Zorz59
Member
- Μηνύματα
- 258
- Likes
- 1.857
Day 4
Ξύπνημα στην έρημο λοιπόν… Το ξηρό κλίμα και η κούραση της προηγούμενης μέρας έφεραν έναν βαθύ και γεμάτο ύπνο… Ραντεβού στην κεντρική σκηνή για πρωινό και για να κανονίσουμε την έναρξη του ολοήμερου jeep tour.
Έρχεται ο οδηγός μας ο Μουμπαρακ με το παλιό στρατιωτικό Toyota Land Cruiser και κανονίζουμε να ξεκινήσουμε με μία ώρα camel tour, και στη συνέχεια βόλτα με το jeep. Ξεκινάμε για τις καμήλες λοιπόν, και ανάλαφροι πάνω στην καρότσα χαζεύουμε τον πρωινό ήλιο στην Wadi Rum.
Οι άνθρωποι έχουν ζήσει στη Wadi Rum για χιλιάδες χρόνια, και αγωνίζονταν να επιβιώσουν στο σκληρό αυτό περιβάλλον. Έχουν γίνει κυνηγοί, ποιμενικοί, αγρότες και έμποροι. H Wadi Rum βρίσκεται κοντά στα εθνικά σύνορα. Ακόμα και οι περίφημοι Ναβαταίοι κατέλαβαν κάποτε την Rum, αφήνοντας πίσω του αρκετές δομές, συμπεριλαμβανομένου και ενός ναού.
Οι ντόπιοι κέρδισαν φήμη πιο πρόσφατα όταν μπήκαν στις αραβικές δυνάμεις εξέγερσης υπό την ηγεσία του βασιλιά Φαϊσάλ και πολέμησαν μαζί με τον Lawrence της Αραβίας κατά την Αραβική εξέγερση (1917/18) για να πολεμήσουν τους κατοχικούς τουρκικούς και γερμανικούς στρατούς. Ο ίδιος ο Lawrence κάνει πολλές αναφορές στη Wadi Rum στο βιβλίο του "Οι επτά πυλώνες της σοφίας", έναν τίτλο προφανώς εμπνευσμένο από ένα από τα επιβλητικά βουνά του Rum.
Σχεδόν όλοι οι άνθρωποι που ζουν μέσα και γύρω από τη Wadi Rum είναι σήμερα καταγωγής Βεδουίνων και μέχρι πρόσφατα είχαν νομαδικές ζωές, στηριζόμενοι στα κοπάδια των αιγών τους. Είναι επινοητικοί, φιλόξενοι άνθρωποι και είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνοι για την ανάπτυξη της Wadi Rum ως τουριστικού προορισμού.
Αναγνωρίζοντας τη μοναδική φυσική και πολιτιστική ιστορία της Wadi Rum και την ζωτική σημασία του τουρισμού για την τοπική οικονομία, η κυβέρνηση της Ιορδανίας δήλωσε την Wadi Rum ως προστατευόμενη περιοχή το 1998. Με την υποστήριξη της Παγκόσμιας Τράπεζας ανέθεσαν στη Βασιλική Εταιρεία για τη Διατήρηση της Φύσης , μια εθνική ΜΚΟ, να προετοιμάσει ένα σχέδιο διατήρησης και να δημιουργήσει μια ομάδα τοπικών ανθρώπων για να διαχειριστεί την περιοχή.
Αυτή η Ιορδανική κοκκινοπετρώδες ερημιά είναι ένα εξαιρετικός βιότοπος στην έρημο. Τα πετρογλυφικά της πέτρινης εποχής και η συνεχιζόμενη νομαδική παρουσία τους προσφέρουν ένα σπάνιο παράθυρο στις πρώτες αρχές της ανθρωπότητας.
Η Wadi Rum (κοιλάδα της Σελήνης) βρίσκεται στο νότιο τμήμα της Ιορδανίας, που βρίσκεται σε ένα ψηλό οροπέδιο στο δυτικό άκρο της αραβικής ερήμου. Γεμάτοι βράχοι, καταρρακωμένοι αμμόλοφοι και κρυστάλλινοι νυχτερινοί ουρανοί δημιουργούν ένα παραμυθένιο τοπίο σε μια μη κατοικημένη περιοχή με το μέγεθος της Νέας Υόρκης. Αυτό είναι πραγματικά το πιο κόκκινο μέρος της Ιορδανίας, χρωματισμένο με οξείδιο του σιδήρου, και μακράν το πιο δραματικό από την άποψη του τοπίου.
Λόγω αυτού του δραματικού τοπίου το Hollywood έχει κάνει την Rum ένα από τα αγαπημένα του σκηνικά για ταινίες!!!! Ταινίες όπως:
The Martian 2015
Star Wars: Rise of Skywalker 2019
Star Wars: Rogue One 2016
Lawrence Of Arabia 1962
Aladdin 2019
Prometheus 2012
Transformers 2009
Red Planet 2000
Mission to Mars 2000
The Last Days on Mars 2013
Εκεί λοιπόν καβάλα στο jeep φτάνουμε στην Πηγή του Lawrence. Είναι το μέρος όπου ο Lawrence είχε βρει ως στρατηγικά σωστό. Να συγκεντρώνεται το ιππικό των Βεδουίνων πριν την μάχη, επειδή υπάρχει πηγή νερού μέσα από το βουνό. Πλέον εκεί οι βεδουίνοι χρησιμοποιούν και συλλέγουν το νερό εκεί για τα κοπάδια από τις καμήλες τους.
Οι καμηλίτσες εκεί αράζουν και λιάζονται ενώ άλλες βολτάρουν αμέριμνες και μερικές από αυτές δουλεύουν εκείνη την ώρα με τους τουρίστες τους. Συγκλονιστικά πανέμορφα ζώα. Με το που αράζουμε και βγάζουν ένα σνακ οι κοπέλες να σου δύο καμηλομουσούδες στην καρότσα του jeep να μουσουδίζουν. Ρουθουνίσανε μέχρι και τις τσάντες μας και τελικά καταφέρανε να τσιμπήσουν τα κράκερ τους. Οι κοπέλες τρελάθηκαν στα χάδια και το παιδάκι που είχε τις καμήλες γελούσε. Ήταν φοβερός, όλο χάιδευε και φιλούσε τις καμήλες του και ήταν πραγματικά πολύ τρυφερός με αυτές.
Ο Μουμπάρακ μας λέει ότι οι καμήλες θα είναι έτοιμες σε μισή ώρα και μπορούμε να περιμένουμε είτε στη σκηνή είτε να σκαρφαλώσουμε στην πηγή του Lawrence. Τα παλικάρια είπαμε θα ανέβουμε και οι κοπέλες θα αράξουν… Αφού μας βοηθάει με το σωστό βεδουίνικο τρόπο για τα μαντήλια είμαστε έτοιμοι για το ανέβασμα.
Η πηγή ξεχωρίζει μέσα στο πετρώδες τοπίο λόγω των 2-3 δέντρων που έχουν φυτρώσεις εκεί και η πρασινάδα τους είναι φύση αντίθετη με το μπεζ-κόκκινο σκηνικό. Ανεβαίνουμε λοιπόν και από εκεί ψηλά θαυμάζουμε τον ορεινό ορίζοντα του πλανήτη Άρη!!!! Welcome to Mars…. Μετά την προσεδάφιση μας κατρακυλάμε προς τη βάση του βουνού γιατί πλησιάζει η καμηλοώρα. Εκεί ένα δέντρο στέκει ολομόναχο, σαν μια παραφωνία του τοπίου, και οι καμήλες τιμούν την πολύτιμη σκιά του.
Όταν έρχονται οι 4 καμήλες μας, οι βεδουίνοι διαλέγουν μία συγκεκριμένη για τον Μp (γιατί άραγε?) ενώ οι άλλοι τρεις είχαμε ελεύθερη επιλογή. Η καμήλα του Μπ πρέπει να στράβωσε τρελά που πήρε πάλι τον πιο βαρύ της παρέας και πραγματικά ξίνισε τα μούτρα της #@%#@$@$!! Την έσβησε LOL!!
Και ξεκινάμε το αργό original Camel Trophy!! Γέλιο κατά τη διαδρομή και προσπάθεια από τους υπόλοιπους να κρατηθούν στην καμήλα, τουλάχιστον στην αρχή. Δεν είχαν δει Lawrence πριν το ταξίδι που είχε ακριβής οδηγίες για καβάλημα καμήλας σταθερό και χωρίς χέρια…. Όλα καλά όμως και η καμήλα σαν αργή μαούνα σε κυματάκι μας οδηγεί στον ωκεανό της ερήμου. Φοβερή εντύπωση μας έκανε το παλικάρι που μας οδηγούσε με τις καμήλες που ενώ εμείς είχαμε σκάσει από τον ήλιο αυτός περπάτησε όλη την διαδρομή με μαύρη φορεσιά και μπουφάν!!!
Κατά τη διαδρομή πέσαμε σε διασταύρωση με jeep και γεννήθηκε η απορία ποιος έχει προτεραιότητα στο jeep- καμήλα!!! Σε αυτήν την 45λεπτη διαδρομή οι καμηλίτσες όπου έβρισκαν θάμνο έσκυβαν να πάρουν το σνακ τους, ‘έλιωσαν στο φαί!! Και δεν τις ταλαιπωρήσαμε κιόλας, εκτός από μία………… Εκεί στο τέλος της πορείας μας, μας περιμένει το jeep μας… Εντυπωσιακό ξεκαβαλίκεμα από τον τρόπο με τον οποίο κάθεται η καμήλα, φοβερή εμπειρία, φοβερό ζώο!!!
Καβάλα πάνω στην καρότσα πάλι προχωράμε στο επόμενο τοπωνύμιο. Δύο λόφοι με κατακόκκινη άμμο, αρκετά ψηλοί ώστε να προσφέρονται και για sandboard. Εκεί υπάρχουν πολλά Jeep και κόσμος από διάφορα camp ή εκδρομές που παίζουν πάνω στον αμμόλοφο.
Η γύρω περιοχή ήρεμη, και η απόλαυση του κόκκινου ορίζοντα μαγική. Μετά από μερικά λεπτά γαλήνης, αποφασίζουμε να ανεβούμε και εμείς στο ψηλό αμμόλοφο, που έχει αρκετό κόσμο για να παίξουμε. Χωρίς παπούτσια αυτή τη φορά με τα δάχτυλα να βουλιάζουν στη ζεστή άμμο. Ο λόφος τελικά όταν τον ανεβαίνεις φαίνεται πιο ψηλός, αλλά τελικά τα καταφέραμε όλοι και ανεβήκαμε. Εκεί ψηλά χαζεύουμε τον ορίζοντα, χαλαρώνουμε στην άμμο, βλέπουμε άλλους τουρίστες να προσπαθούν να κάνουν sandboard και στο τέλος αποφασίζουμε με τον Μπνα σπριντάρουμε για την βάση του λόφου.
Ξεκινάμε και τρώω κυριολεκτικά την σκόνη του. Όπως τρέχουμε και είναι λίγο μπροστά μου σε κάθε βήμα σηκώνει ένα σύννεφο κόκκινης σκόνης, οπότε φρενάρω για να αποκτήσω απόσταση!!! Κάπως έτσι φεύγουμε από τους αμμόλοφους και πάνω στην καρότσα του αγροτικού πάλι ξεκινάμε για το φαράγγι με τα ιερογλυφικά των 2.500 χρόνων.
Η Wadi Rum ήταν ένας από τους κυριότερους δρόμους καραβανιών την εποχή των Ναβαταίων και στους βράχους φαίνονται ακόμη οι εικόνες που χάραξαν πριν από 2.500 χρόνια και η «οδική σήμανση» για τα καραβάνια. Μέσα λοιπόν στο φαράγγι αυτό, όπου υπάρχουν πηγές νερού και φυσική ροή των βράχων ώστε να μαζεύονται τα νερά της βροχής, τα καραβάνια χάρασσαν πληροφορίες το ένα για το άλλο.
Φτάνουμε στο φαράγγι και ο Μουμπάρακ κατεβαίνει μαζί μας ώστε να μας δείξει τα ιερογλυφικά και να μας πει δύο λόγια για την ιστορία. Αφού μας βάζει να ανέβουμε σε ένα βράχο για να μας βγάλει φωτογραφίες και να γελάσει, μπαίνουμε στο φαράγγι.
