Zorz59
Member
- Μηνύματα
- 258
- Likes
- 1.857
Day 6
Dead Sea – Jordan river Baptism Point – Madaba – Queen Alia Airport 90 km (1.45 ώρες)
Έφτασε Κυριακή πια… Πόσο μακριά φαίνεται η μέρα που προσγειωθήκαμε, πόσο πιο σοφά και πλούσια έγιναν τα μάτια και οι αισθήσεις….
Μετά από ένα μακρύ ύπνο έχουμε ραντεβού στο πρωινό, μακράν καλύτερος μπουφές από του δείπνου, αλλά με κλασικό ξεπλυμένο καφέ. Τι πρόβλημα και αυτό όταν συνηθίζεις σε εκλεκτούς φρέσκους καφέδες να μην ευχαριστιέσαι τίποτα μέτριο μετά!!! Αφού τρώμε πηγαίνουμε στη reception και κανονίζουμε να κάνουμε check out αλλά να κάτσουμε στο χώρο του ξενοδοχείου και να χρησιμοποιήσουμε πισίνες, παραλία και ντουζ, όσο θέλουμε. Ραντεβού στη πισίνα λοιπόν.
Με το θερμόμετρο να φλερτάρει τους 35 βαθμούς και ο ήλιος να καίει, βρίσκουμε μια όμορφη γωνιά με ξαπλώστρες και χαλαρώνουμε όσο δε πάει με μουσική, βιβλία, και μερικοί πονηροί από εμάς με λίγο Ταϊλανδέζικο μασάζ στο χώρο του σπα!!!
Χρειάζεται όλο αυτό το χαλάρωμα, διότι η πτήση για επιστροφή είναι στις 04.00 το πρωί την επομένη μέρα και για σήμερα δεν έχουμε καμία κράτηση σε ξενοδοχείο. Θα επιστρέψουμε το αμάξι κατά τις 12 το βράδυ και θα πάμε στο αεροδρόμιο για τις διαδικασίες της πτήσης.
Μετά το λιώσιμο στις ξαπλώστρες και τις βουτιές μας, επιστρέφει και από τα σπα η Κ, πάμε στο pool Bar, του οποίου τα σκαμπό είναι μέσα στο νερό, για ένα τελευταίο lemon and mint πριν αναχωρήσουμε από το ξενοδοχείο…
Μπαίνουμε στο αμάξι, με το 40αρι να μας καλωσορίζει, και ξεκινάμε για τον Ιορδάνη ποταμό και το σημείο της βάφτισης του Ιησού.
Εκεί εισερχόμαστε στην πράσινη ζώνη μεταξύ Ιορδανίας και Ισραήλ, και παρκάρουμε σε ένα κεντρικό παρκινγκ. Το 40αρι και αρχική τοποθέτηση του ξεναγού ότι πρέπει να περπατήσουμε 3 χιλιόμετρα, με έκαναν λίγο διστακτικό, αλλά ευτυχώς η παρέα ήταν αποφασιστική και πήγαμε το τουρ.
Το τουρ έχει υποχρεωτικά ξεναγό και βανάκι με οδηγό, διότι μόνο αυτοί είναι διαπιστευμένοι να κινούνται στην πράσινη ζώνη. Μας οδηγούν ως ένα σημείο και εκεί κατεβαίνουμε και ξεκινάει ο περίπατος. Ευτυχώς η περισσοτερη διαδρομή έχει πέργολα και έτσι περπατάμε στη σκιά. Φτάνουμε στο σημείο όπου και βαφτίστηκε ο Χριστός. Είναι λίγο πιο μακριά από το ποτάμι αλλά τότε πριν 2000 χρόνια η κοίτη του ποταμού έφτανε ως εδώ. Εκεί υπάρχουν κάποια απομεινάρια από βωμούς λατρείας και μιας ξύλινης εκκλησίας.
Η «Βηθανία πέραν του Ιορδάνου»
Σε κοντινή απόσταση από τη Νεκρά Θάλασσα, η κοιλάδα του ποταμού Ιορδάνη αναφέρεται στο Βιβλίο της Γένεσης ως «Κήπος του Θεού» ή «Κήπος της Εδέμ». Για την ανατολική όχθη του Ιορδάνη που ανήκει στην Ιορδανία υπήρχαν πολλά γραπτά προσκυνητών, όπως του Θεοδοσίου το 530 μ.Χ., του Αντωνίνου της Πιατσέντζα το 570 μ.Χ., του Αρκούλφου της Γαλλίας το 670 μ.Χ., του Επιφανίου το 750-800 μ.Χ., που μιλάει για την ύπαρξη μεγάλου ναού της Αγίας Τριάδας κτισμένου στις όχθες του ποταμού στα 1.650 μ. δυτικά της Μονής του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή, αλλά και του ρώσου μοναχού Δανιήλ.
Οι αρχαιολογικές ανακαλύψεις ξεκίνησαν το 1996, όπου αναγνωρίστηκε η περιοχή ως η «Βηθανία πέραν του Ιορδάνου», περί τα 6 χλμ. από τη Νεκρά Θάλασσα. Η αρχαιολογική σκαπάνη αποκάλυψε την περιοχή μεταξύ του ποταμού Ιορδάνη και του Ταλ αλ Χαράρ ή Ταλ Μαρ Ελιάς (το σημείο όπου λέγεται πως ο Προφήτης Ηλίας ανελήφθη στους ουρανούς με φλεγόμενη άμαξα).
Η Αλ Μαγκτάς (Ο χώρος της Βάπτισης) περιλαμβάνεται και στον μωσαϊκό χάρτη της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου της Μάταμπα, ενώ κεραμικά, νομίσματα, λίθινα εργαλεία και ερείπια κτιρίων αποδεικνύουν ότι η περιοχή κατοικούνταν στα χρόνια του Ιωάννη του Προδρόμου και του Ιησού (από τον 1ο αιώνα μ.Χ.). Η περιήγηση ξεκινά από τον λόφο του Προφήτη Ηλία όπου έχουν βρεθεί τα ερείπια βυζαντινού μοναστηριού με εκκλησίες, παρεκκλήσια, μεγάλες κολυμπήθρες βαπτίσματος, καθώς και σύστημα ύδρευσης και αποθήκευσης νερού, ανακαλύψεις που χρονολογούνται επίσης από τον 1ο αιώνα μ.Χ.
