taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen


(πρωινή κίνηση στην Pyongyang: Μπροστά στο ξενοδοχείο μας, και στο σιδηροδρομικό σταθμό)

(ανισόπεδος κόμβος...)

(η φαρδύτερη λεωφόρος της Pyongyang)

(διακόσμηση στο δρόμο...)

(διακόσμηση δρόμου, στάση λεωφορείου, κάτι τέτοιο)
Το ξυπνητήρι χτύπησε, αλλά είχα ήδη σηκωθεί. Και μαζί με μένα, είχε ανατείλει κι ο ήλιος. Μόλις. Σηκώθηκα, πλύθηκα, ντύθηκα, κατέβηκα για πρωινό, ψώνισα νερά για τη διαδρομή, και ίσα που πρόλαβα να μπω εγκαίρως στο λεωφορείο. Προορισμός μας, η πόλη Kaesong, κοντά στα σύνορα με τη Νότια Κορέα και την αποστρατικοποιημένη ζώνη που χωρίζει τις δυο χώρες. Πριν από τον Κορεατικό πόλεμο, η πόλη ανήκε στη Νότια Κορέα, και έτσι (σύμφωνα πάντα με τους οδηγούς μας) γλύτωσε το βομβαρδισμό στον Κορεατικό πόλεμο. Η Pyongyang δεν είχε την ίδια τύχη, αλλά με πάνω κάτω μία βόμβα ανά κάτοικο, πρακτικά ισοπεδώθηκε. Αυτό εξηγεί και τον τρόπο που η τελευταία είναι κτισμένη, σε σοσιαλιστική αρχιτεκτονική, βγαλμένη από το Simcity, με φαρδείς δρόμους, μεγάλα τετράγωνα, τεράστια μπλοκ διαμερισμάτων, πάρκα, κοινόχρηστους χώρους, αλλά και μηδέν ναούς – τουλάχιστον σε θεότητες, γιατί «ναοί» προς τον ηγέτη υπάρχουν σε αφθονία. Εν πάση περιπτώσει, θα είχαμε δυόμιση ώρες δρόμο ως την Kaesong, οπότε ξεκινήσαμε νωρίς…
Η διαδρομή… να την πω σουρεαλιστική; Ολόκληρη Εθνική οδός, «Motorway» την είπαν κάπου, και επί χιλιόμετρα δεν έβλεπες άλλο αυτοκίνητο. Μόνο που και πού κάνα πούλμαν γεμάτο τουρίστες. Και κάνα φορτηγό, ενίοτε. Και λακκούβες. Πολλές λακκούβες. Πάρα πολλές λακκούβες….
Η διαδρομή, ήταν ευκαιρία να γνωρίσουμε και τις συνοδούς μας. Εκτός από τους δυτικούς τουρίστες, στην «παρέα» μας είχαμε ένα οδηγό, ένα κάμεραμαν που τραβούσε το «επίσημο» βίντεο του ταξιδιού, και δυο αγγλόφωνες συνοδούς. Η μία, η Jong, ήταν μια νεαρή κοπέλα στην Τρίτη δεκαετία της ζωής της, με ενδιαφέρον για το τι συμβαίνει στον κόσμο, και περιέργεια να τον γνωρίσει. Κάποιες φορές, οι ερωτήσεις της ήταν πιο χρονοβόρες κι από τις δικές μας. Η άλλη, η Ha, γύρω στα 45, είχε ήδη ταξιδέψει, και είχε ζήσει κιόλας για μικρά διαστήματα, σε διάφορες χώρες, για δουλειά της χώρας (άγνωστο τι..). Σουηδία, Μαλαισία, Κίνα… Γνώριζε πέντε πράγματα για τον υπόλοιπο κόσμο, και όμως παρέμενε πιστή στη γραμμή του καθεστώτος. Σε όλες τις συζητήσεις μαζί της, το επιμύθιο ήταν πάντοτε το ίδιο: «H Βόρεια Κορέα δεν πρόκειται να αλλάξει». Είχε 2 παιδάκια, κι ένα σύζυγο που δούλευε σε τράπεζα και είχε τόσο άγχος που κάπνιζε σαν καμινάδα. Τι τράπεζα ήταν αυτή, στη ΒΚ, από ποιόν δανειζόταν και σε ποιόν δάνειζε, αδυνατώ ακόμα να το συλλάβω.
Οι οδηγίες των συνοδών ήταν σαφείς. Στη διαδρομή μας, θα συναντούσαμε τρία μπλόκα. Ότι και να γινόταν εκεί, η φωτογράφηση ήταν αυστηρά απαγορευμένη. Όχι ότι γενικά επιτρεπόταν, εκτός Pyongyang οι οδηγίες ήταν να ζητάμε την άδεια για κάθε φωτογραφία. Φτάσαμε στο πρώτο μπλόκο, και η συνοδός μας κατέβηκε από το λεωφορείο. Εξήγησε στο στρατιώτη εκεί ότι μεταφέρει τουρίστες, έδειξε και κάποια χαρτιά. Ο στρατιώτης έκανε ένα γρήγορο έλεγχο στο λεωφορείο (μπήκε μέχρι τη θέση του οδηγού), κοίταξε και τις μπαγαζιέρες, και μας άφησε να φύγουμε. Όλα αυτά, υποθέτω, για να βεβαιωθεί ότι δε μεταφέρουμε κανένα Βορειοκορεάτη. Βλέπετε, για τους ντόπιους ισχύει απαγόρευση μετακίνησης στο εσωτερικό της χώρας. Για να πάει κάποιος από μια επαρχία σε μια άλλη χρειάζεται άδεια, που το καθεστώς δε χορηγεί εύκολα. Έτσι, επιτρέπει στους πρωτευουσιάνους της Pyongyang να ζουν σε πολύ καλύτερες συνθήκες (συγκριτικά) από τον κόσμο στην επαρχία της χώρας, χωρίς οι τελευταίοι να εξεγείρονται.