Είναι απίστευτο το πώς οι αρχαίοι λαοί έχουν αφήσει το στίγμα τους στο χρόνο. Ο Μουμπάρακ μας εξηγεί πως το φαράγγι για να βγεις στην άλλη πλευρά θέλει 3 ώρες περπάτημα και ανεβαίνει και άλλα 600 μέτρα.
Βγαίνοντας παρατηρούμε πως η ζωή βρίσκει το δρόμο και 2 χουρμαδιές έχουν φυτρώσει σε αυτό το μέρος, η μία μάλιστα να σχάζει τον τεράστιο βράχο.
Στη συνέχεια φτάνουμε σε ένα κατακόκκινο αμμόλοφο. Ο Μουμπάρακ μας προτρέπει να ανεβούμε στην κορυφή για την θέα και για την γαληνευτική αίσθηση της άμμου στη γυμνή πατούσα.
Ανεβαίνουμε ψηλά και αφού παίζουμε με την φωτογραφική καθόμαστε σε έναν βράχο να χαζέψουμε την απεραντοσύνη της ερήμου. Η έρημος είναι ακριβώς όπως την βλέπεις στις ταινίες. Το αεράκι σηκώνει την άμμο και ακούγεται ένα μελωδικό σφύριγμα. Η δε άμμος είναι τόσο ψιλή που αν πατήσεις πάνω, νιώθεις τα πόδια σου να βυθίζονται ευχάριστα. Οι καμήλες φτάνουν στον αμμόλοφο πάνω στην ώρα που εμείς αράζουμε. Δεν είμαι ρομαντική ψυχή, αλλά εκείνη τη στιγμή που πάνω σε έναν αμμόλοφο έβλεπα τον ήλιο στον ουρανό, άρχισα να νιώθω σαν να παίζω στον «Lawrence».
Δεν μπορώ ακριβώς να περιγράψω το συναίσθημα που νιώθεις εκεί. Δεν είμαι σίγουρος αν κάποια φωτογραφία μπορεί να απαθανατίσει ακριβώς τη στιγμή, γιατί έχει να κάνει περισσότερο με μία συνολική αίσθηση παρά με μία εικόνα. Αυτό που σίγουρα μπορώ να πω είναι ότι νιώθεις μικρός, πιο μικρός και από έναν κόκκο άμμου.
Πάλι στην καρότσα λοιπόν για την επόμενη στάση. Οδεύουμε για ένα κτίσμα που φημολογείτο πως ήταν σπίτι του Lawrence στην Wadi Rum, αν και δεν είναι επιβεβαιωμένο ότι κατοίκησε εκεί ή ήταν απλά ορμητήριο.
Πέτρινο μισογκρεμισμένο κτίσμα και δίπλα μία τέντα με βεδουίνικο τσάι. Ξεκούραση για κάποιους αλλά πάνω στην κορυφή του βράχου υπάρχει μία έκπληξη λέει ο οδηγός μας. Πάνω λοιπόν από ένα tricky σκαρφάλωμα αλλά όλα οκ, λέμε ι θα δούμε τώρα στην κορυφή?
Και όμως είχε δίκιο. Δεκάδες πυργάκια με πέτρες, λογικά φτιαγμένα από τους χιλιάδες τουρίστες που περνούν κάθε χρόνο από εκεί, δημιουργούν μία σεληνιακή ατμόσφαιρα. Σε κάθε γωνιά και μία έκπληξη η Wadi Rum.
Πανέμορφες εικόνες μέσα στην έρημο αλλά ο Μουμπάρακ μας υπενθυμίζει ότι είναι η ώρα για το lunch box!!!! Μόλις το είπε γουργούρισε το στομάχι, και μας λέει ότι θα κάνουμε μία βόλτα με το jeep και θα βρούμε μία ωραία σκιά για να ανάψουμε φωτιά και να φάμε!!!
Στη διαδρομή είμαστε τυχεροί και βλέπουμε ένα κοπάδι καμήλες που βγήκε για βοσκή μαζί με τα μικρά τους. Μερικά των οποίων ήταν 2 εβδομάδων όπως μας είπε ο Μουμπάρακ!!!
Συνεχίζουμε και βρίσκουμε ένα σχίσιμο σε ένα βράχο όπου παρκάρουμε και κατεβαίνουμε. Ο Μουμπάρακ μας βάζει δουλειές…. Οι άντρες λέει θα μαζέψουν ξύλα για την φωτιά, οι γυναίκες θα κάτσουν και αυτός θα καθαρίσει τις ντομάτες και τις πιπεριές, για να ετοιμάσουμε μία μυρωδάτη ντοματόσουπα με ανατολίτικα μπαχαρικά!!
Αφού βρίσκουμε τα ξύλα και ανάβουμε τη φωτιά να ζεσταθεί το τσουκάλι, λέμε στο Μουμπάρακ ότι έχουμε αποστολή… Βγάζουμε από την τσάντα τις ρακέτες που έχουμε κουβαλήσει από την Ελλάδα, για να παίξουμε στην έρημο!!!!
Έχουν σκοπό όμως, ο ένας είναι για να βγάλουμε αληθινό το ανέκδοτο: Ένας βεδουίνος με την καμήλα του περπατάει στην έρημο…. Ξαφνικά η καμήλα του ταράζεται από έναν πρωτάκουστο ήχο!! Ένα ρυθμικό τάκα- τούκα που δεν είχαν ξανακούσει!!! Τρομοκρατημένος ο βεδουίνος πάει έρποντας στην κορυφή του λόφου για να δει τι γίνεται…. Και όμως είναι δύο μαλάκες έλληνες που παίζουν ρακέτες!!!!
Και ο δεύτερος είναι ζωής και θανάτου αφού ως γνωστόν: Αν δύο Έλληνες χαθούν σε καμιά έρημο, το σίγουρο είναι ότι θα τους εντοπίσουν πολύ γρήγορα....θα ακούσουν τις ρακέτες.
Μετά από μερικές φωτογραφικές μπαλιές επιστρέφουμε στον Μουμπάρακ για να τον βοηθήσουμε με το μαγείρεμα μέχρι να ετοιμάσει το τραπέζι, με μερικές σπιτικές πίτες, τυρί και επίσης τσάι.
Το φαγητό βγήκε πεντανόστιμο και αφού φάγαμε όλοι μαζί μιλήσαμε λίγο με τον Μουμπάρακ και μάθαμε που είναι 32 χρονών με 6 παιδιά!!! Και ότι επίσης εάν δεν έκανε 6 παιδιά που είναι το κατώτερο για τους βεδουίνους θα τον έδιωχναν, γιατί είναι το όριο για να μην εξαφανιστούν. Αφού είχαν φτάσει να είναι μόνο 3200. Επίσης μέσα από την κουβέντα μάθαμε ότι ο ιδιοκτήτης και ξάδερφος του είναι πλούσιος για βεδουίνος, και τον θαυμάζει που είναι καλός άνθρωπος και οικογενειάρχης. Επίσης το ότι είναι πλούσιος του δίνει δικαίωμα να συντηρεί 2 γυναίκες, κάτι που καταλάβαμε ότι πολύ θα το ήθελε και ο ίδιος!!!
Στη συνέχεια λέει ότι μέχρι να χωνέψουμε και να πιούμε το τσάι αυτός θα κοιμηθεί είκοσι λεπτάκια πριν τη συνέχεια μας. Χαλαρώνουμε στη σκιά του βράχου και κάνουμε flashback την ημέρα μας!!!
Από εκεί συνεχίζουμε για ένα φαράγγι το οποίο για έρημο έχει αρκετή βλάστηση, λόγω του ότι οι βράχοι μαζεύουν το νερό της βροχής και κάνουν σκιά από τον καυτό ήλιο. Μας αφήνει στην μια μεριά του φαραγγιού και λέει περπατήστε το, περίπου μισή ώρα και θα σας περιμένω με το jeep στην άλλη μεριά. Κάνουμε πλάκα ότι θα μας αφήσει αλλά δε φοβόμαστε διότι έχουμε τις ρακέτες και με δυο μπαλιές θα μας βρουν!!!
Στην έξοδό του φαραγγιού αφού συναντάμε μια παλιά γνώριμη και την χαιρετάμε με τον δικό μας κώδικα, προσπαθούμε να βγάλουμε φώτο κυνηγώντας το καπέλο σαν τον Indy, αλλά μάταια. Στην καρότσα πάλι και καρφί για την πιο κοσμική γέφυρα της Wadi Rum, όλα τα jeep τουρ σταματάνε εκεί!!!!
Εκεί έχει ένα αρκετά δύσκολο σκαρφάλωμα που θέλει κίνηση με χέρια πόδια και οι κοπέλες αποφασίζουν να μείνουν κάτω. Με τον φίλο Μπ πάμε κορυφή και παρότι έχει κόσμο θέα είναι μοναδική!!! Η γέφυρα Um Fruth απέχει περίπου 15 μέτρα από το δάπεδο της ερήμου. Είναι ένα από τα πιο φωτογραφικά μέρη στην έρημο Wadi Rum. Αν και απότομη, η ανάβαση δεν είναι τόσο δύσκολη. Βρισκόμαστε στην κορυφή της γέφυρας μέσα σε 5 λεπτά. Για όσους υποφέρουν από ίλιγγο, μπορεί να είναι μια πραγματική πρόκληση.
Πάλι στη βάση του βράχου και ήρθε η ώρα της επιστροφής πια στο Beyond Wadi Rum Camp, στο οποίο είναι και η Little Bridge….
Τελευταίες jeepοβόλτες στην έρημο και φτάνουμε στο camp. Εκεί κάνουμε τις απαραίτητες χαιρετούρες με τον Μουμπάρακ και τον ευχαριστούμε για την υπέροχη μέρα. Αποχαιρετάμε και το Land cruiser μας, που μας έβγαλε άνετο ακόμα και σε βαθιά άμμο, και ανεβαίνουμε στην Little Bridge για τις τελευταίες στιγμές πριν το ηλιοβασίλεμα…
Όχι όμως, εδώ στο camp η άμμος είναι πολύ ψιλή και απαλή σε κάποια σημεία, ώρα να παίξουμε και λίγη ρακετούλα παρότι ο άνεμος δε βοηθάει, και στο βάθος έχουν σχηματιστεί μερικές αμμοδίνες...
Μπανάκι για να φύγει η κούραση της ημέρας και επιστροφή στην κεντρική σκηνή για το φαγητό. Παρόμοιο σκηνικό με το χθεσινό, φαγητό στον λάκκο και τσάι. Αυτό που παρατηρούμε είναι ένας τύπος ο οποίος μίλαγε από την προηγούμενη μέρα με κάτι ισπανούς σε άπταιστα ισπανικά, και ήταν ο επιστάτης του camp. Ο τύπος είναι από την Βενεζουέλα και δουλεύει στην έρημο της Ιορδανίας, κάποια μεγάλη παπαριά θα είχε κάνει σε κάποιο καρτέλ και έτρεξε να εξαφανιστεί. Μετά το φαγητό μερακλώνει και βάζει στα ηχεία που χθες ακούγαμε και χορεύαμε βεδουίνικη μουσική, Latin pop!!!! Ξεκινάει το χορό και το τραγούδι και τον σιγοντάρουν και κάτι Ρουμάνοι… Μετά από κάνα μισάωρο όμως, μας διώχνει από την σκηνή για να στρώσει να κοιμηθεί!!!ΧΑΧΑΧΑ!!!
Λίγο πριν μπω στη σκηνή μου, ανέβηκα σε έναν αμμόλοφο και κάθισα λίγο πάνω. Κοίταξα τον ουρανό, τα αστέρια, αφουγκράστηκα την απόλυτη ησυχία και προσπάθησα να συνειδητοποιήσω που βρίσκομαι. Στο απόλυτο πουθενά, μέσα στην έρημο. Χωρίς ιντερνέτ, χωρίς πρόσβαση στα νέα του κόσμου, χωρίς ίχνος δυτικού πολιτισμού σε απόσταση χιλιομέτρων. Γαλήνη….
Ξύπνημα στην έρημο λοιπόν… Το ξηρό κλίμα και η κούραση της προηγούμενης μέρας έφεραν έναν βαθύ και γεμάτο ύπνο… Ραντεβού στην κεντρική σκηνή για πρωινό και για να κανονίσουμε την έναρξη του ολοήμερου jeep tour.