Ακόμη έχει βρεθεί ένας χώρος με μεγάλο μωσαϊκό που αναγνωρίστηκε ως χώρος προσευχής – ρωμαϊκό κτίσμα του 3ου αιώνα μ.Χ., ενώ στον λόφο του Προφήτη Ηλία η σπηλιά από όπου ανέβλυζε νερό ήταν ο χώρος στον οποίο λέγεται ότι διέμενε και βάπτιζε ο Ιωάννης. Η σπηλιά μετετράπη σε εκκλησία κατά τη βυζαντινή περίοδο (4ο-7ο αιώνα μ.Χ.) και ανεσκάφη πρόσφατα μαζί με το κανάλι του νερού.
Σε άλλα σημεία της περιοχής του Ιορδάνη έχουν βρεθεί ερείπια άλλων πέντε βυζαντινών εκκλησιών και μεγάλες κολυμπήθρες που αναφέρονται επίσης σε κείμενα βυζαντινών συγγραφέων και ιστορικών. Λέγεται ότι ο Ιησούς, του οποίου είχε αναγγείλει τον ερχομό ως Μεσσία πολύ νωρίτερα ο Ιωάννης, ήρθε εδώ και βαπτίστηκε στα 30 του, έμεινε τρεις ημέρες προσευχόμενος στον Θεό και συνάντησε τους πρώτους του μαθητές, Σίμωνα, Πέτρο, Ανδρέα, Φίλιππο και Ναθαναήλ. Κατά την επίσκεψή του στους Αγίους Τόπους τον Μάρτιο του 2000 επισκέφθηκε την περιοχή ο πάπας Ιωάννης-Παύλος Β’, ενώ αξίζει να αναφέρουμε ότι για τους ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς της Ιορδανίας ο Ιωάννης ο Βαπτιστής είναι ο πολιούχος άγιος. Αρκετές είναι οι εκκλησίες που κτίζονται στην περιοχή από χριστιανικές αδελφότητες όλου του κόσμου. Εξέχουσα θέση κατέχει η ελληνορθόδοξη εκκλησία κοντά στην είσοδο των αναβαθμίδων του ποταμού, όπου πολλοί πιστοί προσέρχονται προκειμένου να βυθίσουν εξαγνιστικά τα πόδια τους στο ιερό ποτάμι. Είναι δωρεά του ιδρύματος Σταυρός Νιάρχος και δείχνει την δυναμική παρουσία των Χριστιανών σε αυτό το μέρος ανάμεσα σε Άραβες και Εβραίους
Έπειτα συνεχίζουμε μέχρι τον ποταμό, υπό τον ήχο του Bob Dylan και Tombstone Blues….
Αφού μας αφήνει να περιπλανηθούμε εκεί παραποτάμια για κάνα τέταρτο, επιστρέφουμε στο παρκινγκ για τον επόμενο προορισμό το Όρος Νεμπό.
Το βιβλικό όρος Νέμπο…
Στα 10 χλμ. δυτικά της Μάταμπα, στο τέλος του οροπεδίου όπου ξεχωρίζουν τρεις κορυφές, με πρώτη το Νέμπο και τρίτη τη Σιγιάγκα (μοναστήρι στην αραμαϊκή γλώσσα), ήταν ο τελικός προορισμός της πορείας του Μωυσή από την Αίγυπτο και πρόκειται για ένα από τα σημεία όπου λέγεται ότι ετάφη. Το τάγμα των Φραγκισκανών αγόρασε την έκταση στο όρος Νέμπο το 1930 και ανέλαβε την ανασκαφή της περιοχής της εκκλησίας και του μοναστηριού, αφού η ύπαρξη της εκκλησίας είχε επιβεβαιωθεί από τη μοναχή Αιθέρια το 394 μ.Χ., ενώ αργότερα, κατά τον 6ο αιώνα, αναφερόταν ως μεγάλη βυζαντινή εκκλησία και βαπτιστήριο.
Από τις ιερότερες περιοχές της Βίβλου και προσκύνημα για τους πρώτους χριστιανούς, η εκκλησία στο όρος Νέμπο χτίστηκε τον 4ο αιώνα για να σηματοδοτήσει το σημείο ταφής του Μωυσή. Μέχρι στιγμής έχουν βρεθεί έξι διαφορετικοί τάφοι διαφορετικών χρονικών περιόδων στην εκκλησία που χτίστηκε στη μνήμη του. Βέβαια αν και η εκκλησία διαμορφώθηκε πριν από μερικά χρόνια, σήμερα βρίσκεται σε πυρετό ανοικοδόμησης, καθώς επεκτείνεται και η στέγη της αντικαθίσταται από ένα μεγαλόπρεπο στέγαστρο. Γι’ αυτό άλλωστε και έχουν μεταφερθεί τα περίφημα ψηφιδωτά που στόλιζαν το δάπεδο, με κεντρικό το εντυπωσιακό μωσαϊκό με διαστάσεις 3 Χ 9 μέτρα, καλοδιατηρημένο, με σκηνές τρύγου, κυνηγιού και πολλά άγρια ζώα. Το νέο μουσείο εκτός από ψηφιδωτά περιλαμβάνει διάφορα αρχαιολογικά ευρήματα, όπως λίθινα εργαλεία, κίονες με κιονόκρανα κ.ά. Γύρω από την εκκλησία υπάρχει περίφραξη από πέτρινο τείχος που διαχωρίζει την εκκλησία και το σημείο όπου είναι τοποθετημένος ο μπρούτζινος σταυρός με το ερπετό και το σημείο όπου ο Μωυσής ατένισε τη Γη της Χαναάν. Μάλιστα στο σημείο αυτό, δίπλα από τον σταυρό, ο πάπας φύτεψε συμβολικά μια ελιά.
Εκεί φτάνουμε μισή ώρα πριν το κλείσιμο σύμφωνα με το ιντερνέτ, αλλά σύμφωνα με την ταμπέλα της εισόδου φτάνουμε μισή ώρα Μέτα το κλείσιμο. Δε πειράζει όμως περπατάμε λίγο στη γύρω περιοχή και θαυμάζουμε τη θέα.
Επόμενη στάση η Μάνταμπα, για βόλτα και φυσικά φαγητό. Η Μεδεβά της Παλαιάς Διαθήκης απέχει 30 χλμ. από το Αμμάν, σχετίζεται με τον Μωυσή και την Έξοδο των Ισραηλιτών της Βίβλου ως πόλη των Μοαβιτών του 1300 π.Χ. και είναι μία από τις πόλεις που μοιράστηκαν οι 12 φυλές του Ισραήλ. Μάλιστα έχει βρεθεί τάφος αυτής της περιόδου έξω από τη σημερινή πόλη επάνω σε τύμβο.
