gmavro75
Member
- Μηνύματα
- 438
- Likes
- 567
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ταξίδι στο χρόνο
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2ο][B
- Κεφάλαιο 3ο][B
- Κεφάλαιο 4ο][B
- Κεφάλαιο 5ο][B
- Κεφάλαιο 6ο][B
- Κεφάλαιο 7ο][B
- Κεφάλαιο 8ο][B
- Κεφάλαιο 9ο][B
- Κεφάλαιο 10ο][B
- Κεφάλαιο 11ο][B
- Κεφάλαιο 12ο][B
- Επίλογος][I] «-Τι έκανες πάλι; Ούρλιαξε. Αυτή τη φορά θα σε σκοτώσω με τα ίδια μου τα χέρια!!! Καλά, τη μάνα σου δε τη σκέφτεσαι καθόλου; [/I
18/6/2010, Παρασκευή
Παλμύρα, Χομς[/B]
Σε λιγότερο από μια ώρα δρόμο, με κατεύθυνση βόριο-ανατολικά της Δαμασκού, η έρημος μας υποδέχθηκε και πάλι. Αλλού, περιοριζόταν ανάμεσα σε γυμνούς πετρώδεις όγκους και αλλού, μόνο οι ορίζοντες βάζανε τα σύνορα στο άγονο πεδίο. Δρόμος, ευθείες μέχρι εκεί που φτάνει το μάτι, χωριά και λίμνες στα βάθη που δεν υπήρξαν πουθενά αλλού παρά μόνο στη φαντασία μας και στην εικόνα που τρεμοαχνοχώρευε καθώς σιγά-σιγά η ζέστη έστηνε το σκηνικό στο βασίλειο της Φάτα Μοργκάνα. Σταματήσαμε στο σταυροδρόμι των δρόμων από Δαμασκό, Παλμύρα, Χομς, και Βαγδάτη, 150 χιλιόμετρα από τα σύνορα με Ιράκ, όπως έδειχνε η ταμπέλα, στο Baghdad Café, για ξεμούδιασμα. Μας υποδέχτηκε ένα γεράκι που μασούλαγε ένα τρωκτικό. Ο ιδιοκτήτης του καφέ, εμφανισιακά μπρουτάλ-οριζινάλ ως γέννημα της ερήμου και ταυτόχρονα ευγενικός και φιλόξενος ως θρέμμα της Συρίας, μας είπε πως αυτός είχε εξημερώσει αυτό το πρωτότυπο κατοικίδιο, και μας εξήγησε ότι η περιοχή έχει μακρά παράδοση σε γητευτές γερακιών. Γλυκύτατο πλάσμα και δεν είχε πρόβλημα να ανέβει στο χέρι μας, στο γεράκι αναφέρομαι, όχι στο μουστακαλή, και να βγάλουμε φωτογραφίες με το πουλί στο χέρι, σε στιλ Τζέκινς Χανς εννοώ αν με νοείτε… Κάπου τέσσερεις ώρες πρέπει να κάναμε μαζί με τις στάσεις, από την Δαμασκό μέχρι να φτάσουμε στο κορυφαίο αρχαιολογικό μνημείο της χώρας ακόμα ένα χαρακτηρισμένο μνημείο ανθρώπινης κληρονομιάς από την UNESCO, τη φημισμένη Παλμύρα. Κάτι είχαμε δει στο μουσείο της Δαμασκού, κάτι είχαμε διαβάσει στο αυτοκίνητο στη διαδρομή, για τα περασμένα μεγαλεία της όασης και βέβαια όλοι είχαμε «πέσει» πάνω σε φωτογραφίες από το μέρος με τους «Παρθενώνες μέσα στην έρημο»… τι δουλειά έχει στη μέση του πουθενά το μεγαλείο και η ομορφιά που συναντήσαμε; Τι δουλειά; Πολύ δουλειά!
Η πόλη, κατά τας γραφάς έχει χτιστεί από το Σολομώντα, με αρχικό όνομα Ταντμόρ που στα Αραβικά σημαίνει «η πόλη με τους φοίνικες», μετάφραση του οποίου στα αρχαία Ελληνικά έδωσε το όνομα Παλμύρα. Αναπτύχθηκε ως σταθμός των καραβανιών των δρόμων του μεταξιού από την Κίνα, και των εμπόρων από την Περσία και τη Μεσοποταμία μέχρι τα λιμάνια των Φοινίκων και της Μεσογείου, κάπου τον 2ο αιώνα π.Χ. Κατά τον 1ο μ.Χ. αιώνα προσαρτήθηκε στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Η πιο δραματική σελίδα της ιστορίας της, είναι συνδεδεμένη με την ισχυρή και αμφιλεγόμενη προσωπικότητα της κυβερνήτης της, τη Βασίλισσα Ζηνοβίας η οποία περιγράφεται ως ένα από τα πιο χαρισματικά και φιλόδοξα άτομα και μια από τις πιο καλλιεργημένες γυναίκες της εποχής της. Το 267 μ.Χ. ο σύζυγός της Οδαίναθος, που ήταν κυβερνήτης της υποτελούς στους Ρωμαίους Παλμύρας δολοφονήθηκε, κάποιοι υποστηρίζουν ότι η Ζηνοβία έβαλε το χεράκι της, και ανέλαβε την εξουσία για λογαριασμό του ενός έτους γιού της για να δώσει στη συνέχεια στον εαυτό της τον τίτλο της Βασίλισσας. Δυο χρόνια μετά ξεκίνησε τον πόλεμο κατά των Ρωμαίων για την ανεξαρτησία της Παλμύρας και έφτασε να κατέχει τμήματα από την Αίγυπτο, τη Συρία μέχρι και την Άγκυρα στην Ανατολία, εγκαθιδρύοντας την Αυτοκρατορία της Παλμύρας. Την αναχαίτιση της «Βασίλισσας του Πολέμου», όπως είχε γίνει γνωστή στο Ρωμαϊκό κόσμο, ανέλαβε ο Αυτοκράτορας Αυρηλιανός, ο στρατός του οποίου την νίκησε σε δυο καθοριστικές μάχες, η μια στην Αντιόχεια της Τουρκίας και η άλλη στην Χομς της Συρίας που τότε ονομαζόταν Έμεσα το 272 μ.