Έρχεται ο οδηγός μας ο Μουμπαρακ με το παλιό στρατιωτικό Toyota Land Cruiser και κανονίζουμε να ξεκινήσουμε με μία ώρα camel tour, και στη συνέχεια βόλτα με το jeep. Ξεκινάμε για τις καμήλες λοιπόν, και ανάλαφροι πάνω στην καρότσα χαζεύουμε τον πρωινό ήλιο στην Wadi Rum.
Οι άνθρωποι έχουν ζήσει στη Wadi Rum για χιλιάδες χρόνια, και αγωνίζονταν να επιβιώσουν στο σκληρό αυτό περιβάλλον. Έχουν γίνει κυνηγοί, ποιμενικοί, αγρότες και έμποροι. H Wadi Rum βρίσκεται κοντά στα εθνικά σύνορα. Ακόμα και οι περίφημοι Ναβαταίοι κατέλαβαν κάποτε την Rum, αφήνοντας πίσω του αρκετές δομές, συμπεριλαμβανομένου και ενός ναού.


Οι ντόπιοι κέρδισαν φήμη πιο πρόσφατα όταν μπήκαν στις αραβικές δυνάμεις εξέγερσης υπό την ηγεσία του βασιλιά Φαϊσάλ και πολέμησαν μαζί με τον Lawrence της Αραβίας κατά την Αραβική εξέγερση (1917/18) για να πολεμήσουν τους κατοχικούς τουρκικούς και γερμανικούς στρατούς. Ο ίδιος ο Lawrence κάνει πολλές αναφορές στη Wadi Rum στο βιβλίο του "Οι επτά πυλώνες της σοφίας", έναν τίτλο προφανώς εμπνευσμένο από ένα από τα επιβλητικά βουνά του Rum.
Σχεδόν όλοι οι άνθρωποι που ζουν μέσα και γύρω από τη Wadi Rum είναι σήμερα καταγωγής Βεδουίνων και μέχρι πρόσφατα είχαν νομαδικές ζωές, στηριζόμενοι στα κοπάδια των αιγών τους. Είναι επινοητικοί, φιλόξενοι άνθρωποι και είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνοι για την ανάπτυξη της Wadi Rum ως τουριστικού προορισμού.
Αναγνωρίζοντας τη μοναδική φυσική και πολιτιστική ιστορία της Wadi Rum και την ζωτική σημασία του τουρισμού για την τοπική οικονομία, η κυβέρνηση της Ιορδανίας δήλωσε την Wadi Rum ως προστατευόμενη περιοχή το 1998. Με την υποστήριξη της Παγκόσμιας Τράπεζας ανέθεσαν στη Βασιλική Εταιρεία για τη Διατήρηση της Φύσης , μια εθνική ΜΚΟ, να προετοιμάσει ένα σχέδιο διατήρησης και να δημιουργήσει μια ομάδα τοπικών ανθρώπων για να διαχειριστεί την περιοχή.



Αυτή η Ιορδανική κοκκινοπετρώδες ερημιά είναι ένα εξαιρετικός βιότοπος στην έρημο. Τα πετρογλυφικά της πέτρινης εποχής και η συνεχιζόμενη νομαδική παρουσία τους προσφέρουν ένα σπάνιο παράθυρο στις πρώτες αρχές της ανθρωπότητας.
Η Wadi Rum (κοιλάδα της Σελήνης) βρίσκεται στο νότιο τμήμα της Ιορδανίας, που βρίσκεται σε ένα ψηλό οροπέδιο στο δυτικό άκρο της αραβικής ερήμου. Γεμάτοι βράχοι, καταρρακωμένοι αμμόλοφοι και κρυστάλλινοι νυχτερινοί ουρανοί δημιουργούν ένα παραμυθένιο τοπίο σε μια μη κατοικημένη περιοχή με το μέγεθος της Νέας Υόρκης. Αυτό είναι πραγματικά το πιο κόκκινο μέρος της Ιορδανίας, χρωματισμένο με οξείδιο του σιδήρου, και μακράν το πιο δραματικό από την άποψη του τοπίου.
Λόγω αυτού του δραματικού τοπίου το Hollywood έχει κάνει την Rum ένα από τα αγαπημένα του σκηνικά για ταινίες!!!! Ταινίες όπως:
The Martian 2015
Star Wars: Rise of Skywalker 2019
Star Wars: Rogue One 2016
Lawrence Of Arabia 1962
Aladdin 2019
Prometheus 2012
Transformers 2009
Red Planet 2000
Mission to Mars 2000
The Last Days on Mars 2013

