gmavro75
Member
- Μηνύματα
- 438
- Likes
- 567
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ταξίδι στο χρόνο
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2ο][B
- Κεφάλαιο 3ο][B
- Κεφάλαιο 4ο][B
- Κεφάλαιο 5ο][B
- Κεφάλαιο 6ο][B
- Κεφάλαιο 7ο][B
- Κεφάλαιο 8ο][B
- Κεφάλαιο 9ο][B
- Κεφάλαιο 10ο][B
- Κεφάλαιο 11ο][B
- Κεφάλαιο 12ο][B
- Επίλογος][I] «-Τι έκανες πάλι; Ούρλιαξε. Αυτή τη φορά θα σε σκοτώσω με τα ίδια μου τα χέρια!!! Καλά, τη μάνα σου δε τη σκέφτεσαι καθόλου; [/I
14/6/2010, Δευτέρα
WadiRum, Άκαμπα, Νεκρά Θάλασσα[/B]
Δεν είχε ξημερώσει ακόμα όταν ξυπνήσαμε στην μέση της μαγικής ερήμου. Η πρώτη εικόνα όταν βγήκα από τη σκηνή, ταιριαστά μαγική, ένας βεδουίνος που αχνοφαινόταν στο λυκαυγές να οδηγεί τρεις καμήλες, εκεί στο βάθος, μέχρι που χάθηκε πίσω από την κορυφογραμμή των αμμόλοφων. Εδώ είμαστε! Στην κοιλάδα του φεγγαριού, όπως θα μεταφράζαμε τη Wadi Rum... Ο Μοχάμεντ ήταν ένας πιτσιρικάς Βεδουίνος, κάτω από είκοσι, που έμενε στην Ad Disa, το διπλανό χωριό. Είχε έρθει με το 4X4 και θα μας ξεναγούσε στις φυσικές ομορφιές του τόπου του με ένα τρίωρο jeep safari. Επιβιβαστήκαμε, τρεις μέσα, τρεις στη καρότσα, οι τροχοί άρχισαν να στριφογυρνάνε στην άμμο και το όχημα να σκαρφαλώνει τα αμμώδη κύματα. Σε λίγα δευτερόλεπτα είχαμε ανέβει τον αμμόλοφο που βρισκόταν μπροστά από το camp και το μεγαλείο του Ιορδανικού Εθνικού Πάρκου αποκαλύφθηκε σε όλη του την απεραντοσύνη, του Εθνικού Πάρκου λέω, με το σουρεαλιστικό σκηνικό των απόκρημνων νήσων που περιβάλλονται αντί θαλάσσης από την κόκκινη άμμο της ερήμου. Πετρώδεις σχηματισμοί, υπό την υπόσχεση του πρωινού φωτός της ανατολής που πλησίαζε, ανεξάρτητοι μεταξύ τους διάσπαρτοι στο αχανές, σαν κοιμισμένοι γίγαντες, γρανιτένια, μοναχικά όρη, πολλά από αυτά με πάνω από χίλια μέτρα ύψος, σχεδίαζαν έναν ακανόνιστο λαβύρινθο τυχαίων διακλαδώσεων… Ουφ! Το έγραψα. Από χθες με βασάνιζε.
-Μια χαρά η ζωή στην Ad Disa…, είμαστε καλή παρέα, και τη περνάμε super. Πιο παλιά είχαμε και τη Σαουδική Αραβία δίπλα και παίρναμε και οπλάκια και αλκοόλ, και χασίσι αλλά τώρα τα πράγματα έχουν γίνει πολύ αυστηρά εκεί με το στρατό. Εμείς πάντως τη βολεύουμε μια χαρά… θέλετε κανά τσιγαράκι να κεράσω;
Κάπως το είχε φέρει η κουβέντα… δεν έπεσε έτσι ξεκάρφωτα. Μάλλον τον είχα ρωτήσει πως είναι η ζωή στην Ad-Disa… τρελόπαιδο, για ποιούς μας πέρασε; Σε λίγο τα χρώματα ήταν σούπερ ουάου, σούπερ… όταν ο ήλιος ανέτειλε… από την ανατολή… όπως συνήθως ανατέλλει πάντα, μέχρι σήμερα. Η αμμόβαρκά μας, κατάπινε τα πελώρια ρυτιδιασμένα αμμοκύματα και μας ταξίδευε στο πιο ερυθριδιόρρυθμο βερσιόν των αμμοκυκλάδων του πλανήτη! Πρώτη στάση τα πετρογλυφικά των Ναβαταίων, χιλιάδες χρόνια εκεί, ανεξίτηλα, στέλνουν ακόμα το ίδιο μυστηριώδες μήνυμα, βγάζοντας τη γλώσσα στο χρόνο… μετά στο βουνό γνωστό ως «Seven Pillars of Wisdom» από το ομώνυμο και αυτοβιογραφικό βιβλίο του T.E. Lawrence, στις πέτρινες αψίδες και μετά κατρακύλισμα στους κόκκινους λόφους, στάση σε μια απόκρημνη πλαγιά εκεί που το μάτι είναι ελεύθερο να τρέξει μέχρι το Um-ad Dami, το νότιο όριο της Wadi Rum, το ψηλότερο βουνό της με πάνω από 1850 μέτρα ύψος, στα σύνορα με τη Σαουδική Αραβία. Και μετά και μετά, ο Μοχάμεντ μας έδειξε στο χώμα, τα ίχνη από ένα φίδι το οποίο αν μας δαγκώσει θα πεθάνουμε σε είκοσι λεπτά, και για κάποιο λόγο που τώρα αδυνατώ να θυμηθώ και τότε αδυνατούσα να προσδιορίσω, σκάσαμε όλοι στα γέλια… Αράξαμε για τσάι σε ένα τσαντιροτεϊοποτείο, ψωνίσαμε και κάτι κεφαλόδεσμους, γιατί το καπέλο αφήνει το σβέρκο έξω, και μαυρίζεις σα φαντάρος, μας έμαθαν και πώς δένονται και αφού μας δέσανε επιστρέψαμε στο camp. Ωραίος ο νέος!