Στα μισά της διαδρομής, ώρα για στάση. Αυτοκινητόδρομος είναι, έχει και σταθμό εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών. Ώρα για τουαλέτα, καφεδάκι (έστω και στιγμιαίο…), και… σουβενίρ. Ένα αυτοσχέδιο σουβενιράδικο με μια σειρά από πάγκους περιμένει. Ποιος δε θέλει μια τσάντα «SeeyouagaininPyongyang», ένα μπλουζάκι, ένα σετ από γραμματόσημα (έστω και fake), ένα χάρτη της χώρας κλπ;






Μετά τα ψώνια, η διαδρομή συνεχίστηκε. Βρουμ βρούμ, ξεκινήσαμε. Περάσαμε ορυζώνες, χωριά, χωράφια, και κάποια στιγμή φτάσαμε επιτέλους στην αποστρατικοποιημένη ζώνη της Kaesong. Το ακριβές όνομα του χωριού που βρισκόμασταν είναι Panmunjom. Το πούλμαν μας άφησε μπροστά σε ένα κτήριο – σουβενιράδικο (πάντα δε θέλατε πίνακες ντόπιων καλλιτεχνών και μπλουζάκια με τη Βορειοκορεάτικη σημαία


Μετά της οδηγίες, πήγαμε φαντάροι. «Στοιχηθείτε σε δυάδες», ήταν το πρόσταγμα. «Και μετά, εναλλάξ ένας από κάθε δυάδα περάστε από αυτή την πόρτα». Περνώντας την πόρτα, μας περίμενε… το πούλμαν μας. Επιβιβαστήκαμε, και ξεκινήσαμε για την επόμενη στάση, λίγο παρακάτω. Αν σας πω ότι δεν κατάλαβα γιατί το κάναμε αυτό, δε θα σας πω ψέματα… Ίσως απλώς θέλανε να μας τσεκάρουνε.