Εκεί λοιπόν καβάλα στο jeep φτάνουμε στην Πηγή του Lawrence. Είναι το μέρος όπου ο Lawrence είχε βρει ως στρατηγικά σωστό. Να συγκεντρώνεται το ιππικό των Βεδουίνων πριν την μάχη, επειδή υπάρχει πηγή νερού μέσα από το βουνό. Πλέον εκεί οι βεδουίνοι χρησιμοποιούν και συλλέγουν το νερό εκεί για τα κοπάδια από τις καμήλες τους.
Οι καμηλίτσες εκεί αράζουν και λιάζονται ενώ άλλες βολτάρουν αμέριμνες και μερικές από αυτές δουλεύουν εκείνη την ώρα με τους τουρίστες τους. Συγκλονιστικά πανέμορφα ζώα. Με το που αράζουμε και βγάζουν ένα σνακ οι κοπέλες να σου δύο καμηλομουσούδες στην καρότσα του jeep να μουσουδίζουν. Ρουθουνίσανε μέχρι και τις τσάντες μας και τελικά καταφέρανε να τσιμπήσουν τα κράκερ τους. Οι κοπέλες τρελάθηκαν στα χάδια και το παιδάκι που είχε τις καμήλες γελούσε. Ήταν φοβερός, όλο χάιδευε και φιλούσε τις καμήλες του και ήταν πραγματικά πολύ τρυφερός με αυτές.




Ο Μουμπάρακ μας λέει ότι οι καμήλες θα είναι έτοιμες σε μισή ώρα και μπορούμε να περιμένουμε είτε στη σκηνή είτε να σκαρφαλώσουμε στην πηγή του Lawrence. Τα παλικάρια είπαμε θα ανέβουμε και οι κοπέλες θα αράξουν… Αφού μας βοηθάει με το σωστό βεδουίνικο τρόπο για τα μαντήλια είμαστε έτοιμοι για το ανέβασμα.
Η πηγή ξεχωρίζει μέσα στο πετρώδες τοπίο λόγω των 2-3 δέντρων που έχουν φυτρώσεις εκεί και η πρασινάδα τους είναι φύση αντίθετη με το μπεζ-κόκκινο σκηνικό. Ανεβαίνουμε λοιπόν και από εκεί ψηλά θαυμάζουμε τον ορεινό ορίζοντα του πλανήτη Άρη!!!! Welcome to Mars…. Μετά την προσεδάφιση μας κατρακυλάμε προς τη βάση του βουνού γιατί πλησιάζει η καμηλοώρα. Εκεί ένα δέντρο στέκει ολομόναχο, σαν μια παραφωνία του τοπίου, και οι καμήλες τιμούν την πολύτιμη σκιά του.



Όταν έρχονται οι 4 καμήλες μας, οι βεδουίνοι διαλέγουν μία συγκεκριμένη για τον Μp (γιατί άραγε?) ενώ οι άλλοι τρεις είχαμε ελεύθερη επιλογή. Η καμήλα του Μπ πρέπει να στράβωσε τρελά που πήρε πάλι τον πιο βαρύ της παρέας και πραγματικά ξίνισε τα μούτρα της #@%#@$@$!! Την έσβησε LOL!!
Και ξεκινάμε το αργό original Camel Trophy!! Γέλιο κατά τη διαδρομή και προσπάθεια από τους υπόλοιπους να κρατηθούν στην καμήλα, τουλάχιστον στην αρχή. Δεν είχαν δει Lawrence πριν το ταξίδι που είχε ακριβής οδηγίες για καβάλημα καμήλας σταθερό και χωρίς χέρια…. Όλα καλά όμως και η καμήλα σαν αργή μαούνα σε κυματάκι μας οδηγεί στον ωκεανό της ερήμου. Φοβερή εντύπωση μας έκανε το παλικάρι που μας οδηγούσε με τις καμήλες που ενώ εμείς είχαμε σκάσει από τον ήλιο αυτός περπάτησε όλη την διαδρομή με μαύρη φορεσιά και μπουφάν!!!
Κατά τη διαδρομή πέσαμε σε διασταύρωση με jeep και γεννήθηκε η απορία ποιος έχει προτεραιότητα στο jeep- καμήλα!!! Σε αυτήν την 45λεπτη διαδρομή οι καμηλίτσες όπου έβρισκαν θάμνο έσκυβαν να πάρουν το σνακ τους, ‘έλιωσαν στο φαί!! Και δεν τις ταλαιπωρήσαμε κιόλας, εκτός από μία………… Εκεί στο τέλος της πορείας μας, μας περιμένει το jeep μας… Εντυπωσιακό ξεκαβαλίκεμα από τον τρόπο με τον οποίο κάθεται η καμήλα, φοβερή εμπειρία, φοβερό ζώο!!!



Καβάλα πάνω στην καρότσα πάλι προχωράμε στο επόμενο τοπωνύμιο. Δύο λόφοι με κατακόκκινη άμμο, αρκετά ψηλοί ώστε να προσφέρονται και για sandboard. Εκεί υπάρχουν πολλά Jeep και κόσμος από διάφορα camp ή εκδρομές που παίζουν πάνω στον αμμόλοφο.
Η γύρω περιοχή ήρεμη, και η απόλαυση του κόκκινου ορίζοντα μαγική. Μετά από μερικά λεπτά γαλήνης, αποφασίζουμε να ανεβούμε και εμείς στο ψηλό αμμόλοφο, που έχει αρκετό κόσμο για να παίξουμε. Χωρίς παπούτσια αυτή τη φορά με τα δάχτυλα να βουλιάζουν στη ζεστή άμμο. Ο λόφος τελικά όταν τον ανεβαίνεις φαίνεται πιο ψηλός, αλλά τελικά τα καταφέραμε όλοι και ανεβήκαμε. Εκεί ψηλά χαζεύουμε τον ορίζοντα, χαλαρώνουμε στην άμμο, βλέπουμε άλλους τουρίστες να προσπαθούν να κάνουν sandboard και στο τέλος αποφασίζουμε με τον Μπνα σπριντάρουμε για την βάση του λόφου.



Ξεκινάμε και τρώω κυριολεκτικά την σκόνη του. Όπως τρέχουμε και είναι λίγο μπροστά μου σε κάθε βήμα σηκώνει ένα σύννεφο κόκκινης σκόνης, οπότε φρενάρω για να αποκτήσω απόσταση!!! Κάπως έτσι φεύγουμε από τους αμμόλοφους και πάνω στην καρότσα του αγροτικού πάλι ξεκινάμε για το φαράγγι με τα ιερογλυφικά των 2.500 χρόνων.


Η Wadi Rum ήταν ένας από τους κυριότερους δρόμους καραβανιών την εποχή των Ναβαταίων και στους βράχους φαίνονται ακόμη οι εικόνες που χάραξαν πριν από 2.500 χρόνια και η «οδική σήμανση» για τα καραβάνια. Μέσα λοιπόν στο φαράγγι αυτό, όπου υπάρχουν πηγές νερού και φυσική ροή των βράχων ώστε να μαζεύονται τα νερά της βροχής, τα καραβάνια χάρασσαν πληροφορίες το ένα για το άλλο.
Φτάνουμε στο φαράγγι και ο Μουμπάρακ κατεβαίνει μαζί μας ώστε να μας δείξει τα ιερογλυφικά και να μας πει δύο λόγια για την ιστορία. Αφού μας βάζει να ανέβουμε σε ένα βράχο για να μας βγάλει φωτογραφίες και να γελάσει, μπαίνουμε στο φαράγγι.
Είναι απίστευτο το πώς οι αρχαίοι λαοί έχουν αφήσει το στίγμα τους στο χρόνο. Ο Μουμπάρακ μας εξηγεί πως το φαράγγι για να βγεις στην άλλη πλευρά θέλει 3 ώρες περπάτημα και ανεβαίνει και άλλα 600 μέτρα.