Γνώρισε άνθηση κατά τη ρωμαϊκή περίοδο με όμορφους δρόμους με κιονοστοιχίες και πλούσιες οικίες στολισμένες με ψηφιδωτά. Κατά τη βυζαντινή περίοδο όπου και έγινε σημαντικό εκκλησιαστικό κέντρο και ως την περσική εισβολή το 614 μ.Χ. ήταν σχεδόν επιβεβλημένο κάθε πλούσια οικογένεια να στολίζει τα δάπεδα του σπιτιού της με ψηφιδωτά για τα οποία ανταγωνίζονταν σε φαντασία και δημιουργικότητα οι καλλιτέχνες.
Κατά τα μέσα του 8ου αιώνα η πόλη καταστράφηκε από ισχυρό σεισμό και εγκαταλείφθηκε. Μόνο προς τα τέλη του 19ου αιώνα άρχισε πάλι να κατοικείται, όταν 2.000 χριστιανοί από το Κεράκ μετανάστευσαν εκεί. Προκειμένου να χτίσουν τις κατοικίες τους, σκάβοντας ανακάλυψαν τα πρώτα περίφημα ψηφιδωτά.
Η «Πόλη των Ψηφιδωτών», όπως είναι γνωστή πλέον, αποτελεί έναν από τους κορυφαίους προορισμούς της χώρας χάρη και στην ελληνορθόδοξη εκκλησία του Αγίου Γεωργίου με τον περίφημο ψηφιδωτό χάρτη του δαπέδου της. Στον χάρτη απεικονίζονται η Παλαιστίνη και οι Αγιοι Τόποι, η Ιερουσαλήμ με τα τείχη της, η Κάτω Αίγυπτος, φθάνοντας ως το Δέλτα του Νείλου. Κατασκευάστηκε περί το 560 μ.Χ., έχει διαστάσεις 25 Χ 5 μέτρα και χρειάστηκαν δύο εκατομμύρια χρωματιστές ψηφίδες.
Αφού βολτάρουμε λίγο στη Μάνταμπα, μας κάνει εντύπωση πόσο πιο απελευθερωμένες είναι οι γυναίκες στο σύνολο τους σε σχέση με το Αμμάν, και αυτό είναι επειδή η Μάνταμπα παραμένει Ιορδανική πόλη με ποσοστό 95% Ιορδανούς και ελάχιστους μετανάστες.
Και αργά πια φτάνουμε στο Jaw Zaman Restaurant. Ένα παραδοσιακό εστιατόρια σε ένα παλιό πέτρινο σπίτι. Πεντανόστιμες συνταγές σε πήλινα σκεύη και τσίγκινα με τη φλόγα. Μακράν το καλύτερο μας γεύμα στην Ιορδανία. Πανδαισία γεύσης. Κάτσαμε αρκετή ώρα εκεί αφού ήταν και χαλαρό σε κόσμο εκείνη την ώρα, και ακολούθησε και ένα Sisha για την ολοκλήρωση του αποχαιρετιστήριου δείπνου στην Ιορδανία, πριν πάρουμε τον δρόμο για το αεροδρόμιο.
Στη διαδρομή για το αεροδρόμιο περνάμε από κάτι γειτονιές της Μάνταμπα με καλοστρωμένο χωματόδρομο, κάτι που μας έβαλε σε υποψίες στην αρχή για το Gps αλλά αποδείχθηκε και από την κίνηση και από την συνέχεια του δρόμου- κεντρική άσφαλτος- ότι ήταν η σωστή διαδρομή.
Στο αεροδρόμιο λοιπόν. Τέλος διαδρομής και παράδοση αυτοκινήτου. Οι τύποι της εταιρείας με τα αυτοκίνητα τα είχαν λίγο χαμένα με το βαθούλωμα στο αμάξι, αλλά επειδή δε το είχαν φωτογραφία πριν και λόγω και της πλήρης ασφάλειας δεν έκαναν κανένα θέμα.
Στον έλεγχο διαβατηρίων όλα γρήγορα, αλλά στον πρώτο έλεγχο των αποσκευών που θα πάνε κάτω από το αεροπλάνο έχουμε θέμα στην βαλίτσα μου. Ψάχνει ψάχνει ο τύπος και δε βρίσκει αυτό που θέλει. Λέω ότι την χιονόμπαλα θα ψάχνει… όχι όμως τη βρίσκει και προσπερνάει…. Τελικά τους ενοχλούσε το μπαλάκι του τένις γιατί έχει πεπιεσμένο αέρα μέσα… Από ότι κατάλαβα μετά έπαιρναν από πολλούς αντικείμενα με αέρα μέσα όπως προστατευτικές θήκες για πανάκριβους φωτογραφικούς φακούς.
Με τα πολλά και αφού αλλάζουμε ρούχα για το ταξίδι καταλήγουμε στο gate μας… Εκεί ο μορφέας μας βρίσκει στις αναπαυτικές καρέκλες, και το ξυπνητήρι που έχουμε βάλει μας βοηθάει να κοιμηθούμε βαθιά για 2 ώρες.
Η πτήση της επιστροφής ήταν κάτι μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, και παραμένει ο θαυμασμός για τα παιδιά που πέταξαν για Θεσσαλονίκη και πήγαν κατευθείαν για δουλειά…. Στην Κέρκυρα έπεσε βαθύς ύπνος…
Dead Sea – Jordan river Baptism Point – Madaba – Queen Alia Airport 90 km (1.45 ώρες)
Έφτασε Κυριακή πια… Πόσο μακριά φαίνεται η μέρα που προσγειωθήκαμε, πόσο πιο σοφά και πλούσια έγιναν τα μάτια και οι αισθήσεις….
Μετά από ένα μακρύ ύπνο έχουμε ραντεβού στο πρωινό, μακράν καλύτερος μπουφές από του δείπνου, αλλά με κλασικό ξεπλυμένο καφέ. Τι πρόβλημα και αυτό όταν συνηθίζεις σε εκλεκτούς φρέσκους καφέδες να μην ευχαριστιέσαι τίποτα μέτριο μετά!!! Αφού τρώμε πηγαίνουμε στη reception και κανονίζουμε να κάνουμε check out αλλά να κάτσουμε στο χώρο του ξενοδοχείου και να χρησιμοποιήσουμε πισίνες, παραλία και ντουζ, όσο θέλουμε. Ραντεβού στη πισίνα λοιπόν.


Με το θερμόμετρο να φλερτάρει τους 35 βαθμούς και ο ήλιος να καίει, βρίσκουμε μια όμορφη γωνιά με ξαπλώστρες και χαλαρώνουμε όσο δε πάει με μουσική, βιβλία, και μερικοί πονηροί από εμάς με λίγο Ταϊλανδέζικο μασάζ στο χώρο του σπα!!!
Χρειάζεται όλο αυτό το χαλάρωμα, διότι η πτήση για επιστροφή είναι στις 04.00 το πρωί την επομένη μέρα και για σήμερα δεν έχουμε καμία κράτηση σε ξενοδοχείο. Θα επιστρέψουμε το αμάξι κατά τις 12 το βράδυ και θα πάμε στο αεροδρόμιο για τις διαδικασίες της πτήσης.


Μετά το λιώσιμο στις ξαπλώστρες και τις βουτιές μας, επιστρέφει και από τα σπα η Κ, πάμε στο pool Bar, του οποίου τα σκαμπό είναι μέσα στο νερό, για ένα τελευταίο lemon and mint πριν αναχωρήσουμε από το ξενοδοχείο…

Μπαίνουμε στο αμάξι, με το 40αρι να μας καλωσορίζει, και ξεκινάμε για τον Ιορδάνη ποταμό και το σημείο της βάφτισης του Ιησού.


Εκεί εισερχόμαστε στην πράσινη ζώνη μεταξύ Ιορδανίας και Ισραήλ, και παρκάρουμε σε ένα κεντρικό παρκινγκ. Το 40αρι και αρχική τοποθέτηση του ξεναγού ότι πρέπει να περπατήσουμε 3 χιλιόμετρα, με έκαναν λίγο διστακτικό, αλλά ευτυχώς η παρέα ήταν αποφασιστική και πήγαμε το τουρ.

Το τουρ έχει υποχρεωτικά ξεναγό και βανάκι με οδηγό, διότι μόνο αυτοί είναι διαπιστευμένοι να κινούνται στην πράσινη ζώνη. Μας οδηγούν ως ένα σημείο και εκεί κατεβαίνουμε και ξεκινάει ο περίπατος. Ευτυχώς η περισσοτερη διαδρομή έχει πέργολα και έτσι περπατάμε στη σκιά. Φτάνουμε στο σημείο όπου και βαφτίστηκε ο Χριστός. Είναι λίγο πιο μακριά από το ποτάμι αλλά τότε πριν 2000 χρόνια η κοίτη του ποταμού έφτανε ως εδώ. Εκεί υπάρχουν κάποια απομεινάρια από βωμούς λατρείας και μιας ξύλινης εκκλησίας.






