taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen



Έξω από το μετρό, βγήκαμε στην πλατεία Kaeson (Νίκης). Εδώ, βρίσκεται στημένη μια αψίδα του θριάμβου, για να τιμήσει το σημείο όπου εκφώνησε κάποιο λόγο του ο Kim Il Sung, μετά από τον Κορεατικό πόλεμο από τον οποίο επέστρεψε «νικητής». Ένα τεράστιο ψηφιδωτό, στην άκρη της πλατείας αναπαριστά επίσης αυτήν ακριβώς τη στιγμή. Οι συνοδοί δεν παρέλειψαν να μας τονίσουν ότι η αψίδα αυτή είναι 13 ολόκληρα μέτρα ψηλότερη από εκείνη στο Παρίσι. Βρίσκεται κι αυτή στο κέντρο μιας πλατείας (roundabout). Υπό κανονικές συνθήκες είναι επισκέψιμη, και έχει και παρατηρητήριο στο πάνω μέρος, αλλά εμείς δεν θα πάμε σήμερα...
Κάποιοι διασχίσαμε το οδόστρωμα και πήγαμε στη νησίδα του δρόμου, προκειμένου να φωτογραφήσουμε την αψίδα από μπροστά. Δεν ξαναείδα τόσο έντρομες και χλομιασμένες τις συνοδούς μας. «Μη. Θα σας πατήσει κανένα αυτοκίνητο. Απαγορεύεται». Κάποιος αστειεύτηκε «Πόσο είναι το πρόστιμο; Θα το πληρώσω…». Για να εισπράξει την αποστομωτική απάντηση «Πρόστιμο (Fine); Τι σημαίνει αυτή η λέξη, πρόστιμο;». Και μετά την επεξήγηση, «δεν έχουμε εδώ τέτοια πράγματα. Κανείς δεν παραβαίνει το νόμο». Που τείνω να το πιστέψω, εφόσον μιλάμε για Κορεάτες, ένα λαό κατεξοχήν εργασιομανή, υπάκουο και γενικά «process-minded». Σε συνδυασμό με την προπαγάνδα και το φόβο, είναι λογικό κανένας να μην παραβαίνει το νόμο σ’ αυτή τη χώρα.





Δίπλα στην αψίδα, βρίσκεται ένα μεγάλο στάδιο (Ρώτησε κανείς πως λέγεται; Πάτε στοίχημα; Kim Il Sung Stadium λέγεται!), και μια μεγάλη πλατεία όπου μαζεύεται κόσμος. Από δίπλα, ένας λόφος-πάρκο, με τρεχούμενα νερά κλπ, και… ένα Λούνα Παρκ. Είδαμε τουλάχιστον τρία διαφορετικά, λειτουργούντα Λούνα Παρκ κατά τις διαδρομές μας ανά την πόλη. Και ένα bowling alley. Αυτό εδώ, το συγκεκριμένο, όμως, το επισκεφθήκαμε κιόλας την επόμενη μέρα, οπότε θα επανέλθω…
Εν τω μεταξύ, ώρα για παγωτάκι. Έξω από το μετρό ακριβώς, λες και μας περίμενε, ένας υπαίθριος πωλητής πουλούσε παγωτά. Και δεχόταν και πληρωμές σε κινέζικα Remnibi. Και έδινε και ρέστα. Δοκίμασα 2 είδη παγωτών (ως κοιλιόδουλος που τιμά την ιδιότητά του, δε μπορούσα να πάρω μόνο ένα…), και παρότι δε μπορώ να πω ότι ενθουσιάστηκα με τα παγωτά τους, ήταν μάλλον καλύτερα από αυτά που βρίσκεις σε ένα μέσο περίπτερο στο κέντρο της Αθήνας.