Στο δρόμο πάλι… next stop Άκαμπα, τo διαχρονικά σημαντικό λιμάνι της χώρας, φυτεμένο στο νότο της, στις ακτές της Ερυθράς, το μήλο της έριδος που πρόσκαιρα της έκλεψε μαζί με το όρος Σινά από την Αίγυπτο το Ισραήλ κατά τον πόλεμο των έξι ημερών και μετά της το επέστρεψε μαζί με το όρος Σινά στην Αίγυπτο. Το τετραεθνές της μέσης ανατολής, σύνορα με Ισραήλ, είκοσι χιλιόμετρα από τα Σαουδαραβικά σύνορα και με την Αίγυπτο στην απέναντι όχθη, υπόσχεται κοραλλένιους βυθούς και μαγευτικές παραλίες σε όλα τα τουριστικά φυλλάδια. Ακόμα ένα μέρος στενά δεμένο με τον T.E. Lawrence (πιο γνωστό ως Lawrence της Αραβίας, από την κλασσική ταινία του 1962, με τον Peter o Tool στον ομώνυμο ρόλο), λόγω της πολιορκίας και τελικά απελευθέρωσης της πόλης. Ποιος ήταν ο κύριος λοιπόν; Βαρετή η διαδρομή για Άκαμπα, ας ανοίξουμε το Lonely Planet… μπλαμπλαμπλά το 1916 μπλαμπλαμπλά και οργάνωσε και διεύθυνε την Αραβική επανάσταση και μπλαμπλαμπλά λογαριασμό της Αγγλίας και… ναι, άστο δε λέει τίποτα. Θα τα πω με δικά μου λόγια: Θυμόμαστε το Σαλαντίν από προηγούμενο επεισόδιο. Όταν λοιπόν έδιωξαν τους Σταυροφόρους, κάπου το 1250 έφυγε και ο τελευταίος, οι Μουσουλμάνοι Μαμελούκοι Άραβες, κυβέρνησαν τις περιοχές από την Αίγυπτο μέχρι το Ιράκ και τη Δαμασκό μέχρι τα μέσα του 1500, όταν οι Οθωμανοί άρχισαν να ισχυροποιούνται και να καταλαμβάνουν τα εδάφη από την Αίγυπτο μέχρι… άσ’ το. Οι περιοχές παρέμειναν στην κατοχή των Τούρκων Οθωμανών μέχρι τον πρώτο παγκόσμιο. Τότε ο Thomas Eduard Lawrence που είχε ξεκινήσει ως αρχαιολόγος και είχε καταλήξει μυστικός πράκτορας των Βρετανικών δυνάμεων στο Κάιρο το 1916, συμμάχησε με τους Άραβες οργάνωσε και διεύθυνε την Αραβική επανάσταση κατά των Τούρκων, η οποία έληξε με επιτυχία κάπου το 1920, με υποσχέσεις για λογαριασμό της Αγγλίας από τους Άραβες που δεν εκπληρώθηκαν και πλήρως βέβαια. Αυτός ήταν, και επίσης δεινός ταξιδιώτης και συγγραφέας. Αυτός, με λίγα λόγια.
Η Άκαμπα είναι μια σύγχρονη πόλη, συνοριακή, σχεδόν κολλημένη με τη γειτονική Ελάτ του Ισραήλ, ενοχλητικά βιομηχανοποιημένη, με ιντάστριαλ παραλίες που βρίσκονται ανάμεσα σε εργοστάσια, μεταλλικούς σωλήνες φορτοεκφόρτωσης, σκαλωσιές και μεγάλα φορτηγά καράβια που πηγαινοέρχονταν. Άλλα όταν ανοίγεις τα μάτια σου κάτω από το βυθό διακτινίζεσαι σε ντοκιμαντέρ του Ζακ Υβ Κουστώ, βρίσκεσαι σε ένα γαλάζιο ήσυχο πλανήτη με τα πολύχρωμα κοράλλια και τους γεμάτους ζωή υφάλους, και όταν βγάζεις το κεφάλι σου να πάρεις ανάσα πάλι βλέπεις μια βλακεία και μετά, καθώς αναρίθμητα εξωτικά ψάρια κολυμπάνε μπροστά στα μάτια σου και περίεργα φυτά χορεύουν στο ρυθμό των ρευμάτων, και μετά βλακεία και μετά, σε απόσταση αναπνοής από σένα σε μια έκρηξη, και μετά βλακεία και μετά, χρωμάτων. Και οι γυναίκες με τα μαγιό, τελευταία λέξη της μοδός, κελεμπίες θαλάσσης με ασορτί μπούρκα, που έμοιαζαν πολύ καυτές, όπως ήταν κατάμαυρες και μακρυμάνικες, ούτε λαιμό δεν αφήναν έξω, κάτω από τη ζέστη και το λιοπύρι, βλακεία. Στην απέναντι όχθη, δεξιά η Ελάτ του Ισραήλ, και αριστερά η Τάμπα η πρώτη πόλη της Αιγύπτου… φάγαμε κάτι στο πόδι, δηλαδή πήραμε κάτι στο χέρι, νομίζω ήταν χάμπουργκερ από Mc Donald’s, δημοκρατία έχουμε, και δρόμο. Και τι δρόμο!