Η «Βηθανία πέραν του Ιορδάνου»
Σε κοντινή απόσταση από τη Νεκρά Θάλασσα, η κοιλάδα του ποταμού Ιορδάνη αναφέρεται στο Βιβλίο της Γένεσης ως «Κήπος του Θεού» ή «Κήπος της Εδέμ». Για την ανατολική όχθη του Ιορδάνη που ανήκει στην Ιορδανία υπήρχαν πολλά γραπτά προσκυνητών, όπως του Θεοδοσίου το 530 μ.Χ., του Αντωνίνου της Πιατσέντζα το 570 μ.Χ., του Αρκούλφου της Γαλλίας το 670 μ.Χ., του Επιφανίου το 750-800 μ.Χ., που μιλάει για την ύπαρξη μεγάλου ναού της Αγίας Τριάδας κτισμένου στις όχθες του ποταμού στα 1.650 μ. δυτικά της Μονής του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή, αλλά και του ρώσου μοναχού Δανιήλ.
Οι αρχαιολογικές ανακαλύψεις ξεκίνησαν το 1996, όπου αναγνωρίστηκε η περιοχή ως η «Βηθανία πέραν του Ιορδάνου», περί τα 6 χλμ. από τη Νεκρά Θάλασσα. Η αρχαιολογική σκαπάνη αποκάλυψε την περιοχή μεταξύ του ποταμού Ιορδάνη και του Ταλ αλ Χαράρ ή Ταλ Μαρ Ελιάς (το σημείο όπου λέγεται πως ο Προφήτης Ηλίας ανελήφθη στους ουρανούς με φλεγόμενη άμαξα).
Η Αλ Μαγκτάς (Ο χώρος της Βάπτισης) περιλαμβάνεται και στον μωσαϊκό χάρτη της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου της Μάταμπα, ενώ κεραμικά, νομίσματα, λίθινα εργαλεία και ερείπια κτιρίων αποδεικνύουν ότι η περιοχή κατοικούνταν στα χρόνια του Ιωάννη του Προδρόμου και του Ιησού (από τον 1ο αιώνα μ.Χ.). Η περιήγηση ξεκινά από τον λόφο του Προφήτη Ηλία όπου έχουν βρεθεί τα ερείπια βυζαντινού μοναστηριού με εκκλησίες, παρεκκλήσια, μεγάλες κολυμπήθρες βαπτίσματος, καθώς και σύστημα ύδρευσης και αποθήκευσης νερού, ανακαλύψεις που χρονολογούνται επίσης από τον 1ο αιώνα μ.Χ.
Ακόμη έχει βρεθεί ένας χώρος με μεγάλο μωσαϊκό που αναγνωρίστηκε ως χώρος προσευχής – ρωμαϊκό κτίσμα του 3ου αιώνα μ.Χ., ενώ στον λόφο του Προφήτη Ηλία η σπηλιά από όπου ανέβλυζε νερό ήταν ο χώρος στον οποίο λέγεται ότι διέμενε και βάπτιζε ο Ιωάννης. Η σπηλιά μετετράπη σε εκκλησία κατά τη βυζαντινή περίοδο (4ο-7ο αιώνα μ.Χ.) και ανεσκάφη πρόσφατα μαζί με το κανάλι του νερού.

Σε άλλα σημεία της περιοχής του Ιορδάνη έχουν βρεθεί ερείπια άλλων πέντε βυζαντινών εκκλησιών και μεγάλες κολυμπήθρες που αναφέρονται επίσης σε κείμενα βυζαντινών συγγραφέων και ιστορικών. Λέγεται ότι ο Ιησούς, του οποίου είχε αναγγείλει τον ερχομό ως Μεσσία πολύ νωρίτερα ο Ιωάννης, ήρθε εδώ και βαπτίστηκε στα 30 του, έμεινε τρεις ημέρες προσευχόμενος στον Θεό και συνάντησε τους πρώτους του μαθητές, Σίμωνα, Πέτρο, Ανδρέα, Φίλιππο και Ναθαναήλ. Κατά την επίσκεψή του στους Αγίους Τόπους τον Μάρτιο του 2000 επισκέφθηκε την περιοχή ο πάπας Ιωάννης-Παύλος Β’, ενώ αξίζει να αναφέρουμε ότι για τους ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς της Ιορδανίας ο Ιωάννης ο Βαπτιστής είναι ο πολιούχος άγιος. Αρκετές είναι οι εκκλησίες που κτίζονται στην περιοχή από χριστιανικές αδελφότητες όλου του κόσμου. Εξέχουσα θέση κατέχει η ελληνορθόδοξη εκκλησία κοντά στην είσοδο των αναβαθμίδων του ποταμού, όπου πολλοί πιστοί προσέρχονται προκειμένου να βυθίσουν εξαγνιστικά τα πόδια τους στο ιερό ποτάμι. Είναι δωρεά του ιδρύματος Σταυρός Νιάρχος και δείχνει την δυναμική παρουσία των Χριστιανών σε αυτό το μέρος ανάμεσα σε Άραβες και Εβραίους





Έπειτα συνεχίζουμε μέχρι τον ποταμό, υπό τον ήχο του Bob Dylan και Tombstone Blues….




Το βιβλικό όρος Νέμπο…
Στα 10 χλμ. δυτικά της Μάταμπα, στο τέλος του οροπεδίου όπου ξεχωρίζουν τρεις κορυφές, με πρώτη το Νέμπο και τρίτη τη Σιγιάγκα (μοναστήρι στην αραμαϊκή γλώσσα), ήταν ο τελικός προορισμός της πορείας του Μωυσή από την Αίγυπτο και πρόκειται για ένα από τα σημεία όπου λέγεται ότι ετάφη. Το τάγμα των Φραγκισκανών αγόρασε την έκταση στο όρος Νέμπο το 1930 και ανέλαβε την ανασκαφή της περιοχής της εκκλησίας και του μοναστηριού, αφού η ύπαρξη της εκκλησίας είχε επιβεβαιωθεί από τη μοναχή Αιθέρια το 394 μ.Χ., ενώ αργότερα, κατά τον 6ο αιώνα, αναφερόταν ως μεγάλη βυζαντινή εκκλησία και βαπτιστήριο.
Από τις ιερότερες περιοχές της Βίβλου και προσκύνημα για τους πρώτους χριστιανούς, η εκκλησία στο όρος Νέμπο χτίστηκε τον 4ο αιώνα για να σηματοδοτήσει το σημείο ταφής του Μωυσή. Μέχρι στιγμής έχουν βρεθεί έξι διαφορετικοί τάφοι διαφορετικών χρονικών περιόδων στην εκκλησία που χτίστηκε στη μνήμη του. Βέβαια αν και η εκκλησία διαμορφώθηκε πριν από μερικά χρόνια, σήμερα βρίσκεται σε πυρετό ανοικοδόμησης, καθώς επεκτείνεται και η στέγη της αντικαθίσταται από ένα μεγαλόπρεπο στέγαστρο. Γι’ αυτό άλλωστε και έχουν μεταφερθεί τα περίφημα ψηφιδωτά που στόλιζαν το δάπεδο, με κεντρικό το εντυπωσιακό μωσαϊκό με διαστάσεις 3 Χ 9 μέτρα, καλοδιατηρημένο, με σκηνές τρύγου, κυνηγιού και πολλά άγρια ζώα. Το νέο μουσείο εκτός από ψηφιδωτά περιλαμβάνει διάφορα αρχαιολογικά ευρήματα, όπως λίθινα εργαλεία, κίονες με κιονόκρανα κ.ά. Γύρω από την εκκλησία υπάρχει περίφραξη από πέτρινο τείχος που διαχωρίζει την εκκλησία και το σημείο όπου είναι τοποθετημένος ο μπρούτζινος σταυρός με το ερπετό και το σημείο όπου ο Μωυσής ατένισε τη Γη της Χαναάν. Μάλιστα στο σημείο αυτό, δίπλα από τον σταυρό, ο πάπας φύτεψε συμβολικά μια ελιά.



Εκεί φτάνουμε μισή ώρα πριν το κλείσιμο σύμφωνα με το ιντερνέτ, αλλά σύμφωνα με την ταμπέλα της εισόδου φτάνουμε μισή ώρα Μέτα το κλείσιμο. Δε πειράζει όμως περπατάμε λίγο στη γύρω περιοχή και θαυμάζουμε τη θέα.


Επόμενη στάση η Μάνταμπα, για βόλτα και φυσικά φαγητό. Η Μεδεβά της Παλαιάς Διαθήκης απέχει 30 χλμ. από το Αμμάν, σχετίζεται με τον Μωυσή και την Έξοδο των Ισραηλιτών της Βίβλου ως πόλη των Μοαβιτών του 1300 π.Χ. και είναι μία από τις πόλεις που μοιράστηκαν οι 12 φυλές του Ισραήλ. Μάλιστα έχει βρεθεί τάφος αυτής της περιόδου έξω από τη σημερινή πόλη επάνω σε τύμβο.
Γνώρισε άνθηση κατά τη ρωμαϊκή περίοδο με όμορφους δρόμους με κιονοστοιχίες και πλούσιες οικίες στολισμένες με ψηφιδωτά. Κατά τη βυζαντινή περίοδο όπου και έγινε σημαντικό εκκλησιαστικό κέντρο και ως την περσική εισβολή το 614 μ.Χ. ήταν σχεδόν επιβεβλημένο κάθε πλούσια οικογένεια να στολίζει τα δάπεδα του σπιτιού της με ψηφιδωτά για τα οποία ανταγωνίζονταν σε φαντασία και δημιουργικότητα οι καλλιτέχνες.


Κατά τα μέσα του 8ου αιώνα η πόλη καταστράφηκε από ισχυρό σεισμό και εγκαταλείφθηκε. Μόνο προς τα τέλη του 19ου αιώνα άρχισε πάλι να κατοικείται, όταν 2.000 χριστιανοί από το Κεράκ μετανάστευσαν εκεί. Προκειμένου να χτίσουν τις κατοικίες τους, σκάβοντας ανακάλυψαν τα πρώτα περίφημα ψηφιδωτά.
Η «Πόλη των Ψηφιδωτών», όπως είναι γνωστή πλέον, αποτελεί έναν από τους κορυφαίους προορισμούς της χώρας χάρη και στην ελληνορθόδοξη εκκλησία του Αγίου Γεωργίου με τον περίφημο ψηφιδωτό χάρτη του δαπέδου της. Στον χάρτη απεικονίζονται η Παλαιστίνη και οι Αγιοι Τόποι, η Ιερουσαλήμ με τα τείχη της, η Κάτω Αίγυπτος, φθάνοντας ως το Δέλτα του Νείλου. Κατασκευάστηκε περί το 560 μ.Χ., έχει διαστάσεις 25 Χ 5 μέτρα και χρειάστηκαν δύο εκατομμύρια χρωματιστές ψηφίδες.
Αφού βολτάρουμε λίγο στη Μάνταμπα, μας κάνει εντύπωση πόσο πιο απελευθερωμένες είναι οι γυναίκες στο σύνολο τους σε σχέση με το Αμμάν, και αυτό είναι επειδή η Μάνταμπα παραμένει Ιορδανική πόλη με ποσοστό 95% Ιορδανούς και ελάχιστους μετανάστες.

Και αργά πια φτάνουμε στο Jaw Zaman Restaurant. Ένα παραδοσιακό εστιατόρια σε ένα παλιό πέτρινο σπίτι. Πεντανόστιμες συνταγές σε πήλινα σκεύη και τσίγκινα με τη φλόγα. Μακράν το καλύτερο μας γεύμα στην Ιορδανία. Πανδαισία γεύσης. Κάτσαμε αρκετή ώρα εκεί αφού ήταν και χαλαρό σε κόσμο εκείνη την ώρα, και ακολούθησε και ένα Sisha για την ολοκλήρωση του αποχαιρετιστήριου δείπνου στην Ιορδανία, πριν πάρουμε τον δρόμο για το αεροδρόμιο.



Στη διαδρομή για το αεροδρόμιο περνάμε από κάτι γειτονιές της Μάνταμπα με καλοστρωμένο χωματόδρομο, κάτι που μας έβαλε σε υποψίες στην αρχή για το Gps αλλά αποδείχθηκε και από την κίνηση και από την συνέχεια του δρόμου- κεντρική άσφαλτος- ότι ήταν η σωστή διαδρομή.
Στο αεροδρόμιο λοιπόν. Τέλος διαδρομής και παράδοση αυτοκινήτου. Οι τύποι της εταιρείας με τα αυτοκίνητα τα είχαν λίγο χαμένα με το βαθούλωμα στο αμάξι, αλλά επειδή δε το είχαν φωτογραφία πριν και λόγω και της πλήρης ασφάλειας δεν έκαναν κανένα θέμα.
Στον έλεγχο διαβατηρίων όλα γρήγορα, αλλά στον πρώτο έλεγχο των αποσκευών που θα πάνε κάτω από το αεροπλάνο έχουμε θέμα στην βαλίτσα μου. Ψάχνει ψάχνει ο τύπος και δε βρίσκει αυτό που θέλει. Λέω ότι την χιονόμπαλα θα ψάχνει… όχι όμως τη βρίσκει και προσπερνάει…. Τελικά τους ενοχλούσε το μπαλάκι του τένις γιατί έχει πεπιεσμένο αέρα μέσα… Από ότι κατάλαβα μετά έπαιρναν από πολλούς αντικείμενα με αέρα μέσα όπως προστατευτικές θήκες για πανάκριβους φωτογραφικούς φακούς.

Με τα πολλά και αφού αλλάζουμε ρούχα για το ταξίδι καταλήγουμε στο gate μας… Εκεί ο μορφέας μας βρίσκει στις αναπαυτικές καρέκλες, και το ξυπνητήρι που έχουμε βάλει μας βοηθάει να κοιμηθούμε βαθιά για 2 ώρες.

Η πτήση της επιστροφής ήταν κάτι μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, και παραμένει ο θαυμασμός για τα παιδιά που πέταξαν για Θεσσαλονίκη και πήγαν κατευθείαν για δουλειά…. Στην Κέρκυρα έπεσε βαθύς ύπνος…
Last edited by a moderator: