vasiliss
Member
- Μηνύματα
- 984
- Likes
- 9.107
- Επόμενο Ταξίδι
- ;;;
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ρωσία -Ισλανδία - Περού
Ημέρα 3η : Berat ...
Μετά λοιπόν από τo express πέρασμά μου από το νοσοκομείο του Μπερατίου, πρόλαβα τους υπόλοιπους, πριν αυτοί ξεκινήσουν την σημερινή τους εξόρμηση στην πόλη και δώσαμε ραντεβού στην κρεμαστή γέφυρα.
Το σημερινό πρόγραμμα στο Berat, έλεγε περιήγηση στις γειτονιές Mangalem και Gorica και έπειτα ανέβασμα με το αυτοκίνητο στο κάστρο.
Χωροταξικά το παλιό Βerat χωρίζεται σε τρία κομμάτια. Το κάστρο, που ακόμα κατοικείται και εκτείνεται αρκετά πάνω στον λόφο, την συνοικία Mangalem που σκαρφαλώνει στα ριζά του απότομου βράχου κάτω από το κάστρο και απέναντι, χωρισμένη από το ποτάμι Lumi i Osumit, την συνοικία Gorica που απλώνεται στην πλαγιά ενός πιο ήπιου χωρίς απότομη κλίση λόφου.
Mangalem
Gorica
Από το προηγούμενο απόγευμα το Berat μας είχε κάνει ιδιαίτερα θετική εντύπωση, τόσο η παλιά πόλη βέβαια όσο και η σύγχρονη που δεν ήταν και άσχημη. Σε σύγκριση με το Αργυρόκαστρο, η παλιά πόλη του Μπερατίου είναι πιο μαζεμένη, καλύτερα διατηρημένη και πιο μικρή. Το Αργυρόκαστρο διαθέτει βέβαια περισσότερα αρχοντικά, αλλά συγκρίνοντας τις δύο πόλεις,την καρδιά μας κέρδισε το Berat.
Ξεκινήσαμε από τις απότομες ανηφόρες της Mangalem (οι γυναίκες αυστηρά μόνο με ίσιο παπούτσι) η οποία δεν είναι και τεράστια και σύντομα κάποιος την έχει τριγυρίσει όλη.
Έπειτα κατευθυνθήκαμε παράλληλα με το ποτάμι στην επόμενη γέφυρα που ενώνει τις δύο γειτονιές ( στέκει εκεί από το 17ο αιώνα), την διασχίσαμε και βρεθήκαμε απέναντι στη συνοικία Gorica.
Η συνοικία αυτή είναι λιγότερο τουριστική, με λιγότερα μαγαζιά και ξενώνες, πιο εύκολη στο περπάτημα και πιο αυθεντική, θα έλεγα.
Ψάξαμε κάποιον τρόπο να μπούμε μέσα σε κάποια από τις δύο εκκλησίες που υπήρχαν εκεί, αλλά δυστυχώς δεν τα καταφέραμε. Κάπου συναντήσαμε τον Λάμπη, (βλέπε «Αντιγόνη») τα ξαναείπαμε τον ξαναευχαρίστησα για το ενδιαφέρον του και συνεχίσαμε.
Η ζέστη ήταν αρκετή εκείνη την ημέρα, ο χρόνος μας λίγος, οπότε είχαμε αποφασίσει να πάμε στο κάστρο με το αυτοκίνητο. Ο ιδιοκτήτης του ενός διαμερίσματος μας είχε προτείνει να πάρουμε τον βόρειο δρόμο για το κάστρο – που περνάει από το νεκροταφείο της πόλης – γιατί στον άλλο γίνονταν έργα. Επίσης τόνισε ότι με κανέναν τρόπο δεν πρέπει να χάσουμε το μουσείο του Ονουφρίου μέσα στο κάστρο, ενώ για το εθνογραφικό είπε ότι δεν έχει και κάτι σημαντικό να δούμε.
Αφήσαμε τα αυτοκίνητα κάτω από τα πεύκα λίγο πριν από την είσοδο του κάστρου και κατευθυνθήκαμε προς τα εκεί. Το κάστρο αν και κατοικείται έχει είσοδο 100lek οι μεγάλοι και τα παιδιά κάτω των 8 δωρεάν. Ανηφορίσαμε το καλντερίμι και κατευθυνθήκαμε προς το μουσείο του Ονουφρίου.(είσοδος 200 lek - 60lek τα παιδιά)
Το μουσείο είναι η ορθόδοξη βυζαντινή εκκλησία του αγίου Νικολάου, με ωραίο ξυλόγλυπτο επιχρυσωμένο τέμπλο, αρκετές τοιχογραφίες και πολλές βυζαντινές εικόνες του Ονούφριου (που δημιουργεί μία αγιογραφική σχολή που ονομάζεται «σχολή του Μπερατίου») του γιού του Νικόλαου και άλλων αγιογράφων. Ήταν το κύριο αξιοθέατο του κάστρου, με πολλά γκρουπ τουριστών. Εγώ βέβαια αν ήξερα περί τίνος ακριβώς πρόκειται, θα είχα επιλέξει να επισκεφτώ το εθνογραφικό μουσείο. Εξηγούμαι. Η εκκλησία, το τέμπλο κτλ. ήταν πράγματι πολύ ωραία, αλλά κυρίως εντυπωσιάζουν τόσο πολύ έναν ξένο ή έναν εραστή της βυζαντινής τέχνης. Εγώ ως Έλληνας, έχω δει δεκάδες βυζαντινές εκκλησίες και μοναστήρια και η συγκεκριμένη δεν είχε να προσφέρει σε εμένα κάτι καινούριο και τόσο συγκλονιστικό, οπότε, ανάμεσα στα δύο, θα προτιμούσα να είχα πάει στο εθνογραφικό.
Καθώς δεν είχαμε δει και το εθνογραφικό του Αργυροκάστρου, έμεινα με την περιέργεια.
Το κάστρο όπως προείπα είναι αρκετά μεγάλο σε έκταση. Αφού το διασχίσεις κατά μήκος, φτάνεις στο σημείο όπου έχεις πανοραμική θέα της περιοχής. Ακριβώς από κάτω μας η συνοικία Mangalem, απέναντι η καμπή του ποταμού Lumi i Osumit, μετά το ποτάμι η συνοικία Gorica και βέβαια πιο πέρα η σύγχρονη πόλη και στο βάθος τα βουνά ακόμη χιονισμένα.
Περπατήσαμε αρκετά, βγάλαμε φωτογραφίες κι έπειτα επιστρέψαμε στα αυτοκίνητα για να πάρουμε τον δρόμο προς τους Άγιους Σαράντα.
Μετά λοιπόν από τo express πέρασμά μου από το νοσοκομείο του Μπερατίου, πρόλαβα τους υπόλοιπους, πριν αυτοί ξεκινήσουν την σημερινή τους εξόρμηση στην πόλη και δώσαμε ραντεβού στην κρεμαστή γέφυρα.

Το σημερινό πρόγραμμα στο Berat, έλεγε περιήγηση στις γειτονιές Mangalem και Gorica και έπειτα ανέβασμα με το αυτοκίνητο στο κάστρο.
Χωροταξικά το παλιό Βerat χωρίζεται σε τρία κομμάτια. Το κάστρο, που ακόμα κατοικείται και εκτείνεται αρκετά πάνω στον λόφο, την συνοικία Mangalem που σκαρφαλώνει στα ριζά του απότομου βράχου κάτω από το κάστρο και απέναντι, χωρισμένη από το ποτάμι Lumi i Osumit, την συνοικία Gorica που απλώνεται στην πλαγιά ενός πιο ήπιου χωρίς απότομη κλίση λόφου.
Mangalem

Gorica

Από το προηγούμενο απόγευμα το Berat μας είχε κάνει ιδιαίτερα θετική εντύπωση, τόσο η παλιά πόλη βέβαια όσο και η σύγχρονη που δεν ήταν και άσχημη. Σε σύγκριση με το Αργυρόκαστρο, η παλιά πόλη του Μπερατίου είναι πιο μαζεμένη, καλύτερα διατηρημένη και πιο μικρή. Το Αργυρόκαστρο διαθέτει βέβαια περισσότερα αρχοντικά, αλλά συγκρίνοντας τις δύο πόλεις,την καρδιά μας κέρδισε το Berat.



Ξεκινήσαμε από τις απότομες ανηφόρες της Mangalem (οι γυναίκες αυστηρά μόνο με ίσιο παπούτσι) η οποία δεν είναι και τεράστια και σύντομα κάποιος την έχει τριγυρίσει όλη.


Έπειτα κατευθυνθήκαμε παράλληλα με το ποτάμι στην επόμενη γέφυρα που ενώνει τις δύο γειτονιές ( στέκει εκεί από το 17ο αιώνα), την διασχίσαμε και βρεθήκαμε απέναντι στη συνοικία Gorica.



Η συνοικία αυτή είναι λιγότερο τουριστική, με λιγότερα μαγαζιά και ξενώνες, πιο εύκολη στο περπάτημα και πιο αυθεντική, θα έλεγα.




Ψάξαμε κάποιον τρόπο να μπούμε μέσα σε κάποια από τις δύο εκκλησίες που υπήρχαν εκεί, αλλά δυστυχώς δεν τα καταφέραμε. Κάπου συναντήσαμε τον Λάμπη, (βλέπε «Αντιγόνη») τα ξαναείπαμε τον ξαναευχαρίστησα για το ενδιαφέρον του και συνεχίσαμε.



Η ζέστη ήταν αρκετή εκείνη την ημέρα, ο χρόνος μας λίγος, οπότε είχαμε αποφασίσει να πάμε στο κάστρο με το αυτοκίνητο. Ο ιδιοκτήτης του ενός διαμερίσματος μας είχε προτείνει να πάρουμε τον βόρειο δρόμο για το κάστρο – που περνάει από το νεκροταφείο της πόλης – γιατί στον άλλο γίνονταν έργα. Επίσης τόνισε ότι με κανέναν τρόπο δεν πρέπει να χάσουμε το μουσείο του Ονουφρίου μέσα στο κάστρο, ενώ για το εθνογραφικό είπε ότι δεν έχει και κάτι σημαντικό να δούμε.



Αφήσαμε τα αυτοκίνητα κάτω από τα πεύκα λίγο πριν από την είσοδο του κάστρου και κατευθυνθήκαμε προς τα εκεί. Το κάστρο αν και κατοικείται έχει είσοδο 100lek οι μεγάλοι και τα παιδιά κάτω των 8 δωρεάν. Ανηφορίσαμε το καλντερίμι και κατευθυνθήκαμε προς το μουσείο του Ονουφρίου.(είσοδος 200 lek - 60lek τα παιδιά)


Το μουσείο είναι η ορθόδοξη βυζαντινή εκκλησία του αγίου Νικολάου, με ωραίο ξυλόγλυπτο επιχρυσωμένο τέμπλο, αρκετές τοιχογραφίες και πολλές βυζαντινές εικόνες του Ονούφριου (που δημιουργεί μία αγιογραφική σχολή που ονομάζεται «σχολή του Μπερατίου») του γιού του Νικόλαου και άλλων αγιογράφων. Ήταν το κύριο αξιοθέατο του κάστρου, με πολλά γκρουπ τουριστών. Εγώ βέβαια αν ήξερα περί τίνος ακριβώς πρόκειται, θα είχα επιλέξει να επισκεφτώ το εθνογραφικό μουσείο. Εξηγούμαι. Η εκκλησία, το τέμπλο κτλ. ήταν πράγματι πολύ ωραία, αλλά κυρίως εντυπωσιάζουν τόσο πολύ έναν ξένο ή έναν εραστή της βυζαντινής τέχνης. Εγώ ως Έλληνας, έχω δει δεκάδες βυζαντινές εκκλησίες και μοναστήρια και η συγκεκριμένη δεν είχε να προσφέρει σε εμένα κάτι καινούριο και τόσο συγκλονιστικό, οπότε, ανάμεσα στα δύο, θα προτιμούσα να είχα πάει στο εθνογραφικό.
Καθώς δεν είχαμε δει και το εθνογραφικό του Αργυροκάστρου, έμεινα με την περιέργεια.




Το κάστρο όπως προείπα είναι αρκετά μεγάλο σε έκταση. Αφού το διασχίσεις κατά μήκος, φτάνεις στο σημείο όπου έχεις πανοραμική θέα της περιοχής. Ακριβώς από κάτω μας η συνοικία Mangalem, απέναντι η καμπή του ποταμού Lumi i Osumit, μετά το ποτάμι η συνοικία Gorica και βέβαια πιο πέρα η σύγχρονη πόλη και στο βάθος τα βουνά ακόμη χιονισμένα.




Περπατήσαμε αρκετά, βγάλαμε φωτογραφίες κι έπειτα επιστρέψαμε στα αυτοκίνητα για να πάρουμε τον δρόμο προς τους Άγιους Σαράντα.