Και μια και μίλησα για χρήματα, να τονίσω ότι στη Βόρεια Κορέα, τα τοπικά χρήματα είναι off-limits για τους τουρίστες. Δεν επιτρέπεται να τα κατέχεις, ούτε φυσικά να τα χρησιμοποιήσεις. Ο τουρίστας, που έτσι κι αλλιώς θα έρθει σε επαφή μόνο με συγκεκριμένους πωλητές, μπορεί να χρησιμοποιήσει είτε Ευρώ, είτε Κινέζικα Remnibi, είτε Δολάρια ΗΠΑ. Επειδή όμως οι τιμές ανά νόμισμα είναι φιξ, εμείς βρήκαμε ότι οι πιο συμφέρουσες τιμές είναι σε Ευρώ (γιατί η σχέση τιμών σε Ευρώ/Remnibi ήταν 1/10, όταν η ισοτιμία είναι περίπου 1/8). Βέβαια, αν το επιχειρήσετε, μη σκάσετε εκεί με κάνα πενηντάευρο, θα πρέπει να γυρίσουν όλη τη χώρα για να σας βρουν ρέστα. Εγώ πήγα στην Κορέα με πολλά ψιλά. 20 χαρτονομίσματα των 5 ευρώ, 10 κέρματα των 2 ευρώ και άλλα τόσα του 1 ευρώ, και τα χρειάστηκα όλα, ενώ έσπρωχνα και «χοντρά» όπου μπορούσα για να πάρω ρέστα (να ‘τανε κι άλλα, αναγκαζόμουν και πλήρωνα και με κινέζικα κάποιες φορές).
Όσο περιμέναμε να μαζευτεί το γκρουπ, ήμασταν ανακατεμένοι με κόσμο που περίμενε τη σειρά του για να μπει στο Λούνα Παρκ (ναι, είχε ουρά…). Ευκαιρία να παρατηρήσουμε τον κόσμο. Διάφοροι, κυρίως παιδιά και γονείς, περίμεναν τη σειρά τους. Και νεαροί, σχολικής ηλικίας. Και κοπέλες. Στάσου, γιατί μόνο κοπέλες; Κοίταξα παντού, και άνδρας ηλικίας 18-30 (ή τουλάχιστον που να φαίνεται σαν αυτής της ηλικίας) δεν υπήρχε πουθενά. Μόνο κάτι κοντοκουρεμένοι, ταλαιπωρημένοι, στο βάθος ντυμένοι στα χακί. Ρε μπας και είναι όλοι στο στρατό; Η χώρα, σύμφωνα με στοιχεία της Wikipedia, έχει τον τέταρτο μεγαλύτερο στρατό στον κόσμο (κάτω από Κίνα, ΗΠΑ και Ινδία, και πάνω από Ρωσία, Τουρκία κ.α.), και σχεδόν διπλάσιο από τους νότιούς τους γείτονες. Για κάθε 1000 κατοίκους, 48.5 είναι στο στρατό. Για το Ισραήλ, που έχει τη μεγαλύτερη στρατιωτική θητεία στο δυτικό κόσμο, το αντίστοιχο νούμερο είναι 22.2 στους 1000…


Ανεβήκαμε στο πούλμαν, και φύγαμε για την επόμενη στάση… It’s BEER ο’ clock!. Πάμε για μπύρες, σε ένα τοπικό Beer Bar, όπου πάνε και οι ντόπιοι να διασκεδάσουν (ή έτσι υποτίθεται). Το πούλμαν μας άφησε έξω από την πόρτα, και μόλις μπήκαμε μέσα είδαμε πάγκους στη σειρά, όπου κοπέλες γέμιζαν ατελείωτες σειρές από ποτήρια με τοπική μπύρα. Lager, Weiss ή Μαύρη, όλες οι μπύρες είναι εδώ. Το «μαγαζί» είναι μακρόστενο, δεξιά κι αριστερά από το «μπαρ». Εμείς κατευθυνθήκαμε όλοι σε ένα τραπέζι στο βάθος δεξιά, και στα διπλανά τραπέζια από μας βρισκόταν διάφοροι ντόπιοι. Παραγγείλαμε και πήραμε τοπική μπύρα, και μαζί μ’ αυτή, τον τοπικό μπυρομεζέ, που δεν είναι άλλος από ένα περίεργο αποξηραμένο ψάρι.
Κάπου στη δεύτερη μπύρα, ήρθε η ώρα για τα cheers! Και με τις διπλανές παρέες. Ο πάγος έπεσε, ώρα για κουβεντούλα… Αλλά τζίφος. Ομιλούσαν άπταιστον Κορεατικήν, και νοηματικήν, αλλά μέχρις εκεί. Ουδεμία άλλη δυνατότητα επικοινωνίας δεν υπήρχε (αν και ανάμεσά μας μιλάγαμε περί τις 20 γλώσσες, ουδείς από μας μιλούσε Κορεατικά, και ουδείς από αυτούς οτιδήποτε πλην Κορεατικών). Έτσι, αναγκαστικά περιοριστήκαμε στα «Cheers», «να σας κεράσω» στη νοηματική, κλπ.
Μετά από λίγο, ήρθε η ώρα για το δείπνο. Σήμερα, σειρά είχε ένα «ειδικό» εστιατόριο μέσα στην Pyongyang, για να απολαύσουμε φαγητό σε hotpot. Στο τραπέζι, προσγειώνεται το φαγητό… αμαγείρευτο. Και το μαγειρεύουμε μόνοι μας, σε ένα σκεύος σαν κατσαρόλα που βρίσκεται πάνω από ένα καμινέτο. Βάζουμε κρέατα, λαχανικά κλπ να βράσουν, μαζί και με noodles και στη συνέχεια τα τρώμε σα σούπα… Δεν ήταν άσχημο. Και δεν απαιτεί και ρεύμα για το μαγείρεμα. Πράγμα χρήσιμο σε μια πόλη που συχνά…. Έ, τι έγινε, ποιος έσβησε το φώς; Μόλις έζησα την πρώτη μου διακοπή ρεύματος στη Βόρεια Κορέα. Γι αυτούς, κάτι πολύ συνηθισμένο, καθώς ουδείς ανησύχησε. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα, το δείπνο συνεχίστηκε με ρεύμα από κάποια γεννήτρια…






Μετά το φαγητό, ήρθε η ώρα για επιστροφή στο ξενοδοχείο. Αλλά όχι τυχαία επιστροφή. Μας το είχαν υποσχεθεί από το πρώτο βράδυ. Επιστροφή, αλλά όχι με το λεωφορείο. Με βραδινή βόλτα στους δρόμους της πόλης. Μας άφησαν λοιπόν σε ένα σημείο σχετικά κοντά στο ξενοδοχείο μας, και συνεχίσαμε μέχρις αυτό με τα πόδια. Περπατήσαμε όλη τη λεωφόρο Yonggwang, μια μεγαλοπρεπή λεωφόρο στο κέντρο της πόλης, διανθισμένη με όμορφα κτήρια χτισμένα σε πλάνα του ηγέτη. Ξεκινήσαμε από την όπερα, φτάσαμε ως το σιδηροδρομικό σταθμό, κι από κει στο ξενοδοχείο μας. Μια απόσταση 1620 μέτρων, όπως τα μετράει το Google Earth. Αυτή τη φορά, όμως, στο σταθμό δεν υπήρχε κανένα happening, και η γιγαντοοθόνη ήταν κλειστή. Στη διαδρομή, πήραμε και μια γεύση από την εικόνα της πόλης. Καταστήματα, δεν υπάρχουν. Μόνο κάτι μπαρμπέρικα. Και το γνωστό πια σκηνικό με πολυκατοικίες, δημόσια κτήρια, αφίσες και άδειους δρόμους. Εφαρμόσαμε και πάλι το σύστημα «κάποιοι κουβέντα στη μια συνοδό, κάποιοι στην άλλοι, και οι υπόλοιποι ενδιάμεσα. Πλην όμως, αποδείχθηκε πως η κουβέντα με τη συνοδό ήταν πιο ενδιαφέρουσα…
Φτάσαμε στο ξενοδοχείο, κάποιοι πήγαν για ύπνο, και οι υπόλοιποι πήγαμε αμέσως στο μπαρ, αυτή τη φορά μαζί με τις συνοδούς μας. Επειδή όμως η μικρομπυραρία του ξενοδοχείου δε σερβίρει τίποτα άλλο, και οι συνοδοί μας δεν πίνουν ποταπά ποτά (θα έλεγα τώρα κάτι για τις γυναίκες και το αλκοόλ), μερικοί μετακινηθήκαμε στο διπλανό piano bar, που σερβίρει τα πάντα (όπως ένα ποτήρι κόκκινο κρασί και ένα χυμό, που ήθελαν οι δυο κοπέλες). Εκεί, με τη συνοδεία πιάνου (ευτυχώς δεν υπήρχε Βορειοκορεάτης πιανίστας, αλλά ένας από το γκρουπ ήταν επαγγελματίας μουσικός), η συζήτηση συνεχίστηκε. Κράτησε αρκετά, και με πολλά θέματα. Από τις απορίες της Jong (“γιατί δε διοικούν την Apple οι κληρονόμοι του Steve Jobs”), ως τις σκληροπυρηνικές θέσεις της Ha («Τόσους ηγέτες αλλάξαμε και δεν άλλαξε τίποτα. Δε θα αλλάξει τίποτα στη DPRK. Θα εκπλήξουμε όλο τον κόσμο»). Κι έτσι, αργάμιση και κάτι, αρκετή ώρα μετά που το μπαρ έκλεισε (2:30 αν θυμάμαι καλά), καταλήξαμε επιτέλους στα κρεβάτια μας.