Η Wadi Araba!!! Ο τρίτος δρόμος που ενώνει το νότο της χώρας με την πρωτεύουσα, παράλληλος με τα Ιορδανικοϊσραηλινά σύνορα μέσα από την έρημο και μετά παραλίμνια στη Νεκρά Θάλασσα. Ένας δρόμος που σε κατεβάζει 400 και πλέον μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας χωρίς όμως να είσαι μέσα στη θάλασσα, καταλαβαίνετε ελπίζω πώς το λέω, το χαμηλότερο σημείο της Γης! Με το Χρήστο, το Γιάννη και το Ντίνο γουστάραμε επιπλέον, γιατί πριν από ένα χρόνο περίπου αντικρίζαμε τη κορυφή του κόσμου, και όσο να είναι κάτι τέτοιο κάνει ωραίο κοντράστ και γράφει και καλά στο βιογραφικό σου… Για άλλη μια φορά το κεφάλι μας γέμισε ερημιά σε διάφορα χρώματα και σχήματα, ανατολικά έφτανε μέχρι τα βουνά της Πέτρας και προς τη δύση, μέχρι τα εδάφη του Ισραήλ. Ένας τόπος βγαλμένος από καρτ ποστάλ, καθώς πολλά καρτ ποστάλ θα έχουν βγει σε αυτό το τόπο… την πετρώδη έρημο, διαδεχόταν η αμμώδης, και μετά μια όαση, και πάλι το κίτρινο, το λευκό, το μαύρο και το κόκκινο και πάλι βράχια και οάσεις και αμμόλοφοι και καμήλες και συμμορίες από κόκκους άμμου να τρέχουν σαν αναστατωμένα, άυλα ξωτικά πάνω στο δρόμο καθώς τις παρέσερνε ο αέρας που προκαλούσε το αυτοκίνητο στο πέρασμά του… μια από τις πιο χαρακτηριστικές εικόνες της Μέσης Ανατολής. Κάποια στιγμή, ο δρόμος που ξεκινάει από μηδέν υψόμετρο στην Άκαμπα και χωρίς να έχεις ανέβει ούτε μέτρο για κανά δίωρο, άρχισε να βουτάει απότομα σε μια σουρεαλιστική κατηφόρα από την έρημο στην υπόγεια, εύφορη πεδιάδα της Νεκράς…
Η Νεκρά Θάλασσα είναι μια λίμνη νεκρή. Η τεράστια περιεκτικότητα σε αλάτι δεν επιτρέπει σε καμία μορφή ζωής να αναπτυχθεί. Πρόκειται για τμήμα της Μεσογείου που αποκόπηκε από τη θάλασσα μέσω γεωλογικών μεταβολών. Στη συνέχεια η εξάτμιση των υδάτων της είχε ως αποτέλεσμα από τη μια να κατέβει η στάθμη στα -400 μέτρα από την άλλη να αυξηθεί η αναλογία περιεκτικότητας σε αλάτι, σε βαθμό κορεσμού, και ένα μεγάλο μέρος από το άλας της, που δεν μπορεί να διαλυθεί στο κορεσμένο διάλυμα έχει πέσει ως παχύ ίζημα στο πυθμένα της. Περίπου 15 ευρώ η είσοδος στη πλαζ… βουτάω ποδαράκι και νοιώθω έναν καρχαρία να με δαγκώνει στη φτέρνα! Πετάχτηκα έξω. Τι καρχαρία, σκέφτομαι, εδώ δε ζει ούτε σαρδέλα παστή. Μια γρατζουνιά, κόψιμο από το παπούτσι, είχε απολυμανθεί βιαίως απότομα. Συμβουλή, μην πάτε φρεσκοξυρισμένοι (φρεσκοξυρισμένες) να βουτήξετε εκεί. Πονάει. Το νερό χλιαρό, με υφή ελαιώδη, χάλια γεύση, ουπς! ρε δω δε βουλιάζουμε με τίποτα! Χωρίς καμία προσπάθεια, χωρίς καν να κουνάμε τα πόδια, ούτε τα πισινά ούτε τα μπροστινά, επιπλέαμε με το στήθος έξω από το νερό, σα φελλοί. Αφού βγάλαμε ο κάθε ένας στον κάθε άλλο την κλασσική φωτογραφία, σε ανάσκελο να διαβάζει εφημερίδα, βγήκαμε στην ακτή για λασπόλουτρο. Η λάσπη της Νεκράς θεωρείται πολύ αναζωογονητική και πλούσια σε κάτι καλό για το δέρμα και μάλιστα τα καλλυντικά που βγαίνουν από τη Νεκρά Θάλασσα είναι ξακουστά, μας είπαν. Ηλιοβασίλεμα, και μόλις ο ήλιος κρύφτηκε πίσω από τα βουνά του Ισραήλ πήραμε το δρόμο για το Αμμάν, όπου θα περνάγαμε και όλη την επόμενη μέρα.
Φτάσαμε νύχτα, στο Abdali Inn Hotel και πάλι, και μετά από σύντομη ανασύνταξη πήραμε δυο ταξί και βγήκαμε να βρούμε τίποτα να φάμε, πουθενά να πιούμε, κανέναν να μιλήσουμε…
Όταν ο οδηγός του ταξί μας ρώτησε «γουέρ φρομ;» και του είπαμε Γιουνάν, μας είπε:
-Γιουνάν πρόμπλεμς ε; νο μάνεϊ, ένοιωσα λες και η οικονομική κρίση είχε γίνει το μοναδικό θέμα συζήτησης-ταξί σε όλο τον κόσμο
-Γιουνάν, προτέστς, μένι ντάματζ…
Νάτος!
-Γιουνάν, πολίς, προτέκτ…
Όπα μεγάλε, πολίς, προτέκτ, εδώ τα χαλάμε!!!
«Ετοιμαζόταν μεγάλος χαμός στη πλατεία Αντισυντάγματος στο κέντρο της Ανήθα, της πρωτεύουσας της HellAss. Από τη μια μεριά οι Σ.Α.Μ.Α.Τ. μονάδες καταστολής ταραχών, σα Μ.Α.Τ. Πρόκειται για μια επίλεκτη μονάδα αντρών, που δεν ένιωθαν φόβο. Οι υπερδιαστήμονες του τομέα Αποκτηνοποίησης είχαν κάνει θαύματα. Στο τομέα τους. Με μια απλή σχετικά επέμβαση ξερίζωναν κάθε συναίσθημα μαζί και αυτό του φόβου. Οι Άνδρες των Σ.Α.Μ.Α.Τ. είχαν αποτελέσει τα πειραματόζωα στην εξέλιξη αυτής της μεθόδου σε απλή. Δεν ένιωθαν φόβο, όχι γιατί ήταν θαρραλέοι. Δεν ένιωθαν φόβο γιατί ήταν αναίσθητοι. Χιλιάδες Σ.Α.Μ.Α.Τ. Σα Μ.Α.Τ. Εξοπλισμένοι σαν εξοπλισμένοι ρινόκεροι, αλλά λιγότερο ευφυείς... Βάραγαν τα γκλόπαλά τους στις δειλοκαλύπτρες τους και ακουγόταν σαν εισαγωγή από σύνθεση των Stomp… Τακαντακατακαντακατακαντακα... παραταγμένοι, εξοπλισμένοι, χιλιάδες, βάραγαν τα γκλόπαλα... Από την άλλη οι διαδείλωτες, καμιά τρακοσαριά εκατοντάδες, άντρες-γυναίκες κομπλέ σε συναισθήματα. Ούτε αυτοί ένιωθαν φόβο. Γιατί ένιωθαν οργή. Όχι κατά των Σ.Α.Μ.Α.Τ. αυτοί απλά τους έκλειναν το δρόμο. Ένας Πυργέτης του Κουδουνιστικού κόμματος προπαγάνδιζε κουδουνίζοντας με μια ντουντούκα μαλακίες, περί αιτημάτων και συνθημάτων και άλλα τέτοια περιττά... Οι Κουδουνιστές, πολιτικοί αντίπαλοι των Κανιβαλιστών και των Σοσιαλδιυλιστών, κάγχαζαν βγάζοντας ξύλινους και πύρινους λόγους, λες και ήταν δικό τους κατόρθωμα που είχε μαζευτεί εκεί όλος αυτός ο κόσμος. Δεν ήταν δικό τους το κατόρθωμα. Δεν ήταν κατόρθωμα κανενός. Δεν ήταν κατόρθωμα. Ξύλινα λόγια στη πυρά... Ο λόγος είναι σαν τους αριθμούς, αν δεν είναι άρτιος είναι περιττός... όλοι ήξεραν γιατί βρίσκονταν εκεί. Και δε χωράει σε κανένα σύνθημα. Πλησίαζαν Χριστούγεννα... πλησίαζε μεγάλος χαμός. Σ.Α.Μ.Α.Τ. από τη μια, διαδείλωτες από την άλλη και στη μέση ένα απαίσιο Χριστουγεννιάτικο δέντρο οργουελικό, αυταρχικό, τεράστιο, τέρας. Ο Κακλανιάρης ο Ύπατος Δημαρχίδης της Ανήθα είχε δώσει εντολή να κοπούν από ένα άλσος, το τελευταίο στην πόλη, καμιά πεντακοσαριά δέντρα, τα τελευταία στη πόλη, για να φτιάξουν τα καλούπια μέσα στα οποία χύσανε το πλαστικό για να κατασκευάσουν το Χριστουγεννιάτικο δέντρο... ήταν το μεγαλύτερο μονοκόμματο πλαστικό δέντρο, και γενικώς, το μεγαλύτερο μονοκόμματο πλαστικό, του σύμπαντος, κυρίως επειδή οι άλλες φυλές του σύμπαντος δεν ασχολούνται με τέτοιες μαλακίες. Ανάμεσα στους διαδείλωτες, βρίσκονταν και οι συντονιστές των Σ.Α.Μ.Α.Τ. Τους αναγνώριζες εύκολα γιατί φόραγαν φλάι ανάποδα και είχαν τσάντα πλάτης. Πιο παλιά, τους αναγνώριζες ακόμα πιο εύκολα γιατί φόραγαν και κουκούλες, γι’ αυτό οι κουκούλες καταργήθηκαν δια νόμου. Όλοι ήξεραν τι περίμεναν. Το σύνθημα από τους Συντονιστές.... Μια βόμβα φωτόλομ... στον αέρα, και μετά στην άσφαλτο μπροστά στα πόδια των Σ.Α.Μ.Α.Τ. και μετά χαμός. Ο αναμενόμενος. Βρισιές, συνθήματα, ψεκασμοί με δακρικά χημειογόνα, και ένας τύπος δίπλα του, να του λέει πάμε για κανά καφέ, και πέτρες αρκετά μικρές για να τις πετάς στο κεφάλι του άλλου, και καδρόνια, και βρισιές. Άκου εκεί, πάμε για κανά καφέ; Και βόμβες φωτόλομ, και ξανά βρισιές, οι Σ.Α.Μ.Α.Τ. ξεστόμιζαν βλασφημίες θρησκευτικοσεξουαλικού περιεχομένου και οι διαδείλωτες έβριζαν τα γουρούνια χαρακτηρίζοντάς τα δολοφόνους. Μα είναι η ώρα τώρα για καφέ; Ήταν ένας νεαρός που φορούσε ένα πλεχτό κασκόλ, με μακρύ μαλλάκι και γυαλάκια τύπου John Lennon, και τα γυαλάκια και ο νεαρός. Αλλά φυσικά δεν ήταν ο JohnLennon. Αυτό θα ήταν παράλογο...
-Πάμε για καφέ; Έχω να σου πω κάτι... Για έναν περίεργο λόγο δέχτηκε, ή για να είμαστε ακριβής δεν μπόρεσε να μη δεχτεί... περίεργος τύπος. Λες να ήταν ο John; Μπααα...»
Τελικά, κεμπάμπ της προκοπής δε φάγαμε, μετά ζητήσαμε σε ένα άλλο ταξί να μας πάει σε κανά μπαράκι, μας πήγε σε κωλάδικο-κονσομασιόν-κεράσει ουίσκι να βγκάλω μπούργκα, δεν κάτσαμε, ξενοδοχείο, νάνι, σκότωμα.
WadiRum, Άκαμπα, Νεκρά Θάλασσα[/B]
Δεν είχε ξημερώσει ακόμα όταν ξυπνήσαμε στην μέση της μαγικής ερήμου. Η πρώτη εικόνα όταν βγήκα από τη σκηνή, ταιριαστά μαγική, ένας βεδουίνος που αχνοφαινόταν στο λυκαυγές να οδηγεί τρεις καμήλες, εκεί στο βάθος, μέχρι που χάθηκε πίσω από την κορυφογραμμή των αμμόλοφων. Εδώ είμαστε! Στην κοιλάδα του φεγγαριού, όπως θα μεταφράζαμε τη Wadi Rum... Ο Μοχάμεντ ήταν ένας πιτσιρικάς Βεδουίνος, κάτω από είκοσι, που έμενε στην Ad Disa, το διπλανό χωριό. Είχε έρθει με το 4X4 και θα μας ξεναγούσε στις φυσικές ομορφιές του τόπου του με ένα τρίωρο jeep safari. Επιβιβαστήκαμε, τρεις μέσα, τρεις στη καρότσα, οι τροχοί άρχισαν να στριφογυρνάνε στην άμμο και το όχημα να σκαρφαλώνει τα αμμώδη κύματα. Σε λίγα δευτερόλεπτα είχαμε ανέβει τον αμμόλοφο που βρισκόταν μπροστά από το camp και το μεγαλείο του Ιορδανικού Εθνικού Πάρκου αποκαλύφθηκε σε όλη του την απεραντοσύνη, του Εθνικού Πάρκου λέω, με το σουρεαλιστικό σκηνικό των απόκρημνων νήσων που περιβάλλονται αντί θαλάσσης από την κόκκινη άμμο της ερήμου. Πετρώδεις σχηματισμοί, υπό την υπόσχεση του πρωινού φωτός της ανατολής που πλησίαζε, ανεξάρτητοι μεταξύ τους διάσπαρτοι στο αχανές, σαν κοιμισμένοι γίγαντες, γρανιτένια, μοναχικά όρη, πολλά από αυτά με πάνω από χίλια μέτρα ύψος, σχεδίαζαν έναν ακανόνιστο λαβύρινθο τυχαίων διακλαδώσεων… Ουφ! Το έγραψα. Από χθες με βασάνιζε.
-Μια χαρά η ζωή στην Ad Disa…, είμαστε καλή παρέα, και τη περνάμε super. Πιο παλιά είχαμε και τη Σαουδική Αραβία δίπλα και παίρναμε και οπλάκια και αλκοόλ, και χασίσι αλλά τώρα τα πράγματα έχουν γίνει πολύ αυστηρά εκεί με το στρατό. Εμείς πάντως τη βολεύουμε μια χαρά… θέλετε κανά τσιγαράκι να κεράσω;
Κάπως το είχε φέρει η κουβέντα… δεν έπεσε έτσι ξεκάρφωτα. Μάλλον τον είχα ρωτήσει πως είναι η ζωή στην Ad-Disa… τρελόπαιδο, για ποιούς μας πέρασε; Σε λίγο τα χρώματα ήταν σούπερ ουάου, σούπερ… όταν ο ήλιος ανέτειλε… από την ανατολή… όπως συνήθως ανατέλλει πάντα, μέχρι σήμερα. Η αμμόβαρκά μας, κατάπινε τα πελώρια ρυτιδιασμένα αμμοκύματα και μας ταξίδευε στο πιο ερυθριδιόρρυθμο βερσιόν των αμμοκυκλάδων του πλανήτη! Πρώτη στάση τα πετρογλυφικά των Ναβαταίων, χιλιάδες χρόνια εκεί, ανεξίτηλα, στέλνουν ακόμα το ίδιο μυστηριώδες μήνυμα, βγάζοντας τη γλώσσα στο χρόνο… μετά στο βουνό γνωστό ως «Seven Pillars of Wisdom» από το ομώνυμο και αυτοβιογραφικό βιβλίο του T.E. Lawrence, στις πέτρινες αψίδες και μετά κατρακύλισμα στους κόκκινους λόφους, στάση σε μια απόκρημνη πλαγιά εκεί που το μάτι είναι ελεύθερο να τρέξει μέχρι το Um-ad Dami, το νότιο όριο της Wadi Rum, το ψηλότερο βουνό της με πάνω από 1850 μέτρα ύψος, στα σύνορα με τη Σαουδική Αραβία. Και μετά και μετά, ο Μοχάμεντ μας έδειξε στο χώμα, τα ίχνη από ένα φίδι το οποίο αν μας δαγκώσει θα πεθάνουμε σε είκοσι λεπτά, και για κάποιο λόγο που τώρα αδυνατώ να θυμηθώ και τότε αδυνατούσα να προσδιορίσω, σκάσαμε όλοι στα γέλια… Αράξαμε για τσάι σε ένα τσαντιροτεϊοποτείο, ψωνίσαμε και κάτι κεφαλόδεσμους, γιατί το καπέλο αφήνει το σβέρκο έξω, και μαυρίζεις σα φαντάρος, μας έμαθαν και πώς δένονται και αφού μας δέσανε επιστρέψαμε στο camp. Ωραίος ο νέος!
Στο δρόμο πάλι… next stop Άκαμπα, τo διαχρονικά σημαντικό λιμάνι της χώρας, φυτεμένο στο νότο της, στις ακτές της Ερυθράς, το μήλο της έριδος που πρόσκαιρα της έκλεψε μαζί με το όρος Σινά από την Αίγυπτο το Ισραήλ κατά τον πόλεμο των έξι ημερών και μετά της το επέστρεψε μαζί με το όρος Σινά στην Αίγυπτο. Το τετραεθνές της μέσης ανατολής, σύνορα με Ισραήλ, είκοσι χιλιόμετρα από τα Σαουδαραβικά σύνορα και με την Αίγυπτο στην απέναντι όχθη, υπόσχεται κοραλλένιους βυθούς και μαγευτικές παραλίες σε όλα τα τουριστικά φυλλάδια. Ακόμα ένα μέρος στενά δεμένο με τον T.E. Lawrence (πιο γνωστό ως Lawrence της Αραβίας, από την κλασσική ταινία του 1962, με τον Peter o Tool στον ομώνυμο ρόλο), λόγω της πολιορκίας και τελικά απελευθέρωσης της πόλης. Ποιος ήταν ο κύριος λοιπόν; Βαρετή η διαδρομή για Άκαμπα, ας ανοίξουμε το Lonely Planet… μπλαμπλαμπλά το 1916 μπλαμπλαμπλά και οργάνωσε και διεύθυνε την Αραβική επανάσταση και μπλαμπλαμπλά λογαριασμό της Αγγλίας και… ναι, άστο δε λέει τίποτα. Θα τα πω με δικά μου λόγια: Θυμόμαστε το Σαλαντίν από προηγούμενο επεισόδιο. Όταν λοιπόν έδιωξαν τους Σταυροφόρους, κάπου το 1250 έφυγε και ο τελευταίος, οι Μουσουλμάνοι Μαμελούκοι Άραβες, κυβέρνησαν τις περιοχές από την Αίγυπτο μέχρι το Ιράκ και τη Δαμασκό μέχρι τα μέσα του 1500, όταν οι Οθωμανοί άρχισαν να ισχυροποιούνται και να καταλαμβάνουν τα εδάφη από την Αίγυπτο μέχρι… άσ’ το. Οι περιοχές παρέμειναν στην κατοχή των Τούρκων Οθωμανών μέχρι τον πρώτο παγκόσμιο. Τότε ο Thomas Eduard Lawrence που είχε ξεκινήσει ως αρχαιολόγος και είχε καταλήξει μυστικός πράκτορας των Βρετανικών δυνάμεων στο Κάιρο το 1916, συμμάχησε με τους Άραβες οργάνωσε και διεύθυνε την Αραβική επανάσταση κατά των Τούρκων, η οποία έληξε με επιτυχία κάπου το 1920, με υποσχέσεις για λογαριασμό της Αγγλίας από τους Άραβες που δεν εκπληρώθηκαν και πλήρως βέβαια. Αυτός ήταν, και επίσης δεινός ταξιδιώτης και συγγραφέας. Αυτός, με λίγα λόγια.
Η Άκαμπα είναι μια σύγχρονη πόλη, συνοριακή, σχεδόν κολλημένη με τη γειτονική Ελάτ του Ισραήλ, ενοχλητικά βιομηχανοποιημένη, με ιντάστριαλ παραλίες που βρίσκονται ανάμεσα σε εργοστάσια, μεταλλικούς σωλήνες φορτοεκφόρτωσης, σκαλωσιές και μεγάλα φορτηγά καράβια που πηγαινοέρχονταν. Άλλα όταν ανοίγεις τα μάτια σου κάτω από το βυθό διακτινίζεσαι σε ντοκιμαντέρ του Ζακ Υβ Κουστώ, βρίσκεσαι σε ένα γαλάζιο ήσυχο πλανήτη με τα πολύχρωμα κοράλλια και τους γεμάτους ζωή υφάλους, και όταν βγάζεις το κεφάλι σου να πάρεις ανάσα πάλι βλέπεις μια βλακεία και μετά, καθώς αναρίθμητα εξωτικά ψάρια κολυμπάνε μπροστά στα μάτια σου και περίεργα φυτά χορεύουν στο ρυθμό των ρευμάτων, και μετά βλακεία και μετά, σε απόσταση αναπνοής από σένα σε μια έκρηξη, και μετά βλακεία και μετά, χρωμάτων. Και οι γυναίκες με τα μαγιό, τελευταία λέξη της μοδός, κελεμπίες θαλάσσης με ασορτί μπούρκα, που έμοιαζαν πολύ καυτές, όπως ήταν κατάμαυρες και μακρυμάνικες, ούτε λαιμό δεν αφήναν έξω, κάτω από τη ζέστη και το λιοπύρι, βλακεία. Στην απέναντι όχθη, δεξιά η Ελάτ του Ισραήλ, και αριστερά η Τάμπα η πρώτη πόλη της Αιγύπτου… φάγαμε κάτι στο πόδι, δηλαδή πήραμε κάτι στο χέρι, νομίζω ήταν χάμπουργκερ από Mc Donald’s, δημοκρατία έχουμε, και δρόμο. Και τι δρόμο!
Η Wadi Araba!!! Ο τρίτος δρόμος που ενώνει το νότο της χώρας με την πρωτεύουσα, παράλληλος με τα Ιορδανικοϊσραηλινά σύνορα μέσα από την έρημο και μετά παραλίμνια στη Νεκρά Θάλασσα. Ένας δρόμος που σε κατεβάζει 400 και πλέον μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας χωρίς όμως να είσαι μέσα στη θάλασσα, καταλαβαίνετε ελπίζω πώς το λέω, το χαμηλότερο σημείο της Γης! Με το Χρήστο, το Γιάννη και το Ντίνο γουστάραμε επιπλέον, γιατί πριν από ένα χρόνο περίπου αντικρίζαμε τη κορυφή του κόσμου, και όσο να είναι κάτι τέτοιο κάνει ωραίο κοντράστ και γράφει και καλά στο βιογραφικό σου… Για άλλη μια φορά το κεφάλι μας γέμισε ερημιά σε διάφορα χρώματα και σχήματα, ανατολικά έφτανε μέχρι τα βουνά της Πέτρας και προς τη δύση, μέχρι τα εδάφη του Ισραήλ. Ένας τόπος βγαλμένος από καρτ ποστάλ, καθώς πολλά καρτ ποστάλ θα έχουν βγει σε αυτό το τόπο… την πετρώδη έρημο, διαδεχόταν η αμμώδης, και μετά μια όαση, και πάλι το κίτρινο, το λευκό, το μαύρο και το κόκκινο και πάλι βράχια και οάσεις και αμμόλοφοι και καμήλες και συμμορίες από κόκκους άμμου να τρέχουν σαν αναστατωμένα, άυλα ξωτικά πάνω στο δρόμο καθώς τις παρέσερνε ο αέρας που προκαλούσε το αυτοκίνητο στο πέρασμά του… μια από τις πιο χαρακτηριστικές εικόνες της Μέσης Ανατολής. Κάποια στιγμή, ο δρόμος που ξεκινάει από μηδέν υψόμετρο στην Άκαμπα και χωρίς να έχεις ανέβει ούτε μέτρο για κανά δίωρο, άρχισε να βουτάει απότομα σε μια σουρεαλιστική κατηφόρα από την έρημο στην υπόγεια, εύφορη πεδιάδα της Νεκράς…
Η Νεκρά Θάλασσα είναι μια λίμνη νεκρή. Η τεράστια περιεκτικότητα σε αλάτι δεν επιτρέπει σε καμία μορφή ζωής να αναπτυχθεί. Πρόκειται για τμήμα της Μεσογείου που αποκόπηκε από τη θάλασσα μέσω γεωλογικών μεταβολών. Στη συνέχεια η εξάτμιση των υδάτων της είχε ως αποτέλεσμα από τη μια να κατέβει η στάθμη στα -400 μέτρα από την άλλη να αυξηθεί η αναλογία περιεκτικότητας σε αλάτι, σε βαθμό κορεσμού, και ένα μεγάλο μέρος από το άλας της, που δεν μπορεί να διαλυθεί στο κορεσμένο διάλυμα έχει πέσει ως παχύ ίζημα στο πυθμένα της. Περίπου 15 ευρώ η είσοδος στη πλαζ… βουτάω ποδαράκι και νοιώθω έναν καρχαρία να με δαγκώνει στη φτέρνα! Πετάχτηκα έξω. Τι καρχαρία, σκέφτομαι, εδώ δε ζει ούτε σαρδέλα παστή. Μια γρατζουνιά, κόψιμο από το παπούτσι, είχε απολυμανθεί βιαίως απότομα. Συμβουλή, μην πάτε φρεσκοξυρισμένοι (φρεσκοξυρισμένες) να βουτήξετε εκεί. Πονάει. Το νερό χλιαρό, με υφή ελαιώδη, χάλια γεύση, ουπς! ρε δω δε βουλιάζουμε με τίποτα! Χωρίς καμία προσπάθεια, χωρίς καν να κουνάμε τα πόδια, ούτε τα πισινά ούτε τα μπροστινά, επιπλέαμε με το στήθος έξω από το νερό, σα φελλοί. Αφού βγάλαμε ο κάθε ένας στον κάθε άλλο την κλασσική φωτογραφία, σε ανάσκελο να διαβάζει εφημερίδα, βγήκαμε στην ακτή για λασπόλουτρο. Η λάσπη της Νεκράς θεωρείται πολύ αναζωογονητική και πλούσια σε κάτι καλό για το δέρμα και μάλιστα τα καλλυντικά που βγαίνουν από τη Νεκρά Θάλασσα είναι ξακουστά, μας είπαν. Ηλιοβασίλεμα, και μόλις ο ήλιος κρύφτηκε πίσω από τα βουνά του Ισραήλ πήραμε το δρόμο για το Αμμάν, όπου θα περνάγαμε και όλη την επόμενη μέρα.
Φτάσαμε νύχτα, στο Abdali Inn Hotel και πάλι, και μετά από σύντομη ανασύνταξη πήραμε δυο ταξί και βγήκαμε να βρούμε τίποτα να φάμε, πουθενά να πιούμε, κανέναν να μιλήσουμε…
Όταν ο οδηγός του ταξί μας ρώτησε «γουέρ φρομ;» και του είπαμε Γιουνάν, μας είπε:
-Γιουνάν πρόμπλεμς ε; νο μάνεϊ, ένοιωσα λες και η οικονομική κρίση είχε γίνει το μοναδικό θέμα συζήτησης-ταξί σε όλο τον κόσμο
-Γιουνάν, προτέστς, μένι ντάματζ…
Νάτος!
-Γιουνάν, πολίς, προτέκτ…
Όπα μεγάλε, πολίς, προτέκτ, εδώ τα χαλάμε!!!
«Ετοιμαζόταν μεγάλος χαμός στη πλατεία Αντισυντάγματος στο κέντρο της Ανήθα, της πρωτεύουσας της HellAss. Από τη μια μεριά οι Σ.Α.Μ.Α.Τ. μονάδες καταστολής ταραχών, σα Μ.Α.Τ. Πρόκειται για μια επίλεκτη μονάδα αντρών, που δεν ένιωθαν φόβο. Οι υπερδιαστήμονες του τομέα Αποκτηνοποίησης είχαν κάνει θαύματα. Στο τομέα τους. Με μια απλή σχετικά επέμβαση ξερίζωναν κάθε συναίσθημα μαζί και αυτό του φόβου. Οι Άνδρες των Σ.Α.Μ.Α.Τ. είχαν αποτελέσει τα πειραματόζωα στην εξέλιξη αυτής της μεθόδου σε απλή. Δεν ένιωθαν φόβο, όχι γιατί ήταν θαρραλέοι. Δεν ένιωθαν φόβο γιατί ήταν αναίσθητοι. Χιλιάδες Σ.Α.Μ.Α.Τ. Σα Μ.Α.Τ. Εξοπλισμένοι σαν εξοπλισμένοι ρινόκεροι, αλλά λιγότερο ευφυείς... Βάραγαν τα γκλόπαλά τους στις δειλοκαλύπτρες τους και ακουγόταν σαν εισαγωγή από σύνθεση των Stomp… Τακαντακατακαντακατακαντακα... παραταγμένοι, εξοπλισμένοι, χιλιάδες, βάραγαν τα γκλόπαλα... Από την άλλη οι διαδείλωτες, καμιά τρακοσαριά εκατοντάδες, άντρες-γυναίκες κομπλέ σε συναισθήματα. Ούτε αυτοί ένιωθαν φόβο. Γιατί ένιωθαν οργή. Όχι κατά των Σ.Α.Μ.Α.Τ. αυτοί απλά τους έκλειναν το δρόμο. Ένας Πυργέτης του Κουδουνιστικού κόμματος προπαγάνδιζε κουδουνίζοντας με μια ντουντούκα μαλακίες, περί αιτημάτων και συνθημάτων και άλλα τέτοια περιττά... Οι Κουδουνιστές, πολιτικοί αντίπαλοι των Κανιβαλιστών και των Σοσιαλδιυλιστών, κάγχαζαν βγάζοντας ξύλινους και πύρινους λόγους, λες και ήταν δικό τους κατόρθωμα που είχε μαζευτεί εκεί όλος αυτός ο κόσμος. Δεν ήταν δικό τους το κατόρθωμα. Δεν ήταν κατόρθωμα κανενός. Δεν ήταν κατόρθωμα. Ξύλινα λόγια στη πυρά... Ο λόγος είναι σαν τους αριθμούς, αν δεν είναι άρτιος είναι περιττός... όλοι ήξεραν γιατί βρίσκονταν εκεί. Και δε χωράει σε κανένα σύνθημα. Πλησίαζαν Χριστούγεννα... πλησίαζε μεγάλος χαμός. Σ.Α.Μ.Α.Τ. από τη μια, διαδείλωτες από την άλλη και στη μέση ένα απαίσιο Χριστουγεννιάτικο δέντρο οργουελικό, αυταρχικό, τεράστιο, τέρας. Ο Κακλανιάρης ο Ύπατος Δημαρχίδης της Ανήθα είχε δώσει εντολή να κοπούν από ένα άλσος, το τελευταίο στην πόλη, καμιά πεντακοσαριά δέντρα, τα τελευταία στη πόλη, για να φτιάξουν τα καλούπια μέσα στα οποία χύσανε το πλαστικό για να κατασκευάσουν το Χριστουγεννιάτικο δέντρο... ήταν το μεγαλύτερο μονοκόμματο πλαστικό δέντρο, και γενικώς, το μεγαλύτερο μονοκόμματο πλαστικό, του σύμπαντος, κυρίως επειδή οι άλλες φυλές του σύμπαντος δεν ασχολούνται με τέτοιες μαλακίες. Ανάμεσα στους διαδείλωτες, βρίσκονταν και οι συντονιστές των Σ.Α.Μ.Α.Τ. Τους αναγνώριζες εύκολα γιατί φόραγαν φλάι ανάποδα και είχαν τσάντα πλάτης. Πιο παλιά, τους αναγνώριζες ακόμα πιο εύκολα γιατί φόραγαν και κουκούλες, γι’ αυτό οι κουκούλες καταργήθηκαν δια νόμου. Όλοι ήξεραν τι περίμεναν. Το σύνθημα από τους Συντονιστές.... Μια βόμβα φωτόλομ... στον αέρα, και μετά στην άσφαλτο μπροστά στα πόδια των Σ.Α.Μ.Α.Τ. και μετά χαμός. Ο αναμενόμενος. Βρισιές, συνθήματα, ψεκασμοί με δακρικά χημειογόνα, και ένας τύπος δίπλα του, να του λέει πάμε για κανά καφέ, και πέτρες αρκετά μικρές για να τις πετάς στο κεφάλι του άλλου, και καδρόνια, και βρισιές. Άκου εκεί, πάμε για κανά καφέ; Και βόμβες φωτόλομ, και ξανά βρισιές, οι Σ.Α.Μ.Α.Τ. ξεστόμιζαν βλασφημίες θρησκευτικοσεξουαλικού περιεχομένου και οι διαδείλωτες έβριζαν τα γουρούνια χαρακτηρίζοντάς τα δολοφόνους. Μα είναι η ώρα τώρα για καφέ; Ήταν ένας νεαρός που φορούσε ένα πλεχτό κασκόλ, με μακρύ μαλλάκι και γυαλάκια τύπου John Lennon, και τα γυαλάκια και ο νεαρός. Αλλά φυσικά δεν ήταν ο JohnLennon. Αυτό θα ήταν παράλογο...
-Πάμε για καφέ; Έχω να σου πω κάτι... Για έναν περίεργο λόγο δέχτηκε, ή για να είμαστε ακριβής δεν μπόρεσε να μη δεχτεί... περίεργος τύπος. Λες να ήταν ο John; Μπααα...»
Τελικά, κεμπάμπ της προκοπής δε φάγαμε, μετά ζητήσαμε σε ένα άλλο ταξί να μας πάει σε κανά μπαράκι, μας πήγε σε κωλάδικο-κονσομασιόν-κεράσει ουίσκι να βγκάλω μπούργκα, δεν κάτσαμε, ξενοδοχείο, νάνι, σκότωμα.
Attachments
-
44,8 KB Προβολές: 98