gmavro75
Member
- Μηνύματα
- 438
- Likes
- 567
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ταξίδι στο χρόνο
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2ο][B
- Κεφάλαιο 3ο][B
- Κεφάλαιο 4ο][B
- Κεφάλαιο 5ο][B
- Κεφάλαιο 6ο][B
- Κεφάλαιο 7ο][B
- Κεφάλαιο 8ο][B
- Κεφάλαιο 9ο][B
- Κεφάλαιο 10ο][B
- Κεφάλαιο 11ο][B
- Κεφάλαιο 12ο][B
- Επίλογος][I] «-Τι έκανες πάλι; Ούρλιαξε. Αυτή τη φορά θα σε σκοτώσω με τα ίδια μου τα χέρια!!! Καλά, τη μάνα σου δε τη σκέφτεσαι καθόλου; [/I
23-26/6/2010, Τετάρτη-Σάββατο
Κωνσταντινούπολη[/B]
Λίγο μετά την Άγκυρα κάποιος σηκώθηκε στο λεωφορείο και άρχισε να ουρλιάζει στα Τούρκικα, μιλάμε για νεύρα, νόμισα πως είναι κανάς μουτζαχεντίν και μόλις τελειώσει τα μπινελίκια θα ανατιναχτούμε όλοι μαζί, αλλά τελικά ήταν απλά κάποιος που είχε έναν εφιάλτη και παραμίλησε… το τι είπε δεν ξέρω, αλλά πρέπει να ήταν πολύ πρόστυχο μην ήταν και βλάσφημο δεν ξέρω, γιατί οι άλλοι Τούρκοι συνταξιδιώτες κοιτούσαν με μεγάλη αποστροφή προς το μέρος του. Πάντως με ξύπνησε κι αυτός με τη σειρά του, και δεν με ξαναπήρε ο ύπνος.
Κατά τις επτά το πρωί το λεωφορείο πάρκαρε στο BuyukOtogar, τον κεντρικό σταθμό της Πόλης. Πήραμε ένα Βαν-Ταξί, ήμασταν λίγο κομμάτια για να πάρουμε το μετρό ή το λεωφορείο με όλους τους σάκους στη πλάτη και τσουπ στο HotelSantaSophia. Σχεδόν τσουπ δηλαδή γιατί στον οδηγό του πήρε καμιά ώρα να το βρει. Το ξενοδοχείο είναι κεντρικότατο λίγα μέτρα από την στάση Cemberlitas του τραμ στην Sultanahmet, την πλέον τουριστική περιοχή της Κωνσταντινούπολης. Καθαρό, φιλόξενο, με 50 ευρώ το δίκλινο με πρωινό, μια χαρά επιλογή. Μας βάλανε στα δωμάτια από τις 8 που φτάσαμε παρότι το checkin ήταν για τις 12. Και ήσυχο, ήσυχο, ξύπνησα στη μια το μεσημέρι. Επιτέλους λίγος αξιοπρεπής ύπνος! Άλλος άνθρωπος!
Δεν γίνεται να ξεχάσεις το συναίσθημα που νοιώθεις όταν βρεθείς πρώτη φορά κάτω από τον μεγαλειώδη, «αιωρούμενο» τρούλο της Αγιά-Σοφιάς και να μην ζήσεις το ταξίδι στην ιστορία της, από το 537 μ.Χ. μέχρι σήμερα, να μη λυπηθείς για την ηλιθιότητα και την αγριότητα της ανθρώπινης φύσης, σκεπτόμενος την λεηλασία της από τους Καθολικούς Σταυροφόρους, και να μην συμμετάσχεις στην τελευταία λειτουργία το 1453 μ.Χ. λίγο πριν την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τον Μωάμεθ τον Β΄, που σηματοδότησε και το τέλος της Ρωμαϊκής και μετέπειτα Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και την αρχή της Τουρκοκρατίας στον Ελλαδικό χώρο. Μια τέως απέραντη και πανίσχυρη αυτοκρατορία που τα ίχνη της τα συναντήσαμε σε κάθε μας βήμα σε αυτό το ταξίδι από την Ιορδανία μέχρι τα βάθη της Ανατολίας στο τέλος της διέθετε μόνο τις περιοχές γύρω από την Πόλη και την Πελοπόννησο με κέντρο το Μυστρά, ένα τέλος που γράφτηκε σε αυτό το ναό-μουσείο. Η γέννηση, η ακμή και ο θάνατος, κοινά στοιχεία τόσο για τον άνθρωπο, όσο και για τα έργα του. Μια αυτοκρατορία που χάθηκε όταν το βαθύ γήρας, τα εσωτερικά της προβλήματα, την έκαναν ευάλωτη στις επιθέσεις ομοιόθρησκων και αλλόθρησκων κατακτητών. Οι Αυτοκρατορίες πάντα γκρεμίζονταν προς τα μέσα, τρώγοντας τα σωθικά τους, όταν η παιδεία αποθαρρύνει τους νέους από την γνώση, όταν η θρησκεία απομακρύνει τους πιστούς από την έννοια του Θεού, όταν οι κυβερνήτες αποτρέπουν το λαό από την συμμετοχή του στην λήψη αποφάσεων…
Το μεγαλείο και ο πλούτος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας που ακολούθησαν, στην Κωνσταντινούπολη είναι πιο ανάγλυφα από οπουδήποτε αλλού. Το Μπλε Τζαμί, το λιγότερο εντυπωσιακό αντίγραφο της Αγιά-Σοφιάς, που στέκει απέναντι από την «Μεγάλη Εκκλησιά», το Τοπ-Καπί, ανάκτορο των Σουλτάνων μέχρι το 1853 με εντυπωσιακή συλλογή σε χειρόγραφα, φορεσιές, πολύτιμους λίθους και φυσικά ιστορικά κτίσματα όπως το χαρέμι, το Ντολμά Μπαχτσέ στις όχθες του Βοσπόρου, το διάδοχο ανάκτορο των Σουλτάνων από το 1853 μέχρι το 1922, με τα πεντακόσια δωμάτιά του στα 45.000 τετραγωνικά του μέτρα… Πλούτος, δύναμη μεγαλείο, ακόμη μια Αυτοκρατορία που απλωνόταν από την Αίγυπτο μέχρι την Αυστρία, που καθόρισε την πορεία της Ανθρωπότητας στα χρόνια που στην Ευρώπη η Αναγέννηση και ο Διαφωτισμός διαδέχτηκαν τον Μεσαίωνα και το Σκοταδισμό των Σταυροφοριών, ίσως η ιστορία γράψει ότι η αναγέννηση κράτησε από τότε μέχρι το 2001, μια αυτοκρατορία που έστρεψε το Δυτικό κόσμο προς αναζήτηση νέων εμπορικών δρόμων για τις Ινδίες, πέρα από τον ανεξερεύνητο μέχρι τότε Ατλαντικό ρίχνοντας το σπόρο για την ανάπτυξη της σημερινής Πολυεθνικής Εταιρικής Αυτοκρατορίας, και που κατέληξε, αποκαμωμένη και αυτή από το χρόνο, μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο αφήνοντας το μοντέρνο κράτος της Τουρκίας όπως το ίδρυσε ο Κεμάλ Ατατούρκ το 1923 μ.Χ. Δεν τελειώνουν τα μνημεία στην Κωνσταντινούπολη, η Πόλη είναι ένα μνημείο, και όσο μαθαίνεις για την ιστορία της και τους μύθους για τα περασμένα, τόσο περισσότερο νοιώθεις πως όπως συναντώνται η Ασία και η Ευρώπη μέσα στα όρια μια πόλης, έτσι και οι ανθρώπινες πορείες έχουν αντιδράσει στο καταλυτικό αντιδραστήριο στα στενά του Βοσπόρου και στο Χρυσό Κέρας.
Η βόλτα είναι απολαυστική, ένα φις κεμπάπ στο χέρι, μια φρεσκοστυμμένη πορτοκαλάδα, για περισσή ενέργεια μύδια από τους πλανόδιους και χιλιόμετρα στα πόδια. Το Καπαλί Τσαρσί, η μεγαλύτερη σκεπαστή αγορά της Ανατολής, δαιδαλώδης, παλλόμενη ομορφιά, άλλος χώρος, άλλος χρόνος. Μετά στο Γαλατά, ο μεσαιωνικός πέτρινος Πύργος μια καλή ευκαιρία για πανοραμικές φωτογραφίες όλης της Κωνσταντινούπολης από τα 70 μέτρα του. Λίγο πιο πάνω το Πέραν και ο φαρδύς εμπορικός πεζόδρομος με το γραφικό κόκκινο τραμ που πάει μέχρι Ταξίμ. Στο δρόμο, στο αριστερό χέρι με κατεύθυνση προς Ταξίμ, δεν το πιάνει το μάτι σου, το Inci με το φημισμένο προφιτερόλ. Καφέ, μαγαζιά, μπαράκια, βιτρίνες κάτι από Ερμού σου φέρνει στο μυαλό, το πιο ζωντανό κομμάτι της πόλης για βραδινή έξοδο. Πω-πω κούραση… ένα χαμάμ θα μας στρώσει.
Το Τσεμπερλίτας χαμάμ (CemberlitasHamam), ακριβώς απέναντι από την στάση Τσεμπερλίτας του τραμ, χτισμένο το 1583 και με συνεχή λειτουργία από τότε, το πιο παλιό εν λειτουργία χαμάμ του κόσμου. Ειδικές τιμές για Έλληνες με 40 TL (20 ευρώ) ατμόλουτρο και μασάζ. Όλα στα παρέχουν εκεί, από πετσέτες και παντόφλες μέχρι σαπούνια και δικό σου δωμάτιο… Τα λουτρά, μια μεγάλη στρογγυλή εξέδρα στη μέση, από ζεστό μάρμαρο πάνω στο οποίο αφήνεις την κούραση από κάθε εκατοστό του κορμιού σου μαζί με μερικά κιλά ιδρώτα, γύρω-γύρω μαρμάρινες βρύσες με δροσερό νερό για να συνέρχεσαι αν νοιώσεις άβολα στο περιβάλλον με τους 50ο C και το 95% υγρασία, και πάνω ένας θόλος με στρογγυλές τρύπες από όπου μπαίνει το φως, αποχαύνωση, ραστώνη, μέσα στους υδρατμούς, στην ασφάλεια και τη θαλπωρή της υγρής ζέστης… Και έρχεται ρε παιδιά ένας Τουρκαλάς, μια σταλιά άνθρωπος, και με βουτάει και με βάζει κάτω, πάνω στο μάρμαρο δηλαδή, και αρχίζει το μασάζ. Δεκαπέντε λεπτά στα όρια του πόνου, σπονδυλοτριξίματα, κοκκαλολυγίσματα, το πετσί μου το μισό το είδα κάτω στο πάτωμα, από λευκό μάρμαρο και το πάτωμα… και μετά από το ξύλο το ανελέητο, τέλεια… Σαν να έκανε ριστάρτ το είναι μου, λες και ξαναγεννήθηκα, λες και ξύπνησα εκείνη την ώρα… τι λε ρε μάνα μου… κοίτα βίτσια που μου βγήκανε. Άραγμα με μια πορτοκαλάδα για κανά μισάωρο στο πριβέ δωματιάκι, γιατί αν βγεις κατευθείαν μετά το χαμάμ στον αέρα παίζει να την αρπάξεις, και συνεχίζουμε…
Στο Φανάρι, το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο, εντάξει, δεν νοιώσαμε καμία ιδιαίτερη φιλοξενία, δε μας έκατσε και καλά, μέσα στο ναό δυο Ελληνότουρκοι (άσχετοι με το πατριαρχείο) τσακώνονταν στα Ελληνοτουρκικά για κάτι χρήματα, μετά έξω μας έβαλε και τις φωνές και ένας υπεύθυνος «ρέέέέι σείς, που πάτε από κει;;; γυρίστε πίσω!!!». Ο Κώστας, ήθελε να δει το Πατριάρχη, και είχαμε πάρει να ανηφορίζουμε κάτι σκαλιά. Όχι ότι τον ήξερε δηλαδή ή ότι είχε κάποιο δέμα από τη πατρίδα να του δώσει. Έτσι. Να δω τον Πατριάρχη! Σε στιλ να βγάλουμε και φωτό κατά τη χειραψία. Είναι λογικό αυτό τώρα; Δε ξέρω τώρα, αλλά τότε όλοι το βρήκαμε καταπληκτική ιδέα, χτυπήσαμε στη πόρτα δεν απάντησε κανείς, και τότε μας έκραξε ο επιστάτης. Ορίστε κάτι μούτρα που παν εκκλησία μια φορά το χρόνο δέκα λεπτά πριν βγει η μαγειρίτσα, και θέλουν και meeting με τον Πατριάρχη. Δηλαδή ρε φιλαράκια να σας κανονίσουμε και τον Πάπα. Όχι μην το κανονίσουμε καν, πηγαίνετε και βαράτε του κατευθείαν την πόρτα. Βατικανού 15. Αυτά τα τελευταία δικά μου, δεν τα είπε ο επιστάτης. Τι άλλα έχει να δούμε κυρ επιστάτα, εκτός του Πατριάρχη δηλαδή; Τίποτα, εδώ γύρω ό,τι βλέπετε… δεν του γεμίσαμε το μάτι. Φύγαμε…
Στην Ασιατική πλευρά της Πόλης, φτάνεις εύκολα με τα καραβάκια που αποτελούν μέρος του δικτύου των μέσων μαζικής μεταφοράς. Επιβίβαση Ευρώπη δίπλα από τη γέφυρα του Γαλατά, αποβίβαση Ασία στο Καντικόυ. Η χαλαρή βόλτα στα ασιατικά παράλια του Βοσπόρου, ξεκίνησε από το μοντέρνο Καντικόυ, πέρασε από τον Haydarpasa, τον τερματικό σιδηροδρομικό σταθμό των ασιατικών προορισμών, και κατέληξε στον Πύργο του Λεάνδρου ή KizKulesi, που βρίσκεται πάνω σε ένα νησάκι 200 μέτρα από την ακτή κτησμένο για πρώτη φορά από τον Αλκιβιάδη το 408 π.Χ. Ο μύθος αναφέρει τον τραγικό πνιγμό του Λεάνδρου, που κολυμπούσε στα νερά για να φτάσει στο νησάκι και να βρεθεί με την αγαπημένη του Ηρώ την Ιέρια της Αφροδίτης. Άλλος μύθος λέει ότι ο πύργος χρησιμοποιήθηκε από έναν σουλτάνο που είχε κλείσει εκεί την κόρη του για να την προστατεύσει από μια προφητεία που προέβλεπε ότι θα πεθάνει από τσίμπημα φιδιού στα δεκαοκτώ της. Δυστυχώς ένα φίδι που είχε κρυφτεί μέσα στο δώρο του για τα γενέθλιά της, ένα καλάθι με φρούτα, εκπλήρωσε το χρησμό. Μετά καραβάκι από το Uskudar (Χρυσόπολις στα Ελληνιστικά και Σκουτάριον στα Βυζαντινά χρόνια) και πίσω στην γέφυρα του Γαλατά.
Το αρχαιολογικό μουσείο, το Βυζαντινό υδραγωγείο, το μοντέρνο Ταξίμ, τα απογεύματα στις όχθες με τους ερασιτέχνες ψαράδες, ο βαρύς, βροχερός ουρανός πάνω από τους τρούλους και τα τζαμιά που στέκανε μεγαλόπρεπα και διάσπαρτα στην πόλη και οι φιλικοί άνθρωποι, ο χρόνος κύλισε προς το τέλος της διαμονής μας στο τελευταίο σταθμό του ταξιδιού μας. Με 40 ευρώ εισιτήριο, στις δέκα το βράδυ το λεωφορείο ξεκίνησε για να διανύσει δώδεκα νυχτερινές ώρες μέχρι την Θεσσαλονίκη…
«Η Πεταοθόνη εξαφανίστηκε και όλα έγιναν όπως πριν. Αλλά όλα ήταν διαφορετικά! Όλοι έμειναν άφωνοι, σιωπηλοί, μια κακοδιαθεσία μεγατόνων κυρίευε την πριν λίγο ξεφρενιασμένη Νέα Γη. Χειρότερα από Καθαρά Δευτέρα στην Αρτάπ. Ντύθηκαν βιαστικά, είπαν ένα «θα σου τηλεφωνήσω» και όλοι έτρεξαν και κλείστηκαν στα σπίτια τους, προκάτ κατασκευές από ξύλο Αμαζουβίου, από την Μονοδιάστατη Real Estate. Και άνοιξαν τηλεόραση.
Τι περίεργο, δεν ένοιωσε κανέναν ενθουσιασμό, ούτε ο Λάμπης, ούτε η Φωτεινή... πολύ στεναχώρια ρε παιδί μου...
-Όλοι θα μετράν το χρόνο από αυτή τη μέρα στη Νέα Γη προφήτεψε ο Χριστός. Εγκαινιάζουμε το πρώτο έτος μετά χανγκόβερ. 1 μ.χ. Και αυτοί θα είναι η γενιά των ζίροους... Οι ζίροους, εκπαιδευμένοι αγράμματοι με μάστερ, εξειδικευμένα ακαλλιέργητοι, λάτρεις των απαστράπτων τίποτα, οι ισορροπημένα ανισόρροποι, οι αρρωστημένα υγιεινιστές, οι βαθύτατα επιδερμικοί, τα εγγόνια των προσφύγων, τα παιδιά των μεταναστών, οι φιλόξενοι ρατσιστές, η γενιά που δεν έφτιαξε τίποτα, τα ιδανικά υποχείρια της γενιάς που έκανε τα πάντα, οι θύτες του εαυτού τους, τα θύματα της πιο καλοοργανωμένης αποδιοργάνωσης, οι ζίροους, οι ανάγλυφοι φλατ, οι πολίτικαλ κορέκτ απατεώνες. Οι κληρονόμοι του μηδενός, οι αποδέκτες της Κενής Διαθήκης!
-Αν τελείωσε η δουλειά μας εδώ εγώ λέω να τη κάνω, είπε ο Λάμπης
Αλλά η φράση του κόπηκε από μια κατάλευκη HarleyDavidson με έναν αναβάτη που φορούσε κράνος με φιμέ τζάμι, που ήρθε με τα χίλια και σταμάτησε πατινάροντας δίπλα τους.
-Ο Αλλάχ, είπε ο Χριστός
-Ο Θεός, είπε ο Μωάμεθ
-Ωχ... είπε ο Λάμπης.
Ο οδηγός κατέβηκε από τη μηχανή, έβγαλε το κράνος και ήταν Αυτός! Η προσωποποίηση της ανησυχίας και του στοχασμού, της ποίησης και του ρεαλισμού, της φιλευσπλαχνίας και του απόλυτου Σταρ. Ο Bono. Ήταν Bono ο Θεός, ο από μηχανής Θεός! Φορούσε γυαλιά μάσκα με κίτρινο διαφανές κρύσταλλο ώστε να προστατεύει τα μάτια Του από το φως αλλά να αφήνει απροστάτευτους τους άλλους από τα μάτια Του... ήταν θυμωμένος... πήγε κατευθείαν στο John Ιησού Χριστό Lennon.»
Κωνσταντινούπολη[/B]
Λίγο μετά την Άγκυρα κάποιος σηκώθηκε στο λεωφορείο και άρχισε να ουρλιάζει στα Τούρκικα, μιλάμε για νεύρα, νόμισα πως είναι κανάς μουτζαχεντίν και μόλις τελειώσει τα μπινελίκια θα ανατιναχτούμε όλοι μαζί, αλλά τελικά ήταν απλά κάποιος που είχε έναν εφιάλτη και παραμίλησε… το τι είπε δεν ξέρω, αλλά πρέπει να ήταν πολύ πρόστυχο μην ήταν και βλάσφημο δεν ξέρω, γιατί οι άλλοι Τούρκοι συνταξιδιώτες κοιτούσαν με μεγάλη αποστροφή προς το μέρος του. Πάντως με ξύπνησε κι αυτός με τη σειρά του, και δεν με ξαναπήρε ο ύπνος.
Κατά τις επτά το πρωί το λεωφορείο πάρκαρε στο BuyukOtogar, τον κεντρικό σταθμό της Πόλης. Πήραμε ένα Βαν-Ταξί, ήμασταν λίγο κομμάτια για να πάρουμε το μετρό ή το λεωφορείο με όλους τους σάκους στη πλάτη και τσουπ στο HotelSantaSophia. Σχεδόν τσουπ δηλαδή γιατί στον οδηγό του πήρε καμιά ώρα να το βρει. Το ξενοδοχείο είναι κεντρικότατο λίγα μέτρα από την στάση Cemberlitas του τραμ στην Sultanahmet, την πλέον τουριστική περιοχή της Κωνσταντινούπολης. Καθαρό, φιλόξενο, με 50 ευρώ το δίκλινο με πρωινό, μια χαρά επιλογή. Μας βάλανε στα δωμάτια από τις 8 που φτάσαμε παρότι το checkin ήταν για τις 12. Και ήσυχο, ήσυχο, ξύπνησα στη μια το μεσημέρι. Επιτέλους λίγος αξιοπρεπής ύπνος! Άλλος άνθρωπος!
Δεν γίνεται να ξεχάσεις το συναίσθημα που νοιώθεις όταν βρεθείς πρώτη φορά κάτω από τον μεγαλειώδη, «αιωρούμενο» τρούλο της Αγιά-Σοφιάς και να μην ζήσεις το ταξίδι στην ιστορία της, από το 537 μ.Χ. μέχρι σήμερα, να μη λυπηθείς για την ηλιθιότητα και την αγριότητα της ανθρώπινης φύσης, σκεπτόμενος την λεηλασία της από τους Καθολικούς Σταυροφόρους, και να μην συμμετάσχεις στην τελευταία λειτουργία το 1453 μ.Χ. λίγο πριν την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τον Μωάμεθ τον Β΄, που σηματοδότησε και το τέλος της Ρωμαϊκής και μετέπειτα Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και την αρχή της Τουρκοκρατίας στον Ελλαδικό χώρο. Μια τέως απέραντη και πανίσχυρη αυτοκρατορία που τα ίχνη της τα συναντήσαμε σε κάθε μας βήμα σε αυτό το ταξίδι από την Ιορδανία μέχρι τα βάθη της Ανατολίας στο τέλος της διέθετε μόνο τις περιοχές γύρω από την Πόλη και την Πελοπόννησο με κέντρο το Μυστρά, ένα τέλος που γράφτηκε σε αυτό το ναό-μουσείο. Η γέννηση, η ακμή και ο θάνατος, κοινά στοιχεία τόσο για τον άνθρωπο, όσο και για τα έργα του. Μια αυτοκρατορία που χάθηκε όταν το βαθύ γήρας, τα εσωτερικά της προβλήματα, την έκαναν ευάλωτη στις επιθέσεις ομοιόθρησκων και αλλόθρησκων κατακτητών. Οι Αυτοκρατορίες πάντα γκρεμίζονταν προς τα μέσα, τρώγοντας τα σωθικά τους, όταν η παιδεία αποθαρρύνει τους νέους από την γνώση, όταν η θρησκεία απομακρύνει τους πιστούς από την έννοια του Θεού, όταν οι κυβερνήτες αποτρέπουν το λαό από την συμμετοχή του στην λήψη αποφάσεων…
Το μεγαλείο και ο πλούτος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας που ακολούθησαν, στην Κωνσταντινούπολη είναι πιο ανάγλυφα από οπουδήποτε αλλού. Το Μπλε Τζαμί, το λιγότερο εντυπωσιακό αντίγραφο της Αγιά-Σοφιάς, που στέκει απέναντι από την «Μεγάλη Εκκλησιά», το Τοπ-Καπί, ανάκτορο των Σουλτάνων μέχρι το 1853 με εντυπωσιακή συλλογή σε χειρόγραφα, φορεσιές, πολύτιμους λίθους και φυσικά ιστορικά κτίσματα όπως το χαρέμι, το Ντολμά Μπαχτσέ στις όχθες του Βοσπόρου, το διάδοχο ανάκτορο των Σουλτάνων από το 1853 μέχρι το 1922, με τα πεντακόσια δωμάτιά του στα 45.000 τετραγωνικά του μέτρα… Πλούτος, δύναμη μεγαλείο, ακόμη μια Αυτοκρατορία που απλωνόταν από την Αίγυπτο μέχρι την Αυστρία, που καθόρισε την πορεία της Ανθρωπότητας στα χρόνια που στην Ευρώπη η Αναγέννηση και ο Διαφωτισμός διαδέχτηκαν τον Μεσαίωνα και το Σκοταδισμό των Σταυροφοριών, ίσως η ιστορία γράψει ότι η αναγέννηση κράτησε από τότε μέχρι το 2001, μια αυτοκρατορία που έστρεψε το Δυτικό κόσμο προς αναζήτηση νέων εμπορικών δρόμων για τις Ινδίες, πέρα από τον ανεξερεύνητο μέχρι τότε Ατλαντικό ρίχνοντας το σπόρο για την ανάπτυξη της σημερινής Πολυεθνικής Εταιρικής Αυτοκρατορίας, και που κατέληξε, αποκαμωμένη και αυτή από το χρόνο, μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο αφήνοντας το μοντέρνο κράτος της Τουρκίας όπως το ίδρυσε ο Κεμάλ Ατατούρκ το 1923 μ.Χ. Δεν τελειώνουν τα μνημεία στην Κωνσταντινούπολη, η Πόλη είναι ένα μνημείο, και όσο μαθαίνεις για την ιστορία της και τους μύθους για τα περασμένα, τόσο περισσότερο νοιώθεις πως όπως συναντώνται η Ασία και η Ευρώπη μέσα στα όρια μια πόλης, έτσι και οι ανθρώπινες πορείες έχουν αντιδράσει στο καταλυτικό αντιδραστήριο στα στενά του Βοσπόρου και στο Χρυσό Κέρας.
Η βόλτα είναι απολαυστική, ένα φις κεμπάπ στο χέρι, μια φρεσκοστυμμένη πορτοκαλάδα, για περισσή ενέργεια μύδια από τους πλανόδιους και χιλιόμετρα στα πόδια. Το Καπαλί Τσαρσί, η μεγαλύτερη σκεπαστή αγορά της Ανατολής, δαιδαλώδης, παλλόμενη ομορφιά, άλλος χώρος, άλλος χρόνος. Μετά στο Γαλατά, ο μεσαιωνικός πέτρινος Πύργος μια καλή ευκαιρία για πανοραμικές φωτογραφίες όλης της Κωνσταντινούπολης από τα 70 μέτρα του. Λίγο πιο πάνω το Πέραν και ο φαρδύς εμπορικός πεζόδρομος με το γραφικό κόκκινο τραμ που πάει μέχρι Ταξίμ. Στο δρόμο, στο αριστερό χέρι με κατεύθυνση προς Ταξίμ, δεν το πιάνει το μάτι σου, το Inci με το φημισμένο προφιτερόλ. Καφέ, μαγαζιά, μπαράκια, βιτρίνες κάτι από Ερμού σου φέρνει στο μυαλό, το πιο ζωντανό κομμάτι της πόλης για βραδινή έξοδο. Πω-πω κούραση… ένα χαμάμ θα μας στρώσει.
Το Τσεμπερλίτας χαμάμ (CemberlitasHamam), ακριβώς απέναντι από την στάση Τσεμπερλίτας του τραμ, χτισμένο το 1583 και με συνεχή λειτουργία από τότε, το πιο παλιό εν λειτουργία χαμάμ του κόσμου. Ειδικές τιμές για Έλληνες με 40 TL (20 ευρώ) ατμόλουτρο και μασάζ. Όλα στα παρέχουν εκεί, από πετσέτες και παντόφλες μέχρι σαπούνια και δικό σου δωμάτιο… Τα λουτρά, μια μεγάλη στρογγυλή εξέδρα στη μέση, από ζεστό μάρμαρο πάνω στο οποίο αφήνεις την κούραση από κάθε εκατοστό του κορμιού σου μαζί με μερικά κιλά ιδρώτα, γύρω-γύρω μαρμάρινες βρύσες με δροσερό νερό για να συνέρχεσαι αν νοιώσεις άβολα στο περιβάλλον με τους 50ο C και το 95% υγρασία, και πάνω ένας θόλος με στρογγυλές τρύπες από όπου μπαίνει το φως, αποχαύνωση, ραστώνη, μέσα στους υδρατμούς, στην ασφάλεια και τη θαλπωρή της υγρής ζέστης… Και έρχεται ρε παιδιά ένας Τουρκαλάς, μια σταλιά άνθρωπος, και με βουτάει και με βάζει κάτω, πάνω στο μάρμαρο δηλαδή, και αρχίζει το μασάζ. Δεκαπέντε λεπτά στα όρια του πόνου, σπονδυλοτριξίματα, κοκκαλολυγίσματα, το πετσί μου το μισό το είδα κάτω στο πάτωμα, από λευκό μάρμαρο και το πάτωμα… και μετά από το ξύλο το ανελέητο, τέλεια… Σαν να έκανε ριστάρτ το είναι μου, λες και ξαναγεννήθηκα, λες και ξύπνησα εκείνη την ώρα… τι λε ρε μάνα μου… κοίτα βίτσια που μου βγήκανε. Άραγμα με μια πορτοκαλάδα για κανά μισάωρο στο πριβέ δωματιάκι, γιατί αν βγεις κατευθείαν μετά το χαμάμ στον αέρα παίζει να την αρπάξεις, και συνεχίζουμε…
Στο Φανάρι, το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο, εντάξει, δεν νοιώσαμε καμία ιδιαίτερη φιλοξενία, δε μας έκατσε και καλά, μέσα στο ναό δυο Ελληνότουρκοι (άσχετοι με το πατριαρχείο) τσακώνονταν στα Ελληνοτουρκικά για κάτι χρήματα, μετά έξω μας έβαλε και τις φωνές και ένας υπεύθυνος «ρέέέέι σείς, που πάτε από κει;;; γυρίστε πίσω!!!». Ο Κώστας, ήθελε να δει το Πατριάρχη, και είχαμε πάρει να ανηφορίζουμε κάτι σκαλιά. Όχι ότι τον ήξερε δηλαδή ή ότι είχε κάποιο δέμα από τη πατρίδα να του δώσει. Έτσι. Να δω τον Πατριάρχη! Σε στιλ να βγάλουμε και φωτό κατά τη χειραψία. Είναι λογικό αυτό τώρα; Δε ξέρω τώρα, αλλά τότε όλοι το βρήκαμε καταπληκτική ιδέα, χτυπήσαμε στη πόρτα δεν απάντησε κανείς, και τότε μας έκραξε ο επιστάτης. Ορίστε κάτι μούτρα που παν εκκλησία μια φορά το χρόνο δέκα λεπτά πριν βγει η μαγειρίτσα, και θέλουν και meeting με τον Πατριάρχη. Δηλαδή ρε φιλαράκια να σας κανονίσουμε και τον Πάπα. Όχι μην το κανονίσουμε καν, πηγαίνετε και βαράτε του κατευθείαν την πόρτα. Βατικανού 15. Αυτά τα τελευταία δικά μου, δεν τα είπε ο επιστάτης. Τι άλλα έχει να δούμε κυρ επιστάτα, εκτός του Πατριάρχη δηλαδή; Τίποτα, εδώ γύρω ό,τι βλέπετε… δεν του γεμίσαμε το μάτι. Φύγαμε…
Στην Ασιατική πλευρά της Πόλης, φτάνεις εύκολα με τα καραβάκια που αποτελούν μέρος του δικτύου των μέσων μαζικής μεταφοράς. Επιβίβαση Ευρώπη δίπλα από τη γέφυρα του Γαλατά, αποβίβαση Ασία στο Καντικόυ. Η χαλαρή βόλτα στα ασιατικά παράλια του Βοσπόρου, ξεκίνησε από το μοντέρνο Καντικόυ, πέρασε από τον Haydarpasa, τον τερματικό σιδηροδρομικό σταθμό των ασιατικών προορισμών, και κατέληξε στον Πύργο του Λεάνδρου ή KizKulesi, που βρίσκεται πάνω σε ένα νησάκι 200 μέτρα από την ακτή κτησμένο για πρώτη φορά από τον Αλκιβιάδη το 408 π.Χ. Ο μύθος αναφέρει τον τραγικό πνιγμό του Λεάνδρου, που κολυμπούσε στα νερά για να φτάσει στο νησάκι και να βρεθεί με την αγαπημένη του Ηρώ την Ιέρια της Αφροδίτης. Άλλος μύθος λέει ότι ο πύργος χρησιμοποιήθηκε από έναν σουλτάνο που είχε κλείσει εκεί την κόρη του για να την προστατεύσει από μια προφητεία που προέβλεπε ότι θα πεθάνει από τσίμπημα φιδιού στα δεκαοκτώ της. Δυστυχώς ένα φίδι που είχε κρυφτεί μέσα στο δώρο του για τα γενέθλιά της, ένα καλάθι με φρούτα, εκπλήρωσε το χρησμό. Μετά καραβάκι από το Uskudar (Χρυσόπολις στα Ελληνιστικά και Σκουτάριον στα Βυζαντινά χρόνια) και πίσω στην γέφυρα του Γαλατά.
Το αρχαιολογικό μουσείο, το Βυζαντινό υδραγωγείο, το μοντέρνο Ταξίμ, τα απογεύματα στις όχθες με τους ερασιτέχνες ψαράδες, ο βαρύς, βροχερός ουρανός πάνω από τους τρούλους και τα τζαμιά που στέκανε μεγαλόπρεπα και διάσπαρτα στην πόλη και οι φιλικοί άνθρωποι, ο χρόνος κύλισε προς το τέλος της διαμονής μας στο τελευταίο σταθμό του ταξιδιού μας. Με 40 ευρώ εισιτήριο, στις δέκα το βράδυ το λεωφορείο ξεκίνησε για να διανύσει δώδεκα νυχτερινές ώρες μέχρι την Θεσσαλονίκη…
«Η Πεταοθόνη εξαφανίστηκε και όλα έγιναν όπως πριν. Αλλά όλα ήταν διαφορετικά! Όλοι έμειναν άφωνοι, σιωπηλοί, μια κακοδιαθεσία μεγατόνων κυρίευε την πριν λίγο ξεφρενιασμένη Νέα Γη. Χειρότερα από Καθαρά Δευτέρα στην Αρτάπ. Ντύθηκαν βιαστικά, είπαν ένα «θα σου τηλεφωνήσω» και όλοι έτρεξαν και κλείστηκαν στα σπίτια τους, προκάτ κατασκευές από ξύλο Αμαζουβίου, από την Μονοδιάστατη Real Estate. Και άνοιξαν τηλεόραση.
Τι περίεργο, δεν ένοιωσε κανέναν ενθουσιασμό, ούτε ο Λάμπης, ούτε η Φωτεινή... πολύ στεναχώρια ρε παιδί μου...
-Όλοι θα μετράν το χρόνο από αυτή τη μέρα στη Νέα Γη προφήτεψε ο Χριστός. Εγκαινιάζουμε το πρώτο έτος μετά χανγκόβερ. 1 μ.χ. Και αυτοί θα είναι η γενιά των ζίροους... Οι ζίροους, εκπαιδευμένοι αγράμματοι με μάστερ, εξειδικευμένα ακαλλιέργητοι, λάτρεις των απαστράπτων τίποτα, οι ισορροπημένα ανισόρροποι, οι αρρωστημένα υγιεινιστές, οι βαθύτατα επιδερμικοί, τα εγγόνια των προσφύγων, τα παιδιά των μεταναστών, οι φιλόξενοι ρατσιστές, η γενιά που δεν έφτιαξε τίποτα, τα ιδανικά υποχείρια της γενιάς που έκανε τα πάντα, οι θύτες του εαυτού τους, τα θύματα της πιο καλοοργανωμένης αποδιοργάνωσης, οι ζίροους, οι ανάγλυφοι φλατ, οι πολίτικαλ κορέκτ απατεώνες. Οι κληρονόμοι του μηδενός, οι αποδέκτες της Κενής Διαθήκης!
-Αν τελείωσε η δουλειά μας εδώ εγώ λέω να τη κάνω, είπε ο Λάμπης
Αλλά η φράση του κόπηκε από μια κατάλευκη HarleyDavidson με έναν αναβάτη που φορούσε κράνος με φιμέ τζάμι, που ήρθε με τα χίλια και σταμάτησε πατινάροντας δίπλα τους.
-Ο Αλλάχ, είπε ο Χριστός
-Ο Θεός, είπε ο Μωάμεθ
-Ωχ... είπε ο Λάμπης.
Ο οδηγός κατέβηκε από τη μηχανή, έβγαλε το κράνος και ήταν Αυτός! Η προσωποποίηση της ανησυχίας και του στοχασμού, της ποίησης και του ρεαλισμού, της φιλευσπλαχνίας και του απόλυτου Σταρ. Ο Bono. Ήταν Bono ο Θεός, ο από μηχανής Θεός! Φορούσε γυαλιά μάσκα με κίτρινο διαφανές κρύσταλλο ώστε να προστατεύει τα μάτια Του από το φως αλλά να αφήνει απροστάτευτους τους άλλους από τα μάτια Του... ήταν θυμωμένος... πήγε κατευθείαν στο John Ιησού Χριστό Lennon.»
Attachments
-
44,8 KB Προβολές: 98