hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφ.2 Οργάνωση ταξιδιού στο Βόρειο Καύκασο
- Κεφ.3 Νταγκεστάν: Derbent
- Κεφ.4 Το... Machu Picchu (?!!!) του Νταγκεστάν
- Κεφ.5 Νταγκεστάν: οροπέδια, κασταρράκτες και βαθιές κοιλάδες
- Κεφ.6 Νταγκεστάν: Πυργόσπιτα σαν αετοφωλιές
- Κεφ.7 Νταγκεστάν: Oι καλλιτέχνες του Untsukul
- Κεφ.8 Βόλτα στις εξοχές της Tσετσενίας
- Κεφ.9 Τσετσενία: Grozny
- Κεφ.10 Βόλτα στις εξοχές της Βόρειας Οσετίας
- Κεφ.11 Βόρεια Οσετία: Vladikavkaz
Κεφ.6 Νταγκεστάν: Πυργόσπιτα σαν αετοφωλιές
Μετά το πρόγευμα αποχαιρετήσαμε την κυρία Zeynab και το μελίσσι των παιδιών της. Ο μοναχογιός ήταν ο καλοχαϊδεμένος μα κι ο πιο δύστροπος. Η καλοκυρά με τη μαντήλα φορώντας κάλτσες με τα πασουμάκια, αποδέχτηκε το αίτημα να απαθανατιστεί μαζί μας στο φακό της μηχανής. Σπάνιο για γυναίκα αλλά όχι για μια καπάτσα businesswoman σα και του λόγου της.
Από το Gotsatl’ Bolshoy πήραμε τη στράτα δίπλα από το ποτάμι Avarskoye koysu με όμορφες εικόνες να μας συντροφεύουν:
Στο χωριό Khebda διασχίσαμε το ποτάμι και πήραμε τον ανηφορικό χωματόδρομο προς το χωριό Goor (Гоор).
Στο οπτικό μας πεδίο άρχισαν να ξεπηδούν γυμνοί ορεινοί όγκοι και φαντάσματα χωριών φωλιασμένα στις απόκρημνες πλαγιές, παρατημένα από τους κατοίκους τους, ξεχασμένα από το χρόνο.
Το Lada Kalina προσπέρασε το σύγχρονο οικισμό του Goor κι αγκομαχώντας έφτασε στα ριζά του παλιού οικισμού.
Το παλιό Goor, ένα από τα αξιοθέατα του Νταγκεστάν, ήταν κάποτε ένα απόρθητο αμυντικό συγκρότημα επτά πύργων και κτιρίων κατοικιών, που βρισκόταν στην κορυφή ενός βουνού, στην άκρη μιας αβύσσου. Κυριολεκτικά μοιάζει με αετοφωλιά. Σταθήκαμε στην αιχμηρή άκρη πάνω από το κενό και δεν χορταίναμε να απολαμβάνουμε την απεραντοσύνη και τη σιωπή. Η αρχαία αρχιτεκτονική και τα βουνά συνταιριασμένα σε μια πανοραμική εικόνα σου έδιναν μια μοναδική αίσθηση ενός κόσμου που σε αγκαλιάζει και σε γεμίζει αγαλλίαση! Κατ'εμέ από τα πιό γοητευτικά αξιοθέατα του ταξιδιού.
Τέσσερις πύργοι έχουν πλέον καταστραφεί. Από τα ερείπια τους, χτίστηκαν κτίρια στο νέο τμήμα του χωριού, όπου άρχισαν να μετακινούνται οι κάτοικοι στα μέσα του 20ού αιώνα αναζητώντας μια ευκολότερη ζωή. Ο χρόνος κατασκευής του συγκροτήματος δεν είναι γνωστός ακριβώς. Στους τοίχους των πύργων μπορεί κανείς να δει σύμβολα της προ-ισλαμικής περιόδου - χριστιανικά και ακόμη και ειδωλολατρικά.