Βγαίνοντας παρατηρούμε πως η ζωή βρίσκει το δρόμο και 2 χουρμαδιές έχουν φυτρώσει σε αυτό το μέρος, η μία μάλιστα να σχάζει τον τεράστιο βράχο.




Στη συνέχεια φτάνουμε σε ένα κατακόκκινο αμμόλοφο. Ο Μουμπάρακ μας προτρέπει να ανεβούμε στην κορυφή για την θέα και για την γαληνευτική αίσθηση της άμμου στη γυμνή πατούσα.
Ανεβαίνουμε ψηλά και αφού παίζουμε με την φωτογραφική καθόμαστε σε έναν βράχο να χαζέψουμε την απεραντοσύνη της ερήμου. Η έρημος είναι ακριβώς όπως την βλέπεις στις ταινίες. Το αεράκι σηκώνει την άμμο και ακούγεται ένα μελωδικό σφύριγμα. Η δε άμμος είναι τόσο ψιλή που αν πατήσεις πάνω, νιώθεις τα πόδια σου να βυθίζονται ευχάριστα. Οι καμήλες φτάνουν στον αμμόλοφο πάνω στην ώρα που εμείς αράζουμε. Δεν είμαι ρομαντική ψυχή, αλλά εκείνη τη στιγμή που πάνω σε έναν αμμόλοφο έβλεπα τον ήλιο στον ουρανό, άρχισα να νιώθω σαν να παίζω στον «Lawrence».



Δεν μπορώ ακριβώς να περιγράψω το συναίσθημα που νιώθεις εκεί. Δεν είμαι σίγουρος αν κάποια φωτογραφία μπορεί να απαθανατίσει ακριβώς τη στιγμή, γιατί έχει να κάνει περισσότερο με μία συνολική αίσθηση παρά με μία εικόνα. Αυτό που σίγουρα μπορώ να πω είναι ότι νιώθεις μικρός, πιο μικρός και από έναν κόκκο άμμου.

Πάλι στην καρότσα λοιπόν για την επόμενη στάση. Οδεύουμε για ένα κτίσμα που φημολογείτο πως ήταν σπίτι του Lawrence στην Wadi Rum, αν και δεν είναι επιβεβαιωμένο ότι κατοίκησε εκεί ή ήταν απλά ορμητήριο.
Πέτρινο μισογκρεμισμένο κτίσμα και δίπλα μία τέντα με βεδουίνικο τσάι. Ξεκούραση για κάποιους αλλά πάνω στην κορυφή του βράχου υπάρχει μία έκπληξη λέει ο οδηγός μας. Πάνω λοιπόν από ένα tricky σκαρφάλωμα αλλά όλα οκ, λέμε ι θα δούμε τώρα στην κορυφή?
Και όμως είχε δίκιο. Δεκάδες πυργάκια με πέτρες, λογικά φτιαγμένα από τους χιλιάδες τουρίστες που περνούν κάθε χρόνο από εκεί, δημιουργούν μία σεληνιακή ατμόσφαιρα. Σε κάθε γωνιά και μία έκπληξη η Wadi Rum.







Πανέμορφες εικόνες μέσα στην έρημο αλλά ο Μουμπάρακ μας υπενθυμίζει ότι είναι η ώρα για το lunch box!!!! Μόλις το είπε γουργούρισε το στομάχι, και μας λέει ότι θα κάνουμε μία βόλτα με το jeep και θα βρούμε μία ωραία σκιά για να ανάψουμε φωτιά και να φάμε!!!
Στη διαδρομή είμαστε τυχεροί και βλέπουμε ένα κοπάδι καμήλες που βγήκε για βοσκή μαζί με τα μικρά τους. Μερικά των οποίων ήταν 2 εβδομάδων όπως μας είπε ο Μουμπάρακ!!!






Συνεχίζουμε και βρίσκουμε ένα σχίσιμο σε ένα βράχο όπου παρκάρουμε και κατεβαίνουμε. Ο Μουμπάρακ μας βάζει δουλειές…. Οι άντρες λέει θα μαζέψουν ξύλα για την φωτιά, οι γυναίκες θα κάτσουν και αυτός θα καθαρίσει τις ντομάτες και τις πιπεριές, για να ετοιμάσουμε μία μυρωδάτη ντοματόσουπα με ανατολίτικα μπαχαρικά!!
Αφού βρίσκουμε τα ξύλα και ανάβουμε τη φωτιά να ζεσταθεί το τσουκάλι, λέμε στο Μουμπάρακ ότι έχουμε αποστολή… Βγάζουμε από την τσάντα τις ρακέτες που έχουμε κουβαλήσει από την Ελλάδα, για να παίξουμε στην έρημο!!!!

Έχουν σκοπό όμως, ο ένας είναι για να βγάλουμε αληθινό το ανέκδοτο: Ένας βεδουίνος με την καμήλα του περπατάει στην έρημο…. Ξαφνικά η καμήλα του ταράζεται από έναν πρωτάκουστο ήχο!! Ένα ρυθμικό τάκα- τούκα που δεν είχαν ξανακούσει!!! Τρομοκρατημένος ο βεδουίνος πάει έρποντας στην κορυφή του λόφου για να δει τι γίνεται…. Και όμως είναι δύο μαλάκες έλληνες που παίζουν ρακέτες!!!!
Και ο δεύτερος είναι ζωής και θανάτου αφού ως γνωστόν: Αν δύο Έλληνες χαθούν σε καμιά έρημο, το σίγουρο είναι ότι θα τους εντοπίσουν πολύ γρήγορα....θα ακούσουν τις ρακέτες.

Μετά από μερικές φωτογραφικές μπαλιές επιστρέφουμε στον Μουμπάρακ για να τον βοηθήσουμε με το μαγείρεμα μέχρι να ετοιμάσει το τραπέζι, με μερικές σπιτικές πίτες, τυρί και επίσης τσάι.
Το φαγητό βγήκε πεντανόστιμο και αφού φάγαμε όλοι μαζί μιλήσαμε λίγο με τον Μουμπάρακ και μάθαμε που είναι 32 χρονών με 6 παιδιά!!! Και ότι επίσης εάν δεν έκανε 6 παιδιά που είναι το κατώτερο για τους βεδουίνους θα τον έδιωχναν, γιατί είναι το όριο για να μην εξαφανιστούν. Αφού είχαν φτάσει να είναι μόνο 3200. Επίσης μέσα από την κουβέντα μάθαμε ότι ο ιδιοκτήτης και ξάδερφος του είναι πλούσιος για βεδουίνος, και τον θαυμάζει που είναι καλός άνθρωπος και οικογενειάρχης. Επίσης το ότι είναι πλούσιος του δίνει δικαίωμα να συντηρεί 2 γυναίκες, κάτι που καταλάβαμε ότι πολύ θα το ήθελε και ο ίδιος!!!
Στη συνέχεια λέει ότι μέχρι να χωνέψουμε και να πιούμε το τσάι αυτός θα κοιμηθεί είκοσι λεπτάκια πριν τη συνέχεια μας. Χαλαρώνουμε στη σκιά του βράχου και κάνουμε flashback την ημέρα μας!!!

Από εκεί συνεχίζουμε για ένα φαράγγι το οποίο για έρημο έχει αρκετή βλάστηση, λόγω του ότι οι βράχοι μαζεύουν το νερό της βροχής και κάνουν σκιά από τον καυτό ήλιο. Μας αφήνει στην μια μεριά του φαραγγιού και λέει περπατήστε το, περίπου μισή ώρα και θα σας περιμένω με το jeep στην άλλη μεριά. Κάνουμε πλάκα ότι θα μας αφήσει αλλά δε φοβόμαστε διότι έχουμε τις ρακέτες και με δυο μπαλιές θα μας βρουν!!!






Στην έξοδό του φαραγγιού αφού συναντάμε μια παλιά γνώριμη και την χαιρετάμε με τον δικό μας κώδικα, προσπαθούμε να βγάλουμε φώτο κυνηγώντας το καπέλο σαν τον Indy, αλλά μάταια. Στην καρότσα πάλι και καρφί για την πιο κοσμική γέφυρα της Wadi Rum, όλα τα jeep τουρ σταματάνε εκεί!!!!


Εκεί έχει ένα αρκετά δύσκολο σκαρφάλωμα που θέλει κίνηση με χέρια πόδια και οι κοπέλες αποφασίζουν να μείνουν κάτω. Με τον φίλο Μπ πάμε κορυφή και παρότι έχει κόσμο θέα είναι μοναδική!!! Η γέφυρα Um Fruth απέχει περίπου 15 μέτρα από το δάπεδο της ερήμου. Είναι ένα από τα πιο φωτογραφικά μέρη στην έρημο Wadi Rum. Αν και απότομη, η ανάβαση δεν είναι τόσο δύσκολη. Βρισκόμαστε στην κορυφή της γέφυρας μέσα σε 5 λεπτά. Για όσους υποφέρουν από ίλιγγο, μπορεί να είναι μια πραγματική πρόκληση.



Πάλι στη βάση του βράχου και ήρθε η ώρα της επιστροφής πια στο Beyond Wadi Rum Camp, στο οποίο είναι και η Little Bridge….
Τελευταίες jeepοβόλτες στην έρημο και φτάνουμε στο camp. Εκεί κάνουμε τις απαραίτητες χαιρετούρες με τον Μουμπάρακ και τον ευχαριστούμε για την υπέροχη μέρα. Αποχαιρετάμε και το Land cruiser μας, που μας έβγαλε άνετο ακόμα και σε βαθιά άμμο, και ανεβαίνουμε στην Little Bridge για τις τελευταίες στιγμές πριν το ηλιοβασίλεμα…


Όχι όμως, εδώ στο camp η άμμος είναι πολύ ψιλή και απαλή σε κάποια σημεία, ώρα να παίξουμε και λίγη ρακετούλα παρότι ο άνεμος δε βοηθάει, και στο βάθος έχουν σχηματιστεί μερικές αμμοδίνες...


Μπανάκι για να φύγει η κούραση της ημέρας και επιστροφή στην κεντρική σκηνή για το φαγητό. Παρόμοιο σκηνικό με το χθεσινό, φαγητό στον λάκκο και τσάι. Αυτό που παρατηρούμε είναι ένας τύπος ο οποίος μίλαγε από την προηγούμενη μέρα με κάτι ισπανούς σε άπταιστα ισπανικά, και ήταν ο επιστάτης του camp. Ο τύπος είναι από την Βενεζουέλα και δουλεύει στην έρημο της Ιορδανίας, κάποια μεγάλη παπαριά θα είχε κάνει σε κάποιο καρτέλ και έτρεξε να εξαφανιστεί. Μετά το φαγητό μερακλώνει και βάζει στα ηχεία που χθες ακούγαμε και χορεύαμε βεδουίνικη μουσική, Latin pop!!!! Ξεκινάει το χορό και το τραγούδι και τον σιγοντάρουν και κάτι Ρουμάνοι… Μετά από κάνα μισάωρο όμως, μας διώχνει από την σκηνή για να στρώσει να κοιμηθεί!!!ΧΑΧΑΧΑ!!!



Λίγο πριν μπω στη σκηνή μου, ανέβηκα σε έναν αμμόλοφο και κάθισα λίγο πάνω. Κοίταξα τον ουρανό, τα αστέρια, αφουγκράστηκα την απόλυτη ησυχία και προσπάθησα να συνειδητοποιήσω που βρίσκομαι. Στο απόλυτο πουθενά, μέσα στην έρημο. Χωρίς ιντερνέτ, χωρίς πρόσβαση στα νέα του κόσμου, χωρίς ίχνος δυτικού πολιτισμού σε απόσταση χιλιομέτρων. Γαλήνη….


Last edited by a moderator: