hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφ.2 Οργάνωση ταξιδιού στο Βόρειο Καύκασο
- Κεφ.3 Νταγκεστάν: Derbent
- Κεφ.4 Το... Machu Picchu (?!!!) του Νταγκεστάν
- Κεφ.5 Νταγκεστάν: οροπέδια, κασταρράκτες και βαθιές κοιλάδες
- Κεφ.6 Νταγκεστάν: Πυργόσπιτα σαν αετοφωλιές
- Κεφ.7 Νταγκεστάν: Oι καλλιτέχνες του Untsukul
- Κεφ.8 Βόλτα στις εξοχές της Tσετσενίας
- Κεφ.9 Τσετσενία: Grozny
- Κεφ.10 Βόλτα στις εξοχές της Βόρειας Οσετίας
- Κεφ.11 Βόρεια Οσετία: Vladikavkaz
Κεφ.8 Βόλτα στις εξοχές της Tσετσενίας
Η ημερήσια περιήγησή μας στις εξοχές της Τσετσενίας είχε κι αυτή τους περιορισμούς της. Δεν ήταν όλες οι περιοχές προσβάσιμες χωρίς την έκδοση ειδικών αδειών. Ο οδηγός μας (που δεν κατείχε γρι αγγλικών) μας παρέλαβε με ένα off road βαν για μεγαλύτερη άνεση των επιβαινόντων. Άλλωστε θα αυγατίζαμε, αφού σ’αυτήν την εκδρομή θα μας συντρόφευε κι η Julia που κατέφθασε στο Grozny σιδηροδρομικώς για το σκοπό αυτό. Χάρηκα που την ξαναείδα κι ενδόμυχα αισθανόμουν πιο ξένοιαστος πως αν συνέβαινε η οποιαδήποτε στραβή (κι ειδικά στην Τσετσενία) θα είχα έναν άνθρωπο να συνεννοηθεί.
Kανά μισάωρο μετά το Grozny σταματήσαμε στη πόλη Shali (Шали) για να μείνουν άλαλα τα χείλη ημών των ασεβών στη θέα ενός από τα mega-projects του προέδρου: το τζαμί προς τιμήν του προφήτη Μωάμεθ. Κατάλευκο, χτισμένο από...ελληνικό μάρμαρο, χωρά 30,000 προσκυνητές εντός και τους διπλάσιους εκτός. Θεωρείται το μεγαλύτερο στην Ευρώπη. Μην και ρωτήσετε κόστος, o πρόεδρος θα σας αποστομώσει: ‘’Ο Αλλάχ βρήκε τα λεφτά για να χτιστεί”!
Αφήσαμε πίσω μας τις πεδιάδες για να πάρουμε το φιδογυριστό δρόμο στο ορεινό πέρασμα Κharami (που σηματοδοτείται από ένα τζαμί) με ύψος πάνω από δύο χιλιάδες μέτρα.
Σταθήκαμε για λίγο στην αλπική λίμνη Kezenoy-Am, διάσημη σε ολόκληρο τον Καύκασο, με ένα grandiose τουριστικό κέντρο με το ίδιο όνομα στην ακτή.
Δυό χιλιόμετρα από τη λίμνη καταλήξαμε στο ιστορικό χωριό Khoy (Хой) όπου επικρατούσε οργασμός εργασιών για την αποκατάστασή του.
Το Khoy φωλιασμένο στη ζώνη των αλπικών λιβαδιών, χρονολογείται σαν οικισμός από τον μεσαίωνα αν και οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν ανθρώπινη παρουσία εκεί πριν από 2,500 χρόνια. Τον 19ο αιώνα ήταν ολοζώντανο, σήμερα σώζονται μόνο ερείπια κτιρίων από λαξευμένες πέτρες, ταιριαγμένες σφιχτά η μια με την άλλη χωρίς τη χρήση κονιάματος. Η παράδοση λέει ότι πριν ξεκινήσει η κατασκευή του οικογενειακού σπιτιού, μια γυναίκα από αυτήν την οικογένεια έχυνε φρέσκο γάλα στο έδαφος. Εάν το έδαφος το απορροφούσε γρήγορα, αυτό το μέρος ήταν ευνοϊκό για χτίσιμο. Αν όχι, οι άνθρωποι έψαχναν για άλλο μέρος. Ως αποτέλεσμα της απέλασης Τσετσένων το 1944, το χωριό άδειασε για περισσότερο από μισό αιώνα. Κατά τη διάρκεια και των δύο τσετσενικών πολέμων ήταν καταφύγιο για τους μαχητές αντάρτες με αποτέλεσμα να βομβαρδιστεί τακτικά από το ρωσικό στρατό.
Μέσα από offroad διαδρομές διασχίσαμε λόφους, κοιλάδες, ρυάκια με φόντο πάντα τις υπέροχες χιονοσκεπείς βουνοκορφές του Καυκάσου...
...πριν βρεθούμε για μια σύντομη ανάπαυλα στο Khimoy όπου προτιμήσαμε να μην γευματίσουμε. Περιοριστήκαμε σε ένα ζεστό ρόφημα και βολτάραμε στο γειτονικό τζαμί και πύργο, τυπικό δείγμα στρατιωτικού πύργου Vainakh στην Τσετσενία.
Οι πύργοι είναι το σήμα κατατεθέν της αρχαίας και μεσαιωνικής αρχιτεκτονικής της Τσετσενίας και της γειτονικής Ινγκουσετίας. Χρονολογούνται από τον 1ο αιώνα μ.Χ. και η αρχιτεκτονική και οι τεχνικές κατασκευής τους έφτασαν στο αποκορύφωμά τους τον 15ο - 17ο αιώνα. Μερικοί απ’αυτούς χρησιμοποιήθηκαν ως κατοικίες (που κόστιζε στο νοικοκυριό 50 έως 60 γελάδες), άλλοι χτίστηκαν για στρατιωτικούς σκοπούς κι ορισμένοι συνδύαζαν και τις δύο λειτουργίες. Οι στρατιωτικοί που είναι κι οι ψηλότεροι λειτουργούσαν είτε σαν παρατηρητήρια για τον έλεγχο των γεφυρών, δρόμων και ορεινών περασμάτων, είτε σαν φάροι σηματοδότησης πάνω σε κορυφές για να διασφαλιστεί η οπτική επαφή μεταξύ τους.
Χτισμένοι πάνω σε σκληρό βράχο, πιθανόν χωρίς τη χρήση σκαλωσιών, είχαν τετραγωνική βάση (6 - 12 m πλάτος) και είχαν ύψος 10 - 25 m , ανάλογα με τη λειτουργία. Οι τοίχοι ήταν κατασκευασμένοι από πέτρες, είχαν κλίση προς τα μέσα με το πάχος τους να μειώνεται σε ψηλότερα επίπεδα καταλήγοντας στη στέγη σε σχήμα πυραμίδας. Η πόρτα της εισόδου βρισκόταν στον δεύτερο όροφο, με πρόσβαση μέσω σκάλας, τα παράθυρα ήταν στη μεριά με τη δυσκολότερη πρόσβαση και τέλος υπήρχαν κενά στα τοιχώματα απ’όπου οι υπερασπιστές αναχέτιζαν στον εχθρό. Ήταν διακοσμημένοι διάσπαρτα με διάφορα πετρογλυφικά σύμβολα.
Την γοητεία των πύργων της Τσετσενίας την απολαύσαμε στο έπακρό της σε έτερο mega-project του προέδρου, την αναστήλωση του ιστορικού συγκροτήματος πύργων στο Sharoy (исторический Шаройский башенный комплекс). Αυτό ήταν κάποτε ένα οχυρωμένο φρούριο, το οποίο περιλαμβάνει περισσότερα από 40 κτίρια, εκ των οποίων 7 κτίρια είναι στρατιωτικοί πύργοι και ένα τζαμί. Μαζί με τη θέα προς τα βουνά ήταν το highlight της ημερήσιας εκδρομής στην ορεινή Τσετσενία.
Πήραμε το δρόμο της επιστροφής στο Grozny μην αφήνοντας από τα μάτια μας τις χιονοσκεπείς κορφές του Καυκάσου που μάτωναν στα χρώματα του δειλινού.
Το βράδυ αρκεστήκαμε να δειπνήσουμε στο εστιατόριο Kofetun που έγινε το στέκι μας όσο μείναμε στο Grozny. Το trendy μαγαζί δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από αντίστοιχα σε μια δυτικοευρωπαϊκή χώρα με εξαίρεση την απουσία αλκοόλ και το κοινό που αν και στην πλειοψηφία τους νεολαίοι ακολουθούσαν όλοι πιστά το τσετσένικο look.
Οι άντρες με μούσι τριών ιεραρχών ενίοτε φορώντας ισλαμική taqiyah, οι δε γυναίκες χαμηλοθωρούσες μέσα στις σφιχτοδεμένες μαντήλες τους και τις μακριές φούστες μέχρι τον αστράγαλο.
Η ημερήσια περιήγησή μας στις εξοχές της Τσετσενίας είχε κι αυτή τους περιορισμούς της. Δεν ήταν όλες οι περιοχές προσβάσιμες χωρίς την έκδοση ειδικών αδειών. Ο οδηγός μας (που δεν κατείχε γρι αγγλικών) μας παρέλαβε με ένα off road βαν για μεγαλύτερη άνεση των επιβαινόντων. Άλλωστε θα αυγατίζαμε, αφού σ’αυτήν την εκδρομή θα μας συντρόφευε κι η Julia που κατέφθασε στο Grozny σιδηροδρομικώς για το σκοπό αυτό. Χάρηκα που την ξαναείδα κι ενδόμυχα αισθανόμουν πιο ξένοιαστος πως αν συνέβαινε η οποιαδήποτε στραβή (κι ειδικά στην Τσετσενία) θα είχα έναν άνθρωπο να συνεννοηθεί.
Kανά μισάωρο μετά το Grozny σταματήσαμε στη πόλη Shali (Шали) για να μείνουν άλαλα τα χείλη ημών των ασεβών στη θέα ενός από τα mega-projects του προέδρου: το τζαμί προς τιμήν του προφήτη Μωάμεθ. Κατάλευκο, χτισμένο από...ελληνικό μάρμαρο, χωρά 30,000 προσκυνητές εντός και τους διπλάσιους εκτός. Θεωρείται το μεγαλύτερο στην Ευρώπη. Μην και ρωτήσετε κόστος, o πρόεδρος θα σας αποστομώσει: ‘’Ο Αλλάχ βρήκε τα λεφτά για να χτιστεί”!


Αφήσαμε πίσω μας τις πεδιάδες για να πάρουμε το φιδογυριστό δρόμο στο ορεινό πέρασμα Κharami (που σηματοδοτείται από ένα τζαμί) με ύψος πάνω από δύο χιλιάδες μέτρα.




Σταθήκαμε για λίγο στην αλπική λίμνη Kezenoy-Am, διάσημη σε ολόκληρο τον Καύκασο, με ένα grandiose τουριστικό κέντρο με το ίδιο όνομα στην ακτή.


Δυό χιλιόμετρα από τη λίμνη καταλήξαμε στο ιστορικό χωριό Khoy (Хой) όπου επικρατούσε οργασμός εργασιών για την αποκατάστασή του.
Το Khoy φωλιασμένο στη ζώνη των αλπικών λιβαδιών, χρονολογείται σαν οικισμός από τον μεσαίωνα αν και οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν ανθρώπινη παρουσία εκεί πριν από 2,500 χρόνια. Τον 19ο αιώνα ήταν ολοζώντανο, σήμερα σώζονται μόνο ερείπια κτιρίων από λαξευμένες πέτρες, ταιριαγμένες σφιχτά η μια με την άλλη χωρίς τη χρήση κονιάματος. Η παράδοση λέει ότι πριν ξεκινήσει η κατασκευή του οικογενειακού σπιτιού, μια γυναίκα από αυτήν την οικογένεια έχυνε φρέσκο γάλα στο έδαφος. Εάν το έδαφος το απορροφούσε γρήγορα, αυτό το μέρος ήταν ευνοϊκό για χτίσιμο. Αν όχι, οι άνθρωποι έψαχναν για άλλο μέρος. Ως αποτέλεσμα της απέλασης Τσετσένων το 1944, το χωριό άδειασε για περισσότερο από μισό αιώνα. Κατά τη διάρκεια και των δύο τσετσενικών πολέμων ήταν καταφύγιο για τους μαχητές αντάρτες με αποτέλεσμα να βομβαρδιστεί τακτικά από το ρωσικό στρατό.




Μέσα από offroad διαδρομές διασχίσαμε λόφους, κοιλάδες, ρυάκια με φόντο πάντα τις υπέροχες χιονοσκεπείς βουνοκορφές του Καυκάσου...



...πριν βρεθούμε για μια σύντομη ανάπαυλα στο Khimoy όπου προτιμήσαμε να μην γευματίσουμε. Περιοριστήκαμε σε ένα ζεστό ρόφημα και βολτάραμε στο γειτονικό τζαμί και πύργο, τυπικό δείγμα στρατιωτικού πύργου Vainakh στην Τσετσενία.


Οι πύργοι είναι το σήμα κατατεθέν της αρχαίας και μεσαιωνικής αρχιτεκτονικής της Τσετσενίας και της γειτονικής Ινγκουσετίας. Χρονολογούνται από τον 1ο αιώνα μ.Χ. και η αρχιτεκτονική και οι τεχνικές κατασκευής τους έφτασαν στο αποκορύφωμά τους τον 15ο - 17ο αιώνα. Μερικοί απ’αυτούς χρησιμοποιήθηκαν ως κατοικίες (που κόστιζε στο νοικοκυριό 50 έως 60 γελάδες), άλλοι χτίστηκαν για στρατιωτικούς σκοπούς κι ορισμένοι συνδύαζαν και τις δύο λειτουργίες. Οι στρατιωτικοί που είναι κι οι ψηλότεροι λειτουργούσαν είτε σαν παρατηρητήρια για τον έλεγχο των γεφυρών, δρόμων και ορεινών περασμάτων, είτε σαν φάροι σηματοδότησης πάνω σε κορυφές για να διασφαλιστεί η οπτική επαφή μεταξύ τους.

Χτισμένοι πάνω σε σκληρό βράχο, πιθανόν χωρίς τη χρήση σκαλωσιών, είχαν τετραγωνική βάση (6 - 12 m πλάτος) και είχαν ύψος 10 - 25 m , ανάλογα με τη λειτουργία. Οι τοίχοι ήταν κατασκευασμένοι από πέτρες, είχαν κλίση προς τα μέσα με το πάχος τους να μειώνεται σε ψηλότερα επίπεδα καταλήγοντας στη στέγη σε σχήμα πυραμίδας. Η πόρτα της εισόδου βρισκόταν στον δεύτερο όροφο, με πρόσβαση μέσω σκάλας, τα παράθυρα ήταν στη μεριά με τη δυσκολότερη πρόσβαση και τέλος υπήρχαν κενά στα τοιχώματα απ’όπου οι υπερασπιστές αναχέτιζαν στον εχθρό. Ήταν διακοσμημένοι διάσπαρτα με διάφορα πετρογλυφικά σύμβολα.
Την γοητεία των πύργων της Τσετσενίας την απολαύσαμε στο έπακρό της σε έτερο mega-project του προέδρου, την αναστήλωση του ιστορικού συγκροτήματος πύργων στο Sharoy (исторический Шаройский башенный комплекс). Αυτό ήταν κάποτε ένα οχυρωμένο φρούριο, το οποίο περιλαμβάνει περισσότερα από 40 κτίρια, εκ των οποίων 7 κτίρια είναι στρατιωτικοί πύργοι και ένα τζαμί. Μαζί με τη θέα προς τα βουνά ήταν το highlight της ημερήσιας εκδρομής στην ορεινή Τσετσενία.



Πήραμε το δρόμο της επιστροφής στο Grozny μην αφήνοντας από τα μάτια μας τις χιονοσκεπείς κορφές του Καυκάσου που μάτωναν στα χρώματα του δειλινού.






Το βράδυ αρκεστήκαμε να δειπνήσουμε στο εστιατόριο Kofetun που έγινε το στέκι μας όσο μείναμε στο Grozny. Το trendy μαγαζί δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από αντίστοιχα σε μια δυτικοευρωπαϊκή χώρα με εξαίρεση την απουσία αλκοόλ και το κοινό που αν και στην πλειοψηφία τους νεολαίοι ακολουθούσαν όλοι πιστά το τσετσένικο look.
Οι άντρες με μούσι τριών ιεραρχών ενίοτε φορώντας ισλαμική taqiyah, οι δε γυναίκες χαμηλοθωρούσες μέσα στις σφιχτοδεμένες μαντήλες τους και τις μακριές φούστες μέχρι τον αστράγαλο.
