Moray and Maras
Το επόμενο πρωί ετοιμαστήκαμε και βγήκαμε έξω από το ξενοδοχείο για να περιμένουμε τους ανθρώπους από το γραφείο που είχαμε κλείσει την εκδρομή να έρθουν να μας πάρουν. Την εκδρομή την είχα κλείσει από Ελλάδα με το πρακτορείο Dos Manos (το οποίο είχα δεί απο τον @Yorgos, thank you by the way) και από όσο το έψαξα ήταν πράγματι το οικονομικότερο. Μείναμε πλήρως ικανοποιημένοι έχω να πώ.
Επειδή είχαμε χρόνο πήγαμε μέχρι την πλατεία μια βολτίτσα να πάρουμε και καφέ. Εκεί με έκπληξη μου διαπίστωσα ότι έστηναν έξω από τον καθεδρικό σαν να επρόκειτο να κάνουν παρέλαση. Είδαμε διάφορους να φορούν παραδοσιακές στολές, επισήμους με τα καλά τους, στρατό και κόσμο να πηγαινοέρχεται. Εγώ να είμαι στα όρια της παραφροσύνης, είχα λυσσάξει δεν μπορούσα να διανοηθώ πως είναι δυνατόν να χάσουμε κάτι τέτοιο.. Κι επειδή ήταν ανήμερα της Παναγίας (Δεκαπενταύγουστος γαρ) σκεφτήκαμε ότι ίσως και για αυτούς είναι μεγάλη γιορτή και στήνουν γλέντι! Κοίτα να δείς τους καθολικούς και δεν τους το 'χα! Με βαριά καρδιά γυρίσαμε στο ξενοδοχείο και περιμέναμε το βανάκι μας. Ωστόσο, η ώρα περνούσε και δεν εμφανιζόταν κανείς. Πρέπει να πέρασαν από μπροστά μας όλα τα πρακτορεία που έκαναν εκδρομές εκείνη την ημέρα. Ο σύζυγος άρχισε να μου λέει πάνε τα λεφτουδάκια μας και άλλα τέτοια. Εγώ να του λέω αφού το πρότεινε και ο @Yorgos θα είναι αξιόπιστο δεν μπορεί. Αλλά η ώρα περνούσε.. όταν ξαφνικά βγαίνει από το ξενοδοχείο ένας τύπος και μας λέει είστε για την εκδρομή με το Dos Manos? ο άνθρωπος είχε έρθει από νωρίς και περίμενε στο lobby του ξενοδοχείου..Αυτός μέσα και εμείς έξω. Σουρεάλ!
Πρώτη μας στάση Μoray. Πρόκειται για τα ερείπια ενός αρχαιολογικού χώρου κατασκευασμένο από τους Ίνκας. Αποτελείται από ομόκεντρους κύκλους (ταράτσες) που ξεκινούν από χαμηλά και ανεβαίνουν προς τα πάνω. Οι μεγάλες διαφορές θερμοκρασίας στις ταράτσες δημιουργούσαν μικροκλίματα και έτσι οι Ίνκας είχαν την δυνατότητα να μελετήσουν τις επιπτώσεις διαφορετικών κλιματολογικών συνθηκών στις καλλιέργειες. Εν ολίγοις, όπως μας εξήγησε και ο ξεναγός αυτός ο χώρος ήταν κάτι σαν εργαστήριο. Δοκίμαζαν σε ποιο υψόμετρο αντέχει το κάθε φυτό και η κάθε ποικιλία και έτσι ήξεραν μετά που να τα καλλιεργήσουν για να ευδοκιμήσουν. Ήταν κάτι σαν σύγχρονο θερμοκήπιο. Μας είπε ότι από όλες τις ποικιλίες πατάτας που υπάρχουν παγκοσμίως το 80% βρίσκεται στο Περού κι ακόμα ότι στο Περού οι πιπεριές αγγίζουν τις 500 διαφορετικές ποικιλίες.
Φεύγουμε από Moray και κατευθυνόμαστε για Maras. Μέσα στο βανάκι είμαστε εμείς και άλλοι 12 Περουβιανοί. Εσωτερικός τουρισμός ένεκα των καταστάσεων. Είναι όλοι από την Arequipa και ο ξεναγός μας τους πείραζε ρωτώντας τους εάν έχουν το ίδιο νόμισμα με την υπόλοιπη χώρα και άλλα τέτοια. Όπως μας εξήγησε οι Αρεκιπιανοί θεωρούν τους εαυτούς τους ανώτερους, αυτάρκεις και επιζητούν την ανεξαρτησία τους και την αυτονομία τους από το υπόλοιπο Περού (με λίγα λόγια όπου Arequipa βλέπε Catalonia).
Maras ή αλατωρυχεία λοιπόν. Όπως κατεβαίνει το βανάκι τους φιδογυριστούς στενούς χωμάτινους δρόμους εγώ λυπάμαι τους ελάχιστους τουρίστες που βλέπω απέξω και οι οποίοι αποφάσισαν να το κάνουν χωρίς κάποιο πρακτορείο. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι ενώ τα γραφεία έχουν την δυνατότητα να σε φτάσουν ακριβώς στην είσοδο του αλατωρυχείου οι μεμονωμένοι επισκέπτες δεν έχουν δικαίωμα να περάσουν με το μεταφορικό τους μέσο αλλά πεζοί. Περίπου 2 χιλιόμετρα πρέπει να είναι, όταν πάς είναι κατηφόρα ενώ η επιστροφή είναι ανηφορική. Το χειρότερο όμως δεν είναι αυτό αλλά ο χωμάτινος δρόμος όπως σας έχω ήδη αναφέρει κι αυτό γιατί υπάρχει πολλή σκόνη. Πολλή όμως. Σύν τα βανάκια που πάνε πάνω κάτω όλη την ώρα οι κακομοίρηδες είχαν γίνει καφέ. Μην σου τύχει.
Φτάνουμε λοιπόν στην είσοδο των αλατωρυχείων κύριοι και αψεγάδιαστοι και αντικρύζουμε αναρίθμητες μικρές λευκές λιμνούλες. Πολύ ωραίο θέαμα. Ο ξεναγός μας εξηγεί πως γίνεται η εξόρυξη όσο παρακολουθούμε και κάποιους επι το έργον. Μας αναφέρει πως σε κάποιες περιπτώσεις λόγω διαφόρων συνθηκών το αλάτι μπορεί να βγει καφετί, τότε δεν το πουλάνε. Έπειτα πήγαμε σε ένα μαγαζί για να αγοράσουμε αλάτι και σοκολάτες με αλάτι ή άλλες γεύσεις. Αφού δοκιμάσαμε διάφορες επιδοθήκαμε στις αγορές. Η αλήθεια είναι ότι εγώ τσιγκουνεύτηκα και δεν πήρα πολλές πιστεύοντας ότι στην υπαίθρια αγορά του Cusco ή σε κάποιο σούπερ μάρκετ θα τις βρω οικονομικότερα. Μέγα λάθος γιατί πρώτον η τιμή ήταν η ίδια (8sol η μικρή, 15 η μεγάλη) και δεύτερον γιατί δεν βρήκα τις ίδιες που ήταν σαφώς ανώτερες και γευστικότερες.
Ο ξεναγός μας ήταν εξαιρετικός. Συζητήσαμε αρκετά μαζί του και μας έλυσε πολλές απορίες. Παραδείγματος χάρη για την γιορτή που σας προανέφερα. Της Παναγίας ντε.. Η παρέλαση, οι στολές..Αμ δε! Αποφοίτηση λέει από κολλέγιο και γιορτάζουν έτσι. Γιατί μπορούν. Συμβαίνουν καμιά φορά πράγματα στη ζωή σου και αισθάνεσαι κουτορνίθι..Έ πείτε δεν το έχετε πάθει κι εσείς;
Επίσης συζητήσαμε μαζί του για τα περίφημα ασοβάτιστα σπίτια. Του είπαμε ότι διαβάσαμε πως το κάνουν για φορολογικούς λόγους. Η εξήγηση του ήταν ότι το αφήνουν έτσι και όταν καταφέρουν να τελειώσουν όλους τους ορόφους που επιτρέπεται να χτίσουν τότε το σοβατίζουν. Όχι νωρίτερα. Βέβαια, στην περίπτωση του Puno τα πράγματα αλλάζουν. Το Puno αποτελεί κομβικό σημείο ναρκωτικών και διαφόρων νταραβεριών. Οπότε τα αφήνουν έτσι για να μην δίνουν στόχο σε ληστές και στην λοιπή αφρόκρεμα του Puno. Τέλος, μας είπε όταν πας από Cusco για Puno και όσο πλησιάζεις στο δεύτερο τα βενζινάδικα που συναντάς τείνουν να είναι ανα πενήντα μέτρα. Αυτό φυσικά δεν συμβαίνει γιατί έχουν μαζευτεί όλοι οι γκαζιάρηδες εκεί αλλά για ευγενής σκοπούς όπως είναι το ξέπλυμα χρήματος!
Με αυτά και με αυτά φτάσαμε αργά το μεσημέρι στο Cusco. Ξεκουραστήκαμε λίγο στο ξενοδοχείο και έπειτα βγήκαμε να εξερευνήσουμε την περιοχή του San Blas. Μια υπέροχη συνοικία με γραφικά σοκάκια, μαγαζάκια, bar, εστιατόρια, cafe. Θεωρείται η συνοικία των καλλιτεχνών και όχι άδικα. Εδώ έχει κανείς την ευκαιρία να δεί τις διάφορες τεχνικές χτισίματος που χρησιμοποιούσαν στο παρελθόν μιας και αποτυπώνονται σε διάφορα σημεία της περιοχής. Φαγητό και επιστροφή νωρίς στο δωμάτιο μιας και η μεγάλη μέρα επιτέλους είχε φτάσει..

Το επόμενο πρωί ετοιμαστήκαμε και βγήκαμε έξω από το ξενοδοχείο για να περιμένουμε τους ανθρώπους από το γραφείο που είχαμε κλείσει την εκδρομή να έρθουν να μας πάρουν. Την εκδρομή την είχα κλείσει από Ελλάδα με το πρακτορείο Dos Manos (το οποίο είχα δεί απο τον @Yorgos, thank you by the way) και από όσο το έψαξα ήταν πράγματι το οικονομικότερο. Μείναμε πλήρως ικανοποιημένοι έχω να πώ.
Επειδή είχαμε χρόνο πήγαμε μέχρι την πλατεία μια βολτίτσα να πάρουμε και καφέ. Εκεί με έκπληξη μου διαπίστωσα ότι έστηναν έξω από τον καθεδρικό σαν να επρόκειτο να κάνουν παρέλαση. Είδαμε διάφορους να φορούν παραδοσιακές στολές, επισήμους με τα καλά τους, στρατό και κόσμο να πηγαινοέρχεται. Εγώ να είμαι στα όρια της παραφροσύνης, είχα λυσσάξει δεν μπορούσα να διανοηθώ πως είναι δυνατόν να χάσουμε κάτι τέτοιο.. Κι επειδή ήταν ανήμερα της Παναγίας (Δεκαπενταύγουστος γαρ) σκεφτήκαμε ότι ίσως και για αυτούς είναι μεγάλη γιορτή και στήνουν γλέντι! Κοίτα να δείς τους καθολικούς και δεν τους το 'χα! Με βαριά καρδιά γυρίσαμε στο ξενοδοχείο και περιμέναμε το βανάκι μας. Ωστόσο, η ώρα περνούσε και δεν εμφανιζόταν κανείς. Πρέπει να πέρασαν από μπροστά μας όλα τα πρακτορεία που έκαναν εκδρομές εκείνη την ημέρα. Ο σύζυγος άρχισε να μου λέει πάνε τα λεφτουδάκια μας και άλλα τέτοια. Εγώ να του λέω αφού το πρότεινε και ο @Yorgos θα είναι αξιόπιστο δεν μπορεί. Αλλά η ώρα περνούσε.. όταν ξαφνικά βγαίνει από το ξενοδοχείο ένας τύπος και μας λέει είστε για την εκδρομή με το Dos Manos? ο άνθρωπος είχε έρθει από νωρίς και περίμενε στο lobby του ξενοδοχείου..Αυτός μέσα και εμείς έξω. Σουρεάλ!
Πρώτη μας στάση Μoray. Πρόκειται για τα ερείπια ενός αρχαιολογικού χώρου κατασκευασμένο από τους Ίνκας. Αποτελείται από ομόκεντρους κύκλους (ταράτσες) που ξεκινούν από χαμηλά και ανεβαίνουν προς τα πάνω. Οι μεγάλες διαφορές θερμοκρασίας στις ταράτσες δημιουργούσαν μικροκλίματα και έτσι οι Ίνκας είχαν την δυνατότητα να μελετήσουν τις επιπτώσεις διαφορετικών κλιματολογικών συνθηκών στις καλλιέργειες. Εν ολίγοις, όπως μας εξήγησε και ο ξεναγός αυτός ο χώρος ήταν κάτι σαν εργαστήριο. Δοκίμαζαν σε ποιο υψόμετρο αντέχει το κάθε φυτό και η κάθε ποικιλία και έτσι ήξεραν μετά που να τα καλλιεργήσουν για να ευδοκιμήσουν. Ήταν κάτι σαν σύγχρονο θερμοκήπιο. Μας είπε ότι από όλες τις ποικιλίες πατάτας που υπάρχουν παγκοσμίως το 80% βρίσκεται στο Περού κι ακόμα ότι στο Περού οι πιπεριές αγγίζουν τις 500 διαφορετικές ποικιλίες.
Φεύγουμε από Moray και κατευθυνόμαστε για Maras. Μέσα στο βανάκι είμαστε εμείς και άλλοι 12 Περουβιανοί. Εσωτερικός τουρισμός ένεκα των καταστάσεων. Είναι όλοι από την Arequipa και ο ξεναγός μας τους πείραζε ρωτώντας τους εάν έχουν το ίδιο νόμισμα με την υπόλοιπη χώρα και άλλα τέτοια. Όπως μας εξήγησε οι Αρεκιπιανοί θεωρούν τους εαυτούς τους ανώτερους, αυτάρκεις και επιζητούν την ανεξαρτησία τους και την αυτονομία τους από το υπόλοιπο Περού (με λίγα λόγια όπου Arequipa βλέπε Catalonia).
Maras ή αλατωρυχεία λοιπόν. Όπως κατεβαίνει το βανάκι τους φιδογυριστούς στενούς χωμάτινους δρόμους εγώ λυπάμαι τους ελάχιστους τουρίστες που βλέπω απέξω και οι οποίοι αποφάσισαν να το κάνουν χωρίς κάποιο πρακτορείο. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι ενώ τα γραφεία έχουν την δυνατότητα να σε φτάσουν ακριβώς στην είσοδο του αλατωρυχείου οι μεμονωμένοι επισκέπτες δεν έχουν δικαίωμα να περάσουν με το μεταφορικό τους μέσο αλλά πεζοί. Περίπου 2 χιλιόμετρα πρέπει να είναι, όταν πάς είναι κατηφόρα ενώ η επιστροφή είναι ανηφορική. Το χειρότερο όμως δεν είναι αυτό αλλά ο χωμάτινος δρόμος όπως σας έχω ήδη αναφέρει κι αυτό γιατί υπάρχει πολλή σκόνη. Πολλή όμως. Σύν τα βανάκια που πάνε πάνω κάτω όλη την ώρα οι κακομοίρηδες είχαν γίνει καφέ. Μην σου τύχει.
Φτάνουμε λοιπόν στην είσοδο των αλατωρυχείων κύριοι και αψεγάδιαστοι και αντικρύζουμε αναρίθμητες μικρές λευκές λιμνούλες. Πολύ ωραίο θέαμα. Ο ξεναγός μας εξηγεί πως γίνεται η εξόρυξη όσο παρακολουθούμε και κάποιους επι το έργον. Μας αναφέρει πως σε κάποιες περιπτώσεις λόγω διαφόρων συνθηκών το αλάτι μπορεί να βγει καφετί, τότε δεν το πουλάνε. Έπειτα πήγαμε σε ένα μαγαζί για να αγοράσουμε αλάτι και σοκολάτες με αλάτι ή άλλες γεύσεις. Αφού δοκιμάσαμε διάφορες επιδοθήκαμε στις αγορές. Η αλήθεια είναι ότι εγώ τσιγκουνεύτηκα και δεν πήρα πολλές πιστεύοντας ότι στην υπαίθρια αγορά του Cusco ή σε κάποιο σούπερ μάρκετ θα τις βρω οικονομικότερα. Μέγα λάθος γιατί πρώτον η τιμή ήταν η ίδια (8sol η μικρή, 15 η μεγάλη) και δεύτερον γιατί δεν βρήκα τις ίδιες που ήταν σαφώς ανώτερες και γευστικότερες.
Ο ξεναγός μας ήταν εξαιρετικός. Συζητήσαμε αρκετά μαζί του και μας έλυσε πολλές απορίες. Παραδείγματος χάρη για την γιορτή που σας προανέφερα. Της Παναγίας ντε.. Η παρέλαση, οι στολές..Αμ δε! Αποφοίτηση λέει από κολλέγιο και γιορτάζουν έτσι. Γιατί μπορούν. Συμβαίνουν καμιά φορά πράγματα στη ζωή σου και αισθάνεσαι κουτορνίθι..Έ πείτε δεν το έχετε πάθει κι εσείς;
Επίσης συζητήσαμε μαζί του για τα περίφημα ασοβάτιστα σπίτια. Του είπαμε ότι διαβάσαμε πως το κάνουν για φορολογικούς λόγους. Η εξήγηση του ήταν ότι το αφήνουν έτσι και όταν καταφέρουν να τελειώσουν όλους τους ορόφους που επιτρέπεται να χτίσουν τότε το σοβατίζουν. Όχι νωρίτερα. Βέβαια, στην περίπτωση του Puno τα πράγματα αλλάζουν. Το Puno αποτελεί κομβικό σημείο ναρκωτικών και διαφόρων νταραβεριών. Οπότε τα αφήνουν έτσι για να μην δίνουν στόχο σε ληστές και στην λοιπή αφρόκρεμα του Puno. Τέλος, μας είπε όταν πας από Cusco για Puno και όσο πλησιάζεις στο δεύτερο τα βενζινάδικα που συναντάς τείνουν να είναι ανα πενήντα μέτρα. Αυτό φυσικά δεν συμβαίνει γιατί έχουν μαζευτεί όλοι οι γκαζιάρηδες εκεί αλλά για ευγενής σκοπούς όπως είναι το ξέπλυμα χρήματος!
Με αυτά και με αυτά φτάσαμε αργά το μεσημέρι στο Cusco. Ξεκουραστήκαμε λίγο στο ξενοδοχείο και έπειτα βγήκαμε να εξερευνήσουμε την περιοχή του San Blas. Μια υπέροχη συνοικία με γραφικά σοκάκια, μαγαζάκια, bar, εστιατόρια, cafe. Θεωρείται η συνοικία των καλλιτεχνών και όχι άδικα. Εδώ έχει κανείς την ευκαιρία να δεί τις διάφορες τεχνικές χτισίματος που χρησιμοποιούσαν στο παρελθόν μιας και αποτυπώνονται σε διάφορα σημεία της περιοχής. Φαγητό και επιστροφή νωρίς στο δωμάτιο μιας και η μεγάλη μέρα επιτέλους είχε φτάσει..







