Το ταξίδι μας από το Puno για Cusco δεν το λες και άνετο. Ο οδηγός είχε κάψες και είχε το aircondition όλο το βράδυ στο κρύο και ξεπαγιάσαμε (κουβερτούλα οπωσδήποτε την επόμενη φορά). Από την άλλη είχαμε κάνει κράτηση στις μπροστινές θέσεις του λεωφορείου στον πάνω όροφο καθότι διώροφο και ήταν φούλ τρομακτικό. Όπως έπαιρνε τις στροφές νόμιζες ότι θα βρεθείς στον γκρεμό. Έτσι όπως οδηγάνε αυτοί δεν θέλει και πολύ. Με τούτα και με κείνα φτάσαμε μετά από 7 ώρες στις 5 τα ξημερώματα στο Cusco. Ιδανική ώρα αν δουλεύεις λαϊκή ή ψαραγορά.
Το Cusco λοιπόν που λέτε αποτελούσε την πρωτεύουσα των Ίνκας, η οποία καταστράφηκε από τους Ισπανούς κονκισταδόρες και συγκεκριμένα από τον Francisco Pizarro το 1535. Πρόσφατα, είχα διαβάσει ένα βιβλίο του Βαρθολαιμαίο Ντε λας Κάσας "Η σφαγή των Ινδιάνων" που αναφερόταν στο Περού και στις θηριωδίες-φρικαλεότητες που διέπραξαν οι κατακτητές. Ένα βιβλίο που ακόμα με στοιχειώνουν τα όσα διάβασα και που συχνά πυκνά μου ερχόντουσαν στο μυαλό κατά την παραμονή μας στο Περού. Ωστόσο, με όσους Περουβιανούς συναναστραφήκαμε, και οι οποίοι είναι ένας πολύ ευγενικός και ταπεινός λαός, κανείς δεν φαίνεται να κρατάει κακία στους Ισπανούς, με εξαίρεση τον Pizarro, θα τρίζουν τα κόκαλα του.
Πήραμε ταξί λοιπόν για το ξενοδοχείο, κάναμε ένα ζεστό ντουζάκι, καθώς στο Llachon ούτε λόγος για ζεστό νερό με το ζόρι πλέναμε πρόσωπο και δόντια, και πέσαμε για ύπνο.
Το ξενοδοχείο μας ήταν σε απόσταση αναπνοής από την Plaza de Armas την κεντρική πλατεία της πόλης, η οποία αποτελεί μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco και ευτυχώς δηλαδή γιατί δεν τα βλέπω καλά τα πράματα. Όλο ασοβάτιστο θα ήταν κι αυτό.
Αφού ξεκουραστήκαμε πήραμε καφεδάκι από ένα καταπληκτικό μαγαζάκι και κατευθυνθήκαμε προς την πλατεία. Είχαμε τρομερή αγωνία μιας και είχαμε διαβάσει τα καλύτερα για το Cusco.
Πράγματι μόλις φτάσαμε στην πλατεία μείναμε άφωνοι. Τόση ομορφιά η αλήθεια είναι δεν την φανταζόμασταν. Γραφικό, με πλακόστρωτα δρομάκια, ωραία κτίρια, περιποιημένο με τους κήπους και τα πολύχρωμα λουλούδια..Τι να πώ..Υπέροχο πραγματικά. Το λατρέψαμε το Cusco.
Πρώτη μας στάση ο καθεδρικός Ναός. Σας προτείνω να πάρετε ξεναγό. Αξίζει κάθε σόλ που θα δώσετε. Μας είπε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα. Γενικά οι Περουβιανοί έχουν αναμίξει πολλά δικά τους στοιχεία με την ανοχή φυσικά των καθολικών με απώτερο σκοπό να τους προσηλυτίσουν ευκολότερα. Για παράδειγμα στον πίνακα με τον Μυστικό Δείπνο ο Ιησούς με τους μαθητές του τρώνε Ινδικό χοιρίδιο, σήμα κατατεθέν του Περού. Μέσα στο ναό υπάρχουν περιμετρικά πολλά μικρά παρεκκλήσια τα οποία ανήκαν σε πλούσιους Ισπανούς. Είχε σαν να λέμε δηλαδή ο καθένας το δικό του χώρο λατρείας. Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι κάτι ιερά που μας έδειξε τα οποία ήταν φτιαγμένα από γυαλί κάτι εξαιρετικά σπάνιο. Μας είπε λοιπόν ότι οι Περουβιανοί δεν είχαν δεί ποτέ τους αυτό το υλικό και έτσι τους άρεσε να το χρησιμοποιούν σε ότι κι αν έφτιαχναν. Οι πονηροί παπάδες τους είπαν πως αν δούν κάποια μορφή στο γυαλί είναι το πνεύμα κάποιου αγίου που ήρθε να τους συναντήσει και με αυτόν τον τρόπο τους προσηλύτιζαν. Ουσιαστικά δηλαδή έβλεπαν το είδωλο τους στον καθρέπτη χωρίς στην πραγματικότητα να το καταλαβαίνουν.
Έπειτα σειρά είχε ο Ναός του Ήλιου ή αλλιώς Coricancha. Ήταν αφιερωμένος στον Ίντι τον Θεό Ήλιο των Incas. Ήταν ένα συγκρότημα ναών και αποτελούσε έναν από τους πιο ιερούς χώρους στην περιοχή. Έρχονταν από όλα τα μέρη της αυτοκρατορίας για να προσκυνήσουν στον Ναό του Ήλιου, της σελήνης, των άστρων, του κεραυνού και της αστραπής που βρίσκονταν δίπλα δίπλα. Ο Ναός του Ήλιου ήταν καλυμμένος με χρυσάφι και στον κήπο του υπήρχαν λουλούδια από χρυσό και κάθε είδους ζώα από μικροσκοπικά έντομα μέχρι λάμα φτιαγμένα είτε από χρυσό είτε από ασήμι. Καταστράφηκαν-κλάπηκαν και αυτά φυσικά από τους Ισπανούς. Στην θέση του Ναού είναι χτισμένη η καθολική εκκλησία του Santo Domingo.
Όταν ρώτησα την ξεναγό πως γίνεται μια χούφτα Ισπανοί να νίκησαν μια ολόκληρη αυτοκρατορία μου είπε ότι οι Περουβιανοί δεν είχαν ξαναδεί ανθρώπους με λευκό δέρμα, όπλα, άλογα και πίστεψαν ότι ήταν Θεοί με αποτέλεσμα να τους παγιδεύσουν.
Η συνέχεια είχε βόλτες στα στενά, στις πλατείες, στις υπαίθριες αγορές με τα κάθε λογής φρούτα. Πραγματικά τέτοια ποικιλία από φρούτα δεν την είχα ματαξαναδεί. Εννοείται ότι τα τιμήσαμε δεόντως, ήταν όλα πεντανόστιμα.
Κάποια στιγμή πέσαμε πάνω στην αγορά San Pedro. Ενθουσιασμός και χαρά! Δεν αφήσαμε πάγκο για πάγκο απαρατήρητο. Πολύ ενδιαφέρον αγορά όπως και οι υπόλοιπες υπαίθριες αγορές πέριξ του San Pedro. Εκεί φάγαμε και ένα από τα καλύτερα φαγητά κατά την παραμονή μας στο Περού. Τεράστιες ποσότητες και με κόστος 3 ευρώ.
Η ώρα πέρασε όμως και το βραδάκι άρχισε να κάνει ψυχρούλα για να μην πώ ψυχράρα και έτσι μαζευτήκαμε στο ξενοδοχείο γιατί την επομένη είχαμε εκδρομή στο Maray and Maras.
Το Cusco λοιπόν που λέτε αποτελούσε την πρωτεύουσα των Ίνκας, η οποία καταστράφηκε από τους Ισπανούς κονκισταδόρες και συγκεκριμένα από τον Francisco Pizarro το 1535. Πρόσφατα, είχα διαβάσει ένα βιβλίο του Βαρθολαιμαίο Ντε λας Κάσας "Η σφαγή των Ινδιάνων" που αναφερόταν στο Περού και στις θηριωδίες-φρικαλεότητες που διέπραξαν οι κατακτητές. Ένα βιβλίο που ακόμα με στοιχειώνουν τα όσα διάβασα και που συχνά πυκνά μου ερχόντουσαν στο μυαλό κατά την παραμονή μας στο Περού. Ωστόσο, με όσους Περουβιανούς συναναστραφήκαμε, και οι οποίοι είναι ένας πολύ ευγενικός και ταπεινός λαός, κανείς δεν φαίνεται να κρατάει κακία στους Ισπανούς, με εξαίρεση τον Pizarro, θα τρίζουν τα κόκαλα του.
Πήραμε ταξί λοιπόν για το ξενοδοχείο, κάναμε ένα ζεστό ντουζάκι, καθώς στο Llachon ούτε λόγος για ζεστό νερό με το ζόρι πλέναμε πρόσωπο και δόντια, και πέσαμε για ύπνο.
Το ξενοδοχείο μας ήταν σε απόσταση αναπνοής από την Plaza de Armas την κεντρική πλατεία της πόλης, η οποία αποτελεί μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco και ευτυχώς δηλαδή γιατί δεν τα βλέπω καλά τα πράματα. Όλο ασοβάτιστο θα ήταν κι αυτό.
Αφού ξεκουραστήκαμε πήραμε καφεδάκι από ένα καταπληκτικό μαγαζάκι και κατευθυνθήκαμε προς την πλατεία. Είχαμε τρομερή αγωνία μιας και είχαμε διαβάσει τα καλύτερα για το Cusco.
Πράγματι μόλις φτάσαμε στην πλατεία μείναμε άφωνοι. Τόση ομορφιά η αλήθεια είναι δεν την φανταζόμασταν. Γραφικό, με πλακόστρωτα δρομάκια, ωραία κτίρια, περιποιημένο με τους κήπους και τα πολύχρωμα λουλούδια..Τι να πώ..Υπέροχο πραγματικά. Το λατρέψαμε το Cusco.
Πρώτη μας στάση ο καθεδρικός Ναός. Σας προτείνω να πάρετε ξεναγό. Αξίζει κάθε σόλ που θα δώσετε. Μας είπε πολύ ενδιαφέροντα πράγματα. Γενικά οι Περουβιανοί έχουν αναμίξει πολλά δικά τους στοιχεία με την ανοχή φυσικά των καθολικών με απώτερο σκοπό να τους προσηλυτίσουν ευκολότερα. Για παράδειγμα στον πίνακα με τον Μυστικό Δείπνο ο Ιησούς με τους μαθητές του τρώνε Ινδικό χοιρίδιο, σήμα κατατεθέν του Περού. Μέσα στο ναό υπάρχουν περιμετρικά πολλά μικρά παρεκκλήσια τα οποία ανήκαν σε πλούσιους Ισπανούς. Είχε σαν να λέμε δηλαδή ο καθένας το δικό του χώρο λατρείας. Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι κάτι ιερά που μας έδειξε τα οποία ήταν φτιαγμένα από γυαλί κάτι εξαιρετικά σπάνιο. Μας είπε λοιπόν ότι οι Περουβιανοί δεν είχαν δεί ποτέ τους αυτό το υλικό και έτσι τους άρεσε να το χρησιμοποιούν σε ότι κι αν έφτιαχναν. Οι πονηροί παπάδες τους είπαν πως αν δούν κάποια μορφή στο γυαλί είναι το πνεύμα κάποιου αγίου που ήρθε να τους συναντήσει και με αυτόν τον τρόπο τους προσηλύτιζαν. Ουσιαστικά δηλαδή έβλεπαν το είδωλο τους στον καθρέπτη χωρίς στην πραγματικότητα να το καταλαβαίνουν.
Έπειτα σειρά είχε ο Ναός του Ήλιου ή αλλιώς Coricancha. Ήταν αφιερωμένος στον Ίντι τον Θεό Ήλιο των Incas. Ήταν ένα συγκρότημα ναών και αποτελούσε έναν από τους πιο ιερούς χώρους στην περιοχή. Έρχονταν από όλα τα μέρη της αυτοκρατορίας για να προσκυνήσουν στον Ναό του Ήλιου, της σελήνης, των άστρων, του κεραυνού και της αστραπής που βρίσκονταν δίπλα δίπλα. Ο Ναός του Ήλιου ήταν καλυμμένος με χρυσάφι και στον κήπο του υπήρχαν λουλούδια από χρυσό και κάθε είδους ζώα από μικροσκοπικά έντομα μέχρι λάμα φτιαγμένα είτε από χρυσό είτε από ασήμι. Καταστράφηκαν-κλάπηκαν και αυτά φυσικά από τους Ισπανούς. Στην θέση του Ναού είναι χτισμένη η καθολική εκκλησία του Santo Domingo.
Όταν ρώτησα την ξεναγό πως γίνεται μια χούφτα Ισπανοί να νίκησαν μια ολόκληρη αυτοκρατορία μου είπε ότι οι Περουβιανοί δεν είχαν ξαναδεί ανθρώπους με λευκό δέρμα, όπλα, άλογα και πίστεψαν ότι ήταν Θεοί με αποτέλεσμα να τους παγιδεύσουν.
Η συνέχεια είχε βόλτες στα στενά, στις πλατείες, στις υπαίθριες αγορές με τα κάθε λογής φρούτα. Πραγματικά τέτοια ποικιλία από φρούτα δεν την είχα ματαξαναδεί. Εννοείται ότι τα τιμήσαμε δεόντως, ήταν όλα πεντανόστιμα.
Κάποια στιγμή πέσαμε πάνω στην αγορά San Pedro. Ενθουσιασμός και χαρά! Δεν αφήσαμε πάγκο για πάγκο απαρατήρητο. Πολύ ενδιαφέρον αγορά όπως και οι υπόλοιπες υπαίθριες αγορές πέριξ του San Pedro. Εκεί φάγαμε και ένα από τα καλύτερα φαγητά κατά την παραμονή μας στο Περού. Τεράστιες ποσότητες και με κόστος 3 ευρώ.
Η ώρα πέρασε όμως και το βραδάκι άρχισε να κάνει ψυχρούλα για να μην πώ ψυχράρα και έτσι μαζευτήκαμε στο ξενοδοχείο γιατί την επομένη είχαμε εκδρομή στο Maray and Maras.