι κακεντρεχής.


Η είσοδος του πρώτου σταθμού, ήταν κακάσχημη. Μας έτρεξαν γρήγορα-γρήγορα να μπούμε στον εσωτερικό χώρο, καθώς απέξω δυο καμινάδες κάπνιζαν όλη την πόλη. Ανήκαν στο θερμοηλεκτρικό εργοστάσιο παραγωγής ρεύματος της πόλης, και πρέπει να ήταν το μόνο δείγμα βιομηχανικής δραστηριότητας που είδα σε όλη την παρουσία μου στη χώρα. Γρήγορα γρήγορα, χωρίς καν να κτυπήσουμε εισιτήριο, κατεβήκαμε τις τεράστιες κυλιόμενες σκάλες. Λένε ότι είναι το βαθύτερο μετρό του κόσμου, αλλά μεταξύ μας όλοι συμφωνήσαμε ότι το μετρό του Κιέβου, ειδικά σε κάποιους σταθμούς, είναι ακόμη βαθύτερο. Η όλη κατασκευή, θύμιζε έντονα τα Σοβιετικής εποχής μετρό. Με γκρίζα αισθητική στο επίπεδο του δρόμου, βαθιές κυλιόμενες σκάλες, κουβούκλιο με κυριούλα που λύνει σταυρόλεξα στο τέρμα των κυλιόμενων, κλπ.


Όσο εμείς κατεβαίναμε τις κυλιόμενες, έφτασε κάποιος συρμός, και ντόπιος κόσμος άρχισε να ανεβαίνει δίπλα μας. Εμείς τους κοιτάγαμε καλά καλά, αλλά συνέβαινε και το ανάποδο. Πριν μερικά χρόνια, αυτό ήταν (μαθαίνω) αδιανόητο: Όταν στο χώρο βρισκόταν ξένος, οι ντόπιοι προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να αποφύγουν να διασταυρώσουν τα βλέμματα μαζί του. Τώρα, μας κοιτάγανε κι αυτοί όπως τους κοιτάγαμε κι εμείς, αν και ομολογουμένως όχι και με τόσο μεγάλο ενδιαφέρον. Όχι από φόβο, όμως, μάλλον είχε συνηθίσει το μάτι τους στην παρουσία δυτικών.




Φτάσαμε στο κάτω μέρος, και βρεθήκαμε μπροστά σε ένα ομολογουμένως εντυπωσιακό χώρο. Ο σταθμός ήταν οργανωμένος ως μια κεντρική πλατφόρμα, με αποβάθρες στις δυο πλευρές, απ’ όπου τα τρένα αναχωρούσαν εναλλάξ. Δεν είχε κολώνες και άλλα εμπόδια στο μάτι, που τον έκανε να δείχνει ακόμη ομορφότερος. Την προσοχή τραβούσε αμέσως το ταβάνι, απ’ όπου κρεμόταν μια σειρά από φωτιστικά, από κρύσταλλα διαφόρων χρωμάτων, σε σχήμα ανθοδέσμης. Όπως είδαμε αργότερα, οι άλλοι σταθμοί, μάλλον μεγαλύτεροι, είχαν κολώνες ανάμεσα στο κέντρο και στις αποβάθρες που βρίσκονται δεξιά κι αριστερά, διαχωρίζοντας τους χώρους.




Η εικόνα του προέδρου, σε ψηφιδωτό, κυριαρχούσε στο βάθος του μακρόστενου σταθμού. Και στην απέναντι πλευρά των δυο αποβάθρων, πίσω από τα τρένα, βρίσκονταν δυο ακόμη μακρόστενα ψηφιδωτά που κάλυπταν όλο το μήκος του σταθμού. Στο κέντρο αποβάθρας, σε μια σειρά από όρθια stand, είναι αναρτημένη η εφημερίδα της ημέρας, απ’ όπου το επιβατικό κοινό μπορεί να «ενημερώνεται» όσο περιμένει το τρένο. Και βέβαια, επειδή ο σταθμός είναι τερματικός, τα τρένα περίμεναν στις αποβάθρες. Μπροστά από κάθε βαγόνι στεκόταν μια υπάλληλος του μετρό, για να καθοδηγεί τους επιβάτες και για να προλάβει τυχόν ατυχήματα. Τόσα βαγόνια, επί δύο αποβάθρες, επί τόσους σταθμούς, τόσες υπάλληλοι. Υποθέτω, μια ακόμα από τις δουλειές που υπάρχουν για να μειώνεται η ανεργία…

Μπήκαμε σε ένα βαγόνι (για την ακρίβεια, μοιραστήκαμε σε τρία-τέσσερα, μαζί και με ντόπιους). Στο εσωτερικό του, το βαγόνι ήταν όλο καλυμμένο με ξύλινη επένδυση, και βέβαια, είχε σε περίοπτη θέση αναρτημένες τις εικόνες του προέδρου και του ηγέτη, όπως κάθε Βορειοκορεάτικος δημόσιος χώρος. Καλύψαμε την απόσταση ως τον επόμενο σταθμό, και αποβιβαστήκαμε.






Κι εδώ ο σταθμός ήταν όμορφος, αλλά και μεγαλύτερος. Κι εδώ όμορφα φωτιστικά, κι εδώ ψηφιδωτά, κι εδώ η εικόνα του ηγέτη και στα δυο άκρα. Φωτογραφίες κι εδώ, και επιβίβαση ξανά στο τρένο.




Επόμενη στάση, 4 σταθμούς μετά, στον τελευταίο σταθμό της διαδρομής μας (Kaeson). Κι εδώ, ένας σταθμός σαν τους προηγούμενους. Με τη διαφορά, ότι επιπλέον εδώ υπάρχει κι ένα άγαλμα. Μη ρωτήσετε τίνος, του Kim Il Sung φυσικά, θέλει και ρώτημα; Και τι άγαλμα… χρυσό. Σε μια χώρα που δεν έχει… να φάει, που βασίζεται σε Κινεζική/Ρωσική βοήθεια ακόμη και για να επιβιώσει, υπάρχουν χρυσά αγάλματα του ηγέτη (επίχρυσα, ελπίζω!) στους σταθμούς του μετρό. Οποιαδήποτε σύγκριση με κάποια συγκεκριμένη μεσογειακή χώρα που επίσης λαμβάνει διεθνή βοήθεια, είναι κακεντρεχής.