Χ. Η Ζηνοβία προσπάθησε να διαφύγει αλλά συνελήφθηκε στον Ευφράτη και οδηγήθηκε στη Ρώμη, μπροστά στον Αυτοκράτορα, όπως λέει ο μύθος φορώντας τα πιο ακριβά της κοσμήματα, δεμένη με χρυσές αλυσίδες. Πέθανε δυο χρόνια μετά και πάλι ο μύθος λέει διάφορα για την τύχη της στη Ρώμη, από το ότι αποκεφαλίστηκε μέχρι ότι η δύναμη, το θάρρος και η ομορφιά της γοήτευσαν τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα που της χάρισε την ελευθερία της. Πάντως, η Παλμύρα δεν ανέκαμψε ποτέ στα περασμένα της μεγαλεία…
…στα ερείπια των οποίων περιδιαβαίναμε κι εμείς. Από την ανατολική πλευρά και τον επιβλητικό ναό του Βάαλ (αφιερωμένος στο Δία) στο αρχαιοελληνικό θέατρο, διαμέσου της Ρωμαϊκής οδού Decumanus Maximus (Ρωμαϊκός δρόμος με διεύθυνση ανατολικοδυτική) και από το Τετράπυλον μέχρι την δυτική της άκρη στο Πεδίο του Διοκλητιανού, ένα υπαίθριο μουσείο απλώνεται αχανές στο χρόνο… συνέχισα στο λόφο που βρίσκεται λίγο πιο πίσω, χαλάλι το λαχάνιασμα κάτω από τον καυτό ήλιο, η πανοραμική θέα της αρχαίας πολιτείας με τους πενταόροφους νεκρικούς πύργους πέρα από την κοιλάδα των τάφων και της πλούσιας όασης πίσω της αποζημιώνουν με το παραπάνω. Ξανά κάτω στην αρχαία αγορά, ανάμεσα σε καμήλες και βεδουίνους, κίονες, αψίδες που θριαμβευτικά αψηφούν τα χρόνια και ερείπια ναών, λουτρών, κατοικιών. Γλυπτά, λευκά μάρμαρα με φόντο το οχυρό Φαχρεντίν να δεσπόζει στο ξερό βουνό που υψώνεται στο τέλος της αρχαίας πόλης. Και μετά από τόση πεζοπορία στην έρημο, μια στάση στην όαση για νερό, φρούτα, καφέ και κουβέντα στo φιλόξενο μπαχτσέ ενός καφενέ που έστεκε κάπου εκεί… Γευματίσαμε, ένα πεντανόστιμο κρασάτο κόκορα με ρύζι, πάντα με το χέρι και τη βοήθεια αραβικής πίτας και συνεχίσαμε προς την καινούρια πόλη που βρίσκεται περίπου ένα χιλιόμετρο από την αρχαία, η οποία μάλιστα διατηρεί το πρώτο όνομα, Ταντμόρ. Γι άλλη μια φορά απολαύσαμε την φιλόξενη ιδιοσυγκρασία των Σύριων, σε έναν καφενέ, όπου ο ιδιοκτήτης με την παρέα του μας υποδέχτηκε, μας έφερε να δοκιμάσουμε όλα τα τοπικά προϊόντα, μέχρι και να μοιραστεί το φαγητό του μαζί μας επέμενε, κουβεντιάσαμε, γελάσαμε… λίγο πριν πάρουμε το δρόμο για την αποψινή μας στάση, τη Χομς, ανηφορήσαμε στο κάστρο Φαχρεντίν που όλη μέρα δέσποζε πάνω από την Αρχαία πόλη. Πρόκειται για οχυρό που χτίστηκε από τον Λιβανέζο Πρίγκιπα Fakhr al Din το 16ο αιώνα, μάλλον πάνω σε κάστρο που ήδη είχαν κτίσει οι Μαμελούκοι τον 13ο αιώνα. Η μόνη είσοδος είναι από την γέφυρα που ενώνει τις δυο όχθες της βαθιάς τάφρου που το περιβάλει. Δεν μπήκα μέσα, αφιέρωσα τη λίγη ώρα που περάσαμε εκεί να χαζεύω από ψηλά τη μαγεία της Παλμύρας, της όασης, της Ταντμόρ, των γύρω λόφων, των δρόμων που χάνονταν στο απέραντο άγνωστο, καθώς σιγά-σιγά όλα παραδίδονταν στην απογευματινή πορφύρα…
Αφήσαμε πίσω μας τη «Νύφη της Ερήμου», όπως αποκαλούσαν χαϊδευτικά την πόλη στον αρχαίο κόσμο, τι ταιριαστό όνομα αλήθεια, και πήραμε το δρόμο για Χομς. Άλλες δυο ώρες και κάτι, σε κάποια στροφή αφήσαμε πίσω μας την έρημο, το βραδάκι μας βρήκε λίγο πριν μπούμε στην πόλη και κλασσικά, ξενοδοχείο, ολιγόλεπτο ριλάξ και δρόμο!
Η Χομς είναι ιδανική πόλη για μια διανυκτέρευση. Αφενός δεν έχει τα φοβερά αξιοθέατα, πάντα σε σχέση με τη γειτονιά της, αφετέρου είναι ευχάριστη, ζωντανή, όμορφη και μαζεμένη. Tο ξενοδοχείο, το Al Raghdan Hotel, είναι ένα αρχοντικό, παλιό αλλά καλοδιατηρημένο και πεντακάθαρο κτήριο, πολύ καλό budget hotel, στο πιο κεντρικό σημείο της πόλης, στην αρχή της Al-Kouwatli Street που είναι το βολτάδικο της Χομς. Με αφετηρία το ξενοδοχείο κατευθυνθήκαμε προς την παλιά σκεπαστή αγορά, την οποία δυστυχώς βρήκαμε κλειστή, χαθήκαμε για λίγο στα σοκάκια της παλιάς πόλης και μετά βγήκαμε για τσάρκα στην Al-Kouwalti. Αρχοντικά κτήρια περασμένων αιώνων, μοντέρνα εστιατόρια, καταπράσινα πάρκα, και κόσμος στο σουλάτσο, κελεμπίες και μαντήλες σε παρέες, από κάπου ακουγόταν μια φιλαρμονική να κάνει πρόβα… το top, ας το πω, εκμέκ κανταΐφι που έχω φάει στη ζωή μου… όπως κατεβαίνεις το δρόμο στο δεξί πεζοδρόμιο, ένα γωνιακό, μια τρύπα, δεν θυμάμαι όνομα, νομίζω μόνο αραβικά είχε στην ταμπέλα… εκμέκ κανταΐφι, με υπόγλυκη κρέμα, ξηρούς καρπούς πάνω και πιο πάνω ένα φοβερό παγωτό καϊμάκι, δηλαδή τι να πω, ένα πράγμα, που το έτρωγες και… όπως έλιωνε στο στόμα … που δε λίγωνε κι όλας! αυτό που το βάζεις; Και δηλαδή να να να …φοβερό πράγμα τέλος πάντων! Δυο έφαγα εκείνο το βράδυ. Μετά αράξαμε δίπλα ακριβώς, σε έναν μεγάλο και ψηλοτάβανο παραδοσιακό, πανέμορφο, παλιό καφενέ με τραπεζάκια έξω, γεμάτο με χαρακτηριστικές φιγούρες του αραβικού κόσμου, 99% άντρες πρέπει να πω, με το μαρκούτσι του ναργιλέ στο χέρι, κάποιοι παίζανε τάβλι, άλλοι μιλάγανε, αλλά οι περισσότεροι περίμεναν τον αγώνα του Μουντιάλ: Αγγλία-Αλγερία… το 1%, η Βαγγελιώ, είχε πατήσει τον Ηλία 5-2 στο τάβλι. Κι αυτή με το μαρκούτσι του Ναργιλέ στο χέρι. Εδώ είναι Βαλκάνια… Αγγλία-Αλγερία είπα; Λετ μι ριφρέιζ: Σταυροφόροι-Μουσουλμάνοι…
Δεν υπάρχει αυτό το πράγμα… Σε κάθε χαμένη ευκαιρία των Άγγλων, που ήταν πολλές, πάρα πολλές, ο κόσμος ανατιναζόταν από τον ενθουσιασμό, και την πρόσκαιρη εκτόνωση της αγωνίας του, που ήταν χαμένη η ευκαιρία, μέχρι να κατέβει η Αλγερία κάτω από τη μέση του γηπέδου και τότε η ένταση ξαναφούντωνε με αλαλαγμούς και ουρλιαχτά, οι νέοι να χοροπηδάνε, να σκαρφαλώνουν πάνω στις καρέκλες, και να ανεμίζουν τα σαρίκια τους και πάλι κάτω και αλαλα χάματα χάματα άλα βάι βάι βάι… μη σας πω ότι σε κάθε ευκαιρία της Αλγερίας, που ήταν λίγες, πολύ λίγες… δεν υπάρχει τέτοια κερκίδα! Όταν δε σφύριξε ο διαιτητής και η Αλγερία βρέθηκε ισόπαλη 0-0, τι αγκαλιές, τι φιλιά, ένα κουβάρι να μας φιλάνε, να τους φιλάμε, να μας γελάνε, να τους γελάμε, να μας μιλάνε, να μην καταλαβαίνουμε, πολύ ευτυχία! Η Αλγερία, ξέρετε, στην Αφρική. Σκέψου εκεί τι θα γινόταν... αααχ… τι καλά, από το Euro είχα να γουστάρω μπάλα!
Που είχαμε μείνει;
«…στη Φωτεινή είχαμε μείνει που σηκώθηκε και πήρε το λόγο.
-Ο Μπομπ Μωυσής Μάρλει! Ο Αρχηγός μας. Αυτός κατέστρωσε το σχέδιο. Τεράστια εμπειρία στο στρατηγικό σχεδιασμό, βλέπει πολύ μπροστά, άριστος οργανωτής και καθοδηγητής!
Ο Μπομπ Μωυσής έκανε μια υπόκλιση της κεφαλή του ευχαριστώντας τη Φωτεινή, που ήταν πάρα πολύ όμορφη! Τη Φωτεινή που συνέχισε:
-Τζίμης Μωάμεθ Πανούσης! Έχει αναλάβει τις δημόσιες σχέσεις και τις προκηρύξεις. Αυθεντία στο marketing, δεν είναι τυχαίο που η θρησκεία που τον εκμεταλλεύτηκε είναι η πιο λαοφιλής στη Γη. Μιλάνε τα νούμερα... είναι ο προϊστάμενος μας.
Ο Τζίμης Μωάμεθ τράβηξε το κόκκινο κολάν του και κοίταξε μέσα. Αψυχολόγητο αυτό το παιδί!
-Και φυσικά, έχεις γνωρίσει τον John Ιησού Χριστό Lennon. Το τμήμα Λειτουργιών. Ο πράκτορας, ο εκτελεστής, ο «πατάω το θάνατο»! Μοναδικός στη βιοχημεία, τον πολλαπλασιασμό των αγαθών και τόσα άλλα... Είναι ένα θαύμα, μαχητής των δρόμων, φλογερός ομιλητής...
-Mynameis Χριστός. Ιησούς Χριστός... είπε ο John.
-Mynameis Μωάμεθ. Αμπού αλ Κασίμ Μουχάμαντ ιμπν Αμπντ Αλλάχ ιμπν Αμπντ αλ-Μουταλίμπ ιμπν Χασίμ Μωάμεθ… είπε ο Τζίμης.
-Και τώρα ο λόγος στο Μωυσή ο οποίος θα μας εξηγήσει με κάθε λεπτομέρεια το σχέδιο «Δεύτερη Δευτέρα Παρουσία»!
Ο Μπομπ Μωυσής Μάρλει χαμήλωσε τα φώτα, πάνω του, και ξεκίνησε.
-Νέα Γη! Ο τόπος που δεν παράγει τίποτα, το μεγαλύτερο πάρτι του σύμπαντος, οι αγαπημένοι του Θεού, οι εκμεταλλευτές της Γης! Πρέπει να διαλύσουμε αυτό το πάρτι!
-Να καλέσουμε την αστυνομία, αυτοί όπου εμφανιστούν τα πάρτι χαλάνε... αστειεύτηκε ο Λάμπης κυρίως επειδή η Φωτεινή ήταν η πιο όμορφη γυναίκα που είχε δει ποτέ! Άστοχα... Ο Μωυσής κοίταξε ενοχλημένος προς τα κει που κοίταγαν όλοι ενοχλημένοι, εκτός από το Λάμπη, ο οποίος προσπαθούσε να μην κοκκινίσει από αμηχανία, προσπάθεια που είχε ως αποτέλεσμα να κοκκινίσει από αμηχανία.
-Αν διαλύσουμε αυτό το πάρτι, λέω, τόνισε το «λέω» επαναφέροντας στην τάξη τα μυαλά όλων, θα πάψουν να έχουν το παραμικρό ενδιαφέρον. Ο Θεός θα τους βαρεθεί, και θα ξαναστρέψει το ενδιαφέρον του στη Γη. Δε μπορεί, θα υπάρχουν ακόμα αισθήματα, μόλις πριν από 5000 χρόνια ήσασταν οι αγαπημένοι του. Θα ζητήσουμε οίκο-λογική λύση στα προβλήματα υπερπληθυσμού, και θα εξυγιάνουμε τον ζημιογόνο πλανήτη.
-Μα πως; Αναρωτήθηκε ο Λάμπης...
-Με Ψωμί, Παιδεία και Ελευθερία. Για όλους! Με άνοδο του βιοτικού επιπέδου! Παντού! Το πρόβλημα του υπερπληθυσμού οφείλεται στα μεγάλα ποσοστά θνησιμότητας, στη μορφή των Παραγωγικών Οικονομιών των υποανάπτυκτων κρατών και στη καταναλωτική μανία των υπεραναπτυγμένων. Πάρε την Αφρικασία για παράδειγμα! Είναι η πιο φτωχή γωνιά του πλανήτη με τη μεγαλύτερη θνησιμότητα και ταυτόχρονα, συμβάλλει στο 75% του παγκόσμιου πληθυσμού. Γεννάνε είκοσι παιδιά για να τους μείνουν δέκα από τους πολέμους και τις αρρώστιες, συγγνώμη για την κυνικότητα, και να δουλέψουν στα χτήματα, για να παράγουν αγαθά που δεν τους χρειάζονται τίποτα άλλο παρά μόνο να τα εμπορεύονται σε εξευτελιστικές τιμές με τα υπεραναπτυγμένα κράτη, τα οποία με τη σειρά τους είναι οι μεσάζοντες για να φύγουν όλα τα αγαθά προς τη Νέα Γη, μέσω της Μονοδιάστατη S.A. Το έπιασες; Αν τα αγαθά που παράγονται στη Γη μένουν στους Γήινους δε θα χρειάζεται τόσο άγρια εκμετάλλευση του φυσικού πλούτου! Αν ανέβει το βιοτικό επίπεδο στις υποανάπτυκτες περιοχές, θα πάμε σε μοντέλα οικογενειών με ένα-δυο παιδιά. Με πρόχειρους υπολογισμούς μέσα σε διακόσια χρόνια, ο πληθυσμός θα έχει πέσει στα δυο δισεκατομμύρια, όπως εκατό χρόνια πριν. Τέλειο νουμεράκι για τον Πλανήτη σας, θα του έρχεται γάντι! Αν τρώτε και καμιά σαλάτα αντί για χάμπουργκερ κάθε μέρα... θα είσαστε μια χαρά! Εν’ ολίγης να πολλαπλασιάζεστε με την οργανωτικότητα των υπερανεπτυγμένων και να καταναλώνετε με τη σύνεση των υποανάπτυκτων. Να γίνετε όλοι απλώς ανεπτυγμένοι!
-Πρέπει να εξελιχθείτε ως είδος για άλλη μια φορά! Συμπλήρωσε ο John Ιησούς Χριστός Lennon. Μιλάω για επανεξέλιξη! και σιγοτραγούδησε «…sayyouwantare-evolution…»
Το πρόσωπο του Λάμπη φώτισε! Τα μάτια της Φωτεινής λάμψανε! Ο Μωυσής έκανε μια παύση υπολογισμένης διάρκειας μέχρι το μόνο φως στο δωμάτιο να ξαναπέφτει πάνω του.
-Λοιπόν! Το σχέδιο «Δεύτερη Δευτέρα Παρουσία» είπε...
Όλοι κρέμονταν από τα χείλη του...»
Παλμύρα, Χομς[/B]
Σε λιγότερο από μια ώρα δρόμο, με κατεύθυνση βόριο-ανατολικά της Δαμασκού, η έρημος μας υποδέχθηκε και πάλι. Αλλού, περιοριζόταν ανάμεσα σε γυμνούς πετρώδεις όγκους και αλλού, μόνο οι ορίζοντες βάζανε τα σύνορα στο άγονο πεδίο. Δρόμος, ευθείες μέχρι εκεί που φτάνει το μάτι, χωριά και λίμνες στα βάθη που δεν υπήρξαν πουθενά αλλού παρά μόνο στη φαντασία μας και στην εικόνα που τρεμοαχνοχώρευε καθώς σιγά-σιγά η ζέστη έστηνε το σκηνικό στο βασίλειο της Φάτα Μοργκάνα. Σταματήσαμε στο σταυροδρόμι των δρόμων από Δαμασκό, Παλμύρα, Χομς, και Βαγδάτη, 150 χιλιόμετρα από τα σύνορα με Ιράκ, όπως έδειχνε η ταμπέλα, στο Baghdad Café, για ξεμούδιασμα. Μας υποδέχτηκε ένα γεράκι που μασούλαγε ένα τρωκτικό. Ο ιδιοκτήτης του καφέ, εμφανισιακά μπρουτάλ-οριζινάλ ως γέννημα της ερήμου και ταυτόχρονα ευγενικός και φιλόξενος ως θρέμμα της Συρίας, μας είπε πως αυτός είχε εξημερώσει αυτό το πρωτότυπο κατοικίδιο, και μας εξήγησε ότι η περιοχή έχει μακρά παράδοση σε γητευτές γερακιών. Γλυκύτατο πλάσμα και δεν είχε πρόβλημα να ανέβει στο χέρι μας, στο γεράκι αναφέρομαι, όχι στο μουστακαλή, και να βγάλουμε φωτογραφίες με το πουλί στο χέρι, σε στιλ Τζέκινς Χανς εννοώ αν με νοείτε… Κάπου τέσσερεις ώρες πρέπει να κάναμε μαζί με τις στάσεις, από την Δαμασκό μέχρι να φτάσουμε στο κορυφαίο αρχαιολογικό μνημείο της χώρας ακόμα ένα χαρακτηρισμένο μνημείο ανθρώπινης κληρονομιάς από την UNESCO, τη φημισμένη Παλμύρα. Κάτι είχαμε δει στο μουσείο της Δαμασκού, κάτι είχαμε διαβάσει στο αυτοκίνητο στη διαδρομή, για τα περασμένα μεγαλεία της όασης και βέβαια όλοι είχαμε «πέσει» πάνω σε φωτογραφίες από το μέρος με τους «Παρθενώνες μέσα στην έρημο»… τι δουλειά έχει στη μέση του πουθενά το μεγαλείο και η ομορφιά που συναντήσαμε; Τι δουλειά; Πολύ δουλειά!
Η πόλη, κατά τας γραφάς έχει χτιστεί από το Σολομώντα, με αρχικό όνομα Ταντμόρ που στα Αραβικά σημαίνει «η πόλη με τους φοίνικες», μετάφραση του οποίου στα αρχαία Ελληνικά έδωσε το όνομα Παλμύρα. Αναπτύχθηκε ως σταθμός των καραβανιών των δρόμων του μεταξιού από την Κίνα, και των εμπόρων από την Περσία και τη Μεσοποταμία μέχρι τα λιμάνια των Φοινίκων και της Μεσογείου, κάπου τον 2ο αιώνα π.Χ. Κατά τον 1ο μ.Χ. αιώνα προσαρτήθηκε στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Η πιο δραματική σελίδα της ιστορίας της, είναι συνδεδεμένη με την ισχυρή και αμφιλεγόμενη προσωπικότητα της κυβερνήτης της, τη Βασίλισσα Ζηνοβίας η οποία περιγράφεται ως ένα από τα πιο χαρισματικά και φιλόδοξα άτομα και μια από τις πιο καλλιεργημένες γυναίκες της εποχής της. Το 267 μ.Χ. ο σύζυγός της Οδαίναθος, που ήταν κυβερνήτης της υποτελούς στους Ρωμαίους Παλμύρας δολοφονήθηκε, κάποιοι υποστηρίζουν ότι η Ζηνοβία έβαλε το χεράκι της, και ανέλαβε την εξουσία για λογαριασμό του ενός έτους γιού της για να δώσει στη συνέχεια στον εαυτό της τον τίτλο της Βασίλισσας. Δυο χρόνια μετά ξεκίνησε τον πόλεμο κατά των Ρωμαίων για την ανεξαρτησία της Παλμύρας και έφτασε να κατέχει τμήματα από την Αίγυπτο, τη Συρία μέχρι και την Άγκυρα στην Ανατολία, εγκαθιδρύοντας την Αυτοκρατορία της Παλμύρας. Την αναχαίτιση της «Βασίλισσας του Πολέμου», όπως είχε γίνει γνωστή στο Ρωμαϊκό κόσμο, ανέλαβε ο Αυτοκράτορας Αυρηλιανός, ο στρατός του οποίου την νίκησε σε δυο καθοριστικές μάχες, η μια στην Αντιόχεια της Τουρκίας και η άλλη στην Χομς της Συρίας που τότε ονομαζόταν Έμεσα το 272 μ.Χ. Η Ζηνοβία προσπάθησε να διαφύγει αλλά συνελήφθηκε στον Ευφράτη και οδηγήθηκε στη Ρώμη, μπροστά στον Αυτοκράτορα, όπως λέει ο μύθος φορώντας τα πιο ακριβά της κοσμήματα, δεμένη με χρυσές αλυσίδες. Πέθανε δυο χρόνια μετά και πάλι ο μύθος λέει διάφορα για την τύχη της στη Ρώμη, από το ότι αποκεφαλίστηκε μέχρι ότι η δύναμη, το θάρρος και η ομορφιά της γοήτευσαν τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα που της χάρισε την ελευθερία της. Πάντως, η Παλμύρα δεν ανέκαμψε ποτέ στα περασμένα της μεγαλεία…
…στα ερείπια των οποίων περιδιαβαίναμε κι εμείς. Από την ανατολική πλευρά και τον επιβλητικό ναό του Βάαλ (αφιερωμένος στο Δία) στο αρχαιοελληνικό θέατρο, διαμέσου της Ρωμαϊκής οδού Decumanus Maximus (Ρωμαϊκός δρόμος με διεύθυνση ανατολικοδυτική) και από το Τετράπυλον μέχρι την δυτική της άκρη στο Πεδίο του Διοκλητιανού, ένα υπαίθριο μουσείο απλώνεται αχανές στο χρόνο… συνέχισα στο λόφο που βρίσκεται λίγο πιο πίσω, χαλάλι το λαχάνιασμα κάτω από τον καυτό ήλιο, η πανοραμική θέα της αρχαίας πολιτείας με τους πενταόροφους νεκρικούς πύργους πέρα από την κοιλάδα των τάφων και της πλούσιας όασης πίσω της αποζημιώνουν με το παραπάνω. Ξανά κάτω στην αρχαία αγορά, ανάμεσα σε καμήλες και βεδουίνους, κίονες, αψίδες που θριαμβευτικά αψηφούν τα χρόνια και ερείπια ναών, λουτρών, κατοικιών. Γλυπτά, λευκά μάρμαρα με φόντο το οχυρό Φαχρεντίν να δεσπόζει στο ξερό βουνό που υψώνεται στο τέλος της αρχαίας πόλης. Και μετά από τόση πεζοπορία στην έρημο, μια στάση στην όαση για νερό, φρούτα, καφέ και κουβέντα στo φιλόξενο μπαχτσέ ενός καφενέ που έστεκε κάπου εκεί… Γευματίσαμε, ένα πεντανόστιμο κρασάτο κόκορα με ρύζι, πάντα με το χέρι και τη βοήθεια αραβικής πίτας και συνεχίσαμε προς την καινούρια πόλη που βρίσκεται περίπου ένα χιλιόμετρο από την αρχαία, η οποία μάλιστα διατηρεί το πρώτο όνομα, Ταντμόρ. Γι άλλη μια φορά απολαύσαμε την φιλόξενη ιδιοσυγκρασία των Σύριων, σε έναν καφενέ, όπου ο ιδιοκτήτης με την παρέα του μας υποδέχτηκε, μας έφερε να δοκιμάσουμε όλα τα τοπικά προϊόντα, μέχρι και να μοιραστεί το φαγητό του μαζί μας επέμενε, κουβεντιάσαμε, γελάσαμε… λίγο πριν πάρουμε το δρόμο για την αποψινή μας στάση, τη Χομς, ανηφορήσαμε στο κάστρο Φαχρεντίν που όλη μέρα δέσποζε πάνω από την Αρχαία πόλη. Πρόκειται για οχυρό που χτίστηκε από τον Λιβανέζο Πρίγκιπα Fakhr al Din το 16ο αιώνα, μάλλον πάνω σε κάστρο που ήδη είχαν κτίσει οι Μαμελούκοι τον 13ο αιώνα. Η μόνη είσοδος είναι από την γέφυρα που ενώνει τις δυο όχθες της βαθιάς τάφρου που το περιβάλει. Δεν μπήκα μέσα, αφιέρωσα τη λίγη ώρα που περάσαμε εκεί να χαζεύω από ψηλά τη μαγεία της Παλμύρας, της όασης, της Ταντμόρ, των γύρω λόφων, των δρόμων που χάνονταν στο απέραντο άγνωστο, καθώς σιγά-σιγά όλα παραδίδονταν στην απογευματινή πορφύρα…
Αφήσαμε πίσω μας τη «Νύφη της Ερήμου», όπως αποκαλούσαν χαϊδευτικά την πόλη στον αρχαίο κόσμο, τι ταιριαστό όνομα αλήθεια, και πήραμε το δρόμο για Χομς. Άλλες δυο ώρες και κάτι, σε κάποια στροφή αφήσαμε πίσω μας την έρημο, το βραδάκι μας βρήκε λίγο πριν μπούμε στην πόλη και κλασσικά, ξενοδοχείο, ολιγόλεπτο ριλάξ και δρόμο!
Η Χομς είναι ιδανική πόλη για μια διανυκτέρευση. Αφενός δεν έχει τα φοβερά αξιοθέατα, πάντα σε σχέση με τη γειτονιά της, αφετέρου είναι ευχάριστη, ζωντανή, όμορφη και μαζεμένη. Tο ξενοδοχείο, το Al Raghdan Hotel, είναι ένα αρχοντικό, παλιό αλλά καλοδιατηρημένο και πεντακάθαρο κτήριο, πολύ καλό budget hotel, στο πιο κεντρικό σημείο της πόλης, στην αρχή της Al-Kouwatli Street που είναι το βολτάδικο της Χομς. Με αφετηρία το ξενοδοχείο κατευθυνθήκαμε προς την παλιά σκεπαστή αγορά, την οποία δυστυχώς βρήκαμε κλειστή, χαθήκαμε για λίγο στα σοκάκια της παλιάς πόλης και μετά βγήκαμε για τσάρκα στην Al-Kouwalti. Αρχοντικά κτήρια περασμένων αιώνων, μοντέρνα εστιατόρια, καταπράσινα πάρκα, και κόσμος στο σουλάτσο, κελεμπίες και μαντήλες σε παρέες, από κάπου ακουγόταν μια φιλαρμονική να κάνει πρόβα… το top, ας το πω, εκμέκ κανταΐφι που έχω φάει στη ζωή μου… όπως κατεβαίνεις το δρόμο στο δεξί πεζοδρόμιο, ένα γωνιακό, μια τρύπα, δεν θυμάμαι όνομα, νομίζω μόνο αραβικά είχε στην ταμπέλα… εκμέκ κανταΐφι, με υπόγλυκη κρέμα, ξηρούς καρπούς πάνω και πιο πάνω ένα φοβερό παγωτό καϊμάκι, δηλαδή τι να πω, ένα πράγμα, που το έτρωγες και… όπως έλιωνε στο στόμα … που δε λίγωνε κι όλας! αυτό που το βάζεις; Και δηλαδή να να να …φοβερό πράγμα τέλος πάντων! Δυο έφαγα εκείνο το βράδυ. Μετά αράξαμε δίπλα ακριβώς, σε έναν μεγάλο και ψηλοτάβανο παραδοσιακό, πανέμορφο, παλιό καφενέ με τραπεζάκια έξω, γεμάτο με χαρακτηριστικές φιγούρες του αραβικού κόσμου, 99% άντρες πρέπει να πω, με το μαρκούτσι του ναργιλέ στο χέρι, κάποιοι παίζανε τάβλι, άλλοι μιλάγανε, αλλά οι περισσότεροι περίμεναν τον αγώνα του Μουντιάλ: Αγγλία-Αλγερία… το 1%, η Βαγγελιώ, είχε πατήσει τον Ηλία 5-2 στο τάβλι. Κι αυτή με το μαρκούτσι του Ναργιλέ στο χέρι. Εδώ είναι Βαλκάνια… Αγγλία-Αλγερία είπα; Λετ μι ριφρέιζ: Σταυροφόροι-Μουσουλμάνοι…
Δεν υπάρχει αυτό το πράγμα… Σε κάθε χαμένη ευκαιρία των Άγγλων, που ήταν πολλές, πάρα πολλές, ο κόσμος ανατιναζόταν από τον ενθουσιασμό, και την πρόσκαιρη εκτόνωση της αγωνίας του, που ήταν χαμένη η ευκαιρία, μέχρι να κατέβει η Αλγερία κάτω από τη μέση του γηπέδου και τότε η ένταση ξαναφούντωνε με αλαλαγμούς και ουρλιαχτά, οι νέοι να χοροπηδάνε, να σκαρφαλώνουν πάνω στις καρέκλες, και να ανεμίζουν τα σαρίκια τους και πάλι κάτω και αλαλα χάματα χάματα άλα βάι βάι βάι… μη σας πω ότι σε κάθε ευκαιρία της Αλγερίας, που ήταν λίγες, πολύ λίγες… δεν υπάρχει τέτοια κερκίδα! Όταν δε σφύριξε ο διαιτητής και η Αλγερία βρέθηκε ισόπαλη 0-0, τι αγκαλιές, τι φιλιά, ένα κουβάρι να μας φιλάνε, να τους φιλάμε, να μας γελάνε, να τους γελάμε, να μας μιλάνε, να μην καταλαβαίνουμε, πολύ ευτυχία! Η Αλγερία, ξέρετε, στην Αφρική. Σκέψου εκεί τι θα γινόταν... αααχ… τι καλά, από το Euro είχα να γουστάρω μπάλα!
Που είχαμε μείνει;
«…στη Φωτεινή είχαμε μείνει που σηκώθηκε και πήρε το λόγο.
-Ο Μπομπ Μωυσής Μάρλει! Ο Αρχηγός μας. Αυτός κατέστρωσε το σχέδιο. Τεράστια εμπειρία στο στρατηγικό σχεδιασμό, βλέπει πολύ μπροστά, άριστος οργανωτής και καθοδηγητής!
Ο Μπομπ Μωυσής έκανε μια υπόκλιση της κεφαλή του ευχαριστώντας τη Φωτεινή, που ήταν πάρα πολύ όμορφη! Τη Φωτεινή που συνέχισε:
-Τζίμης Μωάμεθ Πανούσης! Έχει αναλάβει τις δημόσιες σχέσεις και τις προκηρύξεις. Αυθεντία στο marketing, δεν είναι τυχαίο που η θρησκεία που τον εκμεταλλεύτηκε είναι η πιο λαοφιλής στη Γη. Μιλάνε τα νούμερα... είναι ο προϊστάμενος μας.
Ο Τζίμης Μωάμεθ τράβηξε το κόκκινο κολάν του και κοίταξε μέσα. Αψυχολόγητο αυτό το παιδί!
-Και φυσικά, έχεις γνωρίσει τον John Ιησού Χριστό Lennon. Το τμήμα Λειτουργιών. Ο πράκτορας, ο εκτελεστής, ο «πατάω το θάνατο»! Μοναδικός στη βιοχημεία, τον πολλαπλασιασμό των αγαθών και τόσα άλλα... Είναι ένα θαύμα, μαχητής των δρόμων, φλογερός ομιλητής...
-Mynameis Χριστός. Ιησούς Χριστός... είπε ο John.
-Mynameis Μωάμεθ. Αμπού αλ Κασίμ Μουχάμαντ ιμπν Αμπντ Αλλάχ ιμπν Αμπντ αλ-Μουταλίμπ ιμπν Χασίμ Μωάμεθ… είπε ο Τζίμης.
-Και τώρα ο λόγος στο Μωυσή ο οποίος θα μας εξηγήσει με κάθε λεπτομέρεια το σχέδιο «Δεύτερη Δευτέρα Παρουσία»!
Ο Μπομπ Μωυσής Μάρλει χαμήλωσε τα φώτα, πάνω του, και ξεκίνησε.
-Νέα Γη! Ο τόπος που δεν παράγει τίποτα, το μεγαλύτερο πάρτι του σύμπαντος, οι αγαπημένοι του Θεού, οι εκμεταλλευτές της Γης! Πρέπει να διαλύσουμε αυτό το πάρτι!
-Να καλέσουμε την αστυνομία, αυτοί όπου εμφανιστούν τα πάρτι χαλάνε... αστειεύτηκε ο Λάμπης κυρίως επειδή η Φωτεινή ήταν η πιο όμορφη γυναίκα που είχε δει ποτέ! Άστοχα... Ο Μωυσής κοίταξε ενοχλημένος προς τα κει που κοίταγαν όλοι ενοχλημένοι, εκτός από το Λάμπη, ο οποίος προσπαθούσε να μην κοκκινίσει από αμηχανία, προσπάθεια που είχε ως αποτέλεσμα να κοκκινίσει από αμηχανία.
-Αν διαλύσουμε αυτό το πάρτι, λέω, τόνισε το «λέω» επαναφέροντας στην τάξη τα μυαλά όλων, θα πάψουν να έχουν το παραμικρό ενδιαφέρον. Ο Θεός θα τους βαρεθεί, και θα ξαναστρέψει το ενδιαφέρον του στη Γη. Δε μπορεί, θα υπάρχουν ακόμα αισθήματα, μόλις πριν από 5000 χρόνια ήσασταν οι αγαπημένοι του. Θα ζητήσουμε οίκο-λογική λύση στα προβλήματα υπερπληθυσμού, και θα εξυγιάνουμε τον ζημιογόνο πλανήτη.
-Μα πως; Αναρωτήθηκε ο Λάμπης...
-Με Ψωμί, Παιδεία και Ελευθερία. Για όλους! Με άνοδο του βιοτικού επιπέδου! Παντού! Το πρόβλημα του υπερπληθυσμού οφείλεται στα μεγάλα ποσοστά θνησιμότητας, στη μορφή των Παραγωγικών Οικονομιών των υποανάπτυκτων κρατών και στη καταναλωτική μανία των υπεραναπτυγμένων. Πάρε την Αφρικασία για παράδειγμα! Είναι η πιο φτωχή γωνιά του πλανήτη με τη μεγαλύτερη θνησιμότητα και ταυτόχρονα, συμβάλλει στο 75% του παγκόσμιου πληθυσμού. Γεννάνε είκοσι παιδιά για να τους μείνουν δέκα από τους πολέμους και τις αρρώστιες, συγγνώμη για την κυνικότητα, και να δουλέψουν στα χτήματα, για να παράγουν αγαθά που δεν τους χρειάζονται τίποτα άλλο παρά μόνο να τα εμπορεύονται σε εξευτελιστικές τιμές με τα υπεραναπτυγμένα κράτη, τα οποία με τη σειρά τους είναι οι μεσάζοντες για να φύγουν όλα τα αγαθά προς τη Νέα Γη, μέσω της Μονοδιάστατη S.A. Το έπιασες; Αν τα αγαθά που παράγονται στη Γη μένουν στους Γήινους δε θα χρειάζεται τόσο άγρια εκμετάλλευση του φυσικού πλούτου! Αν ανέβει το βιοτικό επίπεδο στις υποανάπτυκτες περιοχές, θα πάμε σε μοντέλα οικογενειών με ένα-δυο παιδιά. Με πρόχειρους υπολογισμούς μέσα σε διακόσια χρόνια, ο πληθυσμός θα έχει πέσει στα δυο δισεκατομμύρια, όπως εκατό χρόνια πριν. Τέλειο νουμεράκι για τον Πλανήτη σας, θα του έρχεται γάντι! Αν τρώτε και καμιά σαλάτα αντί για χάμπουργκερ κάθε μέρα... θα είσαστε μια χαρά! Εν’ ολίγης να πολλαπλασιάζεστε με την οργανωτικότητα των υπερανεπτυγμένων και να καταναλώνετε με τη σύνεση των υποανάπτυκτων. Να γίνετε όλοι απλώς ανεπτυγμένοι!
-Πρέπει να εξελιχθείτε ως είδος για άλλη μια φορά! Συμπλήρωσε ο John Ιησούς Χριστός Lennon. Μιλάω για επανεξέλιξη! και σιγοτραγούδησε «…sayyouwantare-evolution…»
Το πρόσωπο του Λάμπη φώτισε! Τα μάτια της Φωτεινής λάμψανε! Ο Μωυσής έκανε μια παύση υπολογισμένης διάρκειας μέχρι το μόνο φως στο δωμάτιο να ξαναπέφτει πάνω του.
-Λοιπόν! Το σχέδιο «Δεύτερη Δευτέρα Παρουσία» είπε...
Όλοι κρέμονταν από τα χείλη του...»
Attachments
-
44,8 KB Προβολές: 98