Mετακινηθήκαμε λίγο δυτικότερα στο γειτονικό χωριό Kakhib (Кахиб). Περπατήσαμε μέσα από τα δρομάκια του χωριού, περνώντας μπροστά από το σχολείο όπου στο υπέρθυρο δέσποζε η επιγραφή “οтличная учеба - луший подарок родине” (η εξαιρετική μελέτη είναι το καλύτερο δώρο για την πατρίδα)!
Φτάνοντας στην άκρη του οικισμού αντικρύσαμε στην αντικριστή πλαγιά άλλο ένα χωριό-φάντασμα, το παλιό Kakhib. Εδώ ο πύργος ήταν στημένος καταμεσής ενός γκρεμισμένου τζαμιού και τα λείψανα των κατοικιών ήταν διάσπαρτα στις πλαγιές. Αποφασίσαμε να το προσεγγίσουμε αν και τελικά το μονοπάτι αποδείχθηκε πιο απαιτητικό για την άθλια φυσική μου κατάσταση. Αναρωτιέμαι ακόμα αν άξιζε να με τραβολογάνε οι συνοδοιπόροι μου στις ανηφοριές και να θέτω εν αμφιβόλω την ισορροπία μου πάνω στις πέτρες των ερειπίων. Συμπαθητικό το πρώην τζαμί, ενδιαφέρουσες κάποιες ανάγλυφες λεπτομέρειες, καλή κι η θέα προς το χωριό και τα βουνά, αλλά πέραν αυτού ουδέν που να δικαιολογεί τη χασούρα χρόνου και το ρίσκο να γκρεμοτσακιστώ στα κατσάβραχα.
Κούτσα κούτσα κατηφορίσαμε και πήραμε το δρόμο προς τα πίσω παραποταμίως πάλι.
Στη διαδρομή σταθήκαμε και τρυπώσαμε στο μικρό φαράγγι Khatan-Bugeb-kkal ("φαράγγι της Κυριακής" στη γλώσσα των Αβάρων) για να δούμε ένα απροσδόκητο αξιοθέατο σε μια περιοχή όπου το ισλαμικό στοιχείο είναι κυρίαρχο. To ξωκλήσι Datun (Датунский храм), ένας χριστιανικός ναός -μάλλον μέρος ενός ευρύτερου μοναστηριού- που χτίστηκε από γεωργιανούς ιεραπόστολους πιθανώς στα τέλη του 10ου - αρχές 11ου αιώνα. Έκτοτε εγκαταλείφθηκε, επαναλειτούργησε περιστασιακά και σήμερα στέκει αναστηλωμένο μεν, λαβωμένο δε καθώς κατά καιρούς έχει υποστεί βανδαλισμούς: αναφέρεται ότι την δεκαετία του 1920, οι τοιχογραφίες στους τοίχους ήταν ακόμη ορατές.
Σ’ενα από τα μικρά χωριά πάνω στο δρόμο μας έπιασε μια λαχτάρα για αναψυκτικό. Εγώ πάλι είχα περιέργεια να ρίξω μια ματιά στο εσωτερικό του μικρού παντοπωλείου. Αποζημιώθηκα από το καλτ σκηνικό: παντόφλες και παπούτσια (διότι το παντοπωλείο είναι και υποδηματοπωλείο) και δίπλα τα καρβέλια το ψωμί προς πώληση.
Στην συμβολή των ποταμών Avarskoye koysu και Sulak (περιώνυμος για το φαράγγι Glavnyy Sulatskiy που αποτελεί φυσικό αξιοθέατο), κάναμε στάση διότι ο Timur ήθελε να μας κάνει ένα μικρό δωράκι: μια βόλτα με ταχύπλοο εντός του φαραγγιού Sulak.
Οι ακτίνες του ήλιου είχαν σχεδόν αποχαιρετήσει το φαράγγι και το λεπτό αντιανεμικό που φορούσα δεν στάθηκε ικανό να ανακόψει τις ριπές του ψυχρού αέρα κατά τον διάπλου. Η σύντομη βόλτα δεν σκόρπισε και ρίγη συγκίνησης, μόνο ψύχους.
Γύρω γύρω ορεινοί όγκοι, στάση σε μια μικρή σπηλιά με τυρκουάζ νερά (blue grotto σε εκδοχή Νταγκεστάν), στάση όμως και σε μια κατασκήνωση (δεν καταλαβα ως προς τι η παρουσία εργατών εκεί) όπου εκτίμησα πολύ το σαμοβάρι και το ζεστό τσάι που μας φίλεψαν.
Υπερπλήρεις εμπειριών υπο το λυκόφως κινήσαμε οδικώς, παραποταμίως του Αndiskoye koysu, προς το κοντινό χωριό Chirkata (Чирката) όπου και θα διανυκτερεύαμε. Tι γκρίνια άρχισα που δεν μπορούσα να φωτογραφίσω άλλο ένα φαράγγι λόγω των χαμηλών συνθηκών φωτός, δεν λέγεται. Είχα πεισμώσει ότι θα υποχρέωνα τον Timur να ξανακάνει το πρωί την ίδια διαδρομή για να΄χω τα πολυπόθητα πλάνα. Φωτοπλεονεξία...
Η τσαντίλα μου καταλάγιασε σαν φτάσαμε στο ξενώνα MiriDa.
Ομολογουμένως το ατμοσφαιρικότερο κατάλυμα που μας έλαχε όλες τις μέρες του ταξιδιού στον Βόρειο Καύκασο. Το δωμάτιο ήταν παραδοσιακά διακοσμημένο με τα χαλιά, με τα κιλίμια και τα μπακίρια του.
Στην αυλή οι καλονοικοκυράδες του σπιτιού μας ετοιμάσανε λαχταριστές φρεσκοζυμωμένες πίτες στους ξυλόφουρνους. Διακριτικές σιωπηλές παρουσίες, αναλώθηκαν αποκλειστικά στο μαγείρεμα. Ούτε καν στο σερβίρισμα.
Στο δείπνο η παρέα εμπλουτίστηκε από γηραιούς και μη συνδαιτυμόνες, άνδρες όλοι τους. Γείτονες; συγγενείς; άγνωστο. Όταν τρώμε, δεν μιλάμε…
Ο καναπές που κάτσαμε για το δείπνο άλλαξε ευθύς χρήση και μετατράπηκε στο κρεβάτι που θα κοιμόμουν. Το αφρολέξ του μια λακκούβα από τη πολυχρησία αποδείχθηκε σκληρός αντίπαλος για έναν ξεκούραστο ύπνο. Το ίδιο κι η χρήση τουαλέτας αντίπερα στην αυλή μέσα στα μαύρα σκοτάδια και το κρύο...
Μετά το πρόγευμα αποχαιρετήσαμε την κυρία Zeynab και το μελίσσι των παιδιών της. Ο μοναχογιός ήταν ο καλοχαϊδεμένος μα κι ο πιο δύστροπος. Η καλοκυρά με τη μαντήλα φορώντας κάλτσες με τα πασουμάκια, αποδέχτηκε το αίτημα να απαθανατιστεί μαζί μας στο φακό της μηχανής. Σπάνιο για γυναίκα αλλά όχι για μια καπάτσα businesswoman σα και του λόγου της.
Από το Gotsatl’ Bolshoy πήραμε τη στράτα δίπλα από το ποτάμι Avarskoye koysu με όμορφες εικόνες να μας συντροφεύουν:



Στο χωριό Khebda διασχίσαμε το ποτάμι και πήραμε τον ανηφορικό χωματόδρομο προς το χωριό Goor (Гоор).
Στο οπτικό μας πεδίο άρχισαν να ξεπηδούν γυμνοί ορεινοί όγκοι και φαντάσματα χωριών φωλιασμένα στις απόκρημνες πλαγιές, παρατημένα από τους κατοίκους τους, ξεχασμένα από το χρόνο.




Το Lada Kalina προσπέρασε το σύγχρονο οικισμό του Goor κι αγκομαχώντας έφτασε στα ριζά του παλιού οικισμού.


Το παλιό Goor, ένα από τα αξιοθέατα του Νταγκεστάν, ήταν κάποτε ένα απόρθητο αμυντικό συγκρότημα επτά πύργων και κτιρίων κατοικιών, που βρισκόταν στην κορυφή ενός βουνού, στην άκρη μιας αβύσσου. Κυριολεκτικά μοιάζει με αετοφωλιά. Σταθήκαμε στην αιχμηρή άκρη πάνω από το κενό και δεν χορταίναμε να απολαμβάνουμε την απεραντοσύνη και τη σιωπή. Η αρχαία αρχιτεκτονική και τα βουνά συνταιριασμένα σε μια πανοραμική εικόνα σου έδιναν μια μοναδική αίσθηση ενός κόσμου που σε αγκαλιάζει και σε γεμίζει αγαλλίαση! Κατ'εμέ από τα πιό γοητευτικά αξιοθέατα του ταξιδιού.





Τέσσερις πύργοι έχουν πλέον καταστραφεί. Από τα ερείπια τους, χτίστηκαν κτίρια στο νέο τμήμα του χωριού, όπου άρχισαν να μετακινούνται οι κάτοικοι στα μέσα του 20ού αιώνα αναζητώντας μια ευκολότερη ζωή. Ο χρόνος κατασκευής του συγκροτήματος δεν είναι γνωστός ακριβώς. Στους τοίχους των πύργων μπορεί κανείς να δει σύμβολα της προ-ισλαμικής περιόδου - χριστιανικά και ακόμη και ειδωλολατρικά.



Mετακινηθήκαμε λίγο δυτικότερα στο γειτονικό χωριό Kakhib (Кахиб). Περπατήσαμε μέσα από τα δρομάκια του χωριού, περνώντας μπροστά από το σχολείο όπου στο υπέρθυρο δέσποζε η επιγραφή “οтличная учеба - луший подарок родине” (η εξαιρετική μελέτη είναι το καλύτερο δώρο για την πατρίδα)!


Φτάνοντας στην άκρη του οικισμού αντικρύσαμε στην αντικριστή πλαγιά άλλο ένα χωριό-φάντασμα, το παλιό Kakhib. Εδώ ο πύργος ήταν στημένος καταμεσής ενός γκρεμισμένου τζαμιού και τα λείψανα των κατοικιών ήταν διάσπαρτα στις πλαγιές. Αποφασίσαμε να το προσεγγίσουμε αν και τελικά το μονοπάτι αποδείχθηκε πιο απαιτητικό για την άθλια φυσική μου κατάσταση. Αναρωτιέμαι ακόμα αν άξιζε να με τραβολογάνε οι συνοδοιπόροι μου στις ανηφοριές και να θέτω εν αμφιβόλω την ισορροπία μου πάνω στις πέτρες των ερειπίων. Συμπαθητικό το πρώην τζαμί, ενδιαφέρουσες κάποιες ανάγλυφες λεπτομέρειες, καλή κι η θέα προς το χωριό και τα βουνά, αλλά πέραν αυτού ουδέν που να δικαιολογεί τη χασούρα χρόνου και το ρίσκο να γκρεμοτσακιστώ στα κατσάβραχα.






Κούτσα κούτσα κατηφορίσαμε και πήραμε το δρόμο προς τα πίσω παραποταμίως πάλι.


Στη διαδρομή σταθήκαμε και τρυπώσαμε στο μικρό φαράγγι Khatan-Bugeb-kkal ("φαράγγι της Κυριακής" στη γλώσσα των Αβάρων) για να δούμε ένα απροσδόκητο αξιοθέατο σε μια περιοχή όπου το ισλαμικό στοιχείο είναι κυρίαρχο. To ξωκλήσι Datun (Датунский храм), ένας χριστιανικός ναός -μάλλον μέρος ενός ευρύτερου μοναστηριού- που χτίστηκε από γεωργιανούς ιεραπόστολους πιθανώς στα τέλη του 10ου - αρχές 11ου αιώνα. Έκτοτε εγκαταλείφθηκε, επαναλειτούργησε περιστασιακά και σήμερα στέκει αναστηλωμένο μεν, λαβωμένο δε καθώς κατά καιρούς έχει υποστεί βανδαλισμούς: αναφέρεται ότι την δεκαετία του 1920, οι τοιχογραφίες στους τοίχους ήταν ακόμη ορατές.


Σ’ενα από τα μικρά χωριά πάνω στο δρόμο μας έπιασε μια λαχτάρα για αναψυκτικό. Εγώ πάλι είχα περιέργεια να ρίξω μια ματιά στο εσωτερικό του μικρού παντοπωλείου. Αποζημιώθηκα από το καλτ σκηνικό: παντόφλες και παπούτσια (διότι το παντοπωλείο είναι και υποδηματοπωλείο) και δίπλα τα καρβέλια το ψωμί προς πώληση.


Στην συμβολή των ποταμών Avarskoye koysu και Sulak (περιώνυμος για το φαράγγι Glavnyy Sulatskiy που αποτελεί φυσικό αξιοθέατο), κάναμε στάση διότι ο Timur ήθελε να μας κάνει ένα μικρό δωράκι: μια βόλτα με ταχύπλοο εντός του φαραγγιού Sulak.

Οι ακτίνες του ήλιου είχαν σχεδόν αποχαιρετήσει το φαράγγι και το λεπτό αντιανεμικό που φορούσα δεν στάθηκε ικανό να ανακόψει τις ριπές του ψυχρού αέρα κατά τον διάπλου. Η σύντομη βόλτα δεν σκόρπισε και ρίγη συγκίνησης, μόνο ψύχους.
Γύρω γύρω ορεινοί όγκοι, στάση σε μια μικρή σπηλιά με τυρκουάζ νερά (blue grotto σε εκδοχή Νταγκεστάν), στάση όμως και σε μια κατασκήνωση (δεν καταλαβα ως προς τι η παρουσία εργατών εκεί) όπου εκτίμησα πολύ το σαμοβάρι και το ζεστό τσάι που μας φίλεψαν.


Υπερπλήρεις εμπειριών υπο το λυκόφως κινήσαμε οδικώς, παραποταμίως του Αndiskoye koysu, προς το κοντινό χωριό Chirkata (Чирката) όπου και θα διανυκτερεύαμε. Tι γκρίνια άρχισα που δεν μπορούσα να φωτογραφίσω άλλο ένα φαράγγι λόγω των χαμηλών συνθηκών φωτός, δεν λέγεται. Είχα πεισμώσει ότι θα υποχρέωνα τον Timur να ξανακάνει το πρωί την ίδια διαδρομή για να΄χω τα πολυπόθητα πλάνα. Φωτοπλεονεξία...
Η τσαντίλα μου καταλάγιασε σαν φτάσαμε στο ξενώνα MiriDa.
Ομολογουμένως το ατμοσφαιρικότερο κατάλυμα που μας έλαχε όλες τις μέρες του ταξιδιού στον Βόρειο Καύκασο. Το δωμάτιο ήταν παραδοσιακά διακοσμημένο με τα χαλιά, με τα κιλίμια και τα μπακίρια του.


Στην αυλή οι καλονοικοκυράδες του σπιτιού μας ετοιμάσανε λαχταριστές φρεσκοζυμωμένες πίτες στους ξυλόφουρνους. Διακριτικές σιωπηλές παρουσίες, αναλώθηκαν αποκλειστικά στο μαγείρεμα. Ούτε καν στο σερβίρισμα.

Στο δείπνο η παρέα εμπλουτίστηκε από γηραιούς και μη συνδαιτυμόνες, άνδρες όλοι τους. Γείτονες; συγγενείς; άγνωστο. Όταν τρώμε, δεν μιλάμε…
Ο καναπές που κάτσαμε για το δείπνο άλλαξε ευθύς χρήση και μετατράπηκε στο κρεβάτι που θα κοιμόμουν. Το αφρολέξ του μια λακκούβα από τη πολυχρησία αποδείχθηκε σκληρός αντίπαλος για έναν ξεκούραστο ύπνο. Το ίδιο κι η χρήση τουαλέτας αντίπερα στην αυλή μέσα στα μαύρα σκοτάδια και το